Magyar Vasutas, 1963 (7. évfolyam, 1-24. szám)
1963-01-01 / 1. szám
VILÁG PROLETÁRJAI. EGYESÜLJETEK! A SZERVEZETT VASUTAS DOLGOZÓK LAPJA VII. ÉVFOLYAM, 1. SZÁM, Ára 40 fillér 1963. JANUÁR 1. AZ ÚJ ESZTENDŐ ELE MA írta: «Dr. Csanádi György, a MÁV vezérigazgatója Szocializmust építő országunk életében az új esztendő nemcsak a naptár szerinti új évet, hanem az új tervidőszak kezdetét is jelenti. A szocializmus építésének eredményeiben részes és a népgazdasági tervekben előírt feladatok megoldásához nélkülözhetetlen közlekedéstől — ezen belül a vasúttól — társadalmi életünk új, több és magasabb színvonalú munkát vár. Meggyőződésem, hogy a mindig tettrekész vasutasok második ötéves tervünk harmadik esztendejében is helytállnak a munkában. A tervév előirányzatai szerint az 1962. évi adatokhoz viszonyítva az utasszám 3,5 százalékos, az árutonnakilométer 4,6 százalékos növekedésével kell számolnunk. Az évről évre mennyiségükben szüntelenül növekvő szállítási szükségletek kielégítésére igen sok tapasztalattal, munkamódszerrel rendelkezünk. Ezért joggal remélhetjük, hogy e módszerek továbbfejlesztésével ebben az esztendőben is eleget tudunk tenni szállítási kötelezettségeinknek. Ez azonban nem elegendő. Pártunk nemrég lezajlott Vik. kongresszusa számunkra is meghatározta a követendő utat. Politikai, társadalmi, gazdasági életünk minden területére kiterjedő iránymutatások közül e helyen azt a követelményt emelem ki, amely szerint a legfontosabb a termelékenység, a gazdaságosság növelése és javítása a termelés minden területén. Ismeretes, hogy közlekedéspolitikánk alapvető célkitűzése a társadalom, a népgazdaság egyre növekvő közlekedési szükségleteinek az egységes, korszerű közlekedési rendszerrel történő leghatékonyabb kielégítése. Ahhoz, hogy e célkitűzést a Vil. kongresszus iránymutatásai alapján minél eredményesebben teljesíthessük, arra kell törekednünk, hogy a közlekedésben az össztársadalmi munkaráfordítás minél nagyobb megtakarítással járjon, a termelés és a közlekedés ráfordítása tehát a legkisebb legyen. A vasútnak oly módon kell gazdaságosabbá tenni üzemét, hogy az egyben a termelésben is megtakarításokat eredményezzen. Mit sem ér az olyan megtakarítás, amely annak többszörösével terheli meg a termelést. Gazdaságosságra való törekvésünk ezért nem lehet öncélú. Mindig szem előtt kell tartani a vasutat igénybe vevő népgazdasági ágazatok és az utazóközönség érdekeit. A vállalati és a népgazdasági érdekek kölcsönhatásainak felismerése és eredményes összhangjának biztosítása legyen munkánk minőségi színvonalénak legfőbb mutatója. A vasút valamennyi területén számtalan mód és lehetőség van még a gazdaságosság fokozására, az önköltség csökkentésére. A korszerű pályafenntartási módszerek következetes alkalmazása, az üres és a rakott kocsifutás arányának javítása, a kocsik raksúlyának, a mozdonyok vonóerejének jobb kihasználása, a tehervonatok terhelésének növelése, az egy vonatkísérő-rendszer minél szélesebb területen való bevezetése, a beruházások, felújítások és fenntartási munkák technológiájának továbbfejlesztése terén a vasút valamennyi dolgozójának lehetősége van a munka termelékenységének növelésére, az önköltség csökkentésére. A tervben előírt 1 százalékos önköltségcsökkentést úgy kell elérnünk, hogy ugyanakkor szállítási teljesítményeink minőségi színvonala emelkedjék. A minőségi