Magyar Vasutas, 1987 (31. évfolyam, 1-24. szám)
1987-03-26 / 6. szám
VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! A VASUTASOK SZAKSZERVEZETÉNEK LAPJA XXXI. ÉVFOLYAM, 6. SZÁM ÁRA: 1,50 FORINT 1987. MÁRCIUS 26. Ülésezett a SZOT elnöksége Mit teszünk nyugdíjasainkért? Ülést tartott március 6-án a SZOT elnöksége. A tanácskozáson döntöttek a dolgozók munkaviszonyát érintő átszervezésekkel, felszámolási eljárással, létszámleépítéssel összefüggő szakszervezeti feladatokról. Az elnökség meghallgatta szakszervezetünk jelentését a nyugdíjas rétegpolitikai munkájának tapasztalatairól. Az alábbiakban erről adunk részletes tájékoztatást. Szakszervezetünkben a nyugdíjasokkal való törődésnek nagy hagyományai vannak. Elődeink — a vasutasok szolidaritására építve — létrehozták azokat az intézményeket, amelyek még ma is lehetővé teszik a rászorulók támogatását. Erre szükség is van, mivel az országos tendenciákhoz hasonlóan a vasutas nyugellátottak száma évről évre növekszik, ma már több mint 124 ezer. A vasutas nyugdíjasok többsége 70 éven felüli. A nyugdíjak reálértékének csökkenése ezt a korosztályt érinti a legkedvezőtlenebbül, sokan közülük 3500 forint alatti ellátásból élnek. E helyzet kialakulásához hozzájárult az a tény is, hogy a folyamatos szolgálat ellátása, az állandó készenlét nem engedhette meg a házastárs munkába állását. A saját jogú vasutas nyugdíjasok 23,4 százaléka él házastársával egy nyugdíjból. Jelentős réteget képviselnek a vasutasözvegyek, akik — ellátásuk összegét tekintve — még rosszabb helyzetben vannak. A felsorolt tények szükségessé teszik, hogy szakszervezetünk a nyugdíjasok érdekvédelmével, érdekképviseletével az átlagosnál intenzívebben foglalkozzon. Tevékenységünk kiterjed szervezeti életük biztosítására, szociális helyzetük, életkörülményeik javítására, kulturális igényeik kielégítésére. Nyugdíjasaink szervezeti életének keretei a SZOT-elnökség határozatából kiindulva többször is formálódott. Jelenlegi formája spontán szerveződési folyamatként is értékelhető, a nyugdíjas tag választhat volt munkahelyének, illetve lakóhelyének nyugdíjas-alapszervezete között. E rugalmas rendszeren belül az egyén megtalálhatja érdekképviseletének és közéleti tevékenységének színtereit. A nyugdíjasok alapszervezeteinek irányítására — mint arról hírt adtunk — nyugdíjas intézőbizottság alakult. Működésétől azt reméli szakszervezetünk, hogy ellenőrzi és segíti a pénzeszközök optimális felhasználását; ellátja a nyugdíjas munkavállalók érdekvédelmét; a nyugdíjasok öntevékenységét rendszerbe kapcsolja; jogsegélyszolgálatot működtet. A vasutas nyugdíjasok között sokan vannak olyanok, akik önhibájukon kívül nem lehetnek szakszervezeti tagok (származékos ellátottak). Szociális helyzetük miatt érdekeiket minden lehetséges helyzetben képviselnünk kell. Az alacsony összegű nyugdíjból élők nagy száma szakszervezetünket arra késztette, hogy új módokat keressen e hátrányos helyzetű réteg fokozott támogatására. Ez részben azt jelenti, hgoy az ÖTA segélyezési rendszert a nyugdíjasok javára fejlesszük, részben azt, hogy a legrászorultabb réteg számára szociális alapon adott támogatás anyagi terhét az alap viselje. Ez utóbbira példa a nyugdíjasok által közkedvelt időszakos szociális gondozás, amelynek keretében három vasutasüdülőben évente közel kétezer nyugdíjas tölthet egy-egy hónapot magas szintű ellátás és orvosi felügyelet mellett ingyenesen. A beutalásnak nem feltétele a szakszervezeti tagság; a gondozást főleg a