Magyar Szó, 1979. április (36. évfolyam, 89-103. szám)

1979-04-01 / 89. szám

*1979. április 1.– vasárnap MAGYAR SZÓ KÜLPOLITIKA 3 EGY HÉT A VILÁGPOLITIKÁBAN Megoldások körüli bonyodalmak M­ost már kétségtelen, hogy­­ sajnos azoknak lett igazuk, akik tartottak tőle, hogy a kínai—vietnami viszály rendezése­­ hosszadalmas, kínos folyamat lesz.­­ Mindkét fél elfogadta ugyan az elvet, hogy a vitás kérdéseket tárgyalások útján kell megoldani, de azóta sem szűnik a kölcsönös vádaskodás. Azonban akár vietna­mi győzelemről, akár kínai önkén­tes visszavonulásról, pekingi ra­vaszkodásról vagy hanoi alaptalan vádakról van szó, tény, hogy a délkelet-ázsiai áldatlan helyzet még mindig komolyan veszélyez­teti a világbékét. I­de értendő természetesen Vi­etnamnak a Kambodzsa el­leni támadása is. Hanoi im­már nem tagadja azt, amit huza­mos ideig nem volt hajlandó beval­lani, hogy csapatai jelen vannak Kambodzsában, de ezt azzal ma­gyarázza, hogy katonai közbelépé­sére a Heng Samrin kormányzat kifejezett óhajára és a múlt hó­napban kötött vietnami—kam­bodzsai barátsági és együttműkö­dési szerződés alapján került sor. Az a kormány hívta őket tehát segítségül, amely velük együtt vo­nult be Kambodzsába. Samrinnak egyébként sem ma­radt más hátra, mint hogy hívja őket — ha már egyszer úgy is ott voltak. A legális kambodzsai kormány­hoz hű vörös khmereknek azonban nyilván egész más a véleményük, mert egyre fokozottabban küzde­nek az idegen beavatkozás ellen, mégpedig nem is sikertelenül. A­z amerikai közvetítéssel alá­írt egyiptomi—izraeli béke­­szerződéssel kapcsolatos fej­lemények még mindig számos ké­telyre adnak okot. Nem vitás, hogy a palesztin nép létérdekeit szem elől tévesztő megállapodás önma­gában nem biztosíthatja a tartós békét a Közel-Keleten. De hogy ez a szerződés valóban csak az első lépés volt-e a tartós megol­dás — s ezzel a palesztin kérdés rendezése — felé, mint ahogy azt a szerződés aláírói állítják, vagy csak taktikai húzás a különbéke biztosítására, abban még az arab országok sem értenek egyet teljes mértékben. A folyamatban levő bagdadi ér­tekezleten is megoszlottak a véle­mények. Egyes arab országok Egyiptom teljes gazdasági és poli­tikai bojkottálását követelik, má­sok viszont — nyilván abból a megfontolásból, hogy Egyiptomot ezáltal még inkább eltávolítanák a közös arab ügy megoldásában való részvételből — a szintén határozott, de higgadtabb reagálás szószólói, mondván, hogy meg kell várni a további fejleményeket. S miközben valamennyi érde­kelt fél lázas diplomáciai akciót folytat, hogy nemzetközi viszony­latban is érvényt szerezzen állás­pontjának, a Palesztin Felszabadí­­tási Szervezet jogos elkeseredésé­ben elszántan arra készül, hogy fegyveres akciókkal szerezzen ér­vényt elvitathatatlan jogainak. H­a egy országban annyit cik­keznek valamely problémá­ról, mint az utóbbi időben a Német Szövetségi Köztársaságban a náci­ fasizmusról, akkor biztos, hogy annak meg is van az oka. Mint ismeretes, a háborús bűnö­sök üldözéséről szóló törvényről, amely előírja, hogy 30 év letelté­vel az említett bűnösöket nem sújt­hatja tovább a törvény, heves vi­ta folyik már huzamosabb ideje. Jóllehet előreláthatólag csak az év végén kerül a Bundestag, a nyugatnémet parlament elé egy újabb törvény tervezete, amely a háborús bűnösök további üldözé­sét indítványozza, máris megoszlik róla a politikusok véleménye. A közvélemény ugyan — leg­alábbis a nyilvános reagálásból ítélve — azoknak az oldalán áll, akik elfogadhatatlannak tartják a fasiszta bűnök elévülését, de az egyre fokozódó új náci mozgalom arra utal, hogy szép számban van­nak olyanok is, akik másként vé­lekednek. S ezek az utóbbiak nem szorít­koznak csupán nyilatkozatokra. Schleswig—Holstein nyugatnémet tartományban nemrég tartóztattak le hat újnácit, akik terrorista tá­madásokat terveztek számos ki­magasló nyugatnémet politikus és közéleti