Magyar Szó, 1950. november (7. évfolyam, 260-284. szám)

1950-11-02 / 260. szám

1550. XL­I. ^ béke kérdése tárgyalásinak propa­ganda jellegű­ módszere Szem előtt Urt­a n'" ^rca() más a szovjet kttlimetikábo’ * n­aotta­tényeket. bank hogy e szervezet “­e alapvető résztvevő szovjet delek-»' ^„„apat­m­unka módszere — v a P1®' rtam — az a módszer, a bé­haganda szempont!»»» .Htmükö­­ko és a nemzetközi 9 ^ szovjet-'' " " minden kérdéséhez. Jav**' Celetrele bővelkedik az anselve­­»alakban ás beszédekben ajtó­két később tagja'-n« ’e"" mint » han és a prop»Ran"a .rPietének«­szovjet politika »békeszer v#dellei­­ népek egyen.jogu'-a* navetkezi­­'térdésében tanúsított őségének« stb. b\zon szoVjet Véleményünk szerint 'rel"náció, a béke 'egyetlen ert folyó harcnak es.»s ^^e­­alapvető és legfontosao ^,viB **1 nem használja fe‘ p olitika* er. pedig a k"?kre‘p£r mer 'kelő módszere, amer' . (ieB0a­,T"orditásira Irányul». « ^ ho« er&feasütésekhen *a­ményeket, amely előbbreviszi a dolgokat, amely konkrét eredmé­nyeivel megmeri a népeket, és amely egyedül volna képes megszi­lárdítani az emberek bizalmát a béke megőrzésének és a nemzet­közi együttműködés továbbfejlesz­tésének lehetőségében. Az­ UNO iránti magatartás na­gyon jellemző a második világhá­ború utáni szovjet külpolitika fej­­lődésére nézve.­­ Volt idő, amikor a szovjet dele­gáció arra törekedett, hogy építő módon együttműködjön és való­ban eredményeket ért el ebben az irányban. Ez mindenekelőtt abban­­ az időben volt, amikor létrejött az Egyesült Nemzetek Alapokmánya,­­ valamit a háború utáni első idők­ben. Az UNO-beli szovjet politika azonban lépésről-lépésre mindin­­­kább propagandisztikus jelleget öl­­­tött, a nemzetközi gyakorlatban pe­­­dig mindinkább kifejezésre futot­tak benne a heg­­ionista elemek . Végül is ez a postu­sca a Biztonsági •Magyar Ssrf üi egifediiroliili Irdmuat székes céd­ítstai de a marxista vádértézett. (Folytatás a második oldalról) nem is hisz senki a szovjet propa­ganda állításaiban. Mégis szeret­ném felhívni a figyelmet a Tass hírügynökség 1948. december 31-i hivatalos kommünikéjére, amely magában véve is eléggé meggyőző cáfolata a szovjet propagandának. Ez a kommüniké azt magyaráz­za, hogy a két ország közötti ke­reskedelmi tárgyalások — itt hoz­zá kell tenni, hogy a jugoszláv részről tett javaslatokkal ellentét­ben — az árucsere méreteinek a két ország közötti eddigi forgalom egy­nyolcadára való csökkentésé­vel végződtek, tekintettel a két ország között bekövetkezett poli­tikai helyzetre. Kell-e konkrétabb beismerés a szovjet kormány ré­széről, hogy a Jugoszlávia iránti gazdasági kapcsolataiban éppen el­lenkezően járt el, mint ami alap­vetően lényeges volt Litvinov ur javaslatában, vagyis hogy politikai okokból gazdasági intézkedésekhez folyamodott, amelyek — Litvinov' ■szerint — a gazdasági agresszió osztályába sorozhatók felmerül a kérdés, vájjon a szov­jet kormány megmarad-e ma Lit­­vinovnak a melelt a tétele mel­lett, hogy: »támadónak kell tekin­teni azt az országot, amely először folyamodik a gazdasági megkülön­böztetés intézkedéseihez...? Ha megmarad mellette,­­ akkor a szovjet kormány maga ad jellem Visinszki úr a múlt szombaton Trieszt Szabad Terület kérdéséről­­ beszélve, ismét tanúságot tett ar-­­­ról, hogy milyen eltérés van sza- ■ vz­ok és tetteik között. A szovjet­­ delegáció vezetője az aláírt béke- s szerződések be nem tartása miatt gyakorolt bírálatával adta ezt a Példát. Azzal kapcsolatban, hogy a Szovjet Szövetség mennyi i®­­a karakót tanúsít az ilyen szerződé­­­t­,­ végrehajtása