Magyar Szó, 1951. április (8. évfolyam, 77-102. szám)

1951-04-01 / 77. szám

A Biztonsági Tanács határozott Kasmír ügyében Jugoszlávia tartózkodott a szavazástól A Biztonsági Tanács már hónapok óta tárgyalja Kasmír problémáját. Kasmír tartomány India és Pa­kisztán között fekszik, és állandó viszály okozója a két állam között. A független Indiai Köztársaság meg­alakítása után fegyveres zavargások törtek ki ebben a tartományban és az indiai csapatok megszállták, majd­ Pakisztán is beavatkozott. A két állam ezideig nem tudott megegyezni ebben­ a bonyolult kérdésben, amely­ben különféle­ gazdasági, politikai, sőt vallási tényezők is szerepet játszanak. Az UNO annak idején megfigye­lőt küldött ki Kasmírba, majd egy afr­ol-amerikai ha­tározati javaslatot terjesztettek be a Biztonsági Tanács elé. A tanács tegnapi ülésén erről a javaslatról döntött. Lake Successből jelentik. A Biztonsági Tanács tegnapi ülésén 8 szavazattal elfogad­ta a kasmíri kérdés megoldá­sára vonatkozó angol-ameri­kai határozati javaslatot. A határozatot egyik tagállam sem ellenezte, de Jugoszlávia és a Szovjetunió képviselői tartózkodtak a szavazástól. India, mint érdekelt fél, nem vett részt a szavazásban. Az elfogadott határozat értelmé­ben, ha India és Pakisztán­­nem tudnának megegyezni, nemzetközi döntőbizottságra ínnák a megoldást. Babler beszéde Dr. Ales Bebler, Jugoszlá­via fődelegátusa a Biztonsá­gi Tanácsban a következő­képpen indokolta meg Jugo­szlávia tartózkodását a sza­vazástól. — Hazánk földrajzilag igen távol esik ennek a viszály­nak a színterétől. De mi még­is tisztában vagyunk azzal, hogy ennek a bonyolult vi­szálynak a további fennállá­sa az UNO két tagállama­­ között nemcsak­ a két állam egy­máshoz való viszonyát és normális gazdasági és kultu­rális fejlődését gátolja, ha­nem a békét és biztonságot is veszélyezteti a világnak e­­gyik igen fontos részén. En­nélfogva mi teljes mérték­ben egyetértünk azzal, ami itt már több izben kifejezés­re jutott, hogy további lépé­seket kell tenni e probléma megoldása érdekében. A leg­nagyobb figyelemmel meg­hallgattuk a két szembenál­ló fél, valamint a Biztonsági Tanács többi tagjának véle­ményét erről a kérdésről. Igyekeztünk áttanulmányoz­ni e kérdés történelmi fejle­ményeit, különösen az eddig megtett erőfeszítéseket a megoldás érdekében, s mind­ez bizonyos általános vonat­kozású következtetésekre ve­zetett bennünket. A problémának vélemé­nyünk szerint három alap­vető jellegzetessége van: az első az, hogy a két szemben­álló fél általános vonalak­ban megegyezett. A második jellegzetesség az, hogy még mindig fennállnak ellentétek megannyi kérdésben az álta­lános­­ megegyezés végrehaj­tása tekintetében. A harma­dik jellegzetesség, amiről gyakran megfeledkeznék, az a tény, hogy a megegyezés már eddig is sikerült néhány fontos kérdésben, mint pél­dául a tűz beszüntetését és a demarkációs vonal megálla­pítását illetően, ami minden­esetre előfeltétele minden bé­kés megoldásnak, és végül, hogy ez a megegyezés a szem­benálló felek közvetlen tár­gyalásai útján történt, az E­­gyesült Nemzetek némi­ segít­ségével. Véleményünk szerint ez a körülmény megmutatja az utat, amelyen a Biztonsági Tanácsnak haladnia kellene abban a törekvésében, hogy eloszlassa a nézeteltéréseket az érdekelt feleknél. Kül­döttségünk , úgy véli, segí­teni kellene mindkét félnek, hogy fokozatosan, közvetlen tárgyalások útján és saját erőfeszítéseikkel csök­ken­t­sék a köztük fennálló nézetelté­réseket és ily módon megte­remtsék az együttműködést, ami nyilvánvalóan érdekében áll egyiknek és­ másiknak egyaránt. Szerintünk ez az út a legegészségesebb, és a jelenlegi helyzetben az egyet­len módja