Magyarország, 1978. július-december (15. évfolyam, 27-53. szám)

1978-07-02 / 27. szám

Japán—Kína Kockázatos kártya A „háromszög” átértékelése Összehangolt nyomás Tokióra ! Július folyamán újrakezdődnek a csaknem három esztendővel ez­előtt zátonyra futott japán—kínai tárgyalások egy „béke- és barát­sági szerződés” megkötésére. Hosz­­szas belső viták után Japán kon­zervatív kormánya hivatalosan május 31-én javasolta Pekingnek, hogy térjenek vissza a tárgyaló­­asztalhoz. A kínaiak — nyilván a „mennyei birodalom” tekintélyét védelmezendő — szinte udvariat­lanul hosszú, kéthetes időszak után adták ehhez beleegyezésüket. Pil­lanatnyilag úgy tűnik, hogy a tár­gyalásokat először technikai szin­ten folytatják Pekingben az ot­tani japán nagykövet, Szato és Han Nien-lung kínai külügymi­­niszter-helyettes vezetésével. Ké­sőbbi fázisban kapcsolódnának be a megbeszélésekbe a külügymi­niszterek. Forrás: Washington A Szovjetunió három nappal a kínai válasz után diplomáciai úton jelezte Tokióban:­­miután a kínai vezetők a szovjetellenességet mind nyíltabban az­ állami politika szintjére emelik,­ Japán — aka­ratától függetlenül is — a pekingi diplomácia sodrásába kerülhet, ami nem maradhat hatás nélkül a szovjet—japán kapcsolatokra. Japán részről erre a tényszerű figyelmeztetésre meglehetősen me­reven reagáltak. Fukuda minisz­terelnök kijelentette: „Egy dolog Japánnak Kínához fűződő vi­szonya és ismét más dolog a Moszkvához fűződő kapcsolat.” Úgy tűnik tehát, hogy Japánban változóban van az az évek óta követett magatartás, amely „egyen­lő távolságtartást” igényelt a Szov­jetunióhoz, illetve Kínához fűződő kapcsolatokban. Figyelembe véve azt, hogy Ja­pán a tőkés világ második gazda­sági hatalma és ipari kapacitá­sánál fogva alkalmas Kína „fel­szerelésének” meggyorsítására, va­lamint azt, hogy természetes súlya szerint a világszinthez képest ma még a gazdasági és technológiai szempontból elmaradott Kína is potenciális világhatalom — a ko­rábbi egyensúly-politika megbon­tása önmagában is jelentős és za­varó változásokat eredményezne. Különösen veszélyessé teszi azon­ban az érlelődő változást világ­stratégiai szempontból az, hogy úgy látszik, az egész folyamat ré­sze, sőt következménye Washing­ton keményedő kurzusának. Az amerikai—kínai kapcsolat­­felvétel fordulata, amely a japán politikában „Nixon-sokk” néven vált emlékezetessé, majd a Kis­singer által vezetett utójáték ter­mészetesen már magán viselte Washington hatalompolitikai há­romszögelésének szándékát. Ebből a szempontból a Nixon—Kissinger politika mélyebb szándékaival kap­csolatban sem lehet utólagos illú­ziókat táplálni. Mindamellett Kis­singer eléggé realista és főképpen kifinomult politikus volt ahhoz, hogy ne iktassa ki ebből a kísérle­tezésből az egyensúlytartás ele­meit, ne okozzon visszavonhatat­lan károkat a szovjet—amerikai viszony fejlődésének és ne té­vessze szem elől, hogy a „létező világban” az amerikai—szovjet kapcsolatoké az elsőbbség. Most a háromszögpolitika új, előbb darabos, majd szinte dur­va átformálásának korszaka kez­dődött. Ez­­párhuzamosan bonta­kozott ki azzal, hogy Washington­ban a hatalom csúcsain az új nemzetközi fejlemények következ­tében vita bontakozott ki a kül­politikai magatartás fő irányvona­láról. E vitában a külügyminisz­térium tartózkodóbb magatartásá­val szemben (részben belpolitikai­választási manipulációs okokból is) előtérbe került az elnöki fő­tanácsadó, Brzezinski keményebb taktikai vonala. A háromszög-poli­tika