Magyar Ujság, 1872. szeptember (6. évfolyam, 199-223. szám)

1872-09-11 / 207. szám

országoknak együtt­működő külön hadseregei által is sikeresen teljesíthető. Fényes példát lehet e végett felmutatni a legközelebbi évek történetéből. A német császárságban a porosz hadsereg mellett a bajor, szász és würtembergi király­ságoknak külön hadseregei vannak, melyek a német császár főhadparancsnoksága alatt egyenlő elvek szerint vannak szervezve, egyen­lő elvek szerint kezeltetnek, de az említett or­szágok minisztériumainak administratiója alatt állanak, s költségvetésük az illető államok tör­vényhozása által állapíttatik meg. A győzelem, melyet a porosz hadsereg, az említett három hadsereggel egyesülve, legkö­­zelebb Francziaországban kivívott, a világtör­ténelemben említett legnagyobb győzelmeknek egyike. Ha ez megtörténhetett ott, mért lenne lehetetlen minálunk ? Magyarországnak tehát a pragmatica sanc­­tio megsértése s a monarchia biztonságának veszélye nélkül lehet s kell, hogy legyen kü­lön hadserege, mindemellett azonban vannak mégis a hadügynek bizonyos részei, melyek a fejedelem és főhadiparancsnok közösségénél, s a kölcsönös védelmi kötelezettségnél fogva kö­zösek maradnak köztünk és ő felsége többi országai között akkor is, ha Magyarországnak külön hadserege lesz. Tartózkodva szólok e tárgyról, mert nem vagy­ok járatos a katonai ügyekben, de azt belátom, hogy miután akkor is, amidőn két feje­delem csupán egy háború folytatására szö­vetkezik, megszokott állapíttatni, hogy azok­nak mindegyike, mily számú hadsereggel, s minémű hadi eszközökkel működjék közre, le­hetetlen, hogy mehezsélhessék a magyar és osztrák államok külön véderejének kölcsönös ellenőrzése, mely nélkül a véderő egyrészrőli elhanyagolásának esetében a kölcsönös védel­mi kötelezettség könny­en, és veszélyesen meg­­hiúsíttathatnék; belátom, hogy az esetleges együtt­működésre hivatott két hadsereg bel­­szervezetének egyenlőnek kell lenni; belátom, hogy a minden részről jogosultnak elismert közös főhadparancsnokságnak okvetlenül kell bizonyos czélszerű szervezetének, tágas ha­táskör­nek, és megfelelő költségvetésének lenni, belátom, hogy a háború esetében együtt­működő két hadseregnek kellő ellátása nagy előkészületeket, és sikerrel csak ÖsSzehangzó­­lag eszközölhető intézkedéseket kíván, s eze­ken kívül is lehetnek még a hadügy körébe tartozó más oly ügyek és tárgyak, melyeknek közös elintézése illetékes szakértők ítélete szerint a sikeres kölcsönös védelem érdeké­ben akkor is, ha Magyarország külön magyar hadsereggel biránd, szükséges lesz Vannak ezek szerint úgy a kül, mint a had­ügy körében bizonyos közös ügyek, melyek­nek elintézését, habár az részben a fejedelem jogaihoz tartozik is, egészen a közös fejede­lem teljhatalmára bízni nem lenne alkotmány­szerű, másképen kell tehát a fejedelem jogkö­réhez kizárólag nem tartozó ily ügyeknek el­intézéséről gondoskodni, s miután ezen ügyek közösen illetik úgy a magyar, mint az osztrák államot, ennél fogva, eltekintve a pragmatica sanctióból meríthető bármely érvelésektől, ma­gának a dolognak természete szerint is csak közös egy­etértéssel, és így kölcsönös tanács­kozással és közös megállapodással intézhetők el, s nem is lehet azok