Magyar Szó, 2007. december (64. évfolyam, 282-306. szám)
2007-12-20 / 298. szám
2007. december 20., csütörtök Mmfle // // / kult@magyar szo.co.yu MŰVELŐDÉS 15 A modernség és a hagyomány ötvözője Az önbizalom az első, amit meg kell tanulni, vallja Tóth Béla középiskolai tanár, a Tehetséggondozásért Díj kitüntetettje Több száz pedagógust terjesztettek elő, közülük nyolc megkapta az Új Európa Alapítvány Segíthetek a MOL Tehetséggondozásért Díját, a nyolc között van egy vajdasági magyar is: Tóth Béla horgosi tanár, a magyarkanizsai középiskola pedagógusa. A kitüntetettek olyan pedagógusok és edzők, akik önzetlen, kiváló munkájukkal, mentén tevékenységükkel nyerték el az idén alapított díjat. A budapesti Szépművészeti Múzeumban a díjátadón Tóth Bélát a modernség és a hagyomány ötvözőjeként méltatták. „Eredeti végzettségét tekintve gépészmérnök, a magyarkanizsai Beszédes József középiskolában számítógéppel segített szerkesztést oktat. Diákjai jeleskednek a szerbiai gépész középiskolák technikusainak szakmai versenyein. A tavaly első és harmadik helyezést nyert diákok (Vadász Ákos és Szabó Csaba) magyar állami ösztöndíjasként elsőéves egyetemisták itthon. A Neumann János Nemzetközi Tehetségkutató Programtemnék Versenyen szintén az ő diákjai hozzák el évről évre a legjobb helyezéseket. A számítógépes grafika szekciót három éve minden évben az ő diákja nyerte meg. A TUDOK konferencia műszaki szekciójában tanítványai többszörös első helyezettek. Az informatika mellett diákjai figyelmét a néprajz felé irányította, el tudta érni, hogy a diákok megkeressék és észrevegyék, újraformálják a vajdasági kultúra részét képző kincseket. A magyarkanizsai diákok egész Vajdaságban ismertek, iskolájukban a műszaki informatikai képzés a Tanár úr tevékenységének köszönhetően megalapozott és méltán elismert.” Tóth Bélát arról kérdeztem, hogy a diákjai vagy az iskola terjesztette elő a kitüntetésre. Nem is tudtak róla. Kovács Győző, a Neumann János Nemzetközi Tehetségkutató Programemnök Verseny szervezője, a zsűri örökös elnöke javasolt, aki részt vett az első magyar számítógép építésében, valamint Borsodi Donát, a Profi Média Kft. ügyvezetője, aki másik öt-hat emberrel minden évben két napját anya áldozza, hogy a Neumann versenyen a gyerekek munkáját értékelje. A diákok sikerén múlott a kitüntetés, melynek az a célja, hogy további munkára serkentse a pedagógusokat. Azért is nagyon büszke vagyok rá, mert én voltam az egyetlen kisebbségi. Nem vajdaságiként, mert attól nem vagyok se jobb, se rosszabb magyar, hanem műszaki emberként. Tehetség alatt ugyanis azt értik, ha valaki jól zenél, szépen fest, ügyesen tornászik. ■ Nem mindennapi eredményeknek köszönhető az előterjesztés. A Neumannversenyen minden évben az én gyerekeim kapják a számítógépes grafikában az első díjat. Az idén elhoztuk az első, második és harmadik díjat. A TUDOR konferencián 11 munkával 16 gyerekünk vett részt, emiatt külön szekciót kaptunk. Egymással versenyeztek a gyerekek, a 11 munkából 10 volt jó, 6 értékes, és teljesen mindegy volt, melyik 3 jut tovább. Ez az eredmény, amikor tömegesíteni tudsz, és az a legnagyobb eredmény, hogy csapatként dolgoztak, egymást segítették, holott tudták, hogy egymással versenyeznek. ■ A hazai versenyeken szintén nagyon jól szerepelnek a diákjai. A tavalyi országos versenyről elhoztuk ez első és a harmadik helyezést. Nagyon szomorú, hogy az iskola ezt nem tudja marketing szempontból kihasználni. Mindkét gyerek megkapta a magyar állami ösztöndíjat, itthon meg alig tudtam kiharcolni, hogy a tavalyi győztest megjutalmazzuk. Az