Magyar Szó, 1962. október (19. évfolyam, 272-301. szám)

1962-10-02 / 272. szám

2. oldal Kevesebb kom­­munális bank lesz Az év végéig befejezik az átszer­vezést Almak idején, amikor a kommunális pénzintézeteket szervezték, úgy határoztak, hogy minden kommunában legyen egy pénzintézet, egy­szóval minden kommunának külön „pénztára” volt. A gyakorlat azonban nem iga­zolta teljesen e rendszer he­lyességét, mivel egyes ban­kok területén jóval nagyobb volt a gazdasági tevékeny­ség, mint más bankok terüle­tén. A kommunális bankok tar­tományi szervezetében már az év elején felvetődött a kérdés, hogy a kisebb forgal­mú kommunális pénzinté­zeteket be kellene olvasztani a nagyobb forgalmú bankok­ba. Szó volt arról, hogy min­den egymilliárd dinárnál ki­sebb forgalmú bankot a leg­közelebbi erősebb bankhoz csatolják. A vélemény idő­közben módosult, s most az a helyzet, hogy a bankok szá­mát még jobban kell csök­kenteni, úgyhogy Vajdaság­ban a 32 kommunális bank­ból alig marad húsz. Minden járás területén la­tolgatják a helyzetet, és ke­resik a legkedvezőbb megol­dást. Vannak eltérő álláspon­tok, de nagyjából minden já­rásban megegyeznek abban, hogy a községi pénzintézete­ket összpontosítani kell. Eddig a kisebb bankok csak a helybeli pár gazdasá­gi szervezettel dolgoztak. Ha most több kommunának lesz­ közös bankja, akkor a bank rendelkezésére álló és kezelé­sében lévő eszközöket sokol­dalúbban használhatják fel. Másrészt a közös kommu­nális bank, habár minden kommuna megtartja saját a­­lapjainak tulajdonjogát, simu­lékonyabban alkalmazhatja azt, és szükség esetén az e­­gyik kommuna kisegítheti a másikat. Például sokkal na­gyobb területen vehetik i­­génybe a terményfelvásárlá­si hitelt, a társastermelésre előirányzott beruházási esz­közöket, vagy a gazdasági vállalatok együttműködését pénzelő alapokat stb. Egyes pénzintézeteiknél az a helyzet, hogy több eszköz­zel rendelkeznek, mint a­­mennyit a gazdasági vállala­tok igényelnek, más bankok­nál viszont fordított a hely­zet, s nem győzik kielégíte­ni az igénylőket. Az eszközök összpontosítása, ami a kom­munális bankhálózat szűkíté­sének egyik legfontosabb in­dokolása, feltétlenül módosí­tani fogja ezt a helyzetet. Másrészt módosul majd a munkarendszer is. A munka­erők összpontosításával, jobb és alkalmasabb megoldásra nyílik lehetőség, a gyengébb alkalmazottak kiszorulnak, s azokban a községekben, ahol felszámolják a kommunális pénzintézetet, a termelésből korábban kivont jobb mun­kaerőt a gazdasági vállalatok ismét visszakapják. Mint mondottuk Vajdaság­ban jóval kevesebb kommu­nális bank lesz. Lássuk mi­lyen a helyzet az egyes járá­sokban. A noviszádi járásban mindössze három kommuna területén marad meg a kom­munális bank, elsősorban No­viszádon, ahol már eddig is két ilyen pénzintézet műkö­dött Az egyik a népbizott­ság gazdasági vállalatainak pénzügyeit kezeli, a másik pedig több szomszédos kom­muna közös „pénztára”. A tervek szerint a bácsi pénzin­tézet a palánkaihoz csatlako­zik, a szubobráni és a zsab­­lyai bankokat pedig a Novi­­szád vidéki kommunális ban­kokhoz csatolnák. A szuboticai járásban je­lenleg 9 kommunális bank működik, ezek számát előre­láthatólag háromra, esetleg négyre csökkentik. Megma­rad a szuboticai, zentai és a topolyai, esetleg a kanizsai bank, ennek a sorsa azonban még nem dőlt el. Megszűnnek tehát a csantavéri, bajmoso, moravicai és más kisebb pénzintézetek, illetve ezeket beolvasztják