Magyar Szó, 1959. július (16. évfolyam, 154-178. szám)

1959-07-01 / 154. szám

Szerda, 1959. Vll-il. Elfogadták a beterjesztett törvényjavaslatokat és törvénymódosításokat A Szövetségi Szkupstina megkezdte nyári szabadságát (Folytatás az 1. oldalról) A képviselők ezután egy­hangúlag elfogadták a bánya­törvényt. Hajrá Kopetáno­­vics képviselő, a gazdasági bi­zottság előadója, a bizottsági jelentésben hangsúlyozta, hogy az új törvény egysége­sen szabályozza az ország bá­nyakincseinek felkutatását és kiaknázását és lehetőséget te­remt a bányászat gyorsabb fejlődésére. Különösen arra mutatott rá, hogy az új tör­vény fokozott műszaki mun­kavédelemben részesíti a bá­nyászokat és szabályozza a büntetőjogi felelősséget az előírt védelmi intézkedések elmulasztásával kapcsolat­ban. A mezőgazdasági termelők egészségbiztosítását szabályo­zó törvényt Radislav Nedelj­­kovics képviselő indokolta meg a népegészségügyi bizott­ság nevében. Kijelentette, hogy ez a törvény tulajdon­képpen a falusi lakosság ál­talános társadalombiztosításá­nak a kezdetét jelenti. A me­zőgazdasági termelés erőtel­jes fejlődése lehetőséget nyújt arra, hogy fokozatosan teljes társadalombiztosítás­ban részesüljenek a mezőgaz­dasági termelők is és egysé­ges társadalombiztosítással felöleljük az ország­­egész la­kosságát. A mezőgazdasági termelők egészségbiztosítását­­szabá­lyozó törvény egyhangú elfo­gadása után a Szövetségi Vég­rehajtó Tanács nevében Ma­riján Brecely áruforgalmi ál­lamtitkár megindokolta a ke­reskedelmi felügyelőségről szóló törvényt. Beszámolt a kereskedelmi felügyelőség ed­digi munkájáról és közölte, hogy 523 községben, vagyis az összes községek felében szervezték meg a kereskedel­mi felügyelőséget, kereken ezer kereskedelmi felügyelő alkalmazásával. A kereske­delmi felügyelők képzettsége még mindig nem kielégítő, mert 13 százalékuk csak ele­mi iskolát végzett, és mind­össze 3 százalék főiskolai vég­zettségű van közöttük. A­­ kereskedelmi felügyelőségek 1 318 920 gazdasági szervezetet­­ ellenőriznek, és tavaly 141 925­­ ellenőrző vizsgálatot tartot­tak. A vizsgálatok alapján 34 942 feljelentést tettek a közrádlóságokon. A továb­biakban Mariján Brecely rá­mutatott arra, hogy a keres- s­kedelmi felügyelőség évről évre eredményesebben dolgo­zik. Az új törvénynek az a célja, hogy szabályozza a ke-­­­reskedelmi felügyelő szervek munkáját és elhatárolja a községi, járási, köztársasági és szövetségi kereskedelmi felügyelőség hatáskörét. Be­­­­szédét azzal fejezte be, hogy­­ a járási és községi népbizott­ságok kötelessége hathatósan elősegíteni a kereskedelmi fel­ügyelőség munkáját, mert a kereskedelmi és áruforgalmi előírások pontos betartása je­lentősen hozzájárul a piac megszilárdulásához. Mariján Brecely expozéja után a Szövetségi Tanács el­fogadta a törvényjavaslatot, majd a közművelődési bizott­ság nevében Sztanka Veszeli­nov ismertette a kiadóvállala­tok és intézmények alaptör­vényének kiegészítését és mó­dosítását. Kifejtette, hogy az eddigi törvény módosítása le­hetőséget teremt a könyv­kiadó vállalatok szorosabb együttműködésére és kiter­jeszti a kiadói tanácsok hatás­körét. A képviselők ezt a törvény­módosítást is egyhangúlag el­fogadták, hasonlóképpen elfo­gadták a