Magyar Szó, 1973. február (30. évfolyam, 45-57. szám)

1973-02-16 / 45. szám

4. oldal Péntek, 1973. februáár 10. MAGYAR SZÓ A dolgozó emberek demokráciája Kragujevacon megkezdődött a Vörös Lobogó találkozó Tegnap Kragujevacon mintegy ezer küldött részvé­telével megkezdődött a Vörös Lobogó nevű hagyományos önigazgatási találkozó. Ez­úttal ötödször gyűltek egy­be a részvevők, s megvitat­ják a munkásosztály törté­nelmi szerepének megvalósí­tásában felmerülő problémá­kat és az önigazgatás fejlesz­tésének időszerű kérdéseit. A háromnapos rendezvény ünnepeltje Edvard KAR­DELJ, akinek forradalmi te­vékenysége elismeréséül Bo­­rivoje PETROVIC, a kragu­­jevaci községi képviselő­­testület elnöke átnyújtotta a Vörös Lobogó díszoklevelet és emléklapot. A kitüntetés átvétele után Edvard Kar­­delj hosszabb beszédet mon­dott az önigazgatás eszméi­nek történelmi jelentőségé­­ről Az ünnepélyes megnyitón a vendégek között jelen van Mijalko TODOROVIĆ, a Szö­vetségi Képviselőház elnöke, Vaszil GRIVCSEV, a Szövet­ségi Képviselőház Gazdasági Tanácsának elnöke, Borislav JOVIĆ, a szövetségi kor­mány tagja, Dusan PETRO­­VIC, az Országos Szakszer­vezeti tanács elnöke, Milka PLANINC, a Horvát KSZ KB elnöke, Tihomir VLAS­­KALIC, a Szerb KSZ KB elnöke, Dragoslav MARKO­­VIC, a Szerb Képviselőház elnöke, Pera SIMIC, a Szerb Ifjúsági Szövetség elnöke és több más közéleti személyi­ség. A találkozót Dragoslav Markovic, a szervező bizott­ság elnöke nyitotta meg. Az eszmecsere témájával kap­csolatban hangsúlyozta, hogy az utóbbi néhány hónapban a társadalmunkban és a KSZ-ben óriási erőfeszítése­ket teszünk a munkásosz­tály hatalmának megszilárdí­tásáért. Az alkotmányfügge­lékek alkalmazása elenged­hetetlen feltétele, hogy a dol­gozók teljes egészében irá­nyítsák az általuk megterem Edvard Kardell, miután köszönetet mondott a pla­kettért és a díszoklevélért, többek között a következő­ket mondta: — Már több mint két év­tizede járunk az önigazgatás útján. Csak azért indultunk el rajta, mert új társadalmi, gazdasági, demokrata és hu­manista fejlődési irányzato­kat akartunk megnyitni szo­cialista társadalmunk szá­mára, amely a termelőeszkö­zök társadalmi tulajdona alapján egybekapcsolja a dolgozókat munkája feltéte­leivel, eszközeivel és gyü­mölcseivel. Az emberek ilyen társadalmi és gazda­sági helyzete egyben lehető­séget ad arra, hogy ők le­gyenek a társadalmi fejlődés legfőbb mozgató erői általá­ban, illetve hogy az ő érde­kei legyenek ilyen mozgató erőkké és belőlük és az ő érdekeikből fejlődjön ki a demokrácia új történelmi tí­pusa, amely haladottabb és emberibb lesz annál, amit parlamenti demokráciának mondunk, mert ez a demok­rácia a múltban és a jelen­ben is a tőke tulajdonosai­nak demokráciája, mi vi­szont a dolgozó emberek de­mokráciáját akarjuk. Arra a kérdésre válaszol­va, hogy e tekintetben sikert értünk-e el, Kardelj azt mondta, hogy teljes meg­győződéssel állíthatja, hogy alapjában véve eredménye­ket értünk el. Kardelj ezután elmondta, hogy az önigazgatás noha jobbról és balról is szakadat­lanul támadták, mint rend­szer meg tudta magát védel­mezni, fönnmaradt és olyan mértékben épült be dolgo­zóink mindennapi életébe, munkájába és tudatába, hogy ma a legelszántabb ellensé­gei sem támadhatják nyíltan, mert ezáltal elszigetelődné­nek a dolgozó emberektől. Az önigazgatás bebizonyí­totta gazdasági értékét is. Az tett értéktöbblet elosztását. Az ezzel kapcsolatos politi­kai harc fontos eredménye, hogy a KSZ határozott ak­ciót kezdett a társadalmi vi­szonyokban egyre inkább észlelhető káros liberaliz­mus és opportunizmus ellen. Vitaindítóként dr. Rados­­lav RATKOVIČ, a Belgrádi Egyetem