Magyarország és a Nagyvilág, 1882 (18. évfolyam, 1-26. szám)

1882-01-22 / 4. szám

4. szám. Budapest, 1882. január 22. ХГХ. évfolyam. ELŐFIZETÉSI DU: Negyedévre 2 írt. Félévre 4 frt. Egész évre 8 írt. — A Pesti Hírlap k­ez. politikai napilappal együtt. Negyedévre 5 frt. Félévre 10 írt. Egész évre 2.0 frt — Jakab Elek-től. — МшпШк Щйоп olvasmányaim!. — A héber ima-énekek, miket e hangszerrel kisér­tek, a Psalmus és Hymnusz. Ezek az ő egye­dül igaz istenük dicsősége­s hirdetői voltak. Az egyptomiak Systruma egy saját­­. Az ének­ és zene összhangja. dal-Az ének és zene, az ódák láma s az égi testek szabályos moz­gása mind egyet tanilnak az észnek, mind az összhangról szólnak a szívhez. Énekét az érzelem adta az aj­kaknak, zenére s hang­eszközeire a természet tanította meg. A Nilus a pályakor feltárva ma­radt kagylókat húrral vonta be az első feltaláló s létre jött a czythera és a lyra. A tengeri utasok csónakja (Cymba) a cymbalom és hárfa alak­jává lett. Az elsőnek tökéletesült mó­dosulása a Psalterium, orgona, harmo­nium és zongora, az utolsóból a he­gedű és guitarre állott elő. Ének és zene egyesülve már a legrégibb népeknél megvolt. Ódákat irt s­czythera, lyra és hárfa - kísérettel énekelte el a költő istenek és hősök dicsőítésére. Midőn Nagy Sándor The­­bát leromboltatta, Pindarus házának védlevelet adott, e szókat íratva rá: „A költő dalnok házát ne égessétek el“, — domum Pindari, Musici­ae crematis. Az ódák dallamát táncz is kisér­te. Midőn az első részt — a strophát énekelték, a tánczosok jobbról-balra haladtak elő, a második résznél — az antistrophánál balról-jobbra, az utol­sónál, az épodosznál megcsöndesült a táncz s alatta mintegy megpihentek. A krétaiak ma is igy tánczolnak. A magyar népies dalok is ily rhythmusuak. Ezeket szerető és szelíd vagy ko­moly és fennkölt érzelmekre használta az ó­kor; hősiekre, harczias szellem felköltésére a síp (T­i­b­i­a, S­p­r­i­n­­g­e­s), szarv (Corn­u), kürt (görögö­sen Tub­a), tárogató (Lituus r­e­­tortu­s) szolgált. A mi harczi trom­bitánk, a tárogató ős alakja e sze­rint a görögöknél is megvolt. Tökéletesített alakjai, a mai fa- és rézhangszerek folyvást megújulnak, mig a mi tárogatónk harcziasságunk és emlékeivel együtt feledésbe ment. A hébereknél is sok megvolt ezek közül; de egy, a zsoltár (é s alt­éri­um) főleg az ő nemzeti sajátjok ; 12 egyenlőtlen húrja volt s az ujj hegyével verték; a hárfához ha­sonlított, azért rajzolták Szent Dávid képéhez. ságos köralaku hangszer volt, körben négy-négy, közbü­l két harangocskával vagy csöngetyűvel, melyek hosszú fogantyúval, vas, réz, arany anyagból készülvén, midőn előttük ismeretes lacius szerint raziau, a Kuionoozo narangocskák egymáshoz s­ütőiknek az oldalhoz verődése ál­tal szomorú zaj keletkezett. Ennek hason­latára készült a héberek Systruma, melyen ___ a hajadonok menyegzőkön játsztak. A furulya (Fistula) is egyip­tomi eredetű ; legelőbb nádból készí­tették ; hangjára a szél tett figyel­messé, mely a törött nádszálak fölött elsuhogva, egy különös mélabús zön­­gelmet idézett elő; az év azon részé­ben vágták, midőn a gönczölszekér őr­csillaga a láthatárról letűnni szokott s három éven át szárították ki. A természet és mesterség e mű­veit a bölcsek vonták törvények alá. Az összhangzatos mozgás törvé­nyét Pythagoras találta fel s a harmó­niának, a zenei összhangnak a világ­­egyetemben fennlétét számokban mu­tatta ki. Azon kérdésre, mi volt a régiek hang­zenéje, Platónál találunk feleletet, melynek naivsága ad különös értéket. „Az Óda-éneklés első szabálya — mond­d — az, hogy kedves hangú szókból álljon; második, hogy ima­­szerü legyen, azon istenekhez intéz­ve, kiknek az áldozat létetik; har­ma­d­i­k, hogy a költő, a ki ezeket ismeri, élesen figyelmezve­ rá, csalódás­tól óvakodjék, nehogy jó helyett a rosszat kérje; a város törvényein, az igazon és tisztességesen kívül egye­bet éneke tárgyává ne tegyen s ad­dig ne közölje, mig a kijelölt bírák­nak és törvény őreinek meg nem mu­tatta s azok nem javallták. Az iste­nek hymnuszai és dicsénekei, melyek imával egyenlők, szintén ilyenek legye­nek, valamint a démonok és hősök magasztaló énekei is, a­kiket ezek megilletnek. Ezen hymnuszokat vagy dicsőítő énekeket hajdan — mint a mai egyházakban — a psalmusok ko­rai összhangzatos énekléssel adták elő, melynek megvolt szabályos időtartama, a szóknak lassusági és magassági hangmértéke s a hosszak neve a h­i­t­­mus, a magasaké Melos volt.“ A kar-éneklés már a görögöknél szokásban volt. Ének­karaikat mintegy ötven lantos költő alkotta, díjul egy ökröt kaptak. Földmivesek is állottak össze ily karokba, midőn a föld ter­------^ meseért Bacehusnak síp­szóval áldoztak. Mig a cytherus játszott s a dalnok verse­ket énekelt, a többiek tánczoltak s a tyru­­siak és trójaiak lába alatt dongott a föld . . . — A thrákok szaru-kürtöt használtak ily al- Mária Valeria főherczegnő. — Legújabb fényképe után. —

Next