Magyar Vasutas, 1965 (9. évfolyam, 1-24. szám)
1965-01-04 / 1. szám
VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! . A SZERVEZETT VASUTAS DOLGOZÓK LAPJA IX. ÉVFOLYAM, 1. SZÁM Ára 40 fillér 1965. JANUÁR 4. Békés a boldog új esztendőt! írta: Rödönyi Károly miniszterhelyettes, a MÁV vezérigazgatója Sikerekben gazdag, de gondokban is bővelkedő esztendőt zártunk le. 1964. áruszállítási feladatait határidő előtt teljesítettük, eredményesen hozzájárultunk az ország iparának, mezőgazdaságának fejlődéséhez. Az árutonnák és az utasok millióit juttatták rendeltetési helyükre. A vasút eredményes, munkája nyomán az ország gazdasági vérkeringése meggyorsult, nőtt a gyárak és az ipari üzemek termelése, egyre több készárut bocsátottak ki, s egyre több vasúti kocsit raktak meg távoli országokba szóló rendeltetéssel hazánk exportcikkeivel. A vasút, a vasutasok múlt évi teljesítménye, helytállása, összefogása, minden várakozást felülmúlt. Nagyrészt ennek tulajdonítható, hogy eredményesen zártuk az 1964-es esztendőt, gyakorlatilag már december 17-én teljesítettük éves szállítási tervünket. A szállítási terv teljesítése két összetevőből áll. A belföldi kocsiigényes áruk elszállításából és a tranzit-, illetve importforgalomból. Az utóbbinál 2 millió tonnával túlteljesítettük tervünket. A belföldi szállításoknál azonban nem sikerült minden felkínált árut elszállítani. Nem tudtuk minden esetben időben kiállítani a kocsikat. Amikor a múlt év eredményeit elemezzük, szólni kell arról is, hogy adósak maradtunk az építőiparral szemben. Nem értük el azt a kitűzött célt a kő és kavics előszállításában, melyet magunk elé tűztünk. A személyszállítás helyzetéről sem lenne reális a kép, ha mi elhallgatnánk azt, hogy személyszállító vonataink a múlt esztendőben is zsúfoltan közlekedtek. Ez részben érthető, hiszen a 406,3 millió utas elszállítása meglehetősen sok gondot, nehézséget jelentett, az amúgy is erősen kihasznált szűkös kocsipark viszonyai között. Nem ígérhetünk e téren jelentős előrelépést 1965-ben sem, amikor ugyan tovább folytatjuk személykocsi parkunk minőségi korszerűsítését, de a vasúti forgalom biztonsága, a sebesség növelése érdekében folytatnunk kell a favázas kocsik selejtezését, átalakítását. Emiatt az ülőhelyszám hasonló marad, mint a múlt esztendőben volt. A vasút dolgozói 1964-ben becsülettel helytálltak. Ezért köszönet és elismerés jár. Annál is inkább, mert a szüntelenül növekvő forgalom alaposan próbára tette az egyes ember erejét éppúgy, mint az egész vasutas közösségét. Az év elején kemény fagyokkal, hófúvásokkal küszködtek vasutasaink. A tavaszi időben azonban sikerült pótolni a téli elmaradásokat, sikerült erőt gyűjteni a nagy nyári személyforgalomra és az őszi hónapokban reánk háruló szállítási feladatokra. Az elmúlt év őszén közismerten megnőtt a vasút áruszállítási forgalma. A betakarított terményeket, gabonát, cukorrépát el kell juttatni a malmokba, gyárakba. Ugyanakkor eleget kellett tenni az exportkötelezettségeknek is. Szerencsére, az év utolsó negyedében aránylag kedvezőbb időjárási viszonyok között tudtunk dolgozni. Munkánkat üzemanyaghiány sem akadályozta felazánk gazdasági és politikai tekintélyének emelkedése is 1964-ben magával hozta az idegenforgalom jelentős növekedését is. Országunkban — különösen a nyári hónapokban — jelentős tényező lett az idegenforgalom. A külföldiek százezrei ma már szívesen keresik fel hazánk legszebb tájait. A látogatók nagy része vonaton érkezik Magyarországra. Megnőtt a külföldre utazó magyar állampolgárok száma is. 1965- ben az idegenforgalom további emelkedésével kell számolni. Budapest—Bécs között egy újabb vonatpár közlekedtetését tervezzük. Hasonló intézkedéseket tervezünk a baráti szocialista országokba is. Mi, vasutasok még jobb felkészüléssel, a személyszállítás növekvő kultúrájával, udvarias bánásmóddal segíthetjük elő, hogy a külföldiek vonatainkon is jól érezzék magukat. Mint ismeretes, 1965-ben tovább