Magyar Szó, 1995. augusztus (52. évfolyam, 176-202. szám)

1995-08-01 / 176. szám

2 KÜLPOLITIKA Debrecen üzenete A magyarság egyik patinás múltú városában, annak is nevezetes múltú református Nagytemplomá­ban, ott, ahol 1849. április 14-én Kossuth Lajos bejelentette a Habs­burg uralkodóház trónfosztását, hir­dették és tartották meg a nyelvhábo­rú eleni tiltakozó nagygyűlésüket az erdélyi, a felvidéki, a délvidéki, a kárpátaljai, a horvátországi és az anyaországi magyarok. Noha kimu­tatás nem készült a Magyarok Világ­­szövetsége által szervezett nagygyű­lésen, éppen az utóbbiakból volt a legkevesebb. Igaz viszont, hogy a Duta Tévé jóvoltából ország-világ láthattó, hallhatta mindazt, ami a Nagytemplomban történt. Azok, akik több száz kilométert tettek meg a rekkenő hőségben, órákat vártak a határállomásokon, vagy ellen- szom­­jan zarándokoltak Debrecenbe, zok­szó n­élkül vették tudomásul a ven­déglátók közömbösségét, habár egy­más között szóvá tették. F­elemelő volt ott lenni a Nagy­templom falai között. Jó volt hal­lani jelenlegi szellemi nagyjaink okos, higgadt, néha-néha keményebb meg­fogalmazásban kifejezett gondolatait. Ezekben nemigen lehetett felfedezni a revizionizmus, az uszítás leghalvá­nyabb szándékát sem - noha minden bizonnyal az érintett nemzetállamok­ban a debreceni megmozdulásról szó­ló értékelésekben mindenekelőtt ezt igyekeznek majd hangsúlyozni. Felemelő volt látni a kisebbségi sorsban élő embertársak meghatódott­­ságát, hallgatni a patakzó könnyek kö­zepette énekelt himnuszokat, a lelki­­pásztorok imáját és áldását, de ugyan­akkor hiányérzete is támadt az ember­nek, mert úgy érezte, hogy ott, ahova ment, tartózkodóak voltak vele szem­ben, egyedül csak azt tették lehetővé, hogy a kisebbségi sorsban élők egy­mással találkozhassanak. A kormány részéről például senki sem képviseltet­te magát, a vendéglátó várost is egye­dül csak a református püspök képvi­selte hivatalosan, legalábbis csak róla tettek említést a szervezők. O­tt voltak viszont a leginkább érintettek, tehát azok, akik a ki­sebbségi sors minden terhét immár nemzedékről nemzedékre, hét évtize­de viselik. Azok, akik lassan már hoz­zászoktak, hogy rendszerek alakulnak és tűnnek el a süllyesztőben, újak bukki­nnak fel, az ő sorsuk azonban nemigen változik. Még látszólagos ja­vulásr­ól sem lehet beszélni, mert a nemzetközi élet alakulása, a különbö­ző szélesebb terű vagy államközi szer­ződések megkötése ellenére a kisebb­ségi sorsot túlnyomórészt azon álla­mok, államocskák elöljárói alakítják, akik hatalmukat éppen a kisebbségek­től eredő veszély megfékezésére ala­pozzák. Meg kell hagyni, hogy az ilyen felfogás elhintésében nagy gya­korlatra tettek szert, és ezt olyan mes­terien csinálják, hogy még a józanab­­bul gondolkodó nemzettársaik is hall­gatagon eltűrik. És eltűrik a kisebbsé­giek is, mert alighanem nemzeti sajá­tosságunk közé tartozik a meghu­­nyászkodás, a csak még rosszabb ne legyen­ féle viszonyulás, ezért hát örü­lünk annak, ami még megmaradt. Csak az a kérdés, meddig lesz lehető­ségünk örülni. I­lyen és hasonló gondolatok foroga­t­­ta­k mindazok fejében, akik 1995. július 27-én az erdélyi, felvidéki és a délvidéki magyar iskolákért, a nemze­ti közösségek jobb egyenlőségéért fo­lyó küzdelem egyik látványos meg­mozdulásán vehettek részt. Ahonnan (noha bizonyos kesernyés ízek azért maradtak) mégis feltöltődve tértek haza, kisebbségi mivoltukba, környe­zetükbe. Oda, ahol lassan megkérdő­jelezik a