Magyar Szó, 2014. augusztus (71. évfolyam, 177-201. szám)

2014-08-02 / 177. szám

4 KÜLFÖLD kulfold@magyarszo.com stató 2014. augusztus 2., 3., szombat-vasárnap A demokrácia kudarca A nemzetközi könyvpiacon nem keltett nagyobb érdek­lődést két amerikai egyetemi tanár, Daron Asemoglu és James A. Robinson tanulmánya a demokráciáról. Az a körülmény, hogy a belgrádi Politika nemrégiben folytatásokban közölte ezt a tanulmányt, arról tanúskodik, hogy a demokrácia témája és a vele kapcsolatos dilemmák tömkelege mindjobban foglalkoztatja a közvéleményt, nemcsak nálunk, hanem a világban általában. A két amerikai egyetemi tanár ugyanis annak bebizonyítására vállalkozott, hogy a demokrácia lényeges tényezője - feltétele és hajtóereje - az országok gazdasági fejlő­désének. Ezzel egyben kísérletet tesznek a demokráciába vetett hit visszaállítására. Azok után, lehet, hogy továbbra is érvényes Churchillnek az a megállapítása, hogy a demokrácia nem jó, de a legjobb, amit az ember eddig kitalált. Nemcsak a világgaz­daság alakulása, hanem az a tény is, hogy a mostani gazdasági válság megoldására a demokrácia ilyen vagy olyan korlátozásával kísérleteznek, arra utal: vannak rendszerek, amelyek a gazdaság fejlesztésében hatékonyabbak. Az amerikai tanárok érvelése meggyőzően hat, amikor azt mutatják ki, hogy az USA és Mexikó kb. azonos gazdasági szint­ről indult, ám az USA azért tudta a gazdasági fejlődésben messze maga mögött hagyni Mexikót, mert demokratikus rendszere volt. (Bár itt is kérdés lehet, hogy mi az ok és mi a következmény. Mert lehet, hogy a helyzet az általuk ismertetettnek a fordítottja: az USA azért lehetett demokratikusabb, mert gazdasági fejlődése sikeresebb volt.) Amikor azonban azt fejtegetik, hogy Sierra Leone azért jutott a teljes rothadás, az állam szétesésének állapotába, és Zimbabwe azért ment gazdaságilag tönkre, mert nem a demok­ratikus megoldásokat választotta, akkor már az a benyomásunk, hogy a helyzet bonyolultabb. Inkább arról van szó, hogy nem volt meg a lehetőségük a demokratikus megoldások választására. A két amerikai kísérletére most mi nem csak azért utalunk, mert érzékeltetni akarjuk a demokrácia kérdései iránt megnöve­kedett érdeklődést, hanem azért is, mert e kérdések vizsgálatához két tanulságos, ezekben a hetekben lejátszódott eseményre akar­juk felhívni a figyelmet. Az egyik azt mutatja, hogy a demokrácia diadala hozhat olyan rosszat is, ami elindíthatja a tekintélyura­lom új formájára való visszatérés folyamatát. A másik pedig azt, hogy a demokráciának győzelme után még sok problémával kell megküzdenie, és a sikerek elmaradása azok megoldásában csaló­dást, a közönynek, a populizmusnak vagy éppen a szélsőségeknek az erősödését hozhatja. Az első tanulságot a nemrégiben lezajlott egyiptomi elnökvá­lasztás kínálja. Mint ismeretes, az arab világon végigsöprő, arab tavasznak elkeresztelt forradalmi hullám meghozta az ország modernizálásának és fejlődése meggyorsításának nasszeri kísér­letével megteremtett, de időközben a korrupció és a lépésképte­lenség martalékává vált tekintélyuralmi rendszer megbuktatását, kikényszerítette Mubarak elnök lemondását. A forradalmi hullám győzelme után azonban gyorsan kiderült: a tömegmozgalomnak csak egyik összetevője volt, hogy a lezajlott gazdasági fejlődés, a globális világgazdaságba való bekapcsolódás már nem fér a hatalom által megteremtett szűk keretek közé, hanem ki akarja kényszeríteni a demokratikusabb megoldásokat. Az eléggé szer­vezetlen és program nélküli demokratikus erőknél a továbbfejlő­dést azonban erőteljesebben befolyásolják azok az erők, amelyek azért fordultak Mubarak ellen, mert nem tartották eléggé moha­medánnak. A 2012-ben, 13 jelölttel megtartott első demokratikus elnökválasztás a Muzulmán Testvériség által alapított Szabadság és Igazságosság Pártja jelöltjének, Mohamed Murszinak a győzelmét hozta. Erre rögtön megkezdődött a mohamedán vallás szerepe, befolyása erősítésének folyamata, olyan intézkedésekig mint