Magyar Szó, 2019. február (76. évfolyam, 25-47. szám)

2019-02-15 / 37. szám

2019. február 15., 16., 17., péntek-vasárnap Machinó MNT: Nem zárhatják be az óbecsei Petőfi iskolát Kiállnak a szajáni Móra Károly iskola önállóságáért­­ Elutasították a nagykikindai javaslatot Lackó Varjú Sára A 2018 márciusában megjelent kormányrendelet szerint minden önkormányzatnak javaslatot kell tennie az iskoláskor előtti és az isko­lai hálózatok tekintetében. A helyi önkormányzatoknak kötelességük volt egy munkacsoportot kialakí­tani, amelyben az önkormányzat oktatási tanácsosait, a helyi oktatási intézmények igazgatóit és az adott iskolaigazgatóság egy tagját is be kellett kapcsolniuk, akik betekin­tést nyerhettek a megfogalmazások folyamatába. A Magyar Nemzeti Tanácsnak is véleményeznie kell a hálózatjavaslatokat azon önkor­mányzatok területén, ahol magyar nyelven is folyik az oktatás. Jerasz Anikó, a Magyar Nemzeti Tanács Végrehajtó Bizottságának elnöke lapunknak nyilatkozva elmondta, hogy eddig 26 helyi önkormányzatból érkeztek javaslatok a hálózatok véleményezésére, és további 5 önkormányzatból várják a munkacsoportok javaslatát. A kormányrendelet szerint azon iskola működhet önállóan, amelynek 480 diákja vagy 16 osztálya van. Azokban az intéz­ményekben, ahol kisebbségi nyelven is folyik oktatás, el lehet tekinteni ettől, és elegendő csak az egyik kritériumnak eleget tenni, de a falusi iskolák esetében is el lehet térni a rendelettől, ha két kilo­méteres körzetben nincs másik magyar nyelven oktató általános iskola. A 26-BÓL 25 - Ez a mi vonatkozásunkban kapasz­kodót jelent, mert így a falusi iskolák mindegyike önálló maradhat. Az MNT egyértelműen kiáll a közösségi érdekekért - részletezte Jerasz Anikó. A 26 beérkezett javaslat közül van olyan önkormányzat, ahol csak az általános isko­lai hálózatra kérték a véleményezésünket, de van olyan is, ahol mindkettőre.­­ Ezekben az önkormányzatokban van, ahol a magyar nyelvű oktatás az oktatás minden szintjén jelen van, mint például Magyarkanizsán, Szabadkán, Topolyán, és vannak olyan helységek is, ahol csak az anyanyelvápolás szintjén van jelen a magyar nyelvű oktatás, mint például Titel, Versec, de ezekről a területekről is megérkeztek a kérelmek a véleményezés­re. A beérkezetteket az MNT Végrehajtó Bizottsága áttekintette és véleményezte. Közülük 25-öt pozitív elbírálásban része­sített. Míg egy önkormányzat általános iskolai hálózata negatív véleményezésben részesült. Az önkormányzatok többsége úgy véli, hogy megtartaná a jelenlegi háló­zatot, megerősítené azt, és semmin sem változtatna - magyarázta az MNT Végre­hajtó Bizottságának elnöke. Negatív véleményezést eddig csak a nagykikindai iskolahálózat javaslata kapott, ugyanis ott olyan változást irányzott elő az önkormányzat munkacsoportja, hogy minden falusi iskolát a városi iskolákhoz csatolnának. A magyar nyelvű oktatást ugyan nem szüntetnék meg, viszont egyet­len vidéki oktatási intézmény sem lenne önálló, a városi iskolák kihelyezett tagoza­taként működnének a továbbiakban.­­ A szajáni Móra Károly iskolát a nagy­kikindai Fejős Klára iskolához csatolnák. A szajáni iskola kizárólag magyar nyelven oktató intézmény - azaz külön státusszal rendelkezik az MNT számára - ezért nem tudták elfogadni a döntésüket, mert elve­szítené önállóságát, és egy másik intéz­mény kihelyezett tagozataként működne tovább. A nagykikindai hálózat így negatív véleményezést kapott az MNT Végrehajtó Bizottságától, hiszen ez az elért kisebbségi jogok csökkenését jelentené. Ragaszko­dunk ahhoz, hogy a szajáni Móra Károly Általános Iskola önálló maradjon - állította Jerasz Anikó. Törökbecsén egy kisebb változást irányoztak elő a munkacsoport tagjai a beodrai Dr. Dorde Jovanovic Általá­nos Iskola esetében, ahol csak az alsóbb osztályokban van magyar nyelvű okta­tás, a felső osztályokban pedig a gyere­kek az iskolabusz-programot használva Törökbecsén folytatják tanulmányaikat anyanyelvükön.