Magyar Ujság, 1872. szeptember (6. évfolyam, 199-223. szám)

1872-09-27 / 221. szám

Péntek. Szerkesztői iroda: Egyetem-utcza 4-ik szám. II. emelet. Ide intézendő a lap szellemi rés­zét illető minden közle­mény. Kéziratok , levelek vissza nem adatnak. — Bérmentetlen le­velek csak ismerős kezektől fogadtatnak el. Kiadó­hivatal: Egyetem-utcza 4-ik szám, földszint. Ide intézendő a lap anyagi részét illető minden közle­mény, u. m. az előfizetési pénz, a kiadás körüli pa­naszok és a hirdetmények. &21. szám. VI. évfolyam. 1872. szept. 27. Előfizetési ár: Vidékre postán fagy hely­ben h­ázhoz keldve. Egy évre . 16 frt. — kr. Fél évre . 8 » — » Negyed évre 4 » — » Egy hónapra 1 » 40 » Egyes szám 6 kr. Hirdetési dij: kilencz hasábos petitsor egyszeri hirdetése 12 kr., többszöri 9 kr. Bélyegdij minden hirdetésért külön 30 kr. Nyílttéri négy hasábos petitsor SOrkr. (GYORSPOSTA) POLITIKAI ÉS NEMZETGAZDÁSZATI NAPILAP. A 48-ezas párt felirati javaslata. A képviselőkde szeptember 26 diki ülésében beterjesztt Simonyi Ernő. Felséges úr! A múlt országgyűlésnek törvénye­s időszaka lejárván, Felséged a törvény értelmében alkal­mat nyújtott a nemzetnek, hogy alkotmányos jogaival élve, bírálatot mondjon a múltban kö­vetett törvényhozási politika felett s akaratának a képviselők szabad választásában nyilatkozó kijelentése által a jövendő törvényhozásnak irányt adjon. A magyar nemzet annál nagyobb érdekkel nézett az alkotmányos élet ezen ünnepélyes cse­­lekvényének eléje, minél bizonyosabb, hogy az 1867. óta követett törvényhozási politika a nem­zet többségének megnyugvásával nem talál­kozott. E részben nem hagy fel semmi kétséget a legközelebb megejtett országos választások tör­ténelme. — Nem hagynak fel kétséget a hasonló mértékb­n h­azánkban ekkorig soha, s még a legt oldottabb nemzetek legromlottabb korsza­kában, is alig tapasztalt vesztegetések, erőszako­­lások, törvénysértések és hatalommali visszaélé­sek, melyek az 1867. közjogi alappal magát azo­nosított párt érdekében nyíltan, tartózkodás nélkül, s Felséged kormányának támogatása mel­lett elkövettettek, s mely­­nek elkövetése min­dig oly bűn, melyet eléggé kárhoztatni nem lehet, a jelen esetben pedig világos bizonyítéka annak, hogy azon ügy, a melynek tám­ogatására ily esz­közökre vetemedni szükségesn­ek éreztetett, a n­emzet többségének megnyugvását s rokonszen­­vét nem bírja. Pedig ez nem oly kérdés, Felséges úr, mely­nél a fenálló törvények iránti szenvedőleges en­gedelmesség kötelességére hivatkozás minden tekintetet kimenthetne, melyre a politikának ügyelni kell. Itt azon kérdések egyike forog fen, melynél az összes nemzet rokonszenvének biztosítására kell a józan politikának törekednie.­­ Mert jö­hetnek idők, melyek súlyát a puszta sze­nvedőle­­ges engedelmesség nem bírja meg, hanem párt­­különbségr nélkül az összes nemzet lelkesült­­ áldozatkészségére leszen szükség, miszerint or­szág és trón a viharokkal megküzdhessen. Békés időkben a veszély kevésbé fenyegető, hacsak a hatalommal visszaélés a népek hosszú türelmét ki nem meríti. Az állam bölcsészeinek azonban a válságos esélyek következményeit kell számba venni. Az pedig tagadhatlan, hogy a­hol a nem­zetnek egy nevezetes része, még ha ez nem a nemzet többsége volna is, magával a közjogi alappal nincs megelégedve, s­­ az iránt határo­zott ellenszenvvel viseltelik, ott lehetetlen, hogy ez elégedetlenség, ez ellenszenv az önfeláldozási lelkesedést legalább is tetemesen ne csökkentse és közömbösséget ne eredményezzen, mely vég­elemzésében oly eredményeket szül, melyeknek Solferino és Szadova, melynek Metz és Sedan szomorú, de hangosan intő példái. A magyar nemzetnek ősi államjoga az összes nemzet osztatlan szeretetét és megnyugvását bírva, at óriási erőfeszítésekre s határtalan ön­­feláldozásra tudta lelkesíteni. S hogy mire