Magyar Vasutas, 1985 (29. évfolyam, 1-24. szám)
1985-01-17 / 1. szám
VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK A VASUTASOK SZAKSZERVEZETÉNEK LAPJA XXIX. ÉVFOLYAM, 1. SZÁM ÁRA: 1,50 FORINT 1985. JANUÁR 17. A vasút múlt évi teljesítménye 120 millió 283 ezer tonna áru és 235 millió 627 ezer utas Decemberben 9 millió 884 ezer tonna árut szállított a vasút, s ezzel a bázishoz viszonyítva 101,1 százalékos, a tervet alapul véve 99 százalékos teljesítést ért el. Az összes áruszállításon belül exportra 1 millió 232 ezer tonna áru került vasúti feladásra. Ez az előző évinél 22,6 százalékkal, a tervezettnél pedig 24,4 százalékkal volt több. Az importáru-forgalom viszont elmaradt a várakozástól. A bázisértéknek 90,2 százaléka, a tervezettnek 89 százaléka érkezett az országba. A tranzitáru-forgalmat is csak 92,7, illetve 89,3 százalékra sikerült teljesíteni. A kocsiigényes áruszállítások (belföldi, export, záhonyi átrakásos import és tranzit) meghaladták a bázis és a tervezett értéket is. A belföldi áruforgalom az elképzeléseknek megfelelően alakult: 5 millió 896 ezer tonna került vasúti feladásra, ami a bázisnak 102,5, a tervnek pedig 99,9 százaléka. Az áruszállítás minőségi mutatói csak részben alakultak kedvezően. A teherkocsik térbeni kihasználása, a statikus terhelés, a bázisszintet 1,1 százalékkal, a tervezett értéket pedig 4,8 százalékkal haladta meg. Magas volt az időbeni kihasználás, vagyis a kocsiforduló idő. A tényleges érték 11,7 százalékkal haladta meg a tervezett szintet, a bázisértéknek viszont csak 97 százaléka volt. A vonatfeloszlatások száma az előző év decemberinek 80 százaléka volt. Ezen belül viszont nagyon megnőtt a szomszédos vasutak elégtelen fogadása miatt kilépő vonatok feloszlatásának a száma. A koszerű tehervonati mozdonyok napi huszonkilométer teljesítménye a bázisszint alatt maradt. A villamos mozdonyoknál a bázishoz viszonyítva 100,8, a tervezetthez 97,6 százalékos, a kisteljesítményű dízelmozdonyoknál 99,5, illetve 102,3 százalékos, míg a nagyteljesítményű dízelmozdonyoknál 98,3 és 99 százalékos volt a teljesítés mértéke. A tehervonati mozdonyok nem megfelelő kihasználtsága következtében a gépre várások száma 7,9 százalékkal haladta meg a bázisszintet, míg a gépácsorgások száma az előző év decemberinek csak 92,6 százaléka volt. A záhonyi átrakótérség áruforgalma az elmút év decemberéhez képest átlagosan 15 százalékkal csökkent. A beérkezett árut maradék nélkül sikerült normál nyomtávú teherkocsikba átrakni. Végeredményben a bázisérték 62,4 százalékának megfelelő árumennyiség került berakásra. Nagy volt a Szovjetunióba, illetve az azon túli területekre kilépő rakott, normál nyomtávú teherkocsik forgalma. Az elmúlt év decemberét alapul véve 5,9 százalékkal volt több a kilépett kocsimennyiség. Ami a személyszállítást illeti, decemberben 19 millió 300 ezer utast szállított a vasút, amely 101,2 százalékos bázis- és 101,6 százalékos tervteljesítésnek felel meg. Előzetes adatok szerint 1984-ben 120 millió 283 ezer tonna áru került vasúton elszállításra. Ez a mennyiség az 1983. évinek 97,6, a tervezettnek pedig 97 százaléka. Az átlagosáruszállítási távolság kismértékű emelkedésével az árutonnakilométer-teljesítmény 98,1, illetve 97,6 százalékosan alakult. Az áruszállítás forgalmanként alakulásában érződtek a kormánynak az export fokozása érdekében tett intézkedései. 