Magyarország, 1975. január-június (12. évfolyam, 1-26. szám)

1975-01-05 / 1. szám

Ki tudja hányadszor már, a múlt esztendő utolsó hetei­ben — éppen december ne­gyedik hetének kezdetén, huszon­­hatodika táján, amikor Mao Ce­­tung betöltötte nyolcvanegyedik életévét — a világsajtó újra hoz­zálátott a Mao utáni idők megjós­lásához. Az Associated Press to­kiói tudósítója ekkor írta: „Mao utódját illetően még mindig teljes a bizonytalanság. A leglogikusabb választás a párt második embere, Csou En-laj miniszterelnök lenne, ám ő 76 éves és beteg. 1974 nagy részét kórházban vagy orvosi el­lenőrzés alatt töltötte, szívbántal­­makban szenved. 1975 hajnalán Mao továbbra is ellenzi, hogy a vezetést egyetlen utód vegye át. Az országot néhány fiatalabb sze­mély — köztük a 38 éves Vang Hung-ven és az ötvenes Csang Csun-sziao — irányítja. Rejtély, hogy mennyire aktív Mao a párt tanácsülésein, a politikai életben. Tájékozott körök szerint ő hatá­rozza meg a politikai vonalat, a többiek pedig a részleteket dol­gozzák ki.” A négy csoport A tokiói elemzés — akárcsak a hongkongi Kína-szakértők vélemé­nyei — a hatalmas, de a külföldi megfigyelők számára elsősorban a hivatalos kiadványok és tájékoz­tatások összevetéséből kialakí­tható képen alapul. Márpedig a hiva­talos szövegekben soha nem esik szó utódlásról, a Mao utáni idők­ről; ki kell tehát egészíteni a Pe­­kingből származó hivatalos anya­got a Kína-kutatók, az úgyneve­zett „aktuális sinológiával” fog­lalkozó kommentátorok, a legújabb kor kelet-ázsiai történészei és Pe­­kingben dolgozók diplomaták vé­leményeivel és következtetéseivel. E szakértők egyike, M. J. Ochsenberg, a New York-i Colum­bia egyetem professzora egy mi­napi nyilatkozatában az AP jós­latához hasonló prognózist készí­tett: „Maónak nem egyetlen utóda lesz, hanem eltávozása után tes­tületi vezetőség fogja a hatalmat gyakorolni, mely elsősorban a kö­vetkező csoportokból fog állni: 1. »A kulturális forradalomból« ki­emelkedett új emberek, fiatalok, mint például Vang Hung-ven, a Sanghaj­i pártszervezet vezetője, aki 1973 óta a pekingi politikai bizottság tagja; 2. A régi maoista gárda emberei — például Teng Hsziao-ping —, akiket egy időre félreállítottak, de már visszatér­tek a politika színterére; 3. Kato­nák, például Csen Hszi-lien, Hszü Si-jü, Li Fe-seng (a pekingi, kan­toni és sanghaji helyőrség pa­rancsnokai) —, meg kell azonban jegyezni, hogy Lin Piao távozása után a katonák sokat vesztettek befolyásukból és az új pekingi po­litikai bizottságban a 22 tag közül csak öt katona van. 4. A párt értelmiségi csoportja, amelynek vezetője Csiang Csing, Mao fele­sége.” Ochsenberg is, más elemzők is úgy látják: 1975-ben aligha vár­ható irányváltozás Kínában, még ha a most már 82. évében járó Mao Ce-tung eltávozna a színről; az összes lehetséges utódok vagy utódkoalíciók el lennének ugyan­is foglalva az ország nemzetközi helyzete és gazdasági élete stabi­lizálásával. Egyébként éppen az utóbbi kérdés, a gazdasági helyzet az, amelyről nagyjában a Mao utáni időkkel kapcsolatos jóslá­sokhoz hasonló gyakorisággal ír a világsajtó. Kizárólag gazdasági okokkal ma­gyarázzák például azt a múlt év december eleji, többször is meg­ismételt pekingi jelzést, hogy „most már ténylegesen véget ért a »»kulturális forradalom«”. (A je­lentések mind a Vörös Zászló cí­mű pekingi folyóirat 1974 novem­ber végi számának arra a cikké­re hivatkoznak, amely azt írta: „A kulturális