Magyar Szó, 1980. június (37. évfolyam, 149-163. szám)
1980-06-13 / 161. szám
1980. június 13., péntek MAGYAR SZÓ MŰVELŐDÉS - ÖRÖMÖN Ma kezdődik a Petőfiiskolák találkozója Ma délután Örömön megkezdődik a Petőfi Sándor, Petőfi brigád, Petőfi zászlóalj és Kiss Ferenc Általános iskoláik nyolcadik találkozója, mely három jelentős évfordulóhoz — a fasizmus feletti győzelem és a bálmáni csata 35, valamint az önigazgatás bevezetésének 30. évfordulójához kapcsolódik.A találkozón a bácsszőlősi, hajdújárási, becsei, csernyei, doroszlói, kórógyi, laskói, oromi, szilágyi, telecskai, topolyai és újvidéki pionírok mellett részt vesznek a topolyai Petőfi Sándor laktanya katonái, valamint a testvériskola, a krepoljini iskola pionírjai és pedagógusai is. A részvevők és a vendégek ma délelőtt érkeznek Oromra, fél likor nyitják meg a tematikus kiállításokat, majd a csapatokat vezető tanárok gyűlnek össze megbeszélésre a találkozó szervezőivel, a oromi Kiss Ferenc Általános Iskola, az újvidéki Gyermekrádió és a Jó Pajtás képviselőivel. Délután fél 3-kor a múlt évi találkozó házigazdái, a bácsszőlősi— hajdújárási iskola pionírjai átadják oromi pajtásaiknak a Petőfi brigád zászlaját, és megkezdődik az évente ismétlődő vetélkedősorozat, melynek mai eseményei: A leleményes futár (a Gyermekrádió versenye), a Jó Pajtás irodalmi vetélkedője és a Gyermekrádió történelmi vetélkedőjének a selejtezője. öt órakor állnak rajthoz a közlekedési verseny részvevői, hat órakor tűzgyújtásiban, sátorverésben dől el, ki a legügyesebb, este 8-kor pedig magasra szökken a tábortűz lángja, melynek műsorában minden részvevő iskola pionírjai közreműködnek.sy Szeretem megnevettetni az Jókedvű, gyors mozgású és igen beszédes fiatalember JANOVICS József, a zombori Dr. Ripp Rózsa Egészségügyi Szakközépiskola végzős növendéke. A humoreszk kategóriájában ő nyerte a középiskolások tartományi irodalmi vetélkedőjét. Jeles tanuló, ezekben a napokban érettségizik a zombori iskolában. — Magyar János tanárom beszélt rá, hogy vegyek részt én is a pályázaton. Ő figyelmeztetett, hogy egyéniségemnek leginkább a humor és az ehhez hasoló írások felelnek meg. Igaz, én már előbb is foglalkoztam humoreszkkel, de nem állt szándékomban, hogy részt vegyek bármilyen versenyen. Az órákon vagy szabad időben szeretem megnevettetni társaimat, az embereket. Jó érzés, ha együtt nevetünk, különösen, ha tudjuk, hogy senki sem haragszik meg. A pályázaton felolvasott humoreszk címe a Kis hamis volt. Szójátékra épül. Egy-egy szó különféle formában érthető és használható. Ez volt az első komolyabb ilyen írásom, és örülök, hogy sikere lett. Most felbátorodtam, s úgy érzem, folytatni fogom — kezdte a beszélgetést az állandóan mosolygó kis humorista. Janovics József novellával is próbálkozik, de a humort abba is beleszövi. A helyzetkomikumot tartja nagyon fontosnak. Nem fog azonban tőle idegen témákat feldolgozni, inkább marad a fiatalok között, ott is van bőven anyag amit le lehet és kell írni. Gondolkodásmódján nem változtat, a derűs és csipkelődő hangnemet szeretné megtartani. — Időzavarban vagyok, mert a gyógyszerészeti szakon fel kell készülni az érettségire, naponta Kupuszinára