Magyar Szó, 1980. október (37. évfolyam, 271-285. szám)

1980-10-08 / 278. szám

A MŰVELŐDÉS. r Újra az élvonalban A belgrádi Avala-film a válság után aj­ ország legrégibb producere, a belgrádi Avala-film 1947-ben alakult meg, s azóta 170 játékfil­met, 40 koprodukciót és több mint 400 dokumentumfilmet gyártott. Hosszú ideig a lehető legsúlyosabb anyagi válságban volt, s emiatt a gyártás üteme nagyon ingadozott. Az utóbbi években azonban talp­­raállt, úgyhogy fokozatosan vissza­­szerzi egykori tekintélyét, s pro­dukciói egyre számottevőbb helyet foglalnak el filmgyártásunkban. Az Avala utóbbi időben készült filmjei közül 7—8 a legnagyobb közönségsikert aratott hazai pro­dukció közé tartozik. A feláldo­­zottak visszatérése, a Budimir Trajkovic szerelmi élete, a Nem, hanem, a Naiv festő, a Tigris, a Haverok és az idei programból a Boldog család nézőszáma nagyobb volt, mint a külföldi produkcióké, amelyekkel a mindennapi mozi­gyakorlatban a hazai film verse­nyezni kényszerül a közönség ke­gyeiért. Az Avala persze nem­csak szórakoztató produkciókat gyárt, változatos repertoárra tö­rekszik, noha ezen a téren Dra­­goljub Panocevic igazgató szerint objektív okokból nem lehet való­ra váltani különösebben magas színvonalú műsorpoliiti­kát. Ennek ellenére az Avala a legjobb reper­toárért is díjat kapott az utóbbi években a pulai fesztiválon. A közönségsiker azonban nem jelenti a kifizetődőséget. Az or­szág mozihálózata eléggé fejletlen, úgyhogy az egy filmbe befektetett összegnek legfeljebb a 30 száza­léka térül meg a hazai forgalma­zásban. A kérdést bonyolítja, hogy a filmesek, vagyis a káderek száma és a műszaki lehetőségek, a film iránti társadalmi szükség­letek, a vele szembeni elvárások és a rendelkezésre álló anyagi eszközök nincsenek arányban. Dra­­goljub Panočević szerint ezért olyan sok a véletlen a filmszak­mában. Hosszú távú tervezésre van szükség, s a filmek behozata­lát és kivitelét amennyire lehet, össze kellene hangolni. Az Avala művészi és anyagi szinten egyaránt együttműködik a Belgrádi Televízióval. Rájöttek, hogy ez közös érdekük, ami azt jelenti, hogy társadalmi érdek is. Ez azért is fontos, mert az or­szágban a filmgyártás és a tévé együttműködése eléggé alkalom­­szerű. A kérdés tartós megoldása után még mindig csak tapogatóz­nak. Az Avala szorgalmazza a köztársaság- és tartományközi együttműködést is. Más központok jó néhány filmjének gyártásában vett részt. Mindent összevetve az Avalának sikerült elérni, hogy most már nem két-három hónappal a pulai fesztivál előtt forgatják a filme­ket, mint azelőtt, hanem viszony­lag folyamatosan. Jelenleg Zdrav­­ko Velimirovic és Stjepan Cikes forgat. Velimirovic Dorotej című filmje Dobrilo Nenadic, Cikes Messze van az ég című produkció­ja pedig Vlada Bunjac forgató­­könyve nyomán készül. Vatroslav Mimica is megkezdte új filmjé­nek, a Banovic Strahinjának a forgatását Aleksandar Petrovic forgatókönyve nyomán. Ez a film a zágrábi Jadran és a belgrádi Avala koprodukciójában készül. A közeljövőben Mica Milosevic is forgatni fog. Tervezett filmjének címe: Berlin, kapott. (1) Marad a status quo Továbbra is Krivajára járnak iskolába a szellemileg elmaradott gyerekek Szép, nemes dolog, ha a felnőt­tek azon fáradoznak, hogy a gye­rekeknek szebb, gondtalanabb életet biztosítsanak. Még szebb, emberibb ez a gesztus, ha