Magyar Szó, 1949. december (6. évfolyam, 285-311. szám)
1949-12-02 / 285. szám
1949. xn. 2 Magyar Dicübc Kiclacifék az első kiialiinhhoszifelre magas Menal a sziszaki lemipari ttomainátusban Franc Leszhcsek nehézipari minszter üdvözli te a JfcP KV parikai bizottsága és a szövetségi kormány nevében a magas oltó epreit A takarékosság hete Arnold Rajh, a főbizottság pénzügyi megbízottja november 30-án előadást tartott a noviszádi rádióban a takarékossági hét jelentőségéről. A többi között a következőket mondotta: Ez a sziklaszilárd akaraterő nyilvánult meg a sziszaki fémipari kombinátus első magaskohójának üzembehelyezésekor. Ezt fejezte ki minden jelenlévő, Franc Leszkosek szövetségi nehézipari miniszternek a JKP KV politikai bizottsága tagjának üdvözlő beszédét hallgatva. Ezt nyilvánították ki a jeszenicei vastag-bádog hengermű megnyitásán jelenlévő dolgozók, Miha Marinkónak Szlovénia miniszterelnökének üdvözlő szavait hallgatva. Ezt fejezte ki a zeneni vasművek munkaközössége az új Siemens-Martin kohó és az első mély kemence ünnepélyes üzembehelyezésekor, amelyen Gustin mérnök, a nehézipari miniszter helyettese, Bosznia-Hercegovina KP KV politikai bizottságának tagja is részt vett. Ezt nyilvánították ki a Jugovinil plasztikus anyagot előállító kombinátus üzembehelyezését ünneplők, Joszip Cazi szövetségi könnyűipari miniszter és Vicko Krsztulovics tengerészetügyi miniszter jelenlétében. Ezt fejezte ki a kosztolocii Veliki Kosztolac“ villanytelep megnyitásának minden résztvevője, Nikola Petrovics mérnök, szövetségi villamos ipari miniszter beszédét hallgatva. Ezt nyilvánították ki a sabac—kovilyacsa—zvorniki új vasútvonal forgalomba helyezésén megjelent dolgozók, áruikor Todor Vujaszinovics szövetségi vasútügyi miniszter elmondotta üdvözlő beszédét. Ezt fejezte ki az új beográdi középhullámú rádióállomás üzembehelyezési ünnepségének minden résztvevője Mosa Pijace, a JKP KV politikai bizottsága tagjának jelenlétében. Ez nyilvánult meg a zágrábi új rádióállomás megnyitásakor, ahol Vladimir Bakarics, a Horvát Népköztársaság miniszterelnöke beszélt, és ezt fejezték ki a noviszádi új rádióállomás üzembehelyezésének ünnepségén résztvevő dolgozók. Luka Mrksicsnek, a Tartományi Főbizottság elnökének üdvözlő szavait hallgatva. A sziszaki vasművekben a Köztársaság Napja tiszteletére ünnepélyesen üzembehelyezték a magunk erejéből épített magaskohót, ötéves tervünk új alkotását. A nagy munkagyőzelmet több mint 30.000 sziszaki és környékbeli dolgozó jelenlétében ünnepelték dolgozóink. Az ünnepi díszgyűlésen a JKP Központi Vezetősége és a szövetségi kormány nevében Franc Leszkosek nehézipari minszter, a JRP Központi Vezetősége politikai bizottságának tagja vett részt Leszkosek elvtárs a többi között ezeket mondotta: elvtársak, technikusok és mérnökök, néptársak, néptársnők és vendégek! ...!Sose?,jétek meg, hogy a JKP Központi Vezetősége és a szövetségi kormány nevében üdvözöljelek benneteket, és néhány szót szóljak ennek az új és hatalmas fémkombinátusnak a történetéről, amelyben ma ünnepélyesen üzembehelyezzük az első magaskohót. Hadd beszéljek dolgozóink és szakértőink hatalmas sikeréről szóljak a leküzdött nehézségekről elmondjam ellenségeinknek, a károkozóknak, hogy szégyenteljes rágalmaik és szabotázs-cselekményeik nem vitatták meg dolgosunkat. Ellenkezőleg, haragot és “l'höt váltottak ki önmaguk *nen, .s. még jobban megszilárdították „?