Magyar Szó, 1973. szeptember (30. évfolyam, 255-269. szám)

1973-09-19 / 258. szám

Szerda, 1973. szept. 19. Kritikai szemmel művelődésünkről Egyesek szerint kissé meg­késve, múlt pénteki ülésén a KSZ zombori községi bi­zottsága napirendre tűzte községünk művelődési éle­tének kritikai fölmérését. Művelődési intézményeink si­kereiről ezúttal keveset hal­lottunk, főleg a hiányos­ságok és mulasztások kerül­tek terítékre. Kevés a párttag művelődési intézményeink­­be. Megengedhetetlenül ke-­ jelenlevők. A pártbizottság­nak nincs kellő betekinté­se művelődési intézményeink műsortervébe és múmiájá­ba. Megengedhetetlenül ke­vés a párttag, még a veze­tő tisztséget betöltők sem tagjai a KSZ-nek. Csak a Népszínháznak van pártszer­vezete, ezenkívül mindössze egy aktíva működik. Talán ezzel is magyarázható, hogy művelődési életünkben a li­beralizmus komoly ideoló­giai problémákat szült. A művelődési közösség nem tu­dott eszmei egységet terem­teni, és nem ritka a kis­polgári, sőt a nacionalista felfogás. Fejleszteni az amatörizmust Községünkben évről év­re egyre inkább elhanyagol­juk az amatőrizmus ápolá­sát és fejlesztését. A mun­kaszervezetekben nem ápol­ják a műkedvelést, és a me­zőgazdasági termelők között is bizonyára több tehetséges fiatalt lehetne fölfedezni. Ki kellene már törni a szűk körből, a munkásosztálynak is ki kellene vennie részét a művelődésből. Az amatő­rizmus nem létezhet pénz­beli támogatás nélkül, a fia­talok azonban még erkölcsi támogatásban sem részesül­nek. A Szocialista Szövet­ségnek és a többi társadal­mi-politikai szervezetnek is tennie kellene valamit az amatőrizmus föllendítéséért. A falvakban aligha lehet művelődési­­létről beszélni, több helyen egyáltalán nincs műkedvelés. Ugyanez vonat­kozik Zomborra is. A hiva­tásos egyesületeken kívül alig van valami. Nemzetiségi kultúra Sajnos, Zomborban nin­csenek meg a lehetőségek arra, hogy magyar színház működjön, így a magyar aj­kú lakosság csak .­vidéki szín­házak vendégszereplését lát­hatja. Elég gyakran látogat ide egy-egy magyar társu­lat. Az a probléma, hogy egyre csökken a nézők szá­ma, a kiváló előadásokat is sokszor üres nézőtér előtt játsszák. A színház csak meg­szervezi az előadásokat, a műsorok népszerűsítése ér­dekében azonban nem tesz semmit. És ez is egyik oka annak, hogy nem nagy az érdeklődés. Senki nem vál­lalja magára azt a felada­tot, hogy elmenjen például a munkaszervezetekbe kö­zönséget toborozni. Senki sem visel gondot a nemzeti­ségi fiatalok kulturális éle­téről. Ezért elsősorban az ifjúsági szervezetet és a gim­náziumot lehet hibáztatni. A fiatalok érdektelenekké váltak, persze ebben az is közrejátszik, hogy nincs irá­nyítójuk, vezetőjük. A Pe­tőfi Sándor Művelődési Egye­sületben alig tapasztalható némi aktivitás. Hiányoznak a szervezők, az értelmiségie­ket nem érdekli a műked­velés. A munkásosztály és a művelődés Már említettük, hogy köz­ségünk művelődése igen szűk körű. A munkásosztály szin­te elszigetelt a kultúrától. Az egyik felszólaló megje­gyezte, hogy a szakszerve­zet nem eléggé aktív, neki kellene élen járnia a mun­kások kultúrájának ápolá­sában. Számtalan közvetlen termelő még nem látta be­ i ak­iről a színházat, múzeu­mot. A szakszervezetnek és a munkaszervezeteknek kö­zös ingyenes színház- és mú­zeumlátogatást kellene szer­vezniük. A vállalatokban még a legelemibb művelő­dési igényeket sem elégítik ki. Nincs könyvtár, egyet­len vállalatnak sincs műked­velő csoportja. Nem a pén­zen múlik minden, csupán a szervezetlenség az oka