Magyarország, 1981. július-december (18. évfolyam, 27-52. szám)

1981-07-05 / 27. szám

Szovjetunió Az üzenet hangvétele !A Rostov-elszólás Egy moszkvai cikksorozat Bár a véletlen hozta úgy, hogy a Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsának ülésszakán a világ parlamentjei­hez és népeihez intézett felhívás elfogadását egy jellegzetesen békés célú és szándékú törvény, az új szovjet lakástörvény elfogadása követte, az egybeesést szinte logi­kus összefüggésnek is lehet tekin­teni. A szovjet emberek számára nincs fontosabb feladat a békés építő munkánál, ebben az esetben a még meglevő lakásgondok felszá­molásánál, a jobb lakások biztosí­tásánál. Nem akarják, hogy, ettől a munkától bármi is elvonja erejü­ket, eszközeiket — ezért akarják őszintén megakadályozni a fegy­verkezést, megőrizni a békés vilá­got. Az pedig, hogy a tanács egy nappal a Nagy Honvédő Háború kirobbanásának 40. évfordulója után fogadta el ezt a felhívást, már több is, mint egyszerű jelkép, hiszen maga a dokumentum is hangsúlyozza: a második világhá­ború felmérhetetlen nyomort és szenvedést hozott az egész emberi­ségnek. „A történelem keserű lec­két adott. A népek túlságosan is nagy árat fizettek azért, hogy nem sikerült megakadályozniuk a hábo­rút, időben elhárítaniuk a fenye­gető veszélyt” — emlékeztetnek annak az országnak képviselői, amely a legtöbb embert, húszmil­lió polgárát vesztette a háborúban. Átfogó elgondolás Húszmillió embert ma alig né­hány, nukleáris fegyvert hordozó rakétával el lehet percek alatt pusztítani, s csak néhány indító­gombot kell megnyomni a kilövő­állásokban ahhoz, hogy néhány óra alatt annyi halott legyen a világon, mint amennyi az egész második világháború áldozatául esett. A Szovjetuniót komolyan és őszintén nyugtalanítja ez a lehetőség, an­nak ellenére is, hogy megvannak a szükséges fegyverei, rakétái. Ez az aggodalom a magyarázata a leg­felsőbb tanács által közzétett fel­hívás sürgető hangvételének. A szovjet vezetés úgy véli, hogy valóban kritikus ponthoz érkezett a világ — ha most nem tesznek azonnali és konkrét lépéseket a nemzetközi helyzet megjavítására, akkor az események menete köny­­nyen feltartóztathatatlan, ellen­őrizhetetlen módon alakulhat. Moszkvában úgy­ vélik — s ezt pél­dául olyan, a vezetés véleményét gyakran tükröző — személyiségek szögezték le, mint Leonyid Zam­­jatyin, az SZKP KB osztályveze­tője, vagy az ismert Amerika-szak­­értő, Georgij Arbatov­­ úgy véli, lejárt az a türelmi idő, amit a vi­lág az új amerikai vezetésnek ad­hatott politikája kidolgozásához, főként pedig ahhoz, hogy kezde­ményezéseket tegyen az enyhülés érdekében. A Reagan-kormányzat azonban ebben az időszakban ko­rántsem tett pozitív lépéseket, sőt ezzel pontosan szemben álló módon tevékenykedett. Tettei ma már átfogó rendszert, koncepciót és az ennek megvalósítására irányuló gyakorlati lépéseket alkotnak, s a koncepció lényege a korlátlan fegy­verkezés — beleértve a szövetsége­sekre rákényszerített fegyverkezést is —, az éles szovjetellenesség, a nyíltan intervenciós politika meg­hirdetése, s ahol erre lehetőség nyílik, azonnali alkalmazása, a ré­gi, támadó jellegű katonai szövet­ségek megerősítése, új életre tá­masztása, s — kizárólag szovjetel­lenes célzattal — új katonai szö­vetségek létrehozása, például a nyíltan katonai jellegű összefogás a pekingi vezetéssel. A Szovjetunió az SZKP XXVI. kongresszusán, alig egy hónappal Reagan hivatalba lépte után, az új békeprogrammal olyan lehetőséget kínált fel az új amerikai vezetés­nek, amelyet bármiféle presztízs­­veszteség, belső