^azeink öntudatát, fejlesztették ' és feltrdálói kezdeményezésű, * növeltek dolgozóinknak a Párt .vtehetőségébe és Tito marsaiba TjeTM hitét. Ezért azt üzenjük mine,,enségünknek: bűnös üzelmek eredménytelenek maradtak. Né^ Perc múlva termelni fog a magaskohó!« H elvtírs ezután vázolta magmkohó építésének történetét. 'V..' között ezeket mondta: »Miután szükség mutatkozott azA Köztársaság Napján üzembehelyezett magaskohó majdnem, feleannyi nyersvasat termel, mint a régi Jugoszlávia minden magaskohója együttvéve. A sziszak fémipari kombinátus első magas kohója a magunk erejéből, dolgozóink keze nyomán, hazai anyagál készült és büszkén hirdeti szocialista országépítésünk újabb diadalát ra, hogy Jugoszláviában hegesztésnélküli csöveket készítő hengermű épüljön, úgy határoztunk, hogy Sziszakon a már meglévő vasművek mellett, egy korszerű fémipari kombinátust építünk, amely magas kohókból, Siemens-Martin kohókkal felszerelt acélosztályból és hegesztésnélküli csövet készítő hengerműből áll majd, éspedig abból a célból, hogy a műszaki folyamatot a nyersanyagot és félkészítményeket minél gazdaságosabban kihasználjuk és minél jobb minőségű és olcsó terméket nyerjünk. 1948 május elsején megkezdődtek az anyag-megrendelések, és kiadták az első rendeléseket az egyes alkatrészek és szerkezetek készítésére. A rijekai »Május 3« hajógyár vállalta a magaskohó teljes szerkezetének, az öntőcsarnok, a ferde emelő, a vizelzárók és szárítók, a gáz-sugárvezetők, a tartályok és a kéménylépcsők kidolgozását. A szlavonszki brodi »Gyuro- Gyakovics« üzem a kauper készítését vállalta el, a rijekai »Vulkán« gyár pedig a ferde emelő hajtóüzemét. A králjevicai »Tito hajógyára« a mozgó szállítóberendezés előállítását, az »Ivo-Lola Ribar« gyár pedig a magaskohó öntött részeit és e részek kidolgozását vállalta. A jeszenicei vasművek az elektródhengereket és a töltőkocsik pontos mérlegét, a gustanyi vasművek az acélöntvényeket, a maribori gépkocsigyár a »Cos« tusú korszerű emelőket, a celyei »Technika« a 40—60 tonnás vagonmérlegeket, a varosi vasművek a vízezetőcsöveket, az armatúrát és a kauperekhez szüksége rostélyokat, a zeerehi »Prvoma’ezkg« a fustító dugattyúkat, a zágrebi »Szi'a-- ’ -M- la'a' a laboratórium berendez,’. ’’ szükséges alkatra«ze'et, az »Elektromoutazsa« üzem a villanyberendezést, a zágrebi »V. Tvetkovics«, a villanyfelszerelést, a sziszaki vasművek dolgozói pedig a dezintegrátorok előállítását vállalták. Az építő munkálatokat, több építővállalat végezte A zágrebi »Tehnika« üzem a magas építkezést, a zágrebi »Viadukt« a mélyépítkezéseket, a sziszaki »Banaja« a városi építővállalattal együtt a társadalmi építkezéseket végezte, a kéményt pedig a zágrábi »Vatrotehna« építette. A magaskohó minden berendezését, — kivéve a nagyobb villanymotorokat és szivattyúkat, amelyeket jóvátétel útján szereztünk be és a sziszaki vasművekben megjavítottunk, valamint a kauper-armaturát és a Dürener-cégtől vett mérőszereket. A hazai elgondolás alapján a magunk erejéből készítettük. Az építésben nehézség állt be, mert a kauperekhez szükséges samottéglát és elektroanyagokat Csehszlovákiából a mérőszereket és emelőket pedig Magyarországról nem szállították, és így váratlan nehézségek merültek fel, amelyeket sürgősen meg kellett oldani, mégpedig hazai emberekkel és hazai anyaggal. 