Magyar Szó, 2007. december (64. évfolyam, 282-306. szám)

2007-12-20 / 298. szám

2007. december 20., csütörtök Mmfle // // / kult@magyar­ szo.co.yu MŰVELŐDÉS 15 A modernség és a hagyomány ötvözője Az önbizalom az első, amit meg kell tanulni, vallja Tóth Béla középiskolai tanár, a Tehetséggondozásért Díj kitüntetettje Több száz pedagógust terjesztettek elő, közülük nyolc megkapta az Új Európa Alapítvány Segíthetek a MOL Tehetséggondozásért Díját, a nyolc között van egy vajdasági magyar is: Tóth Béla horgosi ta­nár, a magyarkanizsai középiskola pedagógusa. A kitüntetettek olyan pedagógusok és edzők, akik önzetlen, kiváló munkájuk­kal, mentén tevékenységükkel nyerték el az idén alapított díjat. A budapesti Szép­művészeti Múzeumban a díjátadón Tóth Bélát a modernség és a hagyomány öt­­vözőjeként méltatták. „Eredeti végzettségét tekintve gépész­­mérnök, a magyarkanizsai Beszédes Jó­zsef középiskolában számítógéppel segí­tett szerkesztést oktat. Diákjai jeleskednek a szerbiai gépész középiskolák techniku­sainak szakmai versenyein. A tavaly első és harmadik helyezést nyert diákok (Va­dász Ákos és Szabó Csaba) magyar álla­mi ösztöndíjasként elsőéves egyetemisták itthon. A Neumann János Nemzetközi Te­hetségkutató Programtemnék Versenyen szintén az ő diákjai hozzák el évről évre a legjobb helyezéseket. A számítógépes grafika szekciót három éve minden évben az ő diákja nyerte meg. A TUDOK kon­ferencia műszaki szekciójában tanítványai többszörös első helyezettek. Az informa­tika mellett diákjai figyelmét a néprajz fe­lé irányította, el tudta érni, hogy a diákok megkeressék és észrevegyék, újraformál­ják a vajdasági kultúra részét képző kin­cseket. A magyarkanizsai diákok egész Vaj­daságban ismertek, iskolájukban a műsza­ki informatikai képzés a Tanár úr tevé­kenységének köszönhetően megalapozott és méltán elismert.” Tóth Bélát arról kérdeztem, hogy a di­ákjai vagy az iskola terjesztette elő a ki­tüntetésre.­­ Nem is tudtak róla. Kovács Győző, a Neumann János Nemzetközi Tehetség­kutató Program­­emnök Verseny szervező­je, a zsűri örökös elnöke javasolt, aki részt vett az első magyar számítógép építésé­ben, valamint Borsodi Donát, a Profi Mé­dia Kft. ügyvezetője, aki másik öt-hat em­berrel minden évben két napját anya ál­dozza, hogy a Neumann versenyen a gye­rekek munkáját értékelje. A diákok sike­rén múlott a kitüntetés, melynek az a cél­ja, hogy további munkára serkentse a pe­dagógusokat. Azért is nagyon büszke va­gyok rá, mert én voltam az egyetlen ki­sebbségi. Nem vajdaságiként, mert attól nem vagyok se jobb, se rosszabb magyar, hanem műszaki emberként. Tehetség alatt ugyanis azt értik, ha valaki jól ze­nél, szépen fest, ügyesen tornászik. ■ Nem min­dennapi eredmé­nyeknek köszön­hető az előterjesz­tés.­­ A Neumann­­versenyen minden évben az én gyere­keim kapják a szá­mítógépes grafiká­ban az első díjat. Az idén elhoztuk az első, második és harmadik díjat. A TUDOR konfe­rencián 11 munká­val 16 gyerekünk vett részt, emiatt külön szekciót kaptunk. Egymás­sal versenyeztek a gyerekek, a 11 munkából 10 volt jó, 6 értékes, és tel­jesen mindegy volt, melyik 3 jut tovább. Ez az ered­mény, amikor tö­­megesíteni tudsz, és az a legnagyobb eredmény, hogy csapatként dolgoz­tak, egymást segítették, holott tudták, hogy egymással versenyeznek. ■ A hazai versenyeken szintén nagyon jól szerepelnek a diákjai.