Magyar Szó, 1965. december (22. évfolyam, 329-359. szám)

1965-12-01 / 329. szám

4. old.. Gumi kalaptartó­­ vagy kalaptartó gumi Karinthy Frigyes egy kis humoreszkjében ketten .arról beszélgetnek, hogy mi is a pontos neve a kalapok a szél ellen védő gumizsinórnak. Gumi kalaptartó, kalap gu­mitartó, tartó kralapgumi — próbálgatják sorban. S mire végül megállapodtak abban, hogy kalaptapra gumi, a szél elvitte a kalapot. Valóban, nem is mindig olyan egyszerű a szavak kap­csolása. Amikor például nemrégi­ben a Magyar Szóban egy kép alatt ezt találtuk: — Teg­nap egynapos vajdasági láto­gatásra érkezett X.Y. —■ mi is gondolkozhattunk azon, hogy egynapos vajdasági lá­togatásra vagy vajdasági egynapos látogatásra vagy egynapos látogatásra Vajda­ságba érkezett-e az illető. Ez utóbbiban meg is állapodha­tunk, leszögezve, hogy a vaj­dasági látogatás — akármi­lyen közelről érint is ben­nünket —■ mégsem olyan ösz­­szenőtt szókapcsolat, hogy kü­lön jelzőt elbírna. Az ilyen helytelen kapcso­lás nem ritka jelenség be­szédünkben, írásunkban. A minap például a következő mondatot jegyeztük ki a Ma­gyar Képes Újságból: — A rendező külön elismerést ér­demel a gazdag és sokforrá­sú Bach egyházi zenéjének alkalmazásáért.­­— Nem kell nagy nyelvtudomány ahhoz, hogy észrevegyük: rossz helyre került a jelző. Bach bizony nemigen volt se gaz­dag, se sok (jövedelmi) for­rású. Ha egyházi zenéjére al­kalmazzuk e két jelzőt, ak­kor közelebb járunk az igaz­sághoz is, a nyelvhelyesség­hez is. Könnyen segíthetünk ezen a Szülő—Gyermek—Iskola rovatban talált mondaton is: — A nagyszámú véradók se­regébe beiratkoztak a közép­­iskolások is. — Nyilván jobb és szebb lesz így: A véradók nagyszámú seregébe. Ennél azonban sokkal gya­koribb az az eset, hogy nem a jelző helyét tévesztik el, hanem a jelzőt és a jelzett szót keverik össze. Ezt látjuk­­a következő példában. — Egy tábla fölszegezéssel e­­gyütt 500 dinárba kerül. Az összeget az elvégzett munka után kell fizetni. — Ha egy kicsit elgondolkozunk, rájö­vünk, hogy nem az elvégzett munka, hanem a munka el­végzése után kell fizetni. Hasonló tévedés leledzik eb­ben a lapunkból vett mon­datban: — A tisztázott elvek után is maradtak fenn ren­dezetlen kérdések. — A többi rendezetlen kérdéshez itt nem szólhatunk hozzá, a nyelvtani kérdést azonban tüstént rendezhetjük: nem a tisztázott elvek után, hanem az elvek tisztázása után. Vajon helyes-e ez a mondat: — Keresik az értekezletek iránti megcsappant érdeklő­dés okait? Minek akarnak utánajárni, az érdeklődés okainak vagy­ a megcsappa­nás okainak? Természetesen az utóbbinak. Ezek szerint: az értekezletek iránti érdek­lődés megcsappanásának okait keresik. Bizonyára ha­marabb meg is találják, ha ■ pontosan tudják, mit keres­nek. Nemcsak ők, hanem azok a szövetkezetiek is, akikről az újságíró megálla­pítja: — A felbontott szer­ződések okát máshol kell ke­resniük. — Segítsünk nekik legalább annyiban, hogy megmondjuk: a szerződések felbontásának okát keressék! Nem mindig ilyen világos és egyszerű azonban a do­log. — Valamennyi új intéz­kedés hozzájárul majd az alapszervezetek jobb munká­jához — mondja a cikkíró egy gyengén működő szerve­zet újabb határozatairól.