an­nak, hogy munkaszerveze­teinkben pang a művelő­dési élet. Pénz, pénz, pénz... Művelődési közösségünk az elmúlt időszakban mel­lőzte az osztályérdekeket, in­kább az anyagi érdekeket helyezte előtérbe. A pártbi­zottság ezt ismételten hely­telenítette. Habár jelen­ vol­tak a művelődési intézmé­nyeink vezetői, konkrét vá­laszt senki sem adott a bí­rálatokra. Csak a panaszok áradata hangzott el arra vo­natkozólag, hogy intézmé­nyeink állandó pénzhiány­nyal küszködnek. Rade Ko­­ljenšić párttitkár figyelmez­tetett arra, hogy az önigaz­gatási egyezmény megköté­se után sem oldódhat meg a művelődés anyagi problé­mája, mert az idén már nem vonhatnak el több pénzt a gazdaságtól. H. A. n a NATA. Mi újság az apatini m­unkás­­egyetemen? Az apatini munkásegyetem a nyári szünet után megkezd­te tevékenységét. Mint Ur­­banovszki Miklós igazgatótól megtudtuk, a következő tan­folyamok és esti iskolák nyíl­nak az idén: — általános iskola felsőbb osztályai (az oktatás ingye­nes), — hároméves közgazdasági középiskola (azok számára, akik már bizonyos gyakorla­tot szereztek ezen a téren), — hathónapos szabó-varró tanfolyam, minden 15 évnél idősebb személy jelentkez­het, tekintet nélkül az isko­lai végzettségre, — egyéves gépírónői tan­folyam, feltétel az általános iskolai végzettség, — gépírói tanfolyam, mi­nősítő vizsgával, — angol és német nyelv­­tanfolyam kezdőknek és ha­ladóknak, — előkészítő­ tanfolyamok egyetemi és főiskolai felvé­telire, — közgazdasági iskola (ke­reskedelmi, könyvelési és külkereskedelmi szakosítás), — tanfolyam a képesítés nélküli vendéglátóipari dol­gozóknak, — tanfolyam gépjárműve­zetőknek és fémmunkások­nak, — előkészítő­ tanfolyam traktoristáknak, — esti politikai iskola (in­gyenes), — önigazgatók iskolája (ingyenes). A munkásegyetem szeret­ne szorosabb kapcsolatot lé­tesíteni a munkaszervezetek­kel, hogy igényeiknek meg­felelően nyissanak tagozato­kat. Szívesen elmennének a vállalatokba előadásokat tar­tani, ha lenne elég jelentke­ző és megfelelő terem a vál­lalatban. (b­ 6) Elmúlt a nyár. A diákok számára befejeződött a gondtalanság ,szép­ élet”, a napozás, a nyári Laskó: a tanulók többsége a pélmonostori középiskolákba megy Nem csökkent a tanulók száma a Petőfi Sándor Általános Iskolában A laskói Petőfi Sándor Ál­talános Iskolába a helybelie­ken kívül a kopácsi és a vár­daróci gyerekek járnak. Az első osztályba Laskón 17 gyerek iratkozott az idén, Várdarócon 18, Kopácson pe­dig mindössze 5. Kedves László, a laskói is­kola igazgatója elmondta, hogy a korábbi évekhez ké­pest az elsősök száma nem csökkent.­­ Az idén a központi is­kolába (a várdaróci és a ko­pácsi területiekkel együtt) összesen 273 gyerek iratko­zott b­e (tavaly 264 tanulónk volt). Ez a csekély növekedés is biztató jel. Pélmonostoron a Középis­kolai Központban magyar nyelven is folyik az oktatás, a laskói diákok többsége ott folytatja tanulmányait. A ta­valyi nyolcadikosok közül (29-en voltak) húsz Pélmo­­nostorra ment, egy diák be­iratkozott a pécsi gimnázi­umba, egy pedig Pécsett ta­nulja majd a szakácsművé­szetet. Hárman iratkoztak csak a bácskai középiskolák­ba, és mindössze hárman ma­radtak Laskón. Földművelés­sel foglalkoznak majd. — Amióta van hol magya­rul tanulniuk a laskói gyere­keknek — közelebb az ottho­nukhoz — azóta a szülők is igen komolyan veszik a ma­gyar oktatást — folytatta az igazgató. — Ez a tény azt igazolja, hogy indokolt és szükséges volt a magyar kö­zépiskolák létrehozása Bara­nyában. Most már elmond­hatjuk mi is, Laskón: a kö­­zépiskolások