Magyar Szó, 1985. január (42. évfolyam, 1-13. szám)

1985-01-03 / 1. szám

BELPOLITIKA MAGYAR SZÓ 1985. január 3­, csütörtök ­Évfordulók éve A legjelentősebb az ország felszabadulásának 40. évfordulója Az ország­­sza­badításáma­k és a fasizmus felett aratott győze­lem jubiláris 40. évfordulóját az idén országszerte megünnepeljük. A JDNSZSZ Országos Választmá­nyának Elnöksége elfogadta a je­lentős jubileum megünneplésének platformját, mely szerint az ün­neplésben minden társadalmi-poli­tikai közösség, szervezet, dolgozó, ifjúság, pionírok is bekapcsolód­nak. Csatlakoznak hozzájuk a tu­dományos intézetek, társu­lt munka­­szervezetek, sportegyesül­etek és a Jugoszláv Néphadsereg is. A jubileumiról egyebek között alkalmi tárgyaik, jelvények, pénz­érmék, bélyegek és plakátok ki­adásával is megemlékezünk. Mind­ez jelképesen forradalmunkra, az ország felszabadítására, nemzete­ink és nemzetiségeink testvériségé­nek és egységének megszilárdításá­ra, a szocialista országépítésre és az önigazgatás fejlesztésére kell hogy emlékeztessen. A központi ünnepséget május 8-án, a győzelem napjának előestéjén tartják Belg­rádiján, a Föderáció, a köztársasá­gok és tartományok társadalmi­­poliitikaii szervezetei és szervei ün­nepi ülést tartanak. Számos olyan javaslat is van, hogy a fővárosban május 9-én katonai díszszemlét tartsanak, erről a végső döntést a JSZSZK Elnöksége hoz majd. Az említett platform valóra váltásá­ról egy különbizottság gondosko­dik, amelyet szövetségi szinten alakítottak. Az idén megünneplésre kerülő jelentős események közé tartozik a szerémségi front áttörésének 40. évfordulója is. Ideiglenesen le­mondtak ugyan egy emlékmű fel­építéséről, de rendbe hozzák azt a területet, ahol a jelentős csata folyt. Az idén megfelelő módon megemlékezünk a Jugoszláv Szak­­szervezeti Szövetség és a köztársa­ságok első népi kormányai meg­alakításának 40. évfordulójáról is. Megünnepeljük a Szerb Kommu­nista Párt megalakításának 40. év­fordulóját, a DNSZSZ megalakítá­sának jubileumát, a hazánk és a Szovjetunió kormánya közötti belgrádi nyilatkozat 30. évfordu­lóját és több más jelentős ese­ményt. Ezek közé tartozik a ma­cedón irodalmi nyelv ábécéje és helyesírása kidolgozásának, vala­mint ж agrárreformiról szóló tör­vény meghozatalának 40. évfordu­lója. (Tanjug) Assécsökkenés, adónövekedés (Folytatás az 1. oldalról) kül­ 7000 dinárnál nagyobb érté­kű, órára a forgalmi adó ezentúl 75 százalék. Forgalmi adót vezettek be a kül­földi és hazai délgyümölcsre is banánra, kókuszdióra, brazildióra ananászra, datolyára, narancsra, mandarinra, caarancsra és egyéb déligyümölcsre, a citrom kivételé­vel 15 százalékos a forgalmi adó. Ugyanekkora forgalmi adót kel fizetni az említett gyümölcsökből készült termékekre, gyümölcsle­vekre, szirupokra és egyéb termé­kekre. A déligyümölcsre, gyümölcs­lére, szirupra és egyéb, déligyü­­mölcs-alapanyagú termékre azon­ban nem kell külön köztársasági és községi forgalmi adót fizetni A citromra, a citromból készült gyümölcslére, szirupra és egyéb termékre sem alapvető forgalm adót, sem külön forgalmi adót nem kell fizetni. Az alapvető és a külön, köztár­sasági, tartományi, illetve községi forgalmi adót a következő termé­kekre nem kell fizetni: a gyermek­dalokat és forradalmi dalokat tar­talmazó hanglemezekre, magnósza­lagokra és kazettákra, amennyiben az előadó