Magyarország, 1980. július-december (17. évfolyam, 27-52. szám)

1980-07-06 / 27. szám

Aligha lehet elvitatni, hogy az az értékelés, amelyet a Szov­jetunióban az Egyesült Ál­lamok jelenlegi helyzetéről, bél­és külpolitikai folyamatairól kidol­goznak, nem kevésbé meghatározó jelentőségű, mint maguk az emlí­tett bel- és külpolitikai folyama­tok. Ugyanis az a politika, ame­lyet a Szovjetunió az Egyesült Államok irányában folytat, nem egyszerűen válasz az egyes ame­rikai lépésekre, hanem ezen az értékelésen, a jelenlegi tendenciák erejének és tartósságának felmé­résén alapul. A szovjet amerika­­násztika igen tapasztalt diploma­tákra, nagy tapasztalattal rendel­kező szakértők hosszú sorára hi­vatkozhat (Anatolij Dobrinyin, a Szovjetunió washingtoni nagykö­vete funkcióját párját ritkítóan hosszú ideje tölti be.) Egy „másik meder” A központi kérdés, amely a szovjetunióbeli amerikanisztika képviselőit foglalkoztatja, így fo­galmazható meg: mi megy végbe az Egyesült Államokban és me­lyek az okok? Arra vonatkozólag, hogy mi történik, Arbatov egyik vezető munkatársa, G. A. Trofi­­menko így fogalmaz:......Az­­Egye­sült Államok külpolitikájában vi­lágosan megjelölhető a fordulat attól a politikától, amely bizonyos mértékig az enyhülés fenntartása érdekeinek felelt meg, a harciasság felé. Az elmúlt esztendők során ott fokozatosan felgyülemlettek a nem­­­zetközi stabilitás szempontjából ne­gatív elemek. Ezek végül is ezt a politikát eltérítették a kisebb-na­­gyobb mérvű mértéktartás medré­ből a Szovjetunióval való aktív konfrontáció medrébe, a katonai­­erőpolitikai megoldások felé.” Trofimenko­v sorai alig egy-két hete íródtak. Érdemes azonban fel­figyelni arra, hogy Moszkvában már több mint két esztendővel ezelőtt, amikor a Carter-admi­­niszitráció még csak igen rövid ideje volt hatalmon, s amikor a mai tendenciák még csak csírájuk­ban jelentkeztek, reagáltak arra, hogy új, veszélyes folyamatok kez­­­­dődtek az Egyesült Államok poli­tikájában. A Pravda és más szov­jet központi lapok 1978. június 17-i száma annak idején azonos szöve­gű cikket közölt, ezzel a címmel: „Az Egyesült Államok kormányá­nak jelenlegi politikájáról”. Ez a cikk megállapította, hogy az Egye­sült Államok politikájában azon csoportok képviselői kezdenek fe­lülkerekedni, amelyek alá akarják ásni az enyhülést. 1980 tavaszán-nyarán — amikor a SALT esélyei mind kétségesebb­nek tűnnek, amikor más igen lé­nyeges fegyverzetkorlátozási tár­gyalások holtpontra jutottak, vagy megszakadtak — természetesen el­sősorban az a kérdés foglalkoztat­ja az amerikai politikai színpad moszkvai megfigyelőit, hogy mi­lyen fejlemények állnak a leg­utóbbi amerikai külpolitikai válto­zások hátterében. Nyilvánvaló, hogy a válaszadás­sal legalább egy korszakkal visz­­sza kell menni, addig a periódu­sig, amelynek kezdetét a szovjet politológusok -hozzávetőleg a hat­vanas-hetvenes évek -határmezs­gyéjére teszik. Akkor az Egyesült Államok sokoldalú, éles válság­helyzetbe került. Nemcsak a köz­vélemény körében,­­hanem az ural­kodó osztály soraiban is az a né­zet kerekedett felül, hogy nincs más út, mint a külpolitikai alapok fájdalmas felülvizsgálata. Az, hogy ez Nixon elnöksége alatt ment végbe, kifejezte azt a fontos tényt, hogy az uralkodó osztály befolyá­sos