Magyar Szó, 2001. július (58. évfolyam, 151-171. szám)

2001-07-02 / 151. szám

2001. július 1., vasárnapMagyar Szó M­ILOSEVICH ÁGAIB ÍRÁS E­LŐTT Kezdődhet a XXI. század Beteljesedett Slobodan Milosevic sorsa, de beteljesülhet a maradék Jugoszláviáé is V­annak dolgok, amelyeket nem lehet lenyelni: rájött erre Vojislav Kostunica, a maradék Jugoszlávia elnöke is, aki a héten első vereségét ízlel­gette a nagy nyilvánosság előtt. A cinikusok szerint nem lehet tudni, hogy mit fájlal jobban a „legalista” Kostunica: a neves akadémikusok által kidolgozott, majd a Milosevic nevével fémjel­zett nemzeti program gyalázatos bukását vagy azt, hogy Kis-Ju­goszlávia az első és egyetlen olyan állam, amely átadta egyko­ri elnökét a nemzetközi törvény­széknek. A kérdés egyértelmű eldöntésére természetesen sen­ki sem vállalkozhat, de aligha­nem az felel meg leginkább az igazságnak, hogy az elnök egy­formán bánkódik a nemzetet tö­mörítő és véres háborúkba taszí­tó „nagy álom” szertefoszlása miatt és amiatt is, hogy Milose­vic fölött Hágában ítélkeznek. Vojislav Kostunica és pártja a kezdetektől fogva támogatta — igaz, nem a szocialisták és a radi­kálisok, majd a baloldaliak lár­más propagandájával - a „túlha­ladott elvet”, a szerb területek egyesülésének gondolatát, s az ország mostani első embere Ju­goszlávia elnöki tisztségére való jelölését is azzal a föltétellel fo­gadta el, hogy ne kelljen lemon­dania pártjának programjáról. S tartotta is magát ehhez az elv­hez: megválasztása után első útja Kelet-Hercegovinába (a boszniai szerb entitásba) veze­tett, s az első nemzetközi együtt­működési szerződést is a Szerb Köztársasággal ütötte nyélbe. Későbbi számos külföldi útján (az SZDE-n belüli egyre kiélező­dő ellentétek nyomán is) ráéb­redhetett, hogy egy a pártprog­ram és egészen más az ország nemzeti, szociális, gazdasági stb. érdeke. Kostunica eleinte a kö­vetkezetes Nyugat- és Hága-elle­­nes politikát próbálta érvényesí­teni, de az általa vezetett SZDE tömörülés nem volt elragadtat­va ettől az elgondolástól, s az­ idő múltával egyre több nézetel­térést, nyílt kérdést vetett fel­színre az élet, vagy ha úgy tet­szik, a realitásokat méltányoló és az azokat mellőző politikai erők belső, meglehetősen halk, de tisztán kivehető acsarkodása. Máig sem világos, hogy Kos­tunica miért tette kockára tekin­télyét azzal, hogy Washington­ban, majd az európai főváro­sokban is vállalta a „hágai tör­vény” meghozatalát, holott a nemzetközi közösség ezt nem követelte tőle. Miért ment bele a játékba anélkül, hogy meggyő­ződött volna a montenegrói Szocialista Néppárt szavahihető­ségéről. A Kostunica által szor­galmazott törvény tervezete el­készült ugyan, de amikor a valla­tásra került a sor, kiderült, hogy a montenegrói koalíciós part­ner a Milosevic idejében meg­honosodott gyakorlatnak a híve: egyet ígérünk, másként cselek­szünk. Kostunica tehát elszen­vedte első politikai vereségét: az általa szorgalmazott törvényből kormányrendelet lett, amelyet mind Milosevic védőügyvédjei és a komplett ellenzék, mind pedig a kormányzásban részt vevő montenegrói partner is al­kotmányellenesnek tartott. A szervezkedő ellenzék és a hatal­mon levő Szocialista Néppárt csakis egy olyan dokumentumot tudna magáévá tenni, amely megtiltja a háborús bűnök elkö­vetésével gyanúsított szerbek ki­adatását Hágának. Kostunica ezt a kérdést törvényes