nyugdíjtörvény, a rokkant törvény és a bortör­vény javasolt kiegészítését és módosítását és az új illeték­­törvényt is. Megkezdték az 1957 hozamnövelő verseny A Termelők Szövetségi Ta­nácsának keddi ülésén a tárgysorozat letárgyalása e­­l­­őtt Dragoszláv Risztics kép­viselő kérdést intézett a Szö­vetségi Végrehajtó Tanácshoz a tavalyi hozamnövelő ver­­s­­eny díjainak kifizetésével­­ kapcsolatban. Ugyanis a Szöv­­­vetségi Mezőgazdasági Kama­­­ra a szövetségi versenybizott­­­ság adatai alapján kifizette a növénytermesztésben elért ki­magasló eredmények után já­ró díjakat és jutalmakat, vi­­­­szont a gyümölcs és szőlőter­­t­mesztési és jószágtenyésztési­­ jutalmakat mind ez ideig még­­ nem fizették ki.­­ A Szövetségi Végrehajtó­­ Tanács nevében Szlávkó Kol­­­már mezőgazdasági titkár vá­­laszolt a kérdésre.­­ A Szövetségi Végrehajtó­­ Tanács határozata alapján •— (­t mondotta — az 1958 évi szö- |­­ vetségi tartalékokból 525 mil­­­­lió dinárt utaltak ki a Szövet­­­ségi Mezőgazdasági Kamará­nak az 1957 évi kukorica, cu­korrépa, burgonya, kender, napraforgó,, és gyapjú hozam növelő verseny dijaira és a búza hozamnövelő verseny évi szőlő és gyümölcs dijainak kifizetését utólagos díjainak kifizetésére és ezt az összeget fel is hasz­nálták erre a célra. A Szövetségi Végrehajtó Tanács által kiutalt összeg nem foglalta magában a gyü­mölcs és szőlőtermesztésben, a tej és hústermelésben és a juhnemesítésben elért ered­ményekre szánt jutalmakat, mivel ez a verseny 1958 má­jusáig tartott. 1958 végén a versenybizottságoktól beérke­zett jelentések alapján megál­lapították, hogy a jutalmak kifizetésére 142 millió dinár szükséges, és ezt az összeget csak 1959-re irányozhatták elő. Mivel a szövetségi tarta­lékokat az idén más célokból erősen igénybe vették, a Szö­vetségi Végrehajtó Tanács le­hetőséget keresett arra, hogy a fenti 142 millió dinárt más forrásokból teremtse elő. A szövetségi pénzügyi államtit­kár már utasítást is adott a Nemzeti Banknak, hogy utal­ja ki a fenti összeget a gyü­mölcs és szőlőtermesztésben és a jószágtenyésztésben el­ért rendkívüli hozamok jutal­mazására és a jutalmak kifi­zetése már megkezdődött. Apró-cseprő peres ügyek Békéltető tanácsok alakulnak a szuboticai járásban: Sztáligrádban, Bajmokon és Tavankúton Egy asszony szomszédja ab­­­laka elé terítette száradni a ruhát. A másik vizet öntött­­ szomszédasszonya ablaka elé.­­ A harmadik esetben a gyerek­­­kek kaptak hajba, s emiatt a szülők is összevesztek. A negyedik esetben a zöld ba­rackot lopták a gyerekek, a­­ tulajdonos rajtakapta őket, és szüleikkel komoly nézetel­­l térése támadt. Az ötödik eset­­­ben... de minek sorolni, hi­szen a szuboticai járásban évente több mint 2­000 ilyen apró-cseprő nézeteltéréssel fordulnak a bírósághoz. Az illetékes bíróság minden eset­ben igyekszik kibékíteni a perlekedőket, hiszen a kár a­­lig haladja meg a néhány száz, esetleg az 1­000 dinárt, a nézeteltérések olyan "­jelenték­telenek, hogy ha valaki köz­belépne, azaz békítené őket, nem is kerülne az ügy a bíró­­s?” "!