forradalmat befejeztük, a rendszer ellenségeit eltávolítot­­tuk, eljött az ideje annak, hogy a kínai nép megpihenjen és a ter­melési feladatokra összpontosítsa erőfeszítéseit.”) Gabona, külkereskedelem A gazdasági problémák között az első kétségkívül a gabonakér­dés, más szóval az ország élelmi­szer-ellátása. A számos forrásból érkező, egybehangzó jelentések azt állítják, hogy az 1974-es gabona­­termés elérte a 250 millió tonnát. A becslések szerint ebből mintegy 65—70 millió tonna lehetett a rizs, s ennek mintegy a fele a búza. Aligha kétséges azonban, hogy ez a nagy mennyiség (ami különösen akkor tiszteletre méltó, ha a ne­gyedszázaddal ezelőtti, maximáli­san 140—150 millió tonnás gabo­naterméssel hasonlítjuk össze) nem elegendő. A Frankfurter All­gemeine Zeitung írja: „Ma már senki sem éhezik ugyan az or­szágban, s a kormány nagy erőfe­szítéseket tesz az élelmiszer-ellátás megjavítására, csakhogy a lakos­ság mintegy 15—20 millióval sza­porodik évente... Amerikai szak­értők becslése szerint Kína felté­telezhetően 1980-ban éri el azt a termésszintet, amely már önellá­tást biztosít a lakosságnak hazai termésből.” A frankfurti lap az alacsony terméshozamokat hozza fel a gondok magyarázatául s megjegyzi, hogy duzzasztó- és vé­dőgátak sora épült és igen sok erőt vetettek be „egyelőre ugyan még kezdetleges” mezőgazdasági gépek gyártásába is — ugyanis csak a terméshozam-növelés hoz­hat eredményt. Különböző jelentések egybe­hangzóan hat-hét millió tonnára te­szik az 1975-re külföldről megren­delt búzamennyiséget, ugyanennyit vásároltak 1974-ben is. Ennek a hatalmas búzaszámlának a vég­összege nem szerepel semmiféle nyilvánosságra hozott mérlegben — igaz, ilyen mérlegek az utóbbi években nem is kerültek nyilvá­nosságra. A búzavásárlás csak egyik terület, ahol kizárólag becs­lésekre vagy külföldön megszer­zett (export—import cégektől szár­mazó) részadatokra támaszkodnak a Kína-szakértők. A gazdasági helyzetről készült elemzések szerint — ezek mind ilyen, több forrásból származó, egyeztetett adatok alapján készül­tek — az elmúlt, 1974-es esztendő mintegy negyedmilliárd dollár kül­kereskedelmi deficittel zárult. A 250 millió dolláros passzívum ösz­­szegéhez kell hozzáadni a búza­­vásárlás számláját is.­­Érdekes módon igyekeznek megállapítani Hongkongban és Tokióban a pe­kingi külkereskedelem valódi mé­reteit. Kína ugyanis nem hozott nyilvánosságra erről semmiféle ab­szolút számot, csak egy Peking­­ben­­ járt japán küldöttségnek mondották el, hogy a kínai—japán kereskedelem teljes értékének hu­szonhét százalékát jelentik a kí­nai­­ olajszállítások. Mivel Japán­ban 1974 szeptember végén nyil­vánosságra került, hogy Peking januártól addig 243 millió dollár értékű olajat adott el a szigetor­szágnak, kiszámították, hogy a kí­nai—japán kereskedelem értéke összesen 1200 millió dollár lehe­tett 1974-ben. Tokió volt Peking egyik legnagyobb külkereskedelmi partnere. Egyébként ugyancsak ja­pán és amerikai becslések szerint az 1974. évi egész kínai külkeres­kedelem értéke 8,5 milliárd dollár volt.) A múlt év végén zárták be Pe­­kingben a japán ipari-kereskedel­mi kiállítás kapuit; a kiállítás nemcsak azért volt jelentős ese­mény, mert negyedmillió ember nézte­­meg a főként japán mező­­gazdasági gépeket és berendezése­ket, erdőgazdasági és halászati fel­szereléseket bemutató termek anyagát (ugyanakkor Tiencsinben japán csomagolástechnikai beren­dezések és nyomdai