elintézését mindegyik állam külön országgyűlésére bízni, mert a sür­gős esetekben gyakran veszélyes idővesztesé­gen kívül megtörténhetnek, hogy a két ország­gyűlés egymással homlokegyenest ellenkező határozatokat hozna, s igy positiv elhatározás oly esetekben is, melyek azt okvetlenül meg­kívánják, nem keletktzsék ; a feljebb érintett monon hunm­ey alakban együtt tanácskozó testület pedig bi imikép neveztessék vagy szer­­veztessek­­, mindig csak valami delegatioféle lesz, s szélt teszen föl a delegationak fennálló intézmény et javihatának, de elvileg elvethe­­tenek nem tartom. A közös minisztériumok közül A közös pénzügy­minisztérium egyszerű kö­zös pénztári kezeléssé, a minél most sem sok­kal több, úgy vélem, akadály nélkül átváltoz­tatható. A külügyi politika szükséges egysége mel­lett a közös külügyi minisztérium fennállása ellen nem szólhatok , s e tekintetben van a ki­egy­ezési törvény­ben egy intézkedés, mely ügyi hitire méltó, az t. i., mely a közös külügyi n­nisztert a két fél minisztériumával egyetér­tésben, s azok beleegyezése mellett leendő el­­járásra kötelezi,­­s így a magyar országgyű­lésnek is jogot ad arra, hogy a kü­lügyeket illetékes sommá e­l vonva,azokra nézve irányt szabjon saját miniszteriu­ma elé, s azt ezen irány követésének elmulasztása miatt feleletre vonhassa. Azokra nézve, amik a hadügyben nézetem szerint közösek maradnak akkor is, ha Ma­gyarországnak külön hadserege lesz, két ex­pedites között választhat az ország, vagy fe­jedelmi teljhatalommal intézhetők el ezen ügyek, mint a német császárságban, vagy a közös hadügyminisztériumnak fenntartása ál­tal , s e tekintetben csak egy megjegyzést vagyok bátor önök figyelmébe ajánlani, jelesült azt, hogy , ha a kérdéses ügyek­nek elintézése magára a fejedelemre, mint közös fő­hadparancsnokra bizatik , ak­kor is azoknak elintézésében más nevezet alatt, de mégis valamely közös közegek fog­nak eljárni,­ mert maga a fejedelem mind­ezen ügyeket közvetlenül nem intézheti el, ha­nem azoknak elintézését másokra bízni kény­telen, kik azután a fejedelmi teljhatalom kö­pönyege alatt, mindazokban, amikről különben a felelősségre most is, némileg czélszerűbb el­járási szabályok mellett pedig még inkább vo­ható közös hadügyminiszter intézkedik, fe­lelősség nélkül járandanak el. (Vége követ.) Ghyczy levele gr. Lónyayhoz Mélyen tisztelt barátom! Kaas Ivor volt nálam, meghozta szíves üze­netedet. Kevesen lévén még jelen barátaim közül, legczélszerűbbnek véltem, ezeknek megkérde­zése nélkül, saját megállapodásom szerint vá­laszolni neked. Én nyílt kártyákkal szeretek játszani. Ha tehetek valamit a kérdéses irányban, azt csak egész pártom tudtával akarom tenni, s némi sikerrel csak is így tehetném. Az eljárás, melyet javasolsz, bizonyos ti­­tokszerűséggel jár, melyben nekem pártom háta mögött kellene valamely rejtélyes szerepet játszanom; ezt nem tehetem. Mint minden országgyűlések kezdetén és végén rendesen tenni szoktam, szándékom volt ez alkalommal is tisztelkedni nálad: sajná­lom, hogy ezt most a hozzám érkezett közle­mény folytán nem tehetem. Annyival inkább sajnálom pedig, mert úgy értesültem, hogy a trónbeszédben egy passus lesz hazánk közjogának megállapodottságá­­ról. Szükséges-e