tudjuk: a felnőttek a gyerekeknek olyan csoportján igyekszenek segíteni, akik fejlődésükben, pszichikai fejlettségükben elmaradtak tár­saiktól. Az emberek tudják: a gyerekeknek ezzel a csoportjával többet kell törődni, mint a min­den szempontból egészségesekkel. Kézen kell fogni ezeket a gyere­keket, s vezetni kell őket, sok­szor, a súlyosabb esetekben, egy életen át. A kevésbé súlyos ese­tekben elég egy kis támogatás, egy kissé több türelem, hogy ezekből a gyerekekből értékes egyének legyenek, ne pedig szo­ciális problémák, a társadalom számkivetettjei, a társadalom pe­rifériáján csetlő-botló, szeren­csétlen egyének. Valljuk be, hosszú évekig ez a kézenfogás elmaradt, s az egész ügyet egy kézlegyintéssel intéz­ték el. Idővel változott a helyzet. Topolyán is... Tíz évvel ezelőtt a község területén megszervezték a szellemi fogyatékos gyerekek oktatását. Hat éven keresztül az általános iskolák mellett, ponto­sabban három iskola mellett, úgynevezett speciális tagozatok nyíltak. A defektológusok nehéz körülmények között dolgoztak. Munkájukat, de főleg „nyers­anyagukat” sokan semmibe vet­ték. A speciális tagozatok az „alacsonyabb rendűség” jegyét viselték magukon. S mivel ilyen volt a speciális osztályok körüli hangulat, így négy évv­el ezelőtt, a szakemberek véleményére hall­gatva, a község illetékesei úgy döntöttek, hogy megszüntetik az iskolák mellett működő speciális tagozatokat, s egy helyen, a kri­­vajai általános iskola mellett nyitják meg őket. Ezzel lényegé­ben megnyitották, létrehozták a szellemileg elmaradott gyerekek általános iskoláját. Az iskola lét­rehozását vaskos, szakmailag alá­támasztott anyaggal indokolták meg. Az iskola (mint legjobb tí­pus) létrehozásáról elismerőleg szóltak a pedagógusok, a pszicho­lógusok, a szülők, mindenki... Az iskola pedagógusainak eddigi munkájáról — ugyancsak a szak­emberek véleménye szerint — csak az elismerés hangján lehet szólni. Az iskola mint típus be­váltotta a hozzá fűzött reménye­ket. Irigylésre méltó szintre emel­ték a szellemi fogyatékos gyere­kek képzését, nevelését. A krivajai speciális iskola négy éven keresztül élte nyugodt, dol­gos életét. A napokban azonban nyugtalanság volt tapasztalható az iskolában. Az a nem alaptalan hír kelt szárnyra, hogy megszün­tetik a krivajai speciális iskola alsós tagozatait, s a tagozatokat a topolyai Április 20. és Csáki La­jos Általános Iskolák, valamint a pacséri Moša Pijade iskola mel­lett nyitják meg. A speciális is­kola alsós tagozatainak ilyen széthelyezését azzal igyekeztek indokolni, hogy megszüntessék a Krivajára utazó diákok utazási problémáit. Igaz, ezzel elérték volna azt, hogy a gyerekek né­hány kilométerrel kevesebbet utazzanak, de nem lett volna tel­jesen kiküszöbölve az utazás kényszere. . . Bárhol, bármely helyiségben szervezik meg a szellemi fogya­tékos gyerekek oktatását, a gye­rekek utaztatása elkerülhetetlen — hangzott el azon a tanácsko­záson, amelyet a napokban To­polyán tartottak a krivajai spe­ciális iskola további sorsáról. Lényegében arról van szó, hogy valaki vagy valakik mindenáron be akarják csukatni, ki akarják üríteni a krivajai iskola épületét, s a kiürítési kísérletet épp a szel­lemileg elmaradott gyerekek is­kolájának a lassú, fokozatos megszüntetésével szeretnék elér­ni. S mindezt azzal magyarázzák, hogy könnyíteni igyekeznek a Krivajára