1947-ben az a-1 beruházási szerződéskötésben Csehszlovákiával szerződést kötöttünk tűzálló anyag behozatalára, éspedig 2.200 tonnát három kauper, 600 tonnát pedig a 2-es magaskohó számára rendeltünk. A szerződést a csehszlovák »Záromat« céggel kötöttük, azzal, hogy 1949 január 1-ig szállítják a szükséges anyagot. A kauperekhez szükséges tégla szállításának határidejét a csehszlovák cég később meghosszabbította, úgyhogy hazánkba 1949 július elsején kellett volna a tégláknak megérkezniök. Az a-1 beruházási határozat értelmében az árat akkor fizetjük, amikor megérkezik. Minthogy Jugoszláviának Csehszlovákiával pozitív folyószámlája volt, a rendelt anyag fizetése sehogy sem befolyásolhatta a szállítás határidejét. A magaskohókhoz szükséges téglából május 1-ig, tehát már megkésve, csak 436 tonna érkezett meg. Ezek a téglák, különösen pedig a nagyméretűek, amelyeket a kohó alapjába építenek be s amelyek a kohó legfontosabb elemét képezik nagyon rossz minőségűek voltak. Amikor néhány téglát próbaképpen széttörtek, bebizonyosodott, hogy belső alkatuk nem felel meg a követelményeknek, mert nincsenek jól kiégetve. Egyes darabokról megállapították azt is, hogy a téglák belseje egészen más, kisebb értékű anyagból készült. Ebből arra lehet következtetni, hogy szándékosan küldtek ilyen anyagot, hogy ezzel is szabotálják kemencénk munkáját. Ezért a magaskohó építésekor szükségessé vált minden tégla megvizsgálása, s a leggyengébbek kiselejtezése. A téglák jórészének kézi formázással kellett szabályos formát adni. Ez félévi munkát követelt, és a két kohó anyagából éppen csak egy magaskohót állíthattunk össze. Leszkosek elvtárs ezután ismertette a csehszlovák cégek szarbota-Szocialista hazánk dolgozó népe, miután felszabadult a kizsákmányolás alól, mindennapi munkájában számtalanszor bizonyságot tett öntudatáról Ötéves Tervünk feladatainak megvalósításában, a szocialista országépítésben. Számos munkaközösség a Köztársaság Napjáig, sőt még előbb megvalósította évi munkatervét, túlteljesítette a tervben előirányozott feladatait, s máris az Ötéves Terv negyedik éve feladatainak elvégzéséért dolgozik... Dolgozó tömegeink a Tájékoztató Iroda határozata után az ötéves Terv feladatainak megvalósításában napról-napra még szilárdabban tömörítették soraikat a párt- és államvezetőség köré, melynek élén Tito elvtárs áll. Gyárakban, munkahelyeken, bányákban, szövetkezetekben, mindenütt világosan látszik, hogy az igazság a mi oldalunkon van és ez még nagyobb erőfeszítésekre, újabb munkagyőzelemre ösztönzi dolgozóinkat A takarékosság körülményeink között igen jelentős, és nagy . ..erepe van több szempontból is. A takarékosság útján mozgósítjuk és pénzintézeteink rendelkezésére bocsátjuk pillanatnyilag szabad pénzeszközeinket, hogy szocialista akkumulációnk más forrásai mellett belőlük finanszírozzuk szocialista őrlő tevékenységét a samott-anyag szállítása körül, majd rámutatott saját szakembereink önfeláldozó munkájára. Flarjancsics és Cezár technikus elvtársaink öt nap alatt