Magyar Szó, 1956. június (13. évfolyam, 148-177. szám)

1956-06-01 / 148. szám

MAGYAR SZÓ A norma serkentsen nagyobb teljesítményre Egy hozzászólásra váró javaslat !A norma módosítása majd minden vállalatban időszerű. Olyképpen kell megoldani, hogy a munkást ne rövidít­sük meg vele, de azért reá­lis legyen. Ha a normát a teljesít­mény dinárértékének emelé­se nélkül módosítjuk, akkor megrövidítjük a munkást és ez kedvezőtlenül hat a tel­jesítményre. A munkás igyekszik meg­őrizni a jelenlegi normát, a­­m­elyet egyébként 10—20 szá­zalékkal túlteljesíthet,­­ mert a módosítással csökken­tené jövedelmét, azaz válto­zatlan jövedelemmel foko­zottabb igyekezetet kellene kifejtenie. Ezért fordul elő a gyakorlatban, hogy a mun­kás őrzi a normát, tartja színvonalát. Ily módon szándékosan húzza az időt, üresen járatja a gépet, fékezi a munkaira­mot, gyakran elhagyja he­lyét, valótlan adatokat mond be, stb. Mindezt pedig azért, hogy fenntartsa a norma színvonalát, hogy ne módosítsanak, te­hát kényelmesebb teljesít­ményt biztosít magának. Ter­mészetesen ha az üzemben jó volna a munkaszervezés, mindez nem következne be. Még sok üzemben azonban nincsenek műszaki alapon felállított normák. Ehhez hoz­zájárul sokszor a gyenge ön­tudat is. Pedig a termelé­kenység fokozásával a dol­gozó önmaga helyzetét javít-ja. * De nézzük a normát az idő és az érték szemszögéből. A norma valamely termék előállításához szükséges idő egysége meghatározott szak­­képesítés óraértékével, meg­felelő feltételek mellett, (a munkaeszközök rentábilis al­kalmazása, a minőség, stb.). Ezt számokban így is ki le­het fejezni: Valamely termék darabja időben és dinárban a követ­kező értékű: kidolgozásához 2 óra kell, a norma értéke 100 dinár. Ez a gyakorlat­ban azt jelenti, hogy a mun­ka mondjuk az illetmény­szabályzat V. csoportjába tar­tozik, azaz egy 3 évi gya­korlattal rendelkező képzett munkásra vonatkozik. Ez az illetménytétel 50 dináros óradíjat irányoz elő. Már most feltehetjük a kérdést, hogy a normánál mi érdekli elsősorban a munkást? Véleményem szerint a ter­mék kidolgozásának értéke, azaz a 100 dinár. A többi kö­rülményt tehát megváltoz­tathatjuk anélkül, hogy a munkást megrövidítenénk. Mi a norma revíziójával gya­korlatilag a termék előállí­tásának idejét kívánjuk meg­rövidíteni (illetve azonos idő alatt többet előállítani, tehát a termék egységes kidolgo­zásának dinár értékét csök­kenteni­. Hogy a közösség érdekét szolgáljuk, le kell szállítani a kidolgozás idejét,­ azaz fokozni a termelékeny­séget, de ugyanakkor megőrizni a munkás érdekét a norma iránt, tehát megtartani a 100 di­nár értéket, amelyet a nor­­marevízió előtt fizettünk a termékegység kidolgozásáért, így: Revízió előtt: 1 darab ter­mék, 2 óra kidolgozási idő, V. javadalmazási csoport, 50 dináros óradíj , 100 dinár érték darabonként A revízió után: 1 darab termék, X óra kidolgozási idő, V. javadalmazási cso­port, Y dináros óradij , 100 dinár érték darabonként. Meg kell tehát oldani a két ismeretlent, az X-et és ggs Y-t, azaz a termék kidol­­gosási idejét és az áradijat. A végső összeget, a 100 di­nárt nem módosíthatjuk, mert a munkás és a közös­ség érdekét meg kell őrizni. Nem változtathatjuk meg az illetményszabályzat V. cso­portját sem, mert a terme­léshez szükséges minősítés nem változik. A társadalom érdeke az, hogy az időt úgy módosítsuk, hogy a munkás ne