Magyar Szó, 1963. november (20. évfolyam, 301-329. szám)

1963-11-01 / 301. szám

Péntek, 1963. november , MAGYAR SZÓ A kulturális munka is alkotó része a termelésnek Topolyán tegnap a község kulturális életéről tárgyaltak a KSZ községi vezetőségének bővített ülésén Szinte anekdotaszerűen em­legetjük azt a jó néhány év­vel ezelőtt megtörtént esetet, amikor egy jelentős gyüle­kezeten, komoly gazdasági kérdéseket tárgyalva, a párt­titkár minden bevezető és átmenet nélkül leállította a vitázót, és megkérdezte: — Mondd, mikor voltál moziban, színházban? A gazdasági kérdésekhez komolyan értő ember egy pillanatra meghökkent, ta­lán az összefüggést kereste, elnémult, és csak kisvártat­va válaszolt: — Régen, nagyon régen, nem is emlékszem, mikor. Ipacs József a topolyai KSZ községi vezetőségének tegnapi bővített ülésén a­­zá­rószóban mondta el okulás­ként és figyelmeztetésként azt, hogy az idén a község felszabadulása évfordulójá­nak tiszteletére rendezett színházi előadást (Krleza Lé­dáját) csak negyedház nézte végig. A község 28 orvosa közül csak egy volt jelen. A politikai-társadalmi és gaz­dasági vezetők és a tanügyi munkások közül alig jelen­tek meg néhányan. Ehhez hozzáfűzhetjük: em­lékezzünk vissza bármelyik háború előtti kultúrrendez­­vényre. Az akkori községi elöljárókat rendszerint ott láttuk a rendezvényeken, mégpedig az első sorokban. Ha másért nem, hát illen­dőségből megjelentek, meg azért, mert jónak, és szüksé­gesnek tartották. Ipacs József elvtárs: — Értelmiségünk, haladó nézetű embereink hogyan vallhatják magukat fölvilá­­gosult­ kultúrmunkásoknak, ha nem járnak színházba, moziba, hangversenyre, kép­zőművészeti kiállításra, a könyvtárba. Márpedig Topo­lyán is kevés embert látunk ilyen rendezvényeken, és mind kevesebb azoknak a száma is, akik részt vesznek valamilyen kulturális tevé­kenységben. Hogyan viszo­nyulunk a kulturális élethez, a munkához? Sokszor talán még az illendőségről is megfe­ledkezünk. Tegnap jegyeztem fel eze­ket a sorokat Topolyán a Kommunista Szövetség köz­ségi vezetőségének bővített ülésén, melyre a község több kultúrmunkását is meghív­ták. Az ülésen jelen volt még BALLA László, köztár­sasági képviselő és VÉBEL Lajos, a Szocialista Szövet­ség tartományi bizottságának tagja, a Magyar Szó főszer­kesztője. Mindketten értékes hozzászólással segítették elő a kommunisták és a kultúr­­munkások tanácskozását. Ezzel tulajdonképpen azt is elmondtam, hogy ezen az ülésen a község kulturális élete volt napirenden, és most mindjárt azt is el kell mondani, hogy ez a kérdés éppen úgy oda kívánkozott ennek a fórumnak a napi­rendjére, mint bármelyik gazdasági vagy társadalmi ügy, mert a kulturális te­vékenység lényegében sem­mivel sem jelentéktelenebb a többinél. Mert a kulturá­lis élet, a kulturális tevé­kenység, a termelésnek na­gyon fontos alapvető és al­kotó része. Balla László elv­társ mondta ezeket a szava­kat, s azt is, hogy a szibo­­ticai járásban jelenleg 1300 írástudatlan fiatalember dol­gozik a gazdasági szerveze­tekben. A község kulturális életé­ről Institorisz József, a Kom­munista Szövetség községi vezetőségének szervező tit­kára olvasott fel beszámolót. A könyvtárakról és az olva­sóteremről elmondta, hogy a kulturális intézmények kö­zött az élen jár. Hosszú éve­ken át sok új könyvet szer­zett be, és gyarapította az olvasók táborát. Két adatot jegyeztem fel: Az elolvasott könyvek 28 százalékát vajdasági szerzők írták. A könyvalannak csak 5 szá­zaléka marxista irodalom. (Nagyon kevés.) A Művelődési Központ munkájáról a beszámoló ki­merítő­ elemzést nyújtott, munkáját hasznosnak minősí­tette.