Magyar Szó, 1949. december (6. évfolyam, 285-311. szám)

1949-12-02 / 285. szám

1949. xn. 2 M­agyar Dic­übc Kiclacifék az első kiialiinhhoszifelre magas Men­al­ a sziszaki lemipari ttomainátusban Franc Leszhcsek nehézipari min­szter üdvözli te a JfcP KV parikai bizottsága és a szövetségi kormány nevében a magas oltó epreit A takarékosság hete Arnold Rajh, a főbizottság pénzügyi megbízottja november 30-án előadást tartott a noviszádi rádióban a takarékossági hét jelentősé­géről. A többi között a következőket mondotta: Ez a sziklaszilárd akaraterő nyilvánult meg a sziszaki fémipari kombinátus első magaskohójának üzembehelyezésekor. Ezt fejezte ki minden jelenlévő, Franc Leszkosek szövetségi nehézipari miniszternek a JKP KV politikai bizottsága tagjának üdvözlő beszédét hallgatva. Ezt nyilvánították ki a jeszenicei vastag-bádog hengermű megnyitásán jelen­lévő dolgozók, Miha Marinkónak Szlovénia miniszterelnökének üdvözlő szavait hallgatva. Ezt fejezte ki a zen­eni vasművek munkaközössége az új Siemens-Martin kohó és az első mély kemence ünnepélyes üzem­behelyezésekor, amelyen Gustin mérnök, a nehézipari miniszter helyet­tese, Bosznia-Hercegovina KP KV politikai bizottságának tagja is részt vett. Ezt nyilvánították ki a Jugovinil plasztikus anyagot előállító kom­binátus üzembehelyezését ünneplők, Joszip Cazi szövetségi könnyűipari miniszter és Vicko Krsztulovics tengerészetügyi miniszter jelenlétében. Ezt fejezte ki a kosztoloci­i Veliki Kosztolac“ villanytelep megnyitá­sának minden résztvevője, Nikola Petrovics mérnök, szövetségi villamos ipari miniszter beszédét hallgatva. Ezt nyilvánították ki a sabac—kovi­­lyacsa—zvorniki új vasútvonal forgalomba helyezésén megjelent dolgo­zók, áruikor Todor Vujaszinovics szövetségi vasútügyi miniszter el­mondotta üdvözlő beszédét. Ezt fejezte ki az új beográdi középhullámú rádióállomás üzembehelyezési ünnepségének minden résztvevője Mosa Pijac­e, a JKP KV politikai bizottsága tagjának jelenlétében. Ez nyil­vánult meg a zágrábi új rádióállomás megnyitásakor, ahol Vladimir Bakarics, a Horvát Népköztársaság miniszterelnöke beszélt, és ezt fejez­ték ki a noviszádi új rádióállomás üzembehelyezésének ünnepségén résztvevő dolgozók. Luka Mrksicsnek, a Tartományi Főbizottság elnö­kének üdvözlő szavait hallgatva. A sziszaki vasművekben a Köztár­saság Napja tiszteletére ünnepélye­sen üzembehelyezték a magunk ere­jéből épített magaskohót, ötéves tervünk új alkotását. A nagy mun­kagyőzelmet több mint 30.000 szi­szaki és környékbeli dolgozó jelen­létében ünnepelték dolgozóink. Az ünnepi díszgyűlésen a JKP­­ Köz­ponti Vezetősége és a szövetségi kormány nevében Franc Leszkosek nehézipari minszter, a JRP Köz­ponti Vezetősége politikai bizottsá­gának tagja vett részt Lesz­kosek elvtárs a többi között eze­ket mondotta: elvtársak, technikusok és mérnökök, néptársak, néptársnők és vendégek! ...!Sose?,jétek meg, hogy a JKP Központi Vezetősége és a szövetsé­gi kormány nevében üdvözöljelek benneteket, és néhány szót szóljak ennek az új és hatalmas fémkombi­­nátusnak a történetéről, amelyben ma ünnepélyesen üzembehelyezzük az első magaskohót. Hadd beszéljek dolgozóink és szakértőink hatalmas sikeréről szóljak a leküzdött nehéz­ségekről elmondjam ellenségeinknek, a károkozóknak, hogy szégyentel­jes rágalmaik és szabotázs-cselek­­ményeik nem vitatták meg dolgo­sunkat. Ellenkezőleg, haragot és “l'höt váltottak ki önmaguk *nen, .s. még jobban megszilárdították „?