­­ A tavalyi országos versenyről elhoz­tuk ez első és a harmadik helyezést. Na­gyon szomorú, hogy az iskola ezt nem tud­ja marketing szempontból kihasználni. Mindkét gyerek megkapta a magyar álla­mi ösztöndíjat, itthon meg alig tudtam ki­harcolni, hogy a tavalyi győztest megjutal­mazzuk. Az idén kapta meg az ajándékot. ■ Nem volt könnyű megszervezni ezt a beszélgetést, mert folyton továbbkép­zésre jár. - Újvidékre utazom naponta, nagyon érdekes dolgokat hallok. Egy hódmező­vásárhelyi iskolába is járunk, ott olyan programokról tanulunk, melyekről itt nem is hallottunk még. ■ A méltatásban a modernség és a ha­gyomány ötvözőjeként mutatták be. - A néprajzot, a hagyományőrzést öt­vözzük a számítógéppel. Az volt a tervünk, hogy régi dolgokat rajzolunk meg: petró­leumlámpát, rokkát, szobabútort, kemen­cét. Azután Milutinovity Olivér megraj­zolt egy parasztszekeret, majd diploma­munkaként egy fiákért! Olyat, hogy le le­hetne gyártani. Most azt terveztük, hogy megrajzolunk egy­ teljes parasztházat, de a gyerekeim belemásztak a robotikába. Csupa olyan dolgot tudnak, amit más szer­biai iskolákban csak nagyon kevesen. Az önbizalom az első, amit nálam megtanul­nak. Az órán is versenyszellem van. A leg­gyengébbek is olyan munkákkal jönnek ki, hogy­ büszke vagyok rájuk. És teszik mindezt lehetetlen munkakörülmények között, hiszen egyetlen számítógépes tan­termünk van. Az első osztályban nem sze­retnek, másodikban félnek tőlem. A má­sodik félévben enyhül a dolog. Ekkor már tudják, hogy meg kell csinálni a feladato­kat, és kész. És nem elég megcsinálni, ha­nem prezentálni is kell. Ha jó a munka, megtapsoljuk, ha pocsék, lehúzzuk. Tóth Béla szerint egy iskola sikerét az mutatja meg, ha jönnek a testvérek, mám­int az itt tanult diákok fiatalabb test­vérei. Magyarkanizsára jövögetnek, és eb­ben jelentős szerepe van annak a peda­gógusnak, akit az Új Európa Alapítvány kitüntetésre érdemesített. Gratulálunk hozzá. ■ MISKOLCI Magdolna RÖVIDEN ■ EMLÉKEZÉS Szekeres Lászlóra Szekeres László régész halálának tizedik évfordulója alkalmából rendez emlékműsort a Szekeres László Ala­pítvány és a szabadkai Városi Múzeum ma 19.30 órai kezdettel a Városháza dísztermében. Az emlékrendezvényen fellép Pálfi Ervin színművész, a Zene­iskola növendékei, és bemutatják Sif­lis Zoltán dokumentumfilmjét. (t.r.) ■ AZ ÉV EMBERE A rektornő Dr. Radmila Marinkovic-Neducin, az Újvidéki Egyetem rektornője is az EBESZ szerbiai missziójának egyik ki­tüntetettje. A nemzeti kisebbségek ok­tatásának fejlesztéséért lett az év egyik embere. ■ ÓBECSE A Figyelő 45 éves Ritka jubileum: 45 éves az óbecsei Petőfi iskola Figyelő című újságja, amely­nek ünnepsége ma este 6 órakor lesz. Verseny ’56-ról • Budapesti utazás a legjobbaknak A Nyitott Távlatok civil szervezet szombaton a szabadkai Városi Könyvtár olvasóter­mében ötödik alkalommal szervezte meg azt a történelmi versenyt, melynek témája az 56-os szabadságharc és forradalom, valamint annak jugoszláviai vonatkozása volt. A ve­télkedőn középiskolások vettek részt, akik öt városból és nyolc iskolából érkeztek. Össze­sen 15 csapat mérte össze tudását, méghozzá három fős csapatokba rendeződve. Az első helyezett a szabadkai Svetozar Markovic gimnázium kettes számú csapa­ta, míg a második a szintén ebből az iskolából érkező egyes számú csapat lett. A fel­készítő tanáruk Mátyus János. A harmadik díjat a szintén szabadkai Bosa Milicevic közgazdasági középiskola szerezte meg, amelynek csapatát Dér András készítette fel. A helyezést elérők oklevélben és könyvjutalomban részesültek. Az első helyezett csapat tagjai Szabolcski Ferenc 56-os harcos arcképével ellátott oklevelet kaptak, melyet a család ajánlott fel. A könyvjutalmakat Csige Sándor, a Szabadkai Főkonzu­látus alkonzulja adta át. A zsűri elnökének tisztségét Kiss Gábor Ferenc, a szegedi tudományegyetem tanára töltötte be, míg a zsűri tagjai Szabolcski