elkészítették az új rajzokat a kauper belsejéről, éspedig úgy, hogy 12 különféle alakú tégla helyett hétféle is elég, amelyek nagyobb része megfelelt az úgynevezett normális kemencék méreteinek, amit a meglévő tartalékból lehetett elvenni. Újonnan kellett készíteni 245 tűzálló téglát. Ezt a feladatot a jeszenicei samottüzem munkaközössége 20 nappal a határidő előtt teljesítette. Ez az első eddig ismert eset, hogy a magaskohó kauperje főleg normális alakú sammottéglából épült. Csak ennek a módszernek köszönhető, hogy a két kauper időben elkészült. A sziszáki magaskohó üzembehelyezéséhez a JSzNK és a Magyarország közötti beruházási egyezmény alapján szerződést kötöttek a következő alkatrészek szállítására: két darab tíztonnás, az érc felszedésére alkalmas karokkal felszerelt emelődarura. Ezt a szállítmányt azonban júniusban visszatartották. A sziszaki magaskohó technikusai előtt újabb akadály, újabb nehéz feladat megoldása állt, mert néhány hónapon belül pótolni kellett ezeket az emelőket, amelyek nélkül a magaskohót nem lehetett volna üzembehelyezni. A már meglévő régi alkatrészek átalakításával és az emelőkaroknak az új tervrajz alapján való elkészítésével ez a nehézség is megoldódott. A »Május 3« üzem elkészítette az új karokat, és időben megoldódott ez a kérdés is. A kohó kezdetben két emelő helyett csak eggyel dolgozik ... A munkálatok súlypontja tehát 1949 tavasza és a mai nap közötti időszakra esett. A felsorolt nehéz(Folytatása a 6-ik oldalon) szágépítésünk gazdasági feladatait. Ezenkívül a takarékosság fontos eszköz arra, hogy kivonjuk a szabad pénzeszköz-többletet a forgalomból, és ezzel közvetlenül szilárdítsuk valutánkat, emeljük a dinár gyakorlati értékét Ezen az úton továbbá szabályozzuk az áru és a pénzalap közötti viszonyt és így emeljük a dolgozók életszínvonalát A takarékosságnak ezenkívül jelentős nevelőszerepe is van. Ha helyesen magyarázzuk a takarékosság jelentőségét, öntudatra ébresztjük dolgozóinkat, hogy így is részt vehetnek hazájuk szocialista építésében. Az általános haszon mellett, amelyet minden egyes befizető élvez a közösség útján, közvetlen haszna is lesz a betétből, ugyanis a befizetett összeg után 5 százalékos kamat jár. A dolgozó a betétek útján észrevétlenül és fokozatosan gyűjti öszsze pénzét, hogy szükség esetén felhasználhassa. Fokozatosan és észszerűen gyűjteni a pénzt az évi szabadságra, a téli szükségletek beszerzésére, bútorvásárlásra és hasonlókra, komoly hasznot jelent a dolgozók számára .. A betét összege minden adótól és illetménytől mentes... A régi Jugoszláviában a magánbankok szintén gyűjtöttek pénzbetéteket. A betétekből elsősorban a bankok tulajdonosai gazdagodtak, és magánkapitalista üzemeket pénzeltek belőle... Az új szocialista Jugoszláviában a betéteket gyárak, vasutak, utak építésére, új bányák üzembehelyezésére, új villanytelepek emelésére, iskolák, kórházak gyermekintézmények, lakóházak építésére fordítják, tehát ötéves tervünk feladatainak megvalósítását támogatjuk velük. A betétkönyv tulajdonosa így is cselekvően részt vesz hazánk gazdasági és kulturális építésében. A betétekért a népállam felel, amelyben nem léteznek gazdasági válságok, és így a betét nemcsak általában emeli a dolgozó nép életszínvonalát, de dolgozóink