Magyar Szó, 1975. március (32. évfolyam, 58-72. szám)

1975-03-01 / 58. szám

2. oldal Iparfejlesztési világértekezlet Közös erővel a gazdasági reformért Március 12-én kezdődik a nagy limai tanácskozás • Egységes állásponton a fejlődőek Gyakorlatilag minden előkészület megtörtént a li­mai tanácskozás megkezdé­sére, amelyen 138 ország mintegy 1500 képviselője f­og részt venni. Az ENSZ sorrendben második iparfejlesztési értekezletéről van szó, amely, mint ismeretes, március 12-étől 26-áig fog tartani. Hivatalos limai vélemé­nyek szerint az értekezlet alapvető célja lerakni az új nemzetközi gazdasági rendszer alapjait, amely majd lehetővé teszi a javak igazságosabb elosztását. A limai miniszteri értekezlet tulajdonképpen az iparilag fejlett országok és a fejlő­dő országok közötti párbe­széd lesz. Várható, hogy döntő előre­haladás történik a dakari nyersanyag-értekezlet hatá­rozatainak és a 104 fejlődő ország algíri megállapodá­sának a megvalósítása te­rén. A limai tanácskozás el­sőrendű szerepet játszik az ENSZ-közgyűlés legközeleb­bi rendkívüli ülésszaka szempontjából, amelyen gaz­daság­i kérdések lesznek na­pirenden. A haladó latin-amerikai országok máris úgy nyilat­koznak, hogy eltökélten fog­ják támogatni a fejlődő or­szágok erőfeszítéseit a nem­zetközi gazdasági viszonyok megváltoztatására. A dakari, illetve az algí­ri csúcsértekezlet óta — li­mai vélemények szerint­ — egyre kifejezettebb a har­madik világ országainak egysége, s ezek az orszá­gok mind élénkebb tevé­kenységet folytatnak a vi­tás nemzetközi gazdasági kérdések ..megoldásáért.. A fejlődő országok természe­tesen nem zárkóznak el az iparilag fejlett országokkal való hasznos,­tárgyalásoktól sem. Megfigyelők szerint a li­mai tanácskozáson három kérdés kerül előtérbe. Min­denekelőtt a műszaki vív­mányok alkalmazása a fej­lődő országokban, továbbá az ENSZ szerepének intéz­ményesítése az ipari fejlő­dés kérdéseinek megoldásá­ban és végül az ENSZ köz­vetítő szereppel való felru­házása a fejlődő és az ipa­rilag fejlett országok közöt­ti nézeteltérések elsimítása végett. Elsőrangú fontosságú kér­d­ésnek tartják a multina­cionális nagyvállalatok te­vékenységének kivizsgálá­sát. Egyébként a fejlődő or­szágok egyetértenek abban, hogy az iparilag fejlett or­szágoknak hatékonyabb mű­szaki és pénzügyi támoga­tást kell nyújtaniuk, de mindenféle politikai és gaz­dasági hátsó szándék nél­kül. Kissinger „javít” A Tanjug Buenos Aires-i jelentése szerint hivatalo­san megerősítették a hírt, hogy Kissinger amerikai kül­ügyminiszter március vé­gén, illetve április elején Latin-Amerikába látogat. Valószínű, hogy Kissinger Argentínát, Brazíliát, Perut, Uruguay­t, Venezuelát és Chilét fogja útba ejteni. Kissinger útjának előké­szítése végett március 9- étől 17-éig William Rogers, az amerikai külügyminisz­ter latin-amerikai kérdések­­­kel foglalkozó tanácsosa fog körutat tenni. Minden jel arra vall, hogy az USA kivételes jelentő­séget tulajdonít a dél szomszédaival való sokol­dalú tárgyalások felújításá­nak. Erre már abból is kö­vetkeztetni lehet, hogy két hónap alatt Rogers az ame­rikai külügyminiszter har­madik megbízottja, aki La­­tin-Amerikába látogat. Rogers argentínai, brazí­liai, perui, chilei, venezue­lai és uruguayi