az, hogy minden üzletnek este tízkor, a vendéglőknek éjfélkor be kell zárniuk egy egész éjszaka élő 20 milliós városban. Ez a próbálkozás kiváltotta a demokratikus erők ellenállását, és amikor már az a veszély fenyegetett, hogy a két erő összecsapása polgárháborús állapotot teremt, közbelépett a katonaság, és - éppen egy évvel ezelőtt - átvette a hatalmat. Ez a rendszer lényegének megfelelően példátlan erőszakkal lépett fel a mohamedán ellen­állással szemben. A tüntetések elfojtására 1400 embert megöltek és 15 ezret letartóztattak. Ezenkívül olyan elképesztő lépésekhez folyamodott, mint az, hogy egyetlen rendőr megöléséért az egyik perben 529, a másikban 683 halálos ítéletet mondtak ki. Ilyen előz­mények után a katonaság jelöltje, Abdel Fattáh esz-Szíszi a szavaza­tok 94,5 százalékával megnyerte az elnökválasztást,, és lehetőséget kapott egy új tekintélyuralmi rendszer megteremtésére. A másik tanulságos esemény a Dél-afrikai Köztársaságban játszódott le. Mint ismeretes ebben az országban az 1964-ben életfogytiglani börtönre ítélt, onnan 1990-ben szabaduló Nelson Mandela vezetésével történelmi diadalt aratott a demokrácia: eltö­rölték a fekete többséget másodrendű polgárként kezelő apartheid rendszerét. Ez a nagy jelentőségű fordulat azonban nem hozta meg azt az eredményt, amit a tömegek vártak tőle. Elsősorban az ország gazdasági fejlődése lelassult: ma már nem Dél-Afrika, hanem Nigéria a kontinens első gazdasági hatalma. A tömegek azonban jobban megérezték, hogy a szegénység és az aránytalanság maradt. A szegénység, amelyet a mostani gazdasági válsággal járó 24 százalékos munkanélküliség még súlyosbított. Az aránytalanság: a fehérek átlagban hatszor annyit keresnek, mint a feketék, csak annyi változott, hogy fekete bőrűek is kerültek a gazdagok közé. Ez hozta meg Mandela Afrikai Nemzeti Kongresszusa támogatottságának lemorzsolódását a nemrég tartott parlamenti választásokon. Bálint István A tenger kincse újraegyesít? Szabó József Kíméletlen harcok helyszí­ne volt negyven éve a cipru­si Nicosia nemzetközi repü­lőtere. A szigetet 1974-ben megtámadó török hadsereg előrenyomuló alakulatait igyekeztek feltartóztatni a helyi görög és az anyaorszá­gukból érkezett fegyvere­sek. A repülőtér végül ENSZ fennhatóság alá került, s a harcok beszüntetése óta a „senki földjén” áll. Elha­gyatottan, kihalt területen, a megosztott Ciprus egyik szimbólumaként. Ciprust pedig egy 180 kilométer hosszú védőzóna választja két részre, amely a török invázió utáni állapoto­kat jelzi: azt, hogy az egykor egysé­ges sziget négy évtizede megosztott. A törökök továbbra is megszállva tartják az általuk elfoglalt északi országrészt, miközben a sziget másik - maradék kétharmad - részében a helyi görögök élnek. Törökországi katonák 1974 júliusában nyomultak be Észak- Ciprusra. Ankara az ott élő török közösség, vagyis a török ciprióták megvédésével indokolta az invázi­ót. Az alkalmat a katonai beavat­kozásra a Görögországgal történő egyesülést sürgető helyi görög nacio­nalisták puccsa szolgáltatta. A cipru­si görögök, azaz a görög ciprióták azonban - több állammal együtt - kezdettől fogva megszállónak tartják Törökországot. Az intervenció után a sziget két nemzetiségi területre szakadt. A nagyobbik részben, a 2004 óta EU- és 2008-tól euróövezeti tag „görög” Ciprusi Köztársaság működik, a kisebbik (északi) területen pedig az Észak-ciprusi Török Köztársa­ság (TCKK). Utóbbit a helybeliek 1983-ban önhatalmúlag kiáltották ki, de hivatalosan egyetlen állam sem ismeri el, kivéve Törökországot. A TCKK-ban szinte csak török ajkú lakosság él, ami az Ankara irányításá­val végrehajtott etnikai tisztogatás és a „lakosságcsere” következménye. Évtizedek alatt tengernyi - egymás iránti - előítélet, gyűlölet és ellenséges érzelem halmozódott fel mindkét közösségben. Mind­ezt a média, az oktatási rendszer, a politika és több más tényező csak fokozta. A megosztottság napjainkban is mérgezi a két közösség, valamint a görög cipriótákat támogató Athén és a helyi törököket oltalmazó Ankara kapcsolatát. A régóta haragos szom­szédoknak számító Görögország és Törökország viszonyát ezenkívül az égei-tengeri szigetek némelyike felet­ti fennhatóság kérdése is rontja. Ez olykor feszültségeket okoz a NATO- ban is, melynek mindkét ország tagja. A harcok 1974-ben szerencsé­re nem tartottak sokáig. A szemben állók - az ENSZ közvetítésével - már augusztusban tűzszünetet kötöttek, a béke azóta folyamatos.