ezen pasussal az országgyű­lés kezdetén mindjárt üszköt dobni a pártok közé ? elkeseríteni a felirati vitát egy oly, né­zetem szerint felesleges, s a többség általi el­fogadása után is az ellenzéki pártokat sem­mire nem kötelező provocatióval, mely a kö­­zelebbi néhány hónapok története után a pár­tok mindegyikét eddigi programmjának me­rev fentartásására egyenesen kényszeríti? Méltóztassál ezt jól megfontolni, és kiha­gy­atni, ha lehet, a trónbeszédből azon pas­­sust, melyről igen sokan fogják méltán vél­hetni , hogy az a pártok között létező ellenté­teknek nem kiegyenlítésére, hanem élénkíté­sére, al tandósitására irányzott szándékkal mondatik. Fogadd stb. Pest szept. 1. 1872. mélyen tisztelő barátod. Ghyczy Kálmán. — Az „Ellenőr“ közvetlenül G­hyczy Kálmán nyilatkozata után közzé teszi a következő levelet, melynek létezését Lónyay és barátjai oly határozottan és ismételve tagadták. E levélhez igen sok szó férne, de mi leérjük azon egy meg­jegyzéssel , hogy semmi sem tükrözi vissza oly híven Lónyay Menyhért grö kéj­ét, mint e levél tartalma. Íme gyö­nyörködjék benne az olvasó. Államhivatalnok vagy párttisztviselő? Egy igen sajátszerű, kormányunkat furcsa oldaláról jellemző eset járult azon kérdés eldöntéséhez, hogy váljon az ál­­lamhivatalnok az országnak, avagy egy politikai pártnak szolgája gyanánt tekin­tetik-e nálunk. Egy jobboldali elveket valló régi hír­lapíró társunk, Rózsaági Antal, ki a „Szabad Sajtó“ czimű kormánypárti politikai napilapnak főmunkatársa, a magyar kereskdelmi minisztériumnál elfoglalt fogalmazói állomásáról Szlávy József kereskedelmi miniszternek saját kezűleg irt ukázával felmondás, megro­vás, és kártalanítás nélkül elcsapatott hivatalából — egy czikkért, melyet a fölnevezett lapba név nélkül irt e czimmel: „Lónyay gróf inog.“ Szlávy miniszter urnak e tényéhez, melyet a kormánypárti sajtónak tisztes­séges és független része a leghatározot­tabban kárhoztat és m­egbotrány­kozással vesz tudomásul, nekünk is van pár szó­­nyi mondani­valónk, és pedig nem annyira Rózsaági Antal úrnak, kit a ke­reskedelmi miniszternek ez önkényes lépése tudtunkkal sem anyagilag sem máskép nem tesz tönkre, mint inkább az ország értelmiségének oly tekinté­lyes részét magában foglaló államtiszt­­viselői kar érdekében. E drákói eljárás indoka az elbocsátó levélben akként van formulázva, hogy a miniszter nem tilthatja ugyan, hogy hivatalnokai ne politizáljanak, de nem tűrheti, hogy politikájukat a kormány ellen érvényesítsék. Vagyis más szóval, a miniszteri tiszt­viselőnek szabad önálló véleménynyel bírni a haza politikai helyzetét illető­leg, de csak úgy és akkor, ha ez az ön­álló vélemény olyan, amely a kormány intenzióival azonos. E felfogás szerint tehát Magyarorszá­gon állana tisztviselői minősítvén­nyel csak jobboldali,vagy oly­an egyén bír, aki a tisztviselői szék elfoglalásával eladni ígérkezik döbbent politikai meggyőző­dését. Vagyis más szavakkal az állami tisztviselőséggel járó anyagi és más előnyök egy politikai párt privilégiuma, vagy ellenkező esetben a lélekvásár­­lás ára. Az alternatíva bizony nagyon furcsa és nagyon elszomorító. Természetes, hogy nem képzelhető írott törvény, mely a miniszter és hiva­talnokai közti viszonyt