Magyar Szó, 1985. szeptember (42. évfolyam, 255-269. szám)

1985-09-16 / 255. szám

------- BELPOLITIKA MAGYAR SZÓ 1995. szeptember 16., hétfő MINT A LUCA SZÉKE Mind sürgetőbb a szabadkai nemzetközi vasútállomás építése A határ menti vasúti forga­lomról 1972-ben nemzetközi szer­ződést írt alá a jugoszláv és a magyar kormány. Az egyezmény értelmében az öt magyar—jugo­szláv vasúti átkelőhely közül hármat közösen építenek ki, mégpedig oly módon, hogy a ha­tár menti ügykezelés és vasúti manipulációk egy helyben bo­nyolódnak le, vagy az egyik, vagy pedig a másik ország terü­letén. A nemzetközi szerződés­ben foglalt kötelezettségeknek magyar részről eleget tettek: Gyékényesen 1972-ben üzembe helyezték a vasútállomást, Mura­­keresztúron pedig két évvel ké­sőbb. Jugoszláv részről úgyszól­ván semmi sem történt. A sza­badkai vasútállomás építkezési­­munkálatai még csak meg sem kezdődtek. A szerződés megkötését követő negyedik (!) évben a belgrádi Vasútforgalmi Munkaszervezet munkacsoportot alakított a ..szükséges aktivitások lebonyo­lítására”. Ugyanebben az évben hozzáfogtak az előzetes tervek elkészítéséhez. Két évre rá ...már” sor került az új állomás helyé­nek meghatározására, elkészült az építkezés gazdasági és tech­nológiai dokumentációja és meg­rendelték a beruházási dokumen­tumokat is. A nemzetközi egyez­mény megkötése utáni hetedik esztendőben a Szövetségi Végre­hajtó Tanács napirendre tűzte az ügyet, s megbízta a Szövetségi Közlekedésügyi Bizottságot, hogy vizsgálja ki a késés okát és sür­gesse meg a munkálatokat. Újabb munkacsoport alakult, amelynek tagjai mindazok a munkaszerve­zetek és intézmények, amelyek érdekeltek az ügyben. Ugyanak­kor az SZVT megbízta a tartomá­­nynyi illetékeseket az ezzel kapcso­latos társadalmi megállapodás megszövegezésével. Közben már 1979 decemberét írták, s nagyne­­hezen elkészült a projektum pénzellátásáról szóló megállapo­dás tervezete. Vagy 2 milliárd dinárra becsülte a beruházás ér­tékét és egyben azt is meghatá­rozta, hogy a vasútforgalmi munkaszervezetek viselik a költ­ségek mintegy 61 százalékát, a többit a szövetségi, a tartományi költségvetésből és a Horvát SZK költségvetéséből fizetik ki. Sza­badkának kell finanszíroznia az infrastruktúra építését. A megrendelt beruházási prog­ram 1981-ig váratott magára; ekkor már 3,2 milliárd dinárra dagadtak az építkezés költségei. Azóta semmi sem történt, azon kívül, hogy az építkezés beleke­rült hazánk 1981—1985. évi kö­zéptávú fejlesztési tervébe. Mint­hogy most már a következő kö­zéptávú fejlesztési tervekről be­szélünk, is­mét felbecsülték a be­ruházási költségeket, és a mai árak szerint most már 7,8 milli­árd dinárt kell előteremteni erre a célra. De honnan? Az elmúlt tervidőszak elején már világos volt, hogy nehéz dió az egyezkedés, mert a projektum pénzellátásáról készült társadal­mi megállapodás már öt éve a javaslat szintjén várakozik arra, hogy valaki (a Szövetség, Végre­hajtó Tanács?) jobb belátásra bírja azokat, akiknek a zsebükbe kell nyúlniuk. Mert például Horvátországot a beruházás ér­téke 0,1 százalékának fedezésére kötelezné a megállapodás, de ez­zel a Horvát Szábor Végrehajtó Tanácsa nem ért egyet, mert az állomást majd az Újvidéki Vas­­útforgalmi Munkaszervezet hasz­nálja, tehát ennek a szocialista köztársaságnak semmi köze a be­ruházáshoz. A Szlovén Végrehaj­tó Tanács teljes egészében elfo­gadhatatlannak tartotta a pénz­ellátás részarányosságát. A Szö­vetségi Pénzügyi