Magyar Szó, 1955. október (12. évfolyam, 268-298. szám)

1955-10-01 / 268. szám

Stepi a vas IMes sie, Diai a sörlésé Évente mintegy 4,5 milliárd amér­kán okoz a barom­fi vész Az utóbbi kétt-három év­ben baromfiállományunk je­lentősen gyarapszik. Ez érez­hatőan kihat a kivitel növe­­lésére, így például 1852-ben csak mintegy 1000 tonna vá­gott baromfit szállítottunk külföldre, tavaly viszont 2900 tonnát Még szembetűnőbb a növekedés a tojás­kivitel­ben. Vállalataink az 1952-ben elért 2850 torna helyett 1954- ben mintegy 14.100 tonna to­jást szállítottak ki A baromfikivitel jelentősé­gét fizetési mérlegünkben akkor mérhetjük fel kellőkép­pen, ha értékét összehasonlít­juk más állattenyésztési cik­kek kiviteli értékével. Az állattenyésztési cikkek össz­­kiviteli értékének mintegy 30 százaléka a baromfikivitelre jut Az elmúlt évben a kül­földre szállított tojás értéke mintegy 700 millió dinárral nagyobb, mint a kiszállított sertés értéke. Ha összeadjuk a baromfitenyésztés kivitt termékeinek értékét, a ka­pott szám mintegy 500 mil­lió dinárral nagyobb, mint az elmúlt évben exportált szarvasmarha értéke. A fenti számadatokból lát­hatjuk, hogy a baromfite­nyésztés jelentős helyet fog­lal el kivitelünkben, komoly hatással van fizetési mérle­günkre. Jóllehet megvannak a lehetőségek a baromfite­nyésztés fejlesztésére, ezt mégsem használjuk ki kellő­képpen. Az állattenyésztés ezen ágazatának sokszor ke­vés figyelmet szentelnek. Ma­guk a mezőgazdasági terme­lők is a baromfitenyésztést mellékes kevésbé kifizetődő termelési ágnak tartják. Lát­hattuk azonban, hogy a ba­romfitenyésztés az állatte­nyésztés fontos ágazata, és fejlesztésére komolyabb gon­dot kellene fordítani. A baromfitenyésztés ádáz ellensége a baromfivész. Ná­lunk elég gyakran jelentke­zik és baromfiállományunk­ban nagy pusztítást végez. Ezért a baromfiállomány fej­lesztésében döntő szerepe van a szervezett baromfivész elleni harcnak. Néhány évvel ezelőtt állat­betegségügyi szerveink meg­kezdték a szervezett harcot a baromfivész ellen, így 1952-ben körülbelül egymil­lió tyúkot oltottak be ba­romfivész elleni szérummal, tavaly viszont ez a szám el­érte a 22 milliót Ez jótéko­nyan hat a baromfitenyész­tés fejlesztésére. Vajdaságból például 1953-ban csak mint­egy 8 millió tojást szállítot­tak külföldre. Az idén vi­szont mintegy 20 milliót. Boszniában a baromfivész el­leni akció kezdetéig 1.200.000 lyuk volt, ma viszont számuk mintegy 3 millióra emelke­dett. Nagy kárt okoz a baromfi­vész. Kiszámították, hogy 1952 és 1953-ban a kár mint­egy 4,5 milliárd dinárra rú­gott. E számítás szerint min­den évben a tyúkok mintegy 50 százaléka pusztult el ba­romfivészben. Mindez kiha­tott arra, hogy a termelők sem voltak érdekeltek a ba­romfitenyésztésben. Most azonban más a hely­zet. Tavaly augusztus végén 25 járásban jelentkezett a baromfivész, ez évben pedig csak hét járásban. Az alkal­mazott intézkedések eredmé­nyeseknek bizonyultak. Még ma is előfordul azonban, hogy egyes járások, községek és termelők nem tartják ma­gukat az előírásokhoz