megfelelő pozitív írás­beli véleményezést kapott az ille­tékes köztársasági, illetve tartomá­nyi szervektől; a parafából készült, az építőiparnak szánt hőszigetelő anyagokra; az olyan motorolajakra és egyéb kenőolajakra és zsírokra, amelyek legalább 20 százalék újra­­finomítással nyert olajat tartal­maznak; a gyógyszerekre, amennyi­ben egészségügyi társult munka­­szervezeteknek adják el, azok szükségleteire. Csökken az alapvető forgalmi adóláb a következő termékek ese­tében: a gázbetonból készült épí­tőelemekre és a bitumen alapanya­gú vízszigetelő anyagokra 17,4 szá­zalékról 8 százalékra; a mosogató­gépekre 25 százalékról 8 százalék­ra; a 3,7 kilowattosig terjedő csó­nakmotorokra 17,4 százalékról 8 százalékra; a gyógyszertárakban árult gyógyszerekre 8-ról 6 száza­lékra; a szénsavas üdítő italokra ízesített szirupokra és a 2 száza­léknál kevesebb alkoholt tarta­­mazó italokra 17,4-ről 15 százalék­ra; a behozatali szeszes italra és sörre 180 százalékról olyan száza­l­ékra, mint amilyent a megfelelő hazai szeszes ital és sör esetében alkalmaznak; a hazai öngyújtókra 125 százalékról 80 százalékra, t­­öbb mint 120 000 csomós kézi szö­vésű szőnyegekre 112-ről 90 szá­zalékra, a behozatali szőrmére és krokodill- és kígyóbőrre, s ebből készült termékekre 112,5­­százalék­ról 75 százalékra, behozatali pipe­recikkekre 112,5-ről 75 százalékra a behozatali cigarettára 90-ről 75 százalékra, a behozatali személy­­gépkocsira a jövőben ugyanolyan adóláb szerint kell fizetni a for­galmi adót, mint a megfelelő hen­­ger­űrtartalmú hazai gépkocsikra; a behozatali csiszolatlan kristály­üvegre 56-ról 25 százalékra; a be­hozatali csiszolt ólomkristály üveg­re 37,5-ről 25 százalékra, az adó nélkül 4500 dinárnál drágább, de 7000 dinárnál olcsóbb mindenfajta órára 75-ről 17.4 százalékra, a ke­rámia dísztárgyakra 75-ről 17.4 százalékra, a több mint 2 százalék aranyból és egyéb nemesfémből, valamint a több mint 50 százalék ezüstből készített tárgyakra 37 szá­zalékról 30 százalékra. A termékek és szolgáltatások megadóztatásáról szó­ó törvény rendelkezései, valamint az egyes termékek forgalmi adójának növe­­éséről, csökkentéséről, illetve meg­szüntetéséről szóló rendeletek mó­dosítására és kiegészítésére vonat­kozó rendelet 1985. január 1-jén lép életbe és ez év január 3-ától kerül alkalmazásra. (Taning) AZ EZREDFORDULÓN NYOLCMILLIÓ TELEFON A becslések szerint az évszázad végén hazánkban összesen 8,4 mil­lió telefonkészülék lesz, illetve háromszor annyi mint most. Ezt a telefonos „hármasugrást” a hír­közlési fejlődés 2000-ig terjedő glo­bális terve irányozza elő, amelyet az országos postaforgalmi közös­ségben készítettek. A dokumentumban foglalt becs­lések azonban inkább az igénye­ken, mint a lehetőségeken alapul­nak. A tervezők ennek tudatában vannak, s ezért hangsúlyozzák hogy a kitűzött célt csak akkor le­het elérni, ha kedvezőbb gazdasági és hitel- és pénzpolitikai intézke­déseiket támogatják. A postafor­galom jelenlegi gazdasági lehetősé­gei ugyanis nem ígérnek gyorsabb fejlődést. Az országban jelenleg összesen mintegy 2,7 millió telefonkészülék működik. Óriási a szakadék a szükségletek és a lehetőségek kö­zött, a telefonigénylések száma ugyanis megközelíti a működő te­lefonkészülékek számát. CTanjug) ÚJÉVTŐL Drágábbak a kőolajszármazékok Január 1-jétől az adó és a fi­nomítói árak növelésének