^azeink öntudatát, fejlesztették ' és feltrdálói kezdeményezésű, * növeltek dolgozóinknak a Párt .vtehetőségébe és Tito marsaiba TjeTM hitét. Ezért azt üzenjük min­­e,,enségü­nknek: bűnös üzelmek eredménytelenek maradtak. Né­­^ Perc múlva termelni fog a magaskohó!« H elvtírs ezután vázolta magmkohó építésének történetét. 'V..' között ezeket mondta: »Miután szükség mutatkozott az­A Köztársaság Napján üzem­­­behelyezett magaskohó majdnem, feleannyi nyersvasat termel, mint a régi Jugoszlávia minden ma­gaskohója együttvéve. A sziszak fémipari kombinátus első magas kohója a magunk erejéből, dol­­gozóink keze nyomán, hazai anya­gál készült és büszkén hirdeti szo­cialista országépítésünk újabb diadalát­ ra, hogy Jugoszláviában hegesztés­­nélküli csöveket készítő hengermű épüljön, úgy határoztunk, hogy Szi­szakon a már meglévő vasművek mellett, egy korszerű fémipari kom­binátust építü­nk, amely magas­ ko­hókból, Siemens-Martin kohókkal felszerelt acélosztályból és hegesz­tésnélküli csövet készítő hengermű­ből áll majd, éspedig abból a célból, hogy a műszaki folyamatot a nyersanyagot és félkészítményeket minél gazdaságosabban kihasznál­juk és minél jobb minőségű és ol­csó terméket nyerjünk. 1948 május elsején megkezdődtek az anyag-megrendelések, és kiad­ták az első rendeléseket az egyes alkatrészek és szerkezetek készíté­sére. A rijekai »Május 3« hajó­gyár vállalta a magaskohó teljes szerkezetének, az öntőcsarnok, a ferde emelő, a vizelzárók és szá­rítók, a gáz-sugárvezetők, a tartá­lyok és a kémény­lépcsők kidolgo­zását. A szlavonszki brodi »Gyuro- Gyakovics« üzem a kauper készí­tését vállalta el, a rijekai »Vulkán« gyár pedig a ferde emelő hajtó­üze­mét. A králjevicai »Tito hajógyá­ra« a mozgó szállítóberendezés elő­állítását, az »Ivo-Lola Ribar« gyár pedig a magaskohó öntött részeit és e részek kidolgozását vállalta. A jeszenicei vasművek az elektród­­hengereket és a töltő­kocsik pon­tos mérlegét, a gustanyi vasmű­vek az acélöntvényeket, a marib­o­­ri gépkocsigyár a »Cos« t­usú korszerű emelőket, a celyei »Tech­­nika« a 40—60 tonnás vagonmér­­legeket, a varosi vasművek a víz­­­ezetőcsöveket, az armatúrát és a kauperekhez szüksége rostélyokat, a zeerehi »Prvoma’ezkg« a fustító dugattyúkat, a zágrebi »Szi'a-- ’ -M- la'a' a laboratórium berendez,’. ’’ szükséges alkatra«ze'et, az »Elek­­tromoutazsa« üzem a villanyberen­dezést, a zágrebi »V. Tvetkovics«, a villanyfelszerelést, a sziszaki vas­művek dolgozói pedig a dezinteg­­rátorok előállítását vállalták. Az építő munkálatokat, több építővállalat végezte A zágrebi »Tehnika« üzem a magas­ építkezést, a zágrebi »Viadukt« a mély­építke­zéseket, a sziszaki »Banaja« a váro­si építővállalattal együtt a társadal­mi építkezéseket végezte, a ké­ményt pedig a zágrábi »Vatroteh­­na« építette. A magaskohó minden berendezé­sét, — kivéve a nagyobb villany­motorokat és szivattyúkat, amelye­ket jóvátétel útján szereztünk be és a sziszaki vasművekben megjaví­tottunk, valamint a kauper-armatu­­rát és a Dürener-cégtől vett mérő­szereket. A hazai elgondolás alap­ján a magunk erejéből készítettük. Az építésben­ nehézség állt be, mert a kauperekhez szükséges sa­­mottéglát és