Magyar Vasutas, 1980 (24. évfolyam, 1-25. szám)
1980-01-12 / 1. szám
VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK. A VASUTASOK SZAKSZERVEZETÉNEK LAPJA XXIV. ÉVFOLYAM, 1. SZÁM ÁRA: 1 FORINT 1980. JANUÁR 12. AZ EGYÜTTES ÜLÉS NAPIRENDJÉN: A MÁV 1979. évi eredményei és az 1980. évi terv főbb célkitűzései Az óév utolsó testületi ülésére, a Vasutasok Szakszervezete elnöksége és a bizalmiküldöttek együttes tanácskozására december 28-án került sor a MÁV Vezérigazgatóság konferenciatermében. Ezúttal Szűcs Zoltánnak, a MÁV vezérigazgatójának két előterjesztését, a MÁV 1979. évi terve várható teljesítésének értékelését és az 1980. évi terv főbb célkitűzéseit, továbbá az 1980. évi bérpolitikai intézkedések tervezetét vitatták meg az együttes ülés részvevői. A két írásos előterjesztéshez előbb Maráz Béla, a tervgazdasági és műszaki fejlesztési, majd dr. Rimóczi László, a munkaügyi és szociálpolitikai szakosztály vezetője fűzött szóbeli kiegészítőt. Mint az az előterjesztésből kitűnik, a MÁV 1979-ben 290 millió utast és 134 millió tonna árut szállított. Ezzel a személyszállítási tervét utasfőben 96,7, utaskilométerben 97,9, árutonnában 99,3, tonnakilométerben 100,3 százalékra teljesítette. Az utasok száma 1978-hoz képest 4,4, míg az utaskilométer-teljesítmény 1,8 százalékkal csökkent. A tonnaterv teljesítésénél a belföldi forgalomban 1,6, az importnál 5,3 százalékos az elmaradás, ugyanakkor az exportnál 5,3, a tranzitnál 5,2 százalékos a túlteljesítés. A belföldi tonnaterv teljesítését kedvezőtlenül befolyásolta, hogy a vasút az igényeknek nem tudott mindenkor eleget tenni. Ebben üzemviteli problémák is gyakran közrejátszottak, így például a rendező pályaudvarok elmaradt technikai színvonala, a külföldi vasutak fogadási nehézségei miatt bekövetkezett torlódás, a rakodások egyenlőtlensége, a vágányzárak nagy száma, továbbá a szervezettségben és a munkafegyelemben jelentkező fogyatékosságok. A munka termelékenységére jellemző mutatók valamivel kedvezőbbek az 1978. évi eredményeknél. Az egy teljes munkaidőben foglalkoztatott dolgozóra jutó árutonna-kilométer 1,5, az egy órára eső üzemi árutonna-kilométer 2,3, míg az egy főre eső termelési érték 1,2 százalékkal emelkedett. A MÁV 1979. évi állóeszközfejlesztési tervében — hálózatfejlesztésre, járműbeszerzésre, egyéb állami beruházásra és vállalati beruházásokra — összesen 9 milliárd 782 millió forint állt rendelkezésre. Ennek az összegnek teljes felhasználása várható, de a szociális, munkavédelmi és a jóléti fejlesztésekre előirányzott összegnek is a 100 százalékos felhasználásával kell számolni. A vasút vezetői az 1980. évi tervjavaslat összeállításánál megkülönböztetett figyelmet fordítottak: — a vasúti személy- és áruszállítási igények kielégítésének biztosítására és a minőségi követelmények fokozására; — az üzemviteli munka jobb megszervezésére; — a vasút eszközeivel és berendezéseivel történő hatékonyabb gazdálkodásra; — az anyaggal és energiával való ésszerű takarékosságra; — a munkaerő célszerű foglalkoztatásának biztosítására és — a beruházási, valamint az állóeszköz-fenntartási tevékenység színvonalának emelésére. A MÁV 1980-ban, az elmúlt évek tendenciájától eltérően, a személyszállítási igények további csökkenésével már nem számol. A szállítandó utasok számát az 1979. évi várható (Folytatás a 3. oldalon) A gondos felkészülés eredménye: Zavartalan volt az ünnepi forgalom Az év végi ünnepi forgalom 75 százaléka általában a fővárosi pályaudvarokon bonyolódik le, így volt ez az elmúlt év karácsonyán és szilveszterén is, amikor csaknem félmillió utas indult Budapestről, vagy érkezett a fővárosba. A budapesti igazgatóság személyszállítási csoportja — számolva a négy, illetve a három napos ünneppel — a négy nagy fejpályaudvar (a Déli, a Keleti, a Nyugati és a