személy ellen csakúgy, mint a Kielben felfedezett eszme­társaik. A Bundestag belpolitikai bizott­ságának elnöke ezzel kapcsolatban a minap külön felhívta honfitár­sainak figyelmét a jugoszlávelle­­nes terrorista alvilág újabb fenye­getőzéseire is. Nem csoda, hogy az eddigi kímé­letes bánásmód miatt a gazembe­rek ismét vérszemet kaptak, de reméljük, hogy a hatóság ezúttal komolyabban veszi a jogos figyel­meztetést. ENGLER Lajos Az egyiptomi—izraeli békeszerződés aláírása heves reagálást váltott ki az arabok körében. EGY KIS ORSZÁG A MAGA URA LETT Málta szabadabban lélegzik Az utolsó brit katona is eltávozott . El nem kötelezett külpolitika, mélyreható belső reformok (A Tanjug tudósítójának levele) Valletta, március Málta végérvényesen a maga ■ura lett, március 31-én bezárták a brit katonai támaszpontot, mű­ködését a máltai laburisták 1971. évi győzelme óta szerződéssel sze­rény mértékekre korlátozták. Teljes függetlenség Ez a változás nem történt vá­ratlanul, az el nem kötelezett Málta 310 000 lakosának kitartó függetlenségi harca eredményezte. Amint Dom Mintaff a laburisták élén hatalomra jutott, kiutasítot­ták az országból az amerikai VI. flottát, most pedig az utolsó brit katona távozásával megszűnik mindennemű idegen katonai je­lenlét a szigeten. A britek távozása után Máltá­nak komoly gazdasági problémák­kal kell majd szembenéznie, mert­­ a katonai támaszpont különböző­­ módon 10 millió dollárt is hozott évente, de a szigeten, ezentúl mégis szabadabban lélegeznek. Kilencévi hatalomgyakorlásuk során a laburisták államosították a hírközlési rendszert, bankokat, hajógyárakat, mélyreható oktatá­si és egészségügyi reformot haj­tottak végre, készségüket fejezték ki, hogy meg nem támadási szer­ződést írnak alá minden ország­gal, amely azt kívánja, szomszé­daiknak pedig védelmi és gazda­sági megegyezéseket ajánlanak, amelyeknek tulajdonképpen a to­vábbi gazdasági fejlődést, függet­lenséget és integritást kellene biz­tosítaniuk. Máltában lépten-nyo­­mon érezni a belső reformokat. A körülbelül 6000 munkást fog­lalkoztató nagy hajógyárban be­vezették az önigazgatás egy for­máját, tanácsot alakítottak, tag­jainak felét kinevezik, felét pedig választják, és már erdmények is vannak, a veszteséggel működő hajógyár ugyanis ismét a máltai ipar hajtóereje lett. Az oktatásügyben is jelentős változásokat eszközöltek a labu­risták. Az egyetemeknek pontos kimutatást készítettek arról, mi­lyen káderre van szüksége az iparnak. A régebben igen megbe­csült foglalkozások így háttérbe szorultak, az új, magas szakkép­zettségű fiatal erők pedig — a műszaki értelmiség — előtt nagy lehetőségek állnak. Lehetőségek és nehézségek Nem szabad megfeledkezni ar­ról, hogy ezek a változások egy „száz százalékban katolikus or­szágban” történtek, amelyet a máltai keresztesek hagyományai bélyegeztek meg évszázadok óta, és amelyben a közelmúltig az egy­háznak volt a legnagyobb hatal­ma. A laburisták „békét kötöttek” Vatikánnal, és ezzel biztosították a máltai egyház semlegességét az 1971. évi választásokon, amelyet meg is nyertek, 1976-ban pedig megszilárdították hatalmukat. Most Európa, a mediterrán országok és az el nem kötelezettek segítségére számítanak, hogy átvészelhessék az előttük álló kritikus esztendő­ket. Dom Mintoff miniszterelnök a középosztály, a munkások és a régebben elhanyagolt rétegek szimpátiáit élvezi, de a brit be­folyás természetesen még igen erős. A hatalmon levő párt lép­­ten-nyomon akadályokba ütközik, és a konzervatívok számítanak szövetségeseikre. Európa és a vi­lág súlyos gazdasági helyzetére a nagyhatalmak állandó torzsalko­dására. Szerintük Máltának le kell mondania el nem kötelezett po­litikájáról és a hangos, de eddig kevéssé „jövedelmező” mediterrán politikájáról. A szocialisták azon­ban a jól ismert jelszóval vála­szolnak: nem térnek vissza a ré­gire, elég volt a középkori, ke­resztes