decretálja. Ez inkább a politikai illemérzék dolga és határozott intézkedés csupán a hivatal­­beli titkok körül történhetik, melyek­nek tiszteletben tartását hivatalnokaitól minden miniszter szigorúan megköve­telheti. A kormánypolitikával nálunk csak két államhivatal van azonosítva, t. i. a miniszteri és az államtitkári, mint amely amannak mintegy helyettesítője. A többi tisztviselő lefelé végrehajtó közeg. Sza­badon választja meg és nevezi, vagy ne­vezteti ki helyeikre a miniszter azokat, akiket akar és ezeket nem kényszeríti , semmi és senki, hogy ez állomásokat elfogadják, ha nem akarják. Ezek a mi­niszter elhatározásának és a létező tör­vényeknek köteles végrehajtói, és egy olyan miniszter, aki állását fölfogni és az egyéni véleményszabadságot tiszte­letben tartani képes, ezeknél nem tekint­het mást, minthogy teljesítik-e pontosan a reájuk bízott kötelmeket. Hivatalukon kívül mit csinálnak, föltéve, hogy e fog­lalkozás becsületes és hivatalbeli köte­lességeik teljesítésével nem inconveni­­ens, ez már nem tartozik a miniszterre. Ha ,:Italában áll ez, leginkább áll az olyan szakminisztériumokra, amelyek egyikében Rózsaági foglalatoskodott, s melyeknek a politikához úgyszólva sem­mi közük. Itt a szakképesség kell, hogy egyedül adja meg a minősítvényt, nem lévén külön tanszék a kereskedelmi ta­nodákban a jobboldali és baloldali szám­­viteltanra, a poly­technikumokban jobb­oldali vagy balold­ali mérnöki tudomá­nyokra. Ha Rózsaági ellen a hanyagság avagy a szakképtelenség hozatnék föl vádkép, ez elbocsátás bizonyos formaságok meg­tartásával tökéletesen igazolva lenne. De nem igy van. R. szorgalmas, szakké­pes tisztviselő volt; bűne, hogy szabad óráiban czikkeket irt, s azok közt egy olyat, mely elég szerencsétlen volt e miniszter visszatetszését vonni magára. És e körülményben teljes indokát lát­juk azon megbotránykozásnak, melyet az eset az államtisztviselői körökben keltett. Ily eljárás, ily kíméletlen ba­­saskodás mellett tisztességes embernek okvetlenül perkorrestálnia kell általában az államhivatalokat, melyek a műveit egyéni páriává sülyesztik alá, ily eljá­rás az államnak azon magas érdekét, melyet kitűnő, szakképes egyének meg­­szerzésével mindenkor szemei előtt kell tartania, teljességgel veszélyezteti. Egyátalán nem lesz tehát fölösleges, ha az országgyűlés be fog avatkozni azon kérdés szellőztetésébe, ha váljon az állam­hivatalnokok az országnak, avagy a kormánypártnak tisztviselőj­e i­s. — A bécsi lapok közük az 1873-ki közös hadügyi budgetet, mely összehasonlítva az 1. Központi vezetés 2. Felsőbb parancs­nokságok 3. Csapatok 4. Katonai szekeré­szet 5. Katonai képző in­tézetek 6. Élelmezési raktá­­­­rak 7. Ágy-raktárak 8. Ruházati igazga­tás 9. Tüzérség 10. ferek­etiszeti kész-é­letraktár 11. Otasz-kesziet 12. Genie- és építészeti igazgatóság 13. Katonai földrajzi intézet 14. Katonai egészség­ügy 15. Ltlátásügy 16. Katonai fegyinté­­zetek 10. Különböző kiadá­sok 18. Természeti élelme­zés 19. Legénység kosztja 20. Kanazat ágykész­let 21. Felszerelés 22. Altiszti szolgálati díjak összesen A delegativnak kell gondoskodni. 1873. 2.721,057 1872 volt. 2.445,860 1.962,477 24.041 j'o'/á 1 1.750,000 23.146,9b 1 8.537,534 1.413,000 6.700,000 l.