Magyar Szó, 1953. július (10. évfolyam, 179-208. szám)

1953-07-01 / 179. szám

Hatalmas méretek országában — Argentin­ai tevés a Magyar Szó olvasóihoz­­1) — A­mikor nálunk Ar­gentináról, vagy ál­talában Dél-Ameri­­káról beszélnek, akkor sokan az Amerikai Egyesült Álla­mokra gondolnak. Szerintük ez is Amerika, meg az is, te­hát közel vannak egymáshoz. Gyakran még az is megtör­ténik, hogy az emberek meg­kérdezik: Várjon Newyorkon át jutott Argentínába. És ek­kor én kénytelen vagyok leg­először azokat az általános földrajzi adatokat elmondani Argentínáról, amelyeket a földrajzkönyvekből már rég elfelejtettünk Legelőször arra emlékez­tetem a kérdezősködöt, hogy Argentína, pontosabban Bue­nos Aires messzebb van New yoktól, mint Beográd New­­yorktól. Ezek szerint New­yorkon keresztül utazva, Bue­nos Airesbe azt jelentené, hogy 5.000 kilométerrel töb­bet utazunk, mint amennyit kellene. Természetes, hogy az ilyenfajta hibák nem meg­lepőek, ha olyan emberekről van szó, akik mindennapi munkájukban nem találkoz­nak ezekkel a kérdésekkel. Meglepőbb azonban, hogy ez megtörténik olyan emberek­kel is, akiknek munkabeosz­tásuk következtében sokkal tájékozottabbnak kellene len­niök. Néhány évvel ezelőtt a volt külügyminisztériumban is megtörtént hogy valaki javaslatot készített, amely szerint a Buenos Airesbe, postát szállító futárok taka­rékosságból Newyorkon ke­resztül utaznak. Megtörténik az is, hogy az Argentínával kereskedő jugoszláv üzem utasítja argentínai képvise­lőjét, hogy ugorjon át Vene­zuelába vagy Kubába bizo­nyos javaslat felülvizsgálásé­ra. A képviselő erre azt vá­laszolja, hogy véleménye sze­rint sokkal jobb lenne, ha valaki Jugoszláviából ugorna át Cubába, mivel ez 1.000— 1.500 kilométerrel rövidebb utat jelent. Egyik jugoszláv tisztviselővel megtörtént, hogy amikor a volt külke­reskedelmi minisztériumban utalványt kért repülőgép­­jegyre Zürich—Lisszabon— Jonos Aires vonalra A tiszt­vselőnő szemére vetette: „Miért megy ön Zürichen át, úgy látszik sokat akar sétál­ni Miért nem utazik köz­vetlenül Newyorkon át?“ „Örömmel — hangzott az iro­nikus válasz — Newyorkot még úgysem láttam. De váj­jon hajlandó-e ön fizetni a „közvetlen ut“ árkülönböze­tét?“ Argentina a földgömb dé­li felén van. Az ember, ami­kor utazni akar akkor jut eszébe, ott máskép váltakoz­nak az évszakok, mint ná­lunk. Buenos Aires, épp ugi­­min, Jugoszlávia, a mérsé­kelt érténkén van, de vala­mivel közelebb az egyenlítő­höz Az évsza­kok tehát ép­pen ellentétesek a mieinkkel A tavasz szeptember 21-én kezdődik. Ezen a napon Bue­nos Aires utcái­­tele vannak fe­hérbe öltözött középiskolások­kal — itt a diákok kötelező­en fehérben járnak, — akik a tavasz napját ünneplik. A tavasz után jön a nyár de­cemberben és így tovább. Argentína legészakibb részei már a szubtrópikus övezetbe esnek és itt már észak felé haladva mindinkább meg­szűnnek az évszakok közötti különbségek. Számunkra kis­sé furcsán hangzik, hogy észak felé haladva mind me­le­geb lesz. Sokan közülünk még azt sem tudják, hogy ott a napot is másképp lát­ják, mint nálunk. A nap dél­ben Északon van, és ott az északi oldal mindig napo­sabb, melegebb, a déli pedig hidegebb. A jugoszláviai és argentínai időszámítás között nincs nagy különbség. Ami­kor náluk reggel nyolc óra van, nálunk akkor van dél. K­ÜLÖNBEN is Argentí­nában minden na­­gyobb méretű mint ná­lunk. Maga Argentína 11- szer akkora mint Jugoszlávia (mintegy hárommillió négy­zetkilométer). Területének négyötöde Vajdasághoz ha­sonló síkság és hasonló ter­mékenységű­ föld. Mégis csak egymillióval több lakosa van, mint