­­Jobb munkájához vagy mun­isiájá­nak megjavulásához?. És m­i már egy kicsit fogasabb kér­­­­dés. Úgy öremük azonban, szabatosabb, világosabb az­­ utóbbi megoldás, annál is in­kább, mert jobb munkáról még nem is beszélhetünk. Ha már megjavult, akkor talán mondhatjuk, hogy a jó mun­kához hozzájárultak az in­tézkedések is. Néha más okból is jobb a hagyományos, szabályos meg­oldás. íme: — A faiparban az anyag árának emelkedé­se és a rögzített bútorárak miatt a vállalatok nehéz hely­zetbe kerültek. — Ha az anyag árának emelkedéséről beszélünk, akkor jobban vág hozzá a bútorárak rögzítése, így lesz szép, szimmetrikus a mondat. Mert amúgy bizony biceg. Az eladósodott ipar vagy az ipar eladósodása miatt akadt meg a fejlődés? A kölcsönfolyósítás megszigorí­tott feltételei miatt vagy a kölcsönfolyósítás feltételei­nek megszigorítása miatt csökkent a kereslet? Melyik a jobb? Ma már mind gya­koribb az előbbi ező kötés, különösen a sajtóban. Kár volna azonban, ha teljesen eluralkodna, mert enez még­is pontosabb, szabatosabb. Az ugyan bizonyos, hogy az előbbi kötésmóddal is fél­reérthetetlen a közlés, de ha megszokjuk ezt a fajta pon­tatlanságot, akkor előbb­­utóbb félreérthető dolgokat is mondunk majd. Olyasmit például, mint a Szülő—Gyer­mek—Iskola rovat egyik munkatársa: — Az eddigi hiányos nyelvtanítás kikü­szöbölése jó úton halad. — Azt gondolhatnánk, hogy az említett iskolában olyan hiá­nyos valamelyik nyelv taní­tása — akár a magyaré, akár a szerbhorváté —, hogy leg­jobb, ha egészen kiküszöbö­lik. A cikkíró pedig bizonyá­ra azt akarta mondani, hogy a nyelvtanítás eddigi hiá­nyait kell — nem kiküszö­bölni persze, mert azt a hiánnyal nemigen lehet cse­lekedni —, hanem pótolni. Mire Karinthy két figurája kitalálta, hogy miképp ne­vezik a kalaptartó gumit, a kalapot elvitte a szél. Álljuk útját a pontatlanságnak, pon­gyolaságnak, mielőtt na­gyobb baj esnék kifejezés­­módjainkon. KOSSA János ! MAGYAR SZÓ A példa ragadós Hogyan viselkednek isko­lába járó gyermekeink az utcán? Tudjuk-e minden eset­ben, hogyan kell viselked­niük? Mit kell tennünk — közösen —, hogy javítsunk a helyzeten? Bizonyára sok pedagógust foglalkoztat ez a kérdés. A messzebb lakó tanulók hol gyalog, hol villamoson vagy autóbuszon utaznak, s bizony sokszor megesik, hogy éppen tőlünk, felnőttektől, nem lát­ják a leghelyesebb viselkedé­si módot. Hányszor megtör­ténik, hogy mi­ sem az út ki­jelölt szakaszán vágunk át a másik oldalra, s még veszek­szünk is a milicistával, ha az véletlenül ránk szól. Előfor­dul, hogy a különböző jár­műveken utazva semmi pén­zért sem lépnénk beljebb, hogy másoknak ne kelljen a lépcsőkön állniuk. Hogy tart­sa hát magát 8—10 éves gyer­mekünk a szabályokhoz, ha éppen tőlünk látja a szabály­talankodások sorozatát. Nekünk felnőtteknek kell jó példával elöljárnunk, hogy joggal figyelmeztethessük­ gyermekeinket a helyes ma­gatartás követelményeire. Sok fegyelmezetlenségre ad okot, hogy a gyermeknek nincs határozott napirendje, amely előírja számára, mi­korra kell hazaérnie. Ugyan­is gyakran előfordul — emlí­tették a szülők —, hogy a gyermek másfél vagy két órát is eltölt kirakatok néze­getésével vagy útbontás, építkezés stb. köti le a figyel­mét. Ilyenkor felvetődik az emberben a kérdés: hát so­hasem ellenőrzik a szülők, hogy mit csinálnak gyerme­keik, ha nem érnek haza idő­ben. A rendetlenkedések elke­rülése végett azt javasoljuk: minden szülő készítsen gyer­mekével közösen napirendet, s határozza meg az utazásra, iskolába menésre szánt időt. Tudom, hogy ez még nem minden, de talán közelebb jutunk a felvetett kérdés megoldásához. PALUSEK Anna Gesztenyezápor A topolyai autóbuszmegál­lónál harmadik éve minden­nap ott látni egy ötven év körüli asszonyt. Amíg az autóbuszra várok, el-elbe­­szélgetek vele. Meséiből is­merem a családját, a múlt­ját és jelenét is. Ott ül a kapumélyedésben, mellette­ kendővel letakart kosár. A napraforgómagot tasakokba rakja, s a kendő alól adja a vásárlóknak. — Muszáj letakarnom a kosarat — mondja. Tegnap is idejöttek a gyerekek, és öt-hat tasakot kirántottak a kosárból. Képzelje csak — mondja tovább —, már megint megdobáltak görön­gyökkel. Ha nem kapom el a fejem, eltaláltak volna.­­- Nem tudja, melyik volt?. — Nem tudom, többen vol­tak. Neveletlenek ezek. Hát így kell bánni egy öregasz­­szonnyal? Már éppen azt akartam mondani, menjen be az is­kolába, mondjon el mindent, de egy gesztenyezápor belém fullasztotta a szót. A túlol­dalról dobáltak bennünket. Azaz a nénit célozták, de nekem is jutott belőle. Sokan várunk naponta az autóbuszra, s ezek a jelenetek gyakran megismétlődnek, de senki sem kel a néni védel­­mére. Végtelenül sajnálom ezeket a 11—12 éves gyere­keket, akik a buszra vára­kozva azzal szórakoznak, hogy másokat bosszantsanak. HUGYIK Anasztázia 1. Ml*._Bajsa _____u ROVATVEZETŐ: MOLNÁR GÉZA A Kommunista Szövet­ség egyik szabadkai fóru­mán hangzott el a követke­ző figyelemre méltó javas­lat: az iskolákat ne a nap­tári év szerint pénzeljék, azaz ne januártól decem­berig, hanem a tanév ide­jén, vagyis szeptember 1- étől augusztus végéig. Tudjuk, hogy ez a ja­vaslat a bankok ellenkezé­sét váltja ki, de mégis meg­fontolandó, ugyanis a ja­nuár az iskolaévet ketté­vágja. Az iskolák pénzüket jó­részt áprilisban—májusban kapják meg. Addig ideig­lenes pénzelés folyik. Mit jelent ez? Azt, hogy az is­kolák nem tudják, mennyi pénzt kapnak a folyó évre, s ezért addig csak tengőd­nek. Semmiféle­ befektetést nem végezhetnek, leállít­ják a felszerelés vásárlá­sát, nem újítják fel a tan­eszközöket, könyvet sem vesznek, a téli szünetben nem küldenek a szeminá­riumokra egy pedagógust sem, mert ki tudja, futja-e majd minderre? Ily módon a legértéke­sebb hónapok kárba vesz­nek. Amikor a legkomo­lyabb munka folyik, lehe­tetlenné válik az anyagi feltétele ennek a munká­nak. Többek között ez a je­lenség is kihat az oktatás színvonalára. A tanító és az előadó arra törekszik, hogy minden ta­nulója már az iskolaév kez­detén beszerezte a szükséges felszerelést, amelyet az adott osztály vagy tantárgy meg­követel a diákoktól. Némely szülő ezzel nem­igen törődik, elhanyagolja vagy szándékosan nem veszi meg a szükséges