Magyar Szó, 1948. november (5. évfolyam, 262-286. szám)
1948-11-02 / 263. szám
V. ÉVFOLYAM, 263. (1200.) SZÁM || NOVISZAD, KEDD, 1948 NOVEMBER 2 ÁRA 2 DINAR ' Eszmei-politikai monda és a IHP V. Kongresszusa anyagának feldolgozása a Népfront szeneideiben Átalakul az ország, átalakul népe. Egyik a másik nélkül nem megy. Az elmaradott Jugoszláviából nagy szocialista munkaközösség lesz, polgáraiból pedig eszmei-politikai téren felemelkedett új ember. Kezdettől, megalakulásától fogva feladata volt ez Jugoszlávia Kommunista Pártjának. Soha, semilyen körülmények között nem hanyagolta el, különféle formákban megszakítás nélkül dolgozott megvalósításán. A népforradalom idején eszmei,politikai munkájával, a többi között, magasra emelte népeink öntudatában a hazaszeretetet gyűlöletet szított bennük az ellenséggel szemben, megerősítette meggyőződésüket, hogy az ellenséget csak fegyveres harccal lehet legyőzni. A felszabadulás után, a Párt eszmei-politikai munkája elsősorban az új társadalmi rend öntudatos építőivel neveli dolgozóinkat. Hatalmas eredményeket ért ezen a téren. Hősöket alkotott, szocialista építésünk hőseit, akik sokféle nehézség ellenére, hallatlan áldozatkészséggel építik országukat. Jugoszlávia dolgozója ma iparunk megteremtéséért küzd, mezőgazdaságunk színvonalát emeli, harcol az ötéves Terv megvalósításáért, övé a Párt programja és céljai, és sajátjaként valósítja meg, a Párt vezetése alatt Pártunk nevelőmunkájában sokat segített fennállása óta a Népfront. A JKP a többi szervezet mellett, rajta keresztül nevelte eszmei, politikai téren a tömegeket Emelte öntudatukat állandóan harcolt a lejáratott, elavult burzsoá felfogások ellen, eszmei közdelmet folytatott a szocializmusért, amely küzdelem nélkül nincs szocialista építés. Sokféle formája van ennek a munkának. Előadások, gyűlések, olvasócsoportok, tanfolyamok, szemináriumok, tanulócsoportok stb. Mert továbbfejleszteni a nevelőmunkát anynyit jelent, hogy nemcsak tartalmmát és módját kell sokat és alaposan tanulmányozni, de a gyakorlat f? elmélet alapján új formákat találni. Olyanokat, melyek megkönynyítik a munkát és szervezetileg teljesen átfogják a munkakört. Az eddigi munka során értékes tapasztalatok gyűltek össze. A pártmunkások és aktivisták, az eszmapolitikai nevelés irányítói a Front szervezeteiben, egyrészt a Népfront tagokat tanították, a párttag színvonala felé emelték őket, másrészt pedig maguk is állandóan új tapasztalatra és tudásra tettek szert a tömegekkel való munka, a tömegek vezetése terén. Sok,sok kiemelkedőbb tagja van a Népfrontnak, aki egy tanfolyamra járt a párttagokkal, együtt tanulmányozta velük a különféle elméleti és gyakorlati témákat. Külön gondot fordított a Párt a marxista-leninista művek tanulmányozására a Frontban. Ezer és ezer front-olvasócsoport feldolgozta az SzK(b)P történetét, a leninizmus kérdéseit stb., a párt közvetlen irányítása mellett. A Pártnak ez a munkája még jobban megerősítette vezető szerepét a Frontban, emelte a front-tagok tízezreinek képzettségét és segített kiválogatni a Frontból a legjobbakat, legöntudatosabbakat, a legforradalmibb, áldozatkész dolgozókat, kiket azután felvett soraiba. Befejezettel számít a Párt és a Front eszmei-nevelő munkájában a JKP V. kongresszum anyagának feldolgozása. Ez