bonyodalom nélkül el lehetett volna fogadni. De úgy is, hogy Reagan nem adja fel a választási kampány során meghir­detett elveit. A szovjet békeprog­ramba foglalt javaslatok megfogal­mazása szándékosan olyan, hogy messze elkerülje az ultimátum jel­leget, azt a látszatot, mintha a Szovjetunió csak előre meghatáro­zott feltételek alapján lenne haj­landó a csak kizárólag saját érde­keit védelmező tárgyalásokra — sőt külön is aláhúzza, hogy Moszk­va kész minden ésszerű javaslat megvitatására. Csupán egy feltétel van, de az is olyan, amit maga az amerikai fél is megkíván valósíta­ni: a tárgyalásoknak, s a létrejött megállapodásoknak egyik fél érde­keit sem szabad megsértetniök. Igaz, úgy látszik Reagenék elkép­zeléseinek ez a feltétele sem felel meg, nem kívánnak olyan tárgya­lást, amely az egyenjogúságon, az egyenlő biztonság elvén alapul, egyoldalú előnyöket akarnak sze­rezni. Washington szándékai A szovjet javaslatokra adott ed­digi amerikai válaszok nem pusz­tán a halogatások, vagy a nyílt el­­utasítások voltak, hanem egyúttal kísérletet tettek a szovjet kezde­ményezések eltorzítására, a szovjet politikai lépések befeketítésére, a sértő vádaskodásokra. Bár a szov­jet vezetés igen mértéktartóan és méltóságteljesen válaszolt ezekre a kijelentésekre . Brezsnyev pél­dául, Palme volt svéd miniszterel­nökkel folytatott beszélgetésében visszautasította ugyan Caspar Weinberger amerikai hadügymi­niszter hazug és sértő kijelentéseit, de természetesen nem ment bele a vádaskodásokba, s még csak meg sem nevezte Weinbergert, hogy ne tűnhessen egy ilyen kijelentés sze­mélyeskedésnek —, azért nem hunyhat szemet az ismétlődő rá­galmak, s főként nem az ismétlő­dő, állandósuló és egyre növekvő fenyegetés fölött. A megoldást A FELHÍVÁS AZ IZVESZTYIJÁBAN Nincs fontosabb az építőmunkánál azonban változatlanul nem a fegy­verkezésben, a kölcsönös fenyege­tés megnövelésében látja, hanem továbbra is kizárólag a kölcsönös megegyezésben, a megegyezéshez elvezető tárgyalásokban. Szovjet megítélés szerint a Rea­gan-kormányzat megpróbálja fél­revezetni a világ aggódó közvéle­ményét, és saját partnereit is — in­nen a sok és nemegyszer hivata­los szinten hangoztatott amerikai kijelentés arról, hogy Washing­ton állítólag máris tárgyal Moszk­vával, mégha csak a tárgyalások felújításának lehetőségéről is. Ha­táridők hangzanak el, amelyeket azután sietve módosítanak, állítá­sok, amelyeket visszavonnak. Rea­gan fegyverzetellenőrzési és lesze­relési hivatalának vezetője, Ros­tow, a kinevezését jóváhagyó sze­nátorok előtt elszólta magát: a kormány még legalább kilenc hó­nappal el akarja tolni a SALT-tár­­gyalásokat, s azokat tulajdonkép­pen nem is akarja felújítani, ha­nem „új” — a Szovjetunió által már korábban elutasított — for­mát akar rákényszeríteni a párbe­szédre, s fegyverzet korlátozása helyett mindjárt annak „csökken­téséről” akar tárgyalni — ha egy­általán szándékában lesz a tár­gyalás. Figyelemre méltó, hogy a szov­jet vezetés a legmagasabb szinten tartotta szükségesnek az ilyen fél­revezető nyilatkozatok cáfolatát, valódi értékük megmutatását. Ma­ga Leonyid Brezsnyev jelentette ki, mégpedig töb alkalommal is, a legfelsőbb tanács ülését megelő­ző napokban, hogy az amerikai kormányzat egyetlen érdemi lé­pést sem tett hivatalba lépte óta a tárgyalások érdekében. A tanács ülésszakán elmondott beszédében pedig így fogalmazott: „a háborúra hangolt militarista körök, élükön az amerikai imperializmussal. ... kitérnek a fegyverkezési folya­mat megfékezésére, a konfliktusok tűzfészkeinek megszüntetésére, a vitás nemzetközi