a legközelebbi nagyobb kommuna területén működő pénzintézetekbe. A zrenyanini járásban is lényegesen csökkentik a ban­kok számát, s előreláthatólag csak Zrenyaninban és Kikin­dán (esetleg Novi Knezsevá­­con) marad meg, tehát a je­lenlegi hat pénzintézet szá­mát felére csökkentik. A zom­bori járásban még nem ala­kult ki a helyzet, főleg vp- M­A­GYAR SZÓ Minden munkaszerve­zet önálló önigazgatású szervezet A Jugoszláv Szövetségi Szocialista Köztársaság előzetes alkotmánytervezetének indokolása (8) 5. A MUNKASZERVEZETEK A munkaszervezetek hely­zetének, jogainak és köteles­ségeinek meghatározásában az előzetes alkotmányterve­zet a következő álláspontok­ból indul ki: 1) Minden munkaszervezet­nek, vagyis önálló önigazga­tású szervezetnek azonos a helyzete. A dolgozóknak min­den fajta munkaszervezetben ugyanazok a jogaik és köteles­ségeik vannak az általuk igazgatott társadalmi eszkö­zök iránt, s önállóan szabá­lyozzák belső szervezetüket. Ezzel összhangban minden munkaszervezet önálló az ügyvitelben. A munkaszerve­zetere azonos helyzete azon­ban nem zárja ki azt a lehe­tőséget, hogy bizonyos kü­lönbségek legyenek tevékeny­ségük folytatásának feltéte­leiben és módjában, vala­mint a munkaszervezet igaz­gatásának konkrét formájá­ban egyrészt a gazdasági szervezetek, másrészt a társa­dalmi szolgálatot teljesítő in­tézmények között. 2) A munkaszervezet jogi személy, vagyis a törvény­nyel összhangban jogokat szerezhet és vagyonjogi köte­lezettségeket vállalhat. Az előzetes alkotmánytervezet csak elvi szabályt tartalmaz, amely szerint a munkaszer­vezet a hordozója az általa igazgatott társadalmi eszkö­zökre vonatkozó jogosítvá­nyoknak. A munkaszervezet fel van jogosítva, hogy bíró­i­­ság és más szervek előtt az ezekkel az eszközökkel kap­csolatos jogok megvalósítása uatkozik ez a hódsági bank sorsára. A pancsovai járás­ban valószínűleg a kovini bank csatlakozik a versed­hez, és a belaczkvai kommu­nával képez majd közös pénz­intézetet. Mindenesetre a kérdés most már sürgős. Ha az ér­dekelt népbizottságok közös nevezőre hozzák érdekeiket az év végére véglegesen ki­alakul a vajdasági kommuná­lis bankok hálózata, s ez rá vonatkozó követeléseket érvényesítse. Az előzetes alkotmányter­vezet egyúttal megállapítja azt az elvet, hogy a társadal­mi termelőeszközöknek, vagy a társadalmi munka más esz­közeinek elidegenítése, vagy ezeknek az eszközöknek más munkaszervezetre vagy más társadalmi alanyra való át­ruházása esetén a munka­­szervezet mindenkor köteles megóvni az általa igazgatott eszközök csökkentetten érté­két. 3) A munkaszervezet önál­lóságára és önigazgatására lényeges jelentősége van an­nak az elvnek, hogy a mun­kaszervezet önállóan állapít­ja meg termékei és szolgálta­tásai cseréjének feltételeit, ami magában foglalja a mun­kaszervezetnek azt a jogát is, hogy termékeinek és szol­gáltatásainak árát maga ál­lapítja meg. Ez azonban nem zárja ki azt a lehetőséget, hogy a társadalmi-politikai közösségek feljogosított szer­vei, a törvény alapján, be­vezessék bizonyos termékek és szolgáltatások árának el­lenőrzését, vagy megállapít­sák áruk alakításának mód­ját, ha a gazdaság általános érdekei vagy a társadalmi közösség más érdekei megkö­vetelik. Ami a külfölddel va­ló cserét illeti, az előzetes alkotmánytervezet leszögezi azt az elvet, hogy a munka­­szervkaroka Ш való áru és szolgáltatás cseréjé­nek s ügyvitelének feltétele­it szövetségi törvény állapít­ja