Themis, 1870 (1. évfolyam, 3. szám)

1870-07-19 / 3. szám

Első évfolyam, 3. szám. Megjelenik minden kedden. A kéziratok bérmentve a szer­kesztőhöz, a megrendelések a kiadó-hivatalhoz intézendők Szerkesztői iroda : kalap-utcza 6. SZ. THEMIS. EGYETEMES JOGI KÖZLÖNY. Pest, julius 19. 1870. Előfizetési árak: helyben házhozhordással vagy vi­déken bérmentes szétküldéssel: negyedévre . . 2 írt. félévre .... 4 „ egész évre . . . ” „ Kiadóhivatal: váczi­ utcza 14. sz. " Felelős szerkesztő: Dr. SIEGMUND VILMOS. Kiadó-tulajdonos: RUDNYÁNSZKY A. TARTALOM . (Főlap.) Véleményes jelentés a királyi jegyzőség tárgyában. Bogdány Lajostól. —Választott bíróság telekkönyvi ügyekben Rudnyánszky Bélától. — A halál mint büntetés. III. Engert Tivadartól. — A curiai döntvényekben kimondott elvek. — Szentesített törvények. — Szemle. Egyleti közlemények. Vegyes közlemények. Előadásra kitűzött perek. — (Melléklet.) Részletes kimutatás. Kivonatat a „Budapesti Köz­lönyből.“ . ’ * Véleményes jelentés a királyi jegy­zőség tárgyában, a magyar királyi igazságügyi miniszer úrhoz. , (Folytatás.) n. Mindenekelőtt az ismétlések kikerü­lése végett megjegyzendőnek tartom, hogy Belgiumban, és a Rajna-balparti tartomá­nyokban a közjegyzők hatásköre azonos, midőn tehát, ez irányban Francziaország­­ról szólok, egyúttal Belgiumot és az említett Rajna-tartományokat is érintem. Franczia és a most említettem orszá­gokban a közjegyzők hatáskörében egy lényeges körülmény figyelmet érdemel; nevezetesen vannak oly ügyek, melyek jogérvényességéhez okvetlenül megkíván­­tatik, hogy közjegyző közbejöttével jöjje­nek létre, ellenkezőleg vannak oly ügyek, melyek közjegyzői közreműködés nélkül is jogérvényesen létrejöhetnek.­­ Az előbbiek tekintetében az ügylet semmisé­gének terhe mellett a felek a közjegyző­höz kötelezőleg utalvák, vagy röviden kifejezve, ezen ügyeknek léteit a köz­jegyző ad; az utóbbiak tekintetében a közjegyző csak a megkereső felek kíván­­ságának hódolva, szolgáltat az ügylet létrejöttére, részleteire,­ és körülményeire nézve, tartalom, és alak tekintetében, megtámadhatlan közhitelességű bizonyíté­kot. Ezen két rendbeli ügyek összesége képezi a franczia közjegyzők hatáskörét, mely tehát következőleg körvonalazható. 1- szer. A közjegyző előtt különbeni érvénytelenség terhe mellett kötendők. a) Mindennemű oly szerződések, me­lyek valamely ingatlan vagyonra vonat­kozó birtokváltozást, az ingatlanhozi vala­mely jogot, annak terheltetését, vagy te­her alóli mentesítését tartalmazzák. b) Mindennemű és bármi tartalmú szerződések, ha a szerződő felek, írni és olvasni nem tudnak. c) Házassági, ajándékozási, örökbe­fogadási, és katonahelyettesítési szerző­dések. d) Szinte közjegyző előtt állítandók ki, az engedélyek a férj részéről neje javára, hogy ez bírói hatóságok előtt megjelenhessen. d) Végre kötelezőleg utalvák a köz­jegyzőhöz mindennemű végrendeletek, azok kivételével, melyek a végrendelkező által, egész terjedelmükben sajátkezű­leg írattak, és aláírattak, 2- szer. Ellenkezőleg a közjegyző előtt köthetők a nélkül, hogy ennek elmulasz­tása által az ügy érvénytelenné válnék. a) minden az 1. pontban fel nem sorolt szerződések, b) a közjegyző a felek kivonatára, az örökösödési ügyeket rendezi, letárgyalja és az osztályokat megejti, c) Párisban és a főtörvényszéki ke­rületekben székhelylyel bíró első rangú jegyzők peres ügyekben teljesítik az in­gatlanok árverezését, d) a másod és harmad osztályú jegy­zők pedig az ingóságokat is elárverezik. e) Csőd ügyekben készítik a leltárt,­ összehívják a bukott hitelezőit, és a bu­kott és hitelezői között megkísérlik a ba­rátságos kiegyezést, f) oly felszólításokat, és nyilatkoza­tokat eszközölnek, a felek kivonatára, melyekből jogok, vagy jogfentartások szár­mazhatnak; végre g) mindennemű közbejöttekkel létre­jött jogügyleteknek végrehajtását, illetőleg foganatosítását elrendelik. E mellett magán felektől okiratokat és pénz vagy más értéket, a czélnak meg­jelölése