Magyar Szó, 1986. március (43. évfolyam, 73-88. szám)

1986-03-16 / 73. szám

1984. március 14., vasárnap MAGYAR SZÓ KÜLPOLITIKA EGY HÉT A VILÁGPOLITIKÁBAN Egy igen három kérdésre a Sí, az IGEN, amellyel Spa­nyolország (leszavazott) la­kosságának (alig) többsége a hét derekán népszavazással úgy döntött, hogy a Pireneusi-félszi­­get stratégiailag legfontosabb ré­sze, a Gibraltári-szorosnak, a Földközi-tenger kapujának a tájé­ka, s annak háttere továbbra is a nyugati katonai tömb fennhatósá­ga alatt marad, legalább három lényeges kérdésre adott választ: az egyik, a közvetlen, természete­sen az, hogy Spanyolország a NATO tagja marad. A népszava­zás eredménye ugyan nem éppen meggyőző hisz a 29 millió szava­zati joggal rendelkező polgár kö­zül mindössze 59,73 százalék lépett az urnákhoz, vagyis a szavazók 40,27 százaléka tartózkodott a vé­leménynyilvánítástól, s a szava­zati joggal élő polgárok közül is éppen csak hogy megvolt a szo­cialista kormány által annyira óhajtott (52,30 százalékos) több­ség. Avagy: a 29 millió spanyol választó közül mintegy 9 millió mondta ki a Gonzalezékat boldo­gító igent. E tény azonban a dol­gok lényegén immár nem sokat változtat. Legfeljebb annyit, hogy Gonzalezék az ország területén levő amerikai katonai támaszpon­tok körüli alkudozásokban ütőkár­tyaként használhatják a spanyol közvélemény egyértelműnek nem mondható tömb iránti szimpátiá­ját. A másik kérdés, amelyre vilá­gos választ kaptunk, a ha­talomra jutott szociáldemok­raták erkölcsi-politikai súlyára és a világ legégetőbb problémáihoz való hozzáállására vonatkozik. Mi­vel annak idején a kommunistáik­kal kacérkodó szocialisták úgy ju­tottak hatalomra, hogy megígér­ték, Spanyolhonból tömbön kívüli országot faragnak, most pedig a legerélyesebben síkraszálltak a tömbpolitika megszilárdításáért, egyértelmű, hogy korunk egyik legsúlyosabb problémájához, a vi­lág tömbökre osztásából eredő visszáságokhoz való viszonyulásuk stratégiája teljes egészében fedi a nyugati tömb állásfoglalását. Ezt egyébként a népszavazást megelő­ző kampány során Felipe Gonzalez kormányfő világosan ki is mond­ta. A többi, a semlegesség szük­ségének hangoztatása tehát, csupán az adott helyzethez idomuló poli­tikai taktikázás (volt). A „király vörös kormányfőjét”, ahogyan Gonzalezt egyes jobbolda­li nyugati lapok becézik, ezek után már nyugodtan le is vehetik a lis­táról az (állítólag) Palme-gyilkos (állítólag) uszteasa terroristák, akik — egy névtelen telefonhívásuk so­rán — közölték a svéd rendőrség­gel, hogy Palme után „a­­kom­munizmus többi szociáldemokrata úttörője”, Willy Brandt, Bruno Kreisky, Felipe Gonzalez... stb. kerül majd a nagy tekintélyű svéd államférfi szomorú sorsára. A harmadik, de sorrendben nem az utolsó kérdés, egy általános jelenségre vonatko­zik: a spanyol népszavazás ered­ménye azt is bizonyítja, hogy a fegyverek egyensúlyára a tömbök közötti kölcsönös megtűrés elvére épülő világbéke olyan félelemmel és bizonytlansággal tölti el még a diktatúra alól felszabadult s (az egyébként) demokratikus elvek mellett állást foglaló olyan népet is, mint amilyen Spanyolországé, amely ezúttal egyszerűen nem merte vállalni a függetlenség, a politikai és gazdasági „magárama­­radás” — tegyük mindjárt hozzá, egyáltalán nem veszélytelen — kockázatát. S hogy ez a kockázat nem csu­pán mondvacsinált veszély, erről napjainkban Nicaragua népe mondhatna egyet-mást. Mond is. Az Egyesült Nemzetek Szerve­zetében, a regionális és egyéb