tényezők közül a szállítási és az utazási sebesség növelésére, az árukárok további csökkentésére, a menetrendszerűség szigorú betartására, a személyszállítási szükségletek kielégítésénél a kényelem, a higiénia, a kiszolgálás színvonalának növelésére szeretném felhívni a figyelmet. Az erre fordított költségek csak akkor érhetik el céljukat, ha jobb munkaszervezéssel, a fegyelem erősítésével, az utasokkal és a fuvaroztató felekkel való figyelmes bánásmóddal párosulnak. A vasút korszerűsítését, teljesítőképességének növelését szolgáló 1963. évi beruházások és felújítások megvalósítása tervszerű fejlődésünk alapfeltétele, beruházási és felújítási tervünk a vasút üzemén belüli arányos fejlődést, a termelékenyebb és hatékonyabb munkát, a szállítási szükségletek jobb kielégítését kívánja elősegíteni. Ennek megfelelően járműállományunk korszerűsítésére fordítjuk a legnagyobb összegeket. Villamosított vonalainkhoz 15 darab Ward—Leonard villamos mozdonyt, a Diesel-vontatás kiterjesztéséhez 11 darab Diesel-elektromos és 30 darab 600 lóerős Diesel-mozdonyt szerzünk be. Teherkocsiállományunkat 2600 teherkocsival, 25 darab önürítős kocsival, a személykocsiparkot 200 darab négytengelyes kocsival frissítjük fel. A megnövekedett forgalom lebonyolításában akadályokat jelentő szűk kapacitású állomások bővítési munkáiból Vác, Gyömrő, Gyékényes és Pásztó állomások bővítését, Szolnok állomás bővítésének megkezdését említem meg. A hatvan—miskolci vonal villamosításának befejező munkái mellett a Miskolc —Diósgyőr közötti vonal villamosítását is megkezdjük. Hajdúszoboszló—Kisújszállás, valamint Rákos— Nagykáta között tovább folytatjuk a második vágány építését. Miskolc-tiszai pályaudvaron peronaluljáró építése kezdődik. Ezenkívül több állomás felvételi épületének bővítésére is sor kerül. Nagyobb mértékben folynak majd az állomási és vonali biztosítóberendezések építései. A vontatási épületek és berendezések beruházásaiból Székesfehérvárott Dieselvontatási műhely építésére, Rákosrendezőn, Békéscsabán, Bp. Ferencváros pályaudvaron gázolajtároló létesítésére, Miskolcon mozdonyszín átalakítására, Szombathelyen és Miskolcon trafóállomás létesítésére, számos állomáson röptetők építésére kerül sor. A vágány felújítási munkák során tovább folytatjuk a hézag nélküli felépítmények építését, a kihasználható kisebb tengelynyomású vonalak korszerű, 48,3 kg-os felépítményre történő kicserélését. Számos hidat, állomást, raktárt, biztosítóberendezést, műhelyt újítunk fel. Jelentős összeget ruházunk be a rakodás gépesítésére is. Az üzemi célokat szolgáló létesítmények és berendezések korszerűsítése mellett a lehetőségek minél teljesebb kihasználásával kerül sor szociális létesítmények, lakások építésére, így többek között a vasutasok és családtagjaik egészségügyi ellátásának régi hiányosságát fogják pótolni a Szolnokon épülő új MÁV-kórház és rendelő, Miskolcon pedig a szakorvosi rendelő. A lakásépítések közül Miskolcon befejeződik egy 16 lakásos épület építése, Budapesten egy 24 lakásos épület építését kezdik el. Nyíregyházán, Püspökladányban, Komlón, Celldömölkön, Szerencsen és más helységekben is sor kerül lakások építésére. Az új évben befejezésre kerülő és a következő évekre is áthúzódó beruházások és felújítások néhány kiragadott példája is rávilágít arra, hogy a korszerű kutatási módok fokozottabb ütemű bevezetésével, a