erőltette, kiszélesítette gazdagította a munkát .Az V. kongresszus marxista,leninist,au„ alapján összegezte hazánkban a munkásmozgalom fejlődését, meghatározta a továbbálrány*. ■ feladatokat állapított meg **Boehm tánmMamunk felépítésében. A kongresszus határozatai hosszú éveknek és népünk — a Párt által vezetett hősi harcában szerzett tapasztalatainak eredményei. Útmutatásnak kell lenniök hazánk minden dolgozója számára feladatai további megvalósításában, gazdasági és társadalmi munkásságának minden terén. Megvalósítani ezeket a határozatokat, megismertetni velük a legszélesebb néptömegeket, így lehetővé tenni gyakorlati alkalmazásukat, felfegyverezni velük hazánk minden dolgozóját — elsősorban Pártunk, utána pedig egyetemes népi politikai szervezetünk, a Népfront, valamint a többi tömegszervezet feladata a Népfront keretében. Hozzá is láttak megvalósításához közvetlenül a kongresszus befejezése után. Előadások voltak az alapszervezeti titkárok és elnökök számára. Megismerték mindenekelőtt a feldolgozandó anyagot Ugyanakkor minden alapszervezetben elkezdődött a munka. A megerősített eszmei,politikaiszekciók szemináriumokat, olvasó és tanulócsoportokat, tanfolyamokat szerveztek. Az általános keretterv szerint először a kongresszus határozatait, utána a JKP programját, végül pedig a politikai és a többi jelentést tanulmányozták át A kongresszus óta eltelt két és fél hónap alatt jóval sűrűbb lett a tanuló és olvasócsoportok hálója alaposan felszökött a résztvevők száma. Beográdban például szeptember folyamán, nem teljes adatok szerint, több mint 28.000 tagja volt a csoportoknak, nem számolva a harmadik és negyedik körzet népfront, tagjait, akik üzemi csoportjaikban dolgozták fel az anyagot Zágrábban az üzemekben 424, az utcai titkárságok keretében pedig 240 tanfolyamot szerveztek és 203 tanfolyam nyílt a párttagoknak. A tanfolyamokat 54.000 fronttag látogatja. 15 témára osztották az anyagot. Tervet készítettek. Minden tanfolyamnak saját vezetősége van: előadó, nyilvántartó, tanfolyamvezető. Az érdeklődés nagy. Dolgozó tömegeink elfogadták, magukévá tették a határozatokat, mindent elkövetnek megvalósításukért. Naponta bebizonyítják ezt részvételükkel és hőstetteikkel a szocialista építés frontján. A sikerek mellett voltak hibák és mulasztások is. Előfordult, hogy az előadó nem készült fel eléggé az előadásra. Megtörtént, hogy az előadás nem felelt meg a hallgatók színvonalának. Ahol, mondjuk,, a határozat gyakorlati végrehajtásáról kellett volna beszélni a meghatározott ütemben, vagy vállásban, esetleg a politikai gazdaságtan és a dialektikus materializmus problémáját fejtegette az előadó, méghozzá a magas stílusban és frázisokkal tesitűzdelve. Az V. kongresszus anyagának elméleti és gyakorlati alapnak kell lennie a mindennapi munkában. A vele felfegyverkezett népfronttagok könnyebben szétzúzhatják az ellenség manővereit, sikeresebben harcolhatnak a Népfrontba behúzódó reakciós elemek ellen, leleplezhetik őket, stb. Minden alapszervezet és üzemi csoport helyzetét, munkáját, fogyatékosságait és soronlévő feladatait az üzemben vagy vállalatban a határozatok alapján kell megvizsgálni, elemezni. Egyetlen olyan gyűlést se tartanak az alapszervezetben, üzemi csoportban, ahol a felmerülő kérdések megoldására