Magyar Szó, 1957. december (14. évfolyam, 329-358. szám)

1957-12-02 / 329. szám

2. oldal K. I., Bezdán. — Leveléből úgy látjuk, hogy 1943-ban, a­­mikor az örökhagyó meghalt, megtartották a hagyatéki tár­gyalást. Nem említette meg, hogy mi volt a végrendelet sorsa. Masszóval, elismer­ték-e az örökösök a végren­­d­elet érvényességét, s vajon a végrendelet képezte-e az öröklés alapját. Lehetséges, hogy perben megdöntötték a végintézkedés érvényét. Nem csak az a fontos, hogy a vég­intézkedés megtörtént, egy vagy több örökös javára, ha­nem az a döntő, hogy a vég­akarat kijelentése érvényes végrendelet alakjában tör­,­tént-e vagy nem. Érvényte­len végrendeletre nem lehet hivatkozni, s annak alapján lehetetlen alapos öröklési igényt támasztani. Amennyi­ben a végrendelet érvényte­len, az örökséget a törvény rendelete szerint adják át az örökösöknek. A noviszádi ügyvédi kama­ra címe: Advokatsilea Koméra APV, Novi Sad. Részletesebb címre nincs szükség. D. E. Zombor. — Első kér­désével kapcsolatban kisérje továbbra is figyelemmel a Tudja-e rovatunkat, amely­ben legközelebb magyaráza­tot talál. Második kérdésére válaszol­va értesítjük, hogy a szociá­lis biztosításról szóló törvény 55. szakasza értelmében tel­jes öregségi nyugdíj­jogot férfiak 35 évi szolgálati idő és 55. életévük betöltése után a nők pedig 30 szolgálati év és 50. életévük betöltése u­­tán jogosultak nyugdíjra. Nem telj­es öregségi nyugdíjra férfiak a 65. életév, nők pe­dig az 65. életév betöltése u­­tán nyernek jogot, ha legke­vesebb 15 szolgálati évet bi­­zonyíthatnak-Szeptember 5-i számunk­ban közölt feleletünkben saj­tóhiba miatt értelemzavar ke­letkezett, M. M. nyugdíjas, Zenta.­­ A vajdasági és szövetségi leg­felső bíróság egybehangzó íté­letéből világosan kitűnik, hogy az üzlethelyiség szer­ződéses bérleti viszonyát köz­igazgatási úton nem lehet fel­mondással megszüntetni. Mi­vel a bérleti szerződés fel­bontásáról, illetve a bérleti viszony felmondásáról van szó, ezt — a legfelső bírósá­gok indokolt álláspontja sze­rint— csak a polgári peres eljárásban lehet megkísérel­ni. Tekintve, hogy a legfelső bíróságok álláspontja elvi je­lentősé­gű, az alsófokú bíró­ság számár­a kötelező. Leveléből­ úgy látjuk, hogy felmondási pert indított. Az ügyben­ mindenesetre hivat­kozzon a legfelső bíróságok ítéletére, ha netán esetleges vitára kerülne a sor a perel­­hetőség szempontjából. A kivánt­­béremelés tekin­tetében bonyolultabb a hely­zet. Az 1953. VII. 31-én kö­tött bérleti szerződés szerint a bérbeadó bármikor fel­emelheti a bért. Ez a szerző­déses kikötés azonban nem elég részletes, mert a szer­ződő felek nem tüntették fel, s valószínűleg nem egyeztek meg azon feltételekben, me­lyek fennforgása esetére be­­állna a béremelés lehetősége. A béremelés mértéke és mó­dozata tekintetében sem e­­gyeztek meg. Ezen körülmé­nyeket sem leveléből, sem a szerződésből nem tudtuk meg­állapítani. Mivel a bér mér­téke tekintetében a felek megegyezése mérvadó, bér­emelési kísérlete előrelátha­tólag a bérlő ellenkezésébe ütközne, s bonyolult eljárás­ra adna okot, melynek sike­res befejezése igen kétséges. V. I. Szubotica: — Vélem­é­nyünk szerint helyesen járt el, amikor panaszt nyújtott be a járási társadalombizto­­sító intézet végzése ellen, te­kintettel, hogy a törvény 39. szakasza értelmében a máso­dik csoportba tartozó rok­kantnak joga van követelni, hogy megfelelő munkabeosz­tást