Magyar Szó, 1994. augusztus (51. évfolyam, 159-184. szám)

1994-08-02 / 159. szám

2 KUPOLITIKA Magyar Szó A „szakértői” kormány Az Antall-kormánnyal szemben négy esztendőn át szünet nélkül hangoztatott vádak egyike volt a szakértelem hiánya. Újra és újra szemére hányták a néhai minisz­terelnöknek, hogy független szak­emberek helyett hozzá nem értő politikusokra bízta az egyes mi­nisztériumok irányítását, s ráadá­sul azok közül is a legrosszabb di­lettánsokra. Mindezt úgy kellett érteni, hogy vannak a szakem­berek, akik értenek hozzá, és van­nak a politikusok, akik nem, s ez utóbbiak között is még azok, akik aztán végképp nem. Ez volt tehát az Antall-kormány. Bezzeg az elődje. No meg majd az utóda! A szocialisták egyik legfőbb választá­si ígérete volt ez, Horn Gyula szüntelenül erről beszélt, minden ezt sugallta, ezért tettek szemüve­get a pártelnök kezébe a választási plakátokon, „hogy ismét a szakér­telem kerüljön kormányra”. Hogy a „szakértői kormány” mítosza négy esztendőn át csupán ködösítés volt, a hivatalban lévő el­leni rosszindulat eszköze, azt mos­tanáig csupán sejteni lehetett. Az új kormány megalakulása óta tud­hatjuk is, írta Debreczeni József a Magyar Nemzetben. 1. A „szakértő-szakértők” egyik sarkalatos szempontja volt, hogy az adott tárca gazdája ne pártpo­litikus, hanem pártoktól független szakember legyen. Nézzük a té­nyeket. Az Antall-kormányban öt ilyen személyiség kapott helyet. Kádár Béla, Rabár Ferenc, Mádl Ferenc, Pungor Ernő és az a Bo­­ross Péter, aki akkor még (egészen 1992 őszéig) szintén pártomávült. Ugyanilyen személy Kupa Mihály is, aki 1990 decemberében veszi át Rabár helyett a pénzügyi tárcát. Ráadásul nem akármilyen minisz­tériumokról van szó, hanem dön­tő fontosságúakról, gazdasági kulcspozíciókról. A már említett pénzügy mellett ilyen a nemzetkö­zi gazdasági kapcsolatok miniszté­riuma is, amelyik egy olyan nyitott gazdaságú kis ország számára, mint amilyen Magyarország, lét­fontosságú. Ezeken túl független tudósok irányítása alá kerültek a gazdaság olyan stratégiai fontossá­gú területei, mint a műszaki fej­lesztés (Pungor) és a tudománypo­litika (Mádl). A szélesebb közvéle­mény kevéssé van tisztában azzal, hogy mekkora jelentőséggel bír­nak a modern politikában a tit­kosszolgálatok. A nemzetbiztonsá­gi és az Információs Hivatal szere­pe egyesek szerint a külügyénél is fontosabb. Antall - amíg tehette - ezek felügyeletét is pártonkívüli­­ekre bízta, előbb Borossra, majd Gálszécsy Andrásra. A miniszterel­nök mindezek révén óriási ered­ményeket ért el a pártpolitikai am­bíciók visszaszorítása terén. Nem csupán a kisgazdákat, hanem saját pártját illetően is. A miniszteri szé­kek egyharmadát meg tudta vé­delmezni a nemkívánatos ambíci­óktól, további esetekben pedig tár­ca nélküli posztot adott nekik. (Ez utóbbit mindig a gyakorlati politi­ka iránti legteljesebb érzéketlen­­séggel és a legolcsóbb szociális de-­­magógiával támadták a sajtóban, ahelyett, hogy legalább néha mél­tányolták volna a taktikai finomsá­gokat és a be nem következett ká­rok révén keletkező, vélhetően nem akármilyen nagyságrendű hasznot. No persze ennek kellett volna némi hozzáértés és egy csi­petnyi jóindulat. Sajnos, ezeknek épp az ellenkezője volt adott. A csipetnyit is beleértve.) 