biztosak lehetnek arról, hogy a betétként elhelyezett összeg minden pillanatban rendelkezésükre áll. A szövetségi kormány nagy jelentőséget tulajdonít a takarékosságnak. Rendelkezések vannak, amelyek értelmében minden száz dolgozónál többet foglalkoztató üzemben takarékpénztár, a mezőgazdasági szövetkezetekben pedig hiteltakarékossági osztály alakul. Ott, ahol helyesen megmagyarázták a dolgozóknak a takarékosság jelentőségét, számottevőek az eredmények. Tartományunkban eddig 292, száz munkáson felüli üzemben és intézményben dolgoznak a takarékpénztárak ... Egészen bizonyos, hogy a többi üzemben és intézményben is megvannak a lehetőségek a takarékpénztárak megalakítására. 304 mezőgazdasági szövetkezetben működik a hiteltakarékossági osztály. Azonban, mint már említettük a lehetőségek még távolról sincsenek kihasználva ... Ezért a szövetségi pénzügy mindazt érium elhatározta, hogy december 1-től 7-ig az egész ország területén takarékossági hetet rendez. Különös figyelmet kell szentelniük a megmozdulásra a pionírszervezeteknek. A takarékosságnak hatalmas szerepe van az ifjú nemzedék nevelésében. Egész életükre megtanulják, hogyan kell észszerűen takarékoskodniok és élniök. Ezenkívül megtanulják, hogyan kell dolgozni új szocialista hazánk javára. Egész iskolák és osztályok egységesen és egyénenként takarékoskodhatnak ... A takarékossági hét folyamán minden dolgozónknak megmagyarázzuk milyen jelentősége van a takarékosságnak hazánk gazdaságára és külön-külön minden betéttulajdonosra nézve. Még inkább kifejlesztjük tartományunk szerb, horvát, magyar, román, szlovák, ruszin és más nemzetiségű dolgozóiban a szocialista hazaszeretetei És e megmozdulás sikeres végrehajtásában ismét kifejezésre jut tartományunk dolgozóinak határtalan szeretete párt- és államvezetősége és Tito elvtárs iránt. Az akció sikere tartományunk dolgozóinak válasza lesz hazánk rágalmazóinak s kinyilvánítja, hogy Jugoszlávia dolgozó népe, így tartományunk dolgozói is tudják, hogy ez az elvszerűtlen hajsza milyen mélyen ellenforradalmi .. Ezenkívül e feladat sikeres végrehajtása jelentős hozzájárulás munkásosztályunk, dolgozó parasztságunk és többi dolgozónk részéről szocialista országépítésünkhöz az ötéves Terv feladatainak megvalósításához. ARNOLD RAJH • Üzembe helyezték az új beográdi középhullámú rádióállomást A Köztársaság Napján a beográdi rádió új középhullámú adóállomást nyitott. A 150 kilowattos új adó üzembehelyezési ünnepségét résztvett Mosa Pijade elvtárs, a JKP KV politikai bizottságának tagja, Dmitar Vlahov, Marko Vujacsics, a JSzNK Népszkupszinász prezidiumának alelnöke, Velyko Vlahovics, a JKP Központi Vezetőségének tagja, Rodoljub Csolakovics, Bozsidar Maszlarics, Sztanoje Szimics és Zaim Sarac, a szövetségi kormány miniszterei, Voja Lekovics és Milos Minics, Szerbia KFKV politikai bzottságának tagja a Szerb Népköztársaság kormányának miniszterei, Peko Dapcsevics és Velyko Knezsevics tábornok, Szretyko Manola viceadmirális és számos kulturmunkás és közéleti férfiú, valamint a sajtó képviselői A mikrofon előtt Jovan Marinovics, a szövetségi rádiószogálat elnöke besért az új rádióállomás jelentőségéről Ugyanebben azdőpontban helyezték üzembe ünnepélyes keretek között az új zágrábi rádióállomást.