tankönyve­ket, füzeteket, mértan-, rajz­és tornafelszerelést stb. Ezek­nek a szülőknek a gyermekei természetesen nem dol­gozhatnak együtt pajtá­saikkal, mert kölcsönkért vonalzó, körző vagy könyv segítségével végzik munkáju­kat. Lemaradnak, s elmara­dásuk az egész osztály mun­káját késlelteti. Bizonyságul csak néhány példát emlí­tünk. Mértanóra van. Szögekről, körről tanulnak a gyerekek. A magyarázatot megérti min­denki, ha figyel. De akinek nincs vonalzója, szögmérője, már nem haladhat együtt a többiekkel. Várja, hogy szom­szádja befejezze a rajzolást, s ő csak akkor fog hozzá. Közben az előadó már egy másik példáról beszél. Képzőművészeti órán víz­festékkel dolgozik az osztály. Néhány gyereknek nincs, né­hány pedig otthon felejtette a felszerelést. Ezért a kitű­zött feladatot majdnem a fél osztály nem­ végezheti el. A gondatlan szülő azzal, hogy nem vette meg a gyer­meke számára a szükséges taneszközöket, számtalan eh­hez hasonló esetben felesle­ges nehézségek elé állítja a pedagógust és gyermekét is. Tudnunk kell azt is, hogy a gyermek szülei példá­ja nyomán nemtörődömmé, hanyaggá válik, csökken az ambíciója a tanulás iránt. Ezért gyakran meg is bukik. Félreértés elkerülése vé­gett külön hangsúlyozzuk, hogy nem azokra gondolunk, akik anyagi helyzetük miatt nem tehetnek mindig eleget a követelményeknek, hanem azokra, akik közömbösen te­kintenek az iskolai munká­ra. Szomorú valóság, hogy ez a közöny sok iskolában érez­teti hatását. Gondatlanságból nehézségek könyvet­­vásároljon FORUM sok értékes tárgyat nyerhet mi is megtehetnénk . Különösen állami és mun­kásünnepeken jut eszembe, amit Csehszlovákiában ta­pasztaltam egy ünnepnapon. Ekkor az elesett hősök sírjá­nál, az emlékműveknél és az elnöki palota bejáratánál pio­nír-egyenruhába öltözött leá­nyokat és fiúkat láttam dísz­­őrségen. A pionír- és ifjúsági őrség, amint megfigyeltem, óránként váltotta egymást. Az őrség alatt szinte mozdu­latlanul adóztak tisztelettel az emlékművek előtt, s nagy pompával, feltűnő izgalom­mal és örömmel váltották fel egymást. Mindez — többek között — annak eredménye, hogy ebben az országban is nagy gondot fordítanak — a pio­nírszervezet tartalmi mun­kája mellett — a külsőségek­re, a felvonulásokra, egyen­ruhákra és különféle jelvé­nyekre, táborozásokra, nyil­vános pionír-műsorokra is. A mi pionírszervezeteink is sok hasonló dolgot megvaló­síthatnának, és ezzel is ked­vesebbé, vonzóbbá tennék a­­ gyermekek számára a szer­vezeti munkát. -k -a ШШÜzeneteink EGY OLVASÓ, BACKA TOPOLA. — Írása olyan kér­dést vet fel, mely mindig idő­szerű. A tanulás módszereit valóban kevesen tudják, s még kevesebben alkalmazzák. Levelét megjelentetjük. Kár, hogy nem közölte velünk cí­mét. # LÚDI MIHÁLY, FEKE­­TICS. — A versengésről szó­ló írást elfogadtuk. Nemso­kára meg is jelenik. OLVASÓINKNAK. — Is­mét közöljük a rovat címét: MAGYAR SZÓ. Szülő — Gyermek — Iskola, SUBO­­TICA, Trg Slobode 2/1. A Novi Sad-i szerkesztőségbe küldött leveleket is rendsze­resen megkapjuk. Szerda, 1965. december 1. Hatékony serkentést A tavalyi tanév év végi ta­nulmányi eredménye az el­múlt hónapokban már több­ször