2. Ezek voltak tehát a „merőben pártpolitikai jellegű, a szakér­telmet semmibe vevő” Antall-kor­­mány jellemzői. Nézzük meg ezek után, hogy a tisztán „szakértői” Horn-kormány vajon milyen eredményeket ért el a független szakértelem pártpolitikai érdekek rovására történő érvényesítése te­rén. E kormányban csak és kizáró­lag pártpolitikusok foglalnak he­lyet, oda egyetlenegy pártonkívüli szakember nem kerülhetett be. Korábban volt ugyan szó egy Medgyessy Péter nevű közgaz­dászról, egy Kulcsár Kálmán nevű akadémikusról, egy Glatz Ferenc nevű professzorról, akik ráadásul rendelkeznek is már kormányzati tapasztalatokkal, de aztán találtak helyettük nagyobb szakértőket. Egy Pál László nevűt, egy Vastagh Pál nevűt és egy Fodor Gábor ne­vűt, akik ugyan nem professzo­rok, még kevésbé akadémikusok, nem voltak miniszterek sem, el­lenben mindhárman pártpolitiku­sok. Mondhatnám azt is, hogy no comment, de nem leszek ilyen fi­nom. Rögzítsük csak precízen: a magyar tömegkommunikációban uralkodó vélemények szerint az a szakértői kormány, amelyikben csak és kizárólag pártpolitikusok kapnak helyet, és az a nem szak­értői, amelynek legalább egyhar­­mada pártoktól független szakér­tőkből áll. Lépjünk tovább. A „szakértő-szakértők” másik, ugyancsak folyamatosan hangoz­tatott vádja az volt az Antall-kor­mánnyal szemben, hogy ha vol­tak is szakmabeli tagjai, azok a leggyengébbek, a legkevésbé kva­lifikáltak voltak a szakmán belül. Nézzük megint a tényeket. Volt először is két akadémikus: Pungor Ernő és Mádl Ferenc. Volt össze­sen hat egyetemi professzor: az el­őbb említetteken kívül Kádár Bé­la, Rabár Ferenc, Botos Katalin és Für Lajos. Három egyetemi do­cens: Bod Péter Ákos, Jeszenszky Géza és Andrásfalvy Bertalan. To­vábbá és egyébiránt tudományos munkatársak, kutatók, külföldi egyetemek vendégtanárai, nem­zetközi tudományos intézetek tisztségviselői. A Horn-kormány­­ban ezzel szemben van egy darab címzetes egyetemi tanár (Békési), egy darab docens (Vastagh) és egy darab tanársegéd (Fodor). Ennyi. Legyünk megint akkurátusak: a magyar sajtó szerint tehát szakér­tői az a kormány, amelyikben el­vétve akad szakmai vagy tudomá­nyos címet-rangot elért személyi­ség (ha mégis volna, az lehetőleg alacsonyabb fokú legyen); nem szakértői, más szóval dilettáns pe­dig az, amelyikben nagy számban fordulnak elő magasan kvalifikált emberek (a nemzetközi tekintély külön hátrányt jelent). 3. Ezek után nézzük meg kissé kö­zelebbről is az új kormány össze­tételét. Csak és kizárólag a szakér­telem szemszögéből. A miniszter­­elnöki poszt roppant nehezen ítél­hető meg ilyen tekintetben. Ez az, amelyik a legösszetettebb képessé­geket és a legszerteágazóbb tudást igényli. Mindenekelőtt intelligen­ciát, áttekintő képességet, rugal­masságot, munkabírást, türelmet és tapasztalatot. Nézzük meg! Te­hát: Horn Gyula. Műszerész ipari tanuló, maja szakérettségi a dol­g­ozók esti iskoláján. Aztán az Oleg Kosevoj Előkészítő Kollégium, utána pedig a Don-Rosztovi Köz­­gazdasági és Pénzügyi Főiskola. Később a külügy: szovjet attasé, majd beosztott munkatárs Szófiá­ban és Belgrádban. Utána elvégzi az MSZMP Politikai Főiskoláját, majd kandidátusi dolgozatot ír a jugoszláv gazdasági rendszer elemzése címmel. 1985-ben vissza a pártközpontba, a külügybe, ahol a nagy politikai földrengések so­rán 1989-ben a miniszterségig vi­szi. A politikai tapasztalatok, a kül­­ügyi jártasság, a gazdasági ismere­tek megszerzésének lehetősége kétségbevonhatatlan, de hozzá kell tennünk: mindezek nem a de­mokratikus, hanem a diktatórikus politika, nem a nyugati, hanem a szovjet diplomácia, és nem a piac­­gazdaság, hanem a szocialista gaz­daság terein gyűlhettek csupán vagy elsősorban. Türelem, rugal­masság, munkabírás? Majd kide­rül. Továbbra is szigorúan a szak­mai kritériumokat vizsgálva meg­állapíthatjuk, a Horn-kormány egyetlen magasan kvalifikált szak­emberrel rendelkezik csupán, egyetlen posztra tudott olyan sze­mélyiséget állítani, akinek a tudá­sa, a felkészültsége vitathatatlan, aki saját területén kétségkívül a legjobbak között van, ha nem a legjobb. Ez a személy a pénzügy­miniszter, Békesi László. Rajta kí­vül szakmailag bizonyosan tapasz­talt és alkalmas még a külügymi­niszter, Kovács László is. Ő erede­tileg vegyésztechnikusként dolgo­zott a Medicolor Textilfesték- és Gyógyszeralapanyag-gyárban, de később aztán levelezőn diplomát szerzett a közgazdasági egyetem külkereskedői szakán, majd a KISZ KB Nemzetközi Kapcsola­tok Osztályának konzultánsa lett, s végül a külügyi államtitkárságig jutott a Németh-kormányban. 