­­ A beszámoló ezt is meg­említette. A vendégszerep­lő színház több előadással is inkább a pénzügyi szempon­tot helyezte előtérbe, nem pe­dig a művészi színvonalat és az eszmeiséget. A moziról­, a filmekről töb­bek között az a megjegyzés is elhangzott, hogy a műsort egy ember állítja össze. A vitában egy műsortanács meg­alakítását javasolták. A mo­zi nevelő és nézetformáló ha­tása már­ azért is fontos, mert Topolyán, évente mintegy 200 000 mozijegyet adnak el. A Közművelődési Közösség tevékenysége kezdetben ered­ményes volt, az utóbbi idő­ben azonban ellaposodott, sőt majdnem megszűnt. Szó volt továbbá az ifjúság kulturális életéről, nevelésé­ről és a kulturális tevékeny­ség lehetőségeiről. Az iskolákkal kapcsolatban Balla László képviselő el­mondta: — Az iskolás ifjúság neve­lését és kulturális képzését az iskola ne végezze zárt aj­tók mögött. A színház, a mo­zi, a könyvtár, a képzőművé­szeti kiállítás, a művésztelep, a hangversenyek legyenek és váljanak mindig a nevelés és a képzés eszközévé. Azt mondják, az ifjúság nem jár például a színházi előadásokra. De hogyan jár­janak a diákok, a tanulók, amikor a tanítók, tanárok sem járnak. A színházat és minden más kulturális meg­nyilvánulást, rendezvényt, tevékenységet és közremű­ködést elsősorban meg kell kedveltetni, szerettetni az emberekkel, az ifjúsággal el­sősorban. Mondom, elhangzott a pa­nasz: a vendégszereplő szín­házak sokszor fércművet mu­tatnak be. — De van-e Topolyán (Vagy bárhol másutt) kultúr­­közvélemény, amely szót e­­melne, bírálna, javasolna. Nincs — mondta Véber La­jos. Javasolták: alakítsunk meg­felelő klubokat, tribünöket, ahol szóvá tennék, ismertet­nének, egy-egy művet, színda­rabot vagy képzőművészeti alkotást. A 42 órás munkahét beve­zetése után az embereknek még több szabad idejük lesz. Gondolni kell tehát és meg is kell szervezni a kulturális életet és szórakozási lehető­ségeket. — Nem arról van szó — mondotta IPACS József, a KSZ községi vezetőségének titkára —, hogy mindenki minden kultúrrendezvényen jelenjen meg, és a kulturális élet minden területén közre­működjön. Tegye mindenki azt, amire kedvet érez, amit szeret, de dolgozzon legalább egy területen. Hol tölti szabad idejét, hol szórakozik és mit csinál sza­bad idejében például a köz­ség 550 értelmiségi dolgozó­ja? A preferánsz és a csir­­kepaprikás nem lehet az e­­gyetlen kulturális szükséglet. — A szerteágazó és szer­vezett kulturális munkának, tevékenységnek a községi sta­tútumban is helyet kell kap­nia — hangoztatta Balla elv­társ. De tegyük a kezünket a szí­vünkre, és mondjuk meg nyíltan, őszintén: az olyan szerteágazó kulturális élet és tevékenység kibontakozásá­hoz, mint amilyet óhajtunk, nemcsak jóindulat és lelkese­dés kell, h­anem anyagiak is. A község szinte sír egy kor­szerű művelődési otthon u­­tán. (A készülő hétéves terv­ből úgy tudjuk nem maradt ki a művelődési otthon sem!) Mert a volt színház már olyan állapotban