utazó diákok helyze­tén. Persze, a tanácskozáson részt vett szakemberek tiltako­zásukat fejezték ki a speciális tagozatok széthelyezésére tett javaslat ellen. Elmondták, hogy négy évvel ezelőtt azért alapí­tották az iskolát, hogy megoldód­jon a szellemi fogyatékos gye­rekek iskoláztatása, s most, ami­kor már félig-meddig megoldott­nak tekinthető, meg akarják szüntetni, meg akarják bontani az ott folyó munkát, az ott ki­alakult munka- és életformát. A tanácskozás részvevői el­mondták, hogy a krivajai spe­ciális iskolában elért eredmé­nyek, a jó munkafeltételek, na­gyobb mértékben kárpótolják azt a fáradtságot, amit az utazás je­lent a diákoknak. Vagyis ez azt jelenti, hogy a krivajai speciális iskola továbbra is megmarad, to­vábbra is működni fog, ugyan­úgy, mint eddig. Az iskola foko­zatos megszüntetését sejtető ja­vaslat megbukott... DANKÓ László Megkezdődtek a XII. Belgrádi Zenei ünnepségek Belgrádiban a Sava Központ kongresszusi termében hétfőn este Zoran Hristic Lépés (Korák) című művének az előadásával megkez­dődtek a XII. Belgrádi Zenei Ün­nepségek. Ez a nyitóhangverseny az UNESCO XXI. közgyűlésének a kísérőrendezvényei közé tarto­zik, s a megnyitón jelen volt M’Bow, az UNESCO főigazgatója, valamint számos küldött. Branko Radivojevic városainak mondott megnyitó beszédet, és üdvözölte a vendégeket. A Belgrádi Zenei Ünnepségeken számos hazai és külföldi neves együttes és szólista lép fel. A hagyományos rendezvény 19-én a Belgrádi Rádió és Televízió kóru­sának és szimfonikus zenekarának a hangversenyével fejeződik be. (Tanjug) A hazai és a külföldi képző­­művészeti kritikusok és el­méleti szakemberek 29 or­szágból kerekasztal-megbeszélést tartottak a Belgrád ’80 elnevezé­sű kiállításról, amely október el­sején nyílt meg a belgrádi Jelen­kori Művészetek Múzeumában. Miodrag Protic igazgató kitűnő bevezető előadásában kifejtette, milyenek és milyenek lehetnek a képzőművészeti intézmények vagy általában a múzeumok ma. Ho­gyan ismerhetjük fel a jelenben az időszerű művészeti adottságo­dat és ezek művészeti értékeit? A kutatási módszerek és a kiállítá­sok minél inkább mentesek le­gyenek az előítéletekből, az előre kimondott értékelésektől, mert ez a deduktív módszer az „uralmon levő” művészetet szentesíti, és az értékrendszert állandósítani kí­vánja, mely a kultúra imperializ­musához vezet. A túl gyors „föl­fedezés” ugyanolyan káros, mint a késés. A kulturális imperializ­mus a deduktív modellt alkalmaz­za, és a nagy központok hatását kritika nélkül elfogadja, mert azt tartja értéknek, amit „felülről” adnak. A fő kérdés: a sajátosságo­kat folyamatosan felfedezni csak ez lehet a kivezető út. Protic fel­teszi a kérdést, hogy a Belgrád ’00 milyen mértékben lehet egy új művészeti filozófia alapja, lehet­­séges-e az élet ellentmondásaira válaszolni a kreaktivitás vagy a mimézis esztétikájával? Az utóbbival legfeljebb követni tudjuk az életet, a jelenségeket, de irányítani vagy vezetni nem. Egy olasz kritikus: A kiállítások áradatát kell megfékezni helyes művészeti politikával. A múzeu­mok megrendelési módszereikkel hatékonyan befolyásolhatják a művészeti életet, alaptevékenysé­gük azonban a műtárgyak őrzése­­és bemutatása maradjon. -----­N­agy kérdés, hogy a kiállítá­sok szervezése megújítja-e a mai helyzetet... Mert a minőség még most is fontosabb a képtárak működésében, mint