szervezetekben, valamint az el nem kötelezett országok valameny­­nyi összejövetelén. Mert kétségte­len, hogy a szabadságért és ön­állóságért élethalálharcot vívó kö­zép-amerikai országgal szemben a latin-amerikai térségre „igényt tartó” USA eddig minden lehetőt megtett, hogy a szó szoros értel­mében átüldözze — a másik ka­tonai tömb úgyszintén „gyengéd ölelésébe”. S még csak szándéká­ban sincs Washingtonnak, hogy enyhítse a nyomást. Ronald Rea­gan elnök például a múlt héten a nemzethez intézett rádióbeszé­dében, amellyel a nicaraguai el­lenforradalmároknak nyújtandó újabb segély szükségét magyaráz­ta, a nicaraguai legális kormány megbuktatását egyenesen „az USA szabadságának megvédésével” hoz­ta összefüggésbe. Hogy ez alkalommal Reagan nem fenyegetőzött a közvetlen nicaraguai katonai beavatkozással, csak részben magyarázható azzal, hogy egy nemrég lebonyolított körkérdés szerint, az USA közvé­leménye ellenez egy újabb viet­nami kalandot Dél-Amerikában. A valódi tényállást azonban a minap Caspar Weinberger ismertette egy sajtóértekezleten: „Egyáltalán nem kell amerikai csapatokat küldeni Nicaraguába. Ha elegendő segélyt kapnak, az ellenforradalmárok ké­pesek lesznek kiharcolni a demok­rácia visszaállítását ebben az or­szágban” — mondta, kétségkívül az amerikai kongresszus felé, amely — mivel ott a demokraták vannak többségben — rendszerint ellenzi a kontráknak nyújtandó újabb segélyt. Más szóval: ha a kongresszus (a nép véleményének képviselője) nem akarja, hogy Ni­caraguában Amerika fiai vérez­­zenek el, akkor szavazza meg a nicaraguai ágyútölteléknek nyúj­tandó segélyt. Ha pedig ezt nem teszi meg, akkor magára vessen a következményekért. Ez pedig egyedül a „kommunizmus további térhódítása” lehet, amitől az ame­rikai polgár legalább úgy fél, mint a titokzatos AIDS-betegségtől. S ugyanúgy ismeri is. I­dőközben az NSZK-ban to­vább bonyolódik a Kohl­­botrány. Még egy város ügyésze emelt vádat a Flick-bot­­rány „hamis tanúja”, a jelenlegi kancellár ellen. S aki ezt a kancel­lárbuktatási kísérletet bármilyen úton-módon összefüggésbe hozná a ténnyel, hogy a nyugatnémet kor­mány mind a mai napig nem dön­tött arról, hogy fenntartás nélkül támogatni fogja Washington űr­háborús programját, az minden bizonnyal­­ jó helyen tapogató­zik. a­z egész haladó világ ke­­gyeletadása mellett Svédor­szág eltemette Olof Palmét, a nagyszerű politikust, aki a híres, szélmalomharcot folytató, csodálat­ra méltó, önérzetes makacsságá­val nem akarta tudomásul venni, hogy ellentmondásos, kegyetlen és esztelen világunkban nem élhet úgy, ahogy kellene, ahogy akarta, egyszerű emberként. ENGLER Lajos A Cambio 16 címoldala (a spanyol népszavazás előtt jelent meg): GONZALEZ ZSAROLÁSA (A Le Martin karikatúrája) Ki? Az adósok lázadása MIND KEVÉSBÉ TŰRNEK az adósok. A nemzetközi légkör meg­változtatásának biztos jele, hogy a hitelezők által diktált világgaz­daságban mind több jelenség ta­núskodik arról, hogy az adósok igyekeznek érvényesíteni saját el­képzeléseiket. Kétségtelenül véget ért egy korszak, amelyben az adó­sok és hitelezők egyaránt meg voltak győződve arról, hogy az adósságok növelése okos politika, mert később könnyebb lesz vissza­fizetni, de az a korszak is, amely­ben az adósok sorscsapásként tu­domásul vették, hogy az adóssá­gok miatt mind nehezebb helyzet­be jutnak. Megbukott még a hite­lezőknek — elsősorban az USA- nak — az a próbálkozása is, hogy külön-külön tárgyaljanak az adó­sokkal és különféle