Magyar Szó, 1982. november (39. évfolyam, 301-315. szám)
1982-11-01 / 301. szám
1982. november 1., hétfő BECSE összeegyeztették a munkakezdést A becsei végrehajtó tanács egy héttel ezelőtti ülésén határozatot hozott arról, hogy a községi közigazgatási szervben reggel 8-tól délután 4-ig tart a téli munkaidő. Hasonló módon kell meghatározni a többi nem termelő ágazatban is a munkaidőt, továbbá azon gazdasági munkaszervezetekben is, amelyek egy műszakban dolgoznak, és az átállás nem ütközik különösebb nehézségekbe. Mivel a község területén igen tarka munkakezdési helyzetkép alakult ki, a végrehajtó tanács péntek délutáni kibővített ülésén az érdekeltek részvételével összeegyeztették az álláspontokat, és szem előtt tartva a napközis elhelyezést, a közlekedés és közellátás problémáját, úgy határoztak, hogy november elsejétől valamennyi közintézményben reggel 7-től délután 3-ig dolgoznak. Ez a rendelkezés a foglalkoztatottak egynegyedét érinti. Az iskolák munkaideje — a Petőfi Sándor Általános Iskola kivételével, ahol ezután reggel 8-kor kezdődik a tanítás — nem változik. A bölcsődékben, napközikben továbbra is reggel fél 6-tól délután fél 4-ig lehet elhelyezni a kicsiket. 1. gy si feldolgozó ipar érdekeltsége a nitrogénmű építésében Az észak-bácskai munkaszervezetek támogatják a vállalkozási A nitrogénmű építésének befejezésére irányuló akció eddigi menetét értékelték a pénteki kamarai tanácskozás résztvevői. Észak- Bácska mezőgazdasági és feldolgozó ipari munkaszervezetei aláírják a nyilatkozatot, hogy hajlandóak hozzájárulni a létesítmény építésének befejezéséhez, s hogy mind a munkaszervezetek, mind pedig a társastermelők körében belátják, a műtrágyagyári kapacitások korszerűsítése nélkül nem valósítható meg az élelmiszertermelés növelésére vonatkozó nagyszabású terv sem. Biztató tehát, hogy Adán, Kanizsán, Szabadkán, Topolyán és más községek területén sikeresen folytatódik és bontakozik ki az akció. Ezzel szemben az is érthető, hogy egyes munkaszervezetek, illetve termelők várakozó álláspontra helyezkednek és attól teszik függővé hozzájárulásukat, hogy mások milyen döntést hoznak. A felszólalók megjegyezték, hogy a mostani gazdasági helyzetben nincs helye a tétovázásnak, hiszen mind a mezőgazdasági termelésnek mind pedig a feldolgozó iparnak a jövője függ a vállalkozás sikerétől. Megvitatták, hogy a feldolgozó ipar miként járulhat hozzá a létesítmény építésnek befejezéséhez. A zentai cukorgyár képviselője a munkaszervezet állásfoglalását tolmácsolva elmondta, a hozzájárulás feltétele az, hogy a jövőben folyamatos legyen azoknak a műtrágyaféleségnek a gyártása, amelyek növelik a cukorrépahozamot. A verbászi olajgyár képviselője megemlítette, hogy a munkaszervezet elvben támogatja a vállalkozást, de belátható időn belül nem járulhat hozzá a pénzellátásához mert az olajgyár kapacitásának alig egynegyedét használhatja ki nyersanyaghiány miatt, s így veszteséges a termelés. S súlyosbítja a helyzetet, hogy az étolaj önköltségi ára magasabb, mint a kiskereskedelmi ára. Hasonló nehézségekről számolt be a zombori olajgyár küldötte is. A becsei szójagyár pedig egyelőre azért nem írhatja alá az önigazgatási megegyezést, mert az új üzemben a szója feldolgozása még nem hozott jövedelmet. Végül azt is megállapították, hogy a feldolgozó ipar számára szükséges nyersanyaghiány is arra figyelmeztet, hogy a nitrogénmű mielőbbi