4. Békesin és Kovácson kívül még öten vannak, akik megfelelnek a szakmaiság alapkritériumának. Ezekkel szemben csupán annyi ki­fogást lehet emelni, hogy nem ép­pen élvonalbeliek. Némelyiküknél hozzátehetnénk: enyhén szólva. Menjünk sorba. Pál László ipari és kereskedelmi miniszter. Villamos­ipari technikum, majd villamosgé­pek és számítástechnikai szak a Moszkvai Energetikai Intézetben, később gazdaságpolitikai oklevél a Politikai Főiskolán. Talán hozzáte­hetjük: nem éppen ezeken a he­lyeken lehetett a legmagasabb is­mereteket megszerezni a polgári piacgazdaság tárgykörében. Mel­lette szól viszont, hogy ő is állam­titkár volt a Németh-kormányban, ami (mint tudjuk) az elképzelhető legkiválóbb bizonyítványa a szak­mai kiválóságnak! Lotz Károly, közlekedési és hír­közlési miniszter. Érettségi után fi­nommechanikai műszerész szak­munkás lesz, majd elvégzi a Marx Károly Közgazdaság-tudományi Egyetemet. A Vegyianyag Nagy­kereskedelmi Vállalatnál elemző közgazdász, azután pedig az Anyagmozgatási és Csomagolási Intézetnél. Később tanít is az egye­temen. 1987-től a Világbank egyik hazai beruházási tanácsadója, az SZDSZ-frakció tudománypolitikai és műszaki-fejlesztési, később ipa­ri-kereskedelmi szóvivője. Lotz te­hát kitűnő szakmai alapokkkal rendelkezik. Most a közlekedé­­süggyel is megismerkedhet. Kovács Pál, szociális és egész­ségügyi miniszter. A d­unaújváro­­si kórházban kezdte beosztott or­vosként, majd egy évig Adonyban, ezt követően pedig tizenhét évig Nagyvenyimben volt körzeti or­vos. 1985-től viszont már maga­sabb szintről, ismét Dunaújváros­ból, a városi tanács egészségügyi osztályáról tekinthetett rá a ma­gyar egészségügyre. Közben volt MSZMP-alapszervezeti titkár is (politikai tapasztalat), az új or­szággyűlésben pedig a magyar­szovjet (majd FÁK) baráti tagozat tagja (nemzetközi tapasztalat). Lakos László, földművelésügyi miniszter. Üzemi állatorvosként kezd a kőröstetélleni Vörös Csil­lag Termelőszövetkezetben, majd ugyanitt téesz-elnök. Később Jász­­karajenőn. Közben levelezőn szakmérnöki képesítést szerez a Gödöllői Agrártudományi Egyete­men, valamint szabadalmaztatja újítását, a műanyag kormányle­mezt. Előnyére szolgál továbbá, hogy 1985 óta egyhuzamban or­szággyűlési képviselő, s hogy 1992 októberétől ő volt a mezőgazdasá­gi bizottság egyik alelnöke, Vastagh Pál, igazságügy-mi­niszter. Igaz, hogy a szegedi Tar­tósító Húsipari Technikumban érettségizik, de aztán vált, és dip­lomát már a JATE Állam- és Jog­­tudományi Karán szerez. Az egye­temen marad, no nem mint okta­tó, hanem mint a JATE KISZ Bi­zottságának függetlenített titkára. Két év múlva azonban már tanár­segéd, majd adjunktus. Közben 1983 és 1986 között Moszkvában, az SZKP Társadalomtudományi Akadémiáján a szocialista orientá­ciójú államokat kutatva, államel­méletből megvédte kandidátusi disszertációját. Időközben vezető pártfunkciókat töltött be, de ezek nem tartoznak a szakmaiság köré­be, miként az sem, mit mondott a recski munkatábor újrafelállításá­ról 1990-ben. Megemlíthetjük vi­szont, hogy a parlamentben a ma­gyar-szovjet, valamint a magyar­­jugoszláv baráti tagozatok tagja