nem a JKP kongresszusa határozataiból indulnak ki Sokszor nem figyeltek a vezetők a tanfolyamok, előadások időpontjára. Nem akkor tartották, amikor a fronttagok legtöbbje ráérne, hol nem értesítették a hallgatókat, hol és mikor lesz az előadás. Így azután szétesett a tanfolyam. Párisból jelentik: Az UNO politikai bizottságában a görög kérdés általános vitájában felszólalt dr. Bebler Ales jugoszláv delegátus. Bebler visszatekintett az eddigi vitára és leszögezte azt a tényt, hogy a többség delegátusai igen rövidek voltak a vitában és csupán ismételgették az úgynevezett Balkán bizottság jelentésének végkövetkeztetéseit »A többség szónokai — mondotta Becler — igen rövidre fogták mondanivalójukat, mert nincsenek semmilyen érveik.« A jugoszláv delegátus ezután válaszolt azokra a megjegyzésekre, miért tagadta nta Jugoszlávia az együttműködést az úgynevezett Balkán bizottsággal. A többi között megemlítette, hogy ilyen bizottság létesítése jogellenes volt, mert az Egyesült Nemzetek Alapokmánya nem nyújt lehetőséget ilyenfajta helyzetvizsgálathoz. Ez a bizottság túllépte hatáskörét és tevékenysége a béke ellen irányult. A jugoszláv delegátus ismét leszögezte, hogy ez a bizottság egy bizonyos állam csökönyös követelésére merít Görögországba, éspedig éppen annak az államnak a követelésére, amely ma gyarmatosítja Görögországot. EGYIK BIZONYÍTÉK: ROMÁN KATONAGOMB Ez a bizonyos állam bizottságot küldött, hogy mindenáron a bizonyit A munkát szervező eszmei,politikai szekciókat nem erősítették meg mindenütt. Ezt bizonyítja a tanfolyamok és csoportok gyenge irányítása. Könnyű felismerni a gyenge szekciót, sablonosan dolgozza fel az anyagot, elvontak, meghatározott mód és tartalom nélküliek az előadások. Montrent egyelemrevétve a Népfront-szervezeteknek több gondot kellene fordítaniok az eszmei, politikai nevelőmunkára, az alapszervezetek előadásaira, tanuló, vagy olvasócsoportjaira, a témaválasztásra, az előadó kijelölésére stb. Hasonlóképpen az előadás módjára, tartamára és főleg arra, hogyan fogadták a hallottakat a hallgatók, hogyan értették meg az előadást. A Front eszmei,politikai szekcióinak, a szekciókat irányító kommunistáknak gondoskodnia kell, hogy minden fronttag előzőleg maga is áttanulmányozza az anyagot, és csak így jöjjön az előadásra. Különönösen fontos továbbá az előadás előkészítése. Néhány nappal előbb érekesíteni kell a hallgatókat, megmondani miről lesz szó, figyelmeztetni őket, ezt meg ezt olvassátok át addig. A munkaeredmény a végső vonalon a párttagoktól a szekciók vezetőitől függ. Ha egyszer elhatározták és elkezdték a JKP kongresszusa anyagának feldolgozását, tartsanak ki a munkában, harcoljanak ki. S tartóan, hogy a feldolgozás terve teljes egészében megvalósuljon. Munkájuk gyümölcse nem marad el. A népfront-tagok a határozatok, a kongresszusi anyag feldolgozásával határozottabbak, erősebbek lesznek eszmei téren, megismerik hazánk fejlődésének nagy távlatait, szocialista építésünk programját, megtalálják benne meghatározott helyüket, beleilleszkednek. A pártprogram és a többi anyag áttanulmányozása és elfogadása után eszmeileg továbbfejlesztik magukat, felemelkednek a Párt színvonalára, szorosabban tömörülnek zászlaja alatt Végül: mindez méginkább megerősíti a Párt vezető szerepét a Népfrontban, a