körülmények­től függően jussanak velük meg­állapodásra. Kezdetben úgy tűnt, hogy a Nemzetközi Valutaalappal szembe­ni ellenállás fokozódása fejezi ki az új hangulatot. Közismert, hogy Argentínában a katonai rendszer bukásába beleépült, hogy a leg­felső bíróság az ország érdekei­nek elárulása miatt vádat emelt a rendszernek az Alappal tárgyaló pénzügyminisztere ellen, vagy hogy Afrik­ában néhány állam­csíny robbant ki azzal a jelszóval, hogy meg kell tagadni a megalá­zó feltételek teljesítését. Latin- Ameri­kában­ is a szembeszegülés a helyzettel sokáig az Alappal szembeni elégedetlenség formájá­ban jelentkezett. Annak következ­ménye volt ez, hogy a Nemzet­közi Valutaalap a megszorítások — a takarékosság, a bérek és a be­hozatal visszafogása stb. — poli­tikáját kényszerítette az adósok­ra és azok csak azt érezték, hogy ennek következtében nem csök­ken, hanem növekszik adósságuk. Gyorsan tudatosodott azonban, hogy az Alap álláspontja is csak egy lehetséges reagálás a helyzet­re. Tehát nem a tünet ellen kell harcolni, hanem a kérdés új meg­közelítését, az okok megszünteté­sét, a helyzet tényleges javítását kell kikényszeríteni. És ezzel ha­marosan tért hódítottak az adó­sok szervezkedésének különféle formái is, elsősorban Latin-Ame­­rikában, ahol ez a probléma nem­csak a legkiélezettebb­ — hiszen itt van a fejlődő világ adósságai­nak fele —, hanem az erők is legkönnyebben felsorakoztathatók. Elsőként létrejött tizenegy latin­amerikai ország összefogása a ko­lumbiai Cartagenában, hogy az ott kialakult tanácskozási form­a már néhányszor összeüljön, újab­ban ez kiegészíti nyolc kőolaj­termelő latin-amerikai ország összefogása és a regionális hatá­rokon túlmutató összefogásra ad példát 24 fejlődő ország — köz­tük Jugoszlávia — képviselőinek Buenos Airesben tartott értekezle­te, amely az el nem kötelezettek delhi csúcsértekezletének szelle­mében már átfogóan vetette fel a világgazdasági rendszer megrefor­málását. MIND RADIKÁLISABB az adó­sok álláspontja. Kezdetben, az el­ső cartagenai értekezleten tartóz­kodtak minden radikálisabb állás­foglalástól, számolva azzal, hogy az értekezlet után, amikor majd egyenként tárgyalnak, a hitelezők minden radikalizmust megtorol­nak. Később azonban álláspontjuk mind erélyesebbé válik. Ma már általánosan elfogadott nézet, hogy legelőször is lehetővé kell tenni az adósok számára, hogy törlesz­­szék adósságukat és csak utána lehet ezt a törlesztést meg is kö­vetelni. És ennek módja nem az Alap által megkövetelt és csak a belső feszültséget növelő, sem­milyen tényleges eredményt nem hozó megszorítás. Az álláspontok között csak százalékban van kü­lönbség, abban egyetértenek, hogy a fejlődő országok devizabevéte­lüknek csak bizonyos hányadát fordíthatják az adósságok vissza­fizetésére. Az eltérés abban van, hogy Peru csak 10 százalékot haj­landó erre szánni, mondjuk pél­dául Argentína viszont 30 száza­lékig is hajlandó elmenni. Az álláspontok radikalizálódá­­sát elsősorban az szüli, hogy ezek az országok ténylegesen kép­telenek visszafizetni az adósságo­kat. Jellemző erre Mexikó pél­dája. Miguel de la Madrid elnö­köt a hatalom átvétele után a Nemzetközi Valutaalap mintadiák­jának minősítették, mert a leg­szigorúbban betartotta a diktált feltételeket. Az eredmény viszont az lett, hogy az adósság tovább nőtt és Mexikó az idén már a kamatokat sem tudja fizetni. Ha­sonlóan alakult a többi latin­amerikai ország helyzete is. Az adósságok visszafizetésére tett