az időszerűség. Kiterjedjen-e minden művészre a galéristák figyelme, s egyálta­lán van-e túláradó bőség a mű­tárgyakban, kiállításokban, vagy más rendezvényekben? Ezek a gondolatok egyenesen a művészet­­történelemre irányulnak: hogyan kell írni a művészettörténetet? Annyi bizonyos, hogy nem lehet az adatok halmaza és levéltár sem, hanem a megtörtént értékelése és kritikája. — Nem a művészek, hanem az intézmények kiállítása a Belgrád ’80 —, mondta Ole Bihalji Merin. — Az avantgarde jelenleg védeke­zik és visszavonulóban van. Az itt képviselt szocialista realizmus, a modern művészetek elleni láza­dás, a mai irányzatok nem fedik a mai helyzetet. Ha valamikor ezt a kiállítást „kiásnák a föld alól”, nem kapnának választ egyetlen korabeli kérdésre sem. Az angol sze­lektor véleménye majd csa­k tíz év múlva láthatjuk, hogy mit tehetünk a többi nagy intézmény tevékenységének lemá­solása nélkül; megelégedését fe­jezte ki, hogy a múzeumok füg­getlenül döntenek abban, hogy mit küldenek erre a kiállításra. Leg­fontosabb, hogy a Belgrád ’80 ki­állítás, melyet háromévenként rendeznek meg, helyet ad minden ország sajátos kérdéseinek művé­szeti bemutatására, vagyis nem kívánja utánozni Velencét, Sao Paulót... A párizsi Pompidou képtári in­tézmény képviselője megállapítot­ta, hogy összehasonlítva az első kiállítást (1977) ezzel a második­kal, ez utóbbi a jobb, és ezt vár­juk a következőktől is. A múze­um munkáját a művészek hatá­rozzák meg, mondta Zoran Mar­kus. Sürgeti a galériák átszerve­zését. A holland szelektor a múzeu­mok jövőbeni feladatairól beszélt. Szerinte lehetővé kel­l tenni, hogy a művészek rendezett körülmé­nyek között alkothassanak, s ezért helyet és eszközöket kell kapniuk, mert a múzeumok csak ezen az áron léphetnek ki eddigi passzív szerepükből. A válogatás nagyon nehéz kér­dés, állapították meg többen: mindig másként is lehet válogat­ni... Azokat a műveket kell vá­lasztani, amelyek megfelelnek a helyzetnek. Ez a tér és az idő vi­szonya, amelyet különféle érdekek befolyásolnak. Kinek a részére szervezték ezt a kiállítást? Mindnképpen a kö­zönségnek, de nemcsak a bel­grádinak, hanem a jugoszláv és a külföldi közönségeknek is, mondta Protic. N­em tudjuk, mi történik eb­ben a pillanatban a mű­termekben, de hároméves információ­­s alapján dolgozha­tunk, mondta dr. Katarina Amb­­rozié. A modern művészet és a je­lenkori művészet fogalmát ponto­san meg kell különböztetni, mert ami jelenkori, az nem kötelezően modern is, mondta Ambrozio. A spanyol ki­állítási részleg vá­logatója, szerint a fő probléma a művészeti vezető és a publikum viszonyában van, mely nem szim­patikus, sőt ellenszenves. A kerekasztal-értekezleten Ri­chard Stanislawski lengyel mú­zeumigazgató elnökölt, és összesí­tette a megbeszélés eredményeit. A kiállítás sikeres volt. Ezen a ■találkozón részt venni a barátság és testvériség ápolását jelentette. A triennálé folytatására nagy szükség van. 1983-ban új­ra meg­rendezik. ш ÁCS József Belgrád ’80 A képzőművészeti kritikusok nemzetközi kerekasztal-megbeszélése MAGYAR SZÓ 1980. október 8., szerda Ljubljanai kiállítás az NDK-ban Ljubljana fejlődését szemléltető kiállítás nyílt Karl-Marx-Stadtban. Az NDK-nak ezzel a 310 000 lako­sú ipari városával a szlovén fő­város baráti és gazdasági kapcso­latokat tart fenn. A kiállítás meg­nyitásával egyidejűleg, a