volt. (Időközben mindkét állam megszűnt.) (Folytatása a holnapi irámunkban) 1994. augusztus 2., kedd A legkisebb közös nevező (Washingtoni tudósítónktól) C­sak bámulattal szemlélhetjük az egyetlen szuperhatalom, há­rom európai regionális hatalom és a nagy ellenségből kváziszövetsé­­gessé édesgetett Orosz Föderáció külügyminisztereinek legújabb fegyvertényét, de nem kevésbé Ra­dovan Karadzic legújabb pszichiát­riai mesterfogását. Egyetlen brit ka­tona élete elég volt ahhoz, hogy a világ 5 legerősebb állama ismét megrettenjen egy erőszakban szüle­tett, számlálhatatlan bűnöket elkö­vető képződménytől, meg „nemzet­közi páriának" kikiáltott és kiközö­sített, el nem ismert támogatójától, és saját fenyegetéseitől meghátrálva „a legkisebb közös nevező" erélyte­len és értelmetlen politikáját vá­lassza. Az Egyesült Államok egyes ma­gas rangú képviselői ugyan még mindig azt hajtogatják, hogy ők bezzeg egészen másként kezelnék az ügyet, ha szövetségeseik nem hivatkoznának „megalapozott” félelmekre, az UNPROFOR kato­nái elleni esetleges szerb megtor­lás lehetőségére. Közben régóta hivatalos álláspontja a szarajevói kormánynak, hogy köszöni szé­­en, nem kér az olyan békeerők­­ől, amelyeknek saját hivatalos képviselői azt jelentik ki, hogy „a szerbek erősebbek, kénytelenek vagyunk azt csinálni, amit ők mondanak” (a múlt csütörtökön hangzott el ez a kijelentés, amikor Karadzic megkérte a kékeket, hogy zárják le az egyetlen szaraje­vói kijáratot az ő nevében). V­alószínűleg nem áll messze az a helyzet, amikor az ENSZ tör­ténetének legszégyenletesebb „bé­keakciójaként” lesz elkönyvelhető a hatalmas költségekkel fenntartott, de csak az agresszió áldozatait sújtó kéksisakos jelenlét. Madeleine Albright amerikai ENSZ-nagykövet, aki valószínűleg jobban ismeri a kelet-európai ész­járást, mint két közvetlen főnöke, még itt-ott megpróbál következe­tes álláspontot képviselni. Vasár­napi tévényilatkozatában azt mondta: megérti az európaiak fenntartásait, de az elkövetkező hetekben az USA megpróbálja ki­eszközölni a fegyverembargó hiva­­talos feloldását. Ha az sem megy, akkor viszont előbb-utóbb eljön az idő, amikor Amerikának egyedül kell lépnie. A vele szemben álló Christopher Dodd szenátor sze­rint, ha ma szavaznának a Szara­jevó elleni fegyverembargó felol­dásáról, akkor a kongresszus mindkét házában győzelmet arat­na az a törvényjavaslat, amely kö­telezné Clintont az egyoldalú hú­zásra. A Fehér Háznak még mindig megmaradna a lehetősége, hogy megvétózza azt, amiben az elnök állítólag kezdettől fogva hisz, de akkor bezárul a kör: a látszategy­ség érdekében az USA elnöke in­kább saját törvényhozásával konf­rontálódik, mint európai szövetsé­geseivel. B­osznia a Pentagonnak természetesen nem ér meg egy lyukas ejtőernyőt sem, a Kremlnek viszont még azt is megéri, hogy is­mételten világháborús célzá­sokkal mesterkedjék, véden­ceinek minden sértegetése ellenére. A genfi „legkisebb közös neve­ző” a hidegháború utáni évtized Elkésett törvény M­acedóniában 1990 februárjá­­ban alakult az első demokrati­kus rendszerbeli párt, az összmace­­dón mozgalom pártja, a MAAK, majd ezt követően a PDP albán párt, azóta a politikai pártok száma ebben a kis országban elérte a hat­­vanat, 3272 polgári egyesülést és 556 helyi társaságot hoztak létre. A szabad választások eredményeképp létesült parlament három éve mű­ködik, ám az egyesülési és társasági törvényt, ismert nevén a pártokról szóló törvényt csak csütörtökön, jú­lius 28-án hozta meg a nemzetgyű­lés, így, paradoxális módon ugyan, de demokratikus rendszert biztosí­tó többpárti rendszer és egyáltalán az egyesülési rendszer a régi tör­vények értelmében és az