Magyar Szó, 1982. november (39. évfolyam, 301-315. szám)

1982-11-01 / 301. szám

1982. november 1., hétfő BECSE összeegyeztették a munkakezdést A becsei végrehajtó tanács egy héttel ezelőtti ülésén határozatot hozott arról, hogy a községi köz­­igazgatási szervben reggel 8-tól délután 4-ig tart a téli munka­idő. Hasonló módon kell megha­tározni a többi nem termelő ága­zatban is a munkaidőt, továbbá azon gazdasági munkaszervezetek­ben is, amelyek egy műszakban dolgoznak, és az átállás nem üt­közik különösebb nehézségekbe. Mivel a község területén igen tarka munkakezdési helyzetkép alakult ki, a végrehajtó tanács péntek délutáni kibővített ülésén az érdekeltek részvételével össze­egyeztették az álláspontokat, és szem előtt tartva a napközis el­helyezést, a közlekedés és közellá­tás problémáját, úgy határoztak, hogy november elsejétől vala­mennyi közintézményben reggel 7-től délután 3-ig dolgoznak. Ez a rendelkezés a foglalkoztatottak egynegyedét érinti. Az iskolák munkaideje — a Petőfi Sándor Általános Iskola kivételével, ahol ezután reggel 8-kor kezdődik a tanítás — nem változik. A böl­csődékben, napközikben továbbra is reggel fél 6-tól délután fél 4-ig lehet elhelyezni a kicsiket. 1. gy­ si feldolgozó ipar érdekeltsége a nitrogénmű építésében Az észak-bácskai munkaszervezetek támogatják a vállalkozási A nitrogénmű építésének befeje­zésére irányuló akció eddigi me­netét értékelték a pénteki kama­rai tanácskozás résztvevői. Észak- Bácska mezőgazdasági és feldol­gozó ipari munkaszervezetei alá­írják a nyilatkozatot, hogy hajlan­dóak hozzájárulni a létesítmény építésének befejezéséhez, s hogy mind a munkaszervezetek, mind pedig a társastermelők körében belátják, a műtrágyagyári kapa­citások korszerűsítése nélkül nem valósítható meg az élelmiszer­termelés növelésére vonatkozó nagyszabású terv sem. Biztató tehát, hogy Adán, Kanizsán, Sza­badkán, Topolyán és más közsé­gek területén sikeresen folytató­dik és bontakozik ki az akció. Ezzel szemben az is érthető, hogy egyes munkaszervezetek, illetve termelők várakozó állás­pontra helyezkednek és attól teszik függővé hozzájárulásukat, hogy mások milyen döntést hoz­nak. A felszólalók megjegyezték, hogy a mostani gazdasági hely­zetben nincs helye a tétovázás­nak, hiszen mind a mezőgazdasá­gi termelésnek mind pedig a fel­dolgozó iparnak a jövője függ a vállalkozás sikerétől. Megvitatták, hogy a feldolgozó ipar miként járulhat hozzá a lé­tesítmény építésnek befejezéséhez. A zentai cukorgyár képviselője a munkaszervezet állásfoglalását tol­mácsolva elmondta, a hozzájáru­lás feltétele az, hogy a jövőben folyamatos legyen azoknak a mű­trágyaféleségnek a gyártása, amelyek növelik a cukorrépahoza­­mot. A verbászi olaj­gyár képvise­lője megemlítette, hogy a munka­­szervezet elvben támogatja a vállalkozást, de belátható időn belül nem járulhat hozzá a pénzellátásához mert az olajgyár kapacitásának alig egynegyedét használhatja ki nyersanyaghiány miatt, s így veszteséges a terme­lés. S súlyosbítja a helyzetet, hogy az étolaj önköltségi ára magasabb, mint a kiskereskedelmi ára. Ha­sonló nehézségekről számolt be a zombori olajgyár küldötte is. A becsei szój­agyár pedig egyelőre azért nem írhatja alá az önigaz­gatási megegyezést, mert az új üzemben a szója feldolgozása még nem hozott jövedelmet. Végül azt is megállapították, hogy a feldol­gozó ipar számára szükséges nyersanyaghiány is arra figyel­meztet, hogy a nitrogénmű mielőb­bi