Magyar Szó, 1974. március (31. évfolyam, 58-72. szám)

1974-03-01 / 58. szám

4. oldal MAGYAR SZÓ Péntek, 1974. március 1. Az új alkotmány a népakarat erőteljes kifejezője ÉLETBE LÉPETT AZ ELSŐ VAJDASÁGI ALKOTMÁNY (Folytatás az 1. oldalról) gadokat a Jugoszláv Szocialis­ta Szövetségi Köztársaság­ban a Szerb Szocialista Köztársaságban érvényesí­­■ak. II. Lehetetlenné válik az elidegenítés minden formája Az alkotmányjavaslat a társadalmi tulajdont a tár­sult munka funkciójaként tünteti fel. Kiemeli, hogy a termelőeszközök és a tár­sult munka más eszközei, a jövedelem, a természeti ja­vak társadalmi tulajdont al­kotnak, és ezekből senki sem kovácsolhat magának egyé­ni tőkét. A társadalmi tu­lajdonban levő eszközök nem használhatók fel mások többletmunkájának kisajátí­tására, sem pedig azoknak a feltételeknek a megteremté­sére, amelyek ezt a kisajá­títást lehetővé teszik. Ezáltal leszűkítjük azokat a jöve­delemszerzési lehetőségeket, amelyeknek nem a munka az alapjuk. Ennek az elv­nek a szavatolásáért az al­kotmányjavaslat megannyi védelmi intézkedést tartal­maz, kezdve a társadalmi­jogi felügyelettől és ellenőr­zéstől, amelynek jogával a társadalmi-politikai közössé­gek rendelkeznek, egészen az önigazgatási munkásellenőr­zésig, az önigazgatási társa­dalmi jogvédőig és a társa­dalmi önvédelem más for­máiig. A munkásosztály ebbéli helyzete a társult munka alapszervezeteiben lehetet­lenné teszi a szocialista kö­zösségünk anyagi és kultu­rális javainak megteremtői­től való elidegenítés minden formáját, ugyanakkor pedig a leghatásosabb harc a tech­nokrata monopólium, a ha­talom bürokratikus kisajátí­tása és más önigazgatáselle­nes tendenciák ellen. Abból az elvből kiindulva, hogy a társadalmi szolgálta­tásokban dolgozók helyzete kiegyenlítődik a gazdaság­ban létrejött társult munka­­alapszervezetekben dolgozók helyzetével, és figyelembe véve azt is, hogy a társadal­mi szolgáltatásokban a jöve­delem sajátos módon jön létre, az alkotmányj­avaslat kimondja, hogy a dolgozók egyéni és közös érdekeik, valamint a társadalmi szol­gáltatások érdekeinek kielé­gítéséért, az ezekben a szol­gáltatásokban dolgozókkal közösen szabad munkacserét folytatnak vagy közvetlenül, vagy pedig az önigazgatási érdekközösségek révén. Az önigazgatási érdekközössé­gek a kölcsönös jogokról és kötelezettségekről önigazga­tási megegyezéssel döntenek,­ika alapszervezeteiben dolgo­zóknak, a helyi közösségek­nek és más önigazgatási szer­vezeteknek, közösségeknek és társadalmi-politikai szer­vezeteknek a küldöttei ré­vén. Az alkotmányjavaslat olyan megoldásokat tartalmaz, ame­lyek lehetővé teszik az ál­lami és önigazgatási mecha­­­­nizmus hatékonyságát, hang­súlyozva, hogy senki sem hi­vatkozhat az állam hatalmá­ra azért, hogy megcsorbítsa az önigazgatási jogokat, to­vábbá, hogy az önigazgatás­sal senki sem palástolhatja egyéni önkényét, bürokrata vagy technokrata magatartá­sát. Az alkotmányj­avaslat ezért pontosan megszabja a köztisztségviselők­­felelőssé­gét, és megannyi állami és ön­­igazgatási intézkedésről gon­doskodik az önigazgatás vé­delmében. Röviden: az ál­lamapparátusnak a munkás­­osztály eszközének kell len­nie, a szocialista társadalom önigazgatási céljait kell szol­gálnia. Evégből hatékony és felelős állami igazgatást kell teremtenünk, amely a kép­viselőház társadalmi-politi­kai ellenőrzése alatt áll, és megfelel azoknak a követel­ményeknek, amelyeket a kor­szerű szocialista társadalom állít eléje. A