legelemibb, az iskolára, az anyanyelv használatára való jogaikat, ahol a más nyelvű szomszéd esetleg még rosszallással is fogadta azt a hírt, hogy a szomszédja, akinek szerinte semmilyen oka nincs arra, hogy ilyen vagy olyan formában tiltakozzon is, mivel ő, mármint a többségi nemzet­hez tartozó is emberszámba veszi, ke­délyesen elbeszélget vele azon a nyel­ven, amelyen ők ketten igen jól be­szélnek, és amelyik megismerése a ki­sebbségi szomszéd érdeke, hisze ezen az ő gyereke is éppen úgy elvégezheti az iskolákat egészen az egyetemig, mint az övé, aki az államalkotó nem­zethez tartozik. Hát hol van itt a megkülönbözte­tés?” És ha magyarázkodni próbál, ak­kor esetleg még jöhet a sajnálkozás is: „Szomszéd, te a vesztedbe rohansz, ha ilyen vagy olyan autonómiára törek­szel, azzal csak saját nemzeted gettósí­­tását éred el” — ennek ellenében ugye adott a teljes beolvasztás. N­os, ezen a debreceni megmoz­duláson a nemzet jeles emberei, akiket határon innen és határon túl is egyaránt megbecsülnek, rendre el­mondták meglátásaikat, közreadták a kisebbségi sors rendezésére vonatko­zó elképzeléseiket, anélkül, hogy bár­ki egy fél mondattal is említést tett volna a határok kiigazításáról. Megfo­galmazódott a magyar nyelv, a ma­gyar műveltség és az egyetemes em­beri jogok védelmében közzétett nyi­latkozat is. Még egy vagy egy újabb ok­mány, mondhatnánk, ami vajmi ke­veset ér, ha a határon innen s a ha­táron túl minden szinten összefog­va, egységesen, keményen nem áll­nak ki mellette. Ha itt a szűkebb pátriánkban a magyarok érdek- és politikai szervezetei csak egymás le­járatásával törődnek, és nem azzal, hogy miként biztosítsák a dél-báná­ti, dél-bácskai magyar középiskolai tagozatok fenntartását, hogy mi­ként biztosítsanak magyar nyelvű szaktanárokat, tanítókat, a még mű­ködő magyar nyelvű általános és középiskolai tagozatokba, ahova, ha ilyenek nem lesznek, holnap akár Dél-Szerbiából a magyar nyelvet esetleg csak hírből ismerő tanár, ta­nító állhat be oktatni gyermekein­ket azon a nyelven, amelyen ő be­szél. S ezt a feladatot akár még kül­detésének is tekintheti. Nem kell tehát nálunk nemzetiségi iskolahá­lózatot megsemmisítő törvény az anyanyelvű oktatás megnyirbálásá­hoz. Önmagunk is ki tudjuk ezt vál­tani. D­ebrecenben tehát egyebek kö­zött ilyesmire is rádöbbenhetett az ember, és mindenekelőtt arra, hogy együttesen kell küzdeni a másik oldalról érkező nyomások, elmarasz­talások ellen, de ugyanakkor szembe kell néznünk önmagunkkal nekünk, kisebbségieknek is, mégpedig szem­rebbenés nélkül. És ha egymás tekin­tetét álljuk, akkor összpontosíthatunk arra, hogy összefogással, abban re­ménykedve, hogy a velünk élő más nemzethez tartozók is megértőek lesz­nek gondjaink iránt, megóvhatjuk azt, amink van, és talán hozzá is sike­rül még valamit ragasztanunk, amire évezredes kultúránk és létünk jogosít fel. Mindez nélkül a debreceni és min­den egyéb deklaráció (noha ilyen kiál­lásokra is nagy szükségünk van) nem sokat lendít sorsunkon. LAJBER György Sü­­tő, Tőkés, Csoóri, Dudás, Markó... a debreceni Nagytemplomban Magyar Szó Segélykiáltás Tisztelt nagygyűlés, nemzettársa­im, kedves barátaim! A délvidéki magyarság segélykiál­tását hoztam el ide a debreceni refor­mátus Nagytemplomba, hogy Isten és ember színe előtt odahelyezzem erdé­lyi és felvidéki sorstársaink segélykiál­tásai mellé. Egymást felerősítve talán olyan hangosan szólnak, hogy végre azok is meghallják majd, akik eddig makacsul zárva