befejezése halaszthatatlan feladat az ipari növények hozamának növelése szempontjából is. A. T. VERBÁSZ Rendszertelen házbérfizetésért kényszerkilakoltatás Legtöbb lakót csak bírósági beavatkozással lehet házbérfizetésre kényszeríteni Verbászon mintegy 2000 család él társadalmi lakásban. Közülük legalább 1800-nak az az elve, hogy legfontosabb lakást kapni, aztán pedig lesz ami lesz, senki sem kényszerítheti őket a házbér és a különféle szolgáltatások fizetésére. Az említett 1800 háztartás ellen feljelentést tett a verbászi Standard munkaszervezet a rendszertelen házbérfizetés miatt, továbbá ,mert elmulasztották befizetni a fűtés, a vízszolgáltatás és a szemételhordás díját. A tartozások értéke meghaladja a 4,6 millió dinárt, ami nem elenyésző összeg, ellenkezőleg: a Standard egyévi bevételének egyharmadáról van szó. Sok lakó kifogásolja, hogy a munkaszervezet nem visel gondot a kisebb-nagyobb javításokra, de arra nem gondolnak, hogy az erre szolgáló pénzt egyedül a házbérekből fedezhetik. Kötelezettségeiknek csak kevesen tesznek eleget, jóllehet Verbászon a házbér a legalacsonyabbak közé tartozik az országban. Sokat a bíróság többszörös beavatkozásával lehet csak fizetésre kényszeríteni. Nem hivatkozhatnak az alacsony személyi jövedelemre sem, mert általában jó anyagi körülmények között élő, sőt a legmagasabb személyi jövedelmű háztartásokról van szó. A több éves probléma megoldása érdekében indult Verbászon egy akció is, de különösebb eredmény nélkül. A Standardot egyszerűen rákényszerítik, hogy a lakásviszonyokról szóló törvény 49. szakaszához folyamodjon, hogy a három hónapnál hosszabb ideig tartó tartozásokért felmondjon a lakóknak. Ami sok az sok — mondják a munkaszervezetben. Ne érje meglepetés a lakókat, ha többen közülük az utcán találják magukat. Ám felvetődik még egy kérdés: mi lenne akkor, vagy mi lesz akkor, ha a verbásziak is, mint a többi lakó, gazdasági házbért fizetnének, illetve fizetnek majd? Sz. G. MAGYAR SZÓ BELPOLITIKA---------— Niši Elektronikai Művek Hosszú távú ügyviteli együttműködés A Niši Elektronikai Művek és az NDK-beli Robothron cég a következő öt évben kétmilliárd dinár értékű együttműködést bonyolít le. Ez a niši gyár eddigi legnagyobb értékű együttműködése külföldi gyárral, amellyel együtt lépnek fel a fejlődő országok piacán. A két gyár a villanyírógépek előállítására kötött hosszú távú ügyviteli együttműködést. Mindkét gyár készít alkatrészeket a gépekhez, ameyyeket a Robothornban állítnak össze. Ezek a villanyírógépek közös Ei-Robothoron S-6001 név alatt kerülnek a piacra. Az év végéig mintegy 1000, a jövő év elején pedig újabb 2000 gépet gyártanak. Az értékesítéssel nem lesz gond, mert a fejlődő országokkal szerződést kötöttek leszállításukról. Ezeket a villanyírógépeket kizárólag a jugoszláv és a keletnémet gyár által készített alkatrészekből állítják össze, tehát nem szükséges hozzá behozatal. Ez a kooperáció az elektronikai művek és Robothron számára egyaránt jó lehetőségeket nyújt gazdasági együttműködésük bővítésére, elsősorban a számítógépeik gyártása terén. (Tanjug) A tartományi székváros nem bővelkedik művelődési és politikai életünk kiemelkedő egyéniségeinek emlékműveiben, mellszobraiban. Évtizedeken keresztül a Szabadság téren levő Svetozar Milelie emlékmű dominál és néhány, szinte szégyenlősen felállított mellszobron kívül nemigen volt más. Most azonban Újvidék