Magyarország, 1971. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)

1971-07-04 / 27. szám

Egyesült Államok Pont az i-n Tulajdonképpen már régen vár­ható volt, hogy az amerikai sze­nátus egyszer több-kevesebb nyíltsággal állást foglal a vietna­mi háború befejezése mellett. A szenátusban régen érlelődött a ha­rag és a felháborodás. Egyes ve­zetői, majd mind több és több tagja fokozatosan jött rá arra, hogy az egymást váltó elnökök alaposan félrevezették a háborút illetően az ország választott tör­vényhozó testületét. Ez a felisme­rés nyilvánult meg a külügyi bi­zottság, Fulbright bizottságának nyilvános meghallgatásain, ahol először fordultak szembe tekinté­lyes politikusok a háború folytatá­sával. A bizottsági ülések nyomán mind gyakrabban és gyakrabban kerültek a törvényhozók asztalá­ra olyan javaslatok, amelyek va­lamilyen formában helyre akarták állítani a választott testület jo­gait. Óhaj-határozat A pont az i betűre most végre felkerült: az Egyesült Államok vietnami agressziójának kezdete óta első ízben rögzíti többségi ha­tározat, hogy az amerikai szenátus tagjainak nagyobb része a háború végét óhajtja. Június 22-én, ked­den este, hosszas vita után két szavazáson is állást foglalt e több­ség amellett, hogy a háborút zá­ros határidőn (kilenc hónapon) belül be kell fejezni, Dél-Vietnam­­ból ki kell vonni az Egyesült Ál­lamok katonai erőit. A hangsúly azonban az „óhaj” szón van: a szenátus határozata korántsem kötelező erejű. Nem jelent biztosítékot arra, hogy a jövő év tavaszáig az amerikai ka­tonák valóban befejezik az inter­venciót. Az amerikai alkotmány sajátos megfogalmazása miatt a törvényhozásnak jogában áll ugyan a hadüzenet, de a hadüzenet nélküli vietnami háború befejezése nem. Külpolitikai kérdésekben i­s ez az intervenció tulajdonképpen formálisan, a hadüzenet híján ide tartozik — a választott honatyák­nak csak az „advise and consent”, a tanácsadás és az egyetértés jo­gát biztosítja az alapokmány: az elnök szabadon cselekedhet, így a szenátusi döntés önma­gában még csak fél sikert jelent a háború befejezését követelő po­litikusok számára. Maga a vita is sajátos körülmények között zajlott le eről a kérdésről. A határidőt megszabó tervet nem önálló tör­vényjavaslatként terjesztették elő, mert az elnököt támogató hábo­rús párt ekkor a parlamentáris procedúrákkal hosszan elnyúlhat­ta volna a vitát. Ehelyett „módo­sító indítványként” került be a katonai szolgálatról és a katona­­kötelezettségről szóló és címen tárgyalt javaslat szövegébe. Ez ko­rántsem szokatlan az amerikai parlamentáris gyakorlatban: sok­szor előfordul, hogy egy-egy hon­atya csak úgy adja le perdöntő szavazatát egy törvényjavaslatra, ha valamilyen különleges kívánsá­gát „módosításként” beveszik az eredeti szövegbe. Némelyik tör­vény a sok ráaggatott módosítás­tól olyan, mint a karácsonyfa. (így is nevezi a parlamenti zsargon: ezek az úgynevezett „Christmas­­tree Bill”-ek, a karácsonyfa-tör­vények.) Persze az adott esetben nem er­ről volt szó: a katonai témájú tör­vény adott módot a döntés kierő­szakolására. Az első csatát a há­borúellenes csoport leghatározot­tabb tagjai indították meg. A re­publikánus Hatfield és a demok­rata McGovern szenátorok — utóbbi egyre nyíltabban tör pártja elnökjelöltségének megszerzésére . Eugene McCarthy visszavonulása óta a háborúellenes politikai cso­port legcéltudatosabb vezetője — olyan javaslatot terjesztett elő, amely 