és gá­tolják azt, hogy a baromfi­­vész elleni harc még eredmé­nyesebb legyen. G­ondatlanság vagy lelkiismeretlenség Aggasztó adatok a közlekedési balesetekről Az országút kövezetén egy férfi fekszik szétzúzott ko­ponyával. Körülötte vértó­csa, valamivel arrébb felfor­dult tehergépkocsi. Egy má­sik embernek a hátába fúró­dott a gépkocsi dísze. Másutt sebesültek ülnek, hevernek. Töltésről lezuhant gépkocsik, traktorok, szétszórt árucik­kek, stb. Nem. Nem csatateret fes­tünk elé a kedves olvasó, sem pedig egy váratlan indiántá­madás kimeneteléről számo­lunk be. Egy nagy album­ban lapozunk, nézegetjük a­­zokat a képeket, melyeket az utóbbi időben történt köz­lekedési szerencsétlenségek­ről készítettek. De olvassunk el néhány aláírást is: A zombori kendergyár gép­kocsivezetője ittasan, szabály­talanul hajtott. Először vil­lanypóznának ment, aztán felkanyarodott a járdára, és ott egy asszonyt, ahol ijedté­ben nem tudott elmenekülni — a falhoz préselt. A Vojvodina autótransz­­port gépkocsija áruval meg­rakva nagy sebességgel szá­guldott az igyosi meglehető­sen rossz úton. A kanyarban nem fékezett , a nagy len­dülettől árokba zuhant. A bekterkopi Laszta vál­lalat sofőrje kocsijába két utast vett fel. Meg nem en­gedett sebességgel a kanyar­ban fának hajtott, s a kocsi teljesen szétzúzódott. A felsorolt esetekben a gépkocsivezető lelkiismeret­­lensége okozta a bajt. De te­gyük szívünkre kezünket, és valljuk be, hogy sokszor mi is figyelmetlenül, olyan he­lyen kelünk át az út, vagy az utca túlsó oldalára, ahol nincsen fehér vonalakkal jelzett átjáró. Elgondolko­zunk, vagy éppenséggel azt hisszük, hogy a mi dolgunk sokkal fontosabb, mint a másé, s nem ügyelve az elő­írásokra, a sietségünkben okot adunk arra, hogy a köz­lekedési milicista ránk szól­jon, és visszaparancsoljon­­a járdára. Legtöbbször még meg is sértődünk érte, s e­­szünkbe sem jut, hogy a sö­tétkék ruhás, fehér könyök­védős ember szolgálatának teljesítése közben éppen a mi életünkre vigyáz. Lássunk csak néhány tanulságos ese­tet: Pánics Györgye kerékpár­jával Pazován jeladás nél­kül letért (szabálytalanul) a nemzetköz­­útról. A mögöt­te haladó személygépkocsi sofőrje nem tudott elég sok fékezni, d­e áttette. Bigyics Szívván a saját lakodalmára tartott, a Beo­­grád—Zágráb autóút köze­pén, gyalog. Mögötte feltűnt egy gépkocsi, szirénájával jelt adott. Erre Bigyics elő­ször balra futott, a gépkocsi került, de ekkor hirtelen jobbra tartott az ember. A szerencsétlenséget nem lehe­tett elkerülni. AZ OKOK... Legtöbb esetben a lelkiis­meretlen hajtás. A sofőr számtalan esetben olyan ko­csit indít el, amelynek rossz a fékje, rongált a kormánya, vagy egyéb más baja van. Aztán sokszor gyenge szak­ember is az illető. Amellett, hogy­­a kocsiját nem ismeri, nem tudja, vagy nem tartja tiszteletben a közlekedési előírásokat. Az ellenőrző köz­pont nemrég megtartott an­­kétjának lesújtó eredménye volt:118 kikérdezett közül 23 tudta csak részben az előírá­sokat és jeleket , hogy a helyzet még súlyosabb le­gyen, minden megkérdezett D kategóriás volt, tehát o­­l­yan ember, akinek maga . ' ; ’!