idén kapta meg az ajándékot. ■ Nem volt könnyű megszervezni ezt a beszélgetést, mert folyton továbbképzésre jár. - Újvidékre utazom naponta, nagyon érdekes dolgokat hallok. Egy hódmezővásárhelyi iskolába is járunk, ott olyan programokról tanulunk, melyekről itt nem is hallottunk még. ■ A méltatásban a modernség és a hagyomány ötvözőjeként mutatták be. - A néprajzot, a hagyományőrzést ötvözzük a számítógéppel. Az volt a tervünk, hogy régi dolgokat rajzolunk meg: petróleumlámpát, rokkát, szobabútort, kemencét. Azután Milutinovity Olivér megrajzolt egy parasztszekeret, majd diplomamunkaként egy fiákért! Olyat, hogy le lehetne gyártani. Most azt terveztük, hogy megrajzolunk egy teljes parasztházat, de a gyerekeim belemásztak a robotikába. Csupa olyan dolgot tudnak, amit más szerbiai iskolákban csak nagyon kevesen. Az önbizalom az első, amit nálam megtanulnak. Az órán is versenyszellem van. A leggyengébbek is olyan munkákkal jönnek ki, hogy büszke vagyok rájuk. És teszik mindezt lehetetlen munkakörülmények között, hiszen egyetlen számítógépes tantermünk van. Az első osztályban nem szeretnek, másodikban félnek tőlem. A második félévben enyhül a dolog. Ekkor már tudják, hogy meg kell csinálni a feladatokat, és kész. És nem elég megcsinálni, hanem prezentálni is kell. Ha jó a munka, megtapsoljuk, ha pocsék, lehúzzuk. Tóth Béla szerint egy iskola sikerét az mutatja meg, ha jönnek a testvérek, mámint az itt tanult diákok fiatalabb testvérei. Magyarkanizsára jövögetnek, és ebben jelentős szerepe van annak a pedagógusnak, akit az Új Európa Alapítvány kitüntetésre érdemesített. Gratulálunk hozzá. ■ MISKOLCI Magdolna RÖVIDEN ■ EMLÉKEZÉS Szekeres Lászlóra Szekeres László régész halálának tizedik évfordulója alkalmából rendez emlékműsort a Szekeres László Alapítvány és a szabadkai Városi Múzeum ma 19.30 órai kezdettel a Városháza dísztermében. Az emlékrendezvényen fellép Pálfi Ervin színművész, a Zeneiskola növendékei, és bemutatják Siflis Zoltán dokumentumfilmjét. (t.r.) ■ AZ ÉV EMBERE A rektornő Dr. Radmila Marinkovic-Neducin, az Újvidéki Egyetem rektornője is az EBESZ szerbiai missziójának egyik kitüntetettje. A nemzeti kisebbségek oktatásának fejlesztéséért lett az év egyik embere. ■ ÓBECSE A Figyelő 45 éves Ritka jubileum: 45 éves az óbecsei Petőfi iskola Figyelő című újságja, amelynek ünnepsége ma este 6 órakor lesz. Verseny ’56-ról • Budapesti utazás a legjobbaknak A Nyitott Távlatok civil szervezet szombaton a szabadkai Városi Könyvtár olvasótermében ötödik alkalommal szervezte meg azt a történelmi versenyt, melynek témája az 56-os szabadságharc és forradalom, valamint annak jugoszláviai vonatkozása volt. A vetélkedőn középiskolások vettek részt, akik öt városból és nyolc iskolából érkeztek. Összesen 15 csapat mérte össze tudását, méghozzá három fős csapatokba rendeződve. Az első helyezett a szabadkai Svetozar Markovic gimnázium kettes számú csapata, míg a második a szintén ebből az iskolából érkező egyes számú csapat lett. A felkészítő tanáruk Mátyus János. A harmadik díjat a szintén szabadkai Bosa Milicevic közgazdasági középiskola szerezte meg, amelynek csapatát Dér András készítette fel. A helyezést elérők oklevélben és könyvjutalomban részesültek. Az első helyezett csapat tagjai Szabolcski Ferenc 56-os harcos arcképével ellátott oklevelet kaptak, melyet a család ajánlott fel. A könyvjutalmakat Csige Sándor, a Szabadkai Főkonzulátus alkonzulja adta át. A zsűri elnökének tisztségét Kiss Gábor Ferenc, a szegedi tudományegyetem tanára töltötte be, míg a zsűri tagjai Szabolcski Éva, Szabolcski Ferenc