ü7u,000 1.900,000 1.950,349 90.949,310 83.971,295 tehát 86 millió fedezetről 341,008 262,000 1.113,068 1.064,772 608,350 36,778 531,309 35,310 123,500 2.844,507 128,964 2.795,090 110,467, 29,500 109,000 29,500 2.866,651 2.302,640 394,905 341,525 3.280,862 10.301,942; 3.095,218 10.500,906 59,871 71,967 325,000 190,000 16.310,444 11.323,068 15.500,000 9.800,000 MAGYAR ÚJSÁG 1872. SZEPTEMBER 16 — A birodalmiban kellő igazolási okmányok nélkül tartózkodó izraeliták kiutasítása tár­gyában az osztrák és orosz kormányok közt 1849. évi november 8-án kötött nemzetközi egyezmény, a közös külügyminisztérium által, a birodalom mindkét kormányának előleg­es beleegyezésével, az orosz császári kormánynak jelmondatván, ugyanez folyó évi oct. 15-én fog hatályon kívül lépni. ORSZÁG­GYŰŰ­S: A képviselőház ülése szept. Délelőtt 10 órakor, 10-én. K - r e­l­n­ö­k: Gubody Sándor. Körjegyzők: Apponyi Albert gr., Hedry Ernő, Lukáts Béla, Molnár Antal, Péchy Jenő. A múlt ülés jegyzőkönyve hitelesíttetvén. Korelnök jelenti, hogy tegnap óta Pata Andor, Bakcsi Ferencz és Szepesy Gyula kép­viselők ellen adatott be kérvény s igy azok az igazolt képviselők közül kitöröltettek. Beada­­tott ezenkívül még egy kérvény Hers Károly ellen, ki amúgy is már a harmadik categóriába osztatott. Beadatott: továbbá Buttyán László, Csáky Tivadar gr., Máriássy Béla, Dékány és Szilágyi István választási jegyzőkönyvei. Ez­ ­ mindenekelőtt szavazati jel után felszólítja a házat, hogy a ház elnökére adassanak be ü gyek. Molnár Antal körjegyző, olvassa a név­sort : Almássy Sándor. Almássy Sándor: Nem szavazok. (Zaj jobb­ról: nem lehet, szavazni kell!) Deák Ferencz: A szavazó­czédulák ki lévén osztva, azokat a körjegyző urak vegyék át. A­ki nem akar szavazni, egyszerűen nem nyújt­ja be. A szavazás e szerint betűrendben történik. A negyvennyolc­aspárt minapi ki­­jelentése értelmében, mely szerint nem vesz részt a ház megalakulásá­­ban, nem szavazott. A szavazás véget érvén, a szavazatok ösz­­szeolvastatnak, s az eredményből kitűnik, hogy a ház elnöki székére 303 beadott szava­zat közül. Bittó István 209, Várady Gábor 84, Pauler Tivadar 1, Ghyczy Kálmán 2, Perczel Béla, Korismics László, Zsedényi Ede, Somssich Pál 1, Simonyi Lajos 1 szavazatot nyert, mi­nélfogva Bittó István általános szavazat­­többséggel a ház elnökévé választatott. Három szavazat érvénytelen volt. Az első alelnökre összesen beadatott 300 szavazati jegy, ebből kapott Perczel Béla 207-et, Simonyi Lajos báró 84-et, Bánó József 4 -t, Bittó Béla­­ et, Dániel Pál 1-et, érvény­telen 3, s így szavazattöbbséggel Perczel Béla választatott meg első alelnöknek- A má­sodik alelnökre összesen beadatott 282 szava­zat, ezek közül Bánó József nyert 202 szava­zatot, Tisza László 74 szavazatot, érvénytelen 3 szavazat; egyes szavazatot nyertek Pepesed Elek, Torma Károly és Simonyi Lajos ir. így tehát Bánó József választatott meg szavazat­­többséggel másodalelnöknek. A jegyzőkre beadott szavazatok közül Széll Kálmánra esett 195, Mihályi Péterre 195, Tombor Ivánra 189, Wächter Frigyesre 181, Szeniczey Ödönre 173, Kiss Miklósra 162. — E szerint a ház jegyzőivé meg­választottak: Széll Kálmán, Mihályi Péter, Tombor Iván, Wächter Frigyes, Szeniczey