annak, hogy elő­segítsük e bonyolult prob­léma megoldását. Van ter­mészetesen másik út is. Ez abban állna, hogy megkísé­reljük megtalálni a megol­dást mindkét fél részére, — ahelyett hogy­ elősegítenénk, hogy ők maguk találják meg ezt az utat, — azaz hogy re­ájuk kényszerítsünk bizo­nyos módszereket az­ álta­luk már­ elvben elfogadott terv végrehajtására. Szerin­tem ez az út minden való­színűség szerint hiábavaló volna, sőt meg is hiúsíthatná a megegyezést a még nyílt kérdésekben. A jugoszláv delegáció a fenti mozzanatok szem­ előtt tartásával figyelmesen átta­nulmányozta a tanács elé beterjesztett határozati ja­vaslatot. Sa­jnos nem tudtunk megszabadulni attól a benyo­mástól, hogy a határozati ja­vaslat a második utat vá­lasztja, nem használva ki tel­jesen az első út lehetőségeit. Ennélfogva tartózkodom a szavazástól­. A Szovjetunió képvi­selője nem szólalt fel Az angol-amerikai javaslat elfogadása előtti vitában el­sőnek Quevedo­ equadori de­­j , legátus szólalt fel és támo-­ j i­gatta a határozatot, amely­e­­ szerint az UNO új közvetí- t­­­tőt nevez ki Kasmírba, dön- , főbizottságot létesít és a nép- , szavazás előtt demilitarizálja ■ Kasmírt. Az equadori dele-­­ gátus felszólította a két ér- é­r­dekelt ország képviselőit, te­gyenek meg minden erőfe­szítést az ügy békés megol- a­dása érdekében. Li­epstre fran­­­cia delegátus szintén támo-­­ gatta az angol-amerikai ha­tározatot és kijelentette, hogy , ez a határozat nem követel semmiféle áldozatot egyik ér­­elekért féltől sem,­ hanem­­ csupán alkalmazza az UNO­­ alapokmányát. Az indiai küldöttség saját­­ részéről azt a véleményét fe­­j­­ezte ki, hogy, semmiféle úgynevezett döntőbizottságra nincs szükség, mivel Kasmír kérdését már megoldották az 1948 és az 1949 évi határo­zatokkal. Az ülésen felszó­laltak még az USA és Nagy-­­britannnia képviselői is. A Szovjetunió képviselője nem­­ szólalt fel, se nem indokolta mess tartózkodását a szava­­­­zástól.­­ Becler A Horvét K­­hö­ztársaság Népfront­jának Ill. kwigresszusa (Folytatás az első oldalról) kozottabb mértékben részt­vettek a jelölésekben is. Hangsúlyozta, hogy a vá­lasztáskor több jelöltet elve­tettek és újakat állítottak he­lyettük, s több ilyen eset volt, mint bármely választá­son azelőtt. A néptömzegek megértették, hogy­­ a demo­kratizálás nem frázis, de hogy valóban több keresni­valójuk van a politikai élet­ben, éspedig nemcsak a vá­lasztások idején, hanem nap mint nap minden olyan kér­désben, amely közvetlenül érdekli őket. Horvátország Népfrontjá­nak elnöke a továbbiakban arról beszélt, hogy széttörtük a hazánk elszigetelésére irá­­nyuló kísérleteket és hogy nemzetközi kapcsolataink egyre szorosabbak, majd Ju­goszlávia szerepéről beszélt a béke megszilárdítása és a népek közötti jobb viszony megteremtése tekintetében. Végül a gyáripar feladatait említette meg. Ezekkel a szavakkal fejezte be beszá­molóját: »Elmondottam jó­részt legfőbb problémáinkat, és reá­tok bízom, mérlegeljé­tek ti munkánkat,­­ mond­játok meg ti, jól dolgoztunk-e vagy sem. És ha jól dolgoz­tunk, állítsátok feladatul az új bizottság elé, hogy ebben az irányban folytassa és hogy javítsa ki az esetleges hibá­kat és hogy bennünket to­vábbra is Tito előtárs veze­tése alatt vezessen, új győ­zelmek felé­. Hugita siker! szereim a pari« értekezlete» A hivatalos angol körök­ben az a vélemény uralko­dik, hogy Gromiko szovjet delegátus javaslata után min­den remény megvan a négy­hatalmi értekezlet megtartá­sára. Az angol szakértők úgy vélik, hogy a Szovjet Szövet­ség nagyon kívánja a négy kü­lügyminiszter értekezleté­nek megtartását. A londoni­­diplomáciai megfigyelők ma­guk­­ részéről megjegyzik, hogy az arigol