kilencven száza­léka eredményesen fejezi be tanulmányait. Korábban, amikor horvát középiskolák­ba jártak, még fele sem fe­jezte be. — Diákjaink többsége, akik Pélmonostoron járnak magyar középiskolákba — szorosabban fog kötődni eh­hez a baranyai közösséghez. Itt élnek, itt tanulnak, sze­rintem nehezebben válnak majd meg ettől a vidéktől. Baranyának nagy szüksége van a magyar káderre. Az új tanév elején arról is értesültünk, hogy ismét mű­ködnek majd a különféle szakcsoportok, és dolgoznak majd az iskolakertben. En­nek a kertnek több szem­pontból is hasznát látják a gyerekek. Ugyanis az ott ter­mett zöldségfélét felhasznál­ja az iskola diákkonyhája. Egyébként az idén mintegy 120­­gyerek étkezik majd itt, havi 30 dinárért. cc - Nagy az érdeklődés a gimnázium iránt Mivel Eszéken megnyílt a jogi fakultás, így ismét meg­növekedett az érdeklődés a gimnázium iránt. A pélmo­­nostori gimnáziumba az idén összesen 104 tanuló iratko­zott be, 15-tel több mint a múlt tanévben. A gimnázium­nak jelenleg 364 tanulója van, a magyar nyelv fakul­tatív tantárgy. A pélmonostori Középis­kolai Központ első osztályá­ba 412 tanuló iratkozott be, összesen 15 osztályt nyitot­tak. Egy osztályban, 11 ta­nulóval az oktatás magyar nyelven folyik. A pélmonostori iparosok követelték, hogy a középis­kolai központ nyisson tago­zatot a szakmát tanulók ré­szére, de a szükséges 20 diák helyett mindössze 9-en je­lentkeztek. B. Sz. Húsz magyar gyermek szerb lapzatn Beszélgetés az apatini Moša Pijade Általános Iskolában Az anyanyelvű oktatás szükségességéről már több­ször írtunk. Most ismét szól­nunk kell róla, az apatini magyar első osztály kapcsán. Tavaly Apatinban nem nyílt első osztály, mivel nem volt elég jelentkező. Az idén tíz gyerekkel megkezdhették az oktatást magyarul is. Ez is eredménynek számít. Érdemes betekinteni az is­kola naplóiba. Az idén in­duló elsősök közül húsz ma­gyar gyerek van a szerb ta­gozatokon! Magyar második osztály nincs, a szerb tago­zatokon viszont tizenkilenc magyar gyerek tanul! A többi osztályban is ez a helyzet. Mindenhol sok a ma­gyar gyerek, a hatodik osz­tályban huszonkilenc, ma­gyar hatodik azonban nincs. Erről beszélgettünk el KE-­­ NYERES Mária és HOMOLA Mária tanítónőkkel, és HO­MOLA Ferenc műszaki ok­tatóval. — Nem nehéz a munka a gyerekekkel — mondja Ke­nyeres Mária. Az osztatlan harmadik és negyedik osz­tályban tanít. — Jóval töb­bet kell ugyan dolgoznom, hisz minden tantárgyból nem tarthatok közös órát. Vagy előbb jövök be, vagy pedig később megyek haza, hogy például matematikából még egyszer megismételtessem a nehezebb részeket. Ez a gye­rekeknek nem jelent több­­lettmunkát. Az előírt óra­szám számomra harminchat óra, de a gyakorlatban ez jóval több. Mégis nagyon sok szülő azért nem akarta a gyermekét magyar tagozat­ra íratni, mert attól tartott, hogy a gyerek nem kaphat így kielégítő tudást, vala­mint többet kell tanulnia. Ez azt jelentette, hogy az én pedagógusi munkám kisebb értékű, s a diákjaim is ke­vesebbet tudnak azoknál, akik szerb tagozatra jártak. Sajnos, hiába harcolunk az ilyen nézetek ellen, kevesen állnak mellénk. — Pedig azt a tudást, amit az ember anyanyelvén sajá­tít el, jobban a magáénak érzi — kapcsolódik a beszél­getésbe Homola Ferenc mű­szaki oktató. — Az alkot­mány is szavatolja az anya­nyelvű oktatást, mégsem élünk ezzel a jogunkkal. Állítom, hogy azok a magyar gyerekek, akik szerb tago­zatra járnak vagy jártak, nem érnek el jobb ered­ményt a későbbiekben, sőt, akik a szerb tagozaton kö­zepes