legszélesebb néptömegekben, a hazánk és népünk szocialista átalakulásáért folyó nagy harc mentékokat« szerezzen a szomszédok úgynevezett beavatkozásáról a görög beügyezőbe. »És éppen ezért a mult évben — mondotta Bebler Ales — úgy fejeztük be Like Succesban a vitát, hogy felesleges a bizottságnak elmennie Görögországba, mert megállapításait nyugodtan megírhatja magában Like Succesben is. Ezzel azt akartuk mondani, hogy előre pontosan tudjuk, milyenek lesznek ezek a megállapítások. Most itt fekszenek előttünk. A megállapítások pontosan olyanok, ahogyan azt mi előreláttuk. Nem is lehettek másmilyenek, mert ezeket az embereket azzal a feladattal küldték Görögországba, hogy találjanak »bizonyítékokat« s miuán a »bizonyíték«találás feladatuk volt, meg is találták azokat. A bizottság mindent megtett és mindent feláldozott, még becsületét is, csakhogy csokoládé- és kétszersült csomagolópapírt találjon — mert kétszersültet is talált — valamint egy romén egyenruháról letépett gombot — mert ebből a szörnyű fegyverből szintén talált egy példányt — éspedig az amerikai jeepeken száguldva és amerikai repülőgépeken röpködve. Amikor azt mondottam, hogy ez a bizottság »amerikai és angol tisztek társaságában végezte munkáját« — helytelenül mondottam. Mert a bizottság még ennél többet is csínért. KIK VOLTAK A »PÁRTATLAN MEGFIGYELŐK* Őt tényleg le kell szögeznem, hogy a bizottság semmit sem talált egyedül és semmit sem figyelt meg egyedül, mert ő is megfigyelés alatt állott kinek a részéről? Éppen az amerikai és angol tisztek, részéről, mert a negyven megfigyelő közül 36 katonai személy volt, és ebből 25 amerikai és angol. Shapard ezredes, az UNRRA északgörögországi volt megbízottja megmondta,hogy e megfigyelő csoportok főnöke személyesen Snowder Jacobs angol tábornok volt, azoknak a görög csapatoknak volt parancsnoka, melyek 1944 decemberében kínozták és gyilkolták az athéni demokratákat. Íme, ezek azok a pártatlan megfigyelők, önök azt kívánják, hogy Görögország északi szomszédai ilyen embereket fogadjanak a megfigyelőknek. Mi azonban nem vagyunk Görögország. Ez földrajzi tévedés.. Önök azt kívánják, hogy Markosz tábornok tegye lehetővé az ilyen megfigyelőknek, hogy az ő területén utazgassanak. Ezt sohasem bocsátanak meg neki csapatai és a görög demokraták, mert ez kifejezetten azt jelentené, hogy beengedje az ellenség ügynökeit és megengedje kémkedésüket LEVÁGOTT GYERMEKFEJEK Ales Bebler ezután áttért a görög gyermekek kérdésére. Elmondotta az okokat, amiért a gyermekek kénytelenek voltak elhagyni otthonaikat és átszökni a szomszédos országokba. »Kénytelen vagyok ismét visszatérni erre a kérdésre — mondotta a jugoszláv delegátus mert ezt a humánus segélyakciót célzatosan rosszhiszeműen használják fel a demokratikus országok ellen, melyek gondoskodnak a görög gyermekekről, valamint a görög nép demokratikus mozgalma ellen, melyet emiatt az athéni kormány és az úgynevezett balkán-bizottság vád alá helyezett. A balkán-bizottság azt hitte, hogy ezen a kényes kérdésen keresztül befolyásolhatja a vMt közvéleményét és diszkreditálhatja , mind a demokratikus országokat mind pedig a görög nép harcát is! Ezért ez a bizottság, következetesen ragaszkodva önmagához és feladataihoz, alig várta a véleménye szerint alkalmas