mellett, letéteményként átvesznek, és ennek megőrzéséről gondoskodnak., Belgiumban, és a Rajna-balparti tar­tományokban, a jegyzők osztályozva nem lévén, a közjegyzők különbség nélkül teljesítik a c) és d) pontokban felsorol­takat. Bajorországban a közjegyzők hatás­köre majdnem ugyanezen­­ teendőkre ter­jed ki, azon különbséggel, hogy ezen teendők nincsenek a közjegyző elé köte-­­­lezőleg utalva, oly szerződések kivételé­­vel, melyek­ ingatlanok tekintetébeni bir­tokváltozást tartalmaznak; továbbá hogy a bajorországi közjegyző békehatóságot nem gyakorol, vagy­is hogy a közjegyző az ügyletek feltételeinek foganatosítását, végrehajtását nem rendeli el, ez a bíró­ságok hatáskörébe számítatván, végre, hogy mint a hivatalnoki karnak kiegé-­­­szítő része a végrehajtások minden ne­meit végzi, és pedig mint törvényszéki­­ biztos, a nyert meghagyás, vagy utasí­­í­táshoz képest. A többi németországi államok és­­ tartományokban felállított közjegyzők ha­­­­tásköre jelentésemnek a szervezetről szóló­­ részében felemlített kü­lönbségek mellett, a bajorral majdnem megegyez, némi el­térés észlelhető azonban a bajor s a többi németországbeli közjegyzők hatáskörére nézve abban, hogy utóbbiakhoz semmi­nemű ügyben a felek kötelezőleg utalva nincsenek. Az összes németországi közjegyző­­ségek azonban megegyeznek abban, hogy habár az általuk kiállított okiratok teljes hitelességgel bírnak is a­mennyiben a szerződő felek a kötés pontjait önjószán­­tokból nem teljesítenék, azoknak peren­­kívüli foganatosítása el nem rendeltetik, s így a közjegyzők hatásköre a fogana­tosításra ki nem terjed, ez csak ítélet után bíróság által lévén elrendelhető.­­ III.­­ A közjegyzői teendők körüli eljárás alapelveire térve át e tekintetben. Fran­­cziaország a német államokhoz közelebb áll mint a szervezet és a hatáskör te­kintetében, ami magából a dolog termé­szetéből folyik. A közjegyzői eljárásnak fő c­élja ugyanis Francziaországban, hogy a perek megelőztessenek, egyébb országokban pe­dig, hogy azok eldöntése teljes bizonyí­tékot képező okmányok által megkönnyí­tessék, az eljárást szabályozó törvények tehát oly elvekre vannak fektetve, melyek ezen czél biztos elérését elősegítik. A mondott főczél elérésére első és nélkü­lözhetlen kellék a hitelesség, mely Francziaországban, az által szereztetik meg, hogy a közjegyző az állam által köz­­hitelességgel ruháztatik fel, s hogy hite­­­lességét, ne csak hivatalos állásából, és az állam hatalmából látszassák meríteni, eljárásában oly óvatosságot köteles tanú­sítani, mi által eshető csalódása, és téve­dése lehetlenné tétessék. — így például minden okirat szerkesztésénél, és ügylet felvételénél két általa ismert tanú, vagy egy másik közjegyző jelenléte szükségel­­­­tetik, kik nem csak a szerződő szemé­lyek azonosságára, hanem, az ügylet lé­­­­nyegére nézve is tanúskodnak. Ezen intézkedés a közjegyzőnek ál­lamtól nyert hitelességét nem hogy cson­kítaná, sőt azt többszörösen emeli, a té­vedés lehetősége ellenében a közönségnek valódi garancziát nyújtván. Bajorországban ellenkezőleg a köz­­j­­egyző hitelességét egyedül és kizárólag az állam által reá ruházott hatalomból­­ meríti, minélfogva az ügyletek megköté­­­­sénél sem két tanú, sem másik közjegyző­i jelenléte nem kívántatik; a közjegyző ál­­­­tal kiállított okirat tartalomra, és alakra­­ nézve közhitelűvé egyedül azon okból­­ válik, mert közjegyző állította ki; itt te­hát a közjegyzőnek mintegy kényszer hi­telessége van, mely a gyakorlati életben eredményre vezet ugyan, s a szokás ál­tal, mintegy szentesíttetik, de gondolkozó ember ezen parancsolt csalhatatlanságban megnyugvást nem találhat, az benne hitté­­ nem válik. Ez a közjegyzői eljárásokban ész­lelhető fő alapelv; megegyeznek a fran­­czia és a német közjegyzői intézmények az eljárás azon további alapelvében, hogy a közhitelesség megóvása czéljából min­den a közjegyzőségekhez kötelezőleg, vagy a felek kívánsága folytán utalt ügy­letek, maga a közjegyző előtt kötendők

Next