fanatizmusból és a ma­­radiságból. A máltai laburisták aggódnak a mediterrán térség helyzetének alakulása miatt. A keleti részben felbomlott az erőegyensúly, és ez hatással lehet a középső és nyu­gati részre is. Ezért szorgalmaz­zák a „mediterrán megállapodást”, segítséget. Ellenzik a nagyhatal­mak flottájának jelenlétét, kap­csolatot teremtenek az arab or­szágokkal, legközelebbi szomszé­daikkal. Gazdaságuk nagy lehetősége a Málta és Líbia közötti kőolajban gazdag övezet feltárásában rejlik. Ehhez azonban sok pénz és a szomszéd jóakarata is szükséges, mindezt pedig csak ezután kell megvalósítani. Davor CoHC Callaghan kudarca SZINTE MINDEN HÓNAPBAN úgy látszott, hogy elkerülhetetlen az angol kormány bukása, és a rendkívüli választások kiírása. Már tavaly októberben mindenki biztosra vette, hogy Callaghan mi­niszterelnök a kormány leszavazá­sa nélkül is a rendkívüli válasz­tások kiírása mellett dönt. A mi­niszterelnök azonban úgy mérte föl, hogy a helyzet nem eléggé kedvező a laburisták számára, tehát meg kell várni a legkésőbb az idén november 15-éig esedékes rendes választásokat, hátha addig jobb helyzetbe kerülnek a labu­risták. Azóta viszont tovább rom­lott a helyzetük, tehát a kormányo s nak még inkább érdeke volt, hogy ameddig csak lehet, halogassa a­­ választások kiírását. Sorsát azon-­­ban nem kerülhette el. Mégis meglepetés A bizalom megvonása bizonyos fokig meglepetésnek számít rész­ben azért, mert annyiszor jósol­ták már a kormány bukását, hi­szen öt éve, kisebbségben van, mégis mindig átvészelte a meg­rázkódtatásokat, most viszont semmi sem sejtette, hogy a lesza­vazás bekövetkezik. Meglepetés­nek számít azért is, mert a brit parlamentarizmus történetében ilyesmi most fordul elő másod­szor, hiszen Nagy-Britannia két­­pártrendszerre van berendezked­ve, tehát eleve az a kormánypárt, amelynek parlamenti többsége van, és így ismeretlen a többi nyugat-európai országban meg­szokott leszavazás. A kormány bu­kása mégsem váratlan, hiszen nemcsak a laburista szavazatok lemorzsolódása, hanem a kormány tekintélyének megcsorbulása is elkerülhetetlenné tette a bukást. Maga az a körülmény, hogy a laburisták már évek óta kisebb­ségben kormányoznak éppúgy, mint a többi nyugat-európai or­szágban, a nyugati gazdaság mos­tani válságának kísérőjelensége. A mostani válság ugyanis nem azo­nosítható a régebbi, gazdasági pangásokkal, nemcsak azért, mert hosszabb ideje tart és most már nyilvánvaló, hogy ez a gazdaság soha többet nem is fogja meg­szüntetni a munkanélküliséget, hanem azért is, mert elbizonyta­lanította a nyugati országokat kormányzó erőket. Megbomlottak az addigi egységes frontok és egy­séges pártok, elerőtlenedtek az irányító csoportok. Ennek csak külső jele, hogy egy egész sor or­szágban bizonytalan vagy éppen kisebbségben levő kormányok áll­nak az ország élén. Nagy-Britan­­niában a politikai irányítás meg­gyengülése mögött az állott, hogy a font sterling­ azon ritka nyugat­­európai valuták közé tartozik, amely még a dollárhoz viszonyít­va is veszített értékéből, hogy az infláció 27—30 százalékos volt, ami még a fejlődő országok vi­szonylatában is nagyarányú, hogy a brit gazdaság nem állta a ver­senyt a világpiacon, hiszen pél­dául Nagy-Britanniában egy mun­kás évente öt autót gyárt, ugyan­akkor Franciaországban és Nyu­­gat-Németországban hetet, Japán­ban tizenkettőt, az USA-bain tizen­ötöt. Lemorzsolódott a parlamenti többség A konzervatívok annak idején azt hitték, hogy birtokában van­nak a válság enyhítése kulcsának, ezért fogadták el az úgynevezett ipari viszonyokról szóló törvényt, amely az amerikai taft-hartleyi törvényhez hasonlóan sztrájkelle­­nek beállítottságú volt, arra szá­mítva ugyanis, hogy a munkás­osztály bérmozgalmainak megfé­kezésével, a munkásosztály élet­­színvonalának leszorításával meg­oldhatják a válságot. A bányá­szok sztrájkja, amelynek során Nagy-Britannia