elektroanyagokat Cseh­szlovákiából a mérőszereket és eme­lőket pedig Magyarországról nem szállították, és így váratlan nehéz­ségek merültek fel, amelyeket sür­gősen meg kellett oldani, mégpedig hazai emberekkel és hazai anyag­gal. 1947-ben az a-1 beruházási szer­ződéskötésben Csehszlovákiával szer­ződést kötöttünk tűzálló anyag be­hozatalára, éspedig 2.200 tonnát há­rom kauper, 600 tonnát pedig a 2-es magaskohó számára rendeltünk. A szerződést a csehszlovák »Záro­mat« céggel kötöttük, azzal, hogy 1949 január 1-ig szállítják a szük­séges anyagot. A kauperekhez szük­séges tégla szállításának határide­jét a csehszlovák cég később meg­hosszabbította, úgyhogy hazánkba 1949 július elsején kellett volna a tégláknak megérkezniök. Az a-1 be­ruházási határozat értelmében az árat akkor fizetjük, amikor meg­érkezik. Minthogy Jugoszláviának Csehszlovákiával pozitív folyószám­lája volt, a rendelt anyag fizetése sehogy sem befolyásolhatta a szál­lítás határidejét. A magaskohókhoz szükséges tég­lából május 1-ig, tehát már meg­késve, csak 436 tonna érkezett meg. Ezek a téglák, különösen pedig a nagyméretűek, amelyeket a kohó alapjába építenek be s amelyek a ko­hó legfontosabb elemét képezik na­gyon rossz minőségűek voltak. Ami­kor néhány téglát próbaképpen szét­törtek, bebizonyosodott, hogy belső alkatuk nem felel meg a követel­ményeknek, mert nincsenek jól ki­égetve. Egyes darabokról megálla­pították azt is, hogy a téglák bel­seje egészen más, kisebb értékű anyagból készült. Ebből arra lehet következtetni, hogy szándékosan küldtek ilyen anyagot, hogy ezzel is szabotálják kemencénk munkáját. Ezért a magaskohó építésekor szük­ségessé vált minden tégla megvizs­gálása, s a leggyengébbek kiselej­tezése. A téglák jórészének kézi formázással kellett szabályos for­mát adni. Ez félévi munkát köve­telt, és a két kohó anyagából ép­pen csak egy magaskohót állíthat­tunk össze. Leszkosek elvtárs ezután ismer­tette a csehszlovák cégek szarbota-Szocialista hazánk dolgozó népe, miután felszabadult a kizsákmányo­lás alól, mindennapi munkájában számtalanszor bizonyságot tett ön­tudatáról Ötéves Tervünk feladatai­nak megvalósításában, a szocialista országépítésben. Számos munkakö­zösség a Köztársaság Napjáig, sőt még előbb megvalósította évi­­ mun­katervét, túlteljesítette a tervben előirányozott feladatait, s máris az Ötéves Terv negyedik éve feladatai­nak elvégzéséért dolgozik... Dolgozó tömegeink a Tájékoztató Iroda határozata után az ötéves Terv feladatainak megvalósításában napról-napra még szilárdabban tö­mörítették soraikat a párt- és állam­vezetőség köré, melynek élén Tito elvtárs áll. Gyárakban, munkahelye­ken, bányákban, szövetkezetekben, mindenütt világosan látszik, hogy az igazság a mi oldalunkon van és ez még nagyobb erőfeszítésekre, újabb munkagyőzelemre ösztönzi dolgozóinkat A takarékosság körülményeink kö­zött igen jelentős, és nagy . ..erepe van több szempontból is. A taka­rékosság útján mozgósítjuk és pénz­intézeteink rendelkezésére bocsát­juk pillanatnyilag szabad pénzesz­közeinket, hogy szocialista akku­mulációnk más forrásai mellett be­lőlük finanszírozzuk szocialista őr­lő tevékenységét a samott-anyag szállítása körül, majd rámutatott sa­ját szakembereink önfeláldozó mun­kájára. Flarjancsics és Cezár technikus elvtársaink öt nap alatt elkészítet­ték az