11 millió 523 ezer tonna áru került vasúton exportfeladásra, amely az 1983. évi értéknél 6,7 százalékkal, a tervezettnél 2,9 százalékkal volt több. Az importforgalomban 19 millió 956 ezer tonna áru érkezett vasúton az országba. Ez a mennyiség az előző évinek 99,3, a tervnek pedig 102,3 százaléka. A személyszállításban kedvezőbb évet zárt a vasút. Nem végleges adatok szerint 235 millió 627 ezren utaztak vasúton, ami az 1983. évi utaszszámnál 0,5 százalékkal, a tervezettnél pedig 2 százalékkal több. . A vasút által évközben bevezetett, különböző mértékű üzletpolitikai kedvezmények mind az utasszámra, mind az utaskilométer-teljesítményre kedvezően hatottak, így az utaskilométer-teljesítmény az 1983. évi értéket 1,8, a tervezettet pedig 5,2 százalékkal haladta meg. A személyszállítás minőségében kismértékű javulás volt tapasztalható. A személyszállító vonatok menetrendszerűsége átlagosan 0,2—0,3 százalékkal javult, azegy késetten közlekedett személyszállító vonatra eső fajlagos késési idő is kismértékben csökkent. Eredményes évet zárt a debreceni KIJE A debreceni körzeti üzemfőnökségen elkészült az 1984. évi gyorsmérleg. Megállapították, hogy a jubileumi munkaverseny hatására nemcsak a mennyiségi, hanem a minőségi mutátók is javultak. A személy- és áruszállításban az előző évinél jobb eredmények születtek. Az 1,7 millió tonna áruszállítási tervet december 21-re, az Ideiglenes Nemzetgyűlés és az Ideiglenes Kormány megalakulásának 40. évfordulójára sikerült teljesíteni. Ez többek között a korábbinál hatékonyabb kereskedelempolitikának is köszönhető. A személyszállításból származó bevétel 15 millió forinttal több a tervezettnél. Említést érdemel a teherkocsik jobb kihasználása, az állomási kocsitartózkodás idejének csökkenése. A vagonok terhelését, kihasználását 1,2 százalékkal növelték. A tehervonatok menetrend szerinti indítása 1,4, a személyvonatok menetrendszerűsége 0,4, a vonatfeloszlatások 15, a gépre várások száma pedig 10 százalékkal kedvezőbb az 1983. évi átlagnál. Csökkent az energiafelhasználás és a költségráfordítás is. Ez utóbbi eléri az ötmillió forintot. A szállítások egyenetlensége nehezítette a tervteljesítést. Az őszi forgalom időszakában például több mint 600 ezer tonna árut — az évi szállítási teljesítmény 30 százalékát — kellett elszállítani. Tatabánya-Alsó Komárom felőli végében kocsirendezők is segítenek a váltótisztításban (Gerecsei Zoltán felvétele) Munkásgyűlés Dunakeszin A Dunakeszi Járműjavító Üzem dolgozói munkásgyűléssel kezdték az 1985-ös esztendőt. Január 2-án reggel hét órakor az üzem tolópadjárása megtelt a dolgozókkal. Bősz József szb-titkár köszöntötte az üzem kollektíváit és a munkásgyűlésen részt vevő Rónai Árpádot, a város pártbizottságának első titkárát, Révai Sándort, a MÁV járműjavító üzemek szb-titkárát és Kardos Tibort, a MÁV Vezérigazgatóság gépészeti és járműfenntartási főosztályának helyettes vezetőjét. Varga Lajos üzemigazgató ismertette az elmúlt év eredményeit, és megköszönte a kollektívák lelkes, odaadó munkáját, majd beszélt az idei év legfontosabb feladatairól. A munkásgyűlés