erőfeszítése lelassították a konti­nens fejlődését, holott a nagy népszaporulat miatt a tempó tar­tása létkérdés, és közben az adós­ságok tovább növekedtek. És nem is csak azért képtele­nek visszafizetni az adósságokat, mert fejlődésük lelassult, hanem azért is, mert már rég a fejlődő országok segélyezik a fejlődőket: az utóbbi négy évben csak Latin- Amerikából százmiliárd dollár áramlott a fejlett országokba adósságok és kamatok címén, to­vábbi kb. 90 milliárd a magán­tőke kiáramlása formájában és 50—80 milliárdot veszítettek az árarányok romlása miatt. A visz­­szafizetést ugyanis az is megne­hezíti, hogy az adósságok törlesz­tése érdekében egymással kiéle­zett versenybe kezdő fejlődő or­szágok egymás után verik le ter­mékeik árát. Jellemző, hogy a kávé kivételével valamennyi la­tin-amerikai kiviteli termék ára esett: az ólomé, ezüsté, nikkelé, rézé, cukoré, gyapoté, banáné, kakaóé stb., mégpedig 10—40 százalékkal­. Ezt most kiegészíti a kőolaj árának zuhanása — csak Mexikó több mint félmilliárd dol­lárt veszít a kőolaj hordónkénti árának 1 dollárnyi esése miatt, és eddig már 4,5 milliárdot veszített, az 1986-ban fizetendő kamatok 40 százalékát. De hasonló helyzetben van Venezuela és Ecuador is. IGAZSÁGTALAN a gazdasági világrendszer. A fejlődők minden erőfeszítése ellenük fordul. A be­hozatal és a fogyasztás korláto­zására tett intézkedések a lendü­letet fogják vissza, amelyre pedig nemcsak az adósságok visszafize­téséhez, hanem még a létmini­mum szavatolásához is szükségük van. A kivitel növelésére tett erő­feszítések pedig az árakat nyom­ják le. A rendszert kell meg­változtatni tehát. Buenos Aires­ben már ezt a követelést fogal­mazták meg. BÁLINT István Fe­lángolt a hidegháború (?) A bizalmatlanság légkörének visszatérése a nagyhatalmi viszonyokban A TECHNIKA FERGETEGES FEJLŐDÉSÉNEK időszakában, amikor műholdak keringenek fe­lettünk, és amikor mindent onnan föntről le tudnak fényképezni, amikor már évekkel ezelőtt propa­­gandafelvételek járták be a sajtót bemutatva, hogy a mesterséges te­­lek­ommunikáciiós bolygóról lefény­képezték a moszkvai Vörös téren újságot olvasó honpolgárt — egy­szóval a technológiai forradalom ki­t­eljesedésének időszakában már azt hittük, hogy a hírszerzéshez nem kell többé az emberi ügyes­ség, rátermettség és olykor önfel­áldozás. Egyszóval szükségtelen a kémek képzése és munkájuk ide­jétmúlt. De nem így van. Az utóbbi hó­napokban lépten-nyomson kémbot­­rányok pattantak ki; kiderült, hogy egy nagy ország nagykövetsé­geinek vagy gazdasági képvisele­teinek alkalmazottai „megbízatá­sukkal össze nem egyeztethető te­vékenységet folytattak”, ahogyan diplomáciai nyelven a kémkedést nevezik. A legújabb vonatkozó esemény, hogy az Egyesült Álla­mok kormánya felszólította a Szovjetuniót, hogy ENSZ-képvise­­letének létszámát két éven belül 40 százalékkal csök­kanibse. Más szóval: Washington kémkedéssel vádolja a szovjet diplomatákat. Az ENSZ magas rangú tisztségvi­selői döbbenten fogadták ezt a kö­vetelést és arra intenék, hogy na­gyon könnyen messzemenő káros következményei lehetnek, hiszen a két nagyhatalom érezhető elhide­­güléséhez vezethet. Az amerikai kormány egyelőre hajthatatlan, azt mondja, hogy a szovjet ENSZ- küldöttség túl népes, 275 tagja van, miközben a moszkvai nagy­követségen csak 170 amerikai al­kalmazott dolgozik. Köztudomású, hogy a világszervezet megalakulá­sakor közös megegyezéssel nagy létszámú szovjet küldöttség teljesí­tett szolgálatot