Magyarország és a Nagyvilág, 1878 (14. évfolyam, 1-26. szám)

1878-01-06 / 1. szám

2 Az öreg diván,s­ZEKÉNY bútor vagy kis szobában, Nem diszítsz fényes, büszke termet, S mégis, mégis, öreg dívány te, Lantomon im megénekellek. — Oh régen volt már, hogy öledben Rózát először átöleltem, S esküdtem néki hű szerelmet, Mely lobogva ölelni fogja, Mig ajkimon lesz a lehellet. Itten, ölednek édes enyhén Kaptam az első csókot tőle, Melynek melege, forrósága Gyermek szivembe lesugárza S férfi szivet érlelt belőle; Melynek melege, forrósága Lesugárzik a más­világba, Midőn e földet elhagyandom, Szemfedőm hűvös éjjelén is Melengetve maroknyi hamvam. Csendes estéken ide dőlve Eresztgetek a jövendőbe Reményünk első szálait, A mely reménynek minden szálán — Makacs kezekkel ráfonódván — Szivünknek egy-egy vágya sírt. S ím, most is, annyi évek múlva, Öledben nyugszunk kettőn újra . Vidám beszéd foly ajkainkról És a beszédhez mindenik szó­csókban, mosolyban születik. Beszéljük, mi lesz, mi lezajlott. — S te mindezt látod, mindezt hallod! . . Oh bed felette fájni is fog, Ha sorsunk tőled messze eldob, S bár hozzád annyi emlék köt le: El kell szakadnunk mindörökre! a műcsarnok is egyik legsikerültebb száma volt a tárlatnak. S hányan hányszor ültek ott a szel­­lős népszínház derült páholyában, kényel­mes karszékében, elragadtatással nézve a karcsú oszlop­sorokat, az emeletek bájos övezetét, a számtalan részletet s az egész­nek összhangját — s jó esetben csak feles számmal tudakolták azon mű­épitész ne­vét, ki e fényes, mosolygó múzsalakot te­­remté. Hát még, ha teljes mivoltában ér­tené a szinpadi szerkezet csodáit, mily méltánylattal volna szerzője iránt! Magát az épületet már harmadéve kö­zöttük sikerült rajzban s hátra volt azt is bemutatnunk, akinek fővárosunk ez új dí­szét köszönhetjük. De ez nem esett ám oly könnyen, mint ahogy azt a szíves olvasó egyelőre gondolja. Míg vannak, akik — sokszor szerkesztői fölszólítás nélkül is — nagy sietősen kínálják a sajtó által való megörö­­kíttetés czéljából arczképüket és viselt dol­gaik hosszú lajstromát: tulfelől sok ide­jébe, szorgalmazásába, s ha közvetlenül nem sikerül, kerülőkön folytatott sürge­tésébe van a szerkesztőnek, míg a közön­ség elé szánt, többnyire tulszerény jeles­nek fényképét sikerül megszerezni, így az összekötő vasúti­­s a Margithíd, vala­mint az osztrák állam-vaspályának építé­szeinek még ez óráig is hasztalan kérjük fotográfiáját. Oka legtöbb esetben a sze­rénység, de — mirabili dictu! — sokszor a félelem is. A sajtó (értjük a budapesti német sajtó) alantasb iparosai, kik min­den jelesnek, alig hogy fölmerült, már a sarkára hágnak, hogy vonásaikat lapjuk számára engedjék át a metszőnek, útját állják a komoly irányú és, önhittség nél­kül mondhatjuk, a tisztességes ma­gyar képes­közlönynek, melyet a kritika nélkül való félénkség vagy undor ama­zok kétes vállalataival azonosnak tart s vonakodnak fotográfiájuk átadásával. Az „ iparos” szívósságának végre is sikerül az, amiről az önérzetes lapnak le kell mon­dania, ha gyanúnak nem akarja kitenni magát. Mert ez apró lapok, mint azelőtt a piszkolódásnak jártak revolverével, most a dicsőség revolverét szegezik rá a­z­ül­­­ föld azon jeleseire, kiknek szelleme és szorgalma hálára kötelezte le a magyar fővárost. El kellett mondanuk ezeket, hogy né­mileg mentekezésül szolgáljanak arra nézve, a népszínház és a műcsarnok megterem­tőit, művük rajzának bemutatása után, miért annyi idővel vezetjük csak a magyar kö­zönség elé ? S mosolyra fakadhat az olvasó, ha megtudja, hogy a népszínház építészé­nek fényképét csak ravaszság által sikerült megszereznünk, míg a műcsarnok építészeit egyedül személyes baráti viszonynak kö­szönhetjük, melyben vele lapunk szerkesz­tője áll. Tehát, ha későn is, de nem elkésve tüntetjük föl a két jeles fiatal vonásait. E szóval »fiatal«, már azt is kifejez­tük, hogy voltaképen, életrajzot az olvasó ezúttal nem várhat. Rövid, de máris fényes múltja van mind akettőnek ; működé­sük teljes nagy súlya azonban a jövőbe esik. F­e­­f­n­er Nándorra nézve, ha csak magyar születését nem említjük meg, és oly kevés