Éva, Szabolcski Fe­renc lánya, Szabó Ferenc, aki részvevője volt az 56-os eseményeknek, Csige Sándor és a Nyitott Távlatok képviseletében Rudiik Zoltán voltak. Rudiik Gábor, a szervezet elnöke elmondta, hogy a első négy csapat és azok fel­készítő tanárai jutalomutazáson vehetnek részt februárban, melyet a budapesti Nagy Imre Társaság és a szabadkai önkormányzat támogat. A kétnapos budapesti kirán­dulás alatt körüljárják a forradalmi színtereket, valamint megtekintik a 301-es parcel­lát, a Terror Házát, az országházát, a Nagy­ Imre emlékházat, és látogatást tesznek Szerbia budapesti nagykövetségén is.­­ Százhúsz versmondó A Nemes Nagy Ágnes szavalóverseny díjazottjai A Nemes Nagy Ágnes szavalóversenyen idén Arany János, Varró Dániel és Ta­kács Hana verseivel vetélkedtek az általános iskolások. Ez a legtömegesebb szavaló­verseny, 120 versmondóval. A díjazottak névsora: Első csoport (1.-2. osztály): 1. Tóth Szilvia (Kókai Imre Általános Iskola, Hajdújárás), 2. Bosnyák Edina (Petőfi Sándor Általános Iskola, Hajdújárás), 3. Tóth Johanna (Jovan Jovanovic Zmaj Általános Iskola, Szabadka). Különdíj: Hamad Ászim (Petőfi Sándor Általános Iskola, Újvidék), Vastag Richárd (Petőfi Sándor Általános Iskola, Óbecse). Második csoport (3.-4. osztály): 1. Hernyák Kata (Jovan Jovanovic Zmaj Általános Iskola, Szabadka), 2. Bálizs Ágnes (Petőfi Sándor Általános Iskola, Újvidék), 3. Baracs­kai Vidor (Október 10. Általános Iskola, Szabadka). Különdíj: Szécsi Anita (Majsai úti Általános Iskola, Szabadka), Papajcsik Tímea (Petőfi Brigád Általános Iskola, Kúla) Harmadik csoport (5.-6. osztály) :1. Pósa Antonella (Sonja Marinkovic Általános Iskola, Szabadka), 2. Rúzsa Róbert (Szervó Mihály­­Általános Iskola, Muzslya), 3. Budincsevity Brigitta (Duro Salaj Általános Iskola, Szabadka). Különdíj: Ficze Ár­pád (Nikola Durkovics Általános Iskola, Bácsfeketehegy), Csőke László (Petőfi Sán­dor Általános Iskola, Hajdújárás). Negyedik csoport (7.-8. osztály): 1.Gyarmat Judit (Cseh Károly Általános Iskola, Ada, 2. számú iskolaépület), 2. Csőke Dóra (Petőfi Sán­dor Általános Iskola, Hajdújárás), 3. Tőke Adrienn (Széchenyi István Általános Is­kola, Szabadka). Különdíj: Bodó Sarolta (Jovan Jovanovic Zmaj Általános Iskola, Szabadka), Szombati Dorottya (Nikola Durkovic Általános Iskola, Bácsfeketehegy). Ötödik csoport: Környezetnyelv - alsósok: 1. Dulic­ Lea (Jovan Jovanovic Zmaj Ál­talános Iskola, Szabadka), 2. Cikos Ivona (Duro Salaj Általános Iskola, Szabadka), 3. Radevic Tamara (Jovan Jovanovic Zmaj Általános Iskola, Szabadka) Felsősök: 1. Rodic Helena (Petőfi Sándor Általános Iskola, Óbecse), 2. Dulic Ivana (Jovan Jovanovic Zmaj Általános Iskola, Szabadka), 3. Vidic Valentina (Duro Salaj Általános Iskola, Szabadka). Anyanyelvápolók - alsósok:1.Zvekic Nemanja (Széchenyi István Általános Iskola, Szabadka), 2. Grubanov Ramona (Jovan Jovanovic Zmaj Általános Iskola, Szabadka), 3. Mihajlovic Sandra ( Széchenyi István Általános Iskola, Szabadka, kelebiai tago­zat) . Felsősök: 1. Kuti Bosnjakjelena (Jovan Jovanovic Zmaj Általános Iskola, Szabad­ka), 2. Kovac Verica (Jovan Jovanovic Zmaj Általános Iskola, Szabadka), 3. Pavlov Ana (Jovan Jovanovic Zmaj Általános Iskola, Szabadka). Művelődési egyesületek - alsósok: 1. Mészáros Fanni (Csáth Géza Művészetbará­ti Kör, Szabadka), 2. Gandis Csongor (Mendicus Művészeti Központ, Csantavér), 3. Petkovics Viktor (Anima Művelődési Egyesület, Csantavér). Különdíj: Fehér Bettina (Pataki László Művészeti Társaság, Szabadka), Molnár Ákos (Mendicus Művészeti Központ, Csantavér). Ötödik-hatodik osztály: 1. Kuruc Adrianna (Petőfi Sándor Művelődési