Magyar Szó, 1949. január (6. évfolyam, 1-26. szám)

1949-01-01 / 1. szám

Wii I Y3 Magvar Szó Az 1949 évi költségvetési javaslat tárgyalása a Szkupstinában Edvard Kardely miniszterelnökhelyetes és ideil­gym­iniszter beszéde Az Általános költségvetési vitá­ban beszélt Edvard Kardely mi­­niszterelnökhelyettes-külügyminisz­­ter is. Beszédében ezeket m­ondta: Képviselő elvtársak, a Külügymi­­­isztérium 1949 évre előirányzott költségvetése, az 1948. évi költség­­vetéshez viszonyítva, némileg meg­növekedett. Ez a növekedés nem nagy. Meg vagyok győződve arr­­­ról, hogy jóváhagyjátok ezt a növ­e­­kedést, mert ez nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a Külügyminisztérium megfelhessen feladatainak. Nem lesz fölösleges, ha ez alkalommal részletesebben foglalkozom kormá­nyunk külpolitikai tevékenységének egyes legfontosabb kérdéseivel 1948 folyamán. A fasiszták fölötti győzelmet a néptömegek az egész világban az­­zal a nagy reményekkel fogadták, hogy most elérik a szilárd békét és bekövetkezik a békeszerető nemzet­közi együttműködés időszaka. A második világháború a gyakorlat­­ban bebizonyította, hogy a külön­­böző társadalmi rendszerű államok még a háborúban is együttműköd­hetnek hát még a békében. Ezek szerint a szövetségesek, akik a háborúban, a többi között éppen a támadószellem megsemmisítéséért, a békéért és demokráciáért vívott harc jelszava alatt győztek, az volt a feladatuk, hogy a háború után megtegyenek mindent hogy meg­­teremtsék a szilárd békét és a nem­zetközi, politikai és gazdasági együttműködés olyan rendszerét a­­mely az ilyen békét valóban bizto­­sítaná. E célból alakult meg az Egyesült Nemzetek Szervezete. Sajnos, a békeszerető emberiség re­ményei e tekin­tetben távolról sem igazolódtak be. Az Általam említett feladat nem teljesült és nem telje­­sül a tegnapi háborús szövetsége­­sek kapitalista részének hibájából, ami pedig egész sor rossz követ­­kezményhez vezetett a nemzetközi viszonyokban, mindenekelőtt pedig komoly válságba hozta a nemzetkö­­zi együttműködés rendszerét amely a háború folyamán és közvetlenül utána fennállt, s amelybe az em­­beriség komoly reményeket fekte­tett. A béke ellenségei ismét tevé­­kenykedni kezdtek. Mind nyíltabban kezdték lábbal tiporni a második háborúban ünnepélyesen kikiáltott demokratikus elveket és ismét kez­­dett kialakulni a bizalmatlanság légköre amelyben a háborús uszí­­tók és a terjeszkedők minél nagyobb eredményeket próbálnak elérni. DEMOKR­ATIKU­S BÉKE, VAGY IM­PERIALISTA BÉKE? Mindezek okai kétségtelenül magában az imperial­is­ta rendszer lényegében vannak. A há­ború után valamennyi állam elé na­­pirendre került az a kérdés, milyen legyen az a béke amelyet a máso­dik világháború által hátrahagyott romokon kell felépíteni Egyes álla­­mok belső berendezésükkel össz­hangban válaszoltak erre a kérdés­­re. Egyesek aszerint válaszoltak, amit kívánnak és ami megfelel az egész világ néptömegei óriási több.­sége legfőbb érdekeinek a többié« aszerint választottak, ami megfelel a vezető uralmon lévő kizsákmá­nyoló osztályok érdekeinek. Ebben még különös szerepet játszott az a tény is, hogy egy nagy kapitális­­ta ország, az USA hatalmas mér­tékben meggazdagodott a háború folyamán Hogy milyen béke felel meg a­­néptömegek igazi érdekeinek, az nagyon világos Ez olyan béke kell hogy legyen, amely a népek sza­­badságán, függetlenségén és egyen­jogúságán alapul amely arra ala­­pítl hogy egyik álám nem avatko­zik be a másik állam belső ügyei­­be. Ez olyan béke kell, hogy legyen, amely a békeszerető együttműkö­désen alapul különösen az egyen­­jogúság feltételei közötti együtt­­működésen és bármilyen káros megkülönböztetés nélkül. Az ilyen békét biztosítani kell a fegyverke­­zés lényeges csökkentésével is és mindenekelőtt az atomenergia há­­borús