új rajzokat a kauper belse­jéről, éspedig úgy, hogy 12 külön­féle alakú tégla helyett hétféle is elég, amelyek nagyobb része meg­felelt az úgynevezett normális ke­mencék méreteinek, amit a meglévő tartalékból lehetett elvenni. Újon­nan kellett készíteni 245 tűzálló tég­lát. Ezt a feladatot a jeszenicei samottüzem munkaközössége 20 nap­pal a határidő előtt teljesítette. Ez az első eddig ismert eset, hogy a magaskohó kauperje főleg normális alakú sammottéglából épült. Csak ennek a módszernek köszönhető, hogy a két kauper időben elké­szült. A sziszáki magaskohó üzembehe­lyezéséhez a JSzNK és a Magyar­­ország közötti beruházási egyez­mény alapján szerződést kötöttek a következő alkatrészek szállítására: két darab tíztonnás, az érc felsze­désére alkalmas karokkal felszerelt emelődarura.­ Ezt a szállítmányt azon­ban júniusban visszatartották. A sziszaki magaskohó technikusai előtt újabb akadály, újabb nehéz feladat megoldása állt, mert néhány hóna­pon belül pótolni kellett ezeket az emelőket, amelyek nélkül a magas­kohót nem lehetett volna üzembe­helyezni. A már meglévő régi alkat­részek átalakításával és az emelő­karoknak az új tervrajz alapján va­ló elkészítésével ez a nehézség is megoldódott. A »Május 3« üzem el­készítette az új karokat, és időben megoldódott ez a kérdés is. A ko­hó kezdetben két emelő helyett csak eggyel dolgozik ... A munkálatok súlypontja tehát 1949 tavasza és a mai nap közötti időszakra esett. A felsorolt nehéz­­(Folytatása a 6-ik oldalon) szágépítésünk gazdasági feladatait. Ezenkívül a takarékosság fontos eszköz arra, hogy kivonjuk a sza­bad pénzeszköz-többletet a forga­lomból, és ezzel közvetlenül szilár­dítsuk valutánkat, emeljük a dinár gyakorlati értékét Ezen az úton továbbá szabályozzuk az áru és a pénzalap közötti viszonyt és így emeljük a dolgozók életszínvonalát A takarékosságnak ezenkívül jelen­tős nevelőszerepe is van. Ha he­lyesen magyarázzuk a takarékosság jelentőségét, öntudatra ébresztjük dolgozóinkat, hogy így is részt vehet­nek hazájuk szocialista építésében. Az általános haszon mellett, ame­lyet minden egyes befizető élvez a közösség útján, közvetlen haszna is lesz a betétből, ugyanis a befizetett összeg után 5 százalékos kamat jár. A dolgozó a betétek útján észre­vétlenül és fokozatosan gyűjti ösz­­sze pénzét, hogy szükség esetén fel­használhassa. Fokozatosan és ész­szerűen gyűjteni a pénzt az évi sza­badságra, a téli szükségletek be­szerzésére, bútorvásárlásra és ha­sonlókra, komoly hasznot jelent a dolgozók számára .. A betét össze­ge minden adótól és illetménytől mentes... A régi Jugoszláviában a magán­bankok szintén gyűjtöttek pénzbe­téteket. A betétekből elsősorban a bankok tulajdonosai gazdagodtak, és magánkapitalista üzemeket pén­zeltek belőle... Az új szocialista Jugoszláviában a betéteket gyárak, vasutak, utak építésére, új bányák üzembehelyezésére, új villanytelepek emelésére, iskolák, kórházak gyer­mekintézmények, lakóházak építésé­re fordítják, tehát ötéves tervünk feladatainak megvalósítását támogat­juk velük. A betétkönyv tulajdonosa így is cselekvően részt vesz hazánk gazdasági és kulturális építésében. A betétekért a népállam felel, amelyben nem léteznek gazdasági válságok, és így a betét nemcsak ál­talában emeli a dolgozó nép élet­színvonalát, de dolgozóink biztosak lehetnek