van, hogy előbb hasonlít minden más­ra, mintsem kultúrintéz­ményre. Vagy a mozi. Majd­nem rászakadt a nézőkre. És manapság bizony már fur­csán hat és szegénységre vall, amikor a néző arra kény­szerül, hogy széket vigyen magával a moziba. Mindez legnagyobbrészt Topolyára vonatkozik. A kom­muna többi helységében még nehezebb a helyzet, mert a kommuna falvaiban és tele­pülésein még annyi lehetőség sincs, mint Topolyán, a kom­muna székhelyén. Újból Bal­la elvtárs szavait kell idéz­nem: — Ügyeljünk arra, hogy a kommuna minden falvának, településének kulturális éle­tét párhuzamosan fejlesszük. Ne csak Topolyáét! Ennyit a tegnapi ülésről. És még egyszer ezt: Minden­ki csak üdvözölheti, és örül­het annak, hogy a Kommu­nista Szövetség községi veze­tőségének ülésén is foglal­koztak a kulturális kérdések­kel. Végre ezt is napirendre tűztük! Szs A Szövetségi Gazdasági Tervintézet törvényjavasla­tot terjesztett a Szövetségi Végrehajtó Tanács és a Szö­vetségi Szkupstina elé a jö­vő évi társadalmi terv célki­tűzéseinek és feladatainak tel­jesítéséhez szükséges intézke­désekről. A törvényjavaslat meghatározza a szövetségi eszközök elosztásának alap­vető módját, továbbá az álta­lános beruházási alap eszkö­zeinek, a szövetségi költség­­vetésnek és a szövetség gaz­dasági tartalékainak forrá­sait. A beterjesztett törvényter­vezet szerint a Jugoszláv Be­ruházási Bank jövőre 169 mil­liárd dinárt használ fel a gyáripari és bányászati alap­eszközök hitelezésére. Első­sorban a villanygazdasági lé­tesítmények hitelezésére, to­vábbá a szénbányák bővíté­sére, a kőolajkitermelés és feldolgozás céljaira szükséges létesítmények építésére, a vas- és színesfémkohászatra, vegyipari cellulóz- és papír­ipari létesítmények építésére folyósítanak hitelt. Ezenkí­vül ebből az eszközökből ad­nak hitelt a kivitelre terme­lő gazdasági szervezetek alap­eszközeinek növelésére. A Jugoszláv Mezőgazdasá­gi Bank jövőre 75 milliárd di­nárt folyósít az általános be­ruházási alapból vízi erőmű­vek és meliorációs munkála­tok céljaira, továbbá a tár­sadalmi tulajdonban levő földterületek gyarapítására Ezekből az eszközökből fede­zik továbbá azoknak a ter­melő szervezeteknek beruhá­zásait, amelyek a hazai pia­cok ellátására részben kivitel­re termelnek, valamint a takarmánykészítő gyárak é­­pítésére. • A Duna—Tisza—Duna csa­tornahálózat építésére 10 mil­liárd 600 millió dinárt irá­nyoztak elő, Macedóniában különféle csatornázási mun­kálatokra 4 milliárdot, Koso­vo—Metohija mezőgazdasági beruházásainak hitelezésére pedig 3 m­illiárd dinárt. Az általános beruházási a­­lapból jelentős eszközöket for­dítanak a közlekedési beruhá­zások pénzelésére is. Az or­szágos jellegű vasutak és köz­utak, továbbá óceánjárók és folyami hajók építésének hite­lezésére a Jugoszláv Beruhá­zási Bank körülbelül 64,5 mil­liárd dinárt fordít. A turiz­mus céljait szolgáló létesít­mények építésére körülbelül 21 milliárd dinárt irányoztak elő. A szakosított pénzintéze­tek körülbelül 10 milliárd di­nár részesedést használnak fel a külföldi árucsereforga­lom fejlesztésére szolgáló be­ruházások hitelezésére. A fejletlen gazdasági vidé­kek hitelezésére jövőre körül­belül 45 millió dinárt fordí­tanak, ebből Kosovo-Meto­­hija autonóm tartomány 8,6 milliárdot kap. A szövetségi eszközökből ч Szkopjei Vasművek építése*’.’ re 1,6 milliárd dinárt fordí­tanak. Ezenkívül a Jugoszláv Beruházási Bank 18,2 mil­liárd dinárt fordít a fejlet­len gazdasági vidékek beru­házásának pénzelésére. (Tanjug) T­örvényjavaslat a társadalmi terv megvalósí­tásáról A Szövetségi Gazdasági Tervintézet előterjesztése Kevés pénz jut az iskolákra A köztársasági-tanügyi tanács üléséről A tanügyi-kulturá­s ta­nácsnak az iskolák pénzelési rendszerével foglalkozó bi­zottsága, valamint a Szerb Szkupstina köztársasági ta­nácsának tanügyi - kultu­rális kérdésekkel foglalkozó bizottsága , tegnapi együttes ülésükön az iskolák pénze­léséről szóló három évvel ez­előtt meghozott törvény al­kalmazásáról tanácskoztak. Mint megállapították, a tör­vény különféle pénzforráso­kat teremtett az iskoláik pén­zelésére és elősegítette az oktatási intézmények anyagi alapjainak erősödését. A tör­vény egyes rendelkezései a­­zonban a gyakorlatban nem jutottak kifejezésre, mivel alkalmazásukra nem hoztak megfelelő utasításokat, továb­bá azért, mert a gazdaság és társadalmi szolgálatok mini­mális mértékben vettek részt az iskolák pénzelésé­ben. A­ képviselők véleménye szerint növelni kell a szemé­­lyi­­jövedelmek utáni járu­lékokból az iskolák pénze­lésére elkülönített eszközö­ket, amelyek biztosítanák a közoktatás anyagi alapjai­nak további egyenletes növe­kedését. (Tanjug) I. oldal I A tanterv terjedelmes, de a tanulók kevés tudást sajátítanak el A Szövetségi Szkupstina Tanügyi-Kulturális Tanácsának ülése A Szövetségi Szkupstina Tanügyi-Kulturális Tanácsa tegnapi ülésén meghozta fél­évi munkatervét, és tanulmá­nyozta a középfokú iskolai oktatási rendszer további fej­lődésének kérdését. A tanács ülésén részt vett PETAR STAMBOLIC, a Szövetségi Végrehajtó Tanács elnöke is. NIKOLA SEKULIC, a ta­nács elnöke rámutatott, hogy a tanács alapvető feladata el­sősorban a tanügyi, tudomá­nyos és kulturális vonatko­zású törvényes előírásoknak az alkotmánnyal való össze­egyeztetésére és új törvé­nyek előkészítésére irányul­jon. A tanács megvitat több időszerű kérdést, és részt vesz a jövő évi társadalmi terv, valamint a hétéves táv­latterv kidolgozásában. A tanács munkaprogram­járól folytatott vitában 11 képviselő vett részt. Vala­mennyien rámutattak, hogy a tanácsnak a további mun­kájában nagy figyelmet kell fordítania az oktatás fejlesz­tésére, az írástudatlanság le­küzdésének meggyorsítására, valamint anyagi és más fel­tételek megteremtésére, ame­lyek elősegítik a kultúra, tu­domány és a közoktatás mi­nél szélesebb körű fejlődé­sét. RODOLJUB COLAKOVIC felszólalásában megemlítette a film és a televízió egyes problémáit, s javasolta, hogy a tanács alakítson külön bizott­ságot e kérdés tanulmányo­zására. Rámutatott, hogy a tíz évvel ezelőtt meghozott törvény már elavult, és ez a körülmény is elősegíti bizo­nyos káros jelenségek kiala­kulását ezen a területen. A bizottságnak véleménye sze­rint foglalkoznia kellene a televízió programjának tar­talmával és nevelési hatásá­val. Erről a problémáról be­szélt ZDRAVKO VUKOVIĆ képviselő is.