befejezése halaszthatatlan fel­adat az ipari növények hozamá­nak növelése szempontjából is. A. T. VERBÁSZ Rendszertelen házbérfizetésért kényszerkilakoltatás Legtöbb lakót csak bírósági beavatkozással lehet házbérfizetésre kényszeríteni Verbászon mintegy 2000 család él társadalmi lakásban. Közülük legalább 1800-nak az az elve, hogy legfontosabb lakást kapni, aztán pedig lesz ami lesz, senki sem kényszerítheti őket a házbér és a különféle szolgáltatások fizetésé­re. Az említett 1800 háztartás ellen feljelentést tett a verbászi Stan­dard munkaszervezet a rendszerte­­len házbérfizetés miatt, továbbá ,mert elmulasztották befizetni a fű­tés, a vízszolgáltatás és a szemét­­elhordás díját. A tartozások érté­ke meghaladja a 4,6 millió dinárt, am­i nem elenyésző összeg, ellenke­zőleg: a Standard egyévi bevéte­lének egyharmadáról van szó. Sok lakó kifogásolja, hogy a munkaszervezet nem visel gondot a kisebb-nagyobb javításokra, de arra nem gondolnak, hogy az erre szolgáló pénzt egyedül a házbé­­rekből fedezhetik. Kötelezettségeik­nek csak kevesen tesznek eleget, jóllehet Verbászon a házbér a leg­alacsonyabbak közé tartozik az or­szágban. Sokat a bíróság többszö­rös beavatkozásával lehet csak fizetésre kényszeríteni. Nem hi­vatkozhatnak az alacsony személyi jövedelemre sem, mert általában jó anyagi körülmények között élő, sőt a legmagasabb személyi jöve­delmű háztartásokról van szó. A több éves probléma megoldása érdekében indult Verbászon egy akció is, de különösebb eredmény nélkül. A Standardot egyszerűen rákényszerítik, hogy a lakásviszo­­nyokról szóló törvény 49. szakaszá­hoz folyamodjon, hogy a három hónapnál hosszabb ideig tartó tar­tozásokért felmondjon a lakóknak. Ami sok az sok — mondják a munkaszervezetben. Ne érje meg­lepetés a lakókat, ha többen kö­zülük az utcán találják magukat. Ám felvetődik még egy kérdés: mi lenne akkor, vagy mi lesz akkor, ha a verbásziak is, mint a többi lakó, gazdasági házbért fizetné­nek, illetve fizetnek majd? Sz. G. MAGYAR SZÓ BELPOLITIKA---------— Niši Elektronikai Művek Hosszú távú ügyviteli együttműködés A Niši Elektronikai Művek és az NDK-beli Robothron cég a követ­kező öt évben kétmilliárd dinár értékű együttműködést bonyolít le. Ez a niši gyár eddigi legnagyobb értékű együttműködése külföldi gyárral, amellyel együtt lépnek fel a fejlődő országok piacán. A két gyár a villanyírógépek előállítására kötött hosszú távú ügyviteli együttműködést. Mindkét gyár készít alkatrészeket a gépek­hez, ameyyeket a Robothornban állítnak össze. Eze­k a villanyíró­gépek közös Ei-Robothoron S-6001 név alatt kerülnek a piacra. Az év végéig mintegy 1000, a jövő év elején pedig újabb 2000 gépet gyár­tanak. Az értékesítéssel nem lesz gond, mert a fejlődő országokkal szerződést kötöttek leszállításuk­ról. Ezeket a villanyírógépeket ki­zárólag a jugoszláv és a keletnémet gyár által készített alkatrészekből állítják össze, tehát nem szükséges hozzá behozatal. Ez a kooperáció az elektronikai művek és Robothron számára egyaránt jó lehetőségeket nyújt gazdasági együttműködésük bőví­tésére, elsősorban a számítógépeik gyártása terén. (Tanjug) A tartományi székváros nem bővelkedik művelődési és politikai életünk kiemelkedő egyéni­ségeinek emlékműveiben, mellszobraiban. Évtizedeken keresztül a Szabadság téren levő Svetozar Milelie emlékmű dominál és néhány, szinte szégyenlősen felállított mellszobron kívül nemigen volt más. Most azonban Újvidék rövid idő alatt két