látogatásá­nak célja véleményt cserél­ni azokról a kérdésekről, amelyek a Kissingerrel való tárgyalásokon kerülnek na­pirendre. Átszervezés Kínában A párt ellenőrzi a hadsereget új emberek a katonai vezetőségben A Tanjug tudósítójának levele Peking, február amikor repülőgépen szökést kísérelt meg. A kínai hadsereg­nek több éven át nem volt főparancs­noksága, a napokban azon­ban befejezték a hadsereg átszervezését. Eddig a hon­védelmi miniszteri, a vezér­kari főnöki és más magas katonai tisztségek betöltet­lenek voltak. Pekingben úgy tudjuk, hogy nem fogják újra kine­vezni a valamilyen oknál fogva leváltott magas rangú tisztségviselőket. A folytonosság hiánya Kínának a háború utáni időszakban nem volt sok szerencséje a hadsereg ve­zetőivel. Legtöbbjük levál­tással, rangfosztottan fejez­te be pályafutását. Volt olyan is, akit a katonai bí­rálat halálra ítélt. A kulturális forradalom idején a pártfunkcionáriu­sok mellett igen sok katona­tiszt is lemondásra kény­szerült. Nemcsak az alacso­nyabb rangúak, hanem a fő­parancsnokság legtekinté­lyesebb vezetői is kénytele­nek voltak távozni tisztsé­gükből. Helyükbe azonban sok esetben senkit sem ne­veztek ki. Lo Dzsui-csing vezérkari főnököt már a kulturális forradalom első napjaiban leváltották. Ezt követően 1968-ban utódja, Jang Cse Ti­pli ideiglenes vezérkari fő­nök is hasonló sorsra jutott. A hadsereg politikai vezető­ségének főnökeit is ez idő­ben mondatták le. Mint ismeretes, Kin Piao marsall, honvédelmi minisz­ter 1971-ben életét vesztette. A párt és a hadsereg egysége Teng Hsziao-pinget, a Kí­nai Kommunista Párt elnök­­helyettesét és a kormány el­ső alelnökét nemrégiben ma­gas katonai tisztségbe ne­vezték ki, ő lett a vezérkari főnök. Emellett még egy fontos katonai tisztséget ka­pott: a párt központi bizott­sága igen befolyásos katonai bizottságának alelnöke lett. Azt, hogy egyes pártveze­tők magas katonai tisztsé­geket is kaptak, sokan úgy magyarázzák, hogy a Kom­munista Párt vezetősége közvetlen ellenőrzése alatt kívánja tartani a hadsere­get. Voltak olyan javaslatok is, hogy Mao Ce-tungot, a Kommunista Párt elnökét, alkotmányos rendelkezéssel nevezzék ki a hadsereg fő­parancsnokává. Az össznemzeti erők egyesítése Csang Csun-csiaót, a kí­nai kormány második alel­nökét — aki nemrégiben ke­rült erre a posztra — kine­vezték a hadsereg politikai vezetőségének osztályveze­tőjévé, ami a kínai hadse­regben igen jelentős tiszt­ség. Így a pártfunkcioná­riusok mellett egy polgári személy, a kormány tagja is bejutott a hadsereg vezető­ségébe. Eddig ugyanis a ha­sonló tisztségeket táborno­kok vagy más hivatásos ka­tonák töltötték be. M. SABANOVIC MAGYAR SZÓ Szombat, 1975. márc. 1. A diplomatát halálra ítélték Argentin gerillák követelése A Montaneros nevű illegá­lis perónista­­katonai szerve­zet halálra ítélte John Pat­rick Egant, az Egyesült Ál­lamok córdobai konzulját. Az illegális katonai szerve­zet közölte, hogy a nagykö­vetet csak akkor hajlandó szabadon bocsátani, ha a kormány szabadlábra helye­zi a Montaneros négy nem­régen letartóztatott tagját. Fülöp-szigetek Ismét Marcos az elnök A Fülöp-szigeti népszava­zás nem teljes adatai szerint a lakosság 85 százaléka arra szavazott, hogy hosszabbít­sák meg Ferdinando Marcos elnök