konzervatív jobbszárnya is el­jutott az átértékelés szükséges­ségéig. A szovjet tanulmányok ráirá­nyítják a figyelmet arra, hogy ak­koriban olyan változások kerültek napirendre, amelyeknek politikai­­pszichológiai nehézségét csak egy évtizeddel később lehet a maga teljességében látni. Egy, a második világháború végével kezdődő ke­reken negyedszázados korszak irányelveivel, elképzeléseivel és politikai normáival kellett szakíta­ni. Ilyen körülmények közt vált a külpolitika kimunkálása a várt­nál élesebb harc célpontjává. S amíg ebben a harcban a hetvenes évek első felében a realisztikus al­­­kalmazkodás hívei kerekedtek fe­lül, a hetvenes évek­­második felé­től kezdve (amikorra a vietnami trauma is távolabbra került) az al­kalmazkodás ellenfelei jutottak túlsúlyra. Ezt előre látni semmi­képp sem lehetett, de az okok egy­másba fonódó láncolatából a szov­jet amerikanisták a következő té­nyezőket emelik ki. Új tényezők Először: Ugyanabban az idő­szakban, amikor az Egyesült Ál­lamok kénytelen volt elismerni, hogy a hozzávetőleges egyensúly helyzetébe került a Szovjetunióval, a nemzetközi színtéren — így a „harmadik világban” is — jelentős fejlemények mentek végbe. Az in­dokínai események után Etiópia és Angola következett és bármilyen nagyok voltak a tartalmi különbsé­gek mindezen fejlemények között, ezeket mégis közös nevezőre­­hoz­ták, s azzal­­próbálták magyarázni, hogy az Egyesült Államok elvesz­tette katonai fölényét. Ez természe­tesen teljesen ham­i­s magyarázat, de a hamis tudat is reálls politi­kaformáló tényező. így alakult ki az a hivatalos megközelítés e ve­reségek nyomán, hogy a katonai erőt dinamikusabban kell fejlesz­teni s Amerika „létérdekeinek” ve­szélyeztetése esetén határozot­tabban kell felhasználni. Másodszor: Ehhez kapcsolódva éreztette hatását az amerikai poli­tikai vezetés egy korábbi tévedé­se: az, hogy azt hitték, az enyhü­lés a nemzetközi kapcsolatok szfé­rájából „átemelhető” a társadalmi kapcsolatok szférájába és töreked­tek is erre. A SZSA — a szovjet amerikakutatás folyóirata — ezzel kapcsolatban idézi a Fortune-nek, az amerikai üzleti körök folyóira­tának megállapítását: „A kissin­­geri koncepció lényege ez volt: hozzá kell ahhoz járulni, hogy a Szovjetunió »­forradalmi­« hatalom­ból olyan állammá alakuljon át, amely — saját, a stabilitás fenn­tartásával­ kapcsolatos érdekek kö­vetkeztében — a »törvényes« ál­­lapotok őrzője lesz.” A szovjet folyóirat hozzáteszi sa­ját kommentárját: „Amikor ebből az elképzelésből semmi sem lett, akkor ez az Egyesült Államok uralkodó osztályának egy részét az enyhülés ellen s egyszersmind a Szovjetunió ellen hangolta.” Harmadszor: Ugyancsak hasonló irányban hatott az energiaválság. Magát a tényt roppant bonyolult faktorok egyidejű jelentkezése okozta, amit az amerikai politikai gondolkodás uralkodó irányzatai ugyancsak leegyszerűsítettek. Kü­lönösen az iráni fejleményeket kö­vetően kezdtek el arról beszélni, hogy Amerikának a közel-keleti olajtól való függősége „megenged­hetetlen sebezhetőség” s egyszer­smind ok arra, hogy ezen a téren különleges jogokat követeljenek minden eszközzel, beleértve a ka­tonai erőt is. Negyedszer: Több szovjet szerző önálló tényezőként hangsúlyozza „Kínának, pontosabban a hozzá fűződő illúzióknak” a jelentőségét. Arbatov