politikai rendszer kere­tében külön figyelmet érde­melnek a következő kérdé­sek, amelyek alapvető meg­oldást nyernek a szövetségi alkotmány függelékeiben, s ezekkel összhangban az új alkotmányos dokumentumok­ban is. E kérdések a követ­kezők: — a tartománynak a fö­deráció funkcióinak megva­lósulásában és — a Szerb Szocialista Köz­társaság dolgozói, nemzetei, és nemzetiségei közös érde­keinek kijelölésében és meg­valósításában való részvéte­lének módja. A föderációnak a JSZSZK Alkotmányában megállapított felfogásából ki­indulva a Vajdaság Szocia­lista Autonóm Tartomány mint a föderatív struktúra eleme a Szocialista Köztár­saságokkal és Kosovó Szo­cialista Autonóm Tartomány­­yal együtt részt vesz a fö­deráció funkcióinak megva­lósításában. Ily módon a tar­tománynak eggyel több le­hetősége nyílik arra, hogy sikeresen eleget tegyen a sa­ját fejlődése iránti felelőssé­gének, és vállalja a jugo­szláv közösség erősítését cél­zó általános jugoszláv poli­tika kijelölésében és megva­lósításában a felelősség reá­­ háruló részét Az alkotmány szavatolja a földművesek önigazgatását is Az alkotmányjavaslat azo­nos társadalmi-gazdasági hely­zetet szavatol azoknak is, akik egyéni munkaeszközök­kel mezőgazdasági, kisipari vagy más hasonló munkát végeznek. Számunkra, vaj­daságiak számára különösen fontos azoknak a helyzete, akik egyéni munkaeszközök­kel mezőgazdasági munkát végeznek. Az alkotmányja­­vaslat az elfogadott politikai dokumentumokkal összhang­ban szavatolja ezeknek a dolgozóknak is önigazgatási jogaikat és szocialista tár­sadalmi-gazdasági viszonya­inkban elfoglalt helyzetüket. Azt tudniillik, hogy önállóan döntenek munkájuk eredmé­nyéről, a kölcsönösség és szo­lidaritás elvének megtartá­sával megteremtik szociális biztonságukat, és élvezik az egész társadalmi munka ered­ményeit. Kifejezésre jut ugyanak­kor az az elv is, hogy csak a korszerű, szocialista­ önigaz­gatási alapon megszervezett mezőgazdaság szavatolhatja Vajdaság és az egész ország gazdaságának szilárdságát. Éppen ezért az alkotmány­javaslat megannyi lehetősé­get kínál a mezőgazdasági termelők önigazgatási ala­pon való társulására és ar­ra, hogy a mezőgazdasági ter­melők szabadon és önkénte­sen társítsák munkájukat és munkaeszközeiket a társadal­mi eszközökkel működő tár­sult munkával. Következetesen megvalósul a nemzetek és nemzetiségek egyenrangúsága, pontosab­ban ezek az egyenrangú nemzetiségi viszonyok az egyetemes társadalmi­ viszo­nyok szerves részévé válnak. Éppen ezért az alkotmány­javaslat kimondja: minden társadalmi-politikai közös­ség, tá­rsultmunka-alapszer­­vezet és más önigazgatási szervezet és közösség funk­ciójának megfelelően meg­valósítja a nemzetek és nem­zetiségek teljes egyenrangú­ságát. Teszi pedig ezt az önigazgatási döntéshozatal fo­lyamatában a társult munka szervezetében, a politikai hatalom szférájában, a köz­oktatásban és közművelődés­ben, a társadalmi és köz­életben általában. Tekintet­tel arra, hogy a nemzetiségi viszonyok az egyetemes tár­sadalmi struktúra összetevő részét alkotják, minden tár­sadalmi tényező kötelesség­gel és felelősséggel tartozik következetes valóra váltá­sukért. Ez a sarkköve annak a politikának, amelyet tarto­mányunkban, ebben a sok­­nemzetiségű közösségben a nemzetek és nemzetiségek egyenjogúságáért évek óta gyakorolunk. Teljes egyenlőség és szolidaritás a szocialista önigazgatási közösségekben . Az alkotmányjavaslat ér­vényre juttatja a forradal­mi vívmányokat, a mai