Magyar Szó, 1980. március (37. évfolyam, 74-88. szám)

1980-03-16 / 74. szám

1980. március 16., vasárnap MAGYAR SZÓ — KÜLPOLITIKA EGY HÉT A VILÁG­POLITIKÁBAN Politikai bukfencek H­áromhetes teheráni tartóz-­­ kodás után dolgavégezet- te­lenül tért vissza New York- i, ba az ENSZ ténymegállapító hi- j­­zottsága. Nemcsak — és nem is el-­­­ sősorban — azért, mert nem talál- |­ kozhatott az amerikai nagykövet- s ségen fogva tartott túszokkal, ha- ' nem, me­rt nem sikerült megvalósí- j­­tania elsődleges feladatát, vagyis­­) azt, hogy kiutat mutasson az irá­­j­ni belpolitikai szintér rendezését­­ gátoló, s ezzel az ország nemzet-­­ közi helyzetének konszolidálását­­ megnehezítő patthelyzetből, ame- ■ i­lyet a „forradalmi egyetemisták”­­ elhamarkodott cselekedete terem- :­ tett.­­ Ha annak idején még rme­g is ér-­­ tette a világ, hogy a forradalmi lendület hevében Iránban is be-­­ csúszhatnak némi meggondolatlan­ságok, ma már komolyan felmerül a kérdés: vajon kinek az érdekeit képviselik voltaképpen az „egye­temisták”, ki­k vagy kik állnak makacsságuk mögött? Az a tény, hogy az iszlám hatóságokat kép­viselő Qotbzadeh külügyminiszter — más szóval a kormány — ezút­tal is tehetetlennek bizonyult a maréknyi egyetemistával szemben, de méginkább a tény, hogy Kho­meini ajatollah is tartózkodott az erélyes közbelépéstől, egyértelmű­en arra utal, hogy Irán­ban volta­képpen még nem dőlt el a hata­lom, s ezzel a forradalom irány­vételének kérdése. Erre valamivel több fényt vethetnek a parlamen­ti választások, amelyeknek első szakaszát a hét végén bonyolítot­ták le, valószínűbb azonban, hogy Irán még sokáig a bel­ső hatalmi harc színtere, s ezzel a világpoliti­ka lappangó válsággóca lehet. S köztudomású, hogy az ilyen bizonytalan belpolitikai helyzet mindannyiszor az érdekelt „külső tényezőknek” felel meg a legjob­­ban. E­gyelőre úgy tűnik, hogy a tényállás elsősorban­­Car­ter amerikai elnöknek ked­vez. Az USA hírmagyarázóinak egyöntetű megállapítása­ ugyanis, hogy a teheráni nagykövetségen fogva tartott túszok az amerikai el­nök választási hadjáratában a je­lenlegi elnök leghathatósabb korte­sei. Amíg ugyanis — így a hírma­­­­gyarázók — Amerika közvéleményé­nek figyelme a teheráni színtérre irányul, addig nem kerülhetnek a­­ választási hadjárat homlokterébe­­ az USA egyre súlyosbodó, megol­datlan belpolitikai kérdései, s ez, ottani vélemények szerint, a szá­mos belső probléma megoldásával adós maradt jelenlegi kormány­nak, tehát a hivatal­ban levő el­nöknek is ugyancsak a kezére ját­szik az európai ízlések szerint va­lóban minden „sportszerűséget” nélkülöző kíméletlen választási hadjárat során. A cinikusok azt mondhatnák, még egy bizonyítéka ez annak, hogy egyetlen politikusnak, még­­ az USA elnökének ,sem mindig az a legádázabb ellenfele, aki ellene tör. A politikai bukfenc egy másik ékes példájával a minap a hanoi sajtó szolgált. Nem vietnami szabadalom ugyan a jól ismert, hírhedt módszer, hogy va­lamelyik ország tájékoztatási esz­közei széltében-hosszáb­an polemi­zálnak egy másik állam álláspont­járól, anélkül, hogy azt ismertet­ték volna, ami ezúttal a Nhan Dán vietnami pártújságnak és a Quan Dai Nhan Dannak, a fegyveres erők lapjának jutott feladatul, hogy bizonyos eseményekkel — ezúttal természetesen a délkelet­­ázsiai és az afganisztáni beavat­kozással — kapcsolatos elvszerű állásfoglalásaink ismertetése nél­kül elítélje a „tényt”, hogy Jugo­szlávia „az imperialisták és más reakciós erők oldalára állt”. Azt pedig, hogy mi­ben nyilvánul meg ez az „imperialisták és más reak­ciós erők oldalára való állás” az ilyen támadások ismert, szigorú szabályai szerint természetesen az említett lapok sem ismertetik, mert akkor netán kitűnne, hogy­­ Jugoszlávia a két említett sajnál®-­­ tos eseménnyel kapcsolatban is — csakúgy, mint valamennyi hasonló alkalomkor — voltaképpen csak azokat az elveket hangsúlyozza , állhatatosan, amelyeket az el nem kötelezett országok hatodik csúcs­­értekezletén Vietnam is elfoga­­­­dott, de úgy látszik, nem tett ma­gáévá. Azoknak pedig, akik az ilyen­­ és hasonló közvetve tolmácsolt „állásfoglalásainkat” idézik ahe­lyett, hogy közvetlenül a jugoszláv­­ forrásokból merítenének, csak egy dologra kell vigyázniuk: nehogy : véletlenül egyszer — a bonyolult időeltérés átszámításából kifolyó­lag — az idézet előbb megjelenjen , mint maga az „eredeti” rágalom. G­­­iscard d’Estaing francia el­­s­ő nők „kőolaj-körútján” tett kijelentése, amellyel egy­értelműen elismerte a palesztin nép önrendelkezésre való jogát, igen nagy világvisszhangra talált, s számos nyugati ország legrango­sabb képviselői — egyesek közülük szintén első ízben — osztották vé­leményét. Volt, a­ki De Gaul­le-nak az algériai függetlenséggel kapcso­latos történelmi jelentőségű állás­­foglalásával hasonlította össze discard szavait. A józanabbak­ azonban óvatosságra intenek: ko­runk nem szűkölködik fellengzős és dörgedelmes kijelentésekben, de hadd lássuk a tetteket — mond­ják. A héten megalakult Zimbab­we első többségi kormánya. A győztes Robert Gabriel Mugabe egyheti tanácskozás után közzétett kormányalakítási határo­zata megfontolt politikus lépésére vall: a számaránynak megfelelően két fehér politikus is miniszteri tárcát kapott, az egyik a kereske­delmi, a másik a mezőgazdasági minisztérium élére került. Mugabe tehát tettekkel is bizo­nyítja, amit a fegyveres harc so­rán ígért: nem a faji gyűlölet má­sik változatát akarja meghonosí­tani, aihnem­ a békés együttélés országává kívánja varázsolni a szabad Zimbabwét. ENGLER Lajos Francia bangók A SZAJNA NEM ÖMLIK A POTOMACBA. Tagadhatatlanul költői hajlamú újságíró adta a na­pokban ezt a kommentárcímet. Feltételezve, hogy mindenki tud­ja: a Szajna Párizs, a Potomac pe­dig Washington folyója, azt akar­ta vele érzékeltetni, hogy a fran­cia külpolitika nem olvad egyér­telműen bele az amerikai politi­kába, hanem mind önállóbban lép fel nem egy nemzetközi kérdés­ben. A költön­ségtől függetlenül a tétel igazolására sok mindent so­rakoztathatnánk fel nemcsak Gis­­card d’Estaing mostani közel-ke­leti látogatása kapcsán, hanem már előbbről is, főképp az afga­nisztáni beavatkozás utáni napok­ból. Az önálló francia külpolitika, persze, nem újdonság. Már De Gaulle megfogalmazta, amikor egész addig elment, hogy Francia­­ország kilépett a NATO közös pa­rancsnokságából, elindult az ön­álló atom­haderő fejlesztése útján, és arra a puszta földrajzi tényre emlékeztetve, hogy Európa az At­lanti-óceántól az Urasig terjed, el­látogatott a Szovjetunióba. Utódja, Pompidou számos alkalommal ösz­­szeütközésbe került az amerikai kormánnyal, még hivatalos wa­shingtoni látogatása is majdnem botrányba fulladt, mert bírálta az USA közel-keleti politikáját. Gis­­card d’Estaing maga is tanúbizony­ságát adta, hogy hacsak teheti, igyekszik önállóan