képes, hogy mennyit ér az önfeláldozó lelkesedés, az fel van jegyezve Felséged uralkodó házának évköny­veiben azon válságos időkből, midőn nem keve­sebb, mint tétele ingadozott a történelem mér­legében Ezen állam­jog. Felséges ur, az, mely a ma­gyar korona ön­saját s egész kormányzati rend­szerében minden idegen avatkozástól ment füg­getlenségét azon diplomatikai szerződések lénye­ges feltétele gyanánt, kötötte ki, melyek alapján Felséged uralko­d ház s a magyar királyi székre m­eghivatott. . * . Ezen önálló s függetlenség sem akkor, midőn az örökösödési rend az uralkodó ház férfiágában megállapittatott, sem akkor, midőn ennek a leányágra is kiterjesztése elfogadtatott, nemcsak legkisebb vált­ozásnak nem lett alávetve, de sőt mindkét esetben tulajdon azon szavakban lett újó­lag is megerősítve, a mely szavakban a Habsburg­­házbeli királyválasztás alkalmával a nemzet ré­széről alapfeltételül kikötve, az uralkodó ház részéről pedig kötelezve lett. S hogy a Felséged uralkodó házának családi törvényében a pragmatica sanctioban megállapí­tott örökösödési rendnek a magyar koronára is elfogadásával az ország önállásának s független­ségének, ekként kikötött és kötele­zett épsége legkisebb részben is sem csorbittatni nem czéloz­­tat­ott, sem nem csorbittatott, arról az uralkodó háznak az örökösödési rend elfogadása után több mint fél századdal alkotott 1791- X. és még ké­sőbben, 1826. III. sarkalatos törvényekben meg­örökített ünnepélyes elismerése tanuskodik. Ezek képezik, Felséges ur, a magyar állam­­jog elidegeníthetlen, elévülhetlen sarkalapját. Ezen alaptól a magyar nemzet érzelme soha el nem fordulhat. Vallásos szent kegyelet köti őt ahhoz, melyet a jogérzet, a védelmében kion­tott hazafivér emléke, az örök szent hagyománya, az állami életfen­tartás kiirhatlan ösztöne s a nemzeti önérzet, mely a polgárerény s hazafiui áldozatkészségnek forrása, a nemzet politikai hittanává emeltek. A magyar államjog ezen elévülhetlen sark­alapját s nemzetnek ahhoz kötött vallásos kegye­letét sértik az 1867. közjogi törvények. Sértik az által, hogy az országkormányzat legfontosabb ágaira nézve a nemzet alkotmányos intézkedési jogát, más nemzetek hasonló jogától teszik függővé, mi az ország önállásával s füg­getlenségével ellenkezik, s az uralkodó házzal kötött szerződéseknek meg nem felel. Sértik az­által, hogy ugyanazon nagyfontos­­ságú államügyekre nézve oly kormányzati köze­geket állítanak fel, melyek az országgyűlés irány­adási, ellenőrzési s megszámoltatási hatóságán kívül állanak.­­ Ezen hatóság pedig, miként a tapasztalás is mutatja, az országgyűlésen kívül hatályosan nem is gyakoroltathatik, de arról az országgyűlés le sem is mondhat, sem azt másra nem ruházhatja a nélkül, hogy a képviseleti kor­mányrendszer s vele az alkotmányos élet illuso­­riussá válnék. És sértik az 1867. közjogi törvények az or­szág államjogát, alkotmányos szabadságát és érdekeit az­által is, hogy a jogalap elhagyásával előidézett, visszás helyzet nyomása a nemzet ön­álló intézkedési hatóságát még oly érdekek körül is elbénítja, melyek a világ minden, még legcse­kélyebb nemzeténél is, a szorosan vett belü­gyek­­hez számíttatnak. Ilyen az adórendszernek az ország érdeke­i­­nek s a nemzet geniusának megfelelően szabályo­zása, a­mi után a túlterhelt nemzet évek óta hiá­­ban cseng, bár az a naponként súlyosodó állam­költségek mellett a nemzet türelmét már-már kimerítő szükségnek bizonyult. Ilyen az országos pénz- s hitelügy, melynek másoktól függése az ország iparát és kereskedel­mét szilárd , egészséges alapra fektetni nem engedi. Ilyen az államháztartás és közgazdászat csak­nem minden ága, mert e téren a visszás közjogi állapot bénító befolyása minden lépten-nyomon érezhető. Növeli az e jogos érdeksértések által indokolt ellenszenvet azon tapasztalás is, hogy az 