«:»•' i 51 s é!Ő Ut iyiit ■ ■y1, és steinit’u , vty. társasgépkocsi hajtási enge­délye van. Ez pedig azt je­lenti, hogy naponta 5—6.000 ember életét tartja kézben. A parasztszekerek követ­keznek. A földművesek nagy része nem törődik az előírá­sokkal. Nem adják meg az útkereszteződéseknél a mo­toros járműveknek kijáró e­­lőnyt, nem akasztanak kocsi­jukra lámpást. Nyugodtan hajtanak, legtöbbször az u­t közepén, vagy baloldalon, s ha kiérnek a városból, azt hi­szik, hogy megszűnt minden közlekedési előírás. Az ellenőrző szervek mun­kájában és eljárásában ió van különbség. A milicisták néhány helyen elnézik a sza­bálytalanságokat, de legtöbb­ször erélyesen közbelépnek. A legnagyobb hibákat a ki­hágási bíróságok követik el, mert a 2629 feljelentésnek 70 százalékában igen enyhe, mindössze 1000—1500 dináros büntetéseket mondtak ki. Ez is legtöbbször elveszti neve­lő hatását. A büntetéseket a gépkocsivezetők helyett a vállalatok fizetik, méghozzá azért, mert a vállalati veze­tők parancsolják meg sofőr­jeiknek, hogy szabálytalan, gépkocsit hajtsanak, hogy a kocsikat túlságosan megter­heljék, vagy pótkocsin, trak­toron, embereket szállásá­nak. ÉS A KÖVETKEZMÉNYEK A felsorolt esetek egyiké­­ben a szerencsétlenül jár viszony nehéz sérüléseke envedett, a másikban a pé ’­ocsivezatA ME'JUK B*® maikban egy halott, és két stills sebesült maradt hely­­szine, a negyedikben és ötöikben a kerékpáros és a vőlpény halálát lelte a ko­csi kerekei alatt. A paraszt-­­szekerekre a következő vo­natozik: a balesetek alkal­miól a vonatok és gépko­csi 79 lovat ütöttek el. Ez ma ezért is aggasztó, mert l­egtöbb baleset az őszi mun­ka idején, különösen októ­­beben történik.­ássuk, mit mond a sta­­titika: az idén hat hónap akt N­oviszádon 189 balese­­t­ jegyeztek fel (tavaly eg­ész évben 123-at), 29 össze- tötésben 32 ember vesz­­ítte életét, 87 esetben ISO­mber sérült meg. Ezek nagy rüze életfogytiglani követ­lezményekkel járt: l­oponyt­­éssel, gerinctöréssel, láb-í­agy k­éz amputálással stb. A szerencsétlenségek nagy «A* te tehergépkocsival, traktor it, sz­emélygépkocsival nagy togatos kocsival történt. Be­lesebb esetben kerékpámd, notorkerékpámd, Mi me d­i k­ocsival és villamossal. Végül még valami: «Hb­­csak az aggasztó, hogy a se­rencsétlenségek után embe­rek vesztik Hetüket, bénák maradnak, kezde­ lábuk 40 é­rik, és, hogy­­ válla­latokat óriási anyagi kár éri, honon az is, hogy pomdatlanság, tri­ztismeretenség miatt anyák, gyermekek maradnak he­­ngerkereső nélkt. Ennek a traktornak Versee egyik udvarából szemetet kellett volna kiszállítania. A szűk udvarban a traktor nem bírt egy év­­ben megfordulni, hanem csak előre-hátra hajtással. A vezető nem figyelt és nekihajtott a kerítésnek. Az összeütközéstől földre esett, de a traktor tovább ment, kidöntötte a kaput és halálra taposott egy arra haladó idősebb asszonyt Ki­s szerencsétlenség a Szabaly-gygyevói úton történt és jel­lemző példája a gépkocsivezető frgrimellenségének. Nem néz­­te az utat, és későn vette