Magyar Turista Élet, 1940 (8. évfolyam, 1-22. szám)

1940-01-15 / 1. szám

hozzájárul ahhoz, hogy a meglévő térképeket átja­­vítsák. A kiállításon látjuk a térkép készítésének minden mozzanatát: a felméréstől kezdve egészen az eladásig Látjuk a légifényképezés menetét, megbámulhatjuk a bonyolult rajzoló és átalakító gépeket, a földi felmé­rés műszereit, a mérnöktisztek áldozatos munkáját A laikus méltán csodálkozhat a térképrajzolás szem­rontóan pontos munkáján. Hogy milyen munkát igé­nyel a felvételeknek rézmetszésen való konzerválása azt a következő megállapítás szemlélteti: „Van a kézi munkánál sokkal nagyobb türelmet kívánó játék és ez­­ a rézmetszés egy régi, a helyszínen helyesbített 75.000-es térkép rézmetszése nem kevesebb, mint 2180 órát igényel, vagyis 11—12 hónapi munkát. A Térképészet Intézet húsz éves munkáját a kö­vetkező satisztika mutatja be : Ha a 25.000-es térké­peket egymásra raknák, 93 méteres tornyot kapnánk A 75.000-es térképekből 396 méterest, a 200.000-ekből 64 méterest, míg a 750.000-esekből 6 méteres hasábot lehetne felállítani. Kitűnően szemlélteti a kiállítás a repülésnek a térképészetben való felhasználását. Magyarországon Békéscsaba és Gyula az első két város, amely város rendezési célokra légi térképeket készíttetett. Világo­san tárja elénk a kiállítás a légi térkép és a fénytér­kép közötti különbséget, meg­tudjuk, hogyan történik a torzulások kisimítása. Érdekes kísérleteket látunk a régi 75.000-es térképek kidomborítására s megismer­hetjük a plasztikus fényképezés csodáit. A kiállítás, amelyet már eddig is sokezren tekin­tettek meg, január 25-ig marad nyitva s megtekinthető délelőtt 9 órától délután 4 óráig, vasár- és ünnepna­pokon pedig 10 órától 2 óráig. Belépődíj nincs. Három sívonatot indítunk január-február havában örömmel értesítjük olvasóinkat és az egész magyar turista­társadalmat, hogy az előző esztendőkhöz hasonlóan, ez évben is sikerült a kereskedelemügyi miniszter és az államosutak igaz­gatóságának megértő engedélyével három nagykedvezményű sí­vonat indítását biztosítani. A vonatok a következő sorrendben indulnak : 1940. január 21-én Kassára. Útiköltség 5 pengő 60 fill. 1940. január 28-án Losoncra. Útiköltség 3 pengő 80 fill. 1940. február 10—11-én Kőszegre. Útiköltség 5 pengő 70 fill. A nagy kedvezményű sívonatok jegyei csakis elővételben szerezhetők be lapunk kiadóhivatalában (Vill. Rákóczi­ út 53. Telefon: 13-14-70.) a hivatalos órák alatt d. e. 10—1 óráig, d. u. 5—8 óráig, a turistaegyesületek titkárságánál és a csatla­kozott sportkereskedésekben. Akik az autóbusz különjáratokat Miskolcról Lillafüredre Garadnára, Újhutára, az Aggteleki cseppkőbarlanghoz, Kassáról a Jahodna-tetőre, Pásztóról a Galyatetőre, Kőszegről a Her­­mann-forrási mendékházhoz) igénybe kívánják venni, a vasút­jegyükkel egyidejűleg váltsák meg autóbuszjegyüket is.­­■ 2 mAGNItR turista euer Jöjjön velünk január 21-én KASSÁRA 5 pengő 60 fillérért, LILLAFÜREDRE 6 pengő 60 fillérért, GARADNÁRA 6 pengő 80 fillérért, ÚJHUTÁRA 8 pengőért, az Aggteleki cseppkőbarlangba 14 P 40 f.­rt, a Kassai Havasokba, Jahodna-tetőre 7 P. 10 fillérért. A Magyar Turista Élet, mint a Magyar Turista Szövetség utazási és túraügyeinek megbízottja január 21-én Kassára, Rá­kóczi városába különvonatot indít. Ezzel lehetőség nyílik a Bükk-hegység, az Aggteleki cseppkőbarlang és a Kassai Ha­vasok felkeresésére. Miskolcon úgy menet, mint jövet a vonat le- és felszállásra megáll. Miskolc Szent Anna­ térről kellő számú jelentkezés ese­tén az erdei vasút igazgatósága különvonatot állít be Lilla­füredre és Garadnára. A sízők kényelmét szolgálva Újhutára Miskolc vasútállomástól autóbuszt indítunk. Az Aggteleki csepp­kőbarlang járatainak főleg a nemrégen visszakerült és még csak kevesek által ismert domicai járatnak látogatását kívánjuk elő­segíteni, amikor ugyancsak Miskolc vasútállomástól külön autó­buszjáratot indítunk az Aggteleki cseppkőbarlanghoz. Kassára való megérkezés után helybeli vezetőkkel a város nevezetességeit tekintjük meg. Egyetlen északi városunk sem bővelkedik olyan mértékben múltunk kincseiben, mint a Hernád menti erdőkoszorúzta felvidéki főváros. Az 500 éves Szent Er­­zsébet-székesegyház az Orbán-toronnyal és a művészi Szent Mi­hály-kápolnával, a város legszebb gótikus épülete. Kegyelettel zarándokol ide minden magyar a Fejedelem és hűséges vezé­reinek a dóm mélyén levő örök pihenőhelyéhez. Történelmi patinájú épületei közt leghíresebb a parancsnoki ház, amelyben Rákóczi lakott egész udvartartásával. A Lőcsei­­házban tartotta menyegzőjét Bethlen Gábor fejedelem Branden­burgi Katalinnal, a Fekete Sas-házban raboskodott Tompa Mi­hály. A hajdani várból a Hóhér-bástya, a Miklós várbörtön és egyes festői körbástya részletek állnak fenn. A turisták és sízők külön autóbuszokkal a kassai dómhoz mennek, ahol koszorút helyeznek el Rákóczi fejedelem emlék­táblájánál, majd pedig a Jahodna-tetőre utaznak. Innen az Ottilia mnedékházhoz vonul a társaság, ahol rövid ismerkedés lesz a kassai turistákkal. Az Ottilia-menedékház környéke jó sí­terep, úgy, hogy aki nem akar tovább menni, már itt hódolhat síszenvedélyének. Azok részére, akik a Lajos menedékházat is fel akarják keresni, vezetőkről gondoskodunk. A Lajos mene­dékház az Ottilia-háztól kényelmesen egy óra alatt elérhető. Vissza a Jahodna-tetőről 16 óra tájban indul az autóbusz. Kassára való visszaérkezés után Schalk-náz különtermében a fővárosi és a kassai turisták ismerkedési estre jönnek össze. A különvonat indításával és az egyes kirándulások lehetőségei­vel kapcsolatosan az alábbi menetrend érvényes: A KASSAI SI-VONAT MENETRENDJE : Budapest Keleti p. u.-ról indul ................ 5 óra 20 perckor Kőbánya felső p. u.-ról indul ................... 5 óra 28 perckor Hatvanba érkezik ........................................... 6 óra 35 perckor Miskolcra érkezik ........................................... 8 óra 43 perckor Kassára érkezik ............................................... 10 óra 28 perckor

Next