Ödön és Kiss Mik­lós. (Éljenzés). A háznagyra beadatott 276 szavazat, ebből esett Kovács Lászlóra 190, Jankovits Miklós­ra 7­8, 3 szavazat üres, Lónyay Menyhért grófra­­. (Nevetés). Az eredmény kihirdetése után szót emel Gubody Sándor korelnök, T. képviselő urak! A képviselőház minden hivatalnoka megválasztatván, az én korelnök­ségem is megszűnt. A ház alakulására vonatkozó előkészületi munkálatok sokkal terhesebbek voltak rám nézve, mint előre gondoltam volna s ennélfog­va örömmel lépek le e helyről, hanem mégis bizonyos megelégedéssel, mert azon­­ jutalmat viszem el keblemben, hogy képviselőtársaim a rövid elnökségi időm alatt tett gyengéim és ügyetlenségem iránt szives elnézéssel voltak (Éljenzés) s az nekem nagyon jól esett s ezt meg fogom tartani emlékemben. Magamat a t. ház kegyes jó­indulatába ajánlom. (Él­jenzés.) Deák Ferencz: Adja isten, hogy jövőben megint korelnöke legyen e háznak! Gthyczy Kálmán : Indítványozom, hogy a ház a t. korelnök urnak fáradozásáért jegyző­könyvileg fejezze ki köszönetét. (Általános helyeslés.) Deák Ferencz: És a körjegyzőknek is. (Élénk helyeslés). (Gubody Sándor korelnök és a körjegyzők eljenzések közt elhagyják elnöki és jegy­zői székeiket, melyeket a rendes elnök és a rendes jegyzők foglalnak el. Bittó István­­a jobboldal éljenzése közt el­foglalja az elnöki széket.) Mély­en tisztelt kép­viselőtársak! Nem egyéni hajlamomat, hanem kötelességérzetem sugallatát követem, midőn imént nyilvánított akaratuk előtt meghajolva, habozás nélkül lépek e helyre, melyet nagyér­demű elődömnek, So­mssich Pál képviselőtár­samnak — egészségi tekintetből történt sajnos visszavonulása folytán —megtisztelő bizalmuk számomra kimutatott. Mint a képviselőháznak két éven át volt alelnöke sokkal közelebbről ismerem én ezen állás nehéz feladatait, sokkal mélyebben ér­zem saját tehetségem parányiságát, hogysem aggodalom nélkül gondolhatnék a teher nagy­ságára, mely annak elvállalásával gyenge vál­­laimra nehezedik, de önök így akarták és én mint mindig, úgy ezúttal is készséggel enge­delmeskedem parancsuknak, mert még egy­részről azt hiszem, hogy minél terhesebbek a szolgálatok, melyek a közélet terén követel­­tetnek tőlem, annál kevésbé szabad kitérnem azok e­ltt, másrészről nem csekély bátorítást merítek magamra nézve azon meggyőződésből, hogy most, miután a szavazatok többségével e díszes helyre emeltettem, a tisztelt képviselő­­ház tagjait úgy összesen, mint egyenként ha­zafias jó­indulattal fogják támogatni az ezen állással járó nehéz kötelességek be­teljesíté­sére irányozandó törekvéseimet. Annyival biztosabban remény­em és várom én önöknek pártkülönbség nélküli hazafias tá­mogatását e törekvéseimben, minthogy a ta­nácskozások folyamának részrehajlatlan veze­tése és az azokban a rendnek törvényeink és házszabályaink szigorú követése melletti fen­­tartása képezvén elnöki tisztem legfőbb fel­adatát, az én czéljaim mindenben azonosak a képviselőház összeségének czéljaival és azon mindnyájunkra nézve közös érdekben öszpon­­tos­ulnak, hogy a tanácskozások szabadságá­nak sértetlen fentartása mellett biztosítva le­­gyen egyszersmind azoknak sikere is, és meg­óv­a a parlamentnak — alkotmányos intézmé­nyeink e legbecsesbjének — tekintélye és mél­tósága. (Élénk tetszés.) És habár e c­élok teljes biztosítása szem­pontjából magam részéről sem vélem egészen hallgatással mellőzhetni azt, hogy a tapaszta­lás házszabályainkat sok tekintetben határo­zatlanoknak és hiányosaknak, és így azok­nak átvizsgálását felette kívánatosnak tün­tette ki, az önök alkotmányos érzületébe vetett bizodalmamnál fogva mégis erősen hiszem, a­hogy addig is, míg módunk­ban lesz törvényes uton czélszerűen módosít­tatni e szabályokat, a ház egyik oldalán sem fog hiányozni a parlamentáris discretio azon érzete, mely valamint a múltban a legélesebb elvi ellentétek mellett is lehetővé tette a sza­bályokkal számos nagy horderejű és üdvös tör­vények alkotását, úgy teljes hitem szerint most is képessé teend bennünket fontos feladatunk­nak megfelelni. (Tetszés jobbról.) E meggyőződésben és ily reménynyel fog­lalom el a számomra kimutatott elnöki széket ezen országgyűlés tartamára, mely ő felségé­nek urunk s királyunknak legkegyelmesebb trónbeszéde szerint arra van hivatva, hogy a már lerakott alapokon folytassa a belső átala­kulás megkezdett nagy munkáját, s a kor igé­nyeinek és a nemzet érdekeinek megfelelőleg eszközölő fokozatosan államszervezetünk ren­dezését. Nagy tehát a feladat, mely reánk vár, mert kétséget nem szenved, hogy csak­is annak czélszerű­ megoldása fogja a jogi és cultur­ál­lamok sorába emelhetni hazánkat, és biztosí­tani annak hatalmi állását, sőt magát fenma­­radását is, de istennek hála, bírjuk a siker minden fel­tételeit, mert míg önök díszes sorai nagy szá­mát tüntetik fel a férfiaknak, kik a törvény­­hozási téren politikai bölcseségüknek és ál­­lamférfiúi tapintatuknak sok fényes bizonyít­ványait adták, a kedvező viszonyok pedig biztos kilátást nyújtanak az ezen nagy mun­kához annyira szükséges béke állandóságára, más részről a hazaszeretetnek mindnyájunkkal közös érzelme biztos zálogul szolgál arra néz­­ve, hogy bármi különbözők legyenek is kö­zöttünk a felfogások az alapról és eltérők a vélemények egyes kérdések felett, d e kü­lönbségek bizonyára nem a helyzetünk által sürgősen követelt, és a nemzet által jogosan várt siker meghiúsítását, hanem csak az egyes kérdéseknek minden oldalról való megvilágí­­t­ló alaposabb megvitatását fogják ered­ményezni mindenkoron. Midőn ezek után mélyen érzett hálámat fejez­ném ki a tisztelt képviselőháznak az érdemem, feletti nagy kitüntetésért, és a ház nevében köszönetet mondanék érdemes korelnökünk­­nek és a körjegyző uraknak az alakulásunk körül oly készséggel és buzgósággal tett fára­dozásaikért, —­a házszabályaink értelmében ezennel megalakultnak nyilvánítom a képvise­­lőházat, és azon mindnyájunk keblében élénk viszhangra találó óhajtással zárom be szavai­mat : éljen a király, éljen a haza. (Hosszasan tartó élénk éljenzés.) Perczel Béla alelnök: Fogadja a t. ház magam és megválasztott tisztviselőtársaim ne­vében is legforróbb hálánkat azon kitüntető bizalomért, melyben minket részesíteni méltóz­­tatott. A kötelesség teljes érzetével, és azon báto­rító reménynyel kezdjük meg működésünket, hogy a t. ház a hivata­lukat lelkiismeretesen betölteni törekvő választottaitól nem fogja megtagadni szives istápolását és jóakaratát, melyre oly nagy