fogalmazása szerint: „Az arra vonatkozó illúziókról van szó, hogy a soviniszta, az enyhüléssel szemben ellenséges és szovjetel­lenes pszichózist szító kínai veze­tőséghez való közeledés állítólag annyira­­megváltoztathatja az erő­­egyensúlyt s megerősítheti Ameri­ka pozícióit, hogy az teljesen nél­külözheti az enyhülést és megint uralkodó szerepet kaphat a Föld nagy térségein.” Ötödször: Nyilvánvaló szerepet játszottak az amerikai belpolitikai események. Főként azok, amelyek bizonyos mértékig alámosták a ha­gyományosan kialakult amerikai életforma alapjait. Az infláció és a munkanélküliség egyidejűleg je­lentkezett. Mindez a sajátos ame­rikai politikai közegben inkább a jobboldali konzervatív hangulato­kat erősítette, mintsem valamiféle demokratikus-strukturális refor­mok követelését. Ami a jelenlegi választási har­cot illeti, ennek bizonyos hatását a szovjet politológusok elismerik. (Arbatov: „Amerikában a válasz­tások előestéje valójában rossz idő a jó politika számára és jó idő a rossz politika számára.”) Katonai „elméletek” Az amerikai politika fordulata eddigi legveszélyesebb következ­ményének a szovjet politológusok azt tekintik, hogy nő a katonai té­nyező szerepe a politikai döntés­­hozatalban. Valentyin Falin volt nagykövet, a KB osztályvezető-he­lyettese szerint: „Az Egyesült Ál­lamok jelenlegi politikájának ala­kításában a katonai-ipari komp­­­lexum növekvő szerepet játszik. Az amerikai politika változásai olyan pillanatokban érlelődnek meg, amikor új típusú fegyverek ki­dolgozását kezdték meg. Most is az új fegyvereknek a megjelenésé­től remélnek bizonyos előnyöket nemzetközi téren. Napjainkban fel­tételezik, hogy olyan új helyzet állt elő, amely lehetővé teszi szá­mukra az úgynevezett első csapást mérő fegyverek létrehozását, az el­ső csapás potenciáljának kialakítá­sát. Amennyiben egy ilyen poten­ciált hoznak létre — erről egyelő­re pusztán elméletileg beszéltünk, hiszen az amerikaiak csakis saját lehetőségeiket nézik, s aláértéke­lik a másik fél lehetőségeit — en­nek eredménye Carter új straté­giájának kialakítása lenne, amely megfosztaná a másik felet a vá­laszadás lehetőségétől.” M. A. Milstein nyugalmazott tá­bornok amerikai publikációk, so­rának elemzése alapján hasonló következtetésre jut: az amerikai hadászati gondolkodásban tért ve­szítenek a hagyományos „elretten­tés” hívei és tért nyernek azok, akik hisznek egy nukleáris hábo­rúban és annak megnyerhetőségé­­ben. Milstein: „Nem véletlenül mondja ki a kongresszusnak kül­dött hadügyminiszteri jelentés,­ hogy az USA és a NATO számítás­ba veszi a nukleáris fegyverek­etl.­ sóként való alkalmazását, ha ez szükségesnek mutatkozik.” Mindezzel együtt a szovjet polit­­ológusok hangsúlyozzák az óva-,b­itosság szükségességét: a végleges következtetések levonásával még várni kell, további elemző munká­ra van még szükség. Arbatov az enyhülésellenes fordulatról: „E döntés meghozatala folyamatának sok konkrét ténye és részlete egy­előre nem ismeretes. Még azt is nehéz megmondani, mennyire ren­dezett volt ez a folyamat” VAJDA PÉTER Egyesült Államok Mi történik? Szovjet szakértők elemzése Valóság­­ és hamis tudat ANATOLIJ DOBRINYIN ÉS VALENTYIN FAUN „A katonai-ipari komplexum növekvő szerepet játszik” MAGYARORSZÁ 1980/a1Q

Next