követ­keztében emelkedett a kőolaj­­származékok kiskereskedelmi ára — közölte az ország kőolajgazda­­sági szervezeteinek egyesülése. A 86 oktános nomnálbenzin kis­kereskedelmi ára 94,70 dinárról 107 dinárra emelkedett, illetve 13 százalékkal nőtt. Ugyanilyen arányban drágult a 98 oktános szu­perbenzin is 100-ról 113 dinárra. A dízelolaj 13,6 százalékkal drá­gult, az eddigi 77 dinár helyett 87,50 dinárba kerül. A fűtőolaj 15,9 százalékkal drágult, 59,90 di­nár helyett 69,40 dinárba kerül. A mamut ára 41,56 dinárról 48,49 di­nárra emelkedett, a drágulás 16,7 százalékos. Ezzel kapcsolatban a kőolajgaz­daság szervezeteinek egyesülése közleményt adott ki, amelyben többek között leszögezi, hogy a kőolajszármazékok drágulása egy­részt az adóláb növelésének, más­részt pedig a dinár értékcsökkené­sének következménye. Ezenkívül a finomítói árak emelkedését rész­ben befolyásolta a kőolajbehozatal szerkezetének módosulása is. A di­nár árfolyamában és a kőolajbe­hozatal szerkezetében a legutóbbi áremeléstől december végéig be­állt változás alapján a származé­kok finomítói árának átlagos nö­vekedése 15,68 százalékos. Az ár­aránytalanságok fokozatos meg­szüntetéséről szóló határozat al­kalmazásával az egyes származé­kok finomítói ára különböző arányban, 14—17,5 százalékban nö­vekedett. Tekintettel arra, hogy a szárma­zékok kiskereskedelmi árában a forgalmi adón kívül a többi tétel nem változott, így a kiskereske­delmi ár növekedésében a forgal­mi adón kívül a kőolaj drágulása is tükröződik. A forgalmi adó a korábbihoz ké­pest a benzin esetében literenként 5 dinárral, a dízelolaj esetében li­terenként 3 dinárral, a fűtőolaj esetében literenként 2 dinárral növekedett, míg a mamut esetében a forgalmi adó ezentúl 1 dinár kilónként. A finomítói árak a normálben­zin esetében 6.9 dinárral, a szu­perbenzin esetében 7.5 dinárral, a dízelolaj esetében 7 dináral, a fű­tőolaj esetében pedig 7,1 dinárral növekedett literenként. (Tanjua) PLAMDISTE Épül az öntözőrendszer A verseci Duna—Tisza—Duna Munkaszervezet az év elején Ve­­lika Greda faluban megkezdi az öntözőrendszer építését. Mintegy ezer hektárnyi, főként főzelékfé­lével bevetett termőföldet fog­nak öntözni. A munkálatokat az év végén fejezik be D. T. Kötelező a ciztesisn öv használata Mire kel ügyelni alkalmazásánál • Néhány fontosabb fó tanács Január 1-én lépett életbe a biztonsági öv kötelező használatá­ról szóló rendelet. Az öv besze­relése a gépkocsikba eddig is kö­telező volt, de használatának el­mulasztásáért nem járt büntetés, ezután azonban helyszíni pénz­bírságot kell fizet­nünk, ha nem kapcsoljuk be az övét. Foglaljuk össze röviden, hogyan kell az övét használni. Mindenek­előtt ellenőrizzük, hogy jó-e az öv. Ezt saját magunkon próbáljuk ki, ne csak nézzük, hogy mások hogy csinálják, mert az övét min­dig a megfelelő méretre kell be­állítani. Nem jó, ha csak úgy tes­­sék-lássuk kötjük be, csakhogy eleget tegyünk az előírásnak, mert a törvényt biztonsági célból, életmentő megfontolásból hozták Csakis az öv előírásos használata nyújt biztonságot. Mindenekelőtt helyesen kell ülnünk, kényelme­sen és szilárdan, de úgy hogy szabadon mozgathassuk kezünket és lábunkat. Így a szoros bekötés még nagyobb biztonságérzetet és biztonságot nyújt a gépkocsive­zetőnek. Az öv egyébként rugal­mas, esetleges összeütközéskor 30 centimétert is