1972. június 1-i határidőt szabott meg a kivonásra, a határ­idő elteltével pedig megvonta vol­na a pénzügyi alapokat a háború folytatásától. A költségvetés, ezen belül a katonai költségvetés fel­­használásának meghatározása a törvényhozás joga. A pénz elvo­nása olyan kényszerítő eszköz, amely az egyedüli lehetséges mód­szer a parlament kezében. Úttörő: McGovern A McGovern—Hatfield-javaslat még nem kapott többséget, de elő­revetette annak árnyékát, hogy egy módosított, kevésbé kötött ha­táridejű háborúellenes állásfogla­lásnak jó esélyei vannak az elfo­gadásra. McGovernék tervét mind­össze nyolc szavazat különbséggel vetették el s a New York Times már ekkor megállapította vezér­cikkében: a kormány számára ez a győzelem aligha adhat megnyug­vást. Annál is inkább labilis a kormány helyzete, mert más fi­gyelmeztető jelek is mutatkoznak — állapította meg a lap, a képvi­selőház hasonló jellegű vitájára utalva. Az amerikai törvényhozás képviselőháza, amelyet csak két­éves időszakra választanak — szemben a szenátorok hatéves mandátumával — általában ke­vésbé szokott ujjat húzni a kor­mánnyal, éppen a képviselők vi­szonylag bizonytalan helyzete miatt. Mégis, a szenátusi vita ide­jén a képviselőházban is hasonló vita folyt s ebben a képviselők egyharmada támogatta a pénz­alapok megvonását a vietnami há­borútól. (A képviselőházban Wha­len Ohioi és Nedzi michigani kép­viselő terjesztette elő a McGo­vern—Hatfield-javaslattal szinte teljesen megegyező tervet, amely 158 szavazatot kapott a valami­vel több, mint 450 tagú képviselő­házban.) A New York Times a két ház hangulatának erősödő megváltozá­sát a közvélemény hangulatválto­zásával hozta összefüggésbe, más szóval azzal a felismeréssel, hogy az amerikai választók mind na­gyobb része követeli a vietnami kérdés lezárását. (Gyakorlatilag a McGovern—Hatfield-, illetve a Nedzi—Whalen-javaslat vitája közben robbant az Egyesült Álla­mokban a Pentagon-dokumentu­mok bombája.) A törvényhozók jó része már ko­rábban is tisztában volt azzal, hogy a különböző kormányzatok korántsem véletlenül, hanem előre kigondolt terv szerint sodorták bele az országot a vietnami ka­landba. De a szigorú titkolódzás miatt még a honatyák jó része is ekkor kapott kezébe először meg­bízható dokumentumokat arról, ami addig csak sejtés volt: a kor­mány kettős játékáról. A botrány kiterebélyesedése és különösen a kormány cenzúrain­tézkedései érezhetően tovább nö­velték a közvélemény s ezzel a törvényhozók egy részének meg­döbbenését. Ebben a légkörben került azután sor egy újabb „mó­dosító indítvány” vitájára a kong­resszusban a vietnami intervenció befejezéséről A háborúellenes párt előbb egy „kétpárti” javaslatot terjesztett elő, amely lényegében hasonlított volna a korábban elvetett tervezethez. A republikánus Cook és a demokrata Stevens tervezete ugyanis a tör­vény elfogadásától számított ki­lenc hónap után megvonta volna a szükséges pénzügyi alapo­kat. A kormány a javaslat ellen mozgósította a háborús párt min­den tagját. Több mint másfél órán át tartott a huzavona: névsorolva­sás a határozatképesség megállapí­tására, újabb névsor, módosítás a módosításhoz. (Ez utóbbit maga Stennis szenátor, a háborús párt jelenlegi vezetője, a szenátus ka­tonai bizottságának elnöke terjesz­tette elő.) Tehát mindaz az eszköz, ami még a parlamenti szabályok értelmében rendelkezésre állt. Az amerikai kivonulás kérdését már a Marlow­ Cook-javaslat is egy