Társadalompoliti­kai Tudományok Karának dékánja olvasta fel beszá­molóját. Munkájában rész­letesen ismertette, hogyan folyt nálunk a bővített új­ratermelés decentralizációja. Megállapította, hogy a de­centralizációt nem sikerült mindenütt következetesen megvalósítani, s ezért külön­böző szinteken, a föderáció­ban, a köztársaságokban, a tartományokban és a közsé­gekben is voltaképpen meg­maradt az állam hatalma. Ezzel párhuzamosan a gaz­daság pénzeszközeinek nagy része a bankokban és a nagykereskedelmi vállalatok­ban összpontosult. Természe­tesen gyakran megtörtént, hogy az állami, valamint a pénzgazdálkodási intézmé­nyek csúcsaiban is megta­lálható bürokrata és technok­rata erők összefogása, to­vább emelte a falat a mun­kás és az általa megterem­tett javak között. A termelési viszonyok ilyen, körülmények között nagymértékben deformálód­tak, és az állami tulajdont, amelyet határozottan elve­tettünk, nem a társadalmi, hanem a legrosszabb érte­lemben vett csoporttulajdon váltotta fel. Ezen a beszámolón kívül Dragoslav MiSić, Marjan ROZIC, dr. Vaszil GRIV­CSEV és dr. Aleksandar FI­RA készített még írásbeli hozzászólást. A küldöttek közül eddig 40-en jelentkez­tek felszólalásra, a gyakor­lati eredményeket és a je­lentkező problémákat fog­ják taglalni. VARGA Matild összehasonlító adatok azt mutatják, hogy hazánk az ön­­igazgatási fejlődés időszaká­ban viszonylag gyorsabban haladt előre, nemcsak a fej­lődő országoknál, hanem az európai szocialista és kapi­talista államok átlagos fej­lődési üteménél is. És végül, a szocialista ön­igazgatás értékelése szem­pontjából, nem mellékes az a tény sem, hogy a mi szocia­lista forradalmunk éppen egy ilyen rendszerben oldhatta meg demokrata módon a leg­nagyobb társadalmi ellent­mondásokat, sőt ezáltal álta­lánosságban is hatott a mo­dern szocializmus gyakorla­tára. Joggal mondhatjuk el, hogy társadalmi életünk in­tenzív demokratizálódása a közvetlenül az önigazgatási viszonyok és intézmények fejlődésének eredménye. Miután megállapította, hogy az önigazgatás a tár­sadalmi viszonyok olyan­­ rendszere, amelyben viszony­lag a legszabadabban mehet végbe az osztálytársadalom­nak az osztály nélküli tár­sadalomban való hosszú tá­vú társadalmi és történelmi folyamata, Kardelj elmond­ta, hogy ezzel kapcsolatban mindjárt föl is tehetjük ma­gunknak a kérdést, milyen munkásosztály teljesítheti ezt a történelmi feladatot. Nyil­vánvaló, hogy ezt nem vé­gezheti el egy szervezetlen munkásosztály, amely a vé­letlenre és kizárólag a min­dennapi tapasztalatok empi­rikus ismeretei alapján dol­gozik. Ellenkezőleg: a mun­kásosztály ezt a szerepét csak akkor játszhatja el, ha csak mint a társadalmi munka szervezett ereje, mint a ma­ga szociális, kulturális és egyéb érdekeinek önigazga­tási alapon való megvalósí­tásának szervezett ereje, mint ha mint szervezett eszmei és politikai erő szakadatlanul a maga hosszú távú osztály­­a és történelmi érdekei felé tör, amely érdekek egyszersmind és általában a társadalmi haladás hosszú távú érdekei, és ha mint a szocialista fej­lődés szervezett védelmezője tevékenykedik a társadalmi gyakorlatban. Az önigazga­tásnak ki kell fejeznie a munkásosztály lényének va­lamennyi megnyilvánulását, és éppen ezért az önigazga­tás nem lehet kizárólag a dolgozók empirikus tevékeny­ségének holmiféle eszköze, mindennapi érdekei megva­lósítása céljából a társult munkában, még kevésbé le­het a tömegek holmiféle spontán uralma, amint ezt manapság az önigazgatás bi­zonyos ultrabaloldali vagy anarchista változatai, illetve a szocializmussal ellentétes ideológiát sugallmazzák. A feladat tehát, amelyet ma mindenekelőtt hansúlyoz­nunk