kérdések békés rendezésére irányuló tárgyalások elől.” Az SZDKP főtitkára a tények felsorolásával bizonyította — a szovjet békefelhívás közzététele óta eltelt időszakban a helyzet nem javult, sőt rosszabbodott. „Ebből egyetlen következtetés vonható le: már most, ma, mindent meg kell tennünk azért, hogy gátat emel­jünk a korlátlan fegyverkezés és a katonai kalandok kedvelőinek útjába. Mindent meg kell tenni azért, hogy biztosítsuk az emberek jogait az élethez.” Szovjet részről azt is szükséges­nek tartották közölni mindenki­vel, akit illet, hogy nem azért ja­vasolnak tárgyalásokat, mert attól tartanak, hogy Washington a fegy­verkezéssel végül is ki tudja csi­karni a katonai fölényt. Éppen most indult egy érdekes cikksoro­zat a Krasznaja Zvezdában, a szovjet fegyveres erők lapjában. Az ország katonai potenciálját be­mutató és elemző sorozat beveze­tő cikkét Sabanov mérnök-vezér­ezredes, a honvédelmi miniszter­nek az a helyettese írta, aki a fegyverzetért és a hadi­technikáért felelős. A cikk megállapította: bár a szovjet fegyveres erők techniká­ja, fegyverzete ma is a lehető leg­korszerűbb, a tudományos-műszaki forradalom legújabb eredményei­nek messzemenő felhasználásán alapul, a kutatás és a fejlesztés változatlanul­ folyik, más szóval a Szovjetunió képes válaszolni min­den ilyen jellegű kihívásra is. A helyes út azonban — s ezt a hiva­talos katona, a fegyverzet fejlesz­tésének irányítója is szükségesnek tartja cikkében többször is leszö­gezni —, nem a fegyverkezés fej­lesztése, hanem a tárgyalásos megállapodás annak korlátozásá­ról és csökkentéséről. A politikai vezetők pedig ismételten leszö­gezték: ezt tekintik az egyetlen le­hetséges alternatívának a kataszt­rófa veszélyének növelésével szem­ben. Nem „leválasztási kísérlet” „A Szovjetunió legfelsőbb taná­csa számít arra, hogy felhívását azzal a kellő figyelemmel fogad­ják, amelyet korunk e legfonto­sabb, legégetőbb kérdése megérde­mel” -­ hangoztatja a dokumen­tum. Hogy a Reagan-kormány leg­alábbis egyelőre nem akarja meg­adni ezt a kellő figyelmet a szov­jet sürgetés ellenére sem, az már az első elutasító reakciókból is ki­tűnt. Ezt úgy ítélik meg Moszk­vában, mint annak a jelét, hogy Washington, korábbi kijelentései­nek megfelelően, változatlanul előbb akarja végrehajtani kolosz­­szális méretű fegyverkezési prog­ramját, s csak azután, valamiféle elképzelt, de a gyakorlatban meg­­valósíthatalan erőpozícióból lenne hajlandó tárgyalni. De a szovjet vezetés ezt még mindig nem tekinti a végső szó­nak, s azt is számításba veszi, hogy Washington európai partne­rei megfontoltabb magatartást ta­núsítanak, s nemcsak elállnak at­tól, hogy maguk is az esztelen versengés tevőleges részesei legye­nek, hanem latba vetik befolyásu­kat a Reagan-kormányzat állás­pontja megváltoztatásának érdeké­ben is. Azt ismételten is leszöge­zik Moszkvában, hogy nem valami „leválasztási kísérletről” van szó, egy ilyen próbálkozás aligha lenne reális. De az viszont elképzelhető, hogy a veszélyek megnövekedtével egyre inkább fenyegetett helyzet­be kerülő Nyugat-Európa lépése­ket akar tenni saját biztonsága ér­dekében s ezt csak úgy érheti el, hogy a tárgyalások irányába igyekszik terelni a potenciális fő tárgyalófelet, Washingtont. Azt, hogy a szovjet törvényhozók ezút­tal közvetlenül a parlamentekhez fordultak, az a szovjet meggondolás magyarázza, hogy a parlamentek­nek megvan a kellő eszközük és tekintélyük ahhoz, hogy kivívják a fegyverkezési verseny megszün­tetését, a leszerelésre irányuló tárgyalások megkezdését. KIS CSABA MAGYARORSZÁG 1981/27

Next