meg. 4) Abból a tételből kiindul­va, hogy a munkaszerveze­tek önigazgatásával létre kell jönniük a feltételeknek, ahhoz, hogy a dolgozó minél közvetlenebbül határozzon a közös munkáról és saját gaz­dasági helyzetéről, az előze­tes alkotmánytervezet a munka és az igazgatás meg­szervezésének egyik alapelvé­ül állapítja meg, hogy a közös munka minden szakaszában, vagyis a munkasejtben és a tágabb szervezeti egységek­ben a dolgozók minél közvet­lenebbül határozzanak mun­kájuk és gazdasági helyzetük kérdéseiről, de a munkaszer­vezet munkafolyamatának és ügyvitelének egységével össz­hangban azt is biztosítani kell, hogy a munkaszervezet­re közös érdekű kérdéseket az egész munkaszervezet old­ja meg. A dolgozók közvet­len határozása a munkasejt­ben egyúttal egyik lényeges feltétele a munka szerinti elosztás elve megvalósításá­nak. Ezzel összhangban az elő­zetes alkotmánytervezet elő­írja, hogy az önigazgatást, a munkaközösség közvetlenül és a munkástanács vagy más megfelelő igazgató szerv út­ján — amelyet maguk a dol­gozók választanak és hívnak vissza —, valamint más igaz­gatószervek útján valósítja meg. 5) Az előzetes alkotmány­­tervezet megállapítja az alap­­­elveket a munkaszervezetek igazgatójának funkciója, ki- s nevezésének módja és fele­lőssége tekintetében. Megál­lapítja, hogy a munkaszer­vezet munkafolyamatát és ügyvitelét közvetlenül az i­­gazgató irányítja, egyben biz­tosítja az igazgató önállósá­gát és személyes felelősségét a szabályzattal megállapított egyes jogok gyakorlásában és kötelességek teljesítésé­ben. Fontos újítás az az elv, hogy az igazgatót a munkás­­tanács nevezi ki nyilvános pályázat útján, és a munkás­tanács menti fel, a társadal­mi-politikai közösség illeté­kes szervével egyetértésben, míg a most érvényes előírá­sok szerint a községi népbi­­zottság vagy íriás meghatáro­zott állami szerv nevezi ki az igazgatót. Külön jelentő­sége van annak, hogy a meg­határozott társadalmi funk­ciót viselő személyek levált­­hatóságának elvi tételével összhangban az előzetes al­kotmánytervezet bevezeti az igazgatók újraválaszthatósá­­gának elvét Az előzetes al­kotmánytervezet szerint az igazgató korlátozás nélkül újra megválasztható ugyan­abba az állásba. Az igaz­gatói megbízatás idejét tör­vény állapítja meg. 6) A munkaszervezet ön­igazgatásának egyik alapele­me a munkaszervezetnek az a joga, hogy a statútumot és más általános rendelkezése­ket hoz belső viszonyainak szabályozására. Habár abból az elvből indul ki, hogy a munkaszervezet önállóan hoz­za meg statútumát és más általános rendelkezéseit bel­ső viszonyáról, az előzetes alkotmánytervezet előirá­nyozza, hogy ha a társadalmi közösség általános érdekei megkövetelik, törvényben el­rendelhető, hogy a statútu­mot, vagy egyes részeit a tár­sadalmi közösség szerve hagy­ja jóvá, illetőleg a társadal­mi közösség illetékes szerve meghatározott felhatalmazá­sokat kaphat a munkaszerve­­zet­­ bizonyos rendelkezései­nek meghozatala tekinteté­ben. De-­ezekkel a felhatal­mazásokkal nem lehet korlá­tozni az önigazgatási jogo­kat, az Alkotmány megsze­gése nélkül. 7) A munkaszervezetek al­kotmánnyal, törvénnyel, a társadalmi tervekkel és más törvényes előírásokkal össz­hangban valósítják meg az önigazgatást és folytatják te­vékenységüket, de ezek az előírások és társadalmi ter­vek nem sérthetik a munka­­szervezeteknek és a dolgo­zóknak az Alkotmányban megállapított jogait. 