feltételhez kötötte: a Vietnami Demokratikus Köztársaság kormá­nya a határozat elfogadásától szá­mított 60 napon belül vállaljon „szilárd kötelezettséget” az ame­rikai foglyok szabadon bocsátásá­­ra. Ennek a feltételnek minde­nekelőtt az volt a célja, hogy meg­gátolja a Nixon-kormány propa­­gandisztikus ellenakcióját. Nixon az elmúlt időszakban — kifogy­ván az érvekből — azzal igyeke­zett megszerezni a támogatást a vietnami háború folytatásához, hogy kijelentette: csak ezzel tart­ja megoldhatónak az amerikai fog­lyok szabadonbocsátásának „ki­kényszerítését”. Az ilyen érvelés meglehetősen gyenge lábakon áll: az amerikai foglyok — a VDK elleni légihá­ború során lelőtt pilóták és más katonai személyek — ugyanis ép­penséggel nem a háború folytatá­sa, hanem megszüntetése révén nyerhetik vissza szabadságukat. Erről az amerikai közvélemény nem kisebb személyiségtől szerez­hetett tudomást, mint az USA volt hadügyminiszterétől, Clark Clif­­fordtól. Clifford Párizsban a VDK ott tárgyaló delegációjától kapta azt az értesülést — amelyet azóta mind a VDK, mind a DIFK, a dél­vietnami ideglenes forradalmi kormány képviselői megismételtek —, hogy a foglyok visszatérhetnek hazájukba, ha a Nixon-kormány határidős kötelezettséget vállal a háború befejezésére. 57:42 A háborús párt utolsó erőfeszí­tésével még el tudta kerülni en­nek a javaslatnak elfogadását. Stennis módosító indítványa annyi­ra „felvizezte” volna a háború­ellenes szenátorok eredeti elkép­zelését, hogy elfogadásának nem lett volna értelme. Ezután azon­ban csatasorba állt egy újabb in­dítvánnyal a szenátus demokrata pártcsoportjának tekintélyes veze­tője, Mike Mansfield is: azt java­solta, hogy a szenátus fogadja el a kilenchónapos határidőt, ezt azon­ban amerikai részről csak akkor kell megtartani, ha a VDK ebben az időszakban ténylegesen szaba­don bocsátja az amerikai foglyo­kat. A vietnami álláspont ismere­tében ez is formális „feltétel” csu­pán. A Mansfield-javaslatot 57:42 arányban elfogadták. Tulajdonképpen rendkívül fontos győzelem ez — még akkor is, ha az elnöki sajtótitkár, Ronald Zieg­ler azonnali nyilatkozata szerint „csupán néhány szenátor magán­­véleménye”: az USA szenátusának többsége első ízben foglalt állást a vietnami intervenció befejezése mellett. Igaz, mint említettük, nem kötelező érvénnyel: a javas­latot a képviselőház egyelőre elve­tette­ és még hosszú az út az érvé­nyességig s erre most aligha van valószínűség. (Laird hadügyminisz­ter néhány nappal később már eny­híteni igyekezett a Ziegler-féle ki­rohanás rossz hatását: azt mondot­ta, hogy a határozat felesleges, mert „alig néhány hónappal tér el az elnök által kijelölt ütemterv­től” — azonban az állítólagos ütemtervet ezúttal sem ismertet­te...) De a kötelező jelleg hiá­nya sem változtatja meg a döntés erkölcsi hatását. Azt követően, hogy a szenátus többsége szerint az Egyesült Álla­mok „nemzeti politikájaként” kell tekinteni a vietnami háború ki­lenc hónapon belüli befejezését, a VDK-val és a DIFK-kel folytatan­dó tárgyalásokat, már sokkal ne­hezebb lesz az ellenállás Nixon részéről. Alighanem igaza van a Washington Post című tekintélyes amerikai lapnak, amely szerint a szavazás megmutatta: a törvény­­hozás „nem bízik többé Nixon el­nöknek a háború gyors befejezésé­re irányuló óhajában vagy képes­ségében”. KIS CSABA 1 A szenátus és Vietnam Nixon változó helyzete MCGOVERN Nem kötelező erejű MAGYARORSZÁG 1971/27

Next