növekszik a vasút feladata. A terv szerint 115,5 millió tonna árut és 414,5 millió utast kell elszállítanunk. Az új esztendőben még inkább szükség van arra, hogy összpontosítsuk erőinket. Jó kooperációval, körültekintő szervezési intézkedések bevezetésével, fokozottan kell törekednünk arra, hogy hathatósabban segítsük, az ipar és mezőgazdaság fejlődését. Mindent el kell követnünk, hogy a rendelkezésre álló kocsipark jobb kihasználásával, előrelátóbb szállítástervezéssel, minden felkínált árut el tudjunk szállítani rendeltetési helyére. A kormány nagy súlyt fektet arra, hogy a vasúti szállítás megnövekedett igényeinek megfelelően biztosítsa a MÁV folyamatos ellátását szénből, fűtő- és gázolajból. Egy dologgal azonban számolnunk kell az új esztendőben: az anyaggal, főként az acéllal és hengerelt árukkal, a féktuskókkal takarékosan kell bánnunk, mert ezekből 1965-ben is hiányaink lesznek. 11 esztendőbe léptünk. Az idén ünnepeljük hazánk fel- szabadulásának 20. évfordulóját. Az évfordulót úgy ünnepelhetjük meg legméltóbban, ha erőink összefogásával, a vasúti szolgálati ágak közötti együttműködés tovább javításával kezdünk hozzá az 1965. évi feladatok teljesítéséhez Terveink összeállításánál a magunk részéről figyelembe vettük közlekedéspolitikai irányelveinket és a különböző közlekedési ágak komplex egysége jegyében dolgoztuk ki az együttműködés alapelveit. Az új esztendő küszöbén a MÁV vezérigazgatósága és a magan nevében szívből köszöntöm a vasút minden dolgozóját. Kívánom, hogy érjenek el újabb sikereket a szállítási feladatok teljesítésében. Az igazgatóságok versenye Az igazgatóságok november havi teljesítménye a követke- zők szerint alakult: Budapesti igazgatóság 89,37 százalék. Debreceni igazgatóság 97,37 százalék. Miskolci igazgatóság 101,31 százalék. Pécsi igazgatóság 100,19 százalék. Szegedi igazgatóság 98,39 százalék. Szombathelyi igazgatóság 99,01 százalék. Tekintettel a MÁV év végi jó eredményeire a miskolci és a pécsi igazgatóság a teljesítményeik után járó teljes jutalomösszegben, a többi négy igazgatóság pedig kivételesen a 100 százalékos teljesítménynek megfelelő céljutalom 50—50 százalékában részesült. Ülést tartott a Szakszervezetek Országos Tanácsa A Szakszervezetek Országos Tanácsa december 30-án ülést tartott. Az ülés napirendjén az 1965. évi népgazdasági terv teljesítésével kapcsolatos szakszervezeti feladatok szerepeltek. Az elnökség beszámolóját Brutyó János, a Szaktanács főtitkára terjesztette elő. A tanácsülés egyöntetűen megállapította, hogy az 1965. évi népgazdasági tervet a szakszervezeti mozgalom is magáénak vallja és a szakszervezetek a maguk részéről mindent megtesznek annak érdekében, hogy a terv célkitűzései megvalósuljanak. A Szakszervezetek Országos Tanácsa a beszmolót egyhangúlag elfogadta és felhívással fordult a dolgozókhoz. A felhívást a Magyar Vasutas következő számában ismertetjük. Vasutasok Szakszervezetének Elnöksége ÉV VÉGI ZÁRSZÁMADÁS 111 millió tonna áru, 406 millió utas A vasút 14 nappal a határidő előtt teljesítette 1964. évi áruszállítási tervét A vasút vezetői december 19-én sajtótájékoztatón jelentették be: a MÁV december 17-én, 14 nappal a határidő előtt teljesítette 1964. évi áruszállítási tervét. Hogy mit jelent ez a teljesítmény, azt hűen tükrözik a következő számok: A terv 1964-re 107,6 millió tonna áru elszállítását írta elő. (1938-ban 24 millió tonna árut szállított a MÁV.) Bár ez a két adat önmagában is sokat mond, mégsem érdemtelen részletesebben is elemezni a vasút, a vasutasok 1964. évi munkáját. Ezzel kapcsolatban kérte ki lapunk munkatársa Lindner József vezérigazgatóhelyettes véleményét. Akik akartak és tettek is — Minek tulajdonítja a sikert a vezérigazgató-helyettes elvtárs? — Mindenekelőtt azoknak az erőfeszítéseknek, amelyeket a vasutasok nyújtottak egész éven át — mondotta bevezetőjében. — Több példát is fel lehetne sorolni annak bizonyítására, hogy a gazdasági vezetők és a mozgalmi szervek