vasutasözvegyek veszik igénybe. Szakszervezeti tagságunk önerős támogatásának alapja a tagdíj. Nyugdíjasainkat e téren is segítjük, ugyanis a tagdíjból származó bevétel teljes összege — közel négymillió forint — a szociális-kulturális ügyviteli kiadások fedezésére az alapszerveknél marad. Az önsegélyezésnek a vasutasok, vasutas nyugdíjasok körében az ÖTA-szervezeten kívül további hagyományos intézményeiként működnek a biztosító egyesületek. A négy vasutas biztosító egyesület segélyezési rendszerével és természetbeni juttatásaival nyugdíjas tagjainak a mai helyzetben nehezen pótolható támogatást jelent. Mint már utaltunk rá, az időskorúakkal való foglalkozásnak a vasútnál komoly tradíciója van. Ennek szervezeti háttere a nyugdíjasok nyilvántartása. Mivel ez a nyilvántartási rendszer az összes vasutas nyugdíjasra kiterjed — megfelelő vasút-egészségügyi támogatással együtt —, alapja lehet a nyugdíjasok egyéni sorsát figyelemmel kísérő hálózat kialakításának. Természetesen a tanácsi szociálpolitikai szervek gondozásával kapcsolatos feladatokat szakszervezetünk nem vállalhatja magára, viszont hozzájárulhat a rászorulók és a segítségre igényt tartó nyugdíjasok helyzetének javításához. (A dolgozók munkaviszonyát érintő létszámleépítéssel összefüggő szakszervezeti feladatokról lapunk 3. oldalán tájékoztatjuk olvasóinkat.) Nyári időszámítás Az idén március 29-én kezdődik és szeptember 27-ig tart a nyári időszámítás. Az órák mutatóit március 29-én, vasárnap 2 órakor kell előreállítani 3 órára. Nálunk és Európa-szerte ilyenkor a legkisebb a tömegközlekedési eszközök forgalma, az időváltás tehát igen kevés utast érint. Kedvező az is, hogy a kontinensen minden ország egyszerre kezdi a nyári időszámítást, tehát átmenetileg sem lesz eltérés a nemzetközi járatok menetrendjében. Az óraigazítás nem érinti a MÁV, a Volán és a Mahart menetrendjében feltüntetett időpontokat, a Malév új menetrendje március 29-én lép életbe. A nyári időszámításnak az a haszna, hogy a nappali világosság jobb kihasználásával villamos energiát takarít meg az ország. A nyári hónapokban így mintegy 30 ezer tonna olajjal egyenértékű villanyáramot lehet más célokra hasznosítani. Nemzetközi vasutas munkavédelmi hetek Az UIC tagvasutai az idén március 16—29. között rendezik meg a nemzetköi vasutas munkavédelmi heteket. A szövetség ez évi nemzetközi akcióját „Minden mozgásnál gondolj a biztonságra! címmel hirdette meg, melyet minden tagvasút a saját területére jellemző veszélyhelyzetekkel, körülményekkel vagy gyakorlati baleseti okokkal egészíthet ki. Az idei kampányban — hasonlóan a korábbi időszakhoz — a MÁV is részt vesz. A nemzetközi hetek eseménysorozatán kívül (előadások, munkavédelmi és újítási ankétok, helyi szervezésű kiállítások és vetélkedők) a MÁV vezetői — hasonlóan az előző kampányhoz — áprilist munkavédelmi hónapnak nyilvánították. A nemzetközi vasutas munkavédelmi heteket, illetve a vándorkiállítást március 16-án, ünnepélyes külsőségek között nyitották meg a MÁV Vezérigazgatóságon. A megnyitón megjelent Várszegi Gyula, a MÁV vezérigazgatója, dr. Főcze Lajos, a SZOT munkavédelmi osztályának vezetője és Tolnai Ildikó, a vasutas-szakszervezet titkára. Ott voltak a Közlekedési Minisztérium és az Állami Munkavédelmi Felügyelőség képviselői is. A munkavédelmi vándorkiállítást a Dunántúl nagyobb csomópontjain az idén, a Dunától keletre jövőre mutatják be. Az idén március második felében indulhatott csak meg intenzívebben a nagy tömegű építőanyag be- és