észre, hoy kanyarhoz érkezett. El­vesztette lélekjelenlétét, nem fékezt, a kocsi póznának rohant, majd felfordult. A gépkocsivezető­zonnal szörnyet halt. A karosszérián tartózkodó hat katona gyos sérüléseket szenvedett Ne árusítsunk dohos kenyeret Nem általános jelenléig, de panaszolják, hogy a kenyér itt-ott dohos. Ez elsősorban a malom hibája, de mulasz­tást követ el a péküzem *, ha a liszt szállításakor ilyen minőségű art elfogad és köz­ellátásra használja fel. Az idén a túl sok csapadék miatt nehézkes volt a búza tárolása és bizony megtör­tént, hogy a tulmagan ned­vességtartalom talán az elég­telen kezelés miatt is meg- 60K­06odot is a búza, így került a malomiba, ahol aztán mu­lasztást követtek el. Rész­ben nem kezelték megfelelő módon, részben pedig a ke­verésnél nem ügyeltek a he­lyes arányra, hogy a dohos búza ne legyen érezhető. Mint említettük a dohos izű kenyér nem általános je­lenség, de a malmok, a ga­­bonaforgalmi vállalat és a pékek részéről több figyel­met kellene szentelni, hogy ilyen kenyér ne kerüljön sor mivonta. Épül a becsei konzervgyár A jö­ttő év őszén már megindul mj üzem A­lbamente, Becse vidé­ke mind egyre terjeszkedik a konyhakerti termékek ter­melésében. A termelés növe­kedésével kapcsolatban mind égetőbb kérdéssé vált az ér­tékesítés és a feldolgozás le­hetősége. A kereskedelmi há­lózat ingadozó felvásárlása kérdésessé teszi a termés kedvező elhelyezését és ezért a másik megoldáshoz, a fel­dolgozáshoz kellett fordulni. Becsén tehát konzervgyá­rat építenek, a kezdeménye­zést a járási szövetkezeti szö­vetség tette meg. A szövet­ség irányítja az építkezést is, melyet az elmúlt napok­ban kezdtek meg. — Az építkezések legele­jén vagyunk még — mondot­ta Sztanisics Szvetozár mér­nök, az épülő becsei konzerv­gyár vezetője — de már le­het róla beszélni. Itt a csa­torna mellett építjük fel, a város és a hatszáz holdas ön­tözőtelep közvetlen közelé­ben. Ez lesz a nyersanyag bázisunk alapja, de tekintet­be jön az egész környék. El­sősorban főzelékféléket kon­zerválunk majd. Hiszem, hogy a biztos értékesítési és fel­­dolgozási lehetőség fokozza a környék termelését. Az új becsei konzervgyár épületét még az idén tető alá hozzák és tavaszra megkezd­hetik a belső felszerelést, úgy számítják, hogy 1956 őszén megindul a termelés. Most folynak a tárgyalások egy Zágrábi gyárral, amely a felszerelések 70 százalékát szállítaná, s így csak kisebb hányadát fedeznék behoza­talból. Az új üzem több mint száz munkást foglalkoztatna. Feltétlenül sok függ attól, hogy a gyár hogyan dolgozza fel a terméket, hogyan érté­kesíti, hogyan biztosítja már a kezdetben a piacot. Ez pe­dig szoros kapcsolatban lesz a termelés fejlődésével és a minőség javulásával. Az új konzervgyár elsősorban a ha­zai fogyasztás számára tér­­mér, de igyekezik mielőbb ki­jutni a külföldi piacra is. Nagy szerepet szántak a paradicsom feldolgozásának. Részben mint frissítő kerül­ne forgalomba. A paradicsom nedve igen tápláló és külföl­dön elterjedt ital. Hazánkban még csak kis mennyiségben van forgalomban, a