fellépni a vi­lágpolitikában. Erre utalt a kezde­ményezése, hogy hívják össze az Észak—Dél értekezletet, vagy akár az is, hogy Franciaország Afriká­ban igyekezett önálló nagyhatalmi politikát folytatni. Az új vonás most az, hogy ez az önállóság a legkényesebb kérdésben, az USA- val való nyílt szembehelyezkedés formájában nyilatkozik meg, még­pedig akkor, amikor az USA igyekszik minél szorosabbra fűzni a tömbpolitika szálait. AZ ÖNÁLLÓBBÁ VÁLT FRAN­CIA külpolitikát két tényező — egy belpolitikai és egy külpoliti­kai — diktálja. A belpolitikai szempont, hogy megfeneklett Gis­­card d’Estaing évekkel ezelőtt megfogalmazott elképzelése, hogy Franciaországot a centrumból kell kormányozni. A baloldali szövet­ség felbomlott ugyan és a szocia­listák szívesen kacérkodnának a­­ giscard-i párttal való kormány-i­s koalíció gondolatával, de a gaulle- i l istákkal való szakításhoz nincs­­­s elég erő. Ezért a kormánykoalíción­­­n belüli heves csatározások után az­­­­ utóbbi hónapokban a belső egység­­ megszilárdítása állt előtérben. En­­­­nek érdekében Chirac, a gaulle-­ isták vezetője is szemmel látha-­­­­tóan enyhített álláspontján, Gis­­­­card d’Estaing pedig a de gaulle-i külpolitika fokozottabb hangsúlyo­zásával kívánt hozzájárulni a meg­ingott koalíció újbóli megszilárdí­tásához. A nemzetközi tényező pedig, amely a francia külpolitikai ön­állósodásának irányában hat, a mostani megromlott nemzetközi helyzet és annak keretében az USA kísérlete, hogy nagyobb „bel­ső fegyelmet” kényszeresen a nyu­gati tömb tagjaira. Ebben a hely­zetben ugyanis megnyilatkozott, hogy az utóbbi években a világ­­gazdaságban történt változások­nak, az USA gazdasági egyedural­ma megingásának, a dollár roha­mos gyengülésének most már vi­lágpolitikai hatása van: az ame­rikai politika a második világhá­ború óta sohasem diktálhatta ke­vésbé a nyugat-európai országok politikáját, mint most. ITT A NYUGATI LAPOK nem is annyira Franciaország önálló fellépésében látják az újdonságot. „Egészen új jelenség az európai történelemben, s a mostani kiéle­zett nemzetközi válságban törté­nik meg először, hogy a nyugat­németek ahelyett, hogy habozás nélkül felsorakoznának Washing­ton mögött, Párizshoz igazodnak” — írta például a párizsi Nouvee Ob­­servateur. A lényeg azonban az maradt, hogy a nemzetközi fe­szültség kiéleződésének mostani időszakában Nyugat-Európa az ed­diginél jobban felismerte, hogy sa­ját külön érdekei vannak, ame­lyek nem mindig, vagy csak rész­ben azonosíthatók az amerikai ér­dekekkel. Nem vitás például, hogy Nyugat-Németországnak nagyon is számolnia kell azzal, hogy a Szov­jetunióból importálja földgázszük­­s­­égletének 15, sőt, az atomerőmű- í­vek üzemeltetéséhez szükséges­­ uránium 38 százalékát.­­ Egészében véve pedig nyilván­­­­való, hogy a nyugat-európai gaz-­­­daság válsága sokkal súlyosabb­­ lett volna, ha az elmúlt években nem jött volna létre szorosabb gazdasági együttműködés Nyugat- és Kelet-Európa között, és bizo­nyos, hogy a válság kiéleződésével járna e kapcsolatok minden meg­­lazulása. Ez azonban a Szovjet­unió elleni megtorlást szorgalma­zó amerikai politikával való szem­beszegülés konkrét formájában csak felszínre hozta a lényegesebb dolgot: a világgazdasági erőviszo­nyok megváltozása mindenképpen oda hat, hogy Nyugat-Európa igyekszik önállóbb politikai sze­rephez jutni. Mint Schmidt nyu­gatnémet kancellár fogalmazott: „Európának