résztvevői elhatározták, hogy február 23-án kommunista műszakot tartanak, amelynek bevételét az üzem szociális létesítményeinek fejlesztésére fordítják. A MÁVTOURS rendezésében Óévbúcsúztató Balatonfüreden A MÁVTOURS és a Vasutasok Általános Biztosító Egyesülete a balatonfüredi üdülőben szilveszteri óévbúcsúztatót rendezett, amelyen 180 vendég vett részt. Az étteremben és a hallban négytagú zenekar, az eszpresszóban pedig video és diszkó szórakoztatta a vendégeket. A programban szerepelt a tihanyi apátságban rendezett orgonakoncerten való részvétel is. A Hotel Marinában igénybe lehetett venni az uszodát, a szaunát és a szoláriumot. A MÁVTOURS kényelmes, 2. osztályú kocsikat biztosított a résztvevők oda- és visszautazásához. Igazi lét fogadta Füreden a szilveszterezőket A vendégek megérkeznek az üdülőbe Este kezdetét vette az óévbúcsúztató (Laczkó Ildikó felvételei) Vágányrekonstrukció határidő előtt Miskolci vasútépítők sikere a kongresszusi munkaversenyben A miskolci építési főnökség az elsők között csatlakozott a kongresszusi és a felszabadulási munkaversenyhez. Az ezertagú közösség egyik legsikeresebb tette , mint arról már lapunkban is hírt adtunk —, hogy a tervezett 54 helyett 47 nap alatt építette át a Nyékládháza—Miskolc állomás közötti, 13 kilométer hosszú pályaszakasz jobb oldali vágányát. Ráadásul a 100 milliós beruházásnál több mint 10 millió forintot takarítottak meg. E munkának vasúttörténeti jelentősége is van. Ugyanis 1969-ben, az említett két állomás között kezdték meg a miskolci vasútigazgatóság területén elsőként az 54 kilogrammos sínek lefektetését. Ma már Hatvan— Miskolc—Mezőzombor között mindkét vágányon 120 kilométeres sebességgel közlekedhetnek a vonatok. A főnökség két évvel ezelőtt kezdte meg saját anyagi erőből az új gépállomás építését. A beruházás II. üteme szerint tavaly december 31-ig kellett volna elkészülniük egy fontos épülettel. A brigádok vállalták, hogy a nagycsarnokot 1984. november 30-ig átadják rendeltetésének. A korszerű, háromezer négyzetméter alapterületű szerelőcsarnok építését a vállalt határidőnél is korábban fejezték be és adták át. A szerelők most már a gépek nagyjavítását, karbantartását zárt, fűthető helyiségekben végezhetik. A szerelőcsarnokban kapott helyet a tanműhely is. A főnökség kollektívái a Miskolc—Tiszai pályaudvar területén levő osztószertár dolgozóinak 130 személyes szociális épületét szintén határidő előtt egy hónappal adták át. Ugyancsak a főnökség dolgozóinak szorgalmát dicséri, hogy Szilvásvárad és Bélapátfalva között, a vasúti pálya víztelenítése érdekében két hidat, s többszáz méter hosszúságú, betonlapokkal kirakott vízelvezető árkot építettek, s e munkában másfél hónapos előnyt értek el. Szilvásváradon — terven felül — részt vettek a tájjellegű felvételi épület megalkotásában. Tavaly kilenc hónap alatt 134 ezer köbméter földet mozgattak meg. A töltések építéséhez 110 ezer köbméter földet használtak fel. Több mint húsz kilométer hosszúságban korszerűsítették a vasúti vágányt, 25 csoport kitérőt építettek, több tízezer köbméter homokos kavicsot, zúzott követ építettek be. A termelési érték 23,2 százalékkal növekedett a tervezettnél. Majdnem 40 százalékkal csökkent az energiafelhasználás is. Cs. B.