kapjon a vállalattól, il­letve, hogy jobb beosztást javasoljanak számára. A járási társadalomb­izto­­sító intézetnek nincs joga visszatartani a benyújtott pa­n­a­szt, hanem ha nem tud sa­ját hatáskörében eleget ten­ni, köteles azt magasabb fó­rumnak továbbí­tani. Ebben az esetben a tartományi tár­sadalombiztosító intézethez Noviszádra. P. R., Zember. — Szeret­ném tudni, segít-e a szamár­köhögésben szenvedő gyere­keknek a repülés, illetve a magaslati levegő? A hamburgi gyermekklini­ka szakorvosai­ tömeges kí­sérletet hajtottak végre, hogy megállapítsák: segít-e a sza­márköhögésben szenvedő gye­­rekeiknek, ha repülőgéppel fel­viszik őket a magasba. A kísérletek nyomán az orvo­sok megállapították, hogy könnyebb megbetegedések e­­setén javulás áll be, és je­lentősen csökken a gyermek köhögési ingere. Kovács Pál, Zombor. — Úgy látszik az 1941-ben kö­tött ingatlanra vonatkozó a­­dásvételi szerződés semmis. A házat valószínűleg kény­szerkörülmények hatása a­­latt vették. Atyjának aligha lehet bármilyen joga a ház­hoz. Egyébként a község a házat már évekkel ezelőtt át­vette, s valószínűleg mint né­pi vagyont kiadta másnak. M­ores szó MEGHALT Raja Jovanovics Szombaton, november 30-án a reggeli órákban Bécsben elhunyt Paja Jova­novics neves szerb festő. Tes­tét — teljesítve utolsó aka­ratát — elhamvasztják a bécsi krematóriumban s a hamvait tartalmazó urnát hazahozzák Beográdba. Paja Jovanovics 1859-ben született Versecen, mint nyo­morúságos vidéki fényképész fia. Az elemi iskolát és a gimnáziumot szülőhelyén vé­gezte el A noviszádi Matica Szrpszka lehetővé tette szá­mára, hogy a bécsi képző­művészeti akadémián tanul­jon és oklevelet szerezzen. Jovanovics már első nagyobb művével, bécsi diplomamun­kájával, kitüntetést érdemelt ki. Vásznainak tárgyát né­pének küzdelmes életéből s múltjából merítette. A lon­doni kiállítása alkalmából a French­ Gallery lekötötte, hogy tíz évig csak hasonló tárgyú műveket szállítson, mint: a Kalóz, Bajvivás, Mese Koszovóról (London), Vérbosszú (Nemzeti Múzeum Sidney), Őrség (Philadelphia) stb. 1895-ben festette meg A szerbek vándorlása 1690-ben című nagy vásznát, 1900-ban pedig ugyanilyen nagy, de inkább díszítő hatású képét, amelynek címe: Dusán cár 1349-ben Szkopljeban kihir­deti törvényét. Ezt a festmé­nyét kiállították az 1930. évti párizsi képzőművészeti világ­kiállításon is. A századforduló éveiben Jovanovics teljesen átállt az arcképfestésre. Rengeteg arc­képet készített el és ezeket bemutatta az európai, ame­rikai kulturközpontokban. A párizsi, müncheni, bécsi, lon­doni és más európai és ten­gerentúli múzeumok több festményét gyűjteményükbe iktatták. Paja Jovanovics rengete­ get utazott, bejárta úgyszól­ván egész Európát, sokat tar­tózkodott Amerikában is. Ám gyakran visszatért hazájába. Az első világháború után hosszabb ideig Beográdban élt, itt vészelte át a második világháború és a német meg­szállás vészes napjait. A há­ború befejezése után Bécsbe költözött. Honvágya többször visszahozta hazájába. 