kapacitások növelésével kedvezőbbé válnak az előttünk álló feladatok teljesítésének műszaki feltételei. A reánk háruló feladatoknak az MSZMP VIII. kongresszusa által megszabott irányelvek szerinti teljesítése a vasút valamennyi vezetőjétől azt kívánja meg, hogy irányítóivá váljanak az egyes gazdasági folyamatoknak, az eddigieknél nagyobb mértékben vegyék igénybe a dolgozók alkotó kezdeményezéseit, javaslatait, minél eredményesebben használják fel a szervezés rejtett tartalékait. A vasutasok már számtalanszor bebizonyították, hogy fáradságot nem ismerő lelkes munkájuk olyan szilárd alap, amelyre számíthatunk az 1963-as évi feladatok sikeres teljesítésénél. E feladatok megoldásához eredményes alkotó munkát, békés, boldog új esztendőt kívánok. Több társadalombiztosítási szolgáltatás emelése és módosítása A Magyar Szocialista Munkáspárt Vil. kongresszusának határozata végrehajtását megkezdte kormányunk. A terhes, illetőleg szülő nőt az eddigi 12 hét helyett 20 hét szülési szabadság illeti meg. Szülés előtt legalább 4 hetet kell kiadni. Csak olyan orvosi igazolás szerint dolgozhat tovább a szülő nő, ha a saját és a születendő gyermek egészségét nem veszélyezteti a továbbdolgozás. Azok a dolgozók, akik rokkantsági nyugdíjban részesülnek és amellett munkaviszonyban vannak, eddig évenként 90 napi táppénz illette meg őket. Az új rendelkezés szerint úgy kell elbírálni, mintha nem lenne rokkantsági nyugdíjas. Egy évig, illetve gümőkóros betegség esetén két évig jogosult táppénzre. A táppénzre jogosultság időtartamát a jövőben a kórházi ápolás időtartama nem csökkenti. Ha a házastársak mindketten dolgoznak, így mindketten biztosítottak és eltartásra szoruló családtagjuk van, a férfiakhoz hasonlóan a dolgozó nő is a táppénz 80 százalékát kapja a kórházi ápolás ideje alatt még akkor is, ha a családtagok az apa után igényjogosultak. A tényleges MÁV-dolgozókat, valamint MÁV-nyugdíjasokat vagy ezek nyugellátásban részesülő özvegyeit az eddigi 365 napos kórházi ápolás helyett orvosi javaslatra időbeli korlátozás nélkül díjtalan kórházi ápolás illeti meg. A nyugdíjasok családtagjainak az eddigi naptári évenkénti 60 nap díjtalan kórházi ápolását 90 napra emelték fel. A tolókocsi és hallókészülék kivételével valamennyi gyógyászati segédeszközt előzetes biztosítási idő (két éven belüli egy év) nélkül is megkapják a biztosítottak. funkcionáriusnak, aktivának, vasutasnak! ‘Xtaiulatok szakszervezetének - Gnöksége Sikerekben gazdag, békés, boldog új esztendőt kívánunk minden szakszervezeti tagnak. Budapesten tanácskoznak a baráti országok közlekedésügyi miniszterhelyettesei A MÁV kezdeményezésére a baráti országok közlekedésügyi miniszterhelyettesei 1963. január 3—5 között Budapesten tanácskoznak. Atanácskozáson a nemzetközi személyszállító vonatok menetrendszerű közlekedésének kérdéseit, továbbá az utazóközönség igényei még jobb kielégítésének lehetőségeit tárgyalják meg. Foglalkoznak majd a helyjegyes vonatok problémáival, a WMPS keretében futó közvetlen hálókocsik ügyével, valamint a túlsúlyos és túltengelyes vonatokkal. A tanácskozáson az NDK, a szovjet, a bolgár, a román, a magyar, a csehszlovák, a lengyel és a jugoszláv közlekedésügyi miniszterek helyettesei vesznek részt. A tanácskozáson a baráti vasutak nemzetközi szervének varsói főbizottsága is képviselteti magát. Luxuskivitelű étkező-, háló- és