utazom, de szórakozni és írni is szeretnék. Nemigen jut I időm kedvenceim Petőfi, Jókai, és I általában a romantikus irodalom I remekeit olvasni, embereket Időközben témát váltunk, majd folytatja: — Lapozgatom a vajdasági humoristák könyvét, a Merülő sullantyút. Tanulgatok belőle. De még mindig a leghasznosabb ilyen irodalom Karinthy Frigyes életműve. — Kevés szabadidőm van az utazás miatt. Első feladatom az érettségi. Most jeles vagyok és szeretnék helytállni. Mégis, ha van egy kis időm, szívesen fotózok. Magam hívom elő és készítem a képeket. Most azon töröm a fejem, hogy fotó-karikatúrába kez e dek. Ez is érdekes téma és még a fel nem kutatott terület. Magyar János, a magyar nyelv és irodalom tanára nagyra értékeli Jóska tehetségét. Meggyőződése hogy ennek a tizennyolc éves fiúnak a humoros meglátásai kiválóak. Oszálytársai szerették, mert jó hangulatot tudott teremteni, s ez kihatott az eredményre is. PRIBILLA Mátyás Janovics József A szenttamási középiskolákban jegyeztük fel A termelési ágazatok elsőbbségben Nem nyitnak első osztályt a társadalmi tevékenység tagozatain A szenttamási Svetozar Markovic Szakirányú Iskolaközpontban az idén jogi és fordítói, mezőgazdasági és élelmiszeripari, gyümölcs- és konyhakertészeti, valamint kertészeti tagozat működött — hallottuk Pavle PAPULINTÓL, a szenttamási középiskola igazgatójától. A négy osztálynak 115 tanulója van, az átlageredményük jó. A fordítói és jogi szakon lesz csupán néhány pótvizsgázó. Az új tanévben egy mezőgazdasági-gépészeti és egy konyhakertészeti tagozatot nyitnak, a két tagozatra összesen 60 diákot vesznek fel. A felvétel a meghirdetett pályázati feltételek szerint történik. E két szakon tanulókra a szenttamási, verbászi és valószínűleg a becsei község társultmunka-szervezeteinek lesz szüksége. Az idén nem nyitnak első osztályt a társadalmi tevékenységek szakirányon, a mezőgazdasági és élelmiszeripari szakot fejlesztik tovább. S ebben nagy segítségükre van az Elan Agráripari Munkaszervezet és a Pionír Mezőgazdasági Birtok. Szakembereik előadásokat tartanak, és gyakorlati képesítésben részesítik az iskola diákjait. Várható továbbá, hogy a végzett fiatalok egy része a két mezőgazdasági szervezetben kap munkát. I S. O. A PETŐFISKOLÁK TALÁLKOZÓI NYOMÁBAN Megmozgatni a tanulók alkotókedvét Az újvidéki Petőfi Sándor Általános Iskolában jártunk Tüzesen süt le a nyári nap sugara Az ég tetejéről a juhászbojtárra... — szűrődnek ki a szavak. Petőfi Sándor János vitézének kezdő sorai az ÚJVIDÉKI PETŐFI SÁNDOR ÁLTALÁNOS ISKOLA előadóterméből. Lei Eszter ötödikes, Kaszás Izabella nyolcadikos és Szokolai Zoltán hatodikos tanuló a Petőfi-i iskolák promi találkozójára készíti a János vitéz első énekét. Irodalomtörténet helyett irodalmi mű — Szerencsés ötletnek tartom az irodalmi vetélkedő keretében ezt a megoldást — mondja KERESZTES Gita tanárnő, aki a költeményt dramatizálta. A gyermekek számára nem kis megterhelés volt a sok életrajzi adat, ami hovatovább meddő ismeret, mivel az új tanterv — nagyon helyesen — az irodalmi műveket helyezi az irodalomtanítás középpontjába. A dramatizálás éppen ezért jól beillik a tantervi koncepcióba. Zavar