­­ A beodrai iskolához csatolnák a bocsári Dositej Obradovic iskolát, mert a bocsári iskola nagyon kicsi, és így kihe­lyezett tagozata lenne a beodrai iskolának. Itt nem veszítettünk a kisebbségi jogokon, a gyerekek továbbra is a beodrai iskolában tanulhatnak magyar nyelven ugyanab­ban a számban és ugyanazon feltételek mellett, ahogy az eddigiekben. Ezt a kis változtatást az MNT támogatta - mondta Jerasz Anikó. Adáról, Zentáról, Temerinből, Óbecsé­ről és Zichyfalváról még nem érkezett meg a helyi munkacsoportok javaslata. MÁRCIUS VÉGE A HATÁRIDŐ - Gondolom, hogy innen is hamaro­san megérkeznek, mivel március végéig nekünk is véleményeznünk kell őket. A mi véleményünkkel együtt kerülnek a javas­latok az adott önkormányzatok képviselő­testületei elé, amit aztán továbbküldenek a tartományi oktatási titkárságra, majd a minisztériumba, ahol a véglegesítésükre kerül sor. Óbecse önkormányzatától a hivatalos kérelem még nem érkezett meg az MNT hivatalába. A vajdaságiak petíciót indítottak a Petőfi Sándor Általános Iskola fennmara­dásáért, hiszen az óbecsei önkormányzat munkacsoportja bezáratná az iskolát, arra hivatkozva, hogy nincs ki a kormányren­delet szerinti 480-as diáklétszám. Ameny­­nyiben a javaslat ebben a formában érke­zik meg az MNT-hez, a tanács Végrehajtó Bizottsága negatív véleményezéssel bírálja majd el.­­ Mivel még nem érkezett be hozzánk a hivatalos döntés, így azt még nem tudtuk érdemben megtárgyalni. A munkacsoport­ból kiszivárogtatott információk alapján megszüntetnék a Petőfi Sándor Általános Iskolát. Az információk alapján a Samu Mihály, a Zdravko Glozanski és a Sever Dukic általános iskolák maradnának meg. Az MNT értetlenül áll a munkacsoport véle­ménye előtt, hiszen a Petőfiben 20 osztály van, ami azt jelenti, hogy az intézmény eleget tesz a kormányrendelet egyik krité­riumának, azaz meghaladja az elvárt 16-os tagozatszámot. Ebben az intézményben két kihelyezett épület is van, azaz a központi épületen kívül egy Oreán és egy Milosevón. Itt többségében magyar nyelven folyik az oktatás, mintegy 80 százaléka a tanulók­nak magyar ajkú. Mivel az intézmény eleget tesz az egyik kritériumnak, és 2 kilométeres távolságban nincs magyar nyelven oktató iskolai intézmény, ezért nem értjük, hogy a helyi önkormányzat munkacsoportja miért hozta meg ezt az elhamarkodott döntést. Mi teljes mértékben a közösség mellett állunk, és támogatjuk őket az intézmény önálló­ságának megmaradásában - jelentette ki az MNT Végrehajtó Bizottságának elnöke, majd hozzáfűzte, hogy a munkacsoport az előbbieken kívül egy olyan információt is kiszivárogtatott, mely szerint a megszünte­tés másik oka egy diákotthon létrehozása az iskola épületében, amit több szempontból is kifogásolhatónak tartanak. - Tudjuk hogyan és milyen épületben hozható létre egy diákotthon. Egy isko­laépület nem felel meg ennek a célnak, másrészt az iskolához közel van a Petőfi Sándor Művelődési Egyesület székháza, ahol magas szintű, kiemelt kulturális élet folyik. Egyértelmű, hogy az iskolának ott kell állnia, a jelenlegi nevet viselve a közös­ség erősítése érdekében, illetve azért, hogy annak tanulói aktívan részt vehessenek a művelődési egyesületben megvalósuló kulturális életben is. Amennyiben olyan formában jut el hozzánk a javaslat, amely nem irányozza elő a többségében magyar nyelven oktató Petőfi Sándor Általános Iskola önállóságát, akkor