rövid idő alatt két alkotással gazdagodott. Jovan Soldatovic szobrászművész ajándékát, Đura Jakšić író és festőművész emlékművét a Duna parkban helyzeték el. Két nappal ezelőtt pedig a Limán IV. városrészben a Žarko Zrenjanin iskolánál leleplezték a kiemelkedő forradalmár, Zarko Zrenjanin mellszobrát. Bora Vojnović felvétele az ünnepségen készült. Újdonság a készülő menetrendben Olimpik-expressz Újvidék és Szarajevó között A jövő év május 29-én érvénybe lépő új vasúti menetrendet úgyszólván már összehangolták. A jelentősebb újdonságok közé tartozik, hogy beindítják az Olimpik gyorsvonatot Szarajevó és Újvidék között, továbbá a nyári idényben különválasztják a belgrád—pula— koperi járatot. Nyáron át egy helyett két vonat közlekedik Belgrád—Pula és Belgrád—Koper netrenddel foglalkozó osztályának a Jugoszláv Vasutak Közössége között, közölte Cedomir Jovanović, vezetője. Felvetődött továbbá még egy éjszakai vonatnak a beindítása Belgrád és Szkopje között, a Zágráb és Párizs között közlekedő vonat pedig több hálókocsit kap. A vasúti közösségben annak lehetőségét is latolgatták, hogy meghosszabbítják a nyári idényjáratok idejét, amelyek eddig leggyakrabban csak két és fél hónapig tartottak. Az idény meghosszabbításával lehetőség lenne arra, hogy az utóidényben is több utast szállítsanak. Később döntenek arról, hogy hány helyi járatot vezetnek be. E hónap elején Svájcban értekezletet tartanak a nemzetközi vasúti menetrendről, ahol meghatározzák a változásokat. A Jugoszláv Vasutak kész elegendő vonatot biztosítani a romlandó áru Görögországból és Bulgáriából a nyugat-európai országokba való szállítására. Az új menetrendben előirányozták, hogy mint eddig is, a személygépkocsikat szállító vonatok 18 vonalon közlekednek. Egész éven át 10 vonalon szállítanak személygépkocsikat és nyáron át még 8 járaton. A Bar felé közlekedő személygépkocsikat szállító vonalhoz kapcsolják a niši vasúti kocsikat is. Ha szükség mutatkozik, más járatokon és több személygépkocsit szállító vagont kapcsolnak a szerelvényekhez, mert várható, hogy ezek egyre népszerűbbek lesznek, tekintettel az energetikai helyzetre. A vasúton szállított személygépkocsik száma évente mintegy ezerrel növekszik. Ezek a vonatok az idén szeptember elejéig mintegy 7100 személygépkocsit és több mint 21 000 utast szállítottak. (Tanjug) Mikor helyezik üzembe a Bitola I hőerőművet A Bitola I. hőerőmű üzembe helyezése úgyszólván mindennap várható. Ennek ellenére az építőmunkások és azok, akik éjt nappallá téve dolgoznak az erőmű befejezésén, nem tudták megcáfolni azt a tréfát, mely szerint az erőmű átadására az idén még egy hétfőre, az 53.-ra is szükség van. Arról van szó, hogy állandóan elodázzák az erőmű átadását, ami jelenleg, a szigorú áramkorlátozások idején igen kedvezőtlenül érinti Macedónia lakosságát. Csupán az idén három alkalommal halasztották el az átadását, egyébként az erőmű építése már két évet késik. Az év elején a Bitola Bányászati, Energetikai Kombinát munkástanácsa áprilisra jelentette be az erőmű ünnepélyes üzembe helyezését. Az időpontot később júliusra, augusztusra, majd szeptemberre halasztották, majd októberben a „következő hétfőt” jelölték ki az átadás időpontjául. Raif Dizdarevićnak, a JSZSZK Képviselőháza elnökének a közelmúlt-ban Bitolán tett látogatása során a kombinát vezetői megígérték, hogy az erőmű hétfőn üzembe lép. Azóta már két hétfő elmúlt, és