arról, hogy a betétként el­helyezett összeg minden pillanatban rendelkezésükre áll. A szövetségi kormány nagy je­lentőséget tulajdonít a takarékos­ságnak. Rendelkezések vannak, a­­melyek értelmében minden száz dol­gozónál többet foglalkoztató üzem­ben takarékpénztár, a mezőgazdasá­gi szövetkezetekben pedig hitel­ta­karékossági osztály alakul. Ott, ahol helyesen megmagyarázták a dolgozóknak a takarékosság jelentő­ségét, számottevőek az eredmények. Tartományunkban eddig 292, száz munkáson felüli üzemben és intéz­ményben dolgoznak a takarékpénz­tárak ... Egészen bizonyos, hogy a többi üzemben és intézményben is megvannak a lehetőségek a takarék­pénztárak megalakítására. 304 mező­gazdasági szövetkezetben működik a hiteltakarékossági osztály. Azon­ban, mint már említettük a lehető­ségek még távolról sincsenek ki­használva ... Ezért a szövetségi p­én­zü­gy mindazt ér­iu­m el­h­atáro­zta, hogy december 1-től 7-ig az egész ország területén takarékossági hetet rendez. Különös figyelmet kell szentelniük a megmozdulásra a pionírszerveze­­teknek. A takarékosságnak hatalmas szerepe van az ifjú nemzedék neve­lésében. Egész életükre megtanul­ják, hogyan kell észszerűen taka­­rékoskodniok és élniök. Ezenkívül megtanulják, hogyan kell dolgozni új szocialista hazánk javára. Egész iskolák és osztályok egységesen és egyénenként takarékoskodhatnak ... A takarékossági hét folyamán min­den dolgozónknak megmagyarázzuk milyen jelentősége van a takarékos­ságnak hazánk gazdaságára és kü­­lön-külön minden betéttulajdonosra nézve. Még inkább kifejlesztjük tar­tományunk szerb, horvát, magyar, román, szlovák, ruszin és más nem­zetiségű dolgozóiban a szocialista hazaszeretetei És e megmozdulás sikeres végrehajtásában ismét kife­jezésre jut tartományunk dolgozói­nak határtalan szeretete párt- és ál­lamvezetősége és Tito elvtárs iránt. Az akció sikere tartományunk dolgo­zóinak válasza lesz hazánk rágalma­zóinak s kinyilvánítja, hogy Jugo­szlávia dolgozó népe, így tartomá­nyunk dolgozói is tudják, hogy ez az elvszerűtlen hajsza milyen mé­lyen ellenforradalmi .. Ezenkívül e feladat sikeres vég­rehajtása jelentős hozzájárulás mun­kásosztályunk, dolgozó parasztsá­gunk és többi dolgozónk részéről szocialista országépítésü­nkhöz az ötéves Terv feladatainak megvaló­sításához. ARNOLD RAJH ­• Üzembe helyezték az új beográdi középhullámú rádióállomást A Köztársaság Napján a beográ­di rádió új középhullámú adóállo­mást nyitott. A 150 kilowattos új adó üzembehelyezési ünnepségét résztvett Mosa Pijade elvtárs, a JKP KV politikai bizottságának tagja, Dmitar Vlahov, Marko Vu­jacsics, a JSzNK Népszkupszinász prezidiumának alelnöke, Velyko Vlahovics, a JKP Központi Vezető­ségének tagja, Rodoljub Csolako­vics, Bozsidar Maszlarics, Sztano­­je Szimics és Zaim Sarac, a szövet­ségi kormány miniszterei, Voja Le­kovics és Milos Minics, Szerbia KF­KV politikai b­zottságának tagja a Szerb Népköztársaság kormányá­nak miniszterei, Peko Dapcsevics és Velyko Knezsevics tábornok, Szrety­­ko Manola viceadmirális és számos kulturmunkás és közéleti férfiú, valamint a sajtó képviselői A mik­rofon előtt Jovan Marinovics, a szö­vetségi rá­dió­sz­ogálat elnöke be­­s­ért az új­ rádióállomás jelentősé­­géről Ugyanebben az­dőpontban he­lyezték üzembe ünnepélyes kere­tek között az új zágrábi rádióállo­mást.

Next