Magyar Szó, 1980. október (37. évfolyam, 271-285. szám)

1980-10-06 / 276. szám

1980. október 6., hétfő KÉPZŐMŰVÉSZETI LEVELEZŐ ISKOLA Látni és következtetni Az ötödik TAKT-ról A TAKT-ot az idén először tete­­­ték a szervezők tematikussá a munka-elidegenedés-művészet ösz­­szefüggéseivel az előtérben. Az elképzelés nem vallott kudarcot,­­ hiszen a képzőművészet más-más­­­ogaiban dolgozó fiatal alkotók­­ nemcsak észrevételeiket, hanem­­ értelmezéseiket is elmondhatták,­ bemutathatták. A megkötöttség-­­ nek — vagy inkább annak, hogy­­ a témaválasztással nagy fába vág-t ták a fejszéjüket — meglett a maga ódiuma. Nem mindenki hangolódott rá a témára, nem­ mindenki gondolkodott el a há­­­rom fogalom összekapcsolódásá­ról, pontosabban a munkától való elidegenedés művészi bemutatá­sának lehetőségeiről. Nemcsak né­­­­hány felületes munka, hanem egy­két érdemtelenül kiállított mű is bizonysága ennek. Az elidegenedés fogalma az em­ber helyzetét jelöli a kizsákmá­­­­nyoláson alapuló osztálytársadal­­­makiban. A munkaeszközök tőkés tulajdona maga után vonja a munkás elidegenülését a munká­tól, s mivel csak fizikai erejére tartanak igényt, nem érdekli más, mint a bére. Ennek alapján „dol­gozó állattá válik”, elidegenedik önmagától, csak saját létfenntar­tásával törődik, és így az ember elidegenedik a másik embertől. A kapitalizmusban az ember termelőerejének és szellemi ké­pességének szétválasztásával meg­teremtették a társadalmi alapot a művelődés­politikai, tudományos és gazdasági szerepének az ural­kodó osztály érdekeinek megfele­lő kiaknázására, mindinkább fo­kozva az osztályok közötti ellen­tétet és az ember elidegenülését munkájától. Megszüntetve a ki­zsákmányolást, a munkások a szo­cialista önigazgatású társadalom­ban megnyitották az utat a füg­gőségen alapuló termelési viszo­nyok felszámolása előtt. Átvéve a hatalmat a társadalmi újraterme­lés fölött, a munkásosztály politi­kailag és gazdaságilag a termelő­­eszközök tulajdonosa lett, közvet­lenül dönt a megtermelt új érté­kekről, megelőzve így a munka elidegenítését. Az utóbbi években a művelődés elidegenülése kétféleképpen nyil­vánult meg. A művészetek és a széles közönség közötti lépés­ Cservenást Erzsébet: Kerámia különbség leegyszerűsítésére, vul­­garizálására került sor, népiség, a népszerűsítés, a művészetek érték­mérőinek tudatos enyhítése alkal­mazásával. A művészetek demok­ratizálása és popularizálása nem lehet hathatós, ha nem változik meg az emberek gondolkodása, nem fogadják be a művészeteket, nem érzik és értelmezik belső em­beri szükségletként. A második megnyilvánulási for­ma a hermetikus bezárkózás. Az előzőnek ellentéte, olyan elgondo­lás, hogy a művészet egy értelmi­ségi csoport előjoga. Következmé­nye, hogy az avatatlanok tömege újra leértékelődik, és akarva-aka-­­ ratlanul bekövetkezeik a termelő- , erő és a szellemi képesség elkü-­­­lönülése. Ezt a két szempontot szem előtt­­ tartva mondom Drávai Éva alko-­­ tását elgondolkodtatónak és a rá-­ kérdezést helytállónak, bár csak­­ az egymástól való elidegenülés ki­fejezője. De nemcsak Drávai Éva, hanem mások is­­két vagy több ember eltávolodását érzékeltetik, kevesebbet foglalkoznak magával­­ a munkától való elidegenüléssel. Lehet, hogy csak a tapasztalat, a megfigyelés hiánya: a TAKT-on kiállítók közül ugyanis kevesen látogathattak el egy vagy több munkaszervezetbe, beszélgethettek el a közvetlen termelőkkel mun­kájuk és művelődési lehetőségeik összehangolhatóságáról, jelentősé­géről mindennapjainkban. Bada Tibor már valóban para­­doxális: a használhatatlan munka­ruhák, kötelek, drótok nem azért kerültek és kerülnek a „szemét­dombra”, mert az ember elidege­nedett tőlük, hanem mert hasz­nálhatatlanok. A hatodik TAKT-ra készülő fiatal alkotóknak valóban feladták a leckét, de nem félek attól, hogy egyiküknek sem sikerülne megta­lálnia a legjobb képzőművészeti elemeket elképzeléseik megvaló­sításához. És ha már Szalai Anna nyomán a „lecke” kifejezést hasz­náltam — Rimbaud már az iskolai feladatok elkészítésének