1867. közjogi átalakítás a kitűzött őzért merőben elté­vesztette, mert a Felséged uralkodása alatt élő népek s nemzetek barátságos egyetértése helyett napról napra mérgesedő gyűlölködéseknek vált forrásává, ésannyira, hogy a Magyar é­s Osztrák birodalmak egy, czéltalan irányban nemcsak szét­ágazó, de sőt több tekintetben ellentétes törekvé­sek egyvelegének tekinthető. A minek Ha okát elfogulatlanul vizsgáljuk, lehetetlen azt másban, mint abban találnunk fel, hogy az 1867. közjogi alap népjogot népjoggal, nemzeti érdeket, érzelmet, aspiratióval állítván ellentétbe, nemcsak a nemzetek közt zavarja meg a barátságos egyetértést, de még a társas viszo­nyokba, sőt a családi életbe is viszály magvait szórja el s a polgárok közt politikai ellenfelekből ellenségeket csinál. Nekünk pedig óhajtanunk, kell, hogy a nép­érdekeknek s érzelmeknek egymással ellentétbe állítása folytán a feszültségek kiengesztelhetlen gyűlöletekké ne fajuljanak, s a megoszlás felosz­lásra ne vezessen, meg lévén győződve, hogy ez nem oly állapot, mely a jövendő minden esélyé­nek megnyugvással engedne elébe nézni. A jogérzet tiszteletben tartása a legjobb ál­lambölcsesség.­­ Nem helyesen gondoskodnak a trón jövendő biztonságáról, kik ezt a röppenő perez elfogult sugallatainak alárendelik. A ki ezekre épit, futó homokra épit, a jog örök. A magyar nemzetnek egy igen nevezetes ré­sze a régi, a nemzet múltjával s történelmével összeforrt jogalapnak elhagyását annál érzéke­nyebben fájlalja, minél inkább meg van győződ­ve, hogy ezt pusztán politikai tekintetek sem igénylik. Nincs a hazánkat Felséged többi országaival s tartományaival közösen érdeklő viszonyok kö­rében semmi czél, semmi érdek, mely más után sokkal jobban nem volna biztosítható. Ezen egész közjogi kérdés azon érdek körül forog, melyet a kétoldalú diplomatikai szerződés erejével biró 1723. sarkalatos törvények világos értelmét erőszakolva, az 1867. XII. t. ez. a „kö­zös és együttes védelem“ biztosításának neve­zett el. Ennek egyik eszköze gyanánt a külügyek czélszerű vezetése is emlittetik ugyan, de miután az 1867. XII. t. ez. 8. §-a maga is azt rendeli,­­ hogy a külügyek mindkét fél minisztériumával egyetértésben és azok beleegyezése mellett in­­téztessenek, ezen egyetértést és beleegyezést még egy külön, harmadik közös külügyminiszter felállításával bonyolódottabbá tenni teljesen szükségtelen is­­mert korunkban, kivált képvise­leti kormányrendszer mellett, a diplomácziának csakis a parlamenti szabad vitatkozásban nyilat­kozó közvélemény és parlamenti ellenőrzés ad­hatja meg a kívánatos súlyt. E nélkül a diplo­­máczia nyomaték­a csak az úgynevezett kabinet­­politika arányaira maradhat leszállítva. A parla­menti befolyás és ellenőrzés pedig sem alkotmá­nyos szempontból semmi más területre át nem ruházható, sem, miként ezt a tapasztalás is bizo­nyítja, más testület által hatálylyal nem gyako­rolható. Nem is félünk annálfogva csalatkozni, midőn azon meggyőződésünknek adunk kifejezést, hogy a szintúgy jogsérelmes, mint ez eltévesztett 1867. közjogi alap felállításánál főképen a hadü­gy nyúj­totta a mérvadó tekintetet. Erre nézve mi azon tényből indulva ki, hogy Felséged haderejének különböző geniusu népek contingenseiből kell állani, nagyon veszélyes elő­ítéletnek tartjuk azt, hogy a haderő hatályossá­gának titka, a nemzetek geniusára való tekintet mellőzésével, sőt annak lélektani okoknál fogva mindenka igen érzékenyen fájlalt erőszakolásá­val, a puszta technikai egységben kerestetik. Ez előítéletet rég elkárhoztatta az élet mes­tere, a történelem. Felséged uralkodó házának legszebb s legfontosabb győzelmei és a legújabb időkben a németországi seregnek a világtörté­nelemben majdnem páratlan diadalai,nem a tech­nikai egység lelkesedést élő keretében erősza­kolt hadseregek által vivattak ki. Míg