­­ Bár a sziget nem egységes, és Nicosia továbbra is az utolsó ketté­osztott európai főváros, a helybeli görög és török közösség óvatos lépé­sekkel próbál közeledni egymáshoz. Alighanem azért, hogy idővel felszá­molják a megosztottságot, ami persze nem csak tőlük függ. Sőt, sokkal inkább a térség felett őrködő nagy­hatalmak alkuitól, egymás közötti viszonyától. Athén és Ankara az elmúlt tíz évben többször is megpróbálta javítani kapcsolatát, amely Ciprus megosztottságán is változtathatna. Az ENSZ közvetítésével zajló cipru­si béketárgyalásokon azonban még nem sikerült átfogó megoldást találni a négy évtizedes problémára, ezért a rendezés még várat magára. A világszervezet erőfeszítéseinek eredményei szerények, de az utóbbi években mintha sikerült volna előre­lépni. Ez annak köszönhető, hogy a regionális politikában fordult a szél, amely inkább a megbékülés irányába sodorná a szemben álló­kat Cipruson. Az oktatási rendszerben szintén érezhető pozitív szemléletváltás. A ciprusi görög és török történelem­tankönyvek szellemisége fokozato­san változik, ami abban is megnyil­vánul, hogy a két közösség fiataljait az együttélésre, és az együttműkö­désre próbálják nevelni. Nikosz Anasztasziadesz, a „görög” Ciprus elnöke tavaly szep­temberben az ENSZ-ben közölte: a megbékélés érdekében országa készen áll a problémákat napirendjé­re tűző megbeszélésekre. Bejelentése után néhány hónappal - a világszer­vezet égisze alatt - meg is kezdődtek ismét a tárgyalások a sziget megosz­tottságának felszámolását szolgáló közös megoldás kidolgozásáról. Anasztasziadesz és Dervis Eroglu észak-ciprusi „államfő” idén febru­árban - épp a nicosiai repülőtéren - alá is írt egy közös nyilatkozatot, amivel új lendületet adtak a béketár­gyalásoknak, és a rendezésnek. Az előző egyezkedés 2012-ben szakadt meg, de ezúttal már egy új terv alapján igyekszik a két közösség elhárítani a problémákat. A koncep­ció szerint a sziget a jövőben - két közösséget tömörítő - föderatív államként működne, amelyet egy központi kormány irányítana. A Ciprus újraegyesítését szolgáló párbeszéd fontosságát hangsúlyozta júliusban Abdullah Gül török állam­fő és Derviş Eroglu, a török ciprióták elnöke is. A megbékélés és a szem­benállás felszámolásának sürgetése nem véletlen. Ciprus geopolitikai és stratégiai jelentősége ugyanis felérté­kelődött az utóbbi években. A Közel- Keleten tomboló háborúk, fegyve­res konfliktusok és zűrzavar miatt megnőtt a védelempolitikai jelentő­sége. Legalább ilyen fontosak tenger­­alatti kőolaj- és gázkészletei. Ezek alternatívát jelenthetnek az orosz energiahordozókkal szemben. Úgy tűnik, hogy Ciprus újra­egyesítésének ezúttal a gazdasági okai kerültek előtérbe. Az egye­sülés után az országnak vélhetően sokkal könnyebben menne a sziget körüli tengerfenéken rejlő termé­szeti kincsek - mindenekelőtt a néhány éve felfedezett hatalmas földgáz- és kőolajtartalékok - kiak­názása, exportjának megszervezése, lebonyolítása. A tárgyalások mellett szól a ciprusi (bank)válság is, amely letag­lózta a görög országrész gazdaságát, az államot pedig a csőd peremére sodorta. A ciprusi görög-török viszály megoldása ebben a helyzetben tehát csakis előnyére válhat a szigetnek, amely az egység megteremtésével erőteljesebben léphetne fel a külön­böző problémák ellen. A kapcsola­tok rendezése esetén a földgáz és a kőolaj együttes kiaknázása sokat lendíthetne az ország gazdaságán. Még akkor is, ha a gáz- és olajmező nagyobbik része izraeli felségvizek alatt húzódik. Brüsszel és Washington