kell, az, hogy feltétle­nül új lépést kell tennünk a társult munkában dolgozó emberek gazdasági szociális és demokrata viszonyainak olyan viszonyainak kialakí­tása felé, amelyek közepette mint szervezett erők még ön­állóbbak lehetnek, egyben még nagyobb felelősséggel viseltetnek a termelőerők tár­sadalmi igazgatása iránt, s ezáltal mind nagyobb mér­tékben legyenek az önigaz­gatási társadalmi fejlődés tényleges hordozói és hajtó­erői. Ezért mindenekelőtt pontosabban meg kell hatá­roznunk és megszilárdíta­nunk a dolgozók és társult munkájuk alapszervezeteinek önigazgatási helyzetét. Me­net közben tisztáznunk kell és meg kell határoznunk egy­más közötti viszonyait és fe­lelősséggül a teljes rendszerét a termelésben, továbbá a bő­vített és az általános társa­dalmi újratermelésben. Tehát tudatában kell len­nünk annak, hogy ez az egész társadalom feladata, nem pedig a dolgozó töme­gek spontán akciója. Elég káros tapasztalatra tettünk szert a XV. alkotmányfüg­gelék alkalmazása terén. Er­re nemcsak az önigazgatók nagyobb szabadságának jel­szava alapján került sor, ha­nem azért is, mert a való­ságban nemcsak a mun­kásokra és a társadalomra gyakorolt technokrata és monopolista nyomások kap­tak nagyobb szabadságot, ha­nem a technokrata csoport­­tulajdonosi irányzatok is. A dolgozó emberek az említett nyomások elleni küzdelmük­ben a maguk szocialista álla­mára és a magu­k forradalmi élcsapatára támaszkodnak. Az új alkotmány tézisei — egyebek között — ezért irá­nyoznak elő demokratikus bírósági szerveket az önigaz­gatási viták rendezésére, to­vábbá az önigazgatás és a társadalmi tulajdon közjog­védő funkcióját azon elvek mellett, amelyeket az úgy­nevezett munkásfüggelékek már tartalmaznak, és amely elveket az új alkotmány té­zisei sokkal szélesebb körben­­ és konkrétabban fogalmaz­nak meg.­ Ezek és az ilyen intézmények hozzájárulnak ahhoz, hogy az önigazgatási viszonyok teljes fejlődése és a társult munka integrációja egy egységes irányban foly­jon, és ne egy-egy munka­­szervezetben uralkodó pilla­natnyi helyzettől és viszo­nyoktól függjön vagy éppen holmiféle vezérigazgatóság „rossz hangulatától”, amely­nek semmi érzéke sincs a munkások önigazgatási jogai iránt. Személyes meg­győződésem, hogy a tech­nokrata és monopolista törekvések előrenyomulása kapcsolatban a Jugoszláv Kommunista Szövetség so­raiban megnyilvánuló oppor­t­un­izmus és pragmatizmus­ sokkal több deformálódást okozott társadalmunkban,­ mint ahogy ezt manapság föl tudnánk mérni. Másrészt új lépést tehe­tünk és kell tennünk, hogy megfelelő társadalmi tevé­kenységekkel tisztázhassuk és fejleszthessük az önigaz­gatási viszonyokat, s így ele­get tehessünk a dolgozó em­berek szociális, oktatási, tu­dományos-kutatási, kulturá­lis és egyéb igényeinek. E te­kintetben külön is fölmerül a kérdés, hogyan ellenőriz­hetnék és befolyásolhatnák a dolgozók az általános fo­gyasztók eszközeinek felhasz­nálását. Ennek a lépésnek a köz­vetlen célja az, hogy az, aki a jövedelmet megvalósítja, akitől a bővített újraterme­lés mértéke és egész ered­ménye függ, annak legyen döntő szava a jövedelem fel­­használásában, nem pedig másvalakinek. Az új alkotmány tézisei éppen ezért a társadalmi fo­gyasztásról döntő testületek­nek olyan összetételét és olyan munkamódszerét irá­nyozzák elő, hogy a jövedel­met közvetlenül megvalósító szervezetek dolgozói delegá­tusainak hozzájárulása nél­kül ne lehessen dönteni a jö­vedelem hovafordításáról és rendelkezéséről a társadalmi fogyasztás kielégítése céljá­ból. Alaposan meg kell refor­málnunk azokat a területe­ket is — például a társadal­mi tulajdonban levő lakások­kal való rendelkezést —, ahol a lakásgazdálkodási vál­lalatokkal nem előre, hanem hátrafelé tettünk egy lépést. Ez nemcsak az önigazgatási viszonyokat fokozta le lénye­gesen a társadalmi és a la­kásgazdálkodás terén, hanem drasztikus mértékben csök­kentette a társadalmi tulaj­donban épülő lakások építé­sét is. A politikai rendszerben szavatolni kell a munkás­­osztály vezető szerepét, oly módon, hogy senki se képvi­selhesse úgy, hogy a mun­kásosztály helyett igazgas­son, hanem úgy, hogy a tár­sult munka közvetlenül min­den szinten kapcsolódjon a döntéshozatalhoz, illetve hogy a politikai hatalom az önigazgatásilag megszerve­zett társult munka funkciója legyen. Hogy ezt megvalósít­hassuk, képviselőházi rend­szerünket elsősorban a mun­kaszervezetekből, illetve a társult munka alapszerve­zeteiből, a helyi közösségek­ből stb. származó delegációk alapján kell kifejlesztenünk. A feladatok közé tartozik az államnak az önigazgatás területén levő gazdasági, szo­ciális, politikai és egyéb vi­szonyaiban fölmerülő egyes kérdések tisztázása is. Egyesek még ma is ugyan­úgy beszélnek az etatizmus, a bürokrácia és hasonló je­lenségek veszedelméről, mint tegnap, azaz úgy, mintha e tekintetben semmi sem válto­zott volna nálunk, holott sok minden megváltozott. Min­denekelőtt az állam és apparátusa általában töb­bé már nem a társa­dalmi tulajdonban levő termelőeszközök monopolisz­­tikus irányítói. Hasonlókép­pen az állam többé már nem az a tényező, amely monopo­lista módon meghatározhat­ja a többletmunka azon há­nyadát, amely a különbö­ző társadalmi alapokba ke­rül. Mindennek eredménye­képpen változik a köz­társaságok közötti gazda­sági viszonyok is, úgy­hogy a föderáció töb­bé már nem osztja az akku­mulációt a köztársaságok kö­zött. Jelentősen változik az állam szerepe a különféle társadalmi szolgáltatási tevé­kenységekben is, amelyek önigazgatási szervezetekké válnak és mind közvetlenebb kölcsönös kapcsolatokat te­remtenek egymással azzal a céllal, hogy megosszák a munkát a gazdaságban dol­gozó emberekkel. Az államnak azonban to­vábbra is sok más fontos funkciója és feladata van, amelyek csak most kell hogy kifejezésre jussanak, csak most juthatnak igazán kife­jezésre. Mindenekelőtt az ál­lam egyre inkább az önigaz­gatásilag megszervezett mun­kásosztály eszköze a dolgo­zó emberek öngazgatási jo­gainak megvalósításában és védelmében, továbbá érdeke­ik és kölcsönös felelősségük megvalósításában. Az állam a dolgozók nélkülözhetetlen eszköze, hogy tervszerűen összhangba hozhassák és sza­bályozhassák azokat az alap­vető anyagi folyamatokat, és arányokat, amelyektől az önigazgatású munka eredmé­nye függ, továbbá hogy sza­vatolhassák a munkásosztály, valamint a falvak és váro­sok valamennyi dolgozójának vezető szerepét a hatalom rendszerében. Az állami szervek köteles­sége, hogy gondoskodjanak az önigazgatási és demokra­tikus rendről, amely nem a tekintélyt megkövetelő po­litikai bürokrácia „kemény keze”, hanem a dolgozók kölcsönös demokratikus fele­lősségének rendszere, amely nélkül nem lehet termelő­­munka, sem pedig emberi szabadság. Ha olyan demok­ratikus politikai rendszert akarunk kifejleszteni, amely­ben a szocialista államrend­szer védelmezi az ember de­mokratikus szabadságát, ak­kor az államnak olyannak kell lennie, hogy szavatolja mindenki felelősségét mások jogai iránt, azzal azonban, hogy az ellenforradalom és az erőszak hordozóinak ha­zánkban nem lehetnek al­kotmányos jogai. Az új alkot­mánynak szavatolni kell, hogy az állam — éspedig mint köztársaságok és mint föderáció — ezeket a funk­ciókat valóban sikeresen vé­gezhesse el. Edvard Kardelj beszéde Edvard Kardelj SZÖVEG NÉLKÜL

Next