ellenben a múlt század nyolczadik tizede óta egészen 1866-ig keserves tapasztalásai voltak Felséged ural­kodó házának arról, hogy a népek géniuszát erő­szakoló technikai egység a hadseregek erejét nem fokozza, hanem gyengíti, a győzelem kilátásait nem biztosítja, hanem csökkenti. E tapasztalatok annyira meggyőzők, egyszers­mind annyira fájdalmasak, miszerint mi valóban csak csodálkozhatnánk, ha Felséged elhatározá­sára azoknak tanácsai még mindig befolyással lehetnének, kik a szokásosság szakmai egyolda­lúsága miatt nem bírják, vagy nem akarják be­látni, hogy a­ műveltség és a nemzeti önérzet e fejlett korában már a hadseregeket nem gépeze­teknek, hanem szervezeteknek kell tekinteni, me­lyeknél az erkölcsi rugóknak lehető legmagasbra fokozása nyújt kulcsot a lehető legnagyobb, leg­­bizhatóbb erő titkához, s hogy az erkölcsi rugók ezen hatályosítása a nemzetek géniuszát régen mellőző technikai egységesítés mellett el nem érhető. Szabad, s pedig az önérzetnek egy nemével szabad a történelem tanúságára hivatkoznunk, hogy a trón védelmében a magyar korona orszá­gai nem szoktak Felséged akármely más országa vagy tartománya megett hátra maradni. Hogy ha mindazonáltal, mit csak fájlalhat­nánk, a nemzet lojalizálásábani bizodalom elég kezességnek nem vétetnék; azon czél, mely el­éretni szándékoltatok, sokkal biztosabban, s mind­azon tekinteteknek, melyeknek szemm­eltartását a trón s a monarchia érdekei javasolhatják, sok­kal megfelelőbben érhető el az által, ha egyrészt a magyar korona országai, s másrészt Felséged többi országai és tartományai közt, Felséged szentesítésének hozzájárultával alkotmányos úton, a két törvényhozás által megállapítandó módon szerződés köttetik, mely meghatározza, hogy mennyi s minő haderővel legyenek kötelesek a magy­ar korona országai Felséged többi országai s tartományainak, ezek viszont a magyar korona országainak védelméhez járulni, és e kötelezett­ségnek minden eshetőség alkalmával foganato­­síthatása végett minő haderőt tartozzanak a szer­ződő felek úgy aktív hadseregül, mint tartalékul készen tartani. Ekként még egy­részt a haderő száma, harcz­­képessége s fegyelme szintúgy biztosítva lenne , mint a mikép ezt a mostani rendszer biztosítani képes lehetne, másrészről el lesz érve az, hogy a törvényhozásnak a védelmi rendszer megállapí­tása vagy átalakítása körüli alkotmányos joga, melyet az 1867. XII. t. sz. 13-dik §-sa is vilá­gosan fentart, valósággá válván, s a nemzet a maga hadseregét saját nemzeti geniusának meg­­felelőleg szervezhetné, s ekként a véderő meg­bízhatóságát mindazon erkölcsi rugók hatályosí­tásával fokozhatná, melyek a monarchiának a múltban nagy kárára, a jövőben nagy veszélyére, a mostani rendszer mellett teljesen hiányozni tapasztaltatt­ak. El lesz érve az, hogy a közös minisztérium, s vele a delegáczionális intézmény fentartásának minden ürügye elenyészik; ezek pedig a magyar nemzet szívéből soha ki nem irtható ellenszenv­vel találkoznak, mely annál indokoltabb, minél tagadhatlanabb, hogy e két intézménynek sem egyike, sem másika az ország törvényes önállá­sával össze nem egyeztethető, s a valódi képvi­seleti kormányrendszernek merő tagadását ké­pezi; az utóbbit pedig a tapasztalás még ezen­felül haszontalannak s hatástalannak is bizo­nyította. Ezeknek eltörlésével válhatik csak gyakor­lati valósággá az alkotmányos élet hazánkban, mert a hadügyi költségvetésnek önálló tárgya­lása s magállapítása, és alkalmazásának ellen­őrzése, az alkotmányos élet legfontosabb attribú­tumai közé tartozik. Pedig azt, hogy az alkotmányos élet e nagy­­fontosságú attribútuma az országgyűlésre csor­­bi­lan épségben visszaszálljon, a jog tekintetén kívül még egy más politikai tek­­intet is taná­csolja. Az állandó hadseregeknek minden mértéket meghaladó arányokra szaporodása egész Európá­ban, korunk