keretek között szerette volna elintézni — a törvényes eljárás végtelenül hosszú folyamat, a kiadatások elodázásánál mindenkor taka­rózni lehet vele­­, de végül is egyetértett a szóban forgó ren­delet meghozatalával, mert az is „megfelel a célnak”. A Milosevic által kinevezett Szövetségi Al­kotmánybíróság azonban más­ként ítélkezett: érvénytelenítet­te a rendelet végrehajtását. Ezután lépett színre a szerb kormány, amely csütörtökön, Vid-napján döntött és nyomban cselekedett is, még mielőtt ér­vénybe lépett volna az alkot­mánybírósági határozat. Nyilván a sors iróniája, hogy Slobodan Milosevic 1989. június 28-án, Vid-napján tartotta meg hírhedt gazimestani (Kosovo) beszédét, amely voltaképpen (burkolt) fölhívás volt a háborúra. Hogy a szerbség megértette az üzene­tet, azt a későbbi háborús évek ékesen bizonyítják. És 12 évvel később, 2001. június 28-án, Vid­­napján a levitézlett elnököt átadják a háborús bűnöket ki­vizsgáló hágai nemzetközi tör­vényszéknek. Vajon föleszmélt­­e, megértette-e a szerbség a mostani szerb kormány üzene­tét? Ha igen, akkor még van re­mény, ha viszont nem, és elfo­gadja Kostunica sugallatát („a kiadatás alkotmány- és törvé­nyellenes volt”), akkor Szerbiá­ban egy újabb bizonytalansági hullám következik. Végső soron természetesnek minősíthető, hogy a pártok eltérően értékelik Slobodan Milosevic hágai útját, és az is magától értetődő, hogy a kiadatás jogszerűségéről parla­menti és egyéb szintű vita kere­kedik, de mindez nem kérdője­lezheti meg Szerbia távlati érde­­keit. Pillanatnyilag talán elha­markodottnak, egyesek szemé­ben ellenszenvesnek tűnik a szerb kormány váratlan, de igenis bátor döntése, kétségte­len azonban, hogy ez volt az a lépés, amit a lakosság többsége - nyíltan vagy titokban - elvárt a mostani hatalmiaktól. Ez a cse­lekedet teszi lehetővé a távlatta­­lanság érzésének leküzdését, a távlatok fölcsillantását. N­em érdektelen persze megállapítani: Milosevi­cet saját fegyverével csalta tőrbe a szerb kormány. A szerb alkotmány ugyanis úgy rendelkezik, ha a szövetségi szervek Szerbia érdekeivel el­lentétben működnek, a szerbi­ai szervek átvehetik a szövetség bizonyos hatáskörét. Milosevic annak idején saját hatalmának megerősítésére foglaltatta bele a szerb alkotmányba a fenti mondatot, amelyet most igen ügyesen ellene használt fölt a Dindic vezette köztársasági kor­mány. A kimenetel közismert: Milosevic, akit egykoron nép­hősként ünnepelt a tömeg, akit a szerbség megmentőjeként tisztelt, de akinek a kezéhez el­képesztően sok vér tapad, aki százezreket küldött a halálba anélkül, hogy egyszer is — nyil­vánosan - részvétét fejezte vol­na ki a sok-sok emberáldozat kapcsán, péntek hajnal óta Há­gában ül. A szerb kormány intézkedé­se nyomán óhatatlan a kérdés: működik-e, van-e jövője a szö­vetségi államnak? Dindk­ék lé­pése, amellyel szinte egyhangú­lag átvették a szövetségi szerv hatáskörét, azt igazolja, amit a montenegrói függetlenségiek régóta hangoztatnak: a szövetsé­gi állam fölbomlott, ami meg­maradt belőle, fikció csupán, és nem hatékony a két tagköztársa­ság érdekeit különféleképpen képviselő szervezet. A szövetségi államot eddig mesterséges lég­zéssel tartották fönn az egyaka­­ratúak, de október óta bebizo­nyosodott, hogy az eddigi ellen­zék, a választásokat megnyert SZDE és Milosevic montenegrói hívei (elsősorban a Predrag