egyébként az is — fűzi hozzá —, hogy túl nagy szerep jut a vetélkedőben a memorizálásnak: az irodalomtörténeti és történelmi adathalmaz felesleges súlyként nehezedik a gyerekekre. A találkozót feltétlenül meg kell őrizni, fenn kell tartani, de az ismeretek reprodukálását igénylő vetélkedőnek ellene vagyok: ne a tanulók emlékezetét, hanem alkotókedvét, képzelőerejét, önálló kutató tevékenységét próbáljuk megmozgatni. És — legyen ez egyéni vélemény — minderre ragyogó alkalmat adhat a Petőfiiskolák találkozója. Úgyszólván az imént hallottak megerősítéseként hangzott el, amit valamivelkésőbb, a gyerekekkel folytatott beszélgetés során lejegyeztünk. — Külön-külön már tudjuk a szöveget, most az összeolvasás következik — mondták ott jártunkkor (akkor még két hét választott el bennünket a találkozótól). — Nem volt könnyű: tanárnőnk több hónapig beteg volt — mi jártunk hozzá. A szöveg mellett sokat foglalkoztatja őket a díszlet és a kosztüm is. A színpad tulajdonképpen patakpart, virágos rét, távolabb erdő, legelésző nyár — adja elő elképzelését Eszter. — A kosztümök? A tanárnő néprajzi könyvéből állítottuk öszsze az öltözéket. Rajtam bő, ráncolt szoknya lesz, fehér blúz, mezítláb leszek — egyrészt azért, mert ezt jobban szeretem, mint a papucsot, másrészt, mert mosni megyek a patakpartra — sorolja, és abból, amit elmond, nem nehéz kitalálni, hogy Eszter, azaz Ilusica öltözetéről van szó. — És persze ruháskosarat viszek mosni való ruhákkal... Zoli, vagyis Kukorica Jancsi nagy gondban van: — A bő ujjú inget, bő szárú gatyát csak össze lehet hozni Újvidéken is, de hogy subát honnan teremtünk? Legjobb helyzetben Izabella van: a mesemondó mindennapi öltözetben is megjelenhet. Erre a trióra a János vitéz mellett még egy feladat vár: Petőfi Távolból című versét énekli a kislány, Zoli harmonikakíséretével. (Mindhárman zeneiskolások , Eszternek és Zolinak egy kis bonyodalmat is f okozott a találkozó és a hangszervizsga egybeesése, szerencsére meg tudták oldani.) Oromon egyébként még egyikük sem járt. Eszternek még a térképén sincs rajta ez a kis falu, amely a találkozó színhelye lesz. Nagy örömmel és még nagyobb lelkesedéssel készülnek, mert Izabella kivételével a találkozót is csak hírből ismerik. Ő ugyanis ott volt tavaly Hajdújáráson, szintén az irodalmi vetélkedőn vett részt, de — mint mondja — ez az idei feladat érdekesebb és talán éppen ezért könnyebbnek is tűnik. Az iskola negyed százada Az iskola, melynek vendégei voltunk, huszonöt évvel ezelőtt alakult, több kis létszámú általános iskola egyesítésével. Mire ezek a társulások befejeződtek (1957-ben), tanulók száma elérte a nyolcszázat. Valamivel később, az 1963/64. tanévben már ezernél több tanuló járt dđe. A városrendezés, az épülő sugárút azonban helyet követelt: a lebontott kis félszintes lakóházak sok gyermekes családjai a város más részein kaptak lakást — a tanulók száma is csökkent. Az iskolának jelenleg 30 tagozata, 740 tanulója és 46 pedagógusa van. Kilenc tagozaton folyik magyar nyelvű oktatás, kétszáz tanulóval. Természetesen jóval többen tanulnak. A környezetnyelv oktatásának keretében a magyar gyerekek szerbhorvát, a szerbhorvát anyanyelvűek