va­lóságot és a tartomány fej­lődésének távlatait, az itt élő nemzetek és nemzetisé­gek közös és egyéni érdekeit, vagyis azt a jogukat, hogy tartós egységben éljenek, szocialista önigazgatási kö­zösségünkben teljes egyen­rangúságot és szolidaritást élvezve. A nemzetek és nem­zetiségek egyenrangúságáról szólva külön hangsúlyozza az alkotmányjavaslat, hogy csak­is a munkásosztály lehet a nemzeti érdekek egyetlen hi­teles tolmácsolója, követke­zésképp a nemzeti egyenran­gúság élharcosa is. Az alkotmányjavaslatban a társadalmi-politikai rendszer alapját a küldöttrendszer al­kotja, mint egyetemes elv, amely kiterjed a társadalmi­politikai közösségek képvi­seleti testületeire, az önigaz­gatási érdekközösségek köz­gyűlésére, valamint a poli­tikai rendszer más szféráira is. Ezáltal új minőségű ön­­igazgatási viszony jön létre az egész politikai rendszer­ben, ez pedig objektív ered­ménye és folytatása a tár­sadalmi tulajdonon és a tár­sadalmi önigazgatáson ala­puló viszonyoknak. Ez az új viszony egyszersmind túlha­­ladása is a képviseleti de­mokráciának, amely koráb­bi rendszerünket jellemezte. A társadalmi-politikai rend­szer az önigazgatási alapon társult munka szolgálatában áll az élet és az alkotás min­den területén, és ez teszi le­hetővé a képviseleti testü­leti rendszernek­ a küldött­rendszerre való alapozását. Ennek a rendszernek szava­tolnia kell a politikai hata­lom egységét, a dolgozók, a munkásosztály önigazgatását, minden társadalmi tényező szervezett részvételét a kép­viselő-testületek munkájá­ban, éspedig a társult mim­ III. A Tartományi Képviselőhöz a társadalmi önigazgatás szerve A Vajdaság Szocialista Autonóm Tartomány alkot­­mányjavaslata megállapítja a tartomány funkcióit és szer­vezetét, a társadalmi-gazda­sági és politikai berendezés egységes elveivel és a dolgo­zók helyzetével összhangban. E rendszerbeli kereteken be­lül a társadalmi önigazgatást és a politikai hatalmat a küldött-elv és a képviseleti testületi rendszer alapján szervezik meg. Az alkotmányjavaslat ezért is definiálja a Vajdaság Szo­cialista Autonóm Tartomány Képviselőházát úgy, mint a társadalmi önigazgatás szer­vét, mint a legfőbb hatalmi szervet a tartomány jogai­nak és kötelezettségeinek ke­retében. A tartomány alkotmányo­san rögzített jogai és köte­lezettségei alapján — mely­nek értelmében a dolgozók, a polgárok, a nemzetek és nemzetiségek megvalósítják szuverén jogaikat — jelölték ki a képviselőház funkcióit. A képviselőház az alkotmá­­nyozó és törvényhozó funk­ciók közvetlen hordozója, ő állapítja meg a tartomány fejlesztési politikája megva­lósításának elveit és módo­zatait a társadalmi élet min­den területén, és ezáltal va­lósul meg a politikai ellen­őrzés funkciója a Végrehaj­tó Tanács és a tartományi igazgatási szervek tevékeny­sége fölött, melyet a tartomány mint a föderatív struktúra eleme és mint a Szerb SZK összetevő része betölt, továbbá tekin­tettel azokra a funkciókra, melyek által a tartomány dolgozói, nemzetei és nemze­tiségei szélesebb érdekei meg­valósulnak, valamint e do­kumentumnak mint az egysé­ges jugoszláv alkotmányos­ság részének a jellegére, ja­vasoltuk ennek az okmány­nak új és megfelelőbb elne­vezését, amely így hangzik: Vajdaság Szocialista Auto­nóm Tartomány Alkotmá­nya. A tartomány elnökségé­nek társadalmi­politikai összehangoló szerepe lesz Az alkotmányjavaslat új intézményt is meghonosít a tartomány társadalmi-politi­kai rendszerében: a Vajda­ság Szocialista Autonóm