mandátumát. Marcos nemrégiben kije­lentette, hogy csak akkor nyújtja be lemondását, ha a nép ellene fog szavazni. Az ellenzék, amelyet az egyház vezet,­ felhívta a lakosságot, hogy bojkottálja a szavazáso­kat, mert — az ellenzék ál­lítása szerint — a szavazó­polgárokat fenyegetéssel kényszerítették, az urnák elé. S Santiago Carillo Belgrádban A Franco-rezsim haldoklik A diktatúrát nem a hadsereg fogja megdönteni, hanem a munkás­­osztály — A Spanyol KP főtitkára nyilatkozik a Tanjugnak — A Franco-rezsim haldoklik — jelentette ki San­tiago Carillo, a Spanyol K­ommunista Párt Központi Bizottságának főtitkára Belgrádban a Tanjug munka­társának adott nyilatkozatában, majd hozzátette, hogy „a hatalmon levő osztály és a rezsim elkeseredett erőfeszítéseket tesz fennmaradása érdekében”.­ ­ Az uralkodó osztályon belül is jelentős ellentétek vannak. Az egyik oldalon állnak a szélsőjobboldaliak és mindazok a sötét erők, amelyek még bírálják is Arias Navarro miniszterel­nököt és kormányát, mert úgymond kiengedte kezéből a helyzetet, és a „liberaliz­mus” felé sodródik. A má­sik oldalon vannak a ha­talmon levő párthoz tartozó politikai csoportosulások, amelyek Franco örökösére, Juan Carlos Bonbonra tá­maszkodva, bizonyos „mó­dosításokkal” a rezsim po­litikájának folytonosságát szeretnék­­ biztosítani — mondta Carillo. Szerinte a jelenlegi spa­nyol politikai válság tulaj­donképpeni oka a spanyol nép óriási többségének elé­gedetlensége, amely az egy­ház és a katonaság, vala­mint a spanyol burzsoázia egy részére is kiterjed. A spanyol népnek természe­tesen sem a szélsőjobb, sem pedig a Juan Carlos herceg köré tömörülő cso­portok programja nem fe­lel meg. A spanyol nép sza­badságot akar, a fasizmus bukását. — Francónak tavaly nyár óta nincs különösebb poli­tikai szerepe. Senki sem számít rá többé, ő már a spanyol burzsoázia számára is teherré vált "— jelentette ki Carillo. Szerinte Franco híveit az ország haladó tár­sadalmi erői el fogják sö­pörni. A haladó erők mind szélesebb frontba tömörül­nek, s csatlakozott hozzá­juk a baloldal, de a jobb­oldal értelmes része is. — Ha e haladó erők nyomása eléri tetőfokát — s ez a pillanat mindjobban köze­leg —, a Spanyol Demokra­tikus Junta általános sztrájk­ra és a hatalom átvételére szólítja fel a népet — tette hozzá Carillo. A Spanyol Demokratikus Junta gyakorlatilag az ösz­­szes ellenzéki erőket egy­befogja. Egyaránt tömöríti a kommunistákat, a „mun­kásbizottságokat”, a keresz­ténydemokratákat, sőt még a monarchistákat is. — Legfontosabb felada­tunk megdönteni a dikta­túrát, s létrehozni a sza­badságot és demokráciát Spanyolországban — mond­ta Carillo, majd hozzáfűz­te: — Ha ez megtörténik, minden a helyére kerül. Carillo szerint a szélső­jobb államcsínyre­ készül, s minden bizonnyal kísérle­tet tesz rá, hogy Franco „családi kamarillájának” se­gítségével megbuktassa Na­varra miniszterelnököt, és rémuralmat vezessen be. Ca­rillo azonban úgy véli, hogy a szélsőjobbnak nincs elég ereje az államcsínyre. — Mi a békés forradalmi átalakulás hívei vagyunk. Spanyolországban már volt egy véres háború, s egyet­len épeszű ember sem sze­retné, ha ez a háború meg­ismétlődne — mondta Ca­rillo. — Mi nem számítunk a katonaság olyan szerepé­re, mint amilyen Portugá­liában van az ottaninak, s véleményünk szerint Fran­co hatalmát nem katonai lázadás fogja megdönteni, hanem a munkásosztály,­­ a spanyol társadalom haladó erői. — Franco hosszú uralko­dásának az a magyarázata, hogy a diktátor kíméletlen­ erőszakot alkalmazott. Fran­co gyilkos, a polgárháború idején teljesen felszámolta az ellenzéket. A polgárhá­borúban egymillió spanyol életét vesztette, s az azt kö­vető években a hajszákban és üldözésekben további háromszázezer ember esett el — hangsúlyozta Carillo. A polgárháború után a spanyol kommunisták illega­litásba vonultak, s ma a Spa­nyol KP a legszervezettebb és legszámottevőbb ellenzéki erő az országban. A pártnak egyaránt vannak hívei a munkásbizottságokban és az értelmiségiek körében. — Tisztában vagyunk az­zal, hogy a spanyol forrada­lom nem kezdődhet a Téli Palota elfoglalásával. Tisz­tában vagyunk azzal, hogy nekünk a saját forradalmun­kat kell megvívnunk, s meg kell keresnünk a szocializ­musba vezető saját utat. A Spanyol KP-nek a spanyol munkásosztály élgárdájának kell lennie. Ezért is hangsú­lyozzuk nemzeti jellegét. Vé­leményünk szerint csak egy erős nemzeti kommunista párt jelenthet valamit egy ország számára, s ezáltal a nemzetközi munkás- és kom­munista mozgalom számára — jelentette ki Carillo. Véleménye szerint ebből kellene kiiindulni a nemzet­közi kommunista és munkás­­mozgalom vonatkozásában is. El kell ismerni a pártok közötti különbségeket és a pártok függetlenségét, s ugyancsak tiszteletben kell tartani a szocializmusba ve­zető különféle utakat, ame­lyeket a sajátos feltételek szabnak meg. A mozgalmon belüli kapcsolatoknak rugal­masaknak kellene lenniük, a pártoknak kölcsönösen tisz­teletben kell tartaniuk egy­mást, a mozgalmon belül nyílt kritikát és önkritikát kell gyakorolni, türelmet kell tanúsítani az egyes kérdések­kel kapcsolatos bizonyos né­zetkülönbségek iránt. Mind­ez nincs ellentétben szolida­­­ritásunkkal''éS irtternaciona- Hzrtvtrtunkka­l, mini több, ezál­tal erősödik a r­orgalom, s elkerülhetővé válnak a válsá­gok és konfliktusok. A spanyol és a jugoszláv kommunistákat hagyományos barátság fűzi egymáshoz, amelyet azonban 1948-ban el­homályosított az, hogy a Spanyol KP támogatta a Tá­jékoztató Iroda Jugoszlávia­­ellenes állásfoglalását.­­ A későbbiek során több alkalommal önbírálóan fe­lülvizsgáltuk tévedésünket, és 1956 óta kapcsolataink új­ból barátiak és szívélyesek — jelentette ki nyilatkozatá­ban Carillo. — Mi, spanyol kommu­nisták, megbecsüléssel tekin­tünk Tito elnökre, mint ar­ra az emberre, akinek sze­mélyében a jugoszláv kom­munisták és Jugoszlávia né­pei történelmi céljaik meg­valósítását látják. HA A FRANCIÁK TUPMÁK­A Le Nouvel Observateur tárcája___________________“­) 1985-ben az atomerőművek 65 millió ton­na üzemanyagot takaríthatnak meg és fe­dezhetik a villanyáram-szükséglet 70 szá­zalékát. A század végén az áramszükség­let 89 és általában az energiaszükséglet 47 százalékát fedezi majd atomerőmű. Ezt tartalmazza a már említett prog­ram. Feltételezi, hogy egy atomerőmű fel­építéséhez nem kell több mint öt év, és három év múlva már minden atomerőmű elméleti kapacitásának 85 százalékával mű­ködik. Pillanatnyilag az a helyzet, hogy a fran­cia atomerőművek nem működnek külföldi segítség nélkül. Külön probléma, hogy az atomerőmű rendkívül sok energiát fogyaszt. A dúsí­tott urán előállításához 2,9 milliárd kilo­wattóra energia szükséges. Az izotópokat előállító gyárhoz és a hasonló segédszol­gáltatásokhoz is rendkívül sok energia kell. Egy ezer megawattos atomerőmű üzembe helyezéséhez összesen 7,5 milliárd kilowattóra energiára van szükség. Más szóval: ennek az atomerőműnek az üzem­be helyezése annyi energiát fogyaszt el, amennyit másfél év alatt termel. Az EDF előrejelzése szerint egy atom­erőmű üzembe helyezéséhez öt év kell. Az öt év alatt minden erőmű évente át­lagban másfél milliárd kilowattóra ener­giát használ el. A terv megvalósításához az EDF-nek 1980-tól húsz éven át éven­te 7,8-cal kell növelnie az atomerőművek számát. Ez azt jelenti, hogy 1978-tól az atomerőművek építése évente 52,5 millió kilowattóra energiába kerül. Más szóval: 1978-tól a nukleáris program annyi ener­giát fogyaszt, amennyit Franciaország ösz­­szes vízerőművei együttesen állítanak elő, annyit­, amennyit tizenkét atomerőmű ál­líthat elő. Az EDF-nek viszont mindössze négy-öt atomerőmű áll rendelkezésére. Rö­viden: 1980-ig a nukleáris program több energiába kerül, mint amennyit ad. Egy atomerőmű átlag 20 évig működ­het. Húsz év alatt tehát hét új atomerő­művet kell üzembe helyezni, hogy­ a régi szintet megtarthassák. Ez azt jelenti, hogy 1993-tól kezdve évente 15 új erőművet kell üzembe helyezni. Ennyi atomerőmű üzembe helyezése viszont 1993-tól az atom­erőművek által előállított villanyáram 22 százalékát használja el. b) Függőség a külföldtől A program megvalósítása függetlenebbé teszi Franciaországot? Dehogyis! A francia urántartalékot 106 000 tonnára becsülik. A nukleáris program szerint 1985-ben 85 000 tonnát használnak fel belőle, a következő öt évben további 30—40 ezer tonnára lesz szükség. Az urániumot tehát be kell hoz­ni. 1990-ben Franciaország a dúsított urán felét kénytelen lesz importálni. „A probléma megoldható, mivel’ több plutóniumot állítunk elő, mint amennyit felhasználunk” — hangzik a válasz. Csak kérdés, hogy rendelkezésekre áll-e az a sok plutónium. A nukleáris programnak megvan a ma­ga logikája. Az atomerőművek előnyösek a nagyvállalatok és az állam számára. Csak néhány multinacionális vállalat képes épí­teni ilyen erőműveket, és ezzel növekszik a monopóliumok hatalma. Mivel az atom­erőművek „élettartama” aránylag rövid, szakadatlanul újratermelik a nagyválla­­latoktól­ való függőséget. Mivel minden atomerőmű egy egész város áramszükség­letét képes fedezni, üzemeltetése olyan központosítást és koncentrációt követel meg, ami kizárja a regionális és a helyi autonómiát. (VÉGE) ! Afrika Együttműködés a tájékoztatásban Lezárult a tuniszi értekezlett Tuniszból jelenti az AFP. Csütörtök este Tuniszban befejeződött az afrikai és az arab országok hírügynöksé­geinek értekezlete, amelyen a részvevők elfogadtak több hírügynökségi együttműkö­désre vonatkozó javaslatot. Az értekezlet záróülésén Habib Bupgiba tunéziai ál­lamfő elnökölt. Kijelentette, hogy az értekezletnek igen nagy jelentősége van az af­rikai és az arab országok együttműködése szempontjá­ból. Hangsúlyozta, hogy az afrikai és az arab hírügy­nökségeknek együtt kell működniük más országokkal i is.

Next