Titkárság is talált kivetnivalót, méghozzá olyant, ami nyomott a latban: a projektum ugyanis kimaradt a szövetségi pénzügyi tervből, nem került bele a nem gazdasági be­ruházások ötéves kerettervébe. S végezetül a vasútforgalmi mun­kaszervezetek sem tartották el­fogadhatónak a megállapodást, mert nem hajlandóak a meg­állapodásnak megfelelően finan­szírozni az építkezést... Ehhez képest a Luca széke re­kordidő alatt készült el. Monda­nunk sem kell, hogy a késlekedés is pénzbe kerül, s ha mindent összevetünk,­­ azt a kárt is, ami abból származik, hogy a határ menti vasútforgalom egyre ne­hézkesebb — kitűnik, hogy jóval olcsóbb lett volna idejekorán ele­get tenni a vállalt kötelezettsé­geknek. Arról már kár beszélni is, hogy az efféle hozzáállásból milyen erkölcsi kára származik az országnak. Ennek ellenére a Szövetségi Közlekedésügyi Bi­zottság hivatalos jelentésének záradékai még mindig azzal a mondattal kezdődnek, hogy „még egyszer fel kell mérni” a közös vasútállomás építésének pénzel­látásáról szóló társadalmi meg­állapodás „meghoztalának lehe­tőségét”. Még egyszer fel kell mérni? g■ a Jelentős Doll­al felajal A zrenjanini község pár­talapszervezeteiben a héten kezdő­dik a választási tevékenység A zrenjanini község pártalap­­szervezeteiben a választási tevé­kenység ezen a héten kezdődik. Ennek keretében az alapszerveze­tek többek között megválasztják a KSZ községi szervezete hetedik értekezletének küldötteit, a közvet­len termelők pártalapszervezeteiben pedig megválasztják a közvetlen termelők aktívájának küldötteit. A küldöttek számáról szóló határoza­tot a KSZ községi bizottságának minapi ülésén vitatták meg. A KSZ községi bizottsága káder­­ügyi bizottságának javaslata ér­telmében a KSZ községi szerveze­te hetedik értekezletének küldöt­teit oly módon választják meg, hogy minden pártalapszervezet legalább egy küldöttet ad. Azok a pártalapszervezetek pedig, ame­lyek tagjainak száma meghaladja a hatvanöt (összesen 61 ilyen alap­­szervezet van) két küldöttet vá­lasztanak. A küldöttek­ megválasz­tásakor tiszteletben kell tartani a nemzeti és egyéb tényezőket. Mint ahogy Dusán VUJZOVIC, a KSZ községi bizottsága elnökségének végrehajtó titkára mondta, ezekre a feladatokra nem volna szabad szervezési teendőkként tekinteni, hanem jelentős politikai feladat­ként kell teljesíteni őket. Ebben természetesen a pártalapszerveze­­tek kommunistára vár legnagyobb munka, természetesen a KSZ köz­ségi bizottságának tagjai is hozzá kell hogy járuljanak a munkához. A küldöttek megválasztása után tovább kell tevékenykedni, hogy az alapszervezetek megismerkedje­nek az értekezletre készülő anya­gokkal és dokumentumokkal. A közvetlen termelők aktívájá­nak küldötteit a jövőben a Jugo­­remedija gyógyszergyár, a Mieko­­produkt, a Luxor, a Textil és a Budućnost kommunistái is választ­ják. Az aktíva egyik legfontosabb feladata, hogy tovább tevékeny­kedjen azon a téren, hogy társa­dalmi-politikai és gazdasági éle­tükben nagyobb szerep jusson a munkásosztálynak. Ezért a küldöt­teknek azokat a közvetlen terme­lőket kell választani, akik eddigi munkájuk folyamán kimagasló eredményeket értek el az önigaz­gatás gyakorlásában. K. L Összetartoznak a mezőgazdasággal Az újvidéki műtrágyagyár teljesen az élelmiszer-termelési programok szolgálatába kí­­vánja állítani termelését . Az ésszerű tápanyagellátás a talajvizsgálaton alapul gok előállítására ugyancsak a me­zőgazdaságtól jött a kezdeménye­zés. — A