é. De igy, mivel hiány­­­­o'­­ valaki, vagy egy erre hiví­v szervezet, sok ilyen apró-cseprő kérdés bíróság elé kerül, aminek a költségei sokat többre rúgnak mint a kár­ok, azonkívül ami a leg­lényegesebb, leköti a bírósá­got s emiatt nem jut elég idő a komolyabb elemzést és tanulmányozást kívánó ü­­gyek intézésére. Nem véletlen, hogy a Szo­cialista Szövetség járási veze­tőségének javaslatára felvető­dött a kérdés, hogy községi békéltető tanácsokat kellene szervezni. A fentiekből kitű­nik, hogy mi is lenne a fel­adatuk ezeknek a tanácsok­nak. A választópolgárok jár­nak ezzel is jól, hiszen ha a békéltető tanács körültekintő­en végzi munkáját, a perreke­dő feleknek, az apró-cseprő kártérítést követelőknek a zsebében marad a perköltség, ha pedig komolyabb ügyek­ben lesznek kénytelenek bír­­ósághoz fordulni, akkor ü­­gyük elintézésére nem kell esetleg hetekig, sőt hónapo­kig várni.­­ A szuboticai járás terüle­tén egyelőre három község­ben szervezik meg a békél­tető tanácsot. Az elgondolás szerint minden apróbb nézet­­eltérést és 10 000 aináron alu­li követeléssel kapcsolatos ügyet a békéltető tanács a békítés elve alapján igyekez­ne elintézni. Természetesen az idevonatkozó előírások ér­telmében a békéltető tanács nem hozhat ítéletet, mivel nem bíróság, és ha a perle­kedő felek kibékítése nem sikerül, akkor az ügyben a bíróság mondja ki a végszót. Ezek a tanácsok július első felében alakulnak meg Az előkészületek most vannak folyamatban Azt is vitatják, hogy a tanácsok hol tartsák üléseiket, a népbizottság épü­letének valamelyik irodáié­ban, vagy a tömegszerveze­­tek otthonaiban. A tanács­tagok megválasztásának kér­désében a választópolgárok­nak is hallatniok kell szavai­kat. .. MAG­YAR, SZÓ . Társadalmi könyvvitel A napokban arról olvashattunk, hogy el­rendelték a doboji Bosznaprod vállalat kényszerfelszámolását. A vállalat fedezet­len tartozásainak összege eléri a 200 mil­lió dinárt. Ennek a hatalmas összegnek egy része a községi népbizottságot terheli, mert szavatosságot vállalt a bankkölcsönökért, amelyekkel egyre újabb és újabb „lelket” igyekeztek pumpálni a rosszul gazdálkodó vállalatba és most kénytelen helyt állni a banknál. Azonban sok vállalat is tete­mes összeggel megkárosult, mert a leszál­lított áru ellenértékéből, aligha számíthat­nak 20—30 százaléknál többre, olyan rosz­­szul áll a felszámolt vállalat szénája. Hogyan történhetett meg, hogy a népbi­zottság újabb és újabb szavatosságot vál­lalt a banknál, amikor — mint most kide­rült­ — a Bosznaprodban már meglehető­sen rég­óta rosszul gazdálkodtak és csak az újabb kölcsönökkel hosszabbították meg tengődésüket? Hogyan lehetséges, hogy a termelő vállalatok az utolsó napokig újabb árutételeket szállítottak a Rosznaprod­­nak, holott nyilvánvaló volt, hogy fizetésü* képtelen? Új feladatot kap a Nemzeti Bank, a tár­sadalmi könyvvitel megszervezését Képünkön a Nemzeti Bank vajdasági főfiókintézetének és noviszádi fiókintéze­­tének székháza A népbizottságban azzal válaszolnak er­re a kérdésre, hogy nem ismerték ponto­san a vállalat helyzetét. Tudták, hogy ne­hézségekkel küzd, de azt hitték, ezek csak átmeneti nehézségek és újabb bankkölcsö­nökkel sikerül majd kilábolni belőlük. Amikor a Rosznoprod újabb bankhitelre kért szavatosságot, a beterjesztett köny­velési adatokkal elleplezte valódi helyze­tét, a népbizottság pedig jóhiszeműen vál­lalta a kezességet. Ugyanez a jóhiszemű­ség okozta a