külügyminisz­térium láthatóan akarja a külü­gym­ini­szterhel­yet­tesek párisi értekezletének sikerét. Kisebb kinai ellentámadások gróffcorean Az amerikaiaok is Átlépték a határvonalat Mac Arthur csapatai min­den frontszakaszon néhány kilométert nyomultak előre. A felderítők a kínai és észak koreai csapatok­­további csa­­patösszevon­ása író­i számolnak be közvetlenül a 38. széles­ségi fok mögött. A megerő­södött kínai ellen­tám­adé­sok lassították Mac Arthur csa­patainak előrenyomulását és azt bizonyítják, hogy a kínai csapatok visszavonulása a vége felé közeledik. Maga a front 6 kilométerrel a 38. szélességi foktól délre hú­zódik. A keleti partokon pe­dig a Capital di- koreai had­osztály egysége) 10 kilomé­terre benyomultak Északko­­reá­ba. Az amerikai egységek a 38. szélességi fok közelében­­elfoglalták C­angol-it." A kí­nai csapatok" Csongoki kör­nyékén két erős ellentáma­dást hajtottak végre, a kö­zépső frontszakaszon pedig Csuncsonnál, valamint Uid­­zsongbutól északra mentek át ellentámadásba. Az ellen­támadásokat visszaverték. Északkorea területén harcoló délkoreai csapatok elfoglal­tak egy kisebb­­helységet, és Jon­?jangtól 6 kilométerre nyugatra m megerősítették had­állásukat. Egy megerősített amerikai menetoszlop tegnap délelőtt átlépte a 38. széles­ségi fokot. A legújabb jelen­tések szerint mintegy 200.000 kínai katona összpontosult a­­ 38. szélességi foktól északra. Észak Korea felett légiharc­­­­ra került sor 38 északkoreai és 33 a a­mer­ikai repülőgép között. A­­légiharcok folya­mán lelőttek egy északkoreai repülőgépet,­­ egy amerikai repülőgép pedig kényszerle­szállást hajtott végre Észak Ko­rea területén. Az ameri­kai légierődök 280 tonna bombát dobtak le északko­reai hidakra. Adenauer résztvesz a Schu­­man terv megbeszélésein Adenauer, Nyugat Németor­szág miniszterelnöke és külügy­minisztere közölte­, Nyugat N­é­­metország francia főbiztosával, hogy személyesen résztvesz a Schuman-tervben résztvevő ál­lamok külüg­yminisztereinek ér­tekezletén, melyet április 20-án­­tartanak Pár­tib­an.­­ Adenauer, mint Nyugat Németország kül­ügyminisztere vesz részt ezen az értekezleten. amerikai la A Newyork Times a kül­­ügyminiszterhelyettesek ér­tekezletének szentelt vezér­cikkében azt írja, hogy Gro­­miko szovjet delegátus leg­utóbbi javaslata­ engedmé­nyeket­ jelent. »Az értekezlet további folyamata — írja a lap — bebizonyítja majd, várjon a Szovjetunió akar­ja-e a négy hatalom külü­gy­­m­in­i­szter­e­ine­k megbeszél­ését, vagy pedig időnyerésre tö­rekszik.« fiz U IQ ve­teséglistája Az UNO főtitkársága­­hiva­talos közleményt adott ki az UNO koreai veszteségeiről, a koreai háború­­ kezdetétől március 9-ig. Az UNO zász­laja alatt harcoló csapatok összvesztesége 227.941 fő. Ebből 25.374 elesett, 127 394 megsebesült, 75.173 pedig el­tűnt. Ez a veszteség a Koreá­ban harcoló államok között így oszlik meg: Délkorea 168.652, USA 57.959, Nagy­­britannia 392, Törökország 1.168, Kuba 892, Franciaor­szág 396, Ausztrália 265, Fü­­löp-szigetek 55, Hollandia 90, Kanada 68, Görögország 89, Új-Zéland 9, Déla­frikai Unió 6, Sziám 108. C-Eirpésisire és propagandára találták ki a miarat az ausztriai szovjet hatóságok A bécsi lapok elégedetlen­ségüket fejezték ki azzal kapcsolatban, hogy a szovjet | megszálló hatóságok a cen­­t­aurát az osztrák kommunista | | párt propaganda céljaira i­l használják fel. A szovjet | megszálló hatóságok cenzú-­­ rahivatala, amelyben az oszt­­­­rák KP tagjai is dolgoznak , nemrégiben az átcenzur­ázott­­ leveleidre a következő felira-­­­tokat is nyomatta: „Fel az ■ ifjúsági felvonulásra“. A szovjet megszálló ható­ságok nem csak a leveleket, hanem minden más írást is