korábbi egyensúlyozó elemei­nek kiiktatására és ezzel a világ stratégiai egyensúlyának módosí­tására irányuló szándék március és június vége között egyre félre­­érthetetlenebbé vált. (Brezsnyev minszki beszédében arról beszélt, hogy „az Egyesült Államokban az utóbbi időben magas szinten és meglehetősen cinikus formában próbálják kijátszani a kínai kár­tyát”.) „Rövidlátó és veszélyes” Kétségtelen alkalmat kínált a korábbi háromszögpolitika átfor­málására a szovjet—japán viszony­ban mutatkozó stagnálás. A szov­jet—japán békeszerződés létreho­zását az akadályozza hogy Tokió területi igényt jelentett be a Ku­­rib­-szigetek láncolatának ama déli tagjaira, amelyek a második vi­lágháborút követő szerződések alapján kerültek a Szovjetunióhoz. Szovjet részről az évek során számos kísérletet tettek arra, hogy a teljesíthetelen japán igények el­lenére is valamilyen szerződéses formát találjanak a két ország kapcsolatának rendezésére. 1975 februárjában például a szovjet kormány „jószomszédi és együtt­működési szerződést” javasolt Ja­pánnak. Tokió akkor is arra az álláspontra helyezkedett, hogy előbb teljes békekötésre van szük­ség, annak feltétele viszont a ja­pán területi igény teljesítése. Ja­vaslatát — nem véletlenül éppen a washingtoni kurzusváltás kez­detén , 1978. február végén a Szovjetunió megújította, sőt a szer­ződés tervezetét is nyilvánosságra hozta. Tokió azonban megismételte előbbi álláspontját, sőt, stílusát tekintve a korábbinál kissé érde­sebben, mintegy érzékelve a wa­shingtoni változásokat. (Ebben a viszonylatban a japán kormány akcióit megkönnyíti, hogy területi követeléseivel kapcsolatban — a japán baloldalt is beleértve — nem kell belső ellenzékkel számolnia.) Ezt követően washingtoni ösz­tönzésre márciustól kezdve meg­szaporodtak a Kína irányába kül­dött tokiói jelzések. Fukuda mi­niszterelnök azt mondta, hogy „kö­zeleg a japán—kínai béke- és ba­rátsági szerződésről folytatott tár­gyalások újrakezdésének időpont­ja”. Ez az irányzat további ösz­tönzést kapott a japán kormány­fő májusi washingtoni látogatása során. Végül a nyilvánvaló for­dulatot Brzezinski május végi pe­kingi és tokiói látogatása hozta meg. Amikor az elnöki főtanács­adó Pekingből Tokióba érkezett és tájékoztatta a helyzetről a japán vezetést, Tokióban két új ténye­zőre figyeltek fel. Az első az volt, hogy a kínai— amerikai „érdekazonosságról” tett kijelentések szellemében a jövő­ben alighanem kísérletek történ­nek a kínai—amerikai viszony „teljes normalizálására”. Tudni vélik, hogy Kína esetleg beleegyez­nék egy Tajvanba irányuló, nagy­szabású amerikai fegyverszállítás­ba. Ez — természetesen csak az őszi részleges választások után — lehetővé tenné a Carter-kormány­­zat számára a Tajvanhoz fűződő kapcsolatok olyan módosítását, ami már elképzelhetővé teszi a teljes jogú diplomáciai kapcsolat helyreállítását Peking és Washing­ton között 1979 elején. A második új elem az volt, hogy Brzezinski Pekingben kijelentette: az Egyesült Államok egyetért Kí­nának azzal a szándékával, hogy ellenáll „bármely ország” globális vagy regionális hegemónia meg­szerzésére irányuló törekvéseinek. Ezzel a nyilatkozattal Brzezinski egyértelműen jelezte, hogy Tokió­nak el kellene fogadnia a tervezett japán—kínai szerződés Peking ál­tal évek óta igényelt „hegemónia­ellenes záradékát”. Ez persze nem egyéb, mint „rejtjeles” megfogal­mazása annak, hogy Tokiónak csatlakoznia kell Peking nyílt szovjetellenes vonalához. Közvetlenül Brzezinski