alkotással gazdagodott. Jovan Soldatovic szobrász­művész ajándékát, Đura Jakšić író és festőművész emlékművét a Duna parkban helyzeték el. Két nappal ezelőtt pedig a Limán IV. városrészben a Žarko Zrenjanin iskolánál leleplezték a kiemelkedő forradalmár, Zarko Zrenjanin mellszobrát. Bora Vojnović felvétele az ünnepségen készült. Újdonság a készülő menetrendben Olimpik-expressz Újvidék és Szarajevó között A jövő év május 29-én érvény­be lépő új vasúti menetrendet úgyszólván már összehangolták. A jelentősebb újdonságok közé tar­tozik, hogy beindítják az Olimpik gyorsvonatot Szarajevó és Újvidék között, továbbá a nyári idényben különválasztják a belgrád—pula— koperi járatot. Nyáron át egy he­lyett két vonat közlekedik Bel­grád—Pula és Belgrád—Koper netrenddel foglalkozó osztályának a Jugoszláv Vasutak Közössége között, közölte Cedomir Jovanović, vezetője. Felvetődött továbbá még egy éjszakai vonatnak a beindítása Belgrád és Szkopje között, a Zág­ráb és Párizs között közlekedő vo­nat pedig több hálókocsit kap. A vasúti közösségben annak lehető­ségét is latolgatták, hogy meg­­hosszabbítják a nyári idényjárato­k idejét, amelyek eddig leggyakrab­ban csak két és fél hónapig tar­tottak. Az idény meghosszabbítá­sával lehetőség lenne arra, hogy az utóidényben is több utast szál­lítsanak. Később döntenek arról, hogy hány helyi járatot vezetnek be. E hónap elején Svájcban érte­kezletet tartanak a nemzetközi vasúti menetrendről, ahol megha­tározzák a változásokat. A Jugo­szláv Vasutak kész elegendő vona­tot biztosítani a romlandó áru Görögországból és Bulgáriából a nyugat-európai országokba való szállítására. Az új menetrendben előirányoz­ták, hogy mint eddig is, a személy­­gépkocsikat szállító vonatok 18 vo­nalon közlekednek. Egész éven át 10 vonalon szállítanak személy­­gépkocsikat és nyáron át még 8 járaton. A Bar felé közlekedő sze­mélygépkocsikat szállító vonalhoz kapcsolják a niši vasúti kocsikat is. Ha szükség mutatkozik, más járatokon és több személygépko­csit szállító vagont kapcsolnak a szerelvényekhez, mert várható, hogy ezek egyre népszerűbbek lesznek, tekintettel az energetikai helyzetre. A vasúton szállított sze­mélygépkocsik száma évente minte­gy ezerrel növekszik. Ezek a vonatok az idén szeptember ele­jéig mintegy 7100 személygépkocsit és több mint 21 000 utast szállítot­tak. (Tanjug) Mikor helyezik üzembe a Bitola I hőerőművet A Bitola I. hőerőmű üzembe he­lyezése úgyszólván mindennap várható. Ennek ellenére az építő­munkások és azok, akik éjt nap­pallá téve dolgoznak az erőmű be­fejezésén, nem tudták megcáfolni azt a tréfát, mely szerint az erő­mű átadására az idén még egy hétfőre, az 53.-ra is szükség van.­­ Arról van szó, hogy állandóan elodázzák az erőmű átadását, ami jelenleg, a szigorú áramkorlátozá­sok idején igen kedvezőtlenül érinti Macedónia lakosságát. Csu­pán az idén három alkalommal ha­lasztották el az átadását, egyébként az erőmű építése már két évet ké­­­­sik. Az év elején a Bitola Bányá­szati, Energetikai Kombinát mun­kástanácsa áprilisra jelentette be az erőmű ünnepélyes üzembe he­lyezését. Az időpontot később jú­liusra, augusztusra, majd szeptem­berre halasztották, majd október­ben a „következő hétfőt” jelöl­ték ki az átadás időpontjául. Raif Dizdarevićnak, a JSZSZK Képvi­­selőháza elnökének a közelmúlt-­­­ban Bitolán tett látogatása során a­­ kombinát vezetői megígérték, hogy­­ az erőmű hétfőn üzembe lép. Az­óta már két hétfő elmúlt, és