érdekében, meg­­émlítette a szovjet kormány­nak az­t­­ a készségét, hogy elfogadja a tri­eszti kormányzónak azt a személyt, akit a nyugati hatalmak javasol­tak. Engedjék meg, hogy nyíltán ki­­j­­elezzem kétkedésemet a szovjet delegáció vezetője ezen állításának őszinteségében. A szovjet kormány kitartó követeléseinek, hogy hala­déktalanul valóra kell váltani a békeszerződés Triesztre vonatkozó­­ rendelkezéseit, elsősorban nyilván­­vakran nagyon szóló kancsolatuk­­ VoTt azzal a politikai irány­­vonallal, amelyet jelenig a szov- ' jet­ kormány folytat Jugoszlávia ellen. És éppen ezért nem férhet azzá kétség, hogy ezeknek a szov­­­et követeléseknek semmi közük nincs a világ e részében a béke ér­dekeiről való gondolkodáshoz. Ismeretes, hogy Blind a jugo- s­z?/dáv, mind pedig az olasz kor­­hiány képviselői kedvezően nyilat­­oztak a két kormány Trieszt kér­­désében történő megegyezésének lehetőségéről. Senki sem tagadhat­ja hogy az­ ilyen megegyezés, ha erre jönne, rendkívül fontos hoz­­zájárulás volna a békéhez és a szomszédos nép békeszerető együttmű­ködéséhez. Ugyanígy nem f érhet hozzá kétség, hogy semmi esetre sem szolgálhat bizonyitékul a békeszeretetre az, ha valaki mrg 'kik­ tőtt hogy megakadállyozza az *'zen erőfeszítéseket. S­zést arról a hegemonista politiká­járól, amely különösen nyilvánva­­­­lóan kifejezésre jutott Jugoszlávia­­ iránti példájában, s amely termé­­­­szetesen nem szorítkozik csupán Ju­­­goszláviára! Ha nem marad meg­­mellette , akkor Visinszki úr hiába hivatko­­­­zik a szovjet kormánynak a két­­ világháború közötti egyes tételei­­■­re, és akkor tisztában kell lennünk m­s azzal, hogy a szovjet politika elmé­­­­letben és gyakorlatban is megvál­­­­tozott. . Természetesen mindenekelőt­t a­­ gyakorlatban Nem akarom ezzel­­­­ azt mondani, hogy a gazdasági hát­­­­rányos megkülönböztetés politiká­­j­a ,ha csupán a szovjet kormány fegy­­­­vere, de ez esetben éppen azért­­ foglalkoztam a fenti példával, am I , mely a szovjet kormány Jugoszlá­via iránti politikájára vonatkozik. . . m­ert talán ez a gazdasági agresz­­s­­­szió legdurvább példája a másod­­­dik világháború után, valamint azért, hogy rámutassak, mennyire­­ nincs joga a szovjet delegáció ve­zetőjének, hogy itt olyan álláspon­tot foglaljon el, mintha a szovjet­­ kormányt egyáltalán semmiféle fe­­­­­­lelősség sem terhel­né a világban­­ ; uralkodó jelenlegi feszült hely­­­­­­zetért, és mintha ebben a helyzet­ben ő volna az egyedüli, aki vé­­­­delm­ezheti és kell is védelmeznie a a világbékét. Ha azonban a szovjet delegáció­­ vezető­je Trieszt példáján kívánja megmutatni a szovjet politikai kö-­­­vetkezetess­égét a békeszerződés­­ keresztülvitelében, én csak azt ki k I­vánom megkérdezni: miért nem­­ foglal el a szovjet kormány ilyen álláspontot, mondjuk a békeszer­ződésnek Magyarország részéről történő megszegése és nem telje­sítése tekintetében? Ismeretes pél­dául, hogy Magyarország egyolda­lúan beszüntette a jó­vát­étel fizeté­sét Jugoszláviának, az abból a cél­ból tett szovjet mesterkedések pe­dig, hogy támogatást nyújtsanak a békeszerződés e nyilvánvaló nem teljesítésének, ebben az esetben közvetlenül lehetetlenné tették a döntőbírósági eljárást, amelyet a békeszerződés irányoz elő viszály­­ esetére. Ez pedig nem az egyedüli példa arra, hogy a szovjet támo­­­­gatja a békeszerződés nyilvánvaló megszegését és nem teljesítését. . Hol van itt a szovjet politika kö­­­­vetkezetessége a békeszerződés vég­­­rehajtásában? Következetesség u­­gyan van, de ez ne­v­i az elvhűség­­ben rejlik, hanem a Jugoszlávia iránti következetes