pekingi­­tokiói látogatása után vágták el a belpolitikai vitát Tokióban és ajánlották fel Pekingnek a tár­gyalások folytatását. Ilyen körül­mények között nyilvánvaló, hogy egy átgondolt és átfogó stratégia részéről van szó. A „kínai kártya” olyan kijátszásáról, amelyet Brezs­nyev legutóbbi beszédében „rövid­látó és veszélyes” politikának ne­vezett. E nagyszabású stratégiai kísér­let sodrában másodlagossá válhat­nak azok az egyébként fontos nyílt kérdések, amelyek megoldása összefügg egy japán—kínai szer­ződés létrehozásával. Nyílt kérdések Első helyen áll ezek között az említett hegemóniazáradék. Ko­rábban a japán kormányok ma­guk is tisztában voltak azzal, hogy ez a gyakorlatban Peking szovjet­ellenes politikájának fedezésére szolgál. A „hegemóniaellenes for­mula” egyértelműen szovjetellenes élét 1975 őszén Mijazava akkori japán külügyminiszter azzal akar­ta tompítani, hogy négy feltételt szabott. Eszerint a formula 1. nem irányulhat harmadik ország ellen; 2. összhangban kell lennie az ENSZ-alapokmánnyal; 3. nem kö­telezheti Japánt közös kínai—japán akciója és 4. hatálya nem korlá­tozódhat Délkelet-Ázsiára. A kínaiak ezt az értelmezést persze nem fogadták el és a tár­gyalások ezért futottak zátonyra. Úgy tűnik, mintha a helyzet vál­tozása és a fokozódó washingtoni nyomás eredményeképpen Japán hajlandó lenne a Mijazava-feltéte­­lek elejtésére és egy Peking szá­mára elfogadható kompromisszu­mos „hegemóniaszöveg” aláírására. (Szonoda japán külügyminiszter korábban már tett egy olyan siker­telen kísérletet, hogy a négy pon­tot csak Mijazava „magánvélemé­nyének” nyilvánítsa.) A második jelzés az, hogy elő­zetes megállapodás szerint nem vetik fel a Szenkaku-szigetek kér­dését, annak ellenére, hogy ez te­rületi vita tárgya Japán és Kína között. Úgy tűnik, hogy ez „ellen­gesztus” lehet Peking részéről egy számára megfelelő hegemóniazá­radékkal szemben. A Tajvan kö­zelében levő Szenkaku-szigeteket Kína a maga területének tekinti és ezt időnként kisebb flotta­demonstrációval is hangsúlyozza. Az amerikai kézre került szigete­ket a háború után Washington Tokiónak adta vissza, s azok je­lenleg japán kézben vannak. (Ez az északi szigetekhez képest belső propaganda és manipulációs szem­pontból megkönnyíti a japán kor­mány helyzetét.­ A harmadik nyílt problémát a japán belpolitikai harcok jelen­tik. Japán uralkodó pártja decem­berben új elnököt választ, aki egyben miniszterelnök is lesz. Az ezzel kapcsolatos személyi-taktikai küzdelem még módosíthatja a ja­pán—kínai tárgyalások stílusát és ütemét. Mindenesetre a tárgyalá­sok gyorsítása irányába hat, hogy Fukuda, a jelenlegi miniszterelnök a japán uralkodó párt legkonzer­vatívabb szárnyához tartozik, így több esélye van arra, hogy a ja­pán politikában működő és a Pe­­kinggel készülő szerződéskötést el­lenző, úgynevezett „tajvani lobbyt” engedékenységre bírja. Bárki is, legyen Fukuda esetleges utódja a jelenlegi riválisok közül, ezt a fel­adatot mindenképpen nehezebben oldhatnák meg. Az említett nyílt kérdések azon aligha változtatnak, hogy Wa­shington az utóbbi hónapokban újraértelmezte a Kissinger által kreált háromszögpolitikát és eb­ben az újraértelmezésben Peking készséges partnernek bizonyul. Ez eredményezte azt a rendkívül ösz­­szetett diplomáciai-politikai nyo­mást, amely Tokiót az „egyenlő távolságtartás” elvének kockáza­tos feladására kívánja kényszerí­teni. GÖMÖRI ENDRE SZONODA KÜLÜGYMINISZTER Csak „magánvélemény” MAGYARORSZÁG 1978 27 6

Next