8) Az előzetes alkotmány­­tervezet abból az elvből in­dul ki, hogy a munkaszerve­zet már pusztán megalakulá­sával önállóságot szerez. E­­zért külön alkotmányos biz­tosítékot nyújt a munkaszer­vezetnek, megszüntetésének lehetősége és a munkaközös­ség önigazgatási jogát korlá­tozó más rendszabályok al­kalmazása tekintetében. Evé­gett elrendeli, hogy munka­szervezetet csak azokban az esetekben lehet megszüntet­ni, amelyeket az előzetes al­kotmánytervezet kivételesen előír külön a gazdasági szer­vezetekre és külön az intéz­ményekre vonatkozólag. E­­zért az előzetes alkotmány­­tervezet külön szabályozza, hogy törvényes feltételekkel mely esetekben lehet felosz­latni a munkaszervezet sta­tútuma alapján megalakított igazgatószerveket, és milyen feltételekkel lehet gazdasági szervezetet meghatározott időre, ideiglenesen kényszer­igazgatás alá helyezni. Mivel a munkaszervezet megalaku­lásának pillanatától kezdve önálló alany, ezért a munka­­közösség sem határozhatja el a munkaszervezet meg­szüntetését. 9) Az előzetes alkotmány a tervezet külön helyet ad a munkaszervezetek társulásá­nak, és megállapítja ennek alapelveit. Az előzetes alkot­mánytervezet fenntartva a munkaszervezetek társulásá­ra vonatkozó fennálló törvé­nyek elveit, a társulásnak két alapformáját irányozza elő: a) ügyviteli társulás szö­vetségekbe és ügyviteli szer­vezetekbe, s megállapodás közös tevékenységről vagy ügyvitelről; b) kamarákba vagy más hasonló szerveze­tekbe való társulás a munka­szervezetek tevékenységének előmozdítása vagy közös ér­dekű kérdések megoldása vé­gett. Az előzetes alkotmány­­tervezet a társulás önkéntes­ségének elvéből indul ki, de egyúttal előirányozza, hogy törvényben előírhatók meg­határozott munkaszervezetek kötelező társulásának felté­telei, valamint azt is, hogy egységes kamarák létesíthe­tők. Hasonlóképpen szavatol­ja a munkaszervezeteknek azt a jogát, hogy egyesítsék esz­közeiket tevékenységük elő­mozdítása végett. Az előzetes alkotmányter­vezet azonban alkotmányelle­nesnek nyilvánítja a munka­szervezetek társulásának vagy egybeolvadásának vagy eszközeik egyesítésének min­den formáját, ha ezzel, mo­nopolhelyzet kialakítása ré­vén, anyagi előnyök szerzé­sére törekszenek, vagy más előnyök szerzésére, amelyek­nek nem a munka az alapja. Holnapi számunkban: A TULAJDONJOG FOR­MAI Fő cél: a hozamnövelés őszi vetéssel kapcsolatos feladatok a Kommunista Szövetség és a Szocialista Szövetség községi vezetőségének együttes ülésén Szoboti­án a Kommunista­ Szövetség és a Szocialista Szövetség községi vezetősé­gének együttes ülésén megvi­tatták az őszi vetéssel kap­csolatos előkészületeket, a társastermelés körüli helyze­tet, az ezzel kapcsolatos ter­vek készítését és megvalósí­tása körüli feladatokat. Bagi Károly, a Kommunis­ta Szövetség községi vezető­ségének tagja adott átfogó elemzést az őszi vetés körüli helyzetről. Elmondta, hogy a kora nyárban a Kommunista Szövetség és a Szocialista Szövetség vezetőségének e­­gyüttes ülésén megvitatták a mezőgazdaság időszerű prob­lémáit, a búzatermelés és a termelés növelése körüli fel­adatokat. Ezt követően a me­zőgazdasági szervezetekben működő KSZ alapszerve­zetek, az önkormányzati szervek, a Szocialista Szö­vetség helyi bizottságai meg­tárgyalták a feladatokat, majd a termelőkkel a gya­korlati munkára vonatkozó tennivalókat is megvitatták. Szubotica területén ezen az őszön több mint 11 000 hektár bú­zát kell elvetni. A tervek szerint ebből 3870 