ellenséges po­litikában. Trieszt esetében ez a po­litika abban a követelésben jut ki­fejezésre, hogy haladéktalanul vég­re kell hajtani a békeszerződés rendelkezéseit, abban a pillanat­ban, amikor lehetőség van, hogy megegyez­ és jöjjön létre a két szom­szédos nép között. Magyarország­­ esetében pedig ugyanez a politika­­ a békeszerződés nyílt megszegésé­­­­nek és nem teljesítésének támoga­tásában jut kifejezésre. Trieszt pél­­­­dáján :a szovjet delegáció vezetője csak azt bizonyította, hogy a szov­jet kormány hű jugoszlávelenes politiká­jához, amellyel kárt akar okozni Jugoszlávia népeinek, ami­­k­­or csak len­etséges, — és semmit többet. Megint ugyanaz az eset: mások­­ a szavak és mások a tettek. Tanács és az UNO más szerveinek ideiglenes bojkottjával végződött, ami által csak még nehezebbé vált annak a kérdésnek megoldá­sa, amely miatt állítólag bojkottál­ja az UNO szerveinek munkáját. Ez semmi esetre sem az UNO erő­sítésének politikája. Azonkívül úgyszólván mindig, amikor hozzá kellett és lehetett vol­na járulni legalább némi gyakor­lati eredmények megvalósításához az UNO-ban történő együttműkö­dés útján, a Szovjet Szövetség ál­­t­­alában negatív álláspontot foglalt­­ el az ilyen akciókkal szemben,­­ vagy nem vett részt bennük, és , semmiféle készséget sem mutatott,­­ hogy bármiféle anyagi hozzájáru­­­­lást nyújtson az együttműködés és a kölcsönös támogatás megvalósítá­­­­sa végett. Ezt legjobban tanúsítja az UNO-beli szociális és gazdasági­­ együttműködés, valamint az UNO- beli különleges intézmények iránti magatartásának példája. A Szovjet Szövetség még ki is lépett a nem­zetközi egészségügyi szervezetből, amelynek hasznos tevékenysége tagadhatatlan, amit régebben kü­lönösen kiemeltek a Szovjet Szö­vetség képviselői is. És mi az eredménye a háború utáni szovjet külpolitikának? Váj­jon nem távolította- e el magától ez a politika a szovjet nép számos barátját, habár ezek a népek so­hasem fogják elfelejteni azokat az óriási áldozatokat, amelyeket a szovjet nép hozott a második világ­háborúban, vállvetve más szabad­­s­ágszerető népekkel, nemcsak a maga szabadságáért, hanem sok más nép szabadságáért is? Várjon nem távolított -e el magától sok népet, amely reménykedett a Szovjet Szövetség védelmében, e helyett pedig azt kellett megérnie, hogy idegen akaratot kényszeríte­nek rá? Vájjon netán a szovjet kormány úgy véli-e, hogy a szabad­ságszerető emberek érzelmeiben nem hagy nyomot az a tény, hogy a szovjet politika olyan nehézségek­be sodorta Jugoszlávia népeit,­­ éppen a szocializmus építéséért tett legnagyobb erőfeszítései idején, — amilyeneket sohasem gördítettek eléjük a szocialista társadalmi rend­szer legnagyobb ellenfelei sem? És végül — várjon ez a politika nem szenvedett-e borzalmas vereséget Koreában, ásni már kifejezésre jut és ami méginkább kifejezésre fog jutni az egész nemzetközi viszony­ban? Itt az ideje, hogy megértsük, hogy a l­rai korban csak azok a politikai erők számíthatnak az em­beriség támogatására, amelyek sza­vakban és tettekben is bizonyságot tesznek hűségükről a békéhez,­­ a demokratikus békéhez, amely az egyenjogú nemzetközi együttmű­ködés elvein épül fel. Trieszt szabadterület kérdéséről Világnézet és hegemonizmus Egyes delegátusok itt arra töre­­­­kedtek, hogy bebizonyítsák, hogy a szovjet politika a szocializmus,­­ illetve a kommunizmus a­tlógiá­­j­­ának, a mandzmus-leninizmus­­ ideológiájának elkerülhetetlen ered­­­ménye. Véleményünk szerint az­­­­ ilyen kísérletek mindenekelőtt r­él­­­­külöznek minden tudományos a­a­­j­tót, azonkívül pedig