adattal szolgálhatunk, mint Lang Adolfot illetőleg. Születtek (emez Prágában 1848. jú­niusában), Bécsben fejezték be műegyetemi tanulmányaikat s már az iskola padján vívott magasbra lelkük, Liccardsburg, van der Nüll híres építészek műtermeiben vet-­­­ték föl az architektúra magasztos kereszt­­ségét, hogy nem sokára saját szárnyon emelkedjenek magasbra. Fellner a színház-építészetben spe­cialitás. A bécsi »Stadttheater« s a »Ko­mische Oper« (mely mind akettő félreis­merhetetlen jeleit hordja magán a nép­színházzal való vérszerinti rokonságnak) hirdetői e tüzetes talentumnak, melyet­­ azóta több európai városban értékesített már. A régi, zárt, komoly vonalakat derül­­t több hullámzásba hozta, s míg egyrészt aranyat és bíbort szomjaz, tulfelől a fakó­nak enyhítő árnyalatát keveri a harsogó, szenvedélyes színekbe. Lang a nemes olasz renaissance ra­jongó híve. S aki csak futólag látta is a mű­csarnok homlokzatának nemes aranyait, zöngelmes vonalait, megérti azon sokat használt hasonlatot a »megfagyott zenéről.« F. J. Magyarország és a Nagyvilág. 1. Szám. Ha itt is, ott is megrongyolltál: Ki tudja, még rád milyen sors vár? Lehet, hogy durván hánynak, vetnek Egyik szeglettől más szegletnek, És benned múltunk meggyalázva : Kivetnek majd a zsibvásárra, Hol a szatócs nehány filléren Rongyaidért talán megvészen. Ki tudja , mint papír-lapocska, Rongyod nem jut még asztalomra; S pendítve régi lantomat: Nem írom épen rá utolsó Csöndes szerelmi dalomat?Stакав Ödön. --------------------■ ' FÉNYES HÁZASSÁG. Szeg­ény a. magyar társa­ d.atilai életből. — Irta: VÉRTESI ARNOLD I. Az Aranyhegyi A. ur elhelyező intézete. ^PszÁArtALAN ember megy el mponként a király utczában az előtt a fényes ekete tábla előtt, mely egy uj ház kapuja föött függ s szép aranyos betűkkel, két nyelven, mint ahogy Magyar­­ország fővárosában szokás, tudtul adja a járóke­lőknek, hogy itt az »Aranyhegyi A. elhelyező intézete — Plack­ungs-Anstalt - magán-hivatal­nokok, gazdatisztek,tanítók, neve­ik, nevelőn­ők, tár­s­ügynökök és mindenrendü n­t­fassabb alkalma­­­­zást keresők számára«. A számtalan arra elhalaló közül sok szem sováran tekint föl a szép aran­ys betűkre. Ej iste­nem ! annyi az alkalmazást kereső s azok a szép aranyos betűk oly hivogatóan intenek, mintha mondani akarnák: Oh! te szegény ember, a ki Pontiustól Pilátushoz látsz-fiísz, bekopogtatsz száz ajtón, ücsörögsz száz előszójában, pártfogást ke­resve, hogy valami kis hintásba bejuss, jöjj csak ide, itt mindent megtalálsz, pártfogást, hivatalt. S a szegény ember, a­ki nem lesz ellentállni a­­ csábító aranyos betűknek, befordul a kapun és látja, hogy sok más szegény ember befordul azon a kapun, sok más szegényember megbámulja azt a második táblát a lépcső alján, épen úgy mint ő, fölmennek a lépcsőn épen így mint ő, megállnak a nagy szárnyas ajtó előtt az első emeleten, épen úgy mint ő. Csak bátran, édes baátom! Itt minden igazi arany , a táblák aranyosak az intézet főnökének neve Aranyhegyi s amire igér, azok is arany he­gyek. Csak bátran. Itt nincs semmi ámítás. Egy nyájas, nagyon nyájas, nagyon tisztességes úri­em­ber megszorongatja kezetet, lefizeted az öt forint behratási díjat, aláírod a kötelezvényt, mely szerint első évi fizetésed húsz perczentjét tek. Aranyhegyi Adolf urnak lekötöd s lé,a nyugodt, a nyájas, tisz­tességes úri­ember mindent el fog követni, ha csak módjában áll, hogy valami alkalmazást kapj. Pedig módjában ál. Ismeretsége igen terje­delmes, befolyása igen nagy, mindenütt otthon van s a­hol még talán sincs otthon, majd otthon lesz, tessék elhinni. Ha csak akkora nyílást lát valahol, mint a kisuram,keresztül fúrja magát rajta a kövér testével, hogy szinte bámulatos. S még bámulatosabb, ha igaz, a­mit rebes­getnek, hogy bizonyos intézetek vezérigazgatóit, bizonyos vasutak felügyelőit és több más tekin­télyes, előkelő hitában lévő férfiakat mind a zsebében hordja. Én csak úgy mondom, a­hogy hallottam, én nem votam jelen, mikor az előkelő, tekintélyes férfiak ostozkodtak a húsz perc menten s azt sem tudom, mit kaptak abból az előkelő, tekintélyes férfiak s mi maradt Aranyhegyi Ar-

Next