célokra való felhasználásának megtiltásával és az ilyen elhatáro­zás végrehajtásának megfelő ellen­­őrzésével. Ilyen békéért harcolt or­­szágunk az imperial’st­eileges tá­­bor többi országaival együtt, élen • Szovjetunióval Azonban a monopolista csúcsak a nagy kapitalista országokban akik­t a többi kapitalista ország reak- és erőg­ támogattak, más cé­lokkal kerültek ki a háborúból. Ők másféle békét saját békéjüket im­perialista békét követelnek. Az amerikai finánctőke meg­gazdagodott csúcsai világura­­lomról álmodnak, álmodnak a világ, piacok, a nyersanyagforrások, a tő­­ke,kivitel, a más országok ipari fejlődése fölötti stb. uralmáról Természtesen, hogy a monopolista csúcsok más kapitalista országok­­ban, mindenekelőtt Angliában és Franciaországban egyrészt támo­­gatva az amerikai monopolisták ak­­cióját, másrészt saját céljaikat kö­vetik a harcban a piacokért, a tő­­ke­kivitelért, a nyersanyagforrások­­ért stb. . Ezzel párhuzamosan és ezen ala­­pon mindenfajta gazdasági és pol­iitikai elmélet és irányzat ke­letkezett. Kitalálták a népek gazdasági és­ politikai leigá­­zása leplezésének­­újabb­ formáit. A más országok belső ügyeibe va­­ló beavatkozás mindennapi gyakor­­lattá vált. A nemzeti szuverenitás és függetlenség fogalmát elavult­nak kiáltják ki és mindenféle »ide­ológusok* és »ideológiák* jelennek meg akik »világállam«, »világkor­­mány«, stb. létesítését követelik. Természetesen nem maradtak meg csupán a szavak mellett, heves haj­­sza indult a munkásmozgalom és más demokratikus és imperialistaellenes mozgalmak ellen valamennyi kapi­­talista és függő országban. Véde­­lembe veszik a fasiszta elemeket és újabb fasiszta garnitúrákat készíte­­nek elő. Buzdítják a fékeveszett hajszát a Szovjetunió és a népi de­­mokráciák ellen, megtesznek m­i­­den lehetőt, hogy szétzúzzák a nemzetközi együttműködés háború utáni rendszerét és kifejlesztik a háborús uszítók korlátlan hajszáját. Természetes, hogy mindez nem maradhatott súlyos következmények nélkül a nemzetközi viszonyokat illetőleg. A nemzetközi együttmű­ködés megszilárdítását követő pol­itikai vonal helyett a háborús fe­­nyegetés politikája, a zsarolás po­litikája kezdett úrrá lenni, vala­­mint a vezető kapitalista országok akarata ráerőszakolásának a lesza­vazásnak politikája. Az egyéni igaz­ságra alapuló együttműködés he­­lyett és az Egyesült Nemzetek Szervezetének keretén belü­l há­­ború sújtotta országok gazdasági megsegítésének megszervezése he­­lyett különféle­­segélyek­ jelentek meg, meghatározott politikai cé­lokkal és az Egyesült Nemzeteken kívül, éspedig olyan feltételek mel­lett, amelyet a gyakorlatban füg­­getlenségük lényeges korlátozását jelentik azon országok számára, melyeknek ezt az úgynevezett „se­­gélyt* adják. Ez az eset az úgyneve­­zett Marshall-tervvel. A fegyverkezés korlátozása helyett, az atomener­gia habitus célokra való fehaszná­­lásának betiltása helyett — növe­­kednek a katonai költségvetési ki­­adások, növekednek a fegyver alá hívott katonai kontingensek stb. Az országok belső ügyeibe való be ném avatkozás helyett ma tanúi vagyunk egész sor olyan példának, hogy többé-kevésbé nyílt fegyve­res beavatkozást gyakorolnak kü­­lönféle országokban -- Nyilvánvaló, hogy a háborús uszítók nem vet­­hetik egy másik háborúba a vilá­­got, amely éppen csakhogy kike­rült az egyik háborúból. Nem. Fh­­hez nincs erejük, sem híveik a nép­­tömegekben Ellenkezőleg, a fék­et­len háborús uszító lárma mellett se, a béke erői napról­ napra erősöd­nek A monopolista csúcsoknak ma éppen olyan légkörre van szüksé­­gük, hogy igazolhassák és lendez­­hessék terjeszkedő akciójukat, a­­mely veszélyezteti sok nép függet­lenségét és szétzúzza a nemzetközi együttműködést Ezek szerint a bé­keszerető embereknek ma nemcsak a háború ellen kell