lánya, Szabó Ferenc, aki részvevője volt az 56-os eseményeknek, Csige Sándor és a Nyitott Távlatok képviseletében Rudiik Zoltán voltak. Rudiik Gábor, a szervezet elnöke elmondta, hogy a első négy csapat és azok felkészítő tanárai jutalomutazáson vehetnek részt februárban, melyet a budapesti Nagy Imre Társaság és a szabadkai önkormányzat támogat. A kétnapos budapesti kirándulás alatt körüljárják a forradalmi színtereket, valamint megtekintik a 301-es parcellát, a Terror Házát, az országházát, a Nagy Imre emlékházat, és látogatást tesznek Szerbia budapesti nagykövetségén is. Százhúsz versmondó A Nemes Nagy Ágnes szavalóverseny díjazottjai A Nemes Nagy Ágnes szavalóversenyen idén Arany János, Varró Dániel és Takács Hana verseivel vetélkedtek az általános iskolások. Ez a legtömegesebb szavalóverseny, 120 versmondóval. A díjazottak névsora: Első csoport (1.-2. osztály): 1. Tóth Szilvia (Kókai Imre Általános Iskola, Hajdújárás), 2. Bosnyák Edina (Petőfi Sándor Általános Iskola, Hajdújárás), 3. Tóth Johanna (Jovan Jovanovic Zmaj Általános Iskola, Szabadka). Különdíj: Hamad Ászim (Petőfi Sándor Általános Iskola, Újvidék), Vastag Richárd (Petőfi Sándor Általános Iskola, Óbecse). Második csoport (3.-4. osztály): 1. Hernyák Kata (Jovan Jovanovic Zmaj Általános Iskola, Szabadka), 2. Bálizs Ágnes (Petőfi Sándor Általános Iskola, Újvidék), 3. Baracskai Vidor (Október 10. Általános Iskola, Szabadka). Különdíj: Szécsi Anita (Majsai úti Általános Iskola, Szabadka), Papajcsik Tímea (Petőfi Brigád Általános Iskola, Kúla) Harmadik csoport (5.-6. osztály) :1. Pósa Antonella (Sonja Marinkovic Általános Iskola, Szabadka), 2. Rúzsa Róbert (Szervó MihályÁltalános Iskola, Muzslya), 3. Budincsevity Brigitta (Duro Salaj Általános Iskola, Szabadka). Különdíj: Ficze Árpád (Nikola Durkovics Általános Iskola, Bácsfeketehegy), Csőke László (Petőfi Sándor Általános Iskola, Hajdújárás). Negyedik csoport (7.-8. osztály): 1.Gyarmat Judit (Cseh Károly Általános Iskola, Ada, 2. számú iskolaépület), 2. Csőke Dóra (Petőfi Sándor Általános Iskola, Hajdújárás), 3. Tőke Adrienn (Széchenyi István Általános Iskola, Szabadka). Különdíj: Bodó Sarolta (Jovan Jovanovic Zmaj Általános Iskola, Szabadka), Szombati Dorottya (Nikola Durkovic Általános Iskola, Bácsfeketehegy). Ötödik csoport: Környezetnyelv - alsósok: 1. Dulic Lea (Jovan Jovanovic Zmaj Általános Iskola, Szabadka), 2. Cikos Ivona (Duro Salaj Általános Iskola, Szabadka), 3. Radevic Tamara (Jovan Jovanovic Zmaj Általános Iskola, Szabadka) Felsősök: 1. Rodic Helena (Petőfi Sándor Általános Iskola, Óbecse), 2. Dulic Ivana (Jovan Jovanovic Zmaj Általános Iskola, Szabadka), 3. Vidic Valentina (Duro Salaj Általános Iskola, Szabadka). Anyanyelvápolók - alsósok:1.Zvekic Nemanja (Széchenyi István Általános Iskola, Szabadka), 2. Grubanov Ramona (Jovan Jovanovic Zmaj Általános Iskola, Szabadka), 3. Mihajlovic Sandra ( Széchenyi István Általános Iskola, Szabadka, kelebiai tagozat) . Felsősök: 1. Kuti Bosnjakjelena (Jovan Jovanovic Zmaj Általános Iskola, Szabadka), 2. Kovac Verica (Jovan Jovanovic Zmaj Általános Iskola, Szabadka), 3. Pavlov Ana (Jovan Jovanovic Zmaj Általános Iskola, Szabadka). Művelődési egyesületek - alsósok: 1. Mészáros Fanni (Csáth Géza Művészetbaráti Kör, Szabadka), 2. Gandis Csongor (Mendicus Művészeti Központ, Csantavér), 3. Petkovics Viktor (Anima Művelődési Egyesület, Csantavér). Különdíj: Fehér Bettina (Pataki László Művészeti Társaság, Szabadka), Molnár Ákos (Mendicus Művészeti Központ, Csantavér). Ötödik-hatodik osztály: 1. Kuruc Adrianna (Petőfi Sándor Művelődési