tágul. Erre azért van szükség, hogy az ütés erejé­től ne kerüljön sor csonttörésre, az öv ne vágódjon be a vezető, illetve , az utas testébe. E célból még valamire ügyelni kell: vi­gyázzunk arra, hogy az öv ne le­gyem összecsavarodva, kifordulva, a kapocs ne legyen mellünkön Az ilyen apró figyelmetlenség nem kívánatos következményekkel járhat. Néhány napig talán olyan érzé­sünk lesz, hogy korlátozva van mozgásszabadságunk, később azon­ban az öv nagyobb biztonságérze­tet kölcsönöz. Az öveket úgy ter­vezték, hogy eleget tegyenek a könnyű kezelhetőség minden fel­tételének, összeütközés esetén tudnunk kell, hogy az ütésre hogyan reagál testünk, és hogyan kell nekünk, magunknak reagálni. Összeütkö­zéskor a test előrelendül, felfele emelkedik, illetve mellel a kor­mánykerék felé. Ezután visszave­ szüktség van rá. 60 kilométeres se­bességig sikeresen megvéd a sé­rüléstől. Ezért nagyon fontos a városi közlekedésben, annál is inkább, mert itt nagyobb a forga­lom, nagyobb az összeütközés ve­szélye is. Nagyobb sebesség ese­tén is védelmet nyújt az öv, hasz­nálója könnyebb sérülésekkel megúszhatja. A végzett vizsgála­tok szerint a közlekedési szeren­csétlenségekben a legsúlyosabban sérültek szinte egy esetben sem használtak biztonsági övet. A közlekedési balesetekben leg­gyakrabban, az esetek 55 száza­lékában, a fej sérül meg, ezeket a sérüléseket követik a láb, és mellkasi sérülések. Hazai vonat­kozásban még nem rendelkezünk megbízható adatokkal arról, hogy milyen eredmény származik az övék használatából, hiszen ed­dig nagyon keveset használták őket, de azokban az országokban, ahol már évek óta kötelező a használatuk, jelentős eredménye­ket jegyeztek fel. Ezért a szak­emberek azt javasolják, hogy az övekeit úgy szereljék fel, hogy mindaddig, amíg nincsenek be­kapcsolva, a jármű motorját se lehessen begyújtani, továbbá, hogy a hátsó ülésekre is szereljenek öveket, valamint hogy a gépjár­művezetői tanfolyamokon a ta­nulóvezetők kötelezően kössék le magukat. A biztonsági öv használata a vezető mellett ülő utas számára is kötelező. A járművezetőnek jó példával kell elöljárnia, de utasa nem tudja lekötni magát, mutas­sa meg neki, hogyan kell az övét az előírásoknak megfelelően hasz­nálni, esetleg mutasson rá az el­mulasztásból eredő lehetséges kö­vetkezményekre. A vezetőnek tud­nia kell, hogy ő a felelős az uta­sokért, ha utasa nem hajlandó használni a biztonsági övét küld­je a háló ülésre. S. R. VAJDASÁG Fegyelmezettek a vezetők A biztonsági öv kötelező használatának első napja Vajdaságban nagyjából zök­kenőmentesen telt el, a gépkocsivezetők betartot­ták az előírásokat. Djura DOLINA J, a Tartomá­nyi Belügyi Titkárság ügyelete­se elmondta, hogy ez még csa­k az első benyomás, hi­szen 1-jén, a tartomány uraim igen gyér volt a for­galom, hasonló volt teg­nap is. A biztonsági övre vonatkozó előírás betartá­sát megbízhatóan majd csak a hónap végén lehet értékelni. Biztos, hogy lesz­nek feledékenyek is, hiszen nem könnyű egyik napról a másikra új szokásokat felvenni. A közlekedési jár­őrök azonban szigorúan ügyelnek majd a fontos előírás maradéktalan be­tartására, mert a gyakorlat­ban bizonyosodott be, hogy a biztonsági öv emberélete­ket ment meg. (Tanjug) rődik és a támlának ütközik. Ezért jó, ha fejtámlánk is van. A fejtámla a hátulról történő üt­közésben is jó szolgálatot tesz, mert