Magyarország, 1977. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1977-01-02 / 1. szám

I­gencsak komor arccal olvas­ta fel Benjamino Olivi, az EGK bizottságának szóvivője egy sebtében összehívott sajtókon­ferencián a brüsszeli bizottság nyi­latkozatát: „Az OPEC által elhatá­rozott nyersolajáremelés komoly terhet jelent a világgazdaságnak s ezen belül különösen a közösség tagállamainak. Bővíti a gazdasági fellendülést bizonytalanná tevő té­nyezők számát, megnöveli az amúgy is erős inflációs irányzatot és elmélyíti a fizetésimérleg­hiányt” — hangoztatta a nyilatko­zat. A hivatalos komorság és a pesz­­szimista hangú nyilatkozat elle­nére a brüsszeli bizottság s vele együtt a Közös Piac tagállamai­nak sok vezető gazdasági szak­embere, politikusa, alighanem meg­könnyebbülten sóhajtott fel azon a reggelen, amikor ismeretessé vált a nyersolajtermelők szervezetének határozata. Az áremelés mértéke ugyanis alatta maradt a várt szint­nek. Az OPEC egységében mutat­kozó törés — Szaúd-Arábia és az Arab Emirátusok Szövetségének különvéleménye — pedig kifeje­zetten „biztató jelenségnek” tűnik Nyugat-Európa számára. Az „olaj­fegyver éle kicsorbult”, márpedig ez a fegyver korábban Damoklész kardjaként fenyegette a kilenceket,­­ legalábbis erre hivatkoztak nemegyszer a gazdasági nehézsé­gek magyarázataként Brüsszelben. Nagyfokú függés Kétségtelen tény, hogy az Euró­pai Gazdasági Közösség még min­dig alapvetően nyersolajimportra szorul saját energiaszükségletének fedezésére. A kilenc ország 1973 előtt több mint 60, de még jelen­leg is 57 százalékban főként a Közel-Keletről behozott olajat hasz­nálja fel elektromos energia elő­állítására, illetve üzemanyagként. Bár már évekkel ezelőtt határoza­tot fogadtak el az energiatakaré­kosságra, ezzel az import csökken­tésére, ebből gyakorlatilag igen keveset valósítottak meg. Sőt az import mennyisége átmeneti csök­kenés után ma nagyjából azonos szinten van, mint 1973 előtt — igaz, arányai valamelyest megvál­toztak. Az EGK miniszteri tanácsának 1974. decemberi határozata szerint a kilenc országnak 1985-ig hatvan­ról ötven százalékra kellene csök­kentenie függőségét az importált energiától. Az idén hozzávetőleges becslés szerint (nyersolaj-egy­enér­­tékre számítva) 907 millió tonna az energiaszükséglet. Ebből csak 405 millió tonnát tudnak saját for­rásból fedezni, vagyis a függés változatlanul 57 százalékos. Viszont a nyersolaj terén a helyzet ennél sokkal rosszabb: az 500 millió ton­na felhasznált nyersolajból 475 milliót kell behozni a Közös Pia­con kívüli országokból. (Az ener­giaszükséglet fedezésének más for­rásai a szénnel, lignittel, földgáz­zal működő erőművek, fűtőberen­dezések, nukleáris erőművek.) A bizottság most távozó alelnö­­ke, Henri Simonet szerint ugyan lehetséges több mint 10 százalékos megtakarítás az energiafogyasztás ésszerű csökkentésével, a takaré­kossággal, de mélyrehatóbb korlá­tozó rendelkezésekkel egyedül Franciaországban kísérleteznek, ahol az ipar, a mezőgazdaság, a közlekedés fogyasztásának csök­kentése mellett még a magánház­tartások fogyasztását is befolyá­solják. (Például: meghatározzák a fűtésre használható olaj felső hatá­rát és megszabják a közhivatalok, a lakások fűtésének hőfokát.) A nagyfokú függés tehát kétségtele­nül továbbra is veszélyes a Közös Piac tagjai számára. Azt sem lehet elvitatni, hogy az olajárak felemelése sokban járult hozzá a nyugat-európai gazdasági válság kiéleződéséhez — bár ko­rántsem egyedül felelős azért. Min­denesetre szinte valamennyi fonto­sabb iparágban és a mezőgazdaság­ban is befolyásolta az önköltség emelkedését, a termékek megdrá­gulását, közvetve kihatott más nyersanyagok árának emelkedésére s mindenekelőtt véget vetett a kor­látlan fellendülésbe vetett, széles körben reklámozott hitnek. Az újabb áremelésről szóló híre­ket a közös piaci országok sajtója, rádiója, televíziója november vé­gén ezért már-már úgy terjesztette, mint a közelgő világvége előjeleit. A hágai csúcstalálkozóra is az ag­godalom nyomta rá bélyegét. Differenciált hatások Az EGK a nyersolajtermelők ér­tekezletére készülve kiszámította, hogy 10 százalékos áremelés körül­belül évi ötmilliárd dollárral nö­velné meg olajszámláját., A közös­ség egészére nézve ez egyáltalán nem elviselhetetlen tényező. A problémát inkább az okozza, hogy az egyes tagállamok között a ter­hek nem egyenletesen oszlanának meg. Az a három ország, amely­nek külkereskedelmi mérlegében jelenleg is több-kevesebb felesleg mutatkozik, az NSZK, Hollandia és Belgium kisebb-nagyobb erőfeszí­­téssel már exportárainak különö­sebb emelése nélkül is el tudja viselni az ilyen fokú áremelést. A gazdaságilag igen nehéz helyzetben lévő Anglia