kap­jon kevesebbet. Feltételezzük, hogy a ko­rábbi normát 20 százalékkal túlteljesítheti, azaz ugyan­azon termékegységre 2 óra helyett 1,6 óra (96 perc) jut. Tehát a normaidő most már ennyi lesz. Ezzel megolda­nánk az ismeretlen X-et. Marad az Y, azaz az illet­ményszabályzatban előírt óradíj. Ezt megkaphatjuk úgy, ha a termékegység ér­tékét, azaz 100 dinárt, elosz­­szuk az időegységgel (azaz 1,6 órával). Ez esetben 60 dinárt kapunk. A táblázat most már ilyen lesz: 1 darab termék, 1,6 óra ki­dolgozási idő, V. javadalma­zási csoport, 60 dináros óra­díj , 100 dinár érték dara­bonként. További elemzéssel még a következőt nyerjük. Ugyanazon termékmeny­­nyiségre a revízió után kevesebb munkaerőre van szükség. Például: 11.500 darab ter­mékre, amíg a norma 2 órás volt, 23.000 óra kellett, azaz ha egy munkás évi munka­órája 2.300 óra, akkor a jel­zett mennyiség kidolgozására 10 munkásra volt szükség. Azonban a revízió után a H­.500 darab gyártmány ki­dolgozására már csak 19.090 óra kellett, amit ha elosz­tunk egy munkás évi munka órájával, 2300-zal, akkor 8,3 munkást kapunk, tehát 1,7, azaz közel 2 munkással ke­vesebb kell. Ezzel tehát csökkennek a rezsiköltségek s ez végered­ményben hatással van az életszínvonal emelésére, ami közvetve érinti a munkást is. Továbbá a módosított nor­ma 100 százalékos színvona­lát a munkás igyekszik 5—10 százalékkal túlteljesíteni és igyekszik ezt megőrizni, tart­va módosítástól. Ily módon tehát reális időtel­jesí­tménnyel dolgozik majd, s bizonyos időtartalék jön létre. A további túlteljesítmény az után újabb előnyöket jelent. Ez sem mehet a végtelensé­­gig, de feltétlenül reálisabb normákhoz vezet. Nem éri megrázkódtatás az áru- és a pénzalap egyensúlyát sem, mert a javadalmazásból ere­dő és a vásárlásban megje­lenő pénztöbblettel egyidejű­leg a megnövekedett terme­lés áruja, is a piacra kerül. Feltehető, hogy munka­­erőtöbblet áll elő, mivel ke­vesebb munkás termel ugyan­annyit, azonban ez a terme­lés fokozásával, a munkaerő átállításával megoldható. Megoldásra­ vár ekkor még a­ vállalatok fizetési alapja, amely az illetmény­szabályzat alapján jóváha­gyott munkáslétszám alap­ján alakul. A munkások lét­számának csökkentésével (a norma revíziója után) a ko­rábbi helyzethez képest a vállalatnak kisebb fizetési alapja lesz. Ugyanis a válla­latnak ugyanolyan mennyi­ségű termelésre kevesebb munkásra lesz szüksége. Te­hát az anyagi alapot úgy kell megoldani, hogy ugyanolyan mennyiségű termelés mellett a fize­tési alap ne változzék. Ezt azonban nem lehet a vál­lalat keretén belül megolda­ni, ez már a szövetségi szer­vek feladata, mivel rendelet módosítást igényel. SZTANCSEV Milán A választók gyűlése mint kis népparlament Mit mutat a tartományi ankétbizottság jelentése Az önigazgatási szervek mechanizmusában fontos he­lyet foglal el a választók­ gyű­lése. Ez az a forma, mely le­hetővé teszi, hogy a helyi szervek minél több embert bekapcsoljanak az önigazga­tó szervekbe, és minél töb­ben részt vegyenek minda­zon kommunális és más kér­dések megoldásában,­­ ame­lyek közvetlenül hatnak a társadalmi fejlődésre és az életszínvonal növekedésére. A választók gyűlésének a szocialista demokrácia építé­sének időszakában is j­elentős szerepe volt Az új kommu­nális rendszerben pedig még komolyabb tényezővé vált, mivel a helyi önigazgató szervek illetékessége jelentő­sen bővült. Ennek