tartották előttük a fü­lüket és a szívüket. Az utóbbi időben mind gyakrab­ban kesergünk - s úgy hiszem, min­den okunk megvan rá -, hogy itt, a Kárpát-medencében mi, délvidéki magyarok vagyunk a legszorongatot­­tabb helyzetben. Nemcsak baranyai és szlavóniai nemzettársaink, akik a nagyszerb terjeszkedés miatt ősi szü­lőföldjüket voltak kénytelenek ott­hagyni, nemcsak azok a bácskai és bánsági magyarok, akik a háborús helyzet, az erőszakos mozgósítások, a folyamatos lélektani hadviselés követ­keztében áttelepültek Magyarország­ra, vagy vágtak neki a vakvilágnak, nemcsak szerémségi véreink, akikről már a Mindenható is végleg elfordí­totta a tekintetét, s akiken mostanra betelt a végzet, a teljes beolvadás, ha­nem mi háromszázötvenezren is, akik az embertelen körülmények ellenére a hazanélküliség állapotában is az őr­helyen maradtunk. A Vajdaságban, ahol a szerb hata­lom letéteményesei lépten-nyomon azt hangoztatják, hogy a nemzeti ki­sebbségek jogait a lehető legmagasabb szinten, az európai normákat messze túlhaladva biztosítják (ismerős szöveg, ugye, sorstársaim?), nem csak meg le­het, hanem minden haladék nélkül meg kell kongatni a vészharangot. Ha már jóvátehetetlenül el nem késtünk vele. Az utóbbi néhány esztendőben a szerb parlament mintegy 20 olyan törvényt hozott, amely alapjaiban sérti az itt élő kisebbségek jogait. Ez a tény, valamint a háborús helyzet, a szegénység, az embargó, a távlatta­­lanság, a nagyszerb nacionalizmus féktelen tobzódása, a vajdasági ma­gyarság soha korábban nem tapasz­talt fogyatkozása, elvándorlása, el­öregedése, erőszakos asszimilálása, a csendes etnikai tisztogatás azt eredményezte, hogy kisebbségi sor­ba taszított nemzeti közösségünk tel­jesen a peremre szorult, az élet szin­te minden területén hátrányos meg­különböztetésben részesül. Sorsun­kat rontja, helyzetünket súlyosbítja szerencsétlen politikai megosztottsá­gunk. Önpusztító egymásra vicsor­gásunk. A parlament által is szentesített jogtiprás a megmaradásunk szem­pontjából legérzékenyebb helyen, az oktatás területén érint a legsúlyosabb mértékben bennünket. A Szerémség­­ben - ahol a tizenötödik század első évtizedeiben Tamás és Bálint pap szép magyar nyelvünkre fordította a Huszita bibliát - már mintegy két év­tizede megszűnt a magyar nyelvű ok­tatás, s ezekben a pillanatokban jut hasonló sorsra a dél-bánáti szórvány­magyarság is. A Bánságban, Dél-Bács­­kában és Nyugat-Bácskában már csak mutatóban van magyar tagozat az ál­talános iskolákban, s végóráit éli az utolsó (félig magyar) középiskolai ta­gozat is. Aggódva figyeljük erdélyi és felvi­déki nemzettársaink áldozatos és ko­nok küzdelmét a magyar iskolaháló­zat megtartásáért, lélekben velük va­gyunk, szent ügyünkért mi is felemel­jük szavunkat a nemzet és a világ nyil­vánossága előtt, ám nekünk már ma­gyar iskolahálózatunk sincsen, szét­rombolták barbár balkáni kézzel. Romjaiból kell majd újrateremtenünk a magyar autonómia által, ha addigra lesz még kinek. Déli magyarságunkra az utóbbi évek legsúlyosabb csapása, a nagy ha­gyományú, a megmaradás szempont­jából óriási jelentőségű Szabadkai Ta­nítóképző erőszakos Zomborba köl­töztetése, majd megszüntetése volt. A minisztérium félre nem érthető mó­don, kíméletlen tudatossággal tépte ki természetes közegéből, s ellentmon­dást nem tűrő módon kényszerítette a teljesen elszerbesedett Zomborba, ahol a legminimálisabb feltételek sin­csenek meg a magyar nyelvű tanító­­képzéshez. Semmibe vették a vajdasá­gi