büfékocsik — újszerű vendéglátás Az idegenforgalom növekedése a vasúti mozgószolgálattal szemben is fokozott követelményeket támaszt. A régi kiszolgálási módszerekkel már nem lehet a megnövekedett feladatoknak eleget tenni. Ezért az Utasellátó több újdonságot alkalmaz a mozgószolgálatnál. A turista műanyag edényzet bevezetésével például megkíméljük a kirándulókat attól a fáradtságtól, hogy étkezőkocsiban étkezzenek. Ehelyett tálcán, műanyag edényekben fülkéjükben fogyaszthatják el a megrendelt változatos ételféleségeket. Új követelmény a nemzetközi turista forgalomban, hogy egy-egy zártegységű kiránduló vonatban több étkező és büfé kocsit kellett beállítani. Ez a megoldás is az utazók gyors kiszolgálását eredményezte. A több országot is átszelő különvonatokon bevezetett étkezési forma bevált, a turisták megelégedéssel fogadták. Az Utasellátó új, korszerű hálókocsijai is méltán keltettek feltűnést a hazai és a külföldi utasok körében egyaránt. Az idén elkészült hálókocsik a legkényesebb igényeket is kielégítik. Ha az 1962-es év második felét vizsgáljuk, megállapíthatjuk, hogy idegenforgalmunk fejlődő tendenciát mutat. Az Utasellátó 544 rendezvényén 25 ezer vendég vett részt. Az előző negyedévhez képest a rendezvények száma 229,6, az ellátandó vendégek száma pedig 220,1 százalékkal volt magasabb. Különösen nagyszabású rendezvénynek számít a zártegységű lipcsei vásári különvonat, amelyen összesen 3500 magyar turista vette igénybe oda-vissza a vállalat szolgáltatásait. A négy vonat összesen 380 000 forint bevételt forgalmazott. Ha figyelembe vesszük, hogy a forgalom 75 százalékát saját termelésű ételforgalom tette ki, akkor elfogódottság nélkül megállapítható, hogy az Utasellátó a lipcsei különvonatokon eredményes munkát végzett. Krajczár István Felemelték az alacsony összegű özvegyi nyugdíjakat A Vik. pártkongresszus határozatai kimondják, hogy többet kell törődni az alacsony nyugdíjakat élvező öregek és az özvegyek helyzetével. A határozat végrehajtásának első lépéseként 1963. január 1- től kezdődően mintegy 180 millió forintot biztosít a kormány a munkások és alkalmazottak özvegyi nyugdíjának felemelésére. Ez azt jelenti, hogy 1963. január 1-től az özvegyi nyugdíjakat 20 százalékkal felemelik. Ha azonban a nyugdíj összege a 20 százalék emelés után nem éri el a havi 350 forintot, azt 350 forintra ki kell egészíteni. Pl.: Ha az özvegy nyugdíja 250 forint, a 20 százalékos emelés 50 forint, ezzel 300 forint lenne, de mivel 350 forintnál kevesebb nem lehet, az özvegy új nyugdíja 350 forint lesz. Tekintettel arra, hogy a kormányzat most csak az alacsony összegű nyugdíjakat rendezi, ezek az 500 forintot nem haladhatják meg, így a jelenlegi özvegyi nyugdíj rendezésénél az emelés legfeljebb 500 forintig terjedhet. Pl.: Az özvegy nyugdíja 450 forint volt, a 20 százalékos emelés 90 forint lenne, de mivel a nyugdíj emelése együtt nem lehet nagyobb 500 forintnál, az özvegy nyugdíja 500 forint lesz. Ha az özvegy nyugdíja az 500 forintot eddig is meghaladta, azt továbbra is változatlan összegben fogja kapni. Az alacsony nyugdíjak emelése vonalán várható intézkedéseknek ez csak az első állomása volt. A népgazdaság fokozatos erősödésével teremtjük meg az alapját az alacsony nyugdíjak további emelésének. Az özvegyi nyugdíjak felemelését kérelmezni sehol nem kell, azt kérelem nélkül felemelik.