Magyarország, 1972. január-június (9. évfolyam, 1-26. szám)

1972-01-02 / 1. szám

A Közös Piac legtöbb nyugati szakértője egyetért abban, hogy a közösség fejlődésé­ben nem az egyes tagállamok kö­zötti szintkülönbség, hanem a gaz­daságilag fejlett és fejletlen kör­zetek különbségei jelentik a leg­nagyobb problémát. Erre már az 50-es évek közepén, az EGK ala­pító okmányának összeállításakor is felfigyeltek. Az 1957. március 25-én aláírt Római Szerződés be­vezetőjében leszögezték: az Euró­pai Gazdasági Közösségnek elő­­kell mozdítania az egyes régiók közötti szintkülönbségek felszá­molását. Bizonyos mutatók alapján azt lehetne hinni, hogy a Közös Piac­nak e téren is sikerült eredmé­nyeket felmutatnia. Tíz év alatt például (Belgium kivételével) va­lamennyi tagállamban csökkent a fejletlen területeken mutatkozó munkanélküliségnek a fejlett kör­zetek állástalan tömegeihez viszo­nyított aránya. Sőt: Franciaország­ban például a munkaképes korú lakosság viszonylag nagyobb szám­ban talált munkaalkalmat az el­maradt körzetekben, mint a fej­lett ipari központokban. Olaszor­szágban pedig, ahol a 60-as évek elején még négyszer annyian lődö­rögtek munka nélkül az ország kö­zépső és déli területein, mint fenn, északon — a 60-as évek vé­gére a megfelelő arány már csak 1:2 volt. Tíz év stagnálás Egyedül a munkanélküliek terü­leti megoszlásából azonban alig­ha vonhatunk le messzemenő kö­vetkeztetéseket. A mai helyzetre sokkal jellemzőbbek az EGK brüsszeli bizottságának legfrisseb­ben közzétett adatai a bruttó nem­zeti össztermék (GNP) egy főre számított nagyságáról. Eszerint 1968-ban a közösség átlagmutató­ja 2300 úgynevezett „elszámolási egység” volt (ez körülbelül ugyan­ennyi dollárnak felel meg). Ezzel szemben a hamburgi körzetben a megfelelő szám 4800 — vagyis a közös piaci átlagnak több mint kétszerese; Olaszország egyik leg­elmaradottabb tartományában, Ca­­labriában viszont mindössze 760 — tehát az átlagosnak egyharmada, a hamburginak alig egyhatoda. Az 1958. évi megfelelő adatokkal ösz­­szehasonlítva pedig kiderül, hogy a nagyságrendi differenciák tíz év alatt­ gyakorlatilag semmit sem változtak! A nyugat-európai gazdasági in­tegráció­­ az alapítása óta eltelt tizenhárom évben nagy, 200 millió fogyasztót számláló piacot terem­tett, amelyen az áruk, a tőke és a munkaerő szabadon áramlanak. Emellett kialakította e gazdasági egység központjait és „perifériáit” is. Általában a Rajna—Rhone völ­gyét, a Hollandiától az NSZK kö­zépső és nyugati részein, valamint Franciaország keleti körzetein át Észak-Itáliáig húzódó sávot tekin­tik a Közös Piac „centrumának”. Jóllehet, ez a közösség területé­nek csak egyharmada és lakossá­gának kevesebb mint a fele él itt, mégis innen származik az EGK össztermelésének 60 százaléka. Eb­ben a körzetben a legfejlettebb az infrastruktúra, az úti vasútháló­zat, itt létesítették a legnagyobb üzemeket, s a Rajna jelenti a ki­járatot Nyugat-Európa legnagyobb tengeri kikötőjéhez, Rotterdamhoz. Ebben a vonalban találhatók azok a körzetek (a német—holland ha­tárvidék, Elzász-Lotaringia, il­letve a Saar-vidék stb.), amelyek tulajdonképpen már a Közös Piac létrejötte előtt Nyugat-Európa „klasszikusan” integrált egységei voltak. (Ezenkívül természetesen vannak további fejlett körzetek is a Közös Piac országaiban, de azok vagy e központi régió „oldalágai” — mint például Hamburg környéke — vagy a fővárosok — Párizs, Brüsz­­szel — körül alakultak ki.) Kizárásos alapon nagyjából már sejteni lehet, hogy mit tekintenek az EGK „külterületeinek”. Legel­sősorban is Dél-Olaszországot, a Rómától lefelé húzódó tartomá­nyokat. Továbbá Franciaország délnyugati és északnyugati terü­leteit (Massif Central, Bretagne, Alsó-Normandia, valamint Kor­zika) és Belgium egyes körzeteit, elsősorban a francia határ men­tén. E viszonylagos elmaradottságra kétféle magyarázatot kaphatunk. Nagyobb részt hagyományosan me­zőgazdasági területekről van szó, ahol az élelmiszertermelés korsze­rűtlen formában, kisparaszti bir­tokokon folyik, és ahonnan — az úgynevezett rejtett munkanélküli­ség miatt — óriási mértékű az el­vándorlás. Ez utóbbinak általános elöregedés a következménye. Olaszország — életszínvonal dol­gában — valamennyi közös piaci tagállam között az utolsó helyen áll. De az átlagos olasz (ha egyál­talán van ilyen) még mindig két­szer jobban él, mint aki a Mezzo­­giorno tájain vagy Szicília és Szardínia szigetein lakik. Kettős magyarázat A dél-itáliai viszonyokhoz ké­pest Franciaország fejletlen körze­teiben annyiban más a helyzet, hogy azok sokkal gyérebben la­kottak. (Annak ellenére, hogy az elvándorlás mértéke Olaszország déli tartományaiban a legnagyobb, még mindig itt él, a lakosság egy­harmada, a mezőgazdaságban fog­lalkoztatottak száma pedig a leg­több helyen megközelíti az 50 szá­zalékot) Más a helyzet Belgiumban és bizonyos fokig Franciaország északnyugati területein. Itt nem a korszerűtlen mezőgazdaság, hanem a korábban nagyon is jelentős, de időközben elsorvasztott szén- és acélipar a „perifériára­ szorulás” oka. Ez látszólag érthetetlen, hi­szen az Európai Gazdasági Közös­ségnek éppen a szén- és acélipari egyesülés, az úgynevezett Montán­­unió volt a kiindulópontja. Csak­hogy a Montánunió, mint szerve­zeti forma a tőkekoncentrációt se­gítette elő, aminek eredményeképp csak a legerősebb és legjobb ered­ményeket produkáló szénbányák és acélgyártó üzemek maradhattak fenn. Ráadásul — ahogyan a kő­olaj és a földgáz tért hódított — a széntermelés világszerte visszaszo­rult, Belgiumban például tíz év alatt több mint 40 százalékkal csökkent, így az a furcsa helyzet állt elő, hogy míg azelőtt Belgiumban a jobbára mezőgazdasági termelésű Flandria volt az elmaradott és a vallon területek élvezték a szén- és acéltermelés gyümölcseit, az újabb iparágak Flandriába nyo­multak be és a vallon körzetek gazdaságilag visszafejlődtek. Az Európai Szén- és Acél­ Közös­ség ugyan 400 ezer volt bányász és acélgyári munkás átképzését fi­nanszírozta, és minimális havi bért is biztosított nekik, míg más szek­torban el nem helyezkedtek — ez az „injekció” azonban nagyon gyorsan felszívódott, a lemaradás viszont tartósnak bizonyult. Némileg ehhez a folyamathoz hasonlóan változott meg a brit gazdasági körzetek képe is. Ma az egykor élen járó nehézipari köz­pontok vidéke — a Merseyside, a Clydeside és a walesi bányák — a legelmaradottabb a szigetország­ban. Nem állíthatjuk, hogy a közös piaci országok — külön-külön meg együttesen is — nem próbál­tak ezeken az állapotokon változ­tatni. Valamennyi tagállam költ­ségvetésében szerepel egy úgyne­vezett „regionális fejlesztés”. Köz­pontilag pedig a közös mezőgaz­dasági és szociális alapból, vala­mint