hektáron a földműves szövetkezetek segítségével alkal­mazzák majd az agrotechnikát. A társastermelés terén eddig a ta­vankutiak vezetnek, de jók az eredmények a szuboticai földmű­vesszövetkezetben is. Az utóbbi napokban meggyorsult a szerző­dések kötése, noha Palicson és Zsedniken jobbak is lehetnének az eredmények. A múlt hetek­ben bizonyos zavarok álltak be a műtrágyaellátásban. Az illetékes szervek azonban szorgalmazták a vasúti szállítás meggyorsítását, és most átlag 80 vagon műtrágya érkezik naponta Szuboticára. A Zorka gyár Valijában már telje­sítette évi termelési tervét, en­nek ellenére megfeszített erővel három váltásban dolgoznak, csakhogy eleget tegyenek a megrendeléseknek. Vetőmag van elég, és ennek tudható be, hogy a szerződések kötése is meggyor­sult. Az agrominimum­ra vonatkozó községi rendelet betartásának el­lenőrzését is megkezdik. Palics és Bikovó környékén akadnak termelők, akik az ugarolást nem végezték el, és a magashozamú vetőmag és az előírt műtrágya mennyiséget sem vásárolták még meg. Zsedműven csaknem 400 hektár­ra kötöttek szerződést, több mint hat vagon vetőmagot adtak ki, a műtrágya kiadása körül a­­zonban zavarok mutatkoztak, no­ha a szövetkezet idejében szerző­dést kötött a gyárral. A szerződések kötése, a ve­tőmag, műtrágya kiadása, a mezőgazdasági gépek kihasz­nálási tervének elkészítése fo­lyamatban van, és az együt­tes ülésen további feladatok­ként arról tárgyaltak, hogy a mezőgazdasági szervezetek­ben, továbbá a földművesszö­­vetkezetekben az őszi vetés gyakorlati megvalósításán kell fáradozni. Amikor a ve­tés megkezdődik, arra kell törekedni, hogy a napi tervek megvalósuljanak, és a rende­letben előírt agrotechnikai szabályokat és időpontokat betartsák. Határozatot hoz­tak, hogy az együttes ülés után a mezőgazdasági szerve­zetekben, a településeken, a Kommunista Szövetség alap­­szervezetei, az önkormányza­ti szervek, a Szocialista Szö­vetség tagozati, helyi szerve­zetei együttes üléseken ele­­­­mezzék a helyzetet. U. J. Kedd, 1962. október 2. . Külváros lett a faluból... A nagyváros szomszédságában elterülő falvak lakói 10—15 kilométernyi távolságból is látják a tornyokat és a gyárkéményeket, oda látszanak esténként a város fé­­nyei is, a távolság azonban falu és város között mégis olyan nagy, hogy a 10—15 kilométernyi út gyakran két külön világot választ el egymástól. A város fejlődik, ele­ven életet él, a falu megmarad falunak, így volt ez Hajdújárással, Ludassal és Noszával is, így volt egészen az utóbbi évekig. Azután korszerűsödött a közlekedés. Először is a régi két vonatpár helyett hét járatot vezetett be a vasút, és a hajdújárási állomásról majd két-három óránként kö­vették egymást a vonatok kelet és nyugat irányában egyaránt. Csökkent a távolság falu és város között, és a falu élete lüktetőbbé vált Azután jöttek az autóbusz­­járatok is, és még közelebb került a falu a városhoz. Ma a hét vonatjáraton kí­vül kilenc autóbuszjárat is van naponta Hajdújárás és a város között. Naponta tehát 16 járat van egy-egy irányban, nem számítva, hogy úgy elszaporodtak a kerékpárok és a mo­torkerékpárok, mint a tara­ck. Megszűnt a távolság. A települések népe — há­la a jó közlekedési lehető­ségeknek — otthagyta a kapát, és elhelyezkedett a gyá­rakban, az üzemekben, intézményekben. A gyerekek a városba járnak iskolába. A városba járnak moziba, szín­házba, táncra, korzóra. Meghalt a falu. Külváros lett belőle. (is)

Next