új szelle­mében működött. Az említett 90-es évben nyolc hónap alatt 20 politikai párt léte­sült, nyomot főleg az a hat ha­gyott, amely a parlamentbe beke­rült, a koalícióban van négy, az el­lenzékben kettő, és van néhány független vagy egyszemélyes párt­­képviselő, akik szavazatukkal né­ha a mérleg nyelvét jelentik. A többi politikai párt tulajdonkép­pen nem is játszik szerepet az or­szág életében, és csak akkor tudni róluk, ha egy-egy esemény kap­csán sajtótájékoztató véleményt nyilvánítanak, illetve álláspontjuk­ról értesítik a közvéleményt. Érde­mes még megjegyezni, hogy a Krusevói Köztársaság idejéből is­mert nemzeti mozgalom, a VMRO (Vnatresna Makedonszka Revolu­­cionerna Organizacija, vagyis ma­cedóniai országos forradalmi szer­vezet) 1990 júniusában felújított pártja az elmúlt négy év alatt hat különálló pártra szakadt, azzal, hogy a történelmileg ismert rövi­dítéshez még valamilyen sajátos rövidítést ragasztottak, pl. hazafi­as, demokratikus stb. A macedón közvéleményben ugyanis felvető­dött már nemegyszer, hogy meg kellene tiltani e történelmi mozga­lom nevének használatát, ám az új törvény ezt mégsem szabályozza, így a most újbóli kötelező regiszt­­ráció alkalmával továbbra is hasz­nálható lesz az elnevezés. A csütör­tökön meghozott törvény tovább­ra is lehetővé teszi a nemzeti ala­pon történő szervezkedést, ame­lyet ugyan a radikális párt töröl­tetni akart, de a nemzetiségeket tömörítő pártok bejelentették, hogy csakis úgy szavazzák meg a törvényt, ha nemzetiségi alapon továbbra is tömörülhetnek, mert Macedónia jelenlegi társadalmi és politikai élete ezt megköveteli. Egyébként szimptomatikus jelen­ség, hogy a nemzetiségek polgárai zömmel a saját nemzeti pártjuk­ban működnek, és csupán a Libe­rális Pártban és a Cosev által ala­pított Demokrata Pártban találha­tó néhány albán, török, vlah és ro­ma értelmiségi. A polgári egyesülések száma, mint említettem, 3272, amelyek közül a „zöldek” száma a legna­gyobb. Ezek mind speciális kör­nyezetvédelmi pártok, így van a Drosráni-tó megmentésére, vagy a vizek, erdők, világörökség, törté­nelmi emlékhelyek, védett állatok védelmére alakult társaság. De van a határok nélküli Európa esz­méjének hordozója, a Páneurópai Mozgalom egyesülés is, amelynek tagjai a macedón művelődési élet jeles kiválóságai. Az új törvény kimondja, hogy politikai pártot legalább 500 ma­cedón állampolgár létesíthet, sza­bályozza a párt bejegyzését, pén­zelését, működését, és termé­szetesen betiltását is, amely intéz­kedés az állam biztonsága szem­pontjából az alkotmány megfelelő szakaszaira hivatkozik. Ennek szellemében a belügyminisztéri­um már betiltott három pártot. A Gallup Intézet macedóniai fi­ókja, a BRIMA, a közeledő válasz­tások kapcsán vizsgálódott, nem­zetközileg is regisztrált reprezen­tatív összetételű csoporttól, hogy pl. kimennek-e az elkövetkező vá­lasztásokra. A kérdésre 78 száza­lék igennel, 16 nemmel választott, 6 százalék pedig határozatlan volt. Arra a kérdésre pedig, hogy me­lyik párt kapja meg majd a legtöbb szavazatot, 30 százalék a Szocialis­ta Pártot, 10 a radikális pártot, 7 az albán pártot, 6 egyéb pártokat jelölt meg, 10 százalért pedig sem­leges választ adott. A kérdezettek 28 százaléka elégedett a pártok parlamenti működésével, 37 szá­zalékuk csalódott, a többi rend­­es. A tíz legnépszerűbb politikus ezött a Gallupnál is Kiro Gligo­­rov köztársasági elnök 77 száza­lékkal vezet, a második Vaszil Tu­­purkovszki 44, őt követi a parla­ment elnöke 41 és a kormányel­nök 40 poénnel. Petar Gosev, a Demokrata Párt elnöke, az elkö­vetkező választások egyik esélyese a kilencedik helyen 32 poént ka­pott. SZEGEDI Mária

Next