Tar­tomány Elnökségét. Ez a szerv, melynek összetételét és funkcióját közvetlenül az alkotmány szabja meg, biz­tosítja a politikai koordiná­ciót a tartomány társadal­mi-politikai rendszerének ke­retében. E célból az elnök­ség kezdeményezheti az ál­talános politikai jelentőségű kérdések megvitatását a Vaj­daság SZAT Képviselőházá­ban és a többi politikai szerv­ben. Az elnökség tevékeny­ségének ki kell hatnia az egység s társadalmi-politi­kai rendszer egészének tevé­kenységére is, hogy elősegít­se a tartománynak a szocia­lista köztársaságokkal és Ko­sovo SZAT-tal való együtt­működésének fejlesztését, va­lamint hozzájáruljon a tarto­mánynak, a föderáción be­lüli jogok és kötelezettsé­gek megvalósításában való részvételéhez. Tekintettel azoknak a tár­sadalmi viszonyoknak az összességére, melyeket a ja­vasolt alkotmányos doku­mentum rendez, továbbá te­kintettel arra a helyzetre, teti egyenlőtlenségen ala­puló régi osztályrendszert. A forradalom során létrejöt­tek és tovább fejlődtek a feltételek arra, hogy a Kom­munista Párt vezette széles néptömegekből kinőtt hata­lom szilárddá szerveződjék, és e folyamat által kialakul­jon Vajdaság autonómiája mint szocialista forradal­munk vívmánya. Vajdaság Autonóm Tartomány ezáltal az egyenjogú nemzetek és nemzetiségek forradalomban létrejött testvéri közössége kiépítésének, közös életük­nek és fejlődésüknek egyik alkotó tényezőjévé, az új Ju­goszlávia föderatív berende­zésének részévé vált. V. A Vajdaság Szocialista Au­tonóm Tartomány alkotmány javaslata erőteljes és hat­hatós eszköz a munkásosz­tály és minden dolgozó k.­ IV. Vajdaság autonómiája a forradalomban fogant tében a Kommunista Szövet­ség vezette munkásosztály döntő szerepének megvalósí­tására; szocialista közössé­günk önigazgatás- fejleszté­si politikájának kijelölésére és megvalósítására; a sok­­nemzetiségű közösségünkben élő nemzetek és nemzetisé­gek egyenjogúságának ma­radéktalanabb megvalósulá­sára; a munka felszabadu­lására és az elidegenítés túl­haladására a társadalmi mun­kában és џт­ alkotásban, az önigazgatás gyorsabb fej­lesztésére a társadalmi élet minden területén és e rend­szer megvédésére, és a tarto­mánynak a föderáció, illet­ve a köztársaság közös poli­tikája kijelölésében és vég­hezvitelében való felelős rész­vételének biztosítására. Az önigazgatásért, az au­tonómia önigazgatása lénye­géért folyó küzdelem és ez­zel összhangban a javasolt al­kotmányos megoldások hoz­zájárulnak annak a társadal­mi tudatnak a megerősödé­séhez, hogy a munkásosztály és minden dolgozó, a nem­zetek és nemzetiségek tény­leges történelmi érdekeiket csak az önigazgatáson, a tár­sadalmi tulajdonon alapuló jugoszláv közösségben, a munkásosztály döntő szere­pe és a nemzetek és nemze­tiségek teljes egyenjogúsága révén valósíthatják meg. Az alkotmány meghozata­lát követően újabb küzde­lem vár ránk, az önigazga­tásnak mint társadalmunk átfogó rendszerének a meg­valósításáért. Ezért erőfeszí­téseinknek nem szabad lány­­ulniuk. Ellenkezőleg, fokoz­nunk kell őket, mert a szo­cialista építés forradalmi út­ján nem lehet megtorpanás, ingadozás, fennakadás. Ezen az úton a munkásosztály­nak, Vajdaság minden dolgo­zójának, nemzetének és nemzetiségének megvan a vi­lágos és megingathatatlan irányvétele, melyet a Tito elvtárs vezette Jugoszláv Kommunista Szövetség irány­vonalában jelöltünk ki. Az elmondottakból kiindul­va kérem ,a képviselőházat, fogadja el az alkotmányja­­vaslatot, és hirdesse ki Vaj­daság