józsefvárosi) vezetőivel már jóelőre intézkedési tervet dolgozott ki, és december elején megkezdték az előkészületeket. A hangosbemondókon rendszeresen hirdették a jegyelővételt. Talán ennek is köszönhető, hogy 1978. hasonló időszakához viszonyítva 30 ezerrel többen váltották meg jegyüket elővételben. Noha novemberben még jó idő volt, a vasút felkészült minden eshetőségre. Megerősített ügyeletet rendeltek el a központi szolgálat személyszállítási, valamint az épületgondozó és -karbantartó csoportoknál. Volt is rá szükség, mert az újévre nagy hó esett. Ezért szinte minden takarítógépet munkába kellett állítani. A forgalom zavartalanságát nagymértékben segítette, hogy ez alkalommal 120-szal több személykocsi állt rendelkezésre, mint 1978-ban. Ez lehetővé tette, hogy 268 vonattal többet indítsanak, a menetrendben előírtaknál. A szerelvények nyolc-tizenöt kocsival közlekedtek, attól függően, hogy mekkora volt az utasáramlás. Arra is akadt azonban példa a Déliben, hogy Tapodéra az előírt mentesítő vonatot nem indították el energiatakarékossági szempontból, mert nem volt elég utas. Az ünnepi forgalomban több mint kétszáz vasutas és a tisztképzős hallgatók többletmunkájának is köszönhető, hogy a Vasút hibájából egyetlen baleset sem történt. A mozgó informátorok és a megfigyelők segítették a gyerekekkel utazókat és az időseket a felszállásnál. Gyakran előfordult, hogy egyik-másik utast figyelmeztetni kellett a balesetveszélyre, vagy visszafogni a mozgó vonatra való felugrástól. Sajnos mégis előfordult a Keletiben, hogy egy fiatalember a mozgó vonatról leugrott és csonkulásos balesetet szenvedett. Az ünnepi forgalomban ez volt az egyetlen utasbaleset a fővárosi pályaudvarokon. Hasznosnak bizonyult az úgynevezett figyelő szolgálat. Ennek köszönhető, hogy számottevő zsúfoltság nem fordult elő, ugyanekkor üresen sem közlekedtek a vonatok. Az erre a posztra beosztott vasutasok éberen figyelték az utasáramlást, következésképpen annyi kocsit toltak az induló vágányokra, amennyi éppen kellett. A korábbiakhoz hasonlóan most is a Budapest —Miskolc—Nyíregyháza vonalon utaznak a legtöbben. Utána a Budapest—Cegléd—Debrecen közötti, majd a budapest—szombathelyi vonalak voltak a legzsúfoltabbak. A forgalomban helytálló vasutasokon kívül a pénztárosok is sokat dolgoztak: 25 millió forint értékű jegyet adtak el. (Sára) December 18-tól újból fogad vonatokat a Nyugati pályaudvar átépített csarnoka (Tudósítás a 3. oldalon) (Laczkó Ildikó felv.) A pártkongresszus tiszteletére Eigyutat szabad időben Újabb felajánlását is teljesítette a veszprémi vontatás Che Guevara brigádja Augusztus első napjaiban születtek a többlet-munka felajánlások Veszprémben, a körzeti üzemfőnökségen. Az MSZMP XII. kongresszusa és hazánk felszabadulásának 35. évfordulója tiszteletére kibontakozó munkaversenyhez szocialista brigádvezetői tanácskozáson hangzottak el a csatlakozások. Ekkor vállalta Auer János brigádvezető, a Che Guevara brigád nevében, hogy elvégzik egy M 44-es mozdony időszakos revíziós munkáit. A hattagú kollektíva már október 12-én eleget tett vállalt kötelezettségének. — Jól jött a vállalásuk — mondja Kismihók Róbert üzemfőnök-helyettes, a vontatási szakszolgálat vezetője. — Az M 44 073-as számú mozdony revíziós munkájával lerövidítették a vontatójármű forgalomból való kiesését, és egyidejűleg a szerelők e gép helyett másutt végezhették szoros feladataikat. — Mint hallottuk, a vállalás teljesítése után a kollektíva újabb feladatokat vállalt? — Auer Jancsi a közelmúltban azzal keresett meg, hogy a kongresszus tiszteletére a Che Guevara brigád valamennyi tagja, természetesen ellenszolgáltatás nélkül, vállalna még egy olyan utat, amely nem számítana bele munkaidejükbe — válaszolta az üzemfőnök-helyettes. — Gondot is okozott az ajánlat, hiszen rendezni