­­ IVAN SUPEK, dr. ILIJA DJURICIC és még néhány képviselő rámutatott annak szükségességére, hogy rend­szeresebben figyelemmel kel­lene kísérni a tudomány te­rén elért eredményeinket. Dr. Djuričić javasolta, hogy alakítsanak külön pénzalapot a hosszabb ideig tartó tudo­mányos kutatómunkákra, a­­melyeket a tudományos in­tézmények költségvetéseiből és a jelenlegi alapokból nem tudnak kellőképpen pénzel­ni. Több képviselő is hangsú­lyozta, hogy olyan megoldá­sokat kell találni, amelyek le­hetővé teszik a közoktatás és kultúra gyorsabb fejlődését, hogy az ne maradjon le tár­sadalmi és gazdasági fejlődé­sünk mögött. A középfokú iskoláztatási rendszerről JANEZ VIPOT­­NIK­ szövetségi tanügyi és kulturális titkár olvasott fel­jelentést. Többek között rá­mutatott, hogy 1958-tól 1961- ig, a középfokú szakiskolák száma 1087-ről 1272-re gyara­podott. Ugyanebben az idő­szakban a diákok száma e­­zekben az iskolákban 37 szá­zalékkal növekedett. Mind­emellett a középfokú szakis­kolákba mind több diák sze­retne beiratkozni, kivált a kisebb városokból és falvak­ból és a fejletlen gazdaságú vidékekről. Ez megköveteli az iskolahálózat tartós fej­lesztését, valamint azt, hogy az ifjúság nagyobb mérték­ben bekapcsolódjon a ter­melésibe. Janez Vipotnik a további­akban beszélt az ifjúság is­kolán kívüli­­ nevelésének szükségességéről és az erre vonatkozó lehetőségekről. Vé­gül kiemelte, hogy jobban ki kell vizsgálni a gazdasági szervezetek és társadalmi szolgálatok káderszükségle­teinek kérdését, mert csak ez teszi lehetővé, hogy helyes irányban fejlődjön középfo­kú iskolahálózatunk és a szakkáder létszámának növe­lése. Ily módon valószínűleg sikerül majd szilárdabban megoldani a káderképzés pén­zelésének módját is. Dr. Ivan Supek a középfo­kú iskolarendszerről folyta­tott vitában elmondta, hogy a tantervek túlságosan terje­delmesek, ennek ellenére­­ a tanulók nem sajátítják el a legszükségesebb tudást. Ki­emelte továbbá, hogy egyes előadók szakképzettsége nem áll kellő színvonalon. Hason­lóan vélekedett erről a kér­désről Dusan Mitovic kép­viselő, aki külön beszélt az oktatás eszmei színvonalának kérdéséről. A tegnapi vitában különö­sen nagy figyelmet szentel­tek az ipari tanulók iskoláz­tatási problémájának. Dragi­­ca Glavonic képvi­selő rámuta­tott, hogy gyakran kerül sor nézeteltérésre az ipari isko­lák és a gazdaság képviselői között. A gazdasági szerveze­tek felróják ezeknek az is­koláknak, hogy tanulóiknak nem adnak kellő tudást egy­­egy iparágban. Viszont a gazdasági szervezetek­­ nem nyújtják be igényüket, amely­ből megállapíthatnánk, hogy milyen káderekre van szük­sége. Mivel a gazdasági szer­vezetek többnyire nem készí­tenek tervet káderszükségle­tükről, gyakran nehéz hely­zetbe kerülnek. Példaképp megemlítette a pancsovai Utva repülőgépgyárat, ahol negyven munkást átképeztek maróssá. Három év múltán azonban kiderült, hogy nincs szükségük ennyi marósra, s a munkások egy részét újból átképzésre küldték. . A vitában felszólaltak még Simin Bosán Magda, dr. To­­mo Bosanac, Vlasta Rivala Zvanic, Nomád Burazer és dr. Vojislav Djuric. Szó volt többek között a tankönyveik egységesítésének kérdéséről is. A vita több határozat­­elfo­gadásával zárult. Mivel a kö­zépfokú iskolai oktatásnak rendkívül nagy gazdasági je­len­tősége van, megköveteli, hogy rendszeresen ellenőriz­zék az oktatásban elért ed­digi eredményeket. A Tan­ügyi Kulturális Tanács végül bizottságot alakított a kérdés tanulmányozására. (Tanjug)

Next