magyarság tiltakozását, felháboro­dását, a Belgrádban sorban álló kül­döttségeket, a jóindulatnak és a nem­zeti toleranciának a legcsekélyebb je­lét sem mutatják. Mintha egészen megfeledkeztek volna róla, hogy a szerbséget a Délvidéken az általa rossz emlékűnek mondott Osztrák- Magyar Monarchia és a magyarság jóvoltából adományozott egyházi és iskolai AU­TONÓMIA tartotta meg évszázado­kon keresztül. Emlékeztetni kellene őket erre, meg sok egyébre, s emlékeztetjük is most erről a szent helyről. Mint aho­gyan anyaországunknak is köteles­sége volna, hogy minden egyes tár­gyalás alkalmával, minden államközi szerződés megkötése előtt és közben a nemzet egészének megmaradása ér­dekében erre emlékezzen és erre em­lékeztessen. Csak fel tudna egyszer nőni­ erőszakkal elszakított nemzetré­szei soktonnás gondjaihoz, ha nem­zetben, s nem csupán országban len­ne képes gondolkodni, s ha kicsinyes, kapkodó mostoha helyett gondos édesanyaként mutatkozna meg végre mielőttünk! DUDÁS Károly (Elhangzott a debreceni tiltakozó nagygyűlésen) 1995. augusztus 1., kedd A MAGYAR KISEBBSÉGI KÉRDÉS ÖSSZNEMZETI ÉS EGYBEN NEMZETKÖZI ÜGY Nacionalista össztámadás Tőkés László református püspöknek, az RMDSZ tiszteletbeli elnökének beszéde a debreceni református Nagytemplomban (2.) (Folytatás a vasárnapi számunkból) Hazugok vagy - a legjobb esetben -jóhiszeműen hamisak egyes román, szlovák, sőt magyar vezető politikusok azon kijelentései, melyek román-ma­gyar és magyar-szlovák „közeledés­ről”, az „előrelépés lehetőségeiről”, „a kapcsolatok javulásáról” beszélnek - most, amikor a nevezett országokban párját ritkító nacionalista össztámadás van folyamatban magára hagyatott magyarságunk ellen. Lehet-e „kiváló román-magyar ka­tonai együttműködésről” beszélni ak­kor, amikor maradék magyar többsé­gű erdélyi vidékeinken és települése­inken valóságos katonai és karhatalmi megszállás megy végbe? Szabad-e szűk látókörű politikai szelektivitással az államközi alapszer­ződés esélyeit latolgatni vagy az 1201- es Ajánlás értelmezgetéséről eszmét futtatni akkor, amikor Iliescu elnök egyetlen tollvonással meg akarja pe­csételni évezredes erdélyi magyar nyelvű oktatásunk sorsát?! Durva arculcsapása a papíron hi­valkodó vallásszabadságnak az a tény, hogy Romániában a kommunista álla­mosítás előtt birtokolt mintegy másfél ezer egyházi iskolából ez ideig egyet­lenegyet sem szolgáltattak vissza jogos tulajdonosaiknak, sőt az új tanügyi törvény gyakorlatilag újra államosítja ezeknek épületeit. Mi más ez, ha nem politikai rangra emelt, kollektív lo­pás?! A történelmi megbékélésnek s az alapszerződés megkötésének - a mi felfogásunk szerint - elengedhetetlen előfeltétele a többségi román - kisebb­ségi magyar megegyezés. Ezt szorgal­mazzuk hiábavaló jó szándékkal évek óta, amikor is román-magyar párbe­szédet, előfeltételektől mentes kétol­dalú kerekasztal összehívását sürget­jük. És ezért gyűltünk össze itt és most a debreceni Nagytemplomban, hogy világossá tegyük: a kisebbségi jogok kérdése össznemzeti és egyben nem­zetközi ügy; iskoláink és anyanyelvünk használatának szabadsága nem pusz­tán romániai vagy szlovákiai belügy, és semmiképpen sem képezheti alku tár­gyát; ezen kérdéseket az államközi és európai viszonyok keretében, a ki­sebbségi magyar népközösségek de­mokratikus részvételével kell megol­dani. Romániai magyar egyházaink, a Romániai Magyar Demokrata Szövet­ség, valamint országunk magyar pol­gári társadalma együttes­ erővel lépnek