harcolnunk, ha­­nem a háborús légkör létesítése el­­len is. A békeszerető erők ma a nemzetközi kapcsolatok frontján a béke megszilárdításáért harcolnak, a nemzetközi együttműködés olyan rendszeréért, amely megteremthet­­né a bizalom légkörét és a béke szi­lárdságát, amely megszüntetné a háborúval való zsarolás politikáját és megszabadítaná a világ néptö­­megeit a háborús rettegéstől. A mai konkrét helyzetben ez mindenek­előtt jelenti: sok. A nyugati megszálló hatalmak minden vállalt kötelezettség elle­nére a nyugati övezetekben nem hajtották végre sem a demilitari­­zálást sem a gazdasági leszerelést, a hadiipar tömegét nem szerelték le és az amerikai törekvések arra irányulnak hogy az acéltermelés el­érje a 15, sőt többmi­­lió tonnát. Az utóbbi időben beszüntették a legfontosabb üzemek főként a Krupp gyárak leszerelését, ami egy­ben a német jóvátételi tömeg csök­kentését is jelenti. Természetesen ennek megfelelően alakul a jóvá­tételi politika is Németországban. Jugoszlávia eddig a német jóváté­telekből mindössze 0,04 százalékát kapta meg annak az anyagi kárnak, amit a háborúban elszenvedett. Nem hajtották végre a nyugati övezetek­ben nácitlanítást sem és a háborús bűnösök túlnyomó része büntetlen maradt. Továbbá a Szovjet Szövetség ál­landó követelése, valamint a fran­cia nép jogos, érthető törekvése és követelése ellenére, hogy kikü­szöböljék a német erőszak felújulá­­sának veszélyét, a fontos Ruhr-vi­­déket nehéziparával nem helyezték négyhatalmi ellenőrzés alá, hanem mindinkább az amerikai monopolok és németországi társai uralma alá kerül. A sovinizmus és visszavágás a szellem szítására és ezzel­­ magáral Németország demokratizálásá­nak megakadályozáséra, állan­dóan felvetik Lengyelország nyu­gati határainak kérdését, habár er­ről a potsdami értekezleten végle­ges határozatokat hoztak. Ebben az értelemben a nyugati övezetek­ben megtűrik, sőt bujtogatják a szudéta és egyéb németek reví­ziós szervezeteit. Kezdettől fogva arra törekszenek, hogy Németországot szétszakítsák és megalakítsák a külön nyugatné­met államot, 1946 júniusától kezd­ve, amikor megkezdődtek az an­gol-amerikai tárgyalások övezeteik úgynevezett gazdasági egyesítésé­ről, ez év tavaszáig a londoni külön értekezleten odáig jutottak, hogy már egészen nyíltan és formailag is előirányozták a nyugatnémet ál­lam megteremtését, alkotmányával, kormányával és valutájával, amit már meglehetős mértékben életbe is léptettek és végül ezzel összhang­ban kezdettől fogva megakadályoz­ták a német békeszerződés elkészí­tését. Ez kifejezésre jutott már a Külügyminiszteri Tanács moszkvai értekezletén 1947 tavaszán és külö­nösen megnyilatkozott 1947 végén a Tanács utolsó londoni ülésén, ami­kor nemcsak simán elvetették a szovjet javaslatot, hogy lássanak hozzá a német békeszerződés szö­vegének kidolgozásához, hanem magát a konferenciát is felrobban­tották. Ugyanebben az értelemben a nyugati hatalmak teljesen nem­leges álláspontot foglaltak el a­­ csapatok Németországból valsó me­g­előbbi kivonásának távlataival szem­ben, ahogyan ezt a nyolc külügy­miniszter varsói nyilatkozatában ja­vasolták. Ilyen módon a Szovjet Szövetség minden erőfeszítése ellenére, amit a népi demokrácia országai támo­­gattak, és amelyek következetesen­ a német kérdés helyes, az egysé­ges Németország igazi de­mnit­ori­­zálásán és demokratizálásán alapízá­ló megoldásra irányultak. Németor­szág kérdését nem oldották meg a Németország tekint­etében hozott szövetséges alapegyezmények szel­lemében sem az egész békeszerető emberiség törekvéseivel összhang­­ban. Az ilyen németországi fejle­ményekkel kapcsolatban ez év jú­nius 23-án és 24 én Varsóban meg­tartották a nyolc külügyminiszter, a Szovjet Szövetség, Jugoszlávia és a népi demokrácia többi országai k­ü­l­ü­g­y­m­i­nisz­t­er­ein­ek