magukban­­ rejtenek egy komoly gyakorlati ve­­­e­szélyt is. Az ilyen érvelés ugyanis­­ csak azoknak a malmára hajtja a­­ vizet, akik meghatározott ideoló­­giai felfogások látszólagos védel­­­­mének örve alatt hegemonista­­ irányzatot lepleznek. Mi nem becsüljük le az ideo­­­­o­lógiai tényezők szerepét a mai nem­­­­­ze­tközi viszonyban. Kétségtelen, '­­ hogy ezek szintén fontos szerepet­­ játszanak. Elegendő azonban csak­­ egy pillantást­­vetni e viszony je­­­­­enlegi helyzetére, s láthatjuk,­­ hogy a dolgokat nem lehet csupán­­ egyik vagy másik társadalmi rend­­­­szer ideológiájára korlátozni. Ma­­ összeütközés áll fenn olyan orszá­gok között, amelyek politikájának semmi köze sincs a szocializmus ideológiájához. Másrészt fennáll a szovjet agresszív nyomás is Ju­goszlávia ellen, amelyet a szocia­lizmus ideológiája vezérel. Ha a szovjet politika világnézeti alapjá­ról beszélünk, akkor a dolog nem a marxizmus- leninizmus ideoló­­­­giájában, hanem abban rejlik,­­ hogy a szovjet társadalom bel­ő­­ fejlődése olyan változásokhoz veze­­­tett e rendszer felépítésében, hogy­­ kifejlődhetett benne a más népek­­ feletti hegemónia irányzata. Az­­ ilyen irányzatok pedig, amint a tör­­­ténelemből tudjuk, ne­m újak, és­­ nemcsak a szovjet politikára jel­lemzőek. Egy azonban vita b­e­­tar­ján: ezek az irányzatok ugyanis nagyon távol állnak a szocializmus­­ ideológiájától, és éppen ettől az­­ ideológiától való elhajlást tanúsít­ják, nem pedig annak következmé-­­ nyei. Magától értetődik, hogy az ilyen hegemonista irányzatnak is meg-­­ van a maga világnézeti alapja.­­ Mindenekelőtt az úgynevezett »ve- ! , ?­ető nemzet« elméletében és abban­­ az irányzatban rejlik, hogy eg­y­­ meghatározott kormány részére mo­­­nopolizálják a szocializmus világ-­­ nézetét. Amikor például viszály­­ keletkezett a szovjet és a jugoszláv­­ kormány­ között, akkor a szovjet­­ kormány hangsúlyozta, hogy Ju­­­­goszlávia többé nem szocialista or­­­­szág és hogy a Szovjet Szövetséget­­ illeti meg az egyedüli jog, hogy­­ meghatározza a szocialista fejlődés útjeit, és hogy gyakorolja a jogot, hogy ő nyilvánítsa ki, melyik or­szág szocialista és­­melyik nem, voltaképpen pedig éppen ez a mo­nopolista irányzat éles ellentétben van a marxista világnézettel, am­i melyre nézve a szovjet kormány­­ magának tulajdonít­ja a jogot,­­ hogy egyedül ő képes helyesen ma­­­gyarázni. E szerint itt nem a marxista el­méletről és nem is a szocialista tár­sad­almi rendszerről van szó, ha­nem — ha már ideológiai jelensé­gekről beszélünk, — arról a mono­polista irányzatról, hogy egy kor­mány politikáját azonosítsák az­­ emberiség egyetemes haladásának­­ érdekeivel, éspedig abban az idő­­­­ben, amikor e kormány politikai­­ gyakorlata azt mutatja, hogy semm­­­miféle joga sincs az ilyen igé­nyekre. Az ideológia területén mutatko­zó ilyen monopolista irányzatok a­telme természetesen abban r­ej­­ik, hogy gyakorlatilag lehetővé teszik, hogy hatékony eszközként szolgálhassanak a népek szuvereni­tásának és egyenjogúságának alá­­ásásában, vagyis annak aláásásá­­bban, amit Visinszki úr »a szuve­renitás hagyományos eszméjének« nevezett. Ha mások teszik ezt, ak­kor rossz, ha viszont a szovjet kor­mány teszi, akkor jó , ez az ér­telme ezeknek az elméleteknek, a­­melyeknek feladata csak az, hogy igazoljanak egy bizonyos gyakorla­ti politikát, amely eltávolodott a szocialista elvektől. Amint azonban már mondtam, a hegemon­is­ta irányza­toknak mai vi­lágban sok forrásuk van, de min­den hegeminizmus a népek közöt­ti viszály forrása,­­­s e szerint a szovjet hegemonizm­us