a végrehajtó szolgálattal karöltve mennyit fáradoztak azért, hogy a feladott árut mielőbb rendeltetési helyére szállítsuk. Külön ki kell emelni azokat a szolgálati helyeket, vezetőket és beosztottakat, ahol, s akik nemcsak akartak, hanem tudtak is többet, jobbat nyújtani, mint amennyit a szolgálati kötelezettség előír. — Vezérigazgtóhelyettes elvtárs néhány adattal is tudná érzékeltetni az áruszállítási teljesítmények alakulását? — Az előzetes adatok szerint 111 millió tonna árut szállítottunk. Az állami tervhez viszonyítva 3,4 millió tonnával, a bázishoz viszonyítva pedig mintegy 8 millió tonnával szállítottunk többet. Áruszállítási tervünket 103,2, a belföldi kocsigényes tervet 101,1, az árutonnakilométer tervszámot 103,7, az import-tranzit tervet pedig 117,6 százalékra teljesítettük. Annak ellenére, hogy 1964- ben a belföldi kocsiigényes tervet globálisan teljesítettük, sőt, túlteljesítettük, a különböző minisztériumok és vállalatok gyakran kifogásolták . (Folytatás a 3. oldalon.) Felhívás a vasutas dolgozókhoz! A viszonylag hosszú és a vasút számára kedvező időjárást jelentő részt hirtelen felváltotta a tél. A téli forgalom sikeres lebonyolítása, a kitűzött szállítási feladatok maradéktalan teljesítése rendkívüli erőfeszítéseket, kemény helytállást, minden vonatkozásban összehangolt, tervszerű munkát követel a vasút valamennyi dolgozójától. Az idei téli forgalom kezdetén az előző évekhez képest jobb körülmények között végezhetjük feladatainkat. A dieselesítési és villamosítási program fokozottabb végrehajtásával jelentősen javult a vasút vonóerő kapacitása. Kellő mennyiségű és magas kalóriatartalmú széntartalékot biztosítottunk. A szakszolgálatok jó felkészülésével minden reményünk megvan arra, hogy a téli feladatokat sikeresen, zavartalanul oldhatjuk meg. Az év első negyedében a zord időjárás ellenére szállítási kötelezettségeinknek maradéktalanul eleget akarunk tenni. Ezért bizalommal és azzal a komoly kéréssel fordulunk a vasutas dolgozókhoz, hogy kövessenek el munkaterületükön mindent népgazdaságunk egészére kiható feladataink maradéktalan és pontos teljesítésére. A vasutasság felelősséggel, eredménnyel végzett munkája jelentős hozzájárulás volt országépítő népgazdasági terveink teljesítéséhez. Bebizonyosodott, hogy a szaktudással párosult lelkesedés és ügyszeretet nagy feladatok megoldására képes. Az elmúlt két különösen zord tél fokozottan hívja fel a figyelmet: jól dolgozni csak megalapozottan, tudással és lelkesedéssel lehet. A korábbi éveknél jobb felkészülés a sikereket megalapozta. A végrehajtó szolgálaton tehát a sor, hogy a szolgálati vezetők, mozgalmi szervek és a dolgozók jó, összehangolt együttműködésével feladataikat lelkiismeretesen teljesítsék. Különösen jelentősége van a balesetmentes munkának, hiszen a baleseti veszély sokkal nagyobb. Az eredményeknek fontos feltétele a dolgozókkal való törődés, azoknak a rendelkezéseknek maradéktalan betartása, amelyek megkönnyítik a munkát és egyáltalán segítik elviselni a tél nehézségeit. Azt tartja mindenki szem előtt, hogy a szállítási feladatok teljesítése, az utazóközönség elszállítása csakis a kedvvel, odaadással végzett munka eredménye lehet. Ennek egyik fontos feltétele pedig a dolgozókról való fokozott gondoskodás. Mint annyiszor, úgy most is azzal a szilárd meggyőződéssel nézünk szembe a nehézségekkel, hogy a vasutasság nagy családjának minden tagja — dolgozók és vezetők — megértik felhívásunk jelentőségét és munkájukat becsületesen elvégzik. Ezt várja tőlünk az ország és kormányzatunk, a közlekedéssel kooperáló vállalatok, üzemek, a vasutat igénybe vevő közönség. A felénk megnyilvánuló bizalomnak és várakozásnak becsülettel feleljünk meg. Kívánjuk, hogy a zord téli időjárás okozta nehézségeken győzedelmeskedjék a jól megszervezett, vasutas szívvel és felelősségtudattal végzett munka. Szabó Antal a Vasutasok Szakszervezete főtitkára Rödönyi Károly miniszterhelyettes, MÁV vezérigazgató