szállítóvállalatok vesztesé­gét is: senki sem figyelmeztette őket, hogy a Rosznaprod fizetőképessége körül baj van és amikor a bajról tudomást szerez­tek, már késő volt, mert megindult a kényszerfelszámolási eljárás. Egészen bizonyos, hogy a đoboji népbi­zottság nem vállalt volna szavatosságot újabb bankkölcsönökért és a termelő vál­lalatok sem szállítottak volna árut, ha is­merték volna a Rosznaprod igazi helyze­tét. Miért nem ismerték? Azért, mert gazdasági gépezetünkből hi­ányzik egy csavar, hiányzik egy intézmény vagy szolgálat, amely — a társadalmi ér­dekek szempontjából — figyelemmel kísér­né a vállalatok gazdálkodását, gazdasági helyzetének alakulását és idejekorán je­lezné, ha valami nincsen teljesen rendben. Ezt a csavart illeszti most helyére, gazdasági gépezetünkbe, a társadalmi könyvvitel és elszámolás bevezetéséről szó­ló törvényjavaslat. Persze ennek az új társadalmi szolgálat­nak a szerepe és feladata nem szorítkozik csak arra, hogy felfedje a hátrányos jelen­ségeket és tüneteket, hogy kiküszöbölje a vállalatok és intézmények gazdálkodásá­ból a szabálytalanságokat és a törvényes rendelkezések betartására késztesse őket, hanem­ — hogy úgy mondjuk — pozitív feladatköre is van. Ugyanis a vállalatok könyvelési adatainak nyilvántartásával bármely prlanatban a legpontosabb ada­tokat nyújthatja minden egyes gazdasági vállalat, az egyes gazdasági ágazatok, a községek vagy járások egész gazdasága helyzetéről, minden lehető szempont sze­rint elemezheti ezeket az adatokat és ez­által elősegítheti a gazdasági tervezést és minden más akciót- amelyhez nélkülözhe­tetlenek a pontos gazdasági adatok és elemzések. Ezért bízvást mondhatjuk, hogy a társa­dalmi könyvvitel bevezetését maga a gya­korlati élet kívánja. A vállalati igazgató szervek és a kom­munák az új jövedelemelosztás bevezetése óta jóval nagyobb anyagi eszközökkel ren­delkeznek, mint azelőtt. A társadalmi ér­dekek megkövetelik, hogy ezeket az esz­közöket okosan, gazdaságosan és — min­­denekfölött — rendeltetésszerűen használ­ják fel. Ezeknek az érdekeknek a tiszte­letben tartására alakul meg a társadalmi könyvvitel és természetesen megfelelő fel­hatalmazása is lesz a társadalmi érdekek érvényesítésére. Többek között joga lesz ar­ra, hogy intézkedéseket foganatosítson, ha valamely gazdasági szervezet nem hasz­nálja fel gazdaságosan és rendeltetéssze­rűen a társadalmi eszközöket, ha nem tartja be az előírásokat, nem teljesíti köte­lezettségeit a társadalom iránt. Ez rendkívül széleskörű felhatalmazás, igen kiterjedt jogkör és ezért önkéntele­­nül is felvetődik az a kérdés, vajon nem csorbítja-e a vállalati munkás-önigazgatás és a kommunális társadalmi igazgatás szer­veinek a jogkörét. Amilyen indokolt ez a kérdés, olyan vi­lágos és határozott rá a válasz: a társadal­mi könyvvitel a legcsekélyebb mértékben sem érinti az igazgató szervek jogkörét és semmiképpen sem avatkozik hatáskörük­be. Hiszen — mint mondottuk — az a fel­adata, hogy érvényre juttassa a társada­lom érdekeit és gondoskodjon a törvényes rendelkezések betartásáról — márpedig a társadalmi érdekek megsértése és az elő­írások megszegése nem tartozik semmilyen önigazgató szerv „jogai” közé. Éppen ellenkezőleg: a társadalmi könyv­vitel bevezetése