Bu­­latovic-féle szocialisták) nem ké­pesek életben tartani a maradék Jugoszláviát. Az SZDE-n belüli törés arra sarkallja a volt hatalmiakat, hogy együttműködési megállapodást kössenek, s az általános választá­sok kiírását követeljék. Ebben az esetben az SZDE-ben kisebbség­be szorult Kostunica pártja való­színűleg önállóan indulna a vá­lasztásokon, de a jelek szerint a mostani hatalmi tömörülést al­kotó szerbiai pártok többsége megmaradna a koalícióban. A montenegrói Szocialista Nép­párt bejelentette már kilépését a kabinetből, s ezáltal fölgyorsul a szövetségi kormány válsága, de ez is csak föltevés, mert a monte­negrói Együtt Jugoszláviáért el­nevezésű tömörülés vezetői na­ponta megcáfolják egymás kije­lentéseit, sőt gyakran a sajátjukat is. Eközben a független, nemzet­közileg elismert Montenegróért harcoló hatalmiak a kezüket dörzsölik: az egységes Jugoszlvia hívei gyakrabban hozakodnak elő a Montenegró függetlensé­géről szóló referendum megej­­tésének szükségességével, mint a régi államiság visszaállításának a hívei. De Szerbiában is egyre hangosabbak azok, akik úgy vé­lik, hogy az egységes állam to­vábbi fennmaradásának kérdé­sében a szerbiai választópolgá­rok véleményét is ki kell kérni. Nem zárható ki tehát a lehető­ség, hogy mindkét köztársaság­ban referendumon döntenek a maradék Jugoszlávia további sor­sáról. És - a pártalkudozások he­lyett - alighanem ez lenne a leg­szerencsésebb megoldás. Szer­bia ügyes propagandával rövid idő alatt ugyanolyan önállósági hangulatot teremthetne, ami­lyen 1992 óta Montenegróban tapsztalható. A jelenlegi helyzet­ben mindkét állam a másiknak a túsza, s ez a megkötöttség sem­miképpen sem járul hozzá a meghirdetett célok valóra váltá­sához. Végső soron miért ne lép­hetne föl Szerbia önálló álam­ként - Szlovéniához, Horvátor­szághoz, Macedóniához hason­lóan - a nemzetközi politikai po­rondon? A nagyvilágot nemigen ér­dekli Szerbia belső fájdalmas politikai fetrengése, hiszen Belgrád ezúttal önként vállalta a vádlottak hágai útjának meg­szervezését. S mivel elindult a „pozitív folyamat”, s Zoran Din­­dic szerb kormányfő a leghatá­rozottabban megígérte a továb­bi együttműködést, az USA is részt vett a brüsszeli donátori ér­tekezleten. Ezzel pontot is le­hetne tenni az e heti összefogla­ló végére, de nem lehet, mert Washington és még néhány eu­rópai szövetségese - az értekez­let előtti napokban - föltételek­hez kötötte a jóváhagyott összeg folyósítását. Afelől nem lehet­nek kételyek, hogy a részvevők fölajánlanak bizonyos összeget - állítólag az idei évre 1,2 milliárd dollárt de a pénz folyósítása csak akkor lesz esedékes, ha a maradék Jugoszlávia a többi vádlottat is átadja Hágának. (Mivel az írás pénteken a kora délutáni órákban készült, emi­att nem lehetett tudni, hogy mi­lyen eredménnyel zárult az érte­kezlet, s Brüsszelben szabtak-e új feltételeket a külföldi segély­re szoruló Jugoszláviának.) K­étségtelen, hogy Slobdan Milosevic kiadatásában nagy szerepet játszott a nyugati, főként a washingtoni politikai nyomás, ami alighanem a zsarolás fogalmát is kimerítet­te. De az is vitathatatlan, hogy az SZDE-n belüli, hónapokon át tartó élesedő vita válaszút elé állí­totta a mostani hatalmiakat, megérlelte az elhatározást, amely itthon és külföldön is elté­rő reagálásokat váltott ki. A Nyu­gat üdvözli Milosevic kiadatását, Moszkva viszont elítéli. Mindeb­ben