erre a kérelemre is negatív választ fogunk adni - mondta határozottan Jerasz Anikó. A Magyar Nemzeti Tanács Végrehajtó Bizottságának elnöke azt is elmondta, hogy egy specifikus helyzetre számítanak Zentá­­ról, mert ott a helyi önkormányzat abban gondolkodik, hogy szétválassza az eddigiek­ben egy intézményként működő óriási álta­lános iskolát. A javaslat szerint több önálló iskolává választanák szét, ami egy kivételes eset, hiszen csak ennél az egy intézménynél jelentkezik a szétválás lehetősége. Gergely Árpád kult@magyarszo.rs OKTATÁS j­s! VMSZ A Petőfinek működnie kell! Pásztor István, a Tartományi Képviselőház és a Vajdasági Magyar Szövetség elnöke személyesen tett lépéseket annak érdekében, hogy Óbecsén ne szűnjön meg a Petőfi Sándor Általános Iskola. Erről a Prosperitati Alapítvány üzem­megnyitó rendezvényén nyilatkozott Adán. - Egy olyan időszakban vagyunk, amikor minden önkormányzat a következő időre megfogalmazza az általános iskolák hálózatával kapcsolatos állásfoglalá­sát. Ezeket az önkormányzati döntéseket a Tartományi Kormánynak is jóvá kell hagynia. A döntés meghozása minden alkalommal úgy zajlik, hogy létrehoznak egy szaktestületet, mely a rendelkezésre álló adatok alapján felülbírálja az aktu­ális rendszert és esetleges módosításokat tesz a hálózaton. A javaslatot elfogadja a városi tanács, majd a képviselő-testület, s ezután kerül a vajdasági kormány elé. A folyamat minden önkormányzatban kezdetét vette, márciusban zárul. Óbecsén gond merült fel a Petőfi kapcsán, a szakértői bizottság nagyobbik része ugyanis úgy mérte fel a helyzetet, hogy a négy óbecsei iskola helyett három is elegendő lenne az oktatási célok teljesítéséhez. A VMSZ tagjai ezt nem tudták támogatni, ma sem tudják. Az a meggyőződésünk, hogy az iskolának maradnia kell, mert az óbecsei magyar kisközösségnek a részét képezi. Pásztor elmondta, meggyőződésük, hogy az iskola létjogosultsága indokolt, eleget tesz az előírt feltételeknek is. Ha nincs is kellő számú tanuló jelenleg, van elegendő osztály, s megvan a két kilométernyi távolság is a legközelebbi iskoláig. - Nem hiszem, hogy Szerbia bármikor is olyan szegény ország lehet, amelyik­ben az iskolák bezárásán kell gondolkodni. Meggyőződésünk, hogy általános iskolákat nem kell bezárni, ahogyan mentőállomásokat, színházakat, könyv­tárakat és múzeumokat sem. A VMSZ az érdekérvényesítő erejét kihasználva lépéseket tett e döntés ellen, személy szerint én reagáltam. Meggyőződésem,­­hogy a következő években is működni fog a Petőfi - fogalmazott nyilatkoza­tában Pásztor. ■ v­ár­ atos András PÁLYÁZAT KÖZÉPISKOLÁSOKNAK INSTRÁCIÓ Az újvidéki Magyar Nyelv és Irodalom Tanszék INSZtRÁCIÓ címmel irodalmi alkotópályázatot hirdet középiskolások részére. Téged mi inspirál inkább, egy frappáns kép vagy egy jó idézet? „Széthulltam arra az egy darabra, ami mindig is voltam” (Tandori Dezső) Paul Delvaux festménye A fenti festmény vagy az itt olvasható idézet kiindulópont, amelynek alapján megírhatod saját története­det. Irodalmi igénnyel készült alkotásodat küldd el az ujvidekimagyartanszek@gmail.com e-mail-címre. Műfaji megkötés nincs. Mindenki egy-egy verssel, novellával vagy esszével pályázhat. Terjedelem: legtöbb 6000 leütés. Beküldési határidő: március 15. A pályaműveket a Magyar Tanszék tanáraiból és hallgatóiból álló zsűri bírálja el. A legjobb írások értékes könyv- és pénzjutalomban részesülnek. 1. díj: 5000 dinár 2. díj: 4000 dinár 3. díj: 3000 dinár A legsikerültebb művek számára publikációs lehetőséget biztosítunk. Kérjük, a pályázók kéziratukon tüntessék fel teljes nevüket, lakcímüket, e-mail-címüket és telefonszámukat. Médiapartner: Képes Ifjúság.

Next