mértékben van szükségünk, s amelybe tiszteletteljesen piagunkat ajánljuk. (Élénk éljenzés). Elnök: Hogy rendszeresen működhessünk, szükséges azon bizottságok megalakítása, me­lyek a házszabályokban előnyük. Ilyen első­sorban a kilenc­ bíráló bizottság, továbbá a kérvényt, a gazdaságba naplóbíráló és a szám­vizsgáló bizottság megválasztása. Ha a tisztelt ház osztoznék kérelmemben, ezen öt rendbeli bi­zottságra talán holnap 5 különböző ládába egy­szerre történhetnék meg a szavazás.(Helyeslés.) Másod­sorban szükséges lesz a pénzügyi s vasúti bizottságokat megválasztani, s ha meg holnap marad idő, megalakít­hatjuk sorshúzás útján a kilencz osztályt. Ha ménóztatunk ebben meg­nyugodni, akkor a holnapi ülés napirendjére ezen általam fölsorolt tárgyakat fognánk ki­tűzni. (Helyeslés.) Ghyczy Kam­án azt kérdi az elnöktől, vár­jon a kérvényt, gazdasági, napló, bíráló és számvizsgáló­ bizottság tagjainak száma az ma­rad-e, mely a múlt 0r­szágos ülésen volt, vagy pedig eziránt változás történik. (Maradjon.) Felkérem az. ház tagjait, m­éltóztassanak hol­napra mindezekre a szavazati jegyeket elké­szíteni. Egyszersmind kérem, hogy azon kép­viselők, akik két helyen választottak meg, három nap alatt nyilatkozzanak az iránt, hogy melyik választást fogadják el. (Helyeslés.) Egyéb tárgya az ülésnek nem lévén, elnök az ülést 2­/4 órakor feloszlatta. A nagyváradi országos határünnepély. — Saját tudósítónktól. — Negyedik nap. Olyan élénkségre, olyan nagy sürgés-forgás­ra, mint vasárnapra (szept. 8-án) volt, régen nem emlékeznek a nagyváradiak. Valami ne­vezetes nagy vásár alkalmával talán több vi­dékit láthat falai közt a nagy pereskedésnek örvendő város, de oly nagy számú mivelt, in­­tellinges vidéki közönség, talán egy alkalom­mal sem öszpontosult még Nagyváradon. A jó idő igen kedvező volt a környék intelligen­­tiáját összegyűjteni s igy a mai napra kitűzött nagy összelőadás sikerét — látogatottság dolgában— biztosítani. A Rhédei kert már délben, szokatlan élénk­ség színhelyévé lett. Három órakor pedig va­lódi ostrom alatt állott a nem igen nagy kerti helyiség. Minden bevezető utat kiváncsi, bá­­mész tömeg tömeg lepett el, várva a dalárok kivonulását. A kis piaczon sorakoztak a dalárdák s ezer­nyi tömeg kíséretében, 3 óra után zeneszó mel­lett, zászlóik alatt vonultak ki a dalcsarnokba. Fényes és nagyszerű látvány volt­­ . . . Négy órára már a nagy számú ülő padok szépen megteltek ugyannyira, hogy az élvezni kívánó közönség számát bátran tehetjük m­ás­fél e­z­e­r­r­e, mely szám az előadás folyama alatt folyton növekedett. Fél öt lehetett, midőn a díszes dalcsarnok­­ban felállított 400 főnyi dalát az ősz Erkel vezetése mellett elkezdte énekelni remek nem­zeti dalunkat a Hymnust, melynek gyönyörű zenéjét, tudvalevőleg Erkel szerzi. Ihletség, ült a hallgatók arczán, nem volt senki, kit meg ne hatott volna a dalárok im­­posáns tömege által, jó katonai zenekíséret mellett előadott ima dal, melyben annyi fájda­lom, annyi érzése az ég urához oly szívből fa­kadt esdeklés volt. A nemzeti dalt másfél ezer ember tapsvihara s lelkes éljene követte. Szünet után — mely alatt a K.­Ferdinánd gyalogezred zenekara működött — La­ebner Ferencz „Szövetség d­a­la“, Liszt „Lel.

Next