az ENSZ-ben, kü­lön delegáció képviseli Ukrajnát és Fehéro­roszországot, mert 40 év­vel ezelőtt az volt a vélemény, hogy a világszervezet szerkezeti fölépítésében a Nyugatnak előnye volt. Ezenkívül hangoztatták, hogy Ukrajna és Fehéroroszország la­kossága a második világháborúiban rendkívül nagy áldozatokat ho­zott, tehát megilleti a jog, hogy az ENSZ-ben külön kiemelt státusa legyen. Amerika tehát most vissza akar­ja csinálni az akkori határozatot, és ezen a téren is helyzeti előnyre kíván szert tenni. A hivatalos moszkvai reagálás is ezt állapítot­ta meg, miközben ellenséges csele­­kedetnek, a szovjet belügyiekbe való beavatkozásnak minősítette a washingtoni követelést. TERMÉSZETES, HOGY AZ EL­LENTÉTEK ezek után növeked­hetnek a két nagyhatalom között és félő, hogy a Genfiben kötött megegyezés megvalósítása újabb nehézségekbe ütközik. Ugyanakkor fölmerül a kérdés, hogy kinek kedvez az ilyenfajta diplomáciai huzavona, illetve általában milyen célt szolgál a kémtörténetek soka­sodása. Mert az amerikai határo­zattal egyidejűleg Nyugat-Néme­t­­országban is újabb kémhistória járta be a sajtót. A Szovjetunió bonni nagykövetsége megvádolta a nyugatnémet hatóságokat, hogy ta­valy októberben elrabolták a szov­jet kereskedelmi képviselet vezető­jét, Viktor Suvalovot. A nyugat­német belügyminisztérium erélye­sen visszautasította ezt a vádat, miközben a szovjet nagykövetség cáfolta azokat a sajtóhíreket, hogy Vi­talij Juroseinko szovjet ügynököt, aki tavaly egy időre a Nyugaton nyomtalanul eltűnt, Washingtonba került, majd váratlanul megjelent a római szovjet nagykövetségen és sajtóértekezletet tartott, tehát a nyugati sajtó most az­t írta, hogy Jurcsenkót a Szovjetunióban kivé­gezték. Két kémtörténet foglalkoztatja tehát ismét a nyugat-európai köz­véleményt. Ha ehhez ho­z­átesszü­k a közelmúltban lezajlott látványos kémcseréit, azt az eseményt, ame­lyet a televízió egyenes adásban sugárzott a berlini „sóhajok híd­­járól”, a Spree folyón átvezető hídról, akkor világossá válik, hogy a kémek szerepének leleplezése bizonyos politikai megokolásból történik. Most még csak az nem­ világos, hogy a demokratizálódást hivatott tükrözni (mindenekelőtt a nagyhatalmak kapcsolatában), vagy pedig belső tisztogató műve­letről van szó, mivel a szerencsét­len „hősökre”, avagy áldozatokra már nincs szükség. Valószínű, hogy egyik megokoltás sem volna helyes; alighanem a kölcsönös bizalmatlanság légköré­nek visszatérését tükrözik ezek a politikai sarokhúzások. Hozzájárul­nak ahhoz, hogy a két nagyhata­lom között kitört és a következő csúcstalálkozót megelőző vita el­fajuljon. Egyik eszköze en­nek a kémhistóriák sokasodása. A leg­utóbbi amerikai fordulat ugyanis Gorbacsov szovjet párt­fő­titkár washingtoni látogatásának további elhalasztására irányul. Ronald Reagan amerikai elnök minapi sajtónyilatkozatában javasolta, hogy a szovjet vendég az idén decemberben­­látogasson az Egye­sült Államokba. Tudjuk, hogy moszkvai kezdeményezésre a júni­usra tervezett csúcstalálkozót már októberre napolták el, az újabb halasztás tehát azt mutatja, hogy a két nagyhatalom diplomáciai hangadói nehezen találnak olyan közös témát, amelynek közvetlen megvitatása valamiféle eredményt hozhatna. NYILVÁNVALÓ, HOGY A NAGYHATALMAK között ismét első helyen szerepelnek az ideoló­giai szempontok, és ezen a ponton minden egyéb megfontolás másod­lagos szerepet kap. Sajnos időköz­ben tovább süllyed a politikai ba­rométer. JAKOBSZ István

Next