legátkosabb társadalmi betegségét képezi. Ennek kapcsolatában a közterheknek rémületes mérvekre szaporodása egyrészről, a productív erők elvonásából származó kiszámít­­hatlan károk más részről Európa-szerte oly álla­potot, idéztek elő,ahely, ha még soká tart, magát a társadalmi rendet iszonyatos catastrophákkal fenyegeti. De, ha már azon nézet, hogy az állandó had­seregek számának leszállítása csak a hatalmak kölcsönös egyetértésével tartatik veszély nélkül eszközölhetőnek, a nemzet jogos s méltányos óhaját e részben még nem mindjárt engedné tel­jesülhetni, annyit a józan politika minden­esetre javasol, hogy a hadügygyel kapcsolatos terhek oly módon szabassanak meg, mely legalkalmasabb a nép áldozatkészségét s megnyugvását bizto­sítani. Ilyen mód csak egy van. Az, hogy a had­ügyi költségvetés tárgyalása, s megállapítása, és a kiadások ellenőrzése a nép képviselőházától semmi tekintetben el ne vonassák. Csak így lehet azt elérni, hogy a népképviseleti elvnél fogva az állapodásokat saját akarata kifolyásainak tekintse, s azokba, mint ilyenekbe, áldozatkészséggel bele­nyugodjék. Biztosíthatjuk is Felségedet, hogy a magyar nemzet a hadügyi költségvetésnek delegácziók útján tárgyalását saját akarata kifolyásának nem tekinti; azt ellenben igen sajnosan érzi, hogy az országgyűlés e fontos ügy körül némaságra , csakis azon szerepre lévén kárhoztatva, hogy minden áron fedezze a kiadásokat, melyeket nem maga állapított meg, ez­által a nemzetnek az államháztartás körül intézkedési s ellenőrzési joga igen érzékeny csorbát, szenvedett; a képvi­­­­seleti kormányrendszer pedig egyenesen meg lett hamisítva, mert a törvényhozás végrehajtóvá lett változtatva. Nehogy pedig az ügyekről fenforogható tekintetek közül valamit mellőzni látszassunk, megemlítjük világosan azt is, a­mi különben maga is érthető, miképen a hadü­gynek a fentebb jel­zett alapra fektetése teljességgel ki nem zárja azt, hogy Felséged összes haderejének azon össz­­hangzatos szervezése, mely taktikai tekintetben kivonatosn­ak ítéltetik, de mely a szellemölő merev technikai egységet egyátalában nem felté­telezi, egyenlő elvek alapján eszközöltessék, s Felségednek a vezérletre, vezényletre s belszer­­vezetre vonatkozó, s az illető minisztériumok felelőssége mellett alkotmányosan gyakorlandó legfőbb hadvezéri jogai teljes épségben ma­radjanak. Meg fog ezek után Felséged győződni, miként ez után a Magyar é­s Osztrák birodalmak védereje sokkal biztosabb alapokon fog nyugodni, mint azt Felséged a nemzetek jogérzetét sértő, jogai­kat csorbító, érdekeiket viszonosan erőszakoló s a benső megnyugvást és a népek közti barátsá­gos egyetértést, lehetetlenitő 1867. közjogi ala­pon valaha elérhetőnek remélhetné. És, mivel ez ügy egyenesen hazánk jövendő biztonságának is kérdése, mi a hazánkat s vele Felséged királyi székét fenyegethető külveszélyek eshetőségeit aggódó kebellel megfontolva, elen­­gedhetlen kötelességünknek ismerjük Felsé­ged előtt a leghatározottabban kijelenteni, hogy a magyar nemzet saját nemzeti geniusának meg­­felelőleg szervezését legforróbb óhajának ismeri, s ebbeni akadályoztatását a legérzékenyebb fáj­dalommal viselt, sérelemnek tekinti. Azon remény, hogy, ha oly országgyűlés jö­vend létre, mely a gyakorlati tapasztalások által is tájékozott nemzeti akarat szabad nyilatkoza­tának hamisítatlan kifolyása lesz: az ország köz­joga, az állami lét nélkü­lözhetlen feltételeiben gyökerező, de diplomatikai kötésekkel is megerő­sített jogalapra teljes épségben vissza fog vezé­reltetni, volt az egyik indok, Felséges úr, mely a legközelebb megejtett választások iránt ország- szerte rendkívüli érdekeltséget, keltett. A másik indok azon tapasztalás volt, hogy a múlt országgyűlésen a képviseleti rendszer iránti­­ közbizalom megingatásáig fajult pártérdek, tör­

Next