Városi pincében jugoszláv konyhaművé­szeti hét kezdődött. (Tanjug) Kevés az előadó és a tankönyv A VKSZ TB Elnökségének további két bizottsága vitatta meg az eszmei-politikai képzés problémáit A fiatalok, dolgozók, önigazga­tók, párttagok eszmei és politikai felkészítését, marxista képzését szolgáló oktatási-nevelési munka formáinak az utóbbi években be­indított rendszeréről, programjai­ról és működéséről készített elemzést és az alapelveket tartal­mazó dokumentumot tegnap a VKSZ TB Elnökségének további két bizottsága tárgyalta meg Zvekié Miskolczi Mária elnökle­tével. A párt eszmei-politikai és szer­vezési továbbfejlesztésének kérdé­seivel foglalkozó, valamint a ká­derpolitikai bizottság tagjai a po­litikai képzés kiterjesztésének és színvonala emelésének lehetőségei kapcsán egyebek között elmond­ták, hogy a VKSZ TB Politikai Tanulmányi és Marxista Képzési Központjának munkacsoportja ál­tal készített elemzés számos bőví­tésre szorul, mielőtt az Elnökség és a TB ülése elé kerül. Bura Nyemoga a munkacsoport nevé­ben megjegyezte, hogy az adat­gyűjtés nem volt zökkenőmentes: számos szervtől, szervezettől, isko­lától késve és hiányosan érkeztek meg a válaszok. Ezért kiegészítő felmérésekre van szükség. A felszólalók rámutattak példá­ul arra, hogy az utóbbi időben csökkent az iskolában és szerveze­tekben folyó eszmei-politikai kép­zés színvonala, részint azért, mert egyes munkaformák (például az önigazgatók iskolái­ iránt már ki­sebb az igény, mint korábban, másrészt pedig mert a bejáródott oktatási rendszereknek sincs ele­gendő szakelőadójuk, és ezek jó része is csupán formális képesí­téssel bír e munkakör ellátására. Ez, valamint a tankönyvhiány kü­lönösen a nemzetiségek nyelvén folyó oktatásban okoz zavarokat. Emellett egyes középiskolákban és egyetemi karokon nem tulajdoní­tanak kellő fontosságot az eszmei képzésnek, ami az ilyen tárgyú előadások számának csökkenésé­ben is megnyilvánul. A legsürgő­sebb teendő tehát olyan káderek képzése és olyan tankönyvek kia­dása, amelyek lehetővé teszik a szakszerű munkát, a minőség nö­velését, jórészt abban a vonatko­zásban is, hogy a tárgyalt témák a marxizmus klasszikusainak mű­vei mellett a jelenkori szocialista önigazgatás gyakorlatát is szerves részükként öleljék fel, vagyis hogy az oktatás minél inkább va­lóságközelbe kerüljön. Végül pe­dig pontosan meg kell határozni, ki és milyen mértékben járul hoz­zá e munka költségeinek fedezé­séhez. Az együttes ülés után a pártfej­­lesztésügyi bizottság megvitatta a múlt év júliusa óta végzett munká­járól beterjesztett jelentést. (1) Zalai pedagógusok és diákok Zomborban Zombor és Baja város és járás immár tízéves széleskörű együtt­működése tette lehetővé a zombori Testvériség-Egység és a bajai Dó­zsa György általános iskolák kö­zötti baráti kapcsolat kialakítását. Az együttműködési program ke­retében holnap Zomborba látogat a bajai iskola 40 tagú diák- és pedagógusküldöttsége. Csütörtök délután a két iskola sportszakosz­tályai, a sakkozók és a céllövők mérik össze ügyességüket és tudá­sukat. Este a zombori Petőfi Sán­dor Művelődési Egyesület nagyter­mében a zombori és bajai diákok közös kulturális műsora követke­zik. Pénteken a magyarországi ven­dégek zombori házigazdájukkal együtt ellátogatnak Tito elvtárs sírjához, és megtekintik a Május 25. emlékmúzeumot. P. M.

Next