ellenére egyes községi népbizottságok nem használják ki eléggé ezt a formát, sőt néhol megsze­gik azokat a törvényes elő­írásokat amelyek kimond­ják, hogy a községi népbizottságok­nak minden három hó­napban egyszer, a helyi népbizottságoknak pedig legalább félévenként be kell számolniok a népbizottság munkájáról. A tartományi képviselőház ankétbizottságának megálla­pítása szerint a kommunális rendszer bevezetése óta Apa­tinban és Szvilojevón pél­dául a választók két gyűlést tartottak. Három községi népbizottság a zombori járás­ban egyenként egyszer ismer­tette választóival munkáját, Szen­tán pedig egyszer sem. Mivel a kommunális rend­szer bevezetése óta több mint hat hónap telt el, ezekben a községekben mindenütt leg­alább két gyűlést kellett vol­na tartani Ezek az adatok arról ta­núskodnak, hogy egyes köz­ségi népbizottságok nem fog­ták fel a választók gyűlésé­nek jelentőségét, és Apatin, valamint Szvilojevó kivéte­lével nem vitatták meg a vá­lasz­tókkal a kommuna szá­mára döntő kérdéseket. Leg­inkább olyan általános dol­gokat­­ tűztek napirendre, mint az iskolabizottságok és a fogyasztók tanácsa tagjai­nak választása, a községi ille­tékek bevezetése stb. A vá­lasztók azonban sokszor még így is sok hasznos javaslatot tesznek, amit a községi nép­­bizottság igen jól felhasz­nálhat további munkájában. Külön probléma a válasz­tók gyűlésének előkészítése. A gyakorlat ugyanis azt mu­tatja, hogy ott, ahol a gyűlést gondosan előkészítik, sokkal több a vita, nagyobb az érdeklődés, és hasznosabbak a döntések. Ott, ahol a választók gyűlé­sét rátermett emberek veze­tik, akik biztosítják a demok­ratikus formáikat, és ahol a népbizottsági szervek beszá­molója általános érdekű és fontos kérdésekkel foglalko­zik, ott a gyűlések jól sike­rülnek, és igazi népparla­mentté válnak. A választók gyűlését azon­ban, — mint a véleményku­tatásból kitűnt, — leginkább sebtében készítik elő, a be­számolók pedig kurták és egyhangúak. Ilyen beszámolók után a választópolgárok nem­igen szólnak hozzá a dolgokhoz. Ha valaki felszólal is, a na­pirendtől eltérve a vízlecsa­­polásról, egészséges ivóvíz biztosításáról, a villanyvilá­gítás problémájáról vagy ha­sonló dolgokról beszél. A sztapári választók gyűlésén például a helyi népbizottság titkára dátum szerint felol­vasta, mikor tartott a nép­bizottság vagy a tanács ü­­lést, és ismertette az ülések napirendjét, egyszóval csu­pán arról tájékoztatta a vá­lasztókat, hogy milyen prob­lémákkal foglalkoztak, de a döntésekről egy szót sem szólt. Az ilyen gyűlésnek nyilván semmi értelme sincs. Úgy látszik csak azért tartot­ták, hogy eleget tegyenek a törvényes előírásoknak. Apatinban és Szvilojevón egész más a helyzet. A községi népbizottság nemcsak megtárgyalja a választókkal a község legfontosabb problémáit, hanem be is vonja őket a határozatok végrehaj­tásába. Ennek eredményeképpen a gyűlések sokkal érdekeseb­bek és látogatottabbak. Igen fontos az is, hogy a gyűléseken pontos jegyző­könyvet vezessenek, amiből később meg lehet állapítani, milyen döntéseket hoztak, és ellenőrizni lehet végrehaj­tották-e a feladatokat Ott ugyanis, ahol nem sokat tö­rődnek a választók vélemé­nyével, és a választók gyű­lésének határozatait semmi­be veszik, nemigen számít­hatnak arra, hogy választó­­polgáraik a következő gyű­lésen is megjelenjenek. M. K. Oszmán Karabegovics Bosznia-Hercegovina J­K Végrehajtó