főzelék­félék melyett helyet adnak bi­zonyos gyümölcsök konzer­válásának, feldolgozásának is. Az idényen kívüli hóna­pokban jórészt a gyár a pallé­rozott gyümölcsöt és papri­kát dolgozza fel, és így biz­tosítja a folyamatos üzemet. A becsei konzervgyár mint­egy százmillió dinárba ke­­rü­l és javarészt szövetkezeti eszközökkel valósítják meg. Az új gyár már épül, és a je­lek szerint számottevő ipari üzem lesz, mely jelentős sze­repet kap a környék mező­gazdaságának fejlesztésében is. S. O. Hatezer látoegate a Zatai Mszségügyi kiálításon Zenta város polgárai e hó első felében megszemlélhet­ték az egy hétig tartó, jól megszervezett munkavédel­mi, és egészségügyi kiállí­tást. A kiállítás, amelyet a tartományi munkavédelmi szerv kezdeményezésére a zentai járás munkafelügyelő­­sége rendezett — igen átte­kinthetően szemléltette a munkahelyeken történő bal­esetek, szerencsétlenségek okát, formáját, továbbá azt is, hogyan lehet ellene véde­kezni. Tudvalevő, hogy a legtöbb ilyennemű szerencsétlenséget és megbetegedést gondatlan­ság és a védőeszközök sza­bálytalan használata, vagy hiánya okozza. Az egyik kimutatás azt szemléltette, hogy a járás te­rületén az év első felében hány szerencsétlenség tör­tént, így a mezőgazdaságban 32, a fémiparban 16, az épí­tészetben 17 stb. A kimutatá­son látható volt az is, hogy ez idő alatt a járás területén 3.047 munkás betegszabadsá­gon volt, tehát 41.343 munka­nap kárba veszett. Ennek ér­téke több mint 80 millió di­nár. Nagy veszteség ez az üzemeknek, vállalatoknak. Ám nemcsak a munkaórák elvesztése a tulajdonképpeni veszteség és kár. Mint ismeretes, a hét napig tartó betegség anyagi kiadá­sai a vállalatot terhelik. Ilyen betegeskedésekre a já­rás vállalatai a fent említett időszakban több mint 2 mil­lió dinárt fizettek. A hét nap­nál tovább betegeskedő ____ késők anyagi megtérítése id­­én pedig tíz és félmillió di­nárt fizetett a társadalom­biztosító intézet. Íme néhány példa arról is, hogy milyen testi sérülések érik a munkásokat vigyázat­lanság miatt. Nemrégen a tornyosi mezőgazdasági birto­kon motor javítás közben a motor robbanása szétzúzta a traktorista félkezét. Ez eset­ben hiba a onnan eredt, hogy a traktoristának nem volt kellő szakképzettsége. Egy másik eset, védőeszköz hasz­nálata hiányában a cséplő kö­nyékig szétroncsolta az egyik cséplőmunkás alsó karját. A Ge-Ge gázgenerátor készítő vállalatban könnyelműség folytán a köszörűkő lehor­zsolta az egyik munkás kezé­ről a húst. Ez utóbbi esetben a vállalat vezetősége érde­mel bírálatot, mert megen­gedte, hogy az illető munkás csupán néhány hónapi mun­ka után csiszoljon a köszö­rűn, hiszen azt megfelelő szakembernek kellett volna végeznie. De kellő védőesz­köz sem volt a köszörűn. Ezt az érdekes és tanulsá­gos kiállítást több mint hat­ezren látogatták meg. Ered­ménye valószínűleg megmu­tatkozik már a közeljövőben, vagyis óvatosabbak lesznek a munk­ék­ok, s az üzemek­ben is megfelelőbb védőin­­tézkedéseket foganatosíta­nak. Ezt a kiállítást a járás többi helységben megrendezik. Th. M.

Next