é­rt­ekezl­e­tét. Az ott elfogadott nyilatkozat a többi között megállapítja, hogy a külön londoni határozatok­­telje­sen elvetik Németország demontari­­zásának és demokratizálásának fel­­adatait, Németország békeszerető demokratikus országgá való átala­kításának feladatait, általában Né­metország jóvátételi kötelezettsé­­geinek kérdését* és arra irányul­nak,­­hogy Németország nyugati részét és mindenekelőtt a Ruhr-vi­­dék nehéz iparát Németország hadi erejének felújítása eszközéül tegyék* hogy azután az USA és Nagybritan­­n­ia katonai hadászati céljaira fel­használják. A nyilatkozat megta­gadja a londoni határozatok bár­­milyen érvényességét és erkölcsi­ tekintélyét és követeli: haladéktala­nul oldják meg a demilitarizáció kérdését, teremtsék meg meghatá­rozott időre a négyhatalmi ellenőr­zést a Rushr-vidék nehézipara felett, alakítsák meg az ideiglenes demok­­­ratiikus békeszerető általános né­­met kormányt és kössék meg a né­met békeszerződést azzal, hogy a­­ békeszerződés megkötésétől számí­tott egy éven belül valamennyi ál­lam vonja ki megszálló csapatait Németországból és végül tegyék meg az intézkedéseket a német jó­vátételi kötelezettségek végrehaj­tására. Népeink maguk is közvet­lenül érdekeltek a német kérdés helyes meg­oldásában, mert a né­met hódító nyomás mindenkor ,el­sősorban kelet felé irányul — ezért hazánk kormánya képességei sze­rint a legelszántabban arra törek­szik, a világ többi haladó erőivel együtt, az éten a Szovjet Szövet­séggel, hogy az úgynevezett német kérdést, valóban a béke és a demok­rácia érdekeinek megfelelően old­ják meg és a német népnek tegyék lehetővé, hogy felépítse magának a szabad, békés, egységes demok­ratikus államot. 1. Harcolni az UNO megszilárdí­­tásáért, az UNO Alapokmányában megszövegezett alapelvek védelmé­­ért, amely alapelvek egyedül nyújt­hatnak ennek a szervezetnek bizo­­nyos eredményességet, s visszaút.-»,­sítani a megváltoztatására irányuló minden kísérletet. 2. Harcolni az egyszerű gépies leszavazás politikája ellen a nem­­zetközi együttműködés rendszeré­­ben, viszont olyan módszerek al­kalmazásáért, amelyek a legnagyobb fokú erőfeszítésekkel egyetértő megoldásokhoz vezetnek a nemzet­­közi kapcsolatok döntő kérdéseiben. E célból különösen fontos szilárdí­­tani a nagyhatalmak egyhangúságá­­nak elvét, ami a gyakorlatban nem­­­csak építőnek, demokratikusnak és mélyen progresszív intézménynek, hanem a béke legerőteljesebb fegy­verének is bizonyult. 3. Harcolni a fegyverkezés lé­­nyeges korlátozásáért, az atomener­­gia háborús célokra való felhaszná­­lásának betiltásáért, a meglévő atombombák megsemmisítéséért és ez irányban a nemzetközi ellenőr­­zés bevezetéséért. 4. Harcolni minden hátrányos megkülönböztetésért a gazdasági együttműködésben, valamint har­colni a gazdasági segítség megszer­vezéséért azon országoknak ame­­lyeknek ilyen segítségre szüksé­­gük van, az UNO Alapokmányának elvei alapján, az UNO keretiben éspedig olyan feltételek mellett, a­­melyek nem fogják érinteni az ál­lamok gazdasági és politikai füg­­getlenségét. 5. Harcolni azért, hogy tisztelet­­ben tartsák a más országok belső ügyeibe való be nem avatkozás el­­vét, hogy tiszteletben tartsák füg­­getlenségüket és tiszteletben tart­sák az egyenjogúság és szuvereni­­tás elvét. Ezek azok az elvek, me­­lyeken kormányunk egész tevékeny­sége alapul a nemzetközi együttmű­­ködés kérdéseiben. Németország kérdése A nemzetközi viszonyokban előbb említett valamennyi ellentét és elvi nézeteltérés különösen vi­lágosan kiütközött a német béke­­szerződés kérdésében. Ez természe­tesen nem véletlen. A hitleri Német­ország volt az erőszakos támadás fő ereje a legutóbbi háborúban. Ar­ról van szó, megteremtik-e az elő­feltételeket annak lehetővé tételé­re, hogy Németország ismét