Egyesület, Bácskertes), 2. Aranyos Anita (Pataki László Művészeti Tár­saság, Szabadka), 3. Sailing Melissza (Csáth Géza Művészetbaráti Kör, Szabadka). Kü­löndíj: Fekete Adrienn (Palicsi József Attila Művelődési Egyesület). Hetedik-nyolcadik osztály: 1.Varga Dávid (Anima Művelődési Egyesület, Csantavér), 2. Rizsányi Attila (Csáth Géza Művészetbaráti Kör, Szabadka), 3. Szalma Judit (Karin­thy Frigyes Színjátszókör, Péterréve), 3. Brusznyai Glória (Karinthy Frigyes Színjátszókör, Péterréve). Különdíj: Szabó Ákos (Népkör Magyar Művelődési Egyesület, Kúla) Képzőművészeti díjak: Alsó tagozat: 1. Molnár Andor (Jovan Jovanovic Zmaj Általános Iskola, Szabadka), 2. Romic Béla (Duro Salaj Általános Iskola, Szabadka), 3. Kolter Annamária (Jovan Mikic Általános Iskola, Szabadka). Különdíj: Covic' Anett (Jovan Jovanovic' Zmaj Ál­talános Iskola, Szabadka). Felsősök: Két első díj: 1. .Aranyos Anita (Széchenyi István Általános Iskola, Szabad­ka) és Birgermajer Andrea (Jovan Jovanovic' Zmaj Általános Iskola, Szabadka), 2. Ber­kes Beatrix (Jovan Jovanovic Zmaj Általános Iskola, Szabadka), 3. díj nincs. a ( Botrányra sem érdemes? Továbbra is cirill betűs magyar írás a matematika­tankönyvben Véletlen sajtóhibáról lehet szó, mégis zavaró és talán bántó is, hogy az ötödike­sek számára készült magyar tannyelvű matematikakönyvben két helyen is magyarul ugyan, de cirill betűkkel írt feladatra bukkanunk. Már a múlt tanévben is volt példa ilyen esetre - mint ahogyan arról május 23-ai számunkban beszámoltunk -, sőt valószínűleg ugyanazt a kiadást nyomták újra átel­­lenőrzés nélkül, ugyanis a hiba az idei könyvekben is ugyanannál a két feladatnál for­dul elő, ugyanúgy .A Matematika, Házi feladatok az 5. osztályos tanulók részére című könyv az újvidéki Skolska Knjiga Kiadó gondozásában jelent meg 2006-ban. Ahogy egy matematika szakos tanárnőtől megtudtuk, elégedett ezzel a kiadvánnyal, a megjelené­se óta, azaz immár második éve ezt használja, mert a jól felépített könyvben megfelelő feladatok van­nak a könnyebbektől fokozatosan a nehezebbek felé haladva, s ez sokkal fontosabb, mint az, hogy két feladat szövege cirill írásmóddal íródott, s mint mondja, nem is kell ebből az esetből botrányt csinálni. Úgyhogy nem is volt hajlandó több szót váltani a hozzá forduló újságíróval. A szülők valószínűleg nem így gondolják, mert többen is jelezték nemtetszésüket. A gyerekek jót derülnek rajta, elszórakoznak a cirill betűs magyar szöveg kisilabizálá­­sán, de a szülők, úgy tűnik, mégis gondnak tartják, feltéve a kérdést maguknak, egymás­nak, tanároknak: Miért nem vette észre a hibát a lektor, a korrektor? Már, ha van ilyen egyáltalán, merthogy a tankönyvet megvizsgálva egyikőjük nevét sem találtuk meg. A kiadóban készségesen álltak rendelkezésünkre. Goran Nakomcic szerkesztő elmondta, természetesen nem szándékos hibáról van szó, technikai gondok adódhat­tak. A tavalyi kiadást adták ki újra átellenőrzés nélkül, s a lektor tavaly nem vette észre a magyarul íródott cirill betűs szöveget. Ami azért valljuk be, igencsak elképzelhetetlen, hiszen annyira szembetűnő a hiba, de mint hallottuk, valószínű, hogy a tördelésnél lett gond, és az ezt a folyama­tot megelőző lektorálásnál még minden rendben lehetett.­­ Eddig még senki sem jelezte a problémát, sem tanárok, sem szülők, de ígér­jük, a következő kiadásnál kijavítjuk az írásmódot - hallottuk a szerkesztőtől, aki felírta a kérdéses feladatok számát, az oldalszámot, és azt ígérte, mihamarabb tájé­koztatja erről a szerzőket és az illetékes munkatársakat. a T­P­I Renáta | A xérjiajian ojijiajiannak xocq Terjiajian Tepájierének.

Next