számára ugyan a pil­lanatnyi emelés sok problémát okozna, de távlatban hasznos: az Északi-tenger olajmezői fokozato­san belépnek a termelésbe és Nagy-Britannia néhány éven belül nemcsak saját szükségletét tudja fedezni, hanem nyersolajexportőr is lehet. London azért is érdekelt viszony­lag magasabb árakban, mert a ten­geri olajmezők kiaknázásához szükséges beruházások igen na­gyok, aránytalanul magasabbak, mint a szárazföldi olajkutak meg­nyitásának költségei. A magántőke beruházási kedvét pedig csak ak­kor lehet biztosítani, ha a befekte­tett összeg viszonylag hamar meg­térül, sőt profitot hoz, a maga­sabb olajárak révén. Viszont Franciaország, Olaszor­szág és az EGK kisebb tagjainak Világgazdaság A brüsszeli Az OPEC és „Olajboltok egy része számára az áremelés sú­lyos következményekkel járhat: termelésük annyira megdrágul, hogy elveszti versenyképességét, fizetési mérlegük hiánya a jelenle­ginél is nagyobb lesz, tartalékaik lecsökkennek. Igaz, hogy Párizs kényszer-takarékossági terveket ké­szített (Giscard d’Estaing az EGK egésze számára is meg akarta szabni az olaj behozatalra fordítha­tó összegek felső határát a hágai csúcsértekezleten), Róma pedig je­lenlegi stabilizációs terveit már a várható 10 százalékos áremelés figyelembevételével igyekezett el­készíteni, de az alapkérdésre ezek a tervek nem adnak feleletet. Az olaj fele Az OPEC megosztottsága most felvillantja a reménysugarakat, biztató jel a kilencek számára. En­nek egyik oka az, hogy az EGK tagállamai nyersolaj-behozatalának igen jelentős része származik Szaúd-Arábiából, illetve az Arab Emirátusok Szövetségéből. Tavaly például az egész olajimport nagy­jából 460 millió tonna volt, ebből egyedül Szaúd-Arábia mintegy 140 milliót fedezett, az emirátusok exportjával együtt pedig csaknem a közös piaci behozatal felét adta, így az évi import majdnem fele­részben olyan államokból érkezik, a kilenceshez, amelyek­ csak öt százalékkal emelik fel a nyers­olaj árát. Az sem lehetetlen, hogy ez az arány javulni fog: mivel Rijád úgy határozott, hogy megszünteti korábban önként vállalt termelési korlátozásait, nagyobb mennyisé­gű olajat kínálhat Nyugat-Európá­­nak. (A kérdés persze nem egy­szerű: a piac szabályozását a nagy monopóliumok végzik, az EGK számla a Közös Piac viszonya ” kiújuló versenyek tagállamainak vannak bizonyos szerződéses kötelezettségeik is, így aztán nem mehetnek egyik pilla­natról a másikra egyszerűen át az alacsonyabb árakat mutató „olaj­­boltba”.) Ennél biztatóbb a kilencek szá­mára maga a megosztottság ténye: a továbbiakban nyilván módot teremt az alkudozásra, az újabb áremelések meggátlására. Az eredetileg ötmilliárd dolláros számlatöbblet most csak két és fél, három milliárd lesz, vagyis olyan összeg, amelyet az EGK gazdasága viszonylag nagyobb erőfeszítések nélkül kiegyensúlyozhat. Az első becslések szerint például az ipari termelés pluszköltsége csak egy százalék körül lesz az árváltozás következtében, s ha az újabb jelen­tős emelést sikerül megakadályoz­ni, az olajszámla növekedése nem mélyíti el a gazdasági visszaesést. V­eszély marad­vány­ok A megkönnyebbülés természete­sen csak viszonylagos, hiszen a ve­szélyek korántsem hárultak el tel­jesen. A megoldás pedig még min­dig igen távolinak tűnik. Ha a Kö­zös Piac valóban csökkenteni akarja függőségét az importált nyersolajtól, nagyon nagy progra­mot kell végrehajtania mind az energiatakarékosság terén, mind pedig saját belső energiaforrásai­nak fejlesztése során. (Ez a prog­ram is rendkívül ellentmondásos, mert nem kis mértékben a nukleá­ris erőművek építésére alapul. Ezek nyersanyaga viszont szintén im­portból származik, építési költsé­gük pedig olyan magas, hogy je­lenleg a tőke kevéssé érdekelt benne, állami erőből történő fej­lesztésre pedig kevés a pénz.) Mindenesetre igen jellemző, hogy a nehézségek ellenére sincs meg a három év óta szorgalmazott közös energiaprogram — a tagállamok érdekei ugyanis gyakran homlok­­egyenest ellentétesek egymással. Veszélyt jelent a kilencek szá­mára az is, hogy az OPEC meg­osztottsága nem segítette elő szá­mukra a közös álláspont kialakí­tását a párizsi világgazdasági érte­kezlet, a fejlett és a fejlődő or­szágok „észak-dél” tanácskozásá­nak tavaszra halasztott fordulójá­ra. A borús nyugat-európai égbolt tehát korántsem tisztult ki telje­sen, csupán egy-két helyen csil­lan fel reménysugár. A gazdaság nehézségeknek az olajárak csak egyik, bár korántsem elhanyagol­ható tényezőjét jelentik. A több összetevőnél azonban egyelőre ke­vés változásban reménykedhetnek a Közös Piac tagállamai. KIS CSABA OLAJFÚRÓSZIGET AZ ÉSZAKI-TENGEREN Az OPEC megosztottsága felvillantja a reményeket MAGYARORSZÁG 1977/1

Next