tanulók voltak, anya­­nyelvükön többre lennének képesek. Kevés közöttük a kitűnő, volt diákjaim sem panaszkodtak soha arra, hogy esetleg rossz eredmé­nyük épp a nyelvi nehézsé­geknek tulajdonítható. Én már évek óta harcolok azért, hogy legyen magyar osztály, próbálom meggyőzni a szü­lőket. Sem kollégáim, sem mások lebeszélésére, gúnyos megjegyzésére sem hagyom abba, mert ha mi magya­rok nem harcolunk azért, hogy anyanyelvükön tanul­janak a gyerekeink, akkor ki fog. Nem az illetékesekkel kell harcolni, hisz az iskola­­fenntartó közösség lehetővé tette, ha tíz gyerekkel is, a magyar első osztály megnyi­tását. Inkább a szülőket kell meggyőzni arról, hogy gye­rekeik anyanyelvükön is megfelelő oktatásban része­süljenek. Homola Mária tanítja a magyar elsősöket. — Nagyon örültem, hogy magyar első osztály nyílt, és hogy én taníthatom őket. Vállaltam az anyanyelvápo­­lást is, csak azt sajnálom, hogy a szülők ezt nem tart­ják fontosnak. Miért ne len­ne fontos az, hogy a gye­rek szépen tudjon beszélni az anyanyelvén? Sőt, akadt olyan diákom is, aki csak töri az anyanyelvét! Ha a szülő tanácsot kér, hogy gye­rekét milyen nyelvű tagozat­ra adja, rendszerint azt vá­laszolják neki, nem fontos, hogy anyanyelvén tanuljon. Kötelezővé kell tenni az anyanyelvápolást, mondják. Szerintem ez nem megol­dás, inkább úgy kellene ne­velni, hogy a tanulónak ter­mészetes legyen, hogy az anyanyelvét szépen kell be­szélnie, és ezért még egy kis különmunkát se sajnál­jon. BLASKÓ Márta 7. oldal Csakováci Százhat­van gyerek étkezik a diákkonyhán pedig­, Csákovácról, Miklós­­falváról, Tompafalváról, Boksióból és Berakból. Az iskola 372 diákjának több mint fele naponta több, mint tíz kilométert utazik, és nem véletlenül mondják a vuko­­vári községben a csakováci iskolára, hogy guruló iskola. Mivel a beutazó diákok élelmezési problémája meg­lehetősen nagy — hiszen a szülők többsége földműves, de akadt­ak szép számban gyári munkások is — az is­kola tanácsa az egyedüli cél­szerű megoldást választotta: diákkonyhát nyitott. Ez már több éve eredményesen mű­ködik. Az iskola igazgatójától Jo­­van Vojvodictól megtudtuk, hogy a diákkonyhán nem változtak az árak. A szülők 15 dinárt fizetnek be havon­ta és ezért a gyerek minden­nap tejeskávét, teát, péksüte­ményt kap. Mivel mindez többe kerül 15 dinárnál, a többi költséget az iskola fe­dezi, mind a 160 gyereknek. A költségek fedezésében részt vesz az iskolai diákszö­vetkezet is. A diákszövetkezetnek van öt hold földje. Kukoricával vezették be a vukovári PIK helyi kooperációs TMÁSZ- ával. A tanárok segítségével termelési tervet készítettek, és megvan az osztalékszáza­lékuk is. Mégpedig: a nyere­ség ötven százalékát az élet­­körülményeik javítására for­dítják, kirándulásokat szer­veznek, a diákkonyhának ad­nak pénzt, a szegényebbek­nek könyveket vesznek, 25 százalékot pedig a termelés­fejlesztésre és a vetőmagra tesznek félre, a további hu­szonöt százalékot meg fel­osztják. Ki-ki az elvégzett munkája szerint kapja meg a saját fizetését. — A szövetkezetnek hat­van diák a tagja.­ Amikor kapálni kell, vagy kukoricát törni, akkor a diákok segí­tenek. — Ez a szövetkezeti mun­ka — a tantestület vélemé­nye szerint — nevelő hatás­sal van a gyerekekre. Meg­szokják a munkafegyelmet, élvezni tudják az elvégzett munka hasznát, és láthatják a földművelésnek a fény- és árnyoldalait — mondta a csakováci Branko Radičevic Általános Iskola igazgatója,­ ­ CC­­ A csakováci Branko Radi­­čević Általános Iskola öt he­lyiség diákjai járnak. Még-

Next