saját hangja kell hogy legyen”. Giscard d’Estaing legfel­jebb keményebben fogalmaz: „Franciaország nem akar egy nagyhatalom függvénye lenni”. Franciaország ugyanis itt csak az­zal jár az élen, hogy az önállóság­nak ezt az igényét erélyesebben és az USA-val való határozottabb szembeszegülés formájában, a de gaulle-i külpolitikához való vissza­­­kanyarodás formájában fogalmaz­za meg. EBBŐL A SZEMPONTBÓL JE­LENTŐS Giscard d’Estaing közel­­keleti útjának, kuvaiti, bahreini, katari, az arab emírségek szövet­ségében, jordániai és szaúd-ará­­biai látogatásának két szenzációt keltő és a héten központi kom­mentártémát adó mozzanata is: a palesztin nép önrendelkezési jogá­nak hivatalos elismerése és annak hangsúlyozása, hogy a Palesztin Felszabadítási Szervezetnek részt kell vennie a jövőjét érintő tár­gyalásokon. Itt sem az a leglénye­gesebb ugyanis, hogy a francia köztársasági elnök Washington hi­vatalos álláspontjának ellentmon­dó és Izrael azonnali tiltakozását kiváltó tételeket fogalmazott meg. Még ennél is mélyebben szántó folyamatokra utal, hogy a Camp David-i megegyezéssel az USA ki­zárólagos illetékességébe helyezett közel-­keleti kérdést más tényezők bevonásával, a több sikert kínáló, de az USA egyeduralmát megkér­dőjelező megoldás útján próbálja elindítani. A giscard-i kezdemé­nyezés kedvező visszhangja pedig már arra is utal, hogy az önálló francia fellépés jó szolgálatot te­het a megromlott nemzetközi hely­zet javításának. BÁL­INT István Robert Mugabe KÉT MERÉNYLETET KÍSÉ­RELTEK MEG ellene a választási hadjárat idején, amelyet egyéb­ként kevés pénzzel és csak késve indíthatott meg. Mégis meggyőző­déssel állította, hogy pártja, a Zimbabwei Afrikai Népi Szövetség győzni fog. Csak annyiban téve­dett, hogy a száztagú képviselőház­ban 57 helyet szerzett pártja, nem pedig 55-öt, amint azt a hitetlen­kedő laptudósítóknak jóval a szav I­vazás napja előtt megjövendölte.­­ Hazája hosszú és súlyos áldoza­­­­tokkal járó utat tett meg, amíg a fehér telepes kisebbség uralta fajüldöző Rhodesiából az őslakos­ság hazája, Zimbabwe lett. Mu­gabe következetes, fegyveres sza­badságharcot hirdetett és vezetett.­­ Ezt népe értékelni tudta és ezért­­ győzött a választáson. Robert Gabriel Mugabe 1924. február 21-én született a jezsuita­­ szerzetesek irányítása alatt álló Kutame falucskában, Salisburytől észak­nyugatra. A shono nemzet­ség azezura törzséből származó ácsmester apja a fráterek napszá­mosa volt. Fia a missziós iskolá­ban hat elemit végzett, majd to­vábbi két évfolyamon át iskola­­mesterré képezték ki. Tudásszomja akkora volt, hogy szakadatlanul tanult és hat tudományos fokozatú diplomát szerzett: három jogi és három gazdaságtudományi okleve­let. Tanulásra használta fel tízévi börtönbüntetését is. Tanulmányait a feketék számára kijelölt dél­afrikai Fort Hare főiskolán kezdte, s 1951-ben ott diplomáit. A misz­­sziós telepen kapott vallásos neve­lése után itt ismerkedett meg a marxista tanokkal, és belépett a nemzeti szabadságért küzdő Afri­kai Nemzeti Kongresszus ifjúsági szervezetébe. Éveken át tanítóként kereste meg kenyerét. Nagyobb fizetés re­ményében Észak-Rhodesiában, a mai Zambiában keresett állást, majd 1956-ban Ghánában volt ta­nító, Nkrumah kormányzása ide­jén. Itt ismerkedett meg Sally ta­nítónővel, s hamarosan házasságot kötött vele. A Ghánában szerzett ismerete­ken fellelkesedve 1960 májusában visszatért Rhodesiába, és