ellenőriznek, így például es­­­gyes járásokban a szovjet megszálló hatóságok járási parancsnokságai megtiltot­ták azoknak a plakátoknak kiragasztását­, melyeken az osztrák pénz- és belügymi­nisztérium harcra hívja fel , a lakosságot a fekete piacon­­ vásárolt cigaretták ellen. A­­ plakátok betiltásával kapcso­­­latban a bécsi lapok kihang­­­­súlyozzák, hogy épp az­­ USIJA (osztrák-szovjet re­­figOS énrefagág)­­ nagy mennyiségiben bolgár cigarettákkal, amelyeket csempészúton a szovjet meg­szálló hatóságok segítségével hozták be Ausztriába. Halálos ítélet Görögországban Görögor­szágban a larissaai ka­tonai bíróság három egyént ha­lálra ítélt, mert megszegték a „romboló tevékenység“ ellen irá­nyuló törvényt. A görög igaz­­ságügi m­iinszter kijelentette, hogy Görögországban 23­ halál­­raítélt van, azonban a kegyelmi tanácsok és a felsőbb bírósá­­­gok még tárgyalják ezeket az­ eseteket, hogy „a halálraítéltek száma ne haladja meg az ez­ret”. Meranve Páros­ában Teheránban tegnapelőtt har­madszor füsérettek meg me­rényletet a perzsa császár csa­ládjának tagjai ellen. Gafart ne­­vil káplár megkísérelte megölni a­ sou Naha Baktiartt. A me­rénylőt letartóztatták. Remélik, hala Mb UMSzvtet Taütiiiᣫ$ ?áPl3&áB. A külügyminiszter-helyettesek párisi értekezletén a napokban bizonyos előrehaladás történt. Gromiko szov­jet delegátus, aki 18 ülésen makacsul kitartott amel­lett, hogy az esetleges négyhatalmi értekezlet első na­pirendi pontjaként Németország kérdését kell megtár­gyalni, most némileg megváltoztatta álláspontját. Új­­javaslatában beleegyezett abba, hogy a német kérdést az általános feszültséget okozó kérdésekkel egyidejűleg tárgyalják. Első priíulitásra ez úgy tűnik, mintha a Szovjet­unió engedményeket tenne az egy­üst­működés érdeké­ben-,. Nyilván azonban diplomáciai, jobban mondva tak­tikai sakkhúzásról van szó. A Szovjetunió a párisi ér­tekezlet kezdete óta azt a taktikát folytatja,­­ hogy elfo­gadhatatlan indítvány­ok­a­t terjeszt be, hogy azután a vitában nagy propaganda beszédekben bírálhassa a nyugati nagyhatalmak »elzárkózott­igát«. Ezt mutatja elsősorban a német kérdéshez való ragaszkodás. Gro­­m­iko ezideig állandóan ah­­hoz ragaszkodott, hogy előbb a német kérdésről tárgyaljanál­, s csak azután a nem­zetközi feszültséget okozó világproblémákról., A szov­jet kormány jól tudta, hogy a nyugati hatalmiak ebbe nem egyezhetnek bele mert a dolgoknak ilyen fejte­tőre állítása azt jelenti, hogy előbb a következmények­ről tárgyaljanak, és ő...-k azután az okokról. De a szovjet delegációnak éppen azért van szüksége az ilyen elfő­g­ad­hatatlan­­ mi­­tvá­-­ okra, hogy később »en­gedményeket«­­tehessen. Ezzel kettős célt akar elérni: egyrészt, hogy könnyebben elfogadják álláspontját, másrészt, hogy úgy tűr­hesse fel magát a világ előtt, mintha a Szovjetunió Hajlandó volna engedni a »meg­egyezés« érdekében! ­­Moszkva kívánja a megbeszéléseket Mindenesetre az a­ szovjet javaslat azt mi­ta kt is, hogy Moszkva kívánja a nagyhatalmi megbeszéléseket. Ez viszont nem jelenti azt, hogy ugyanakkor kívánja a nemzetközi megegyezést is. Valószínűnek látszik, hogy a Szovjetunió hajlamos bizonyos nagyhatalmi megálla­podásra, főleg azért, hogy elodázza Nyugat-Némmet­­ország felfegyverzését. Nyilvánvaló ugyanis, hogy amíg a megbeszélések tartanak, a fegyverkezés függőben marad. Egyelőre a békeszerető embereknek nincs nagy okük a derűlátásra, mivel az eddigi események azt mu­tatják, hogy a­­Szovjetunió inkább új nagyhatalmi ér­­deknezeti felosztásra törekszik, mint­ a békére. De mégis hangoztatni kell, hogy a négyhatalmi értekezlet kívánatos a jelenlegi veszélyes nemzetközi helyzetben. Meg kell végül jegyezni, hogy