Egyesület, Bácskertes), 2. Aranyos Anita (Pataki László Művészeti Társaság, Szabadka), 3. Sailing Melissza (Csáth Géza Művészetbaráti Kör, Szabadka). Különdíj: Fekete Adrienn (Palicsi József Attila Művelődési Egyesület). Hetedik-nyolcadik osztály: 1.Varga Dávid (Anima Művelődési Egyesület, Csantavér), 2. Rizsányi Attila (Csáth Géza Művészetbaráti Kör, Szabadka), 3. Szalma Judit (Karinthy Frigyes Színjátszókör, Péterréve), 3. Brusznyai Glória (Karinthy Frigyes Színjátszókör, Péterréve). Különdíj: Szabó Ákos (Népkör Magyar Művelődési Egyesület, Kúla) Képzőművészeti díjak: Alsó tagozat: 1. Molnár Andor (Jovan Jovanovic Zmaj Általános Iskola, Szabadka), 2. Romic Béla (Duro Salaj Általános Iskola, Szabadka), 3. Kolter Annamária (Jovan Mikic Általános Iskola, Szabadka). Különdíj: Covic' Anett (Jovan Jovanovic' Zmaj Általános Iskola, Szabadka). Felsősök: Két első díj: 1. .Aranyos Anita (Széchenyi István Általános Iskola, Szabadka) és Birgermajer Andrea (Jovan Jovanovic' Zmaj Általános Iskola, Szabadka), 2. Berkes Beatrix (Jovan Jovanovic Zmaj Általános Iskola, Szabadka), 3. díj nincs. a ( Botrányra sem érdemes? Továbbra is cirill betűs magyar írás a matematikatankönyvben Véletlen sajtóhibáról lehet szó, mégis zavaró és talán bántó is, hogy az ötödikesek számára készült magyar tannyelvű matematikakönyvben két helyen is magyarul ugyan, de cirill betűkkel írt feladatra bukkanunk. Már a múlt tanévben is volt példa ilyen esetre - mint ahogyan arról május 23-ai számunkban beszámoltunk -, sőt valószínűleg ugyanazt a kiadást nyomták újra átellenőrzés nélkül, ugyanis a hiba az idei könyvekben is ugyanannál a két feladatnál fordul elő, ugyanúgy .A Matematika, Házi feladatok az 5. osztályos tanulók részére című könyv az újvidéki Skolska Knjiga Kiadó gondozásában jelent meg 2006-ban. Ahogy egy matematika szakos tanárnőtől megtudtuk, elégedett ezzel a kiadvánnyal, a megjelenése óta, azaz immár második éve ezt használja, mert a jól felépített könyvben megfelelő feladatok vannak a könnyebbektől fokozatosan a nehezebbek felé haladva, s ez sokkal fontosabb, mint az, hogy két feladat szövege cirill írásmóddal íródott, s mint mondja, nem is kell ebből az esetből botrányt csinálni. Úgyhogy nem is volt hajlandó több szót váltani a hozzá forduló újságíróval. A szülők valószínűleg nem így gondolják, mert többen is jelezték nemtetszésüket. A gyerekek jót derülnek rajta, elszórakoznak a cirill betűs magyar szöveg kisilabizálásán, de a szülők, úgy tűnik, mégis gondnak tartják, feltéve a kérdést maguknak, egymásnak, tanároknak: Miért nem vette észre a hibát a lektor, a korrektor? Már, ha van ilyen egyáltalán, merthogy a tankönyvet megvizsgálva egyikőjük nevét sem találtuk meg. A kiadóban készségesen álltak rendelkezésünkre. Goran Nakomcic szerkesztő elmondta, természetesen nem szándékos hibáról van szó, technikai gondok adódhattak. A tavalyi kiadást adták ki újra átellenőrzés nélkül, s a lektor tavaly nem vette észre a magyarul íródott cirill betűs szöveget. Ami azért valljuk be, igencsak elképzelhetetlen, hiszen annyira szembetűnő a hiba, de mint hallottuk, valószínű, hogy a tördelésnél lett gond, és az ezt a folyamatot megelőző lektorálásnál még minden rendben lehetett. Eddig még senki sem jelezte a problémát, sem tanárok, sem szülők, de ígérjük, a következő kiadásnál kijavítjuk az írásmódot - hallottuk a szerkesztőtől, aki felírta a kérdéses feladatok számát, az oldalszámot, és azt ígérte, mihamarabb tájékoztatja erről a szerzőket és az illetékes munkatársakat. a TPI Renáta | A xérjiajian ojijiajiannak xocq Terjiajian Tepájierének.