alkalmá­val megmutatta lángelméjét. És lecke, házi feladat-e, ha a kiállí­tók készülnek a várható vitákra, észrevételeiket elmondva, meg­hallgatva a többieket — követ­keztetnek? VARGA Szilveszter, Moravica MAGYAR SZÓ MŰVELŐDÉS *7 Tételvázlatok az amatőrizmus néhány időszerű kérdéséről 1. Az egyén és a társadalmi csoportok az amatőrizmus által fej­tik ki azon képességeiket, amelyek részben (vagy egészen) kiakná­zatlanok maradnak a termelési m­unkagyakorlat során. Mégsem ne­vezhetünk mindenfajta műkedvelői tevékenységet hasznosnak, ha az kizárólag kompenzációként nyilvánul meg. Az amatőrizmus megsem­misíthet valamit a rutinszerű életből, de semmiképpen sem marad­hat meg puszta menekvésnek. Még kevésbé fogadható el az „amatő­rizmus” olyan formája, amely önnön tökéletesítésének szükségéből eléri ugyan a professzionalizmus bizonyos szintjét, de azon szinten, amelyik még az értékeik szféráján innen van. Az amatőr azon am­bíciói, hogy felnőjön a professzionális alkotáshoz, mindazonáltal támogatni kell, azonban kétségkívül elmarasztalandók azok az igye­kezetek, amelyek mögött nem áll kreatív erő, amelyek mögött kis akarások rőzselángjai lobognak, amelyek felégetik, degradálják a spontaneitást, belső motiváltságot. 2. Nem háládatos dolog beszélni az amatőrizmus válságáról „rite et nunc”, de hát mégiscsak tanúi vagyunk ennek a válságnak, hisz a tömegkommunikációs eszközök nagyfokú fejlettsége előrejelez egy­fajta passzivitást, azt a passzivitást, ahol tünetjellegűvé válik ama „ülő figura” jelensége, aki szórakozottan szemlél, néz. Nézelődik. És önnön kispolgári izoláltságában részese annak a folyamatnak, amit ma a társadalmi tér végletekig menő beszűkítésének nevezhetnénk. A négy fal által körülhatárolt terület még az övé, íme a civilizáció bumerángja. 3. Az iskola mint oktatási intézmény — kulturális-művészeti vo­natkozásban — még mindig statikus tényező. Az iskolareform egyik célkitűzése éppen a specializáció. A specializációra való irányítás sok­szor annak akadályává válik, hogy az amatőrtevékenységre való haj­lam, szándék mindazok sajátságos erejévé fejlődjön, akik részt vesz­nek a tanítási-oktatási folyamatban. 4. Az amatőrizmus meghatározott környezetben zárt körű játék­ként is kihajthat. Lehetőséget kell számára biztosítani, hogy szűk köréből kilépve új területeket hódítson meg, döntésre kényszerítve, passzivitásukból kiragadva a még ingadozókat. 5. Ami az amatőr alkotói szeretetből fogan, a maga módján nem csekélyebb jelentőségű, mint a hivatásos művészet eredményei. Épp ezért jogtalan mindazon kísérlet, amely az „amatőrizmus” fogalmi jelentésének átértékelésére irányul, pejoratív célzattal. NAGY István, Székelykeve ( ?—@_­dggjWg I.............^ | GYORS, DE GAZDASÁGOS • | A Crvena Zastava Művek már elfogad befizetéseket a Jugo 45 új gépkocsitípusra. Előfizetés készpénzzel, hitel formájában és devizaeszközökből eredő dinárral. ЈД Előszám­ítási ár 100 000 dinár. |J«&| Az előfizetőknek 7,5 százalékos kamat jár. A sorozatgyártás megkezdését az év utolsó negyedére tervezik. I ==‡ 310®*® ›== jj No MODERN FORMATERVEZÉS, KORSZERŰ TECHNOLÓGIAI 0 KIVITELEZÉS... V£) JSf MŰSZAK! ADATOK ^ CC MOTOR Ar* — - 903 ccm-es motor § ^*1“ - maximális erőkifejtés (DIN) 6100 fordulatszám esetén 33,1 KW (45 LE) 8^ TELJESÍTŐKÉPESSÉG - egrizsa - maximális sebesség teljes megterheléskor 135 km/h - teherbírás (5 személy+50 kg) 400 kg A JUGO gépkocsi rendkívül gazdaságos. Üzemanyagfogyasztása optimális feltételek mellett és 90 km/h­­, amíg sebességnél 5,86 liter . BŐVEBB FELVILÁGOSÍTÁS: ZOMBOR, Zastava autó munkaszervezet, Filip Kljajić U. sz. n. telefonszám: 025/24-455,­­ ÚJVIDÉK, Promet i servis tmasz, Szerémség u. 9., telefon: 021/22-266, KULA, Promet i servis tmasz, Tito marsall u. sz. n., telefon: 025/722-000, ZENTA, Auto Bačka, Petőfi Sándor u. 47., telefon: 024/80-002. VUKOVÁR, Auto Bačka, Ivo Lola Ribar u. 23., telefon: 056/41-502. V HÓDSÁG, Promet i servis tmasz, Zombori utca sz.it., telefon: 025/74-795. Ј’ ........ 1 аоттвиг— ^

Next