az Európai Beruházási Bank hiteleiből nyújtanak dotációt az el­maradott körzeteknek. Az ered­mény azonban rendkívül sovány. Olaszországban például a Cassa per il Mezzogiorno 1965 óta csak­nem 20 milliárd dollárnak meg­felelő összeget fordított részben beruházási hitelre (rendkívül ked­vező feltételekkel, 3 cd,,/0-ás ka­mattal, átlag 20 éves lejárati idő­vel), részben arra, hogy az újon­nan munkába állók szociális jutta­tásainak körülbelül 40%-át a munkáltatóktól átvállalja. Az IRI és az ENI állami vállalatoknak hosszabb ideje új befektetéseik legalább 40 százalékát a déli terü­leteken kell invesztálniuk. Az olasz kormány valóban ambiciózus tervei ellenére mégis az a helyzet, hogy Calabria vagy Campania tartományok ipari fejlődése alig­­alig mozdul előbbre. Legújabban például az Alfa- Romeo létesített autógyárat Ná­poly közelében, amely a tervek szerint 14 ezer munkással mintegy ezer gépkocsit gyárt majd napon­ta. De — lévén a helyi munkaerő szakképzetlen — máris tudják, hogy a munkások körülbelül egy­­harmadát a fejlett északi terület Az „ördögi kör” A probléma gyökere tulajdon­képpen abban van, hogy az állami szándékot mindenütt a magántőke tevékenységének rendelik alá. Azt akarják kölcsönökkel, hitelekkel, ingyenes juttatásokkal bátorítani, és lényegében nagyon keveset for­dítanak az elmaradott területek lakosságának átképzésére, a belső migráció tervszerű befolyásolásá­ra, vagy például az iskolából újonnan kikerülők azonnali elhe­lyezésére. A kormányok tehát — csakúgy, mint a Közös Piac egé­sze — maguk is hozzájárulnak ahhoz, hogy — miközben súlyos milliókat osztogatnak szét a nagy­ipar serkentésére — megoldatla­nok maradnak az elmaradott kör­zetek alapvető szociális problémái­t, ami viszont a vállalkozókat is távol tartja onnan. Itt is létrejön a hagyományos „ördögi kör”: a tőkések nem egykönnyen szánják rá magukat befektetésre ott, ahol állandó a zűrzavar, nagyfokú a bi­zonytalanság. Nyugalomra viszont csak ott lehet számítani —, ahol adottak a gazdasági prosperitás feltételei. LIPOVECZ IVÁN LEONFORTE SZICÍLIAI KISVÁROS EGYIK UTCÁJA A „szabadverseny meggyalázásának" tartották Közös Piac Központ, periféria Különbségek Fejlesztés­ ­ekről kell odacsábítani. Egy má­sik példa: az ENI létrehozta ugyan a maga petrokémiai központját Szicíliában — a „Sivatag Kolos­toráénak nevezik —, de az nem tudott más iparágakat magához vonzani. Úgy látszik, a nagyarányú álla­mi szubvenció (amit különben a közös piaci rendszabályok a „ver­senyfeltételek erőszakos megvál­toztatása” címén általában tilta­nak, és csak az elmaradott terüle­tek fejlesztésére engedélyeznek) sem tudta eléggé vonzóvá tenni ezeket a körzeteket a nagyipar számára. Ezért most — némileg brit pél­dára — Olaszországban is, Fran­ciaországban is azzal kísérletez­nek, hogy egyszerűen megtiltják, illetve meglehetősen szigorúan adóztatják, ha egyik-másik tőkés a fejlett körzetekben létesít újabb üzemet. A franciák ezenkívül az­zal is megpróbálkoztak, hogy min­den egyes újonnan létesített mun­kahelyért költségvetési keretből vissza nem fizetendő prémiumot adtak a munkáltatóknak. (Ez is hasonló az angliai rendszerhez.) Erről azonban a Közös Piac fóru­main rendkívül heves vita támadt, a nyugatnémetek és a hollandok a „szabadverseny meggyalázásának” tartották ezt a módszert. MAGYARORSZÁG 1972/1

Next