gépek, felsze­relések mutatkoztak be) , hanem­ talán elsősorban azért, mert az ed­dig jórészt készpénzzel fizető Pe­king a kiállító cégektől hitelbe rendelt felszereléseket. Az 1974-es év a már említett 1200 milliós kí­nai—japán forgalmával összegsze­rű rekord is, de túlszárnyal min­den eddigit az itt is Peking szá­mára kedvezőtlen mérleg; a nö­vekvő olajszállítások ellenére is nagy a kínai deficit. Az enyhülés ellen Van-e kapcsolat a Vörös Zászló már említett cikkének és a Zsen­­min Zsipao 1974 november végi egyik cikkében említett, régóta el nem hangzott, a gazdasági tenni­valók fontosságát emlegető mon­data és a külkereskedelmi deficit, általában a gazdasági nehézségek között? Ha ennek a kapcsolatnak nincs is kifejezett bizonyítéka, a szakértők aláhúzzák, hogy négy-öt éve sokkal inkább a különböző politikai kampányokban (mint leg­utóbb a Lin Piao és Konfuciusz elleni széles körű hadjáratokban) való részvétel volt a legfontosabb, most­ a párt lapja újra leírta, hogy „a forradalmi szellem döntő kritériuma a gazdasági hatékony­ság”.­ A gondok szaporodását jelezte az a bizalmas jelentés is, amely ál­lítólag egy pekingi minisztérium­ból került volna Tajvanra és on­nan kapta meg a Hongkong Times, amely közölte is. A jelentés sze­rint 1974 első öt hónapjában Kína széntermelése több mint tízmillió tonnával esett vissza. Ugyanez a jelentés más szűk keresztmetsze­tekről is beszámol: a vas- és acél­­termelés, valamint a műtrágya­­gyártás visszaesése szerepel a fel­sorolásban. A gazdasági gondok nyomasz­tóbbá válásával egy időben a kínai külpolitikai vonalat változatlanul az általános enyhülési tendenciák elleni fellépés jellemzi. 1974 végén újra megerősítették a szovjellenes állásfoglalásokat, így például Mo­butu, Zaire elnöke pekingi láto­gatásán a hivatalos kínai szónok­latok újra úgy foglaltak állást „a két szuperhatalom” ellen, hogy a támadás éle a Szovjetunió ellen irányult s felelevenítették az utóbbi idők összes szovjetellenes hazugságait is. Az 1974 decem­beri NATO-ülésszak újra alkal­mat adott arra, hogy Pekingben üdvözöljék az Atlanti Szövetség harcias kirohanásait; ez indította arra Luns főtitkárt, hogy „a NATO szempontjából pozitívan ér­tékelje Kínának a kritikus pilla­natokban elfoglalt álláspontját”. A Deutsche Nationalzeitung, a nyu­gatnémet szélsőjobboldal lapja egyenesen megírta: a kínai álla­mi és pártvezetés arra vár, hogy Nyugat-Európa erősítse a NATO- potenciált, mert tudja, hogy „a fe­szültség enyhítését célzó szovjet politika nem más, mint a Nyugat éberségének elaltatására irányuló törekvés”. A NATO politikai bizottságában már elhangzott egy javaslat: — erről a Novosztyi szovjet hírügy­nökség egyik kommentárja szá­molt be a minap — a következő ülések egyikére meg kellene hív­ni Kína képviselőjét, hogy kifejt­hesse, mi a Szovjetunió szándéka Kína vonatkozásában és Peking véleménye szerint milyen a kato­napolitikai helyzet Európában ... Hogy a pekingi küldött milyen ké­pet rajzolna, arra a nyugat-német­országi újnáci lap előbb idézett mondatai adnak utalást. Az elemzések, helyzetfelmérések szerint a „kulturális forradalom vége” jelenthet bizonyos módosu­lásokat a pekingi belpolitikában, ám a mostani pekingi külpolitika szovjetellenes hangsúlyain semmi­féle változás nem látható. Kína Az utódkeresés ideje Újra a gazdaság az előtérben ? Változatlan világpolitikai vonal I CSIANG CSING ASSZONY Az első a gabonakérdés MAGYARORSZÁG 19 7 5 1

Next