hathatósan elősegíti az ön­igazgatási rendszer további megszilárdulá­sát. Az igazgató szervek rendelkezésére bocsátja az általa nyilvántartott, össze­gyűjtött, rendszerbe foglalt és kielemzett adatokat és ezzel lehetőséget nyújt szá­mukra, hogy még helyesebben és jobban éljenek törvényadta igazgatási jogaikkal. A termelésre, az elosztásra, a fogyasztás­ra stb. vonatkozó értékes adatokkal a társadalmi könyvvitel lehetővé teszi, hogy az illetékes szervek idejekorán megfelelő intézkedéseket foganatosítsanak a gazdasági helyzet alakulásának helyesebb irányításá­ra és a gazdasági fejlődés meggyorsításá­ra. A Szövetségi Végrehajtó Tanács egyik legutóbbi ülésén elfogadott és a Szövetsé­gi Szkupstina elé terjesztett törvényjavas­­lat a Nemzeti Bankot bízza meg a­­társa­dalmi könyvvitel megszervezésével. Ez volt a legkézenfekvőbb megoldás. Ugyanis a vállalatok pénzforgalma a Nemzeti Bank útján bonyolódik le, tehát az erre vonat­­kozó- és a könyvvitel szempontjából leg­fontosabb — adatok már eddig is a bank­ban futottak össze. Azonkívül a Nemzeti Banknak már eddig is voltak nyilvántar­tó szolgálatai, az úgynevezett társadalmi nyilvántartás, azonkívül külön­­nyilvántar­tották a költségvetési fogyasztás és a vál­lalati alapok alakulását. Ennek a három nyilvántartásnak az egyesítése és a pénz­ügyi ellenőrző szolgálat bevonása lesz a társadalmi könyvvitel alapja. A társadalmi könyvvitel teljesen önálló szolgálat lesz a Nemzeti Bank keretében és független marad a többi bankszolgálat­tól, például a hitel­engedélyezéstől és fo­lyósítástól. A szükséges szakkáder szem­pontjából is teljesen indokolt volt, hogy a Nemzeti Bankot bízzák meg ezzel a szol­gálattal. A bank a rendelkezésére álló legjobb erőket állítja a társadalmi köny­velésbe, olyan tisztviselőket, akik nem­csak szakmai, hanem erkölcsi szempontok­ból is a legjobban megfelelnek erre a fe­lelősségteljes hivatásra. Persze, még így is megtörténhet, hogy a pénzügyi ellenőrzéssel is megbízott társa­dalmi könyvelőség valamelyik tisztviselője hibát követ el és előírás­ellenesnek minő­síti a gazdasági vállalatok egyik vagy má­sik intézkedését. A törvényjavaslat erre is talált megfelelő rendelkezést. Ugyanis a vállalatnak ilyen esetben jogában áll, hogy a tisztviselő határozatának felülvizs­gálását kérje, végső esetben pedig a gazda­sági bírósághoz fordulhat. A törvény te­hát védelemben részesíti a vállalatokat nemcsak a társadalmi könyvvitel tisztvi­selőinek minden zurkanása, hanem minden esetleges hibája ellen is. A társadalmi könyvvitel bevezetése nem érinti a vállalatok könyvvitelét. A gazda­sági szervezetek továbbra is számukra leg­megfelelőbb módon könyvelhetnek el min­den adatot, de a törvény természetesen bi­zonyos adatszolgáltatásra kötelezi őket. A társadalmi könyvvitelre vonatkozó törvényjavaslat előreláthatólag a nyári szü­net után kerül a képviselőházi bizottsá­gok ma­jd utána a szkupszina plénuma elé, hogy január elsejétől kezdve életbe léphes­­sen és a Nemzeti Bank addigra megtehes­se a szükséges szervezeti előkészületeket. Január elsejétől kezdve ez a csavar is a helyén lesz gazdasági gépezetünkben és hozzájárul, hogy a gép­zet működé­-­ még zavartalanabb és zökkenő­mentesebb le­gyen. 3. oldal K !

Next