ilyenkor az utas nyaka van a legnagyobb veszélynek kitéve. Az ütés o­lalról is jöhet, a vezető számára természetesen jóval ve­szélyesebb a balról jövő. Mit tegyen a vezető, hogy mi­nél kisebbek legyenek a sérülé­sek? Védje magát az éles tárgyak­tól, lehetőleg puhább felületekre támaszkodjon. Minél nagyobb a jármű sebessége, annál súlyosabb következményekkel jár az össze­ütközés. A sebesség növekedésével növekszik a test súlya is. Már 50 kilométeres óránkénti sebességnél a testsúly összeütközés esetén két­százszorosára emelkedik. A biz­tonsági öv feladata, hogy ammor­­tizálja ezt a nyomást. Ezért már 15 kilométeres sebességnél is ZOMBOR Tűz a Severtransban és a Metalijakomercban Tegnap reggel, a járókelők füst­­gomolyagra lettek figyelmesek Zomborban a Stepa Stepanovic körúton, a füst pedig a Metalija­­komerc kereskedelmi vállalat üz­letéből szivárgott ki. Az üzlet fölött vannak a Severtrans szállítóválla­lat irodái is, továbbá a Körzeti Gazdasági Kamara helyisége. Azonnal értesítették a tűzoltókat, akik betörtek az üzletbe és az iro­dákba, s megakadályozták a na­gyobb kár keletkezését. Tegnap lapzártáig nem sikerült hivatalos tájékoztatót kapnunk ar­ról, miért gyulladt ki a Severtrans központi irodája és a Metalija­­komerc üzlete, a helyszínen azon­ban arról győződhettünk meg, hogy a földszinti üzletben a leltár 80 százaléka teljesen megsemmisült az emeleten pedig több mint 10 iroda károsult. Az emeletről a földszintre zuhant a plafonon át egy olajkályha és valószínűleg az alagsorban ezért keletkezett a tűz. A vizsgálat folyamatban van. T. L. Szerényen, de jó hangulatban (Folytatás az 1. oldalról) partján és a hegyeken, a síközpon­­tokban, ahol volt elég hó és ven­dég is az ország minden részéből. Kosovóban a legtöbben otthon, családi körben, esetleg rokonok­nál, barátoknál vagy szomszédok­nál szilvesztereztek. Nem marad­tak üresek az éttermek, szállodák sem. Itt sem múlhatott el lövöl­dözés nélkül a szilveszter éjszaká­ja, szerencsére, senki sem sérült meg, de végső ideje, hogy tegye­nek valamit azok ellen, akik ilyen meggondolatlan és veszélyes mó­don juttatják kifejezésre túláradó jókedvüket. (Tanjug) SMEDEREVO öt ember a Dunába fulladt Smederevónál, a Dunán decem­ber 31-ére virradó éjjel súlyos szerencsétlenség történt, amelyben öt személy életét vesztette. Öt sme­­derevói, illetve környékbeli lakos két tűzifával megrakott csónakon akart átkelni a folyón. A feltéte­­zések szerint a hullámok felborí­tották a csónakokat és a jeges vízben lelte halálát a dubovaci Milan PAVLOVIC, a gudovicai Dobrisla JOVANOVIC és Toplica JOVANOVIĆ, valamint a smede­­ljevói Jovan MILOSEVIC és Bla­­goje ZLATKOVIC. Segélykiáltá­­saikat a parton is halani lehe­tett, a nagy hullámok miatt azon­ban senki sem siethetett segítsé­gükre. Az öt szerencsétlen ember holttestét eddig még nem találták meg. _________________________(Tanjug) Kőolaj és klór a Nagy-Moravában A kragujevaci illetékes hatósá­gok jelentése szerint a Nagy-Mo­­ravába a kőolajon kívül klór is került. Paraóinnál találtak klórt a folyó vizében, literenként 2 milli­grammot. Ennek a vegyszernek semmiképpen sem volna szabad folyóvízbe kerülnie, mert tömeges halpusztulást okozhat. Cuprijánál is vettek vízmintát. Itt nem találtak klórt, a szakem­berek ezt azzal magyarázzák, hogy a klór a folyóvízben gyorsan ol­dódik. (Tanjug)

Next