magyar nyelvet tanulnak. Az oktatómunka eredményessége jelentős eltéréseket mutat — mondja Faja UROŠEV igazgatóhelyettes, akit arra kértünk, mutassa be nekünk és olvasóinknak az iskolát. Amíg a magyar anyanyelvű gyerekek olyan szinten sajátítják el a szerbhorvát nyelvet, hogy akár a továbbtanulásban, akár a mindennapi életben helyt tudnak állni, a szerbhorvát tagozatokon a magyar nyelv oktatásában sokkal szerényebb eredményekkel vagyunk kénytelenek beérni. Nem a gyerekeken vagy a pedagógusokon múlik ez — véli Urošev kolléga —, hanem azon, hogy a magyar beszédnyelv elsajátítása homogén nyelvi környezet nélkül nagyon nehéz. Káderproblémáink egyébként nincsenek: az itt dolgozó pedagógusok zöme (elsősorban a felsős tagozatokon dolgozók) mindkét nyelvet tökéletesen ismeri és használja is. A hiányosságok objektív természetűek: a szaktantermek, könyvtár, konyha, a napközis tartózkodás objektumai hiányoznak nagyon. Az említett problémák ellenére jó, sőt kimagasló eredményekkel dicsekedhet ez az iskola: a műszaki és tudományos vetélkedőkön éveken át „dobogós” helyezéseket értek el, a művelődési-művészeti és a testnevelési szakosztályok is sok szép sikerről számolhatnak be. Nagyon jó a kapcsolatuk a helyi közösségel, az itt működő társadalmi-politikai szervezetek közül pedig különösen a Szocialista Szövetség és a Harcos Szövetség helyi szervezete segíti sokban az iskolai és iskolán kívüli munkát (pionírcsapatuk felett például a Harcos Szövetség vállalta a védnökséget). Az iskola pedagógusai és tanulói által elért eredményeket számtalan dicséret, oklevél és elismerés tanúsítja, köztük olyanok, mint Újvidék Októberi díja (ez volt az első iskola Újvidéken, amely Októberi díjat kapott) vagy a Május elseje díj. A Jovan Mikic-Spartak díj a testnevelésben, a Boris Kidrič aranyplakett a műszaki nevelésben elért eredményeket dicséri. És ott sorakoznak a vitrinben a Petőfi-iskolák találkozóinak plakettjei is, melyekhez hamarosan újabb érkezik az oromi. SZÖLLÖSY VÁGÓ László Odaítélték a Župančič-díjat Tegnap a ljubljanai városi művelődési közösség odaítélte az Oton Zupančicről elnevezett díjat, amelyet minden évben a költő haálának évfordulóján osztanak ki olyan művelődési dogozók és művészek között, aki az előző év folyamán kivételes sikereket értek el munkájukban. Az idei kitüntetettek között van Urice Kraigher, aki az utóbbi időben nagy érdemeket szerzett a könyvkiadás terén. Alenka Zupán, aki hosszú éveken át vezeti és fejleszti Bežigrad ljubljanai község könyvtárát, díjat kapott továbbá Stefka Drolc színművésznő néhány jelentős szerepéért; Peter Miliitarov több színpadi rendezéséül; Zlata Ognjanović, a neves szopránénekesnő, elsősorban Bartók A kékszakállú herceg vára című operájának Juditjáért; Stanko Arnold trombitaművész számos sikeres fellépéséért, valamint France Rotar ismert szobrászművész a ljubljanai Kis Képtárban rendezett legutóbbi önálló kiállításáért. (Tanjug) _SSnta_ A KÖZÖS ELADÁSI ÉS SZERVÍZT NYITOTT /iMMÜjl I KwMI ÁRUSÍTUNK: IMT, és Zmaj Szervizünkben mindennemű mezőgazdasági osztálya Traktor- és Mezőgazdasági és Telefon (024)780 237! Gépgyár-------------------------------- t“vállaljukezek • 11