is. Vélemé­nyünk szerint ez a dolog lényege. Ezért azok, akik a szovjet politi­kában felvezi rrható hegemonista irány­zatokat azonosítják a szocia­lizmus ideológiájával éppen magá­nak ennek a hegemonizmusnál, te­szik a legnagyobb szolgálatot. Mindezeknek alapján a jugoszláv delegáció a szovjet javaslat ellen fog szavazni. A jugoszláv delegáció másrészt egyetért a hét állam közös hatá­rozati javaslatának sok tételével. Észrevételeink vannak azzal a rés­­szel kapcsolatban,­ amely olyan formában irányozza elő az atom­energia ellenőrzése kérdésének meg­oldását, amellyel a jugoszláv dele­gáció nem érthet egyet. A jugoszláv delegáció építőnek tekinti az in­diai delegációnak a népek közötti béke megszilárdítása érdekében tett kezdeményezését. Ennek alap­ján fogja meghatározni álláspont­ját a szavazás alkalmával.­ ír- f.'\Q tegyük a S2CVÍ®.’ ^­ováfelira ?s e bimvQ Le mai választását Flushing Meadowsból jelentik. ]­­ Az Egyesült Nemzetek közgyűlése­­ a főtitkár megválasztásának kérdé­sével foglalkozott. 14 tagállam ja­­­­vaslat­ot terjesztett be, hogy hosz­­s­­.zabbitsák meg Trygve Lie eddigi I főtitkár megbízatását további há­­­­­­rom éve. Ezt a javaslatot azzal­­ indokolják, hogy a Biztonsági Ta­­­­nács nem tudott megegyezni az új­­ főtitkár személyében. A 14 állam­­i­hoz utólag csatlakozott Brazília is. Az ülés kezdete előtt Malii, szov­­j­­et delegátus követelte, hogy ve­­­­gyék le ezt a kérdést a napirend­­r­ről, mert a főtitkár ügyében ki-­i­zárólag a Biztonsági Tanács dönt­het. A szovjet javas­latot 45 szava­zattal 5 ellenében (,9 tagállam tar­tózkodott) elvetette a közgyűlés.­­ Új-Zéland képviselője felszól­alá­­­­sában megállapította, hogy ez év j­úniusa előtt Trygve Lie nagyra­­­ becsült személy volt a Szovjet­­ Szövetségben, de a Szovjet Szövet­ség megváltoztatta álláspontját, mert Trygve Lie, kötelességét tel­jesítve, ellenszegült a koreai tá­madásnak. »Nem lehet politikailag kivégezni egy embert, — mondotta­­ Ú­j-Zéland delegátusa — aki köte­­­­lességét teljesítette. Ha ezt ten­nénk, eláldtánk az UNO-t Fran­ciaország, Brazília, Equador, és Jirugaj képviselői Trygve Lie mel­lett szólaltak fel. Visinszki szovjet delegátus törvénytelennek és el­fogadhatatlannak minő­sít­ette Tryg­­­ve Lie mandátumának meghosz­­s­­­zabbítását. A Szov­jet Szövetség­­ ellenzi Trygve Lie nu­gratón­szásá­t, Tokióból jelen­ti a Reuter, hogy az északkor­eai csapatok minden frontszakaszon el­keseredett ellen tá­ma­dás­sal megkí­sérlik feltartóztat­ni Mac Arthur csapatait. Az é­­szakkoreaiaknek sikerült feltartóz­­tatniok egy gépe­sített amerikai osz­lopot, amely 32 km-re megkö­zelítette a határt. Unszan helység­nél a negyedik délkoreai hadosz­tály szintén ko­moly ellenállásba ütközött Az első amerikai lovas­­hadosztály Un­­szan környékén összpontosította erőit, ahol két dél koreai ezredet 6 km-re visszanyom­tak az északkoreaiak. Azok az ame­r­ikikai csapatok, amelyek tegnap­előtt elfoglalták Szonettont, ma reg­­­­el Csangjon­­al elérték a Színet-­­ mert -öt éves tapasztalata volt vele . Visinszki szerint Trygve Lie nem végezte el funkcióját. A vita tovább folyik. Reményeit­elenállnak­ az észak­koreaiak dzsu eo­é vezető o­n­. ■ -6-­t A n-m­­­ungtól kiindult délkoreii­­v­­é­­gek 15 kilométert visszavonultak az északkoreai ellentámadások miatt. Fogadás Tito marsainál Beográdból jelentik: Jose­p Brto„­­Tito marsal, a JSzNK miniszter­elnöke fogadta­ George Alieut, az USA beográdi nagykövetét és meg­­­hatalmazott miniszterét. A fogad­á­ I­son jelen volt Leo Mat­esz külügy­­i min­szterhelyettes is.

Next