talajvizsgálatok eredményei valóban bizonyítják, hogy a jelen­leg gyártott egyes műtrágyák ösz­­szetétele egyáltalán nem felel meg résnél kihagyjuk a káliumot. A földművesek azonban legtöbb eset­ben ragaszkodnak éppen ehhez az összetételhez, mert már sok-sok éve ezt használják — és éppen ez a baj. A műtrágyázást minden esetben talajvizsgálat alapján kel­mezőgazdasági termelésnek. Na­ lene végezni, mert ezáltal nemcsak gyan sok esetben csak a gyár jó­indulatától és akaratától függ az, hogy a megszokott kombinációkon változtat-e vagy sem, de elég gyak­ran mégsem erről van szó. Sok­szor a gyárak csak azt tudják elő­állítani, amihez nyersanyaggal rendelkeznek — hallottuk dr. Mi­­senko BABINTÓL, a fejlesztési és beruházási részleg vezetőjétől. — Bizonyos esetekben pedig a jelen­legi elavult kapacitások nem is tudnak a mezőgazdasági termelés­nek megfelelő műtrágyaféleségeket gyártani. Ha mindenütt a talajvizsgálat alapján műtrágyáznának tartomá­nyunkban, nemcsak a nagygazda­ságok, hanem az egyéni termelők is, sokkal kevesebb káliumra és foszforra lenne szükség, mert na­gyon sok helyen elegendő van be­lőlük a talajban. A kálium ösz­­szetevőt teljes egészében külföld­ről kell beszerezni, és a foszfor nagy részéért is devizát kell ad­niuk.­­ Nyilvánvaló a mi érdekünk is, hogy ne szórjuk ki hiába azo­kat a tápanyagokat, amelyekre semmi szükség sincs a talajban és amelyekért keservesen megkeresett devizát kell adnunk. A termelők azonban, ezúttal a magánszektorra gondolok, megszoktak bizonyos műtrágyakombinációkat, és erről nem szívesen mondanak le. Ilyen például az NPK 15,15,15. Ha ebből kiiktatnánk a káliumot , a­ talaj állapota alapján gyakran szükség volna erre —, tonnánként 15 090 termé­hát az anyagiakat is együtt te­­j dinárt takarítanánk meg, remtik elő. A műtrágyák minőség­­­szetesen devizában. És erre lehe­­gének megváltoztatására, a meg-­­tőség van, mert ebben az esetben felelő összetételű növényi tápanya-­­ arról van csak szó, hogy a keve-A műtrágyagyárak nyilván nem önmagukért léteznek, hanem ösz­­szetartoznak a mezőgazdasággal, bele kell illeszkedniük az élelmi­szer-gazdaság fejlesztési program­jaiba. Eddigi viszonyulásukból azonban ez nemigen látszik. A mezőgazdaság már évek óta hang­súlyozza, hogy a gyárak nem ve­szik figyelembe a szükségleteket, a termelés igényét, és olyan mű­­trágyaféléket állítanak elő, ame­lyek rontják a talaj minőségét és nagy pazarlást jelentenek. A föl­dek ugyanis a sok-sok éves egy­oldalú műtrágyázás miatt kálium­mal, foszforral telítettek, a gyárak pedig továbbra is a néhány év­tizeddel ezelőtti műtrágyafélékkel traktálják a mezőgazdaságot. Pazarlás és tudatlanság Az újvidéki Agrohem műtrágya­­gyár nemrég éppen azzal a céllal hozta létre a fejlesztési részleget — kiváló szakemberek, egyetemi tanárok vezetésével, hogy minél in­kább a mezőgazdaság szolgálatába álljon és lehetőségeihez mérten eleget tegyen az élelmiszer-terme­lés igényeinek. Erről tájékoztattak bennünket nemrég ottjártunkkor a műtrágyagyár illetékesei. A kombinátokkal, a mezőgaz­dasági intézetekkel együttműködve máris számos új termék kikísérle­tezésén és előállításán dolgozunk mondta Milan SAMARDŽIJA, a gyár igazgatója. - Természete­sen ehhez bizonyos korszerűsítés­re, módosításokra és a kapacitá­sok bővítésére is szükség mutatko­zik. Ily módon mintegy 30 000 ton­nával tudjuk növelni évi termelé­sünket, vagyis összesen 180 000 ton­na különféle műtrágya előállítása válik lehetővé. A