itt van a harmadik is. Az átadás időpontjának haloga­tásával nemcsak­­félrevezetik a­­ nyilvánosságot, hanem csökkentik­­ azon dolgozók törekvésének az ér­tékét, akik éjt nappal­ téve szor­galmasan dolgoznak a hőerőmű építésén. Meg lehet érteni az ob­jektív nehézségeket, amelyekkel az építők szembetalálták magukat, továbbá érthető a nyomás, amely a jelenlegi energetikai helyzetben rájuk nehezedik, de mindez nem igazolja az üzembe helyezés gya­kori elodázását. A fogyasztók füg­getlenül a nehéz energetikai hely­zettől minden bizonnyal szíveseb­ben vennék, ha egy későbbi idő­pontra tűznék ki az átadást, s azt végre be is tartanák, mert így be­csapottnak érzik magukat. MACEDÓNIA A háztartások jegyre kapják a­ fűtőolajat A Macedón Végrehajtó Tanács legutóbbi ülésén konkrét határoza­tott hozott, amelyben előírja a háztartások jegyekkel történő fű­tőolaj-ellátását. Ezzel közvetlenül megvalósul a Macedón DNSZSZ Köztársasági Választmánya Elnök­ségének indítványa, mely a polgá­rok ésszerű fűtőolaj-ellátására vo­natkozik. A Makpetrol munkaszervezet az 1980. évben leszállított fűtőolaj­­mennyiséget köteles a köztársaság­ban levő községeknek leszállíta­ni, ahol aztán az illetékes szervek kiosztják a fűtőolaj-jegyek alapján. A Végrehajtó Tanács határozata alapján a jegyek kiadása november 1-jén, azaz ma kezdődik, de egye­lőre csak a hónap első tíz napjára érvényes. Ugyanis jelentős különb­ség mutatkozik egyrészt a kimu­tatott szükséglet, másrészt az át­lagos szükséglet között, ezért a b­elosztás alapjául az 1980. évi át­laghasználatot vették és a jegyek elosztása november hónap első harmadában történik. Ebben az idő­szakban megalapítják a kizárólag, vagy részben fűtőolajjal fűtő fo­gyasztók számát. A Macedón Végrehajtó Tanács köz­eménye szerint egyedül ilyen módon lehetséges a redelkezésre álló mennyiségből biztosítani a háztartások részére a fűtőolajat, to­vábbá a gazdaság más szükségle­teire, főleg az őszi vetésre az üzemanyagot. (Tanjug) Óriásira nőttek a szállítási költségek Vagonhiány miatt még mindig sokszor keletkezik szűk garat A hazai áru árában óriásira nőttek a szállítási költségek. Ezek nagyban megdrágítják a terméke­ket és közvetlenül hatnak a hazai áru versenyképességének csökken­tésére a világpiacon, így nálunk a szállítási költségek 10—15 száza­lékos különbségek keletkeznek az árucikkek árában. A belgrádi közlekedési intézet kimutatása szerint a szállítási költségek a termékek egységére átszámítva az európai országok­ban 5—7 százalékra rúgnak, ná­lunk viszont háromszor nagyob­bak. Szerbiának, noha az országban a leghosszabb vízi útja van, nem használják ki a lehetőségeket. A szenet, a homokot, az épület- és más anyagot továbbra is inkább teherautókkal, nem pedig a vas­úton vagy uszályokon szállítják. Hazánkban a vasutak 65 száza­lékát villamosították. Ennek elle­nére még mindig gyakran nincs felkészülve arra, hogy eleget te­gyen a gazdaság szükségleteinek és gyakran keletkezik szűk garat, főleg a vagonhiány miatt. (Tanjug) Bezárult a belgrádi könyvkiállítás Tegnap este bezárta kapuit a 27. Belgrádi Nemzetközi Könyvkiállí­tás. A hét nap alatt mintegy 270 000 látogatója volt, ennyien, még sosem látogatták meg ezt a nagyszabású kulturális rendez­vényt. A nagyszámú kiállító elégedett lehet a kiállítás gazdasági ered­ményeivel, a munkaszervezetek számos jelentős üzletet kötöttek, s ez újra csak azt bizonyítja, hogy továbbra is nagy a könyv iránti érdeklődés.

Next