1949- ben is Jugoszláviában járt és arcképet festett Tito elnök­ről. Ezt a festményét a Szerb Tudományos Akadémián őr­zik. Paja Jovanovics magas kort ért meg — 93 éves korában hunyt el — s élete termékeny és gazd­ag volt. Már a múlt­­év­század 80-as éveiben megkezd­te művészi pályafutását, s mindjárt kezdetben hírnévre tett szert, a XX. szá­zad ele­jén pedig úgy tisztelték, mint a bécsi és a müncheni festőis­kola egyik legkimagaslóbb és legjelentősebb képviselőjét. Ér­demeiért a Jugoszláv Tudomá­nyos Akadém­n­ tiszteletbeli tagjának, a Szerb Tudományos Akadémia pedig rendes tagjá­nak választotta meg. Mű­vészi ténykedéséért Jugoszlá­viában és külföldön is több dí­jat kapott. Hosszú élete folyamán Paja Jovanovics állandóan gyűjtötte a régi és új mesterek festmé­nyeit, és értékes gyűjteményét a beográdi Nemzeti Múzeumnak ajándékozta. Paja Jovanovics művészi hit­vallását tekintve realista, de a századvégi irányzat gyermeke és hajlamos a polgári szépít­­getésre, idealizálásra és a szín­padias, szemléltető beállítás­ra. Á­ tökéletes ecsetkezelése, színbiztonsága, nagyszerű kép­­komponálása, mély meglátása művészi erőt kölcsönöz képei­nek. Festményei az enyhe for­malizmus mellett is tartalma­sak, bizonyos tekintetben még ma is például szolgálnak arra, hogyan kell kifejező színekkel és díszítésekkel megbirkózni a figurális festészet és a nagy alkotások nehézségeivel és kér­déseivel. Paja Jovanovics: Önarckép GÁL LÁSZLÓ: Veszek egy emlékeztetőt B­izonyos, hogy bizonyos korban az ember feledékennyé válik és az is bizonyos, hogy én már mélyen ben­ne vagyok abban a bizonyos korban. Na­gyon igaza van a beográdi rádiónak: ve­gyen az ember egy Emlékeztetőt, s jegyez­ze fel szépen, amit egyébként biztosan nem jegyezne fel, amit biztosan elfelejtene. Mi­lyen jó, hogy ezekben a hajnali órákban ilyesmire is gondja van a rádiónak, amint felöltözöm és a városba érek, első dolgom lesz egy ilyen Emlékeztetőt venni. Csákéi ne felejtsem ... Még a fürdőszobában határozottan emlé­keztem arra, hogy emlékeztetőt akarok venni. Mindjárt beleírom, gondoltam, hogy mit ígértem a Kolozsi Tibinek, mert va­lamit megígértem már nem emlékszem rá pontosan, hogy mit, de majd eszembe jut. Egyelőre csak annyit írok az Emlékezte­tőbe, hogy: ígéret Kolozsinak, később ki­pótolom. Bogdánfinak ígértem egy üveg­­dzsezvát, mert törékeny. Illetve nem is azért ígértem, mert törékeny, hanem azért mert az övé eltört és nekünk van a kony­hában egy pótdzsezvánk, amint kijövök a fürdőszobáiból és elindulok a városba, ve­szek egy emlékeztetőt, hogy el ne felejt­sem magammal vinni a konyhából a dzsez­­vát. Nagyszerű, hogy emlékeztetőt akarok venni,­ igazán hálás vagyok a rádiónak. Képes lettem volna magammal vinni a dzsezvát, anélkül, hogy előbb beleírtam volna az emlékeztetőibe, hogy nem szabad itthon felejtenem. Almát is kell venni a piacon, azt is be­írom majd és még, hogy csupán a Jonat­­hánt szeretem, nehogy mást vegyek, amit meg sem ennék. Aztán zöldpaprikát is kell venni, majd beleírom, a feleségem úgyis azt mondta már októberben, hogy jó lesz búcsúzni a zöldpaprikától, mert többé nem lesz a piacon. Csodálatosan szép ősz volt az idén, egészen szokatlanul szép, azért van még zöldpaprika. Egyébként be fogom írni az emlékeztetőbe, hogy az idén csodálato­san szép volt az ősz, jövőre majd írok egy szép emlékeztetőt a csodálatos őszről. Cipőhúzás közben is emlékeztem az em­lékeztetőre. Éppen elszakadt a cipőfűzőm, erről Karinthy egyszer egy nagyon jót írt. Valamivel gyengébbet én is tudnék írni ró­­la, majd ha lesz emlékeztetőm, azonnal be­leírom, hogy: valamivel gyengébbet Ka­­rinthynál, így ezt sem fogom elfelejteni és talán még a cipőfűző is eszembe jut. Egy pár téli cipőt is venni kellene, olvastam, hogy Beográdban már mindenki bélelt ma­­gasszárú cipőben jár, ez a divat. Ha