szükséges beruházásokat is a mezőgazdasággal együtt végzik, de­sokat megtakaríthatnánk, hanem a talaj minőségén is javítanánk — mondja a szakember. Egyébként a nemrég alakult fej­lesztési részleg munkája nyomán, máris a mezőgazdaság rendelkezé­sére bocsátottak néhány új termé­ket, amelyeket egy új termelési program szerint állítanak elő. Vagyis a növények számára bizo­nyos szükséges nyomelemeket és más elemeket kelet komplexum alakjában állítják elő, amelyekben a tápanyagok szerves komplexum alakjában vannak jelen. Ilyen ter­mékük a Ferifert, amely vasat tar­talmaz. Így ezek a növények szá­mára sokkal hozzáférhetőbbek, ezenkívül növelik a talaj szerves­­anyag-tartalmát. Jelenleg ez rend­kívül fontos, hisz az állattenyész­tés csökkenésével mind kevesebb szerves anyag kerül a talajba és emiatt rohamosan romlik a talaj szerkezete, csökken a humusztar­talma, tehát a termékenysége.­­ Tisztában vagyunk azzal, hogy a műtrágyagyártásnak igazodnia kell a növénytermesztésben jelent­kező folyamatokhoz, és a fejlesztési osztályunk munkája éppen ilyen­célú. Emellett azonban intenzíven dolgozunk más kérdéseken is — mondja Djordje ZLATOVERNOV­­NIKOV, a fejlesztési szolgálat ve­zetője. — Mindenekelőtt szükség van arra, hogy megpróbáljuk ter­melésünket olcsóbbá tenni, és ez­által a termelők számára is csök­kenteni az árat. Az újvidéki gyár rendkívül jó helyen épült, közvet­lenül a csatorna partján. Ez óriási előny és nagymértékben csökkent­­heti a szállítási költségeket, ha meg tudjuk oldani a műtrágya ömlesztett állapotban való szállí­tását (sok ország így szállítja), ví­zi úton, uszályokkal. Egyrészt ol­csóbb a vízi szállítás, mint a köz­úti vagy vasúti, másrész­t pedig mentesülhetnénk a zsákolás költsé­gétől. Egy zsák 100 dinárba ke­rül, amivel a termelők már nem tudnak mit kezdeni, amikor ki­ürül. (A zsákot természetesen a vásárló fizeti meg, benne van a műtrágya árában.) Biztató ez a viszonyulás, és úgy lenne jó, ha minden műtrágya­­gyár az országban tudatában len­ne, hogy sorsa a legszorosabb szá­lakkal kötődik az élelmiszer-ter­meléshez, gondjait is ennek meg­felelően igyekezne megoldani. Ne zsarolással, ilyen-olyan követelé­sekkel, kikötésekkel, mint általá­ban. P. BARTA Etelka Hogy olcsóbb legyen FOJTOGATÓ KAMATOK A Becsei Agráripari Kombinát­ban is alkalmazzák a szelektív kamatot Az ország agráripari munkaszer­vezeteihez hasonlóan a Becsei Ag­ráripari Kombinátban is szorgal­mazzák a különféle rövid lejáratú hitelek utáni szelektív kamatok bevezetését, mivel a jelenlegi hely­zetben ezek a kamatok egyre na­gyobb terhet jelentenek, olyannyi­ra, hogy kérdésessé teszik az elsőd­leges mezőgazdasági termelés és az élelmiszeripar tevékenységének kifizetődős­égét. A becsei kombi­nátban például az első félévben az össz rövid lejáratú hitel után, de értve a vissz­eszámítolási hiteleket is, összesen 880 millió dinár kama­tot fizettek, éppen annyit, ameny­­nyi a kombinátban levő 4100 dol­gozó félévi személyi jövedelme.