pillanatot, hogy újabb rágalmakat szórjon az északi szomszédokra. A Balkán-bizottság nagyképűen »gondját« viseli a szerencsétlen görög gyermekeknél, és ezért utasítást adott minden megfigyelő csoportjának, hogy szüntessen be minden más munkát és ezt a kérdést helyezze előtérbe. Becler ezután a tények egész halmazát sorolta fel, miszerint az athéni kormány katonai egységei a gyermekeket aknakutatásira használták fel, hogy biztosítsák visszavonulásukat a Demokratikus Hadsereg elöl. A monarchofasiszták harcba kergették a gyermekeket csapataik előtt. 1947. júniusában Fiorinóban nyilvános helyen 26 levágott gyermekfejet tettek közszemlére. A monarchofasiszta repülőgépek a görög falvakban iskolákat bombáztak. A levágott gyermeke fejeknek nyilvános közszemlére tételével kapcsolatban Shapard angol ezredes azt nyilatkozta, hogy maga Caldarisz beismerte, miszerint »ez a görög kormány szokása, hogy a városokban a levágott fejeket közszemlére teszi«. CALDARISZ ALBÁNIA FELOSZTÁSÁT INDÍTVÁNYOZTA A jugoszláv delegátus ezután Pipinelisz monarchofasiszta delegátus egy nappal előbbi beszédével foglalkozott, melyben Pipinelisz megkísérelte azt bizonyítani, hogy Görögországot békeszerető szellem hatja át, s ugyanakkor próbálta megindokolni a Délalbániára vonatkozó görög igényeket. Erre vonatkozólag Becler a következőket mondotta: »Ilyen ellenféllel nehéz vitázni Ez az ellenfél megfeledkezik a tényekről, melyeket mi már a párisi békekonferencián idéztünk, ugyanis, hogy Caldarisz úr, az akkori görög miniszterelnök, és mostani miniszterelnök,helyettes és külügyminiszter sem kevesebbet, sem többet nem javasolt Jugoszláviának mint Albánia felosztását. Személyesen felkeresett és azt mondotta: »Amennyiben Jugoszlávia elfogadja Délalbániára vonatkozó követeléseinket, kijelentjük, hogy teljesen érdektelenek vagyunk Északalbánia sorsát illetőleg. Azt hiszem, hogy ezek a szavak egy miniszter számára teljesen világosak. Becler ezután emlékeztetett arra, hogy Görögország északi szomszédai a Biztonsági Tanácsban 1946 decemberében emeltek vádat, tehát körülbelül két évvel a görgországi brit beavatkozás kezdete után. Ezek szerint, az athéni kormány maga beismerte, hogy az északi szamaszánok két év folyamán nem avatkoztak be Görögország belügyeibe, ami azonban nem akadályozta a briteket abban, hogy fegyveres erőket tartsanak Görögországban és harcoljanak a görög demokraták ellen. JUGOSZLÁVIÁBAN IS KÍSÉRLETEZTEK... — Az egyik delegátus — mondotta Bebler — a következőket kérdezte tőlem: »Mit mondana ön ha az ön hazájában külföldi kormánnyok gerillaharcokat szerveznének is ha az ön hazájának egyik vádé, célt, melyet a gerillák elfoglaltak, szakadár kormány alakulna?* Ba az úr akaratlanul is behatolt 3 proberma igazi lényegébe, mert téves pina azt feltételezni, hogy nem kierestek meg hasonló dolgot Jugoszláviában is Ellenkezőleg, a háboru befejezése óta a német csapatokal együtt elmenekült jugoszlávvizingek százával tértek vissza csoportokba szervezve, rádióesdókkat felszerelve, titkos utakon szöktek át a határon, szemmel láthatólg a célból, hogy polgárháborút (Folytatás a második oldalong A görög kérdés az Egyesült Nemzetek előtt A jugoszláv küldöttség fenntartás nélkül támogatja a szovjet javaslatot — mondotta dr. Bebler Ales jugoszláv delegátus