kirakása. Uzsabányáról folyamatosak az önkezelésű szállítások, kővel rakott vagonok indulnak naponta Komléról. A sódervonatokat a mínusz 5-10 fokos hideg miatt nem indíthatták. Adony, Nyékládháza és Hegyeshalom is lemondta szállítási igényeit. Kedvezőbb volt a helyzet a kevésbé fagyveszélyes áruk szállításában. Felsőzsolcán cement és cementgyártmányokból naponta 1200 tonnát raktak vagonokba. Lábatlanból folyamatos volt a vasúti betonaljak szállítása. Hasonlóan kedvező a tarcali kőszállítás is, a korábbi 360 tonnás feladás helyett jordavonaton küldik az árut, mégpedig 700-800 tonnát egyszerre. ÉLJEN ÁPRILIS 4. Hámori Csaba látogatása a Landler járműjavítóban Hámori Csaba, az MSZMP Politikai Bizottságának tagja, a KISZ KB első titkára március 6-án a főváros XV. kerületébe látogatott. A vendéget a kerületi pártbizottság székházában Szabó László, az MSZMP XV. Kerületi Bizottságának első titkára, Szabó István tanácselnök és Mezőffy Lajos, a KISZ XV. Kerületi Bizottságának titkára fogadta. Ezt követően felkereste a Landler Jenő MÁV Járműjavító Üzemet, ahol Kövér Imre igazgató, Sebestyén József, az üzemi pártbizottság titkára és Gecse Ildikó, az üzemi KISZ-bizottság titkára szólt az üzem múltjáról, fejlődéséről, a politikai és gazdasági munkában elért eredményekről, a fiatalok életéről. Az üzem művelődési házában a PB tagja tájékoztatót adott időszerű ifjúságpolitikai kérdésekről. Mátészalkán kezdődhet a rekonstrukció A helyszíni bejárást követően Körösi László, a Közlekedési Főfelügyelet képviseletében megadta az engedélyt a mátészalkai pályaudvar vágányrekonstrukciójának megkezdéséhez. — Mi volt a célja a bejárásnak, hiszen a tervrajzok már készen vannak — kérdeztük Körösi Lászlótól. — A nyomvonal jellegű vasúti építések hatósági engedélyhez kötöttek. Egyébként valóban elkészültek a rajzok, de voltak még tisztázandó kérdések. Többek között, a vágányhídmérleg elhelyezése, amelyet a mátészalkai helyi sajátosságokat ismerő vasutasok megkérdezése nélkül nem lett volna célszerű az íróasztal mellett eldönteni. Gondot okozott annak eldöntése is, hogy világítótorony legyen, vagy kisebb teljesítményű lámpatesteket tervezzünk. Az előbbi úgy valósulhatott meg, hogy a városi tanács a bejáráskor maximális segítséget nyújtott. A vasút szomszédságában ugyanis tanácsi kezelésű ingatlan is van, így erre a területre is helyezhetünk világítótornyot. — Mikor kezdődhet az átépítés? — Ezzel az engedélyeztetéssel akár már most megkezdődhet Mátészalka állomás vágányrekonstrukciója. A terep már a kivitelezőké. — A korábbi ötéves tervekben már szóba került Mátészalka rekonstrukciója. Mit kapnak végül is a szalkaiak? — Mire teljesen befejeződik a rekonstrukció, rá sem lehet majd ismerni a mostani állapotokra. A szociális épületet már évek óta használják. A legközelebbi feladat a vágányrekonstrukció. A személyvonatok irányonként a kijelölt vágányokról fognak indulni, s a vágányok között széles, emelt peronok lesznek. Aluljáró nem lesz. A rekonstrukció utolsó fázisa a felvételi épület építése lesz. Ezt bontásnak kell megelőzni, mert jelenleg nagyon sok épület útban van. Az új épületben kap majd helyet az Utasellátó, a MÁV és a Volán személyszállítással és kiszolgálással kapcsolatos része, s ide költözik a kettes posta is. Az épületegyütteshez a város felől buszpályaudvar épül, és autóparkolókat terveznek. Ezekkel a munkálatokkal egy időben a városi tanács a Kölcsey úttal párhuzamosan egy kétsávos utat épít a forgalom zavartalan lebonyolítására. Zs.B.