­­ A szelektív kamatok hiánya leginkább a Ratarstvo növényter­mesztési részleget sújtja. Ez a rész­leg úgynevezett belső árakkal igyekszik fenntartani a nagy gon­dokkal küzdő állattenyésztést, és emiatt csak az első félévben több mint 185 millió dinár kamatot kel­lett kifizetnie, háromszorosát a részleg dolgozói félévi bruttó sze­mélyi jövedelmének. Ilyen körül­mények között aligha lehet olcsón termelni élelmiszert. Ebben az ágazatban ugyanis évente csak 1,3-szor lehet megforgatni a befek­tetett tőkét, és a pénzünkre leg­alább 12—16 hónapig kell várni — mondta LÁTAI Károly, a kombi­nát belső bankjának igazgatója. Megtudtuk tőle azt is, hogy bár tudatában vannak, hogy társadal­munk nem állhat el az úgyneve­zett reális kamatok alkalmazásá­tól, nem volna szabad szem elől téveszteni, hogy emiatt a mezőgaz­daság és az élelmiszeripar mind nehezebb helyzetbe kerül. Az idén a becsei kombinát földművelési részlegének átlag 53 százalékos ka­matot számoltak el, s külön ter­het jelent számára, hogy a befek­tetett eszköz nagyon lassan térül meg. Más helyzetben van a többi ágazat. Itt ugyan a kamatláb na­gyobb volt, 67—70 százalék, de a befektetett tőkét évente 5—­6-szor is meg tudják fordítani. A fenti tények alapján nem nehéz levonni a következtetést: a mezőgazdaságba és az élelmiszeriparba befektetett pénz után jóval nagyobb a megter­helés. A becsei kombinát illetékeseinek véleménye szerint a jövőben sze­­lektív kamatelszámolást kell alkal­mazni, vagyis csökkenteni kell a kamatlábat. Szerintük a 38 száza­lékos kamat lenne a legreálisabb, ha viszont ez nem lehetséges, ak­kor különböző té­tményeket kel­lene bevezetni, amelyekkel ugyan­csak csökkenteni lehetne az élel­miszer-termelésbe befektetett di­nár megterhelését. 1. 90- Megszüntetik az egyoldalú kockázatot A nyereményjátékok részvevőinek védelmében Sokan azok közül, akik játszot­tak és nyertek a sportfogadáson vagy a lottón, igen kellemetlen helyzetbe kerültek, mert nem tud­ták­ felvenni nyereményüket. Eb­ből számtalan esetben kínos huza­vona, pereskedés, bírósági tárgya­lás, jogi okoskodás keletkezett. A sorsjegyirodák ügyviteli szövetsége ugyanis olyan­­belső szabályokat ál­lított fel, amelynek alapján telje­sen egyoldalúan, minden felelőssé­get és kockázatot a játékosokra há­rított. Csak akkor ismerte el a nyereményt, ha a nyerőszelvény másolata beérkezett a sorsjegyiro­dák trezorjába. Ezek szerint nem vállalt felelősséget, ha történetesen a posta elkésett a küldeménnyel vagy szállítás közben elkésett vagy elkallódott a küldemény. Akkor sem vállalta magára a kockázatot, ha alkalmazottai vagy megbízottai követtek el mulasztást, elkéstették a szelvényeket, elvesztették vagy megsemmisítették őket. Lopás, tűz, elem­i csapás vagy más „felső ha­talom” közrejátszása folytán elve­szett szelvények kárát is a játéko­sokra hárították. Ez a helyzet természetesen tart­hatatlan, bár nem ez az egyetlen terület, ahol minden kárnak a kö­vetkezménye és kockázata a fo­gyasztóra hárul. Az idevágó tör­vény módosítására vonatkozó ja­vaslat szerint az a játékos, aki sza­bályosan kitöltötte és átadta a sportfogadási vagy a lottójáték szelvényét, eleget tett kötelezettsé­gének, s nem vállalhatja a további fennakadás következményeit. A kiigazítás másik változata szerint a sors jegyirodák csak akkor vállal­ják a kockázatot, ha a mulasztást az ő szervezetük követte el. Esze­rint tehát ha a posta vagy más szállítmányozó mulaszt, a nyertes futhat a járandósága után. A játékos érdekét kétségtelenül egyértelműen csak az első változat védi. Másrészt ez a kezdeményezés arra hívja fel a figyelmet, hogy társadalmi és gazdasági rendsze­rünkben , a fogyasztók védelme ál­talában véve igen alacsony szinten áll, esetenként teljesen ki vannak szolgáltatva a közigazgatási, köz­szolgáltatási és más monopóliumok­nak. Esedékes lenne külön törvényt hozni a fogyasztók védelmére, mint ahogyan azt már megtették több fejlett országban.

Next