Szocialista Autonóm Tartomány első Alkotmá­nyát képviselő elvtársnők és elvtársak! A forradalmi hatalom Vaj­daságban azoknak a nehéz harcoknak a folyamán ala­kult ki, melyet Vajdaság, Szerbia és Jugoszlávia vala­mennyi nemzetének és nem­zetiségének munkásai, pa­rasztjai és haladó emberei vívtak a Kommunista Párt vezetésével a megszállók és a hazai árulók ellen, egyide­jűleg szétrombolva a munka kizsákmányolásán és a nem Sveta Kovacevic bevezető­je után a tanácsok külön ülésen a beérkezett módo­sító indítványokkal együtt megvitatták és elfogadták az alkotmányt és a hatályba léptetéséről szóló alkotmány­törvényt. A Tartományi Tanács Djordje RADOSAVLJEVIC elnökletével megtartott ülé­sén a képviselők megjegyzés nélkül elfogadták az alkot­mányjavaslat szövegének mó­dosítására vonatkozó tizen­négy, és az alkotmány ha­tályba léptetéséről szóló al­­kotmánytörvény kiegészíté­sére előterjesztett hat indít­ványt. Ezekre az utolsó pil­lanatokban bekövetkezett módosításokra a köztársasági és szövetségi szinten történt egyeztetések eredményeként került sor. A módosító in­dítványok túlnyomó többsé­gükben nyelvi javításokra vo­n­atkoznak, de van egy-két olyan is, amely árnyalati vál­tozásokat hoz az alkotmá­nyos rendszer intézményei­nek szervezeti felépítésében, hatáskörében. Az alkotmány javaslatáról szóló vitában három képvi­selő kért szót Svetko GRBIC kiemelte, hogy az első tartományi al­kotmány szövegét elfogad­tuk, de ezzel még nem fe­jeződött be a munka. Jelen­­pillanatban nem is tudjuk felmérni e dokumentum for­radalmi jelentőségét. Annyi azonban máris kitűnik, hogy újabb lépés önigazgatási rendszerünk kiépítésében. Pavel FLORIJAN az" alkot­mány nemzeti egyenjogúság­ra vonatkozó rendelkezései­ről elmondta, hogy e doku­mentum eddig még nem ta­pasztalt részleteséggel tag­lalja ezt a problematikát. VARGA László elsősorban a nyilvános vita folyamán tapasztalt egyöntetű támoga­tásra mutatott rá, amely az alkotmányt lényegében a dolgozó nép dokumentumává avatta. A küldöttrendszerről szólva elmondta, ez lehetővé teszi a Tartományi Képvise­lőhöz leendő küldötteinek, hogy szorosabb kapcsolatot tartsanak a dolgozó tömegek­kel. A külön ülések után dél­ben a Képviselőház tagjai újra összegyűltek a rádió M-stúdiójában, ahol lezajlott az első tartományi alkot­mány kihirdetése. Sveta Kovacevic előterjesz­tette az alkotmány kihirde­téséről szóló határozat ter­vezetét. Miután ezt a kép­viselők elfogadták, az elnök bejelentette, hogy az első tartományi alkotmány életbe lépett. A képviselők ezután elfogadták az alkot­mány életbe léptetésé-­­ re vonatkozó alkot­mánytörvényt is. A to­vábbiakban Sveta Ko­vacevic javaslatot tett, hogy a Tartományi Képviselőház mondja ki, Tito elvtársat éle­te végéig meg kell erősíteni elnöki tiszt­ségében. A jelenlevők az indítványt közfel­kiáltással elfogadták. Az alkotmány ünnepélyes kihirdetése után a Tartomá­nyi Tanács és a Községek Tanácsa újra összeült, hogy külön ülésen megvitassa a napirendre tűzött törvény­ és más határozatok javasla­tát A. A. HATÁROZAT Vajdaság Szocialista Autonóm Tartomány Alkotmányának érvé­nyesítésére szolgáló Alkotmány­törvény kihirdetéséről Kihirdetem a Vajdaság Szocialista Autonóm Tar­tomány Alkotmányának ér­vényesítésére szolgáló Al­kotmánytörvényt, amelyet a Tartományi Tanács, Gazdasági Tanács, Okta­tás- és Művelődésügyi Ta­nács, a Szociális­ Egészség­ügyi Tanács és a Közsé­gek Tanácsa fogadott el 1974. február 28-án meg­tartott ülésén.

Next