azonban az a legfontosabb, hogy Belgrád (voltaképpen Szer­bia) jelezte: a fölvirágzás lehető­ségét választotta és nem a vissza­fejlődését. Hamis reményeket azonban nem szabad dédelgetni: a gazdasági és egyéb fölemelke­dés keserves, sokak számára ta­lán kiábrándító lesz. A küzdelem azonban nem adható föl. Szerbia és Montenegró talpra állításában a külföld is kötelezettséget vál­lalt, s ez szavatolhatja a polgárok vágyának teljesülését. Egy, a XXI. század kihívásaink a megfe­lelő társadalom építését. A délsz­lávok ezzel fogják visszaszerezni „nemzeti és állami méltóság”­­ukat és nem azzal, aminek szem­tanúi voltunk az elmúlt évtized­ben, s amivel voltaképpen a vesz­tükbe rohantak. HORVÁTH András Scheveningen új lakója Péntek, hajnali fél kettő: Milosevicet a scheveningeni börtön vizsgálati fegyházába helyezik Megkésve érkeztek a beszélőre: Mira Markovic menyével a belgrádi központi börtönnél ­­­keinek eléréséhez fölhasználja-e az albánokat­­, hiszen a tetovói poklot megjárt egyik magyarul igen jól beszélő albán ismerősöm váltig azt állítja, hogy ők nem követelnek semmiféle határmó­­­­dosítást, sem föderalizálást, Macedóniát tekintik hazájuknak és nem Albániát, sem pedig Koso­­­­vót. Amiből pedig egy jottányit sem engednek, az elsősorban az egyenrangúság, az anyanyelv sza-­­­bad használata, az albánok részarányos foglalkoztatása az állami hivatalokban, az albán nyelvű is­koláztatás kérdésének a megoldása. S ha a nemzetközi közösség is ebben véli fölfedezni (hacsak részint is) a nyomasztó ellenségeskedés gyökerét, akkor egyáltalán nem kell csodálkoznunk­­ azon, hogy az EU bírálta Szkopjét, mert a politikai rendezés helyett a katonai megoldást részesí­tette előnyben. Sajnos, Macedónia is könnyelműen behódolt Slobodan Milosevic egykori „ér­­vei”-nek. Képünkön a macedón rendőrség különleges alakulatai Aracsinovóban (Љ) ___________________________________________________________ Keserves, a múlt héten még aránylag egyszerűnek tűnt a macedóniai görnyedezés is. A tűzszüne­tet - az EU és a NATO nagy bosszúságára - a kormánycsapatok szegték meg, mert a közvéle­mény és a hatalom héjái mindenképpen katonai győzelmet akartak kivívni. Bebizonyosodott azonban, hogy a macedón erők nem tudnak zöld ágra vergődni a gerillaharcot folytató albánok­kal, s az EU, a NATO és állítólag Bush elnök személyes beleegyezésével az albán harcosokat amerikai járművekkel evakuálták Aracsinovóból. Az albánok által kitűzött fehér zászló, legaláb­bis a macedónok szemében, a legközönségesebb ámítás volt, s azt igazolja, hogy a Nyugat nem­­ tekinti befejezettnek a délszláv térség fölbomlását. A macedónok saját „nemzeti” államuk etni-­i­kai alapon történő földarabolásától, Nagy-Albánia létrehozásától tartanak, s ebbéli kételyeiket a nemzetközi közösségnek a határok sérthetetlenségére vonatkozó álláspontja sem tudja eloszlat-­­ ni. A macedónok i­mmár senkinek sem hisznek - saját elnöküknek sem, akit a múlt héten már- s már puccsal távolítottak el tisztségéből -, abban a szerencsétlen helyzetben vergődnek, amikor az emberek (akárcsak egykoron Szerbiában) fegyvert és megtorlást követelnek. S a tömeghiszté­­­­ria együtt jár a rombolással, az öldökléssel, a pogrommal. Nyugati vélemények szerint Macedó­­­­nia egyre közelebb sodródik a polgárháborúhoz. Kár­­ más kérdés az, hogy a Nyugat saját érde­ KÜLPOLITIKA 3

Next