fel a népközösségünket létében fenye­gető, új román tanügyi törvénnyel szemben. Kiállásunkhoz szilárd alapot biztosít erdélyi magyarságunk egysé­ges támogatása, melyet közel félmillió aláírással ellátott tavalyi törvényjavas­lata fényesen igazol. Elidegeníthetetlen demokratikus és emberi jogunk saját gyermekeink és ifjúságunk oktatása és nevelése ügyé­ben - Románia adófizető állampolgá­raiként - önállóan és szabadon dönte­nünk. Ezen jogaiért folytatott küzdel­mében a felvidéki magyarsággal is kö­zösséget vállalunk. A többségi hatalom és parlamenti áldemokrácia „törvény­­szerű” visszaéléseinek újabb esetei még inkább meggyőznek bennünket arról, hogy megfelelő szintű és formá­jú, működőképes kisebbségi autonó­miánk nélkül továbbra is ki vagyunk szolgáltatva a többségi elnyomásnak, és nincs esélyünk nemzeti és vallási önazonosságunk megőrzésére. Éppen ezért, amint Tempfli József nagyváradi megyés püspökkel közö­sen kibocsátott körlevelünkben írjuk: „Istenhez és nagyvilághoz, valamint a Kárpát-medencében lévő országok többségi tiépeinek közvéleményéhez fordulunk jogaink és önazonosságunk védelmében. A népek és egyházak szo­lidaritását kérjük jogos és békés küz­delmünkben.” Emlékeznünk és emlékeztetnünk kell továbbá Románia 1989-es forra­dalmi karácsonyára, a román nemzet és az együttélő nemzeti és vallási kö­zösségek akkori példás összefogására - arra az eltérített és megcsúfolt forra­dalomra, mely nem csupán a román­ságnak, de az elnyomott kisebbségnek is szabadságot és jobb jövőt ígért. De a hatalom birtokosait is emlé­keztetnünk kell kezdeti fogadkozása­ikra. A Nemzeti Megmentési Front, melynek jogutódja a jelenlegi román hatalom, 1990 januárjában, a romá­niai nemzeti kisebbségek jogairól szóló Nyilatkozatában kinyilatkoztatta, hogy: „az erőszakos asszimiláció sovén gyakorlatára alapozott nem­zeti uszítás politikája, a szomszédos Magyarország és a romániai magyarság elleni rága­lomhadjárat sorozatos kísérlete nem tudta megtörni a román nemzet és a nemzeti kisebbségek közötti bizalmat, barátságot és egységet”. Iliescu elnök, a Nemzeti Megmen­tési Front vezére akkor még egészen másképp beszélt. Tartós amnéziájában hadd emlékeztessük még arra, hogy abban a nyilatkozatban a román hata­lom még szükségesnek ítélte „az egyé­ni és kollektív nemzeti jogok és sza­badságjogok alkotmányos garanciái­nak kidolgozását”, és kisebbségi tör­vényt, valamint nemzetiségi miniszté­riumot ígért Mindezekből végül is nem lett semmi... Nos, ennyit ér a mai, „eredeti” román demokrácia szavahi­hetősége - melyről netalán románul fogják tanítani a gyermekeinket a Ce­­ausescu-megálmodta homogenizált is­kolákban... A debreceni Nagytemplom nagy idők tanúja. Ezen a helyen fosztotta meg hatalmától a hajdani Magyaror­szág népeitől idegen Habsburg- házat a magyar forradalmi országgyűlés - az az országgyűlés, mely megkésve ugyan, de Kossuth és Balcescu meg­egyezése értelmében, az ideig Európa­­szerte példa nélkül álló kisebbségi tör­vényt alkotott meg, az ország nemze­tiségei - köztük a románok - javára. Az előremutató történelmi példa és a nemzeti szabadság eme szentélyének a szelleme indítson bennünket és ro­mán, valamint szlovák testvéreinket arra, hogy megtaláljuk a jelenlegi ne­héz helyzetből kivezető utat Isten házában azonban mindenek­előtt a Szentírásból vett útmutatást és hitvallást szívleljük meg­ .Azért én a Mindenhatóhoz folyamodom, az Is­tenre bízom ügyemet” (Jób 5,8). Úgy legyen. 1995. július 27.

Next