került megvitatásra kü­lönböző szintű értekezleteken Vajdaság-szerte. Ezek a nem kielégítőnek tartott eredmé­nyek (vagy eredménytelen­ségek) többször képezték ko­moly vita tárgyát a szabad­kai községben is. Ugyanis itt folyó év júniusában az elemi iskolai tanulók majdnem 20 százalékát osztályismétlésre vagy pótvizsgára utalták. A nyolcadik osztályokban a ma­tematikából végzett tudás­­felmérés 26,25 százalékos­ eredményei lesújtóak. A másodfokú iskolákban júniusban a tanulók 66 szá­zaléka fejezte be sikerrel a tanévet. Leggyengébb ered­ményt ezekben az iskolákban az első osztályos tanulók ér­tek el. Elgondolkoztató adatok e­­zek, amelyek elemzésekor mélyre kell hatolni, sok kö­rülményt és tényezőt kell fi­gyelembe venni. A felgyü­lemlett kérdésekre adott vég­ső válasz mégsem lesz telje­sen kielégítő és elfogadható. E kérdéshalmaz közül ez alkalommal csak egyet ra­gadunk ki: serkentik-e az iskolákban a tanu­lókat jobb tanulás­ra és példásabb ma­gaviseletre? A serkentés a nevelés fon­tos módszerei közé tartozik, és minden pedagógus tisztá­ban van azzal, hogy ezeknek a módszereknek a hatékony alkalmazása jelentősen hoz­zájárulhat az előadó és a diák közös munkájának sikeréhez. Már az ellenőrzés és osztá­lyozás gyakorlatában — ha megfelel a­­pedagógia és a pszichológia elveinek és kö­vetelményeinek — nagy le­hetőségek rejlenek a tanulók serkentésére, amelyeket pe­dagógusaink többsége csak részben „fedezett fel” és ak­názott ki. Ezenkívül még sok alkalom és lehetőség van a tanulók biztatására, bátorítá­sára, „felrázására” — serken­tésére. Az utóbbi időben — a sza­badkai Pegadógiai Intézet kezdeményezésére és sugalla­tára — több észak-bácskai iskolában mind komolyabb erőfeszítéseket tesznek, hogy e sokrétű lehetőségek minél sikeresebb kiaknázása céljá­ból a dicséretnek és jutalma­zásnak eszközével a tanuló­kat eredményesebb tanulás­ra és jobb magaviseletre ser­kentsék. A legtöbb iskolában eddig is létezett ez a gyakor­lat, azonban nem volt eléggé céltudatos, rendszeres és ha­tékony. A kiosztott dicsérő lapok és könyvjutalmak leg­gyakrabban nem hatottak eléggé biztatólag, serkentőleg még azokra sem, akik elis­merésben és jutalomban ré­szesültek. Ezek az új, pedagógiai cél­tudatossággal áthatott erőfe­szítések, a megfelelő szabály­zat kidolgozása viszont éppen azt célozza, hogy az eddig észlelt fogyatékosságok ki­küszöbölése által — minden tanulóra többé-kevésbé ser­kentőleg hasson az a tudat, hogy az iskola megfelelő szer­vei ünnepélyesen megdicsé­rik és megjutalmazzák azo­kat a tanulókat, akiknek az általános eredménye (vagy egy tantárgy, illetve tan­tárgycsoport területén fel­mutatott különös eredménye) és magaviselete erre érde­messé teszi őket. A serken­­tési rendszer eredményes al­kalmazásához szükség van bizonyos anyagi eszközökre is, amelyeket aztán évről év­re növelni is kellene. A ser­kentés feltételeit és részle­teit idejekorán ismertetni kell a szülőkkel is. A dicsérőlapok és jutalmak kiosztása pedig legyen való­ban ünnepélyes és egyénen­ként kellőképpen megindo­kolt, és lehetőleg iskolaév közben is kerüljön rá sor.­­­­ . ___T. L. f!

Next