kellett a menetlevél- és egyéb adminisztrációs akadályokat. Mozdonyvezetőink eddig hét utat tettek meg bér nélkül. Igaz, ez már több a brigád létszámánál, de a példát látva mások is csatlakoztak a vállaláshoz. Sikerült az utazó brigád vezetőjével is beszélnünk: — Tavaly szerveződtünk át egy 1973-ban alakult nagyobb létszámú brigádból — mondja Auer János. — Kollektívánkban négyen vagyunk mozdonyvezetők és ketten mozdony felvigyázóként utaznak. Valamennyien középiskolai végzettséggel rendelkezünk. Februárban négyen technikusi minősítőre indulunk Szombathelyre. — A Che Guevara brigád tagjai vezetik az egyetlen M 62-es dízel mozdonyt is — mondja ismét Kismihók Róbert. El kell mondani azt is, hogy Veszprémből egyedül ők utaznak a fokozott igénybevételt jelentő CSM rendszerben ... A brigád tavaly a Kiminek a mestere helyi és igazgatósági döntőn első, az országos versenyen az ötödik lett. Ebben az esztendőben a szocialista brigádok vetélkedőin tűntek ki. Fűtőházi győzelem után az üzemfőnökségi versenyen október 25-én 2000 forintot kaptak. Az eredmény kihirdetése után a jutalomból ötszáz forintot gyermekintézmények javára ajánlottak fel. Röviddel ezután a brigád közös pénzéből hatszáz forintot küldtek a Kőszegi MÁV Nevelőotthon lakóinak karácsonyi ajándékozásához. Auer János brigádvezető egyébként a vontatás KISZ- alapszervezetének szervező titkára és tagja a Szakszervezetek Veszprém megyei Tanácsának is. Sz. Jakab István Küzdelem a hóval a Budapest-Nyugati pályaudvaron Üzemgazdászok tanácskozása Az év végéin a debreceni igazgatóság Nyíregyházán adott otthont a vasutas üzemgazdászok országos konferenciájának. A tanácskozás résztvevőit tájékoztatták a vasút elmúlt évi eredményeiről és a tervekről, majd az üzemgazdasági munka számítógépes jövőjéről hallhattak előadást. Az üzemgazdászok beszámoltak az igazgatóságokon végzett szakmai munkáról, és eddigi tapasztalataikról. A VOLÁN PÉLDÁJÁRA Az ünnepek alatt sem szünetelt a rakodás Az elmúlt év utolsó napjaiban a vasútnál is lelassult az áruszállítás. Ám annak ellenére, hogy december 25-én 6 órától 27-én ugyancsak 6 óráig a közforgalmú helyeken nem volt kötelező a rakodás, néhány állomáson — ha nem is hétköznapi ütemben , de folyamatosan rakták a sürgős szállítmányokat. A fővárosban például Budapest Duna-part teherpályaudvaron a Volán I. Vállalat 7-es üzemegysége december 24-én 51, 25-én 20, 26-án pedig ugyancsak 20 vegyesáruval érkezett kocsit rakott ki. Ugyanitt az Erőtakarmány Vállalat 24. és 26. között 18 vagonból fuvarozta el az áruját. Angyalföld állomáson is a Volán Vállalat járt elöl jó példával: a vasutasokkal együttműködve a karácsonyi ünnepekben 80 kocsit ürítettek ki. Ebben az időben a Fővárosi Vízművek szintén kirakta a részére érkezett küldeményeket. A budapesti igazgatóság területén nagyobb ünnepi munkáról számoltak még be Salgótarjánból. Itt elsősorban a 2-es Volán, a Városgazdálkodási Hivatal és a Kőbányai Sörgyár helyi kirendeltsége mintegy 15 kocsit rakott ki december 24. és 26. között. Székesfehérváron sem állt le az élet. A Dunántúl vasúti kapujában a karácsonyi ünnepekben több vagon fűszért-árut, tejterméket, sőt még zúzottkövet is rakodtak a vállalatok. S. R. Társadalmi hozzájárulással Villanyvilágítás a jelzők Pápán December elejére elkészült Pápa állomáson a jelzők villamosüzeműre történő átszerelése. A régi elavult, petróleum világítású jelzőkről való átállás 260 ezer forintba került. A költség azért volt ilyen alacsony, mert az építkezéshez szükséges 1000 folyóméter kábelárok ásását és beföldelését társadalmi munkában végezték el a pápai vasutasok és az igazgatóság székházában dolgozó szocialista brigádok. Beruházási munkálatokra nem is kerülhetett volna sor, ha 100 pápai és 60 igazgatósági alkalmazott nem fogott volna ásót, lapátot és csákányt