Tanácsának új elnöke Bosznia-Hercegovina nép­­szkupszinója legutóbbi ülésén elfogadta Avdo Humonak, a végrehajtó tanács eddigi el­nökének lemondását mive­l pénzügyi államtitkárrá nevez­ték ki. A köztársasági vég­rehajtó tanács úi elnökévé a két ház együttes ülésén Dez- Karabegawicaot válasí­­tották meg. _ Péntek, 1956. VI. t A jugoszláv kikötők első negyedévi forgalma A szövetségi statisztikai hi­vatal adatai szerint 1956 el­ső negyedében — a múlt év hasonló időszakához mérve Holnap a Szocialista Szövetség novi szádi járási értekezlete A Szocialista Szövetség no­viszádi járási szervezete hol­nap reggel 8 óraikor a mun­kásotthon nagytermében tart­ja évi értekezletét. Milan Bacskalics, a Szocialista Szö­vetség járási bizottságának elnöke számolt be az alap­szervezetek időszerű politikai problémáiról. Az értekezle­ten megválasztják a Szocia­lista Szövetség új járási bi­zottságát is. — emelkedett a hajó- és utasforgalmunk, míg az áru­forgalom csökkent. A jugo­szláv kikötőkbe nagyszámú külföldi hajó futott be, ösz­­szesen 171 ezer tonna űrtar­talommal Ugyanakkor ide­gen kikötők felé eltávozott hajók űrtartalma 147 ezer tonnát tesz ki, ami az 1955-ös év első negyedéhez viszonyít­va 50 ezer tonna emelkedést jelent. A belvízi hajóforga­lom 769 ezer tonnát ért el, ami 227 ezer tonnával több, mint a múlt év hasonló idő­szakában. Hajóink az év első negye­dében 217 ezer utast szállí­tottak , 56 ezerrel többet, mint tavaly. Külföldről 6.800 utas érkezett hozzánk, míg tőlünk 6.900 személy utazott külföldre, ezer személlyel ke­vesebb mint tavaly. Az áruforgalom összesen 456 ezer tonnát tett ki, ami 19 ezer tonnával kevesebb, mint az 1955-ös év első ne­gyedében. Ebből 100 ezer tonna a kivitelre, 219 ezer tonna a behozatalra, átmenő forgalomra 55 ezer tonna és­­belső forgalomra 82 ezer ton­na esik. Itt egyedül az átme­nő forgalom emelkedett 26 ezer tonnával. A kivitel 19 ezer tonnával, a behozatal 87 ezer tonnával és a belföl­di forgalom 9 ezer tonnával csökkent. Kirakodás a szpliti kikötőben A termelő paraszt­­szövetkezetek tagjainak Iszssd:­lOBIZtOSÉTOl A szövetségi társadalom­biztosító intézetben most ta­nulmányozzák Jugoszlávia Szövetkezeti Szövetsége fő­bizottságának javaslatát a termelő parasztszövetkezetek tagjainak társadalombiztosí­tásáról. Az intézethez több hasonló javaslat érkezett a dalmát, makedón és más vi­dékek termelő-parasztszövet­kezeteitől is. A javaslat át­tanulmányozása után a szö­vetségi társadalombiztosító intézet végrehajtó bizottsága javaslatot terjeszt a Szövet­ségi Végrehajtó Tanács elé, és kéri, hogy hozzanak elő­írásokat a termelő paraszt­szövetkezetek tagjainak tár­sadalombiztosítására. A szövetségi társadalombiz­tosító intézetben úgy vélik, hogy a társadalombiztosítást kötelezővé kell tenni min­den szövetkezeti tag számá­ra, ha erre a szövetkezet szerződést köt az intézettel. A javaslat szerint minden szövetkezeti tagnak joga lesz egészségvédelemre, rokkant­­nyugdíjra, valamint öregségi és családi nyugdíjra. A szol­gálati időt a szerződéskötés napjától számítják, mégpe­dig aszerint, hogyan vesz részt a szövetkezeti tag a munkában. Ahhoz ugyanis, hogy élvezhesse a társada­­lom­biztosításból származó jo­gokat, minden évben meg­határozott munkanapot kell dolgoznia. A nyugdíj magas­ságát átalányban állapítják meg. A szociális hozzájáru­lást szintén átalányban fize­tik.

Next