júliusban már lelkesítő beszédet mondott egy tüntetésen. Ez volt politikai tűzkeresztsége. Otthagyta tanítói állását és a Nkomo által akkor alapított Nemzeti Demokrata Párt tájékoztatási titkára lett. Hamaro­san szembekerült Nkomóval: radi­kálisabb álláspontot képviselt a pártban, amelyet egyébként csak­hamar betiltott a gyarmati ható­ság. Mugabe a letartóztatás elől Tanzániába menekült. A fegyveres harc szükségességét­­ vallotta és hirdette, ezért 1963-ban szakított Nkomóval. Csatlakozott a Ndabaningi Sithole lelkész vezette Afrikai Nemzeti Szövetség pártjá­hoz, a párt főtitkára lett. A követe­t­kező évben letartóztatták, a Wha- Wha koncentrációs táborba szállí­tották, elítélték, tíz évet töltött Jan Smit börtöneiben. Szinte egye­­düálló esetként a börtönben ülő Mugabét a ZANU párt központi bizottságának ugyancsak fogságban levő hat tagja választotta meg a párt elnökévé. 1974-ben szabadult­­ a rácsok mögül, és a szabadság­­­ harcosok fegyveres alakulatai Mu­­■ gabét választották meg vezérük-­­ nek. Két évvel később, 1976-ban Nkomóval életre hívta a Hazafias Frontot. Beutazta a fél világot — gyakori vendég volt nálunk Jugo­szláviában is —, hogy nemzetközi támogatást szerezzen hazája sza­badságharcának. A múlt év őszén­­ Londonban, a Lancaster House-ban­­ folyó tárgyalásokon Carrington an­­­­gol külügyminiszter legkeményebb ellenfele volt: tehette ezt, mert mögötte állt Zimbabwe több tíz­ezer szabadságharcosa. Történelmi jelentőségű győzelme után megalakította, a fehér ki­­i­sebbség bevonásával, a többségi néger őslakosságot képviselő nem­zeti egységkormányát. A harcos népvezér első szózatában a békét hirdette meg az ország minden lakosának. Joshu­a Nkomo három évtized óta küzd HAZÁJA SZABADSÁGÁÉRT. Majd 11 évet töltött börtönben, és hosszú esztendőket külföldi száműzetésben. Joshua Mguabuko Nyongolo Nko­mo 1917-ben született a védettnek nevezett, voltaképpen körülzárt Semokwe néger településen, ahol apja és anyja is egy missziós tár­saság napszámosa volt. Politikai pályafutását hátráltatta a hazájá­ban még igen jelenlevő törzsi kö­töttség, Nkomo ugyanis az ország lakosságának csak mintegy 20 szá­zalékát kitevő ndebele nemzetség­hez tartozik. Legényke korában több mester­séget is kipróbált, volt kifutó, so­főr, ács. Zsebében néhány garas­sal 1941-ben útra kelt, Dél-Afri­­kába, Johannesburgba utazott, a négerek számára elkülönített kö­zépiskolába szociális ismereteket szerzett. Hazájába 1947-ben tér vissza, és a vasúton kapott alkal­mazást. Tovább tanult: közgazda­ságot és társadalomtudományt. 1951-ben a vasutasok szakszerve­zetének titkára. Hamarosan meg­választották az Afrikai Nemzeti Kongresszus elnökévé, és részt vett valamennyi londoni értekez­leten, amelyeken eredménytelenül tárgyaltak Rhodesia jövőbeli be­rendezéséről. 1961 decemberében életre hívta az Afrikai Népi Egy­ség pártját, ő lett a párt elnöke. 1964 áprilisában letartóztatták és csak 1974 novemberében szabadult a börtönből. Ian Smithszel való eredménytelen tárgyalásai után ge­rince megkeményedett, és 1976-ban feltétel nélküli, azonnali szabadsá­­­got követelt népének. Mugabéval együtt társelnöke lett a Nemzeti Frontnak. A hó ele­jén lezajlott választáson Nkomo pártja a második helyen végzett és 20 képviselői helyet szerzett. Jóllehet vérmesebb reményekkel indult, Mugabe koalíciós kormá­nyában meg kellett elégednie a belügyi tárcával. &■ X. 3

Next