Jugoszláviának. (18 millió). Buenos Airesbe a hatalmas Rio de la Plata folyón lehet eljutni. Ez a fo­lyó Buenos Airesnál 80 ki­lométer széles, a torkolatá­nál pedig mintegy 200 kilo­méter. Buenos Aires területe nagyobb mint Párisé vagy Berliné, de mindössze négy­millió lakosa van. A buenos­­airesi tartomány akkora mint Jugoszlávia, itt továb­bi négymillió ember él. Az ország területének másik 10 —11-ed részén tízmillió la­kos él tehát. Ezek jórésze is Észak-Argentínába tömörül. Még itt is órákig utazhat az ember anélkül, hogy egyet­len települést, egyetlen há­zat látna. Dél felé haladva a települések még ritkábbak. A mezőkön gyakran látni el­pusztult szarvasmarhát, vagy lovat. Senki sem ássa el eze­ket. A húst a ragadozó ma­darak tépik le róluk, a csont­vázak pedig ott hevernek év­tizedekig. Buenos Aires elég szép vá­ros, egyenes, négyzetalakban épített utcákkal. A négyzet minden oldalát „cuadra“­­nak hívják. Ha az idegen megtanul tájékozódni a négy­zetek alapján, akkor köny­­nyen megtalálja azt az utcát vagy házat, amelyet keres. Egy utcának ugyanis 15, sőt 150 ilyen négyzete is van. Ez azt jelenti, hogy ezt az ut­cát annyi mellékutca szeli át. Minden négyzetben száz ház van. Az első négyzetben vannak tehát az 1—100 szá­mú házak, a másikban 101— 200 számuak és így tovább. Ez azonban nem jelenti azt, hogy minden négyzeten száz ház is van. Ha nincs e­­legendő ház, akkor a számo­kat egyszerűen átugorják és a négyzet utolsó háza ponto­san százas. Ezért csodálko­zik el a beavatatlan idegen, amikor például azt látja, hogy az egyik házon ez a szám áll: 1115, a másikon pe­dig már 1135. Ilyen módon azonban könnyen megtalálja nemcsak a szükséges számot ebben az utcában, hanem azt az utcát is, amelyet keres. Elegendő ha azt tudja, hogy például a Rodrigas Penia ut­ca az 1002-es számnál szeli a Corientes utcát. Ha tudja, hol van a Corientes utca, vagy éppen azon az utcán halad, akkor könnyen meg­találja a keresett utcát. A Riva Davina utcának 15.001­ száma van, ami azt jelenti hogy 150 négyzete van és 15 kilométer hosszú.Ez tehát a világ egyik leghosszabb utcá­dja E­BBEN a városban az emberek mintha az ország hatalmas mé­retei és gazdasága befolyá­solná őket, nagyban építenek és nagyban rombolnak, így például nemrégiben kiszéle­sítették az egyik központi körutat az „Avenida 9 Ju­li“ -t. Ez a körút két kilomé­ter hosszú volt, de ez egyál­talán nem gátolta meg őket abban, hogy az utca mindkét oldalán lerombolják a háza­kat. Ily módon felépítették a világ legszélesebb utcáját. Ez már sem utca, sem tér­i utcának túl széles, térnek túl hosszú. Az épületek szin­tén ilyen hatalmasak, majd­nem pazarló méretűek. A negyven évvel ezelőtt épített hatalmas vasútállomás olyan nagy, hogy a párisi vagy más európai város vasútál­lomásához viszonyítva még ma is a rosszul kihasznált­ság benyomását kelti. Nemré­giben fejezték be az első öt éves terv keretében az „Aero Puerto ministro Pistoríni“ repülőteret. Erről a repülő­térről az argentinok büszkén hangoztatják, hogy a világ legnagyobb repülőtere. U­gyanilyen impozáns a Rio de la Plata 15 kilométer hosszú kikötője is. A kikötőben ér­dekes szemlélni a folyam köz­lekedést is. A folyó különö­sen a partok közelében se­kély. Ezért magában a folyó­ban csatornát kellett ásni a nagy óceánjáró hajók szá­mára. Ezeket a csatornákat rendszerint tisztítják és itt révkalauzok irányítják a ha­jókat. A révkalauz egész Montevideo közepéig megy a hajóval és innen motorcsó­nakon visszatér a­ főváros­ba, hogy rövidesen új hajó­ra szálljon. (Folytatjuk)­ ­ Északon meleg van a délen hideg — Decemberben