ugyan­csak elkötelezett a ciprusi görög és török közösség közötti dialógus támogatásában. Ezért is gondolják sokan, hogy az eddigi próbálkozá­sokhoz képest a rendezés esélyei ezúttal talán jobbak. Beta/AP Egy asszony virágot helyez az 1974-es török invázió idején elesett katona sírjára a kettéosztott Nicosia katonai temetőjében Az oroszok most a legboldogabbak Az orosz társadalom soha nem volt ilyen boldog mint most - állítja egy csütörtökön megjelent felmérés annak ellenére, hogy a hidegháború vége óta példátlanul válságos Moszkva viszonya a Nyugattal, és a gazdaságát szankciók sújtják. A francia hírügy­nökség által a hatalomhoz közelálló­nak nevezett VCIOM közvélemény­kutató intézet szerint a társadalmi közérzet mutatói három hónapja emelkednek, és kivételesen magas szinten stabilizálódtak. Az élettel való elégedettség indexe történelmi csúcs­pontra (79 pont) nőtt, az anyagi jólét (76 pont) és a társadalmi optimizmus mutatója (72 pont) szintén magas. A megkérdezett 1600 ember 23 százaléka ugyanakkor elképzelhe­tőnek tart egy háborút Oroszor­szág és a szomszédai között, ami 10 százalékponttal több mint egy évvel ezelőtt. Az embereknek „csak negye­de” támogatná viszont, hogy katoná­kat küldjenek Kelet-Ukrajnába. Az intézet megjegyzi, hogy az oroszok nagyobb része nem tekint katonai fenyegetésként a Nyugatra, csak 13 százalékuknak ez a véleménye. A nemrég készült más felméré­sek szerint az emberek nem félnek a gazdasági szankcióktól, és a közgaz­dászok sem hiszik, hogy ezeknek azonnal hatásuk lesz a lakosságra. Vlagyimir Putyin elnök népszerű­sége a 80 százalék fölött jár, amió­ta Oroszország bekebelezte a Krím félszigetet, és soha nem volt 60 száza­lék alatt a 2000. évi hatalomra kerü­lése óta. (MTI/AFP) Halálraítélteken kísérleteztek japánok Kínában Kínai halálraítélteken kórta­­ni kísérleteket végeztek a japán megszállók az 1930-as évek második felében - erről tanúskodik egy japán tiszt csütörtökön Pekingben nyilvá­nosságra hozott írásos vallomása. Kínában július elején jelen­tették be, hogy megkezdik olyan japán háborús bűnösök vallomásá­nak közreadását, akiket a második világháború után katonai bíróság elé állítottak és elítéltek. Az állami archí­vumok központi hivatala webolda­lán negyvenöt japán katona kézzel írt vallomását teszik elérhetővé, a dokumentumokból naponta egyet töltenek fel a világhálóra. Ucugi Takeo, a japán katonai rendőrség tisztje, aki 1945 végén esett fogságba, 1954-ben fedte fel, hogy egy kínai halálraítéltet maga vitt be a kato­nai kórházba 1937 novemberében, majd 1938 januárjában ő adott paran­csot egy másiknak a kórházba szállí­tására, a sebész „Ono százados” kezei alá. A harmadik alkalommal Ucugi letartóztatottjai közül egy köztörvé­nyes bűnöző kötött ki a hszincsingi 2- es számú japán katonai kórházban. Pekingben a múlt hónapban jelentették be, hogy Kína az UNES­CO világemlékezet listájára szeretné felvetetni azokat a dokumentumokat, amelyek a 2. világháborúban szex­rabszolgaságra ítélt nőkkel kapcso­latosak, mert a kínai történészek és politikusok úgy vélik, ezek részei az egyetemes kulturális örökségnek. A közelmúltban az is elhangzott, hogy Északkelet-Kínában rekonstru­álják a japán hadsereg hírhedt 731 -es egységének szinte teljes mértékben elpusztított biológiai laboratóriumát és börtönét, hogy jövőre, a japánel­lenes háborúban aratott győzelem 70. évfordulóján megnyithassák a nagyközönség előtt. A titkos rendeltetésű gigantikus telepen a kutatók kísérleteik nagy részét élő embereken végezték; nem ritkán altatás, érzéstelenítés nélkül operáltak, boncoltak. Több mint 10 ezer ember pusztult el itt, köztük kínai, szovjet, mongol és koreai civi­lek, hadifoglyok. Sajtóbeszámolók utalnak arra, hogy a háborús emlékek utóbbi időben történő aktív megjelenítését Kínában azért érzik szükségesnek, mert a japán kormányfő és jobbol­dali politikusok több ízben megkér­dőjelezték a japánok Kínában elkö­vetett háborús bűncselekményeinek megtörténtét. (MTI)

Next