az új szovjet javas­lat után is még mindig nagy az eltérés Kelet és Nyu­gat között. A nyugati hatalmak továbbra is azon az állásponton vannak, hogy a Nyugat-Németország fel­fegyverzése csupán következménye a nemzetközi fe­szültségnek. Ennélfogva, ha a négy nagyhatalom elhá­rítja az eur­ósiai feszültséget okozó problémákat, ennek keretében önmagától megoldódna Németország kér­dése is. Ha viszont nem kerül sor a megegyezésre a világproblémákat illetően, akkor kár Németországról tárgyalni. Ezenkívül köztudomású, hogy nemcsak a nagyhatalmak fegyverkezése és nemcsak Németország újrafelfegyverzése veszélyezteti a világbékét. Jugoszlá­via szomszédai, a Szovjetunió, csatlósálla­mai, a béke­­szerződés katonai rendelkezéseit megszegve fokozottan fegyverkeznek és agresszív magatartást tanúsítanak Jugoszláviával szemben. Noha ez a fegyverkezés nem érinti közvetlenül a nagyh­a­talma­kat, mégis igen ko­moly veszélyt jelent az európai békére. A moszkvai imperializ­musnak engednie kell Mindezek a kérdések tehát meegtárgyalandók a négyhatalmi értekezleten. A négyhatalmi értekezletnek csak akkor lehet sikere, ha valóban fordulatot hoz a nemzetközi helyzetbe. Ez azt jelenti, hogy a moszkvai imperializmusnak engednie kell. Várjon hajlandó-e az engedményekre Moszkva? Erre a kérdésre nehéz pon­tos választ adni. Vannak tényezők, amelyek ellene szól­nak. Ilyen például a Szovjetunió bürokratikus kaszt­jának világ­uralmi törekvése, a szovjet hadsereg hatal­mas létszáma, és egyéb körülmények. Másrészt azon­ban vannak olyan tényezők is, amelyek meggondolásra késztethetik a moszkvai agresszorokat. A néptömegek világszerte kinyilvánítják akaratukat, hogy megvédik nemzeti függetlenségüket minden támadástól. Ez az akarat különösképpen hazánkban nyilvánult meg, de fennáll más országokban is. Egyes tényezők arra fi­gyelmeztetik Moszkvát, hogy nem számíthat többé megbízható segítségre a nyugati kommunista pártok­tól, de még a csatlós államok tömegeitől sem. Ezen­kívül igen nyomós gazdasági tényezők szólnak a Szov­jetunió esélyei ellen. A Szovjetunió és szövetségeseinek acéltermelése 32 millió tonna, míg a nyugati államok 140 millió tonna acélt termelnek évente. A Szovjet­tömb Kínával együtt 375 millió tonna szenet termel, a nyugati államok viszont 315 millió tonnát. A villany­­erő-fejlesztésben hasonló a helyzet, a Szovjetunió 75 milliárd kilowatt-órájával szemben áll az Amerikai Egyesült Államok 317 milliárd kilowatt-órája. Olajat a keleti tömb 43,5 millió tonnát, maga Amerika és Ka­nada pedig 255 millió tonnát termel évente. A Szovjetunió győzelmi kilátásai tehát nem valami rózsának. Ha a Kremlben székelő bürokraták komolyan megfontolják agresszív terveiket, akkor józan ésszel megállapíthatnák, hogy egy esetleges világháborús ka­land számukra csak keservesen végződhetne. Igaz azon­ban, hogy az emberiség már régen nem számíthat ar­ra, hogy a Kreml józanul megfontolja cselekedeteit. - - - .................................­­ B. S. Sztrájknak­ 37 ander­­rán­os­ mu­k­ások Az angol-iráni olaj­tár-­­ saság kőolajmezőin mint-­­­egy 12.000 munkás sztráj­ ,­­­kol. A sztrájkolók a fi­zetések emelése­ mellett kö­vetelik, hogy ők ellenőriz­zék a társaság egész közle­kedését. Amennyiben a sztrájkolók követeléseit tel­­j­esítik, teljesen, befolyásuk alá kerülnének a kőolajme­­i­­­ifik Ugyanis a kialekodás­­ ellenőrzésével a társaság el­vesztené a nem sztrájkoló munkásait is, akik kénytele­ttel: lakóhelyükről­ a munka­helyig közlekedési eszközö­ket használni. Az angol-iráni társaság igazgatósága a ma­ga részéről közölte, hogy a munkás­követeléseket csak akkor tárgyalja meg ha a munkások visszatérnek mun­kahelyükre.

Next