táma­dó hatalommá váljék, vagy olyan feltételeket teremtenek, amelyek Németországot békeszerető és de­mokratikus állammá, az európai béke biztosításának tényezőjévé teszik A hitleri Németország teljes leve­­retése és feltétel nélküli fegyverle­tétele után több mint három és fél évvel, körülbelül ugyanennyi idővel a potsdami egyezmény aláírása u­­tán a német békeszerződést még mindig nem kötö­tték meg. A Szov­jet Szövetség azon fáradozott hogy a jaltai és potsdami elvekkel össz­hangban minél előbb megkössék a békeszerződést Németországgal és Németországot egységes demokra­tikus és békeszerető állammá ala­kítsák át, amely a béke és demok­rácia egyik támasza volna Európá­ban. Ezzel szemben a nyugati hatal­mak mindenre való tekintet nélkül megszegik ezeket az elveket és kez­dettől fogva arra törekedtek, hogy minél inkább meghosszabbítsák a megszállás, nyugtalanság és rend­bontásnak ezt a bizonytalan álla­potát Európa közepén és ezzel meg­zavarják háború utáni békés kon­­szolidációját és magát Németorszá­got, illetve Nyugat­német­orszá­go­t hadiipari és harcászati támaszpont­jukká avassák, tehát az új hátvomt és nyugtalanság tűzfészkévé avaa- A az Egyesült Nemzetek Szervezete Magától értetttdte, hogy a nem­zetközi viszonyoknak ez a fejlő­dése elsősorban az Egyesült Nem­zetek Szervezetében kellett, hogy kifejezésre jusson. Ez a szervezet, min­t ismeretes a háború befejező szakaszában jött létre azzal a cél­lal, hogy az emberiség rajta ke­resztül őrizze és szilárdítsa a kiví­vott békét. Olyan nemzetközi fór­­­rumként teremtették meg, amely meglehetősen hatásos eszközökkel rendelkezik a béke megőrzéséhez és az államok közötti ellentétek békés rendezéséhez. Ebben szem előtt tartották az eredménytelen Népszövetség minden kedvezőtlen­­ tapasztalatát. Éppen ezért az Egye­­­­sült Nemzetek szervezete fennállá­sának első napjától fogva nemzeti tekintélyhez jutott és a békeszere­tő emberiségben a béke kilátásait illetől­eg reményeket keltett Ez a szervezet azonban még alig született meg, máris a nemzetközi együttműködés és béke ellenségei részéről heves rohamozások tár­gyává váltak éppen azok az alap­elvei, melyek létjogosultságot ad­nak a Szervezetnek és alkalmassá teszik feladatainak elvégzésére. A legfőbb elv ezek között a nagyha­talmak egyöntetűségének elve, mi­vel kölcsönös viszonyuktól függ el­sősorban a világbéke Ezt az elvet a nyugati nagyhatalmak kezdemé­nyezésére vették be az Alapok­mányba de ők ma ennek az elvnek­­ ellenzői, mert zavarja őket ab-­­ban a kísérletükben, hogy az Egye­sült Nemzetek Szervezetét a ma­guk külpolitikájának eszközévé ala­kítsá­k át. Magától értetődik hogy a kísérlet, hogy az Egyesült Nem­zeteket az angol-amerikaii diplomán­cia eszközévé alakítsák át, a Szov­jet Szövetség Jugoszlávia és a né­pi demokrácia többi országának e­­rélyes ellenállásába ütközik magá­ban a szervezetben. Ezek az álla­mok, az Egyesült Nemzetek tag­jai az élen a Szovjet Szövetséggel, védik az Egyesült Nemzetekben az egyöntetűség elvét. A nagyhatal­mak egyetértése, az első feltétele annak hogy a Szervezet valóban hatásosan tevékenykedjen és hoz­zálásson valamennyi elébe kerülő kérdésnek a béke biztosítása szem­pontjából való megoldásához, azaz a nemzetközi együttműködés szem­szögéből való megoldásához Ez a két irányzat élesen összeütközött ezen a legutóbbi, vagyis az Egye­sült Nemzetek harmadik közgyűlé­­sén, ahol újabb támadásokat haj­tottak végre ez ellen az elv ellen formailag és kerülő uton is, példá­ul a döntéssel, hogy meghosszabbít­sák az úgynevezett »kis közgyű­lést», azaz annak a szervnek a mű­ködését amely az Alapokmány sza­vai és szelleme ellenére átvette a Biztonsági Tanács bizonyos műkö­dési körét. A közgyűlést ezúttal is nagy mértékben kihasználtál! az (Folytatás a negyedik oldal­on)

Next