majd lesz, emlékeztetem, beleírom. Illett volna az ismerőseimnek jó ünne­peket kívánni, dehát nem volt emlékezte­tőm, elfelejtettem. Amint lesz, beleírom, hogy jövőre illik majd jó ünnepeket kíván­ni. Azt is beleírom, hogy rövidesen megér­kezik az újesztendő, jó lesz vigyázni, ta­valy megártott. Hiába, ebben a korban már meglehetősen gyenge az ember gyom­ra, újesztendőből is hamar megárt a sok. Bele fogom írni az emlékeztetőbe, hogy Szilveszter éjszakáján jó lesz vigyázni ma­gamra, a múlt évben is csaknem ráléptek a kezemre és az nagyon fájdalmas dolog, álló héten át jódoztam utána. Még kapunyitás után is tudtam, hogy emlékeztetőt akarok venni. Mondtam is magamnak a kapu előtt, hogy tulajdon­képpen nem is kellene emlékeztetőt venni, olyan kitűnő az emlékezőtehetségem, hogy akár anélkül is meglennék, hiszen még most is emlékezem rá, hogy a beográdi rádió azt tanácsolta, hogy emlékeztetőt ve­gyek. A piacon is eszembe jutott, hogy va­lamit bele akartam írni az emlékeztetőbe, persze azt, hogy a Kolozsi Tibi cipőfűzőt ígért, de nem kell, mert úgyis Jonathán almát akarok vásárolni, és ahhoz szüksé­ges. Ja igaz, cigarettát is akartam venni, szkoplyei Moravát, mert én azt szeretem, de nem volt a piacon. Hiszen mondta is a feleségem, hogy októberben már nem lesz szkoplyes Morava a piacon és igaza volt. Az üvegbolt kirakatában láttam egy üveg­­dzsezvát, ne­m sokat ér, ha irttal törik és kü­lönben is van még egy pótdzservánk a konyhában. Gyorsan bementem az üzletbe és vettem kettőt, jó az a háznál és hátha ál­ád egy olyan barátom, akinek éppen üvegdzsezva a kívánsága. A papírkereskedés előtt is megálltam. Szép kirakata van egy ilyen papírkereske­­désnek. Van benne mindenféle, elsősorban töltőtollak, meg örökliók, ami éppen olyan, mint a perpetuum mobile, addig is, amed­dig akar. Radírgumi is van a kirakatban, meg márvány tintatartó, de ez nem kell nekem, csak töltőtollat használok meg író­gépet, írógép is van a kirakatban, meg különböző színű kalendáriumok meg note­szok ... még emlékeztető is van benne, lám, rá is van írva, hogy emlékeztető, ne­hogy elfelejtse az ember, vagy összetévesz­­sze valami közönséges notesszal. Határozottan tudtam, hogy valamit ven­ni akarok én ebben a papírüzletben, nem olyan rossz még a memóriám, hogy ne em­lékeztem volna rá r­á, nem vagyok én még olyan nagyon öreg. Benyitottam az üzletbe és megvettem a márvány tintatartót. Műmárványból ké­szült ugyan, de úgy sincs rá szükségem, majd ha valamelyik barátom dzsezvát kér a születése napjára, elviszem neki, hiszen belefér a kávé is, az is folyadék. Hazafelé eszembe jutott, hogy a beo­grádi rádió mondott valami okosat, jó lett volna azonnal feljegyezni, akkor nem felejtettem volna el. Holnap veszek egy emlékeztetőt, hogy legközelebb beleírjam, ha­­valami okosat hallok. Hétfa, 1957. XIL ! ] November 29-e nagy napja volt pionírjainknak. Hár­mas ünnepet ültek: a köztársaság napját, a pionír szerve­zetek megalakításának tizenötödik évfordulóját és az új pionírok avatását. Ez alkalommal minden noviszádi nyolcosztályos iskola alkalmi műsorral egybekötött ün­nepi akadémiát tartott, amelyen megemlékeztek a nép­­felszabadító­­háború hős pionírjairól és a nap jelentő­ségéről- Képünk a Petőfi Sándor nyolcosztályos iskola kis ünnepeltjeiről és ünneplőiről készült, a Partizán II. testnevelő szervezet Uros Prédics utcai székházában. mm nélkül November 30-­án a kül­földi