itt van a harmadik is. Az átadás időpontjának halogatásával nemcsakfélrevezetik a nyilvánosságot, hanem csökkentik azon dolgozók törekvésének az értékét, akik éjt nappal téve szorgalmasan dolgoznak a hőerőmű építésén. Meg lehet érteni az objektív nehézségeket, amelyekkel az építők szembetalálták magukat, továbbá érthető a nyomás, amely a jelenlegi energetikai helyzetben rájuk nehezedik, de mindez nem igazolja az üzembe helyezés gyakori elodázását. A fogyasztók függetlenül a nehéz energetikai helyzettől minden bizonnyal szívesebben vennék, ha egy későbbi időpontra tűznék ki az átadást, s azt végre be is tartanák, mert így becsapottnak érzik magukat. MACEDÓNIA A háztartások jegyre kapják a fűtőolajat A Macedón Végrehajtó Tanács legutóbbi ülésén konkrét határozatott hozott, amelyben előírja a háztartások jegyekkel történő fűtőolaj-ellátását. Ezzel közvetlenül megvalósul a Macedón DNSZSZ Köztársasági Választmánya Elnökségének indítványa, mely a polgárok ésszerű fűtőolaj-ellátására vonatkozik. A Makpetrol munkaszervezet az 1980. évben leszállított fűtőolajmennyiséget köteles a köztársaságban levő községeknek leszállítani, ahol aztán az illetékes szervek kiosztják a fűtőolaj-jegyek alapján. A Végrehajtó Tanács határozata alapján a jegyek kiadása november 1-jén, azaz ma kezdődik, de egyelőre csak a hónap első tíz napjára érvényes. Ugyanis jelentős különbség mutatkozik egyrészt a kimutatott szükséglet, másrészt az átlagos szükséglet között, ezért a belosztás alapjául az 1980. évi átlaghasználatot vették és a jegyek elosztása november hónap első harmadában történik. Ebben az időszakban megalapítják a kizárólag, vagy részben fűtőolajjal fűtő fogyasztók számát. A Macedón Végrehajtó Tanács közeménye szerint egyedül ilyen módon lehetséges a redelkezésre álló mennyiségből biztosítani a háztartások részére a fűtőolajat, továbbá a gazdaság más szükségleteire, főleg az őszi vetésre az üzemanyagot. (Tanjug) Óriásira nőttek a szállítási költségek Vagonhiány miatt még mindig sokszor keletkezik szűk garat A hazai áru árában óriásira nőttek a szállítási költségek. Ezek nagyban megdrágítják a termékeket és közvetlenül hatnak a hazai áru versenyképességének csökkentésére a világpiacon, így nálunk a szállítási költségek 10—15 százalékos különbségek keletkeznek az árucikkek árában. A belgrádi közlekedési intézet kimutatása szerint a szállítási költségek a termékek egységére átszámítva az európai országokban 5—7 százalékra rúgnak, nálunk viszont háromszor nagyobbak. Szerbiának, noha az országban a leghosszabb vízi útja van, nem használják ki a lehetőségeket. A szenet, a homokot, az épület- és más anyagot továbbra is inkább teherautókkal, nem pedig a vasúton vagy uszályokon szállítják. Hazánkban a vasutak 65 százalékát villamosították. Ennek ellenére még mindig gyakran nincs felkészülve arra, hogy eleget tegyen a gazdaság szükségleteinek és gyakran keletkezik szűk garat, főleg a vagonhiány miatt. (Tanjug) Bezárult a belgrádi könyvkiállítás Tegnap este bezárta kapuit a 27. Belgrádi Nemzetközi Könyvkiállítás. A hét nap alatt mintegy 270 000 látogatója volt, ennyien, még sosem látogatták meg ezt a nagyszabású kulturális rendezvényt. A nagyszámú kiállító elégedett lehet a kiállítás gazdasági eredményeivel, a munkaszervezetek számos jelentős üzletet kötöttek, s ez újra csak azt bizonyítja, hogy továbbra is nagy a könyv iránti érdeklődés.