kezdődik a nyár — Lerombolják a két ki­lométeres utcát — A nyolcvan kilométer széles folyó V V Argentínai tájkép Buenos Aires városrészle­te Jellegzetes délamerikai üzletnegyed, rikító reklám* feliratokkal ésök ’"L’ vtt. 1. sE. M­ai francia kormány első nehézségei Párisból jelenti az AFP: a­ pá­risi lapok tegnap vezércikkben foglalkoztak az ú­j francia kor­mány első lépéseivel és az or­szág pénzügyi nehézségeinek megoldására irányuló kísérletei­vel. A „Figaro“ szerint a kor­mánynak rögtön intézkedéseket kellene tennie, mert az állam­­pénztár üres, viszont a kölcsö­nök határideje lejár. A lap an­nak a reményének ad kifejezést, hogy az új pénzügyminiszternek sikerül javaslatot kidolgoznia a legégetőbb kérdések sürgős meg­oldására. A lap értesülései sze­rint az új pénzügyminisztérium egy hosszúlejáratú tervet is ké­szít az ország pénzügyi és gaz­dasági egyensúlyának helyreállí­tására. Az „Aurore“ című lap vé­leménye szerint Laniel minisz­terelnök ,,tudja, hogy az ország csak olyan pénzügyi politikát fogadhat el, amely csökkentené a kiadásokat“. A­ lap arra cé­lozva, hogy az előző kormányok előleget vettek fel a Nemzeti Banktól, rámutat arra, hogy en­nek az utolsó eszköznek a fel­­használása „a közügyek rossz irányításának bizonyítéka“. A „Franc Ti­eure“ szerint az új kormány úgy oldja meg a ne­hézségeket, hogy egyszerűen fel­szólítja az adófizetőket, hogy fi­zessenek előlegeket a Nemzeti Banknak. A volt degaulleista mozgalom vezetősége tegnap közölte, hogy a mozgalom kizárta soraiból a­­zokat, akik beléptek az új kor­mányba. A mozgalom véleménye szer­int a jelenlegi rendszerért senki sem vállalhat felelősséget a nép előtt. Mint ismeretes, De Gaulle nemrégiben elhatározta, hogy mozgalmát feloszlatta Az­óta a mozgalom tagjai a köztár­sasági szociális akció szövetségé­nek nevét vették fel. Eddig a szövetség tagja­­ teljes szabad­ságot élveztek a parlamentben, most úgy látszik a vezetőség is­mét kezébe akarja ragadni a dolgok irányítását. Az amerikai segélyproprim vitája a szenátusban Washingtonból jelenti a United Press: Tegnapelőtt az amerikai szenátusban meg­kezdődött az 1953. év köl­csönös biztonsági törvényja­vaslatának vitája. Ez a tör­vényjavaslat 53 állam meg­segítését irányozza elő. Egye­bek között a törvényjavas­lat fegyverkezési segélyt irá­nyez elő Japán részére. A törvényjavaslatot a képvi­selőház már elfogadta. Waily szenátor, a külpoli­tikai bizottság elnöke a vi­ta megnyitásakor vázolta a törvényjavaslat célját és felkérte a szenátust, hogy fogadja el a javaslatot. U­­tána Alexander Smith köz­társasági párti szenátor szó­lalt fel, és kijelentette, hogy Japén hadserege „jelentősen hozzájárulhatna Ázsia védel­méhez. Sm­it­h követelte hogy a szövetségeseik közös távolkeleti politikát dolgoz­zanak ki. Mio mini sprt­all­um­fiúviság Helsinkiből jelenti az AFP. Paasikivi finn köztár­sasági elnök tegnap tárgya­lásokat kezdett az új kor­mány megalakításának kér­désében. A köztársasági el­nök fogadta Fagerholmot, a parlament elnökét és a szo­ciáldemokrata párt egyik vezérét, és felajánlotta neki, hogy alakítsa meg az új kor­mányt. Fagerholm a javas­latot nem fogadta el. Ugyan­akkor javasolta a köztársa­sági elnöknek, hogy oszlas­sa fel a parlament, és az új választások megtartásáig egy szakértőkből álló kor­mányt alakítson. Paasikivi folytatja a tárgyalásokat. A finn parlament megbízatásá­nak határideje 1954 júniusá­ban járna le. I­lyLMO'm­ussTtosvzc ■ — Mondtam ne tedd a tojásokat a hűtőre!...­­* Presse, Paris) — Egy kis baleset ért. Félóra múlva visszajövök, addig hozza rendbe! fid Paris, Paris)

Next