sajtóirodák rövid hír­ben bejelentették: Ma reg­gel 6 órakor recanati ottho­nában 67 éves korában vá­ratlanul elhunyt Beniami­no Gigli a világhírű olasz tenorista. Gigi 1890 márciusában szüle­tett az olaszországi Recanati vá­roskában. Apja szegény foltozó varga volt, aki nehezen tarthat­ta el családját. Így aztán nem is tudott pénzt előteremteni a rendkívüli széphangú kis Beni­amino iskoláztatására. Giglinek dolgoznia kellet, hogy tanul­hasson, fejleszthesse énektudá­sát. Sokféle mesterséggel pró­bálkozott, egyebek között boltos Inas, gyógyszerész-segéd, hivatal­nok is volt, míg végül énekesi oklevélhez jutott. 1911-ben részt vett a hagyományos parm­ai é­­nekversenyen és sok tehetséges vetélytársát megelőzve a zenei erőpróba nyertese lett. Ugyan abban az esztendőben lépett fel először operasztnpidon. Rovignó­ban mutatkozott be Ponchiela Gioconda cmű operájában. A el kér útján haladva 1918-ban fel­lépett a milánói Scalában, és ez­zel megkezdődött diadalmas pá­lyafutása. Megnyílt előtte a vi­lág minden operaháza. Ország­ról országra járt, New Yorkban a Metropolitan opera magánén© kese lett, mint a nagy Caruso méltó utóda. A legnagyobb bel canto énekesnek tartották. Hang­ját milliónyi lemez örökített© meg. Népdalokat, műdalokat, áriákat énekelve több film fő­szerepét is játszotta. 1955-ben u­­tolsó bécsi­ hangversenyén elbú­­csúzott a közönségtől és vissza­vonult szülővárosába. Ott ért a utót a halál... * ★ I A­z újsághír nem tűri az el­­lágyulást. A práb­at­lasi éne­kes halállal párosuló élet­rajzában is csak a szabványos adatközlő szavakat engedi be, melyek megfelelnek? a ki, mi, hol, mikor, miért, hogyan kér­désekre. Nem kiváncsi a k­öny­­nyekre, melyeket G-lyll Cavara­­dosi levél­áriájával csalt ki a hallgatók szeméből, nem érdek­lik az eland­alítot­t hallgatók só­haijal, amelyek ekkor törtek fel, amikor G-miill ajtóin csodaszép nápolyi dalok e lendültek fel, számba se veszik azok áhítatát, akik szinte megigézve hallgat­ták Gigli tenorján felszárnyaló Schubert muzsikát, meg sem ért IMA azok elragadtatását, kik a nézőtéren, a rádió, a mozivá­szon, a lemezjátszó előttt ülve f© szűk­en figyelték, hogyan fűz! Gigli hangkoszorúba a csapongó hangulatú régi olasz áriák dal­lamait. A szűkszavú halálhír azt sem közli, hogyan vélekedtek Gi­gliről neves énekestársai, a­­kik egyébként nagyon is hajlan­dók egymást ócsárolni. Gigli olyan természetesen, olyan ele­mi erővel és olyan átéléssel énekelt, hogy nem lehet őt bí­rálni, ki őt irigyli, olyan mint­ha a daloló pacsirtát irigyelné hangjáért, va­gy a kék eget szép­ségéért, vagy a végtelen tengeri fennségéért. S a hír azt sem közli, ki is volt valójában Gigli, csak egy hírneves tenorista, semmi más? Az előadóművészet legmaga­sabb légióiba felhatoló énekes volt ő, kit hallga­tni és emle­getni fognak, míg csak az ének el nem hal az emberek ajkán. .. N­­oviszádon a köztársaság napján a Szocialista Szö­vetség Tito maicsal sugárút­­­szám alatti olvasó­termében megnyílt Szerbia iparművészeinek első önálló kiállítása. Ezt a kiállítást az iparművészek vaj­dasági alosztálya szervezte. Több neves művészünk vesz rajta részt. így: Babics-Jovanovics Miciea, Pavlovics Ran­­ko, Sztojanovics Draigoszlav-Szip, Vujaklija Lazar, Bárá­nyi Karlo, Tajbakovics Ivan és m­áso­k. Az iparművészeti kiállításon készült képünkön: Tobolka Etelka szép kivi­telű szőnyege és Tyeszarov Radovan réz­korsója látható.

Next