sötétségbe borult, és kénytelenek voltak három nap­ra lerövidíteni a munkahetet, azonban elsöpörte ezt a kísérletet és a konzervatív kormányt is. Az utána kiírt választások kimenete­lébe beleszólt, hogy a konzervatí­vok nem tudnak megbirkózni a válsággal, de nem biztos, hogy a laburisták képesek erre. Ezért a laburista győzelem elenyésző volt, sőt, a parlamenti többség gyorsan lemorzsolódott. Pedig kezdetben úgy látszott, hogy a laburisták megtalálták a kiutat: a szakszer­vezetekkel együtt 5 százalékban maximálták a béremeléseket, és egyéb intézkedésekkel 8 százalék­ra leszorították az inflációt, sokat javítottak az ország helyzetén. A gazdasági válság azonban sokkal tovább húzódott, a munka­­nélküliség és az infláció megma­radt, az ipar növekedése mindösz­­sze 2 százalékra zsugorodott, így aztán a brit munkásosztály már nem volt hajlandó vállalni a to­vábbi áldozatokat, nem ment bele a reálbérek nyilvánvaló lefaragá­sával járó 5 százalékos béremelés­maximálásba. Amikor a Ford gyá­rak munkásai kiharcolták a 17 százalékos béremelést, elindult a lavina, és Nagy-Britannia hama­rosan ostromolt ország képét öl­tötte, kirakatlanul és elszállítat­­lanul hevert az áru, akadozott az élelmiszer-ellátás, pánikszerűen vásárolták az üzletekben levő áru­cikkeket, milliók kénytelenek vol­tak forralni a vizet, mert a teher­autósofőröktől a sírásókon át az iskolai pedellusokig százezrek sztrájkoltak. A helyi önkormányzat kérdése Ezt a nagy sztrájkmegmozdu­lást a kormány még átvészelte, csak éppen az a hit foszlott szét, hogy meg tud birkózni a nehézsé­gekkel. Ilyen körülmények között bukását formálisan az okozta, hogy a kis pártok elfordultak a laburistáktól, az északír unionis­ta, a skót és walesi nacionalisták. Ennek megértéséhez pedig tudni kell, hogy március elsején népsza­vazás volt a helyi önkormányzat olyan növeléséről, amely az úgy­­nevezett Skót Gyűlést bizonyos törvényhozó joggal ruházta volna fel az egészségügyben, az okta­tásban, bizonyos polgári és bünte­tőjogi, környezetvédelmi stb. ügyekben, a Walesi Gyűlés pedig bizonyos igazgatási-végrehajtó funkciót kapott volna. A népsza­vazáson a javaslatot nem fogad­ták el — Walesben 47 százalék szavazott ellene és csak 12 száza­lék mellette, Skóciában pedig vi­szonylag többség volt: 32,9 száza­lék mellette, 30,8 ellene, a többi tartózkodott. Az eredménybe bele­szólt a konzervatívok kampánya, hogy szétesik Nagy-Britannia, a csak angolul beszélők aggodalma, hogy a walesi nyelv előretörtése hátrányos helyzetbe hozza őket, de az is, hogy sokan elégedetlenek, mert kevésnek tartják a beígért önkormányzatot, hiszen — bármi­lyen furcsán hangzik — Skóciá­ban még a teljes elszakadásnak is vannak hívei. A kormány kisebbségben maradt A népszavazás kimeneteléül magyarázható a kormány kisebb­ségben maradása a parlamentben, az igazi ok azonban nyilvánvaló­an az, hogy a laburistáknak sem sikerült megbirkózniuk a problé­mákkal. A választásokon kell el­dőlnie, hogy a brit választók még egy lehetőséget adnak-e a konzer­vatívoknak, annak ellenére, hogy csak a teljes bérbefagyasztástól várják a megoldást, és annak elle­nére, hogy vezérük, Thatcher asz­­szony művelődésügyi miniszter korában azzal vált ismertté, hogy megszüntette az ingyenes iskola­tejet, vagy pedig a laburisták fel­kínálnak egy új programot, és a választók nagyobb többséghez jut­tatják őket, hogy meg is tudják azt valósítani. BÁLINT István Késsel támadt Mijamotóra Tokióból jelenti a Tanjug­ Nemrégiben egy ötven év körüli meretlen férfi késsel támadt Kendzi Mijamotóra, a Japán EP elnökére